Taas uskoon tullut adventisti

Tässä kertomus, miten R. J. Chaffart tuli uskoon:

R. J. Chaffart liittyi Seitsemännen Päivän Adventisteihin kuusitoistavuotiaana. Hän oli katolinen, mutta kun adventistipastori puhui hänelle Raamatusta hän innostui. Katolinen kirkko oli peto ja paavi ottanut Jumalan valtaistuimen. Hän oli nyt löytänyt ainoan oikean jäännöskirkon, adventtikirkon. Kaikki muut kirkot olivat paholaisesta, koska pitivät jumalanpalveluksiaan sunnuntaina. Joukossa oli kyllä oikeita kristittyjä, mutta Adventtikirkon piti viedä heille kolmen enkelin sanomaa.

Hän vaihtoi insinööriaikeensa saarnaajakoulutukseen adventistiseminaari Collonges-sous-Salèvessa. Hänen tutkintonsa ei kuitenkaan kelvannut jatko-opintoihin adventistien amerikkalaisessa Andrews yliopistossa, joten isä joutui kustantamaan 3 kallista lisäopiskeluvuotta.

Valmistuttuaan opettajaksi hän opetti Walla Walla adventistiopistossa. Hän kuului myös kirkon vanhemmistoon, saarnasi, koordinoi sapattikoulua, opetti ja toimi monissa muissakin tehtävissä. Hän todella uskoi kirkkoonsa.

Mutta aktiivinen osallistuminen kirkossa ei välttämättä tarkoita läheistä suhdetta Jumalaan. Hän ei tuntenut luojaansa henkilökohtaisesti. Hän luuli kyllä tuntevansa, mutta ei osannut selittää suurta tyhjyyttä sydämessään. Hän oli hengellisesti kuiva ja tyhjä. 30 vuotta hän taisteli riippuvuuksiensa kanssa ja silti oli jäännöskirkon jäsen. Mikä oli vialla, miksei Jumala vapauttanut niistä.

Ajaessaan töihin hän kuunteli radiosta kristillistä radiokanavaa ja se kosketti hänen sydäntään. Silloin Jumala alkoi tehdä hänessä työtään. 35 vuotta hän oli yrittänyt tehdä tekoja päästäkseen taivaaseen ja nyt hän tajusi, että uskon kautta pelastuminen oli raamatullista.

Hän yritti kertoa tästä hyvästä uutisesta kirkkonsa jäsenille, mutta vaikka he kamppailivat pelastuksensa kanssa, he eivät olleet valmiita muuttamaan uskomuksiaan edes vaikka hän esitti perusteet Raamatusta. Hän saarnasi pelastuksesta ja kysyi kuinka moni oli varma pelastuksestaan. Vain neljän käsi nousi ja niistä yksi oli hänen vaimonsa. Loput sata eivät olleet varmoja pelatuksestaan.

Tämä murehdutti häntä ja hän alkoi ihmetellä oliko Adventtikirkossa muutakin Raamatun vastaista opetusta. Hän alkoi rukoilla ”Herra johda minut sinun totuuteesi”. Hän ei tiennyt, että Jumala jo valmisti hänelle rukousvastausta.

Muutaman viikon kuluttua hänelle tuli sähköpostiviestinä kutsu messiaaniseen synagoogaan. Hän päätti mennä sinne, koska eiväthän he palvo Petoa viettämällä sunnuntaita.

Hän ei kuitenkaan päässyt, koska anoppi piti viedä sairaalaan kaatumisen takia. Hän ajatteli, että paholainen yrittää estää hänen pääsyään. Hän meni myöhemmin vaimonsa kanssa ja kun he menivät sisään synagoogaan, siellä tuntui Jumalan läsnäolo. Hän ei ollut koskaan ennen tuntenut Pyhän Hengen läsnäoloa sillä tavalla. Rabbin vaimo profetoi, että siellä oli joku avoimen oven edessä, Messias Yeshuan oven edessä. Hän kielsi enempää empimästä ja kehotti menemään ovesta. R.J. ei kuitenkaan tajunnut, että profetia oli hänelle.


