Mitä Mooses

tarkoitti tällä

29. Ja sanoi hänelle: Minä olen Herra: puhu Pharaolle Egyptin kuninkaalle kaikki, mitä minä sinulle puhun.
30. Niin vastasi Moses Herralle: katso, minä olen ympärileikkaamatoin huulilta, kuinkasta Pharao minua kuulee?

mitä toi Mooses meinas noilla ympärileikkaamattomilla huulilla ?

19

1506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n-n.

sitä että Mooseksella oli "hidas puhe ja kankea kieli", uudemman käännöksen mukaan Mooses oli "huono puhuja ja osasi tuskin suutaan avata".

Puhemieheksi Moosekselle annettiin Aaron-veli.

• tää kohta tarkoitttaa

18. Niin että kalat, jotka virrassa ovat, pitää kuoleman, ja virran pitää haiseman, ja Egyptiläiset pitää kyylymän, koska he juovat vettä virrasta.

Mitä toi kyylyyminen meinaa ? mietippä eka ilman sitä uutta versiota. katukko epäilyttää se uus versio kun siinä laimennetaan jotain kohtia ja asia kokonaisuuksia saattaa muuttua ihan toisiksi mitä alkuperin on tarkoitettu

• Heino1

Juudalaisia ympärileikkaukseksi, pakanat sitä vastaan esinahaksi. Tämän ympärileikkauksen kautta tuli Israelin kansa eroitetuksi muista kansoista, Jumalan kansaksi, että merkki liittoon Jumalan ja heidän välillään oli heidän lihassaan. Pakanatkin jotka antoivat itsensä ympärileikata, saivat syödä pääsiäislammasta.

Raamattu puhuu myöskin sydämen ympärileikkauksesta: 5 Moos. 10:16 "Niin ympärileikatkaat teidän sydämenne esinahka, ja älkäät enää niskurit olko"! Kun Jumala käski puhua Pharaolle, Mooseksella oli jo Aaron Mooseksen suuna, niin kuin Jumala oli Aaronille tämän tehtävän antanut: 2Moos.4:16 "Ja hänen pitää puhuman sinun puolestas kansalle. Hänen pitää oleman sinun suunas, ja sinun pitää oleman hänelle Jumalana".

Kun Mooses puhuu Jumalalle: 2 Moos.6:12 "Mutta Mooses puhui Herran edessä sanoen: katso, Israelin lapset ei kuulleet minua, kuinkas Pharao kuulis minua, ja minulla myös ovat ympärileikkaamattomat huulet"? Kun Mooses näin estelee, hän kertoo Jumalalle, että uskovaisetkaan eivät minua usko, kuinka sitten Pharao? Uskovan ihmisen tulee olla sydämestä ympärileikattu, korvista ja suusta: Ap.T.7:51 "Te niskurit ja ympärileikkaamattomat sydämestä ja korvista! te olette aina Pyhää Henkeä vastaan, niinkuin teidän isänne, niin myös tekin".

Eli Mooses tarkoittaa sanoilla: "ympärileikkaamattomat huulet" sitä, että en minä osaa niin uskovaisesti puhua, että Pharao uskoisi, kun israelilaisetkaan eivät usko, mitä minä heille sanon. Tämä on hyvin tuttu epäilys, sillä tuskinpa teistäkään, moni joka kirjoitukseni lukee, uskoo, että tätä tämä raamatun kohta tarkoittaa.

• kyselijä

tiedätkö mikä on turilas ?

21. Sillä jos et sinä päästä minun kansaani; katso, niin minä tahdon lähettää sinulle, ja sinun palvelioilles, ja sinun kansalles, ja sinun huoneisiis kaikkinaiset turilaat, niin että kaikki huoneet Egyptissä täytetään turilaista, niin myös se maa jonka päällä he ovat.

• ..........................

"Eli Mooses tarkoittaa sanoilla: "ympärileikkaamattomat huulet" sitä, että en minä osaa niin uskovaisesti puhua, että Pharao uskoisi, kun israelilaisetkaan eivät usko, mitä minä heille sanon."

Suunnilleen noin minäkin sen ymmärsin.

• Heino1
        kyselijä kirjoitti:

tiedätkö mikä on turilas ?

21. Sillä jos et sinä päästä minun kansaani; katso, niin minä tahdon lähettää sinulle, ja sinun palvelioilles, ja sinun kansalles, ja sinun huoneisiis kaikkinaiset turilaat, niin että kaikki huoneet Egyptissä täytetään turilaista, niin myös se maa jonka päällä he ovat.

Paarmaa turilaaksi. Monet moittii tätä vanhaa käännöstä, koska he eivät ymmärrä sen vanhaa kieltä. Mutta minä pidän, että siinä on vähiten käännösvirheitä ja siinä oleva kieli on hyvin kaunista, tulee oikein juhlallinen mieli kun sitä lukee.

Ajattelen, että olet nuori kaveri ja sen vuoksi uskallan sinua neuvoa. Kun tutkit ja luet raamattua, niin lue kaikkia käännöksiä ja vertaa niitä toisiinsa. Kun näin teet, niin moni kielellinen asia selviää, kaikkein parashan olisi jos osaisi lukea raamattua alkukielellä. Minä en osaa lukea, mutta sinä olet nuori, opiskele kieliä, se, se vasta olisi iso asia osata useita kieliä. Minä olen jo niin vanha, että minun kohdalla taitaa olla opiskelu jo ohi.

Minä olen hyvin iloinen, kun sinä tutkit raamattua. Kun lapsena istuin seuroissa ja kuuntelin saarnaa, saarnan aikana mietin, että tuo saarnamies voi puhua mitä vain, enkä minä tiedä onko raamatussa edes noin sanottu ollenkaan. Ryhdyin itse lukemaan ja kiinnostuin valtavasti raamatusta. Kun meillä oli seurat, pistin puhujat tiukoille kysymyksilläni, esim. Mikä elukka se on tuommoinen, jolla on seitsemän päätä. Minulla on monesti hyvin ikävä niitä monia vanhoja Jumalansananpalvelijoita, jotka minulle selittivät raamatun kielikuvia. He ovat voittajina päässeet perille. Toivon sinulle edelleen lukuhaluja, jos ei ole itse lukenut ja tutkinut, niin sellainen ihminen on helppo eksyttää ihmisoppeihin.

• Heino1
        .......................... kirjoitti:

"Eli Mooses tarkoittaa sanoilla: "ympärileikkaamattomat huulet" sitä, että en minä osaa niin uskovaisesti puhua, että Pharao uskoisi, kun israelilaisetkaan eivät usko, mitä minä heille sanon."

Suunnilleen noin minäkin sen ymmärsin.

ihan oikea ymmärrys. Sydämen ympärileikkauksesta kirjoittaa Paavali: Room. 2:29 "Mutta se on Juudalainen, joka sisällisesti salattu on, ja sydämen ympärileikkaus on ympärileikkaus, joka hengessä tapahtuu, ei puustaavissa; jonka ylistys ei ole ihmisiltä, vaan Jumalalta". Pyhä Henki siis vaikuttaa sydämen ympärileikkauksen, eli kun se tämän tekee, niin meidän korvammekin ja suumme tulee ympärileikatuksi. Tästä kirjoittaa: Jes. 50:4 "Herra, Herra antoi minulle oppineen kielen, taitaakseni puhua väsyneelle ajallansa. Hän herättää minun joka aamu, hän herättää minulle korvan kuulemaan niinkuin opetuslapsen".

Tässä tosin Jesaja ennustaa Kristuksesta, mutta hän vertaa "niinkuin opetuslapsen", eli meillä tulisi olla samanlainen kieli ja korva kuin Kristuksella, eli ympärileikattu. Tämä on meidän hyvä aina muistaa, kun puhumme tai kirjoitamme esim. tänne nettiin.

• kieliä
        Heino1 kirjoitti:

Paarmaa turilaaksi. Monet moittii tätä vanhaa käännöstä, koska he eivät ymmärrä sen vanhaa kieltä. Mutta minä pidän, että siinä on vähiten käännösvirheitä ja siinä oleva kieli on hyvin kaunista, tulee oikein juhlallinen mieli kun sitä lukee.

Ajattelen, että olet nuori kaveri ja sen vuoksi uskallan sinua neuvoa. Kun tutkit ja luet raamattua, niin lue kaikkia käännöksiä ja vertaa niitä toisiinsa. Kun näin teet, niin moni kielellinen asia selviää, kaikkein parashan olisi jos osaisi lukea raamattua alkukielellä. Minä en osaa lukea, mutta sinä olet nuori, opiskele kieliä, se, se vasta olisi iso asia osata useita kieliä. Minä olen jo niin vanha, että minun kohdalla taitaa olla opiskelu jo ohi.

Minä olen hyvin iloinen, kun sinä tutkit raamattua. Kun lapsena istuin seuroissa ja kuuntelin saarnaa, saarnan aikana mietin, että tuo saarnamies voi puhua mitä vain, enkä minä tiedä onko raamatussa edes noin sanottu ollenkaan. Ryhdyin itse lukemaan ja kiinnostuin valtavasti raamatusta. Kun meillä oli seurat, pistin puhujat tiukoille kysymyksilläni, esim. Mikä elukka se on tuommoinen, jolla on seitsemän päätä. Minulla on monesti hyvin ikävä niitä monia vanhoja Jumalansananpalvelijoita, jotka minulle selittivät raamatun kielikuvia. He ovat voittajina päässeet perille. Toivon sinulle edelleen lukuhaluja, jos ei ole itse lukenut ja tutkinut, niin sellainen ihminen on helppo eksyttää ihmisoppeihin.

pitäis sitten opiskella latinaa ja jotain tiettyä kreikkaa ?
        ja toiseks biblia sanoo sitä turilaaksi. Mikä kuullostaa enemminkin koppakuoriaiselta kuin paarmalta ?
        (kyllähän tuo piispa paarmakin haittaa aiheuttaa, mutta eiköhän koppakuoriaista siinä silti meinattu ?)

Salomonin sananlaskuista lainaus:

31. Harmaat hiukset ovat kunnian kruunu, joka löydetään vanhurskauden tiellä.

29. Nuorten miesten väkevyys on heidän kunniansa, ja harmaat karvat on vanhain kaunistus.

• Heino1
        kieliä kirjoitti:

pitäis sitten opiskella latinaa ja jotain tiettyä kreikkaa ?
        ja toiseks biblia sanoo sitä turilaaksi. Mikä kuullostaa enemminkin koppakuoriaiselta kuin paarmalta ?
        (kyllähän tuo piispa paarmakin haittaa aiheuttaa, mutta eiköhän koppakuoriaista siinä silti meinattu ?)

Salomonin sananlaskuista lainaus:

31. Harmaat hiukset ovat kunnian kruunu, joka löydetään vanhurskauden tiellä.

29. Nuorten miesten väkevyys on heidän kunniansa, ja harmaat karvat on vanhain kaunistus.

ja on Juutalaisten pyhä kieli. Vanhantestamentin 39 kirjaa on alkujaan kirjoitettu juuri tällä kielellä, kirjat ovat syntyneet yli tuhannen vuoden kuluessa. Jeesuksen aikana ne olivat jo vakiintuneita, vaikka VT:n kaanon (vahvistettu kirjakokoelma) hyväksyttiin vasta n. 100 vuotta j.Kr. Apokryfikirjat, jotka oli kirjoitettu kreikaksi. Ne löytyvät meidänkin kirkkoraamatustamme. Uusi testamentti on alkujaan kirjoitettu kreikaksi

Uskot, että turilaat ovat koppakuoriaisia, jos näin haluat uskoa, niin ei se minua haittaa. Eikä minun uskoani mihinkään vie se, mitä sinä oletat. Kun Mooses ja Aaron tekivät näitä ihmeitä, niin Egyptin noidat tekivät samoja ihmeitä, mutta yhtä ihmettä he eivät kyenneet tekemään: 2 Moos. 8:17 "Aaron ojensi kätensä sauvoinensa, ja löi maan tomua, ja täit tulivat ihmisiin ja eläimiin: kaikki maan tomu muuttui täiksi koko Egyptin maassa".

Tässäpä sinulle on arvoitus? Mitä olivat nuo täit, joita ei noida osaa tehdä? 2 Moos. 8:18 "Tekivät myös noidat noituuksillansa niin, täitä matkaan saattaaksensa; vaan ei he taitaneet". Minä en aio selittää tätä sinulle, koska itse näyt tietävän paremmin. Mutta autan sinua sen verran, että sanon, tällainen eläin menee ihmisen salaisimpiinkin paikkoihin.

• muistat kai väärin
        Heino1 kirjoitti:

ja on Juutalaisten pyhä kieli. Vanhantestamentin 39 kirjaa on alkujaan kirjoitettu juuri tällä kielellä, kirjat ovat syntyneet yli tuhannen vuoden kuluessa. Jeesuksen aikana ne olivat jo vakiintuneita, vaikka VT:n kaanon (vahvistettu kirjakokoelma) hyväksyttiin vasta n. 100 vuotta j.Kr. Apokryfikirjat, jotka oli kirjoitettu kreikaksi. Ne löytyvät meidänkin kirkkoraamatustamme. Uusi testamentti on alkujaan kirjoitettu kreikaksi

Uskot, että turilaat ovat koppakuoriaisia, jos näin haluat uskoa, niin ei se minua haittaa. Eikä minun uskoani mihinkään vie se, mitä sinä oletat. Kun Mooses ja Aaron tekivät näitä ihmeitä, niin Egyptin noidat tekivät samoja ihmeitä, mutta yhtä ihmettä he eivät kyenneet tekemään: 2 Moos. 8:17 "Aaron ojensi kätensä sauvoinensa, ja löi maan tomua, ja täit tulivat ihmisiin ja eläimiin: kaikki maan tomu muuttui täiksi koko Egyptin maassa".

Tässäpä sinulle on arvoitus? Mitä olivat nuo täit, joita ei noida osaa tehdä? 2 Moos. 8:18 "Tekivät myös noidat noituuksillansa niin, täitä matkaan saattaaksensa; vaan ei he taitaneet". Minä en aio selittää tätä sinulle, koska itse näyt tietävän paremmin. Mutta autan sinua sen verran, että sanon, tällainen eläin menee ihmisen salaisimpiinkin paikkoihin.

esim. Mooseksen käärmeet söi noitien käärmeet ! Eivät noidat voineet tehdä samaa temppua !

toinen kohta mitä noidat eivät osanneet: paisumat ihmisissä ja karjoissa

11. Niin ettei noidatkaan saaneet seisoa Moseksen edessä paisumain tähden: sillä paisumat olivat niin noitain päällä, kuin kaikkien Egyptiläisten.

16. Ja Herra sanoi Mosekselle: sano Aaronille: ojenna sauvas, ja lyö maan tomuun, että se tulis täiksi koko Egyptin maassa.

Eiks noit täit ollu ihan normaalia täitä mitä on jengin hiuksissa?
        toiseks se turilaat kuulostaa nykykielessä ennemminkin koppakuoriaiselta kuin paarmalta...aattelet egyptin maita ni luulis olevan siellä enemmän koppakuoriaisia kuin paarmoja...

ps. mulla on kuvia Mooseksen vuoresta ja "kultaisesta vasikasta" niille jotka haluavat.

• oletan
        Heino1 kirjoitti:

mutta on yks juttu pakko vielä mainita sulle

24. Ja Herra teki niin. Ja tuli paljo turilaita Pharaon huoneesen, ja hänen palveliainsa huoneisiin, ja koko Egyptin maalle; ja maa
        turmeltiin turilailta.

eiks koppakuoriaiset syö maassa...ja paarmat lentelee ? (kyllähän jotkut koppakuoriaisetkin lentelee mutta mun tietääkseni paarmoja ei ole olemassa niin etelässä)
        HUOM. Maa turmeltiin turilailta !

• cpt. Haddock
        muistat kai väärin kirjoitti:

esim. Mooseksen käärmeet söi noitien käärmeet ! Eivät noidat voineet tehdä samaa temppua !

toinen kohta mitä noidat eivät osanneet: paisumat ihmisissä ja karjoissa

11. Niin ettei noidatkaan saaneet seisoa Moseksen edessä paisumain tähden: sillä paisumat olivat niin noitain päällä, kuin kaikkien Egyptiläisten.

16. Ja Herra sanoi Mosekselle: sano Aaronille: ojenna sauvas, ja lyö maan tomuun, että se tulis täiksi koko Egyptin maassa.

Eiks noit täit ollu ihan normaalia täitä mitä on jengin hiuksissa?
        toiseks se turilaat kuulostaa nykykielessä ennemminkin koppakuoriaiselta kuin paarmalta...aattelet egyptin maita ni luulis olevan siellä enemmän koppakuoriaisia kuin paarmoja...

ps. mulla on kuvia Mooseksen vuoresta ja "kultaisesta vasikasta" niille jotka haluavat.

En ole kielimies mutta tää tietokone aika on meille tyhmillekin näppärä.

Ota
        http://raamattu.uskonkirjat.net

ja
        http://www.ilmainensanakirja.fi

Ja vertaile. Lutherin käännöksessä oli syöpäläisiä. Semmosta tuli väsättyä illan ratox.

• eion

Mooseksella saattoi olla puhevika (sairaus)?

Jokin vika esti norm. puheen ja ymmärtämisen.
      Taustaa: Abrahamista alkanut ympärileikkaaminen säilyi jotenkin israelilaisilla - Egyptin Goosenissa. Toisaalta Haagarin poika Ismaelkin saattoi levittää tapaa egyptiläisenä.

Mooses tunnusti heikoutensa ja viittasi myös puhevikaansa ja ehkä sydämen ympärileikkaukseen.
      Mooses oli silloin "nöyrin mies" maan päällä. Häneltä puuttui kokem. ja itseluottamusta (oli arka). Hän voitti arkuuden Jumalan hengen avulla.

TAUSTAA:
      Mooses ei toiminut oikein kun surmasi egyptiläisen. Vaikutin oli todennäköisesti usko Jumalan lupaukseen, että Israel vapautuisi Egyptistä (1. Moos. 15:13, 14). Ehkä hän hyväuskoisesti ajatteli saavansa kansansa nousemaan kapinaan (Apt. 7:25). Israelilaiset ei tunnustaneet häntä johtajakseen.
      Uutinen taposta kantautui faraon korviin ja Mooseksen oli pakko lähteä maanpakoon. Hän asettui Midianiin ja otti vaimokseen Sipporan, paimentolaispäällikkö Jetron tyttären.

40 vuotta Mooses eli vaatimattomana paimenena, kuvitelmat kansansa vapauttamisesta pirstaleina. Mutta, eräänä päivänä hän ajoi Jetron katrasta Horebinvuoren lähelle. Jumalan enkeli näyttäytyi hänelle palavassa pensaassa.

Kuvitte tilannetta: ”Tuo sinä kansani, Israelin pojat, pois Egyptistä”, Jumala käskee.
      Mooseksen vastaus on epävarman ja aran ihmisen vastaus. ”Mikä minä olen menemään faraon luo ja tuomaan Israelin poikia pois Egyptistä?” hän vetoaa. Hän paljastaa heikon kohtansa, joka elokuvissa on jätetty varjoon: hänellä on ilmeisesti puhevika. Mooses oli eril. verrattuna tarujen sankareihin! 40 v paimenena nöyrrytti ja pehmensi häntä. Mooses on epävarma itsestään. Jumala vakuutti - hänestä on johtajaksi. (2. Moos. 3:1–4:20.)

Midianin jälkeen Mooses meni Egyptiin. Jahven käskystä hän rohkeni mennä faraon eteen. Jumala aiheutti kuninkaalle kymmenen vitsausta, jonka jälkeen kansa lähti punaiselle merelle. Farao oli pöyhkeä. Hän piti itseään jumalana. Hänen armeijansa kuitenkin tuhoutui mereen. Israel vapautui luvattuun maahan. Sippora leikkasi myös Mooseksen esinahan. Israel sai Lain 1513 eaa.

Vapautus Egyptistä (2. Moos., luvut 5–13.)
      Tapahtumat ovat tuttuja useimmille lukijoille.

• Heino1

tuommoisen käsityksen saanut: "Sippora leikkasi myös Mooseksen esinahan". Mooses oli ympärileikattu jo kahdeksanpäivän vanhana ja hän oli silloin äitinsä hoivissa: 2 Moos.2:2 "Ja vaimo tuli raskaaksi, ja synnytti pojan. Ja koska hän näki, että se oli ihana lapsi, salasi hän sen kolme kuukautta". Tästä Mooseksen ympärileikkauksesta, Pharaon tytär tunnisti Mooses-lapsen Hebrealaiseksi.

Mooseksen vaimo, Zipora ympärileikkasi hänen ja Mooseksen pojan: 2 Moos. 4:25 "Niin Zipora otti kiven, ja ympärileikkasi poikansa esinahan, ja rupesi hänen jalkoihinsa, ja sanoi: sinä olet minulle veriylkä". Voisiko olla, että muistelit tätä raamatun kohtaa.

• että.......

sippora oli leikannut mooseksen esinahan ?

ja toiseks jos Mooseksella oli vaan lukihäiriö ?

ns. lukihäiriö voi ilmetä "kolmella" osa-alueella

kuuntelemisen taito

lukemisen taito

suullisen ja kirjallisen ilmaisun taito

kuhan kyselen

• en usko

sillä mikään puhesairaus oo ollu, ehkä puhevika

• kysyy...

Mooses oli silloin "nöyrin mies" maan päällä. Häneltä puuttui kokem. ja itseluottamusta (oli arka). Hän voitti arkuuden Jumalan hengen avulla.

sanoppa rehellisesti mistä noi päättelit ?
        (Ehkäpä tuo Aaron jeesasi jonnin verran)

ja toiseks mihin perustat ton että Israel sai Lain 1513 eaa. ?

• Anonyymi

"Hidas puhe ja kankea kieli" - ei ollut poliitikko. Itsekin huonosti osaan ilmaista asioita, enkä ole karismaattinen puhuja. Siitä on kyse. Ei mitään sen erikoisempaa. Veljensä taas oli taitavampi puhuja, ja sai kultaisen vasikankin aikaan. Puhelahjat voi olla synniksikin, jos mieli menee vikaan.

• Eikö Mooseksessa ole lukua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2881
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe