Valmistin viiniä kriikunosta. Pihallamme kun kasvaa lukuisia puita ja sato oli hyvä. Käytin viinin kaupan valmis pakkauksella ohjeen mukaan.Olen sen kerran laponnut. Nyt se on ollut jo joitakin viikkoja viileässä selkiytymässä käymispytyssään. Silti siellä on sellaisia pienen pieniä juuri ja juuri silmällä näkyviä hippusia. Maku on kyllä ihan lupaava, mutta haluaisin viinin täysin kirkkaaksi. Arvelen niiden hippusten antavan myös makua. So. hiivan makua . Onko viini seisottamalla mahdollista saada täysin puhtaaksi? Olen joskus aikoinaan vuokrannut sellaisen suodattimen (kaoliini?) jolla viini puhdistui kaikista mekaanisista partikkeleista.Viinikin parani sen jälkeen huikeasti.
Väriltään viini on roseemaista ja kuivaa. Onkos kellään kokemusta riikuna viineistä? esim. miten kannattais sokeroida vai tuleeko parempaa kuivana?
Kuinka kauan viiniä myös kannattaa seisottaa pytyssä ennen pullotusta?
Mistähän sellaisen suodattimen saisi vuokrata? Keravan suunnalta.
Kriikunoista viiniä
2
4316
Vastaukset
- Kotiviinin ystävä
Eikö siinä valmispakkauksessasi ollut bentoniittia ja kirkaste- ja selvikepussia? Olen käyttänyt sellaisia pakkauksia, joissa ekan lappoamisen jälkeen laitetaan nuo em. aineet, kun viinin käymisen pysäytysaine on ensin vaikuttanut 2-3 päivää. Sen jälkeen kehotetaan vielä lappomaan pari kertaa n. 4-5 päivän välein. Yleensä näillä konsteilla olen saanut kirkasta viiniä.
Viinin makeus on makuasia. Itse lisään hedelmäsokeria, jos viinin ominaispaino on lähellä nollaa. Yli 10:een en ole lisännyt sokeria. Valtaosa naisista ainakin pitää enemmän hieman makeasta kuin aivan kuivasta viinistä. Kuten sanottu, makuasia.- jarpetti
Kiitos vinkeistä. Tokihan olen tuon kaltaisia keinoja käyttänyt.
Mut silti Pikkuruisia partikkeleita leijailee siellä täällä. Ehkä yritän liikaa?
Laitoinpas viiniin hiukkasen sokeria. Seurauksena maku hieman pehmeni. Ehkä se on siinä. Antaa vaan viinin kypsyä.Täytynee ryhtyä pullotus puuhiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1566319
- 491763
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381424- 461044
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3241009Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se48931Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13909Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384888Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14867Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75865