Hän luuli tuntevansa Jeesuksen ja Raamatun, mutta hän putosi norsunluutornistaan ja otti Jeesuksen vastaan elämäänsä. Sinä päivänä Jeesus tuli hänelle todelliseksi ja hänen koko elämänsä muuttui. Jumala antoi hänelle täydellisen voiton kaikista riippuvuuksista, joiden kanssa hän oli kamppaillut 30 vuotta. Mutta vielä ihmeellisempänä hän piti sitä, että Pyhä Henki alkoi avata hänelle Raamattua, niin että hän todellakin ymmärsi sitä. Hänessä oli Pyhä Henki. Hän tajusi, että Jeesus oli oikeassa, kun sanoi ” Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen.” Johannes 16:13

Hän oli ollut siihen saakka itsekäs egoisti, joka ajatteli vain itseään. Tiskit – naisten työtä, siivoaminen – naisten työtä. Hänen vaimonsa oli ajat sitten lakannut pyytämästä apua mihinkään. Mutta nyt hänen asenteensa muuttui ja hän alkoi pyytämättä auttaa vaimoaan ja korjaamaan omat jälkensä ja vaimo alkoi nähdä hänessä muutosta.

Ennen hän oli ajatellut olevansa pelastettu, noudatti kaikkia kirkon oppeja, luki Raamattua, rukoili... Mutta nyt hän tajusi, ettei pelastettuna oleminen ole sitä, mitä itse tekee, vaan mitä Jumala tekee ihmisen elämässä. Jeesus kuoli hänen puolestaan, pelastaakseen hänet ikuiselta kiroukselta. Jeesus pelasti hänet oman verensä kautta. Jeesus rakasti ja rakastaa häntä. Tämä rakkaus tuli ilmi siinä, että Hän tuli asumaan häneen Pyhän Henkensä kautta.

Koko elämänsä hän oli käynyt kirkossa tuntematta pelastajaansa, yrittäen ansaita taivasta, mutta ei onnistunut. Jeesus muutti hänen elämänsä. ”Jeesus on halukas muuttamaan sinunkin elämäsi! Annatko Hänen tulla elämääsi? Lakkaa olemasta uskonnollinen. Lakkaa yrittämästä ansaita tietä taivaaseen, koska siinä et ikinä onnistu. Anna Jeesuksen tulla elämääsi ja sinusta tulee voitokas! Päästä Hänet elämääsi ja Raamattu alkaa tulla sinulle selväksi. Anna Hänen tulla elämääsi ja ´kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen´. Teetkö sen nyt?”

Hän on huomannut, että monet adventistit ovat samassa tilassa kuin hän ennen: tuntevat olonsa tyhjiksi, epäilevät pelastustaan eivätkä tiedä, mitä tehdä sille. Useimmat pysyvät adventtikirkossa sapatin ja sunnuntaikirkkopelon takia, koska eivät halua kuulua Babyloniin.

Hän on tehnyt nettisivut auttaakseen muita, sillä Jeesus lupasi ”Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi." (Joh 8:31-32) Totuus ei ole opeissa eikä kirkossa. Totuus on henkilö. “Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” (Joh 14:6) Ainoa tie Jumalan luo on Jeesuksen Kristuksen kautta.

“Ystäväni, saatat olla samassa tilanteessa kuin minä. Ehkä käyt kirkossa, joka väittää tuntevansa Jeesuksen ja sanoo perustautuvansa Raamattuun. Mutta tunnetko täyttä tyydytystä elämässäsi? Onko sinulla varmuus, että olet pelastettu? Oletko tuntenut Jumalan Pyhän Hengen voiman elämässäsi? Oletko voittanut riippuvuutesi?”

“Jos vastaat johonkin näistä kysymyksistä ei, suosittelen, että polvistut ja rukoilet yksinkertaisen rukouksen: ´Herra johda minut kaikkeen totuuteesi´. Taivaallinen Isämme hyväksyy tämän rukouksen. Odota Hänen vastaustaan ja ole valmistautunut, että muutoksia tapahtuu elämässäsi. Jos seuraat Herraa, mihin Hän sinut johtaa, sinun tyhjä elämäsi tulee täydeksi. Epävarmuutesi pelastuksesta häviää. Tiedät ilman epäilystä, että olet pelastettu. Ja mitä tulee riippuvuuksiisi? Kun opit luottamaan Pyhään Henkeen, sinusta tulee voitokas!”

“Harkitse rukoillen tällä sivulla kirjoitettuja sanoja. Minulla ei ole mitään hyötymistä tästä. Minä en vihaa Seitsemännen Päivän Adventtikirkkoa, mutta minun sydämeni särkee nähdessäni niin monia tyhjiä sieluja, jotka ovat yhä pimeässä, joilla ei ole vapautta Jeesuksessa, joilta yhä puuttuu tuo täyteys, joka tulee vain siitä, että Pyhä Henki asettuu asumaan. Minun rukoukseni on, että tulet tuntemaan Jeesuksen ja koet ilon siitä, että Hän asuu sydämessäsi. Hän rakastaa sinua ystäväni, sen Hän todella tekee. Mikset polvistuisi ja rukoilisi ´Herra johdata minut kaikkeen totuuteesi´. Jumala kuulee rukouksesi, ystäväni.”

Käännelty suurinpiirtein tähän, alkuperäinen teksti luettavissa:
http://www.sabbaths.org/testimonial.html

Hän kertoo sivuillaan myös miten hänen omatuntonsa alkoi kolkuttaa sapattiasiassa ja Jumala ei antanut hänelle rauhaa, vaan hänen oli perinpohjin tutkittava sapattiasia. Lopulta hän ymmärsi, ettei sapatti kuulu kristityille ja hän erosi adventisteista ym.: http://www.sabbaths.org/

17

877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • #333

      Taas näitä "luopioiden eksytyksiä", ihmettelen nimimerkin ”uskova_1” uskomatonta käytöstä ja vihaa Jumalan seurakuntaa ja erikoisesti Sapattia kohtaa?!

      • kulkija123

        Hyvällä asialla uskova1 on kun näki jälleen vaivaa kääntäessä suomenkielelle R. J. Chaffart kokemuksen. Paljon Kiitoksia Uskova1:lle!

        Huomasitkos muuten mikä oli tuossa jutussa lopputulos?

        Ihminen koki vapautumisen!


      • taram2

        Mielestäni on väärin sanoa negatiivisessa mielessä Jeesuskseen uskovasta että hän on luopio.Ehkä hän on luopunut jostain kirkkokunnasta,mutta tässäkin tapauksessa ei Jeeuksesta.

        Jos hänestä olisi tullut Jeesuksen kieltäjä,niin sitten kyllä.
        Samaa fraasia käyttää ja vielä voimakkaammin jehovantodistajat ja mormonit.

        Mitä tuollaiset "luopio"-termiä käyttävät osoittavat itsestään?
        Että omistaa "kanan aivot" ja on tehnyt lupauksen kirkolleen/uskonnolleen ei Jeesukselle.


      • -pontius-

        These few pages have been put together to help you find your way to freedom my friend. Jesus promised: John 8:31-32 "If you hold to my teaching, you are really my disciples. Then you will know the truth, and the truth will set you free." Truth is not a set of doctrines. Truth is not even a church. Truth is a person! John 14:6 “Jesus answered, "I am the way and the truth and the life. No one comes to the Father except through me.” The only way to God is through Jesus Christ!

        My friend, you may be finding yourself in a situation similar to mine. You may be attending a church that professes to know Jesus, a church that proclaims that it is Bible-based. But does your life feel fulfilled? Do you have that assurance that you are saved? Have you experienced the power of God's Holy Spirit in your life? Have you obtained victory over your addictions?

        If your answer to any of these questions is no, may I suggest you kneel down and pray a simple prayer: "Lord, lead me to all your truth." Our Heavenly Father will honor this prayer. Wait for and expect His answer, and be prepared for changes to happen in your life. If you follow where the Lord leads you, your empty life will become full. Your uncertainty of your salvation will disappear. You will know beyond a doubt that you are saved. And as for your addictions? As you learn to rely on the Holy Spirit, you will become victorious!

        Please prayerfully consider the words written on this site. I have nothing to gain from this. I do not hate the Seventh-day Adventist church, but my heart aches to see so many unfulfilled souls who are still in the dark, who still lack Freedom in Christ, who still lack that fulfillment only brought about by the indwelling of the Holy Spirit. My prayer is that you will all come to know Jesus and experience the joy of having Him dwell in your heart. He loves you my friend, He really does. Why don’t you kneel down and pray "Lord, lead me to all your truth." God will honor your prayer, my friend!

        Tuohon loppuosaan voi sanoa aamenen jokainen uskoon tullut riippumatta missä seurakunnassa itsellä on hengellinen koti.
        Siitä me tiedämme samaa tietä vaeltavamme, kun voimme nähdä asiat täysin samalla tavalla, ja Raamatun sana todistaa yhdessä meidän henkemme kanssa asian todeksi.
        Tuollaisen todistuksen jälkeen voi tunnustaa vaikka adventistin tunnustavan samaa Evankeliumia, josta olen itse löytänyt itselleni levon sieluuni.


      • Lauri
        kulkija123 kirjoitti:

        Hyvällä asialla uskova1 on kun näki jälleen vaivaa kääntäessä suomenkielelle R. J. Chaffart kokemuksen. Paljon Kiitoksia Uskova1:lle!

        Huomasitkos muuten mikä oli tuossa jutussa lopputulos?

        Ihminen koki vapautumisen!

        56 vuotta sitten Lutterilaisuuksien porukoista Ja minä olen ollut tästä asiasta iki onnellinen
        on hieno asia kun pääsee painajaisesta vapaaksi
        onnittelen vapautujia


    • huolissaan oleva

      Ootas vaan, kun adventistit tulevat kohta lauantaisapatti jumalanpalveluksestaan henkiä täynnä olevana, lukien tämän R. J. Chaffartin kertomuksen. Saat varmaan kuulla kunniasi ja tuomion pasuunaa.

      (kaivaudu suoja poteroosi ajoissa);)

      • Riittäisikö, jos kaivaudun sohvaan Iltalehden alle?


      • Jeppe
        uskova_1 kirjoitti:

        Riittäisikö, jos kaivaudun sohvaan Iltalehden alle?

        Kaivaudu sohvaan ja lue raamatusta Jaak. 4:10-12.


      • Jeppe kirjoitti:

        Kaivaudu sohvaan ja lue raamatusta Jaak. 4:10-12.

        Apua, nauruuntappaja!


    • yksi lauma

      Onneksi olen saanut, Jumalan armosta, vapautua epäuskosta ja liittyä adventisteihin pitämään Jumalan käskyt ja osallistumaan Jeesuksen uskosta. Seurakunta jolla on profetian henki kasvaa Jumalan kuuliaisuudessa ja armossa julistaen iankaikkista evankeliumia kolmen enkelin sanomassa.

      "Kansallemme on annettu runsaasti valoa näinä viimeisinä päivinä. Säästyypä oma elämäni tai ei, kirjoitukseni puhuvat jatkuvasti ja niiden vaikutus tuntuu niin kauan kuin aikaa riittää", kirjoitti sisar White 1907.

      Profetian hengen "aikaansaanoksia"

      1. White korotti jatkuvasti Kristusta ja ohjasi ihmisiä hänen luokseen.

      2. Whiten "Suuri taistelu" teema selventää Jumala kuvaamme ja laajentaa näkemystämme taistelun suuruusta.

      3. Jumalan Ellen Whiten kautta antamien ohjeiden noudattamisesta on seurauksena myönteisiä elämäntapasiunauksiasiunauksia.

      4. Whiten saamat tervysperiaatteet annettiin jo yli 100 vuotta ennen kuin tiede on vahvistanut niiden todenmukaisuuden ja nykypäivänä nämä asiat ovat itsestäänselvyys.

      5. Ellen White korosti aina Raamatun arvovaltaa ja sen tutkimisen tärkeyttä. Hänen kirjoituksensa ovat pienempi valo joka johtaa suurempaan valoon.

      • egw sitä egw tätä

        Adventistit ovat EGW:n todistajia ja
        ovat eronneet jehovan todistajista.
        Siinä kuvaus miksi pitää liittyä adventisteihin.
        Teidän pastorinnekin Timo Flink todistaa lutterilla
        advetistien olevan kristittyjä.
        Hän siis käyttää todisteenaan sitä henkilöä jonka oppia pyrkii osoittamaan vääräksi!
        Hyvää logiikkaa, eikö vain?


      • Ydintutkija
        egw sitä egw tätä kirjoitti:

        Adventistit ovat EGW:n todistajia ja
        ovat eronneet jehovan todistajista.
        Siinä kuvaus miksi pitää liittyä adventisteihin.
        Teidän pastorinnekin Timo Flink todistaa lutterilla
        advetistien olevan kristittyjä.
        Hän siis käyttää todisteenaan sitä henkilöä jonka oppia pyrkii osoittamaan vääräksi!
        Hyvää logiikkaa, eikö vain?

        Samaan tulokseen olen tullut lukiessani täällä näitä kirjoituksia. Adventisteista tulee kaksijakoinen kuva. Ensin kuulostavat kuin mikä tahansa muu kristillinen liike. Toiseksi kuulostavat Jehovan todistajien tavoin >>EGW:n todistajilta>> niin kuin mainitsit. Selvä sävy kyllä havaitaan.


    • Seraja-m55

      No niin. Minä luin tuon uskova_1:n välittämän kertomuksen ja päällimmäiseksi siitä näytti nousevan vaatimus kokea jatkuvaa pelastusvarmuutta.

      Minä siis kysyn: onko se raamatullista?

      Ja vastaan sillä raamatunkohdalla, joka tällä kertaa avautui minulle ns. peukalohaulla, eli avasin vain Raamatun jostain kohtaa ja avautuneella aukeamalla oli Paavalin teksti: "jos minä EHKÄ pääsen ylösnousemiseen kuolleista". Fil. 3:11.

      Oliko siis Paavalilla tuolla hetkellä pelastusvarmuus? Minä ainakin joudun vastaamaan kielteisesti.

      Paavali oli realisti uskossaan Kristukseen. Hän tajusi hyvin oman lihan mielensä ja hengen mielensä (ks. Room. 7. luku) välisen taistelun ja sen kilvoittelun, jota uskovalta vaaditaan, jotta hän voi Kristuksen voimassa vastustaa niin oman syntisen luonteensa kuin lihansa synnyttämiä kiusauksia kuin myös pahan voimien houkutuksia, kiusauksia ja koetuksia.

      Kristuksessa meidän pelastuksemme on ehdottoman varma, mutta meidän sidokkeemme lihan mieleen ja sielunvihollisen voimien vaikutus meihin aiheuttaa sen, että me itse muodostamme suurimman uhan omalle palastusvarmuudellemme.

      Vasta lähellä teloitushetkeään Paavali saattoi olla varma pelastumisestaan ikuiseen elämään. Tämän voimme todeta 2. Tim. 4:6-8.

      Yleensä ne, jotka julistavat suurella suulla tuota ehdotonta pelastusvarmuutta, julistavat myös sitä laittomuuden opetusta, että Jumalan laki muka olisi kumottu ja naulittu ristiin, mutta se on valheopetusta - vain lain tuomio on sovitettu pelastuvien osalta - ei lakia, siis Jumalan lakia, ole poistettu paitsi se Mooseksen laki, joka päättyi Jeesuksen ristinkuoleman hetkellä.

      Nyt me olemme todella lähellä ensinnäkin kohta toteutuvia jättikatastrofeja, joiden rinnalla taannoinen tsunami kaikessa kauheudessaan on vielä kovin pientä ja samoin olemme lähellä Jeesuksen toisen tulemuksen valtavaa Päivää ja SIKSI nyt väärässä hengessä olevat sielut ovat lähteneet taistelemaan Herran lakia ja HÄNEN Sapattiaan vastaan ja se päättyy vasta kun Herramme itse saapuu valtaisassa kunniassaan kaikkien loistavien enkeleittensä kanssa pelastamaan ne, eli omansa, jotka muuten murhattaisiin juuri Kristuksen Sapatin takia.

      "Maran ata" - Oi tule Herra Jeesus jo pian, sillä täällä alhaalla laittomuus on ryöstäytynyt käsistä - jopa harhaanjoutuneiden uskonveljien laittomuuden opetuksen takia ja suuret ihmismassat kärsivät tuskissaan odottaen siitä vapautusta.

      • -pontius-

        Paavali kertoi meille salaisuuksia, joista me päättelemme varmuudella adventistien niidenkin perusteella olevan harhaoppia.
        Niitä salaisuuksia ei onneksi tarvitse paljastaa.
        Paavali kertoi sen melkein selkokielellä.
        Jotta se siitä adventistien pelastusvarmuudesta!!


      • Lukijana

        Haluamme tarttua Kristus kallioille. Sinun ajatuksesi on hapuilevaa ja ilman pohjaa. Mihin perustamme itsemme? Ja keneen uskomme? Mieti sitä!


      • Seraja-m55
        -pontius- kirjoitti:

        Paavali kertoi meille salaisuuksia, joista me päättelemme varmuudella adventistien niidenkin perusteella olevan harhaoppia.
        Niitä salaisuuksia ei onneksi tarvitse paljastaa.
        Paavali kertoi sen melkein selkokielellä.
        Jotta se siitä adventistien pelastusvarmuudesta!!

        Kyllä minä tunnen ne salaisuudet, jotka Paavali esitti, eikä tämä käsitteillä oleva asia kuulu niihin.

        Tässä vain "pontius" käyttää aivan vastaavaa perusteetonta tulkintamallia kuin vartiotorniseuralaisetkin.
        Valitettavasti en voi antaa kyseiselle tulkintatavalle mitään arvoa tai merkitystä, koska sillä ei ole sellaista.


      • -pontius-
        Seraja-m55 kirjoitti:

        Kyllä minä tunnen ne salaisuudet, jotka Paavali esitti, eikä tämä käsitteillä oleva asia kuulu niihin.

        Tässä vain "pontius" käyttää aivan vastaavaa perusteetonta tulkintamallia kuin vartiotorniseuralaisetkin.
        Valitettavasti en voi antaa kyseiselle tulkintatavalle mitään arvoa tai merkitystä, koska sillä ei ole sellaista.

        ...mihin viittasin!
        ===Tässä vain "pontius" käyttää aivan vastaavaa perusteetonta tulkintamallia kuin vartiotorniseuralaisetkin.=====

        Esitit vätteen! Joudut perustelemaan sen osoittaaksesi että ymmärsit vihjauksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      197
      4901
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      3037
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      140
      2363
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2344
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1982
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1556
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1482
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1393
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe