tekevät pahojaan. Rikkoen naapurin auton esimerkiksi. Niin vanhemmat maksavat laskun.?
Mitäs tykkäätte jos teidän lapet...
82
4675
Vastaukset
- Pirre*
lapset olisivat rikkoneet jotain toiselle kuuluvaa omaisuutta he olisivat saaneet siitä rangaistuksen, ilman muuta...joko itse maksaa vahingon arvon omista viikkorahoistaan tai olisimme myyneet lapsen henkilökohtaista omaisuutta..mopon tai sellaista..ja he tiesivät aina sen.
- Angi *
Mistä he muuten sen oppisivat, että sen maksat minkä rikot, varsinkin kun teet sen tahallasi.
Olisi isomman joukon esikuva;
-Mistähän helvetistä tuo minun jälkipolvi on oppinut niin pirun kiroileviksi?- Angi *
..syyllinen voi katsoa sinua silmiin sieltä..
- ne lapset
on kasvattanut,tottakai vastuunalaiset maksavat!
- Angi *
Harva on noin viisas..
- Marion.T
ainoa mitä lapset rikkoivat aikoinaan oli oman talon ikkuna. Musalla (manselaisittain) siis kivellä ikkuna säpäliksi ja pirunmoista kyytiä karkuun, ja mökin akka (minä) perässä helmat liehuen. Ei auttanut lasten itku eikä vaikerrus, nurmikonleikkuuta, porkkanamaan kitkemistä ja sen sellaista pientä hauskaa puuhastelua koko kesä:DD
Nyt nauretaan asialle, silloin ei paljon naurattanut.
HIENOA ANGI olet palannut maisemiin!!!- Pirre*
elähän karkkoo ennee..kiva jos tuut takas..:))
- hän täällä
Pirre* kirjoitti:
on kirjoitellut ;DD
- Marion.T
Pirre* kirjoitti:
ja lukea teidän ihanaisten vanhojen kirottujen vakinikkien kirjoituksia:DD
Kyllä niin vähän olen enää palstoilla ollut että oikein ihmetyttää.
Kiva nähdä että moni teistä on kuitenkin vielä paikalla, olen siirtynyt enemmän tuonne työn puolelle, joten en juurikaan ehdi palstoja seuraamaan. Goldien kanssa ollaan tavattu tuolla kuvailupalstoilla aina silloin tällöin.
Näin illalla..öööh yöllä on vielä aikaa kirjoitella, huomenna on taas puoli-täysi työpäivä edessä:DD
Hauka tappa vanha tuttu Pirre - pirteä :DD - tulee puhe
Marion.T kirjoitti:
Kiva nähdä että moni teistä on kuitenkin vielä paikalla, olen siirtynyt enemmän tuonne työn puolelle, joten en juurikaan ehdi palstoja seuraamaan. Goldien kanssa ollaan tavattu tuolla kuvailupalstoilla aina silloin tällöin.
Näin illalla..öööh yöllä on vielä aikaa kirjoitella, huomenna on taas puoli-täysi työpäivä edessä:DD
Hauka tappa vanha tuttu Pirre - pirteä :DDniin "ihanneperheilijän" on pakko hypätä esiin puskistaan ;DDD
- Marion.T
hän täällä kirjoitti:
on kirjoitellut ;DD
Vaikka kuulutkin ihastukseni kohteisiin niin älä nyt sentään sitä kaikille kerro:DD
Enpä kovin paljon ole palstoilla hiippillut, olen kyllä ollut huomaavinani että minut on yhdistetty useampankin kirjoittajaan, mutta yllätys yllätys yksi ainoa olen vain, ja sua rakastan enemmän kuin Ritkeä konsanaan:-DD
Ahh... ihanat ruskeat silmät vaaleansinisten puputossujen kanssa sopii yhteen kuin nyrkki silmään:-DD
HEI ;DD meillä on niin paljon yhteistä, etkö sä vois edes vähän mua rakastaa? - Marion.T
tulee puhe kirjoitti:
niin "ihanneperheilijän" on pakko hypätä esiin puskistaan ;DDD
Puskat kohisten me yhdessä vaelllamme läpi elämän villin viidakon:-DD
Hei sä olet ihan oikeasti ihan hauska veikkonen, miks sä mua niin paljon vihaat vaikka mä sua niin paljon rakastan? - Angi *
Nyt ne on huomanneet hyvän konstin, että moppaajen vanhemmat saavat maksaa sakkoja mopatulle.. se on hyvä silloin vanhemmat saavat tietää kuinka pirullinen kakara heillä on.. Kun harvoin kukaan uskoo että minun kullan-nuppuni ei tekisi kärpäsellekkään pahaa..
- Angi *
hän täällä kirjoitti:
on kirjoitellut ;DD
..sitä on mukava käydä muualla välillä... :-)
- Angi *
Marion.T kirjoitti:
Hauka tappa vanha tuttu Pirre - pirteä :DD..joskus on mukavaa jahkata samoja asioita.. Riippuu tuulista ja tuiskuista..Olen ollut välillä tuolla ennustaja ja tarot puolella leikkimässä korttieni kanssa.. Olen tullut laiskaksi itse ajattelemaan täällä. Olen huomannut että transsi on paras silloin kun näkee ihmisen tai on hänet joskus nähnyt.. Joskus voin jossain harvoissa tapauksissa pystyä menemään transsiin, mutta olen ajatellut, että vastapelurin on täytynyt olla kanssani samalla aaltopituudella, että olen voinut keskittyä niin voimakkaasti.
- Angi *
tulee puhe kirjoitti:
niin "ihanneperheilijän" on pakko hypätä esiin puskistaan ;DDD
...Oletko sinä ehkä entinen koulukiusaaja????
- Angi *
Marion.T kirjoitti:
Puskat kohisten me yhdessä vaelllamme läpi elämän villin viidakon:-DD
Hei sä olet ihan oikeasti ihan hauska veikkonen, miks sä mua niin paljon vihaat vaikka mä sua niin paljon rakastan?..hän kuuluu niihin onnellisiin jotka pääsivät livahtaan koulusta ilman sakkoja..
- Angi *
omalla regatulla olen aloittanut ja töällä toisella jatkanut. Minä en ole pitkävihainen.. Olen oikeastaan oikein hyvä huumorinen jota ei täällä monetkan ymmärrä. Sitä kun ei kirjoittamalla pysty niin hyvin näyttämään huvittunutta..
Minulle tämä asia josta aloin kirjoituksen tuli taas jostain lehden otsikosta. Esimerkiksi Ranskassa ollaan huomattu että vanhemmat ovat vastuussa lastensa pahanteosta.. - Angi *
.. eikä vanhemmilla töitä. Kukas sitten viulut maksaa..? Mistäs tuo lapsi sitten oppii ettei toisten omaa rikota?
- keskiyonkehraaja
Että lapseni tekisivät tuollaista.
Ei meillä ole tarvinnut huomiota hakea tärväämällä toisten omaisuutta...
Kyllä menee kasvatus aika metsään jos ei alaikäistää kuriin saa.
Tiedän kyllä lähipiirissäkin kakstoista vuotiaan joka viikonloput vetää kaljaa kylillä ja vanhemmat väittää ettei he voi asialle mitään..
Näihin asioihin on muuten tosi vaikee puuttua jos ei ees omat vanhemmat välitä.- Angi *
Jos vanhemmat sanovat etteivät voi mitään, niin he ovat ottaneet kurinkiellon kirjaimellisesti. He eivät ymmärrä että kurituksia on monellaisia mahdollisuuksia.
- kiristys
rangaistus juttu riippuu iästä ja lapsen käsityskyvystä
ja kotivakuutukseen voi liittää tällaisten "vahinkojen" varalta nuorisovakutuus..tms
Tietenkin lapselle on tuotava esiin, että teko on väärin ja lapsen on osallistuttava tavalla tai toisella korjaamiseen tai maksamiseen
Se on eri juttu joille rikkominen on jäänyt tavaksi, että miten nämä tapaukset hoidetaan?
Eikö niitä ole kaiken maailman sovitteluja ja muita keinoja
Ja eikö se tämänpäivän "kriminaali" huoltokin nojaa siihen ettei "koston" avulla saada tapahtumaan käyttäytymisen muutosta
vaan saada tekijä asettumaan uhrin asemaan, oppia katumaan ja sovittamaan tekonsa
MUTTA
voidaan tietysti kysyä onko tuolla hoidolla ollut tarkoituksenmukaista "vastetta"
Piiska ym fyysiset rangaistukset tietenki perustuvat osaltaan tähän kuuluisaan "Pavlovin koira" teoriaan??
jos saat keppiä "ei toivotusta" käyttäytymisestä, niin sen roppakin muistaa eikä mielellään toista tekoa????
en kyllä siltikään ole piiskaamisen kannalla
koska siinä saattaa menettää malttinsa ja piiskaamisesta tuleekin pahoinpitely
ja muutenkin tätä mallioppimista, että miten asioita hoidetaan- Angi *
...pyörii. Ei se ole helppoa kenellekkään. Kyllä siinä meinaa mennä pinna keltä vaan vanhemmalta kun pennut aivan tahallaan heittelevät kiviä naapurin autoon, tai naapurin pennut meidän autoon. Sitten kun menet sanomaan niin mokomat vaan irvistävät ja juoksevat kotiinsa. Vanhemmat sitten vain sanovat pitäkää itse huoli asioistanne eikä meidän Kalle heittele kenenkään autoja..
- kai jo se
"piiska" (=kuri,säännöt,rutiinit) liian myöhäistä,lapsen kasvatus alkaa kehdosta ;DD
- ja näytä
Angi * kirjoitti:
...pyörii. Ei se ole helppoa kenellekkään. Kyllä siinä meinaa mennä pinna keltä vaan vanhemmalta kun pennut aivan tahallaan heittelevät kiviä naapurin autoon, tai naapurin pennut meidän autoon. Sitten kun menet sanomaan niin mokomat vaan irvistävät ja juoksevat kotiinsa. Vanhemmat sitten vain sanovat pitäkää itse huoli asioistanne eikä meidän Kalle heittele kenenkään autoja..
vanhemmille ;DD
- ketju
Angi * kirjoitti:
Eli, jos yksi sukupolvi kepittää,seuraavasta tulee lepsu ja heidän lapsensa jälleen ovat kepittäjiä,,,jne
Nyt on hyvä, että tutkitaan, ja sitten ei hutkita
kasvattaminen ei ( taida ?) olla kovin vanha ilmiö?
muistan kun vanhempi sukupolvi nauroi "kirjoista kasvattamiselle"
MUTTA mitä tehdä jos naapurin kakarat ja meidän lapset "nakkelee autoja"?
Useamman tämän ikäluokkalaisen lapset taitavat jo olla aikuisia ja siksi myös itse vastuussa omista teoistaan. Kohta saavat varmaan vastatakseen vanhempiensa vahingontekojutut, kun tästä höperehdymme. ;)
Tähän esittämääsi kysymykseen liittyvät lait ja niiden tulkinta ovat talonpoikaisjärjellä ajatellen joskus todella kummallisia. Joskus lapsi voidaan tuomita uskomattomiin vahingonkorvauksiin ja toisen kerran heillä ei alaikäisinä ole mitään vastuuta. Nykyisin kai harvemmin tuomitaan vanhempia vahingonkorvauksiin, ellei selvästi voida osoittaa heidän laiminlyöneen velvollisuuksiaan. Usein tehdyt vahingot jäävät kokonaan uhrin maksettavaksi, kun vakuutusyhtiökin vapautuu korvausvelvollisuudesta samoja pykäliä pyöritellen.
Monet vanhemmat vapauttavat itsensä kaikesta vastuusta lastensa kohdalla ja heidän lastensa vahingonteko voi jatkua pitkään ilman, että kukaan oikeasti puuttuu asiaan.- Angi *
...alamaailman porukkaa. On narkkareita ja autoja varastetaan. näyttää siltä että tuo alakasti senkun lisääntyy.. Millään ei enään näytä olevan mitään väljä. Seinät töhritää rivouksilla. Nuoret pojat ja tytöt huutelevat hävyttömyyksiä vanhemmille ihmisille.. Mopoja käytetään vanhojen ihmiseten ryöstöihin. Mopot trimmataan että niillä päästään yhtä lujaa kuin autolla, silti päästään kaikesta vakuutuksista sun muista velvollisuuksista.. Missä on näiden pahantekiöiden vanhemmat? Vai ovatko näiden nuorten vanhemmat niitä pahoinpitelijöitä vai täysin välinpitämättömiä?
- Angi *
..vankilassa..*
- aika turha
Angi * kirjoitti:
...alamaailman porukkaa. On narkkareita ja autoja varastetaan. näyttää siltä että tuo alakasti senkun lisääntyy.. Millään ei enään näytä olevan mitään väljä. Seinät töhritää rivouksilla. Nuoret pojat ja tytöt huutelevat hävyttömyyksiä vanhemmille ihmisille.. Mopoja käytetään vanhojen ihmiseten ryöstöihin. Mopot trimmataan että niillä päästään yhtä lujaa kuin autolla, silti päästään kaikesta vakuutuksista sun muista velvollisuuksista.. Missä on näiden pahantekiöiden vanhemmat? Vai ovatko näiden nuorten vanhemmat niitä pahoinpitelijöitä vai täysin välinpitämättömiä?
vaahdota noista asioista täällä, koska tuskin yhdelläkään narkkarilla edes on tietokonetta, että voisivat asiasi täältä lukea. Näin pahoin pelkaan. Asiasi menisi paremmin perille jos menisit kertomaanmielipiteesi suoraan niille narkkareille.
Tuo mitä sinä teet nyt (anteeksi vain) on pelkkää turhanpäiväistä päivittelyä, joka ei johda mihinkään, muuten kuin "saitpahan sanottua mielipiteesi" meille jota asia ei ainakaan henkilökohtaisesti kosketa... - liikaa huumeista
aika turha kirjoitti:
vaahdota noista asioista täällä, koska tuskin yhdelläkään narkkarilla edes on tietokonetta, että voisivat asiasi täältä lukea. Näin pahoin pelkaan. Asiasi menisi paremmin perille jos menisit kertomaanmielipiteesi suoraan niille narkkareille.
Tuo mitä sinä teet nyt (anteeksi vain) on pelkkää turhanpäiväistä päivittelyä, joka ei johda mihinkään, muuten kuin "saitpahan sanottua mielipiteesi" meille jota asia ei ainakaan henkilökohtaisesti kosketa...Aika turha oli sinunkin vaahdota mitä täällä kirjoitetaan,jos et halua lukea niin hyppää yli.
Kyllä monella narkkarilla on tilaisuus käyttää tietsikkaa,olepas takapajulla asioista.
Ja sadanprosentin varmuudella et voi tietää kuka huumeita sinunkin suvussasi käyttää.
Ei koskaan liikaa kirjoiteta huumeista,eikä sen vahingollisuudesta. - ei kukaan
liikaa huumeista kirjoitti:
Aika turha oli sinunkin vaahdota mitä täällä kirjoitetaan,jos et halua lukea niin hyppää yli.
Kyllä monella narkkarilla on tilaisuus käyttää tietsikkaa,olepas takapajulla asioista.
Ja sadanprosentin varmuudella et voi tietää kuka huumeita sinunkin suvussasi käyttää.
Ei koskaan liikaa kirjoiteta huumeista,eikä sen vahingollisuudesta.aivan 100% varmuudella käytä huumeita. Heko heko, koitapa rauhoittua siel ja pitää huolta omasta suvustasi vain.
naapurin rouva aikoinaan väitti että poikani olisi hajottanut lumipallolla vilkkulampun heidän autostaan.Hän ei kylläkään minulle suoraan tullut siitä puhumaan vaan laittoi sen saman tien poliisijutuksi.no,riitti kun vain kerroin poliiseille ettei se mitenkään voinut olla meidän poitsun tekemä kolttonen,koska se oli sattunut yöllä ja poika on muutenkin sen tyyppinen ihminen,ettei varmasti kajoa toisten omaisuuteen.oli se muuten jännä juttu sinänsä,että vaikka oli seinänaapuri,niin ei voinut tulla suoraan minulle siitä kertomaan,vaan het pollarit asialle...:))
- Missä maalaiskorpikylässä
asut jos siellä poliisilla on aikaa tutkia lumipallovaurioita ;DD
Missä maalaiskorpikylässä kirjoitti:
keskikokosessa kaupungissa..:)) kait niitten oli pakko ottaa selvää ku kerran oli pyydetty...no,tuli ne kerran senkin takia ku mun(silloin 3v) poika heitti tummaihosta poikaa kepillä päähän..:))
- Angi *
...Niin no taisi vain olla pelokas, ehkä olitte pelottavan näköisiä esimerkiksi isonkokoisia ja he pienempiä eli lyhempiä kuin te.. Pelkäsivät varmaan että rupeatte nyrkkeilemään.. Ootko varma ettei se ollut poikanne?
Angi * kirjoitti:
...Niin no taisi vain olla pelokas, ehkä olitte pelottavan näköisiä esimerkiksi isonkokoisia ja he pienempiä eli lyhempiä kuin te.. Pelkäsivät varmaan että rupeatte nyrkkeilemään.. Ootko varma ettei se ollut poikanne?
että pelottavia oltais :)tää naapuri ny sattuu muutenki olemaan sellainen,joka ei tervehdi eikä halua muutenkaan olla missään tekemisissä...
Ja kyllä mä varma olin tuosta pojasta,se kun on aina ollut rehellinen ja yleensäkin kunnioittaa toisia ihmisiä ja toisten omaisuutta.ja kun se tosiaanki oli yöllä tapahtunut,niin kyllä minä tiesin ettei poika ulkona silloin ollut...- Angi *
Missä maalaiskorpikylässä kirjoitti:
..ees kaupunkialueella käymään, saatikka sitten jossain mailla.. Minun ystäväni asuu keskellä korpea, hän kun kerran kutsui poliisin käymään jostain vahingon teosta että olisi saanut vakuutuksesta rahat, niin poliisi tuli mutta seuraavana vuonna.
- Marion.T
mii-su kirjoitti:
että pelottavia oltais :)tää naapuri ny sattuu muutenki olemaan sellainen,joka ei tervehdi eikä halua muutenkaan olla missään tekemisissä...
Ja kyllä mä varma olin tuosta pojasta,se kun on aina ollut rehellinen ja yleensäkin kunnioittaa toisia ihmisiä ja toisten omaisuutta.ja kun se tosiaanki oli yöllä tapahtunut,niin kyllä minä tiesin ettei poika ulkona silloin ollut...oli pienenä kyllä aika villejä tapauksia, muistan kuinka nuorempi poika heitti ohikulkevaa miestä mädällä perunalla kaverinsa kanssa. Ei ollu ihan mallilapsia, mutta kyllä niistä ihan fiksuja on kuitenkin tullut:))
Naapurit valitti useikin, varsinkin toi nuorempi oli varsinainen Vaahteranmäen Eemeli, aina jossakin pahanteossa.
Nykyäänkin on aika epeli, mutta ihan hyvässä mielessä - sana on hallussa paremmin kuin monella muulla, ja kavereita on enemmän kun osaan laskea... - Angi *
mii-su kirjoitti:
Ja kyllä mä varma olin tuosta pojasta,se kun on aina ollut rehellinen ja yleensäkin kunnioittaa toisia ihmisiä ja toisten omaisuutta.ja kun se tosiaanki oli yöllä tapahtunut,niin kyllä minä tiesin ettei poika ulkona silloin ollut...Kyllä on kummallsia ihmisiä nuo tollaset jotka eivät tervehdi toisia ja varsinkin naapureitaan. Heillä varmaan ei ole hyvä olla itsellään? Tai he eivät tiedä miten saadaan hyvä olo..Oli varmaan heidän oma pentu asialla. Tai sellainen jota eivät ole tervehtineet ja kotona on puhuttu niistä kummallisista tyypeistä jotka luulevat olevasnsa jotakin muuta kuin ovat.. Jonain päivänä tälläiset tyypit sitten kompastuu tulitikkuun ja saavat hävetä koko elämänsä..
Minä tiedän myös erään perheen jossa ei lasten tarvinnut tervehtiä naapureitaan. Lapsista tuli kummallisia yhteiskunnan heittiöitä. Ei maistu työ ei mikään missä pitäisi olla muiden ihmisten seassa.. - Angi *
Marion.T kirjoitti:
oli pienenä kyllä aika villejä tapauksia, muistan kuinka nuorempi poika heitti ohikulkevaa miestä mädällä perunalla kaverinsa kanssa. Ei ollu ihan mallilapsia, mutta kyllä niistä ihan fiksuja on kuitenkin tullut:))
Naapurit valitti useikin, varsinkin toi nuorempi oli varsinainen Vaahteranmäen Eemeli, aina jossakin pahanteossa.
Nykyäänkin on aika epeli, mutta ihan hyvässä mielessä - sana on hallussa paremmin kuin monella muulla, ja kavereita on enemmän kun osaan laskea..... Aina pojat ovat olleet kautta aikojen heittämässä kiviä.. Usein kaikki mikä on käsissä lentää minne sattuu. Kai se on pojilla se voima joka tarvitsee työtä.. Harvon heillä on järki yhtä pitkällä kuin kädet.. Mutta vanhemmista johtuu kuinka pitkälle he menevät näiden käsiensä kanssa... Pispalassakin oli aina iltaisin vaarallista olla alhaalla kun ei koskaan voinut olla varma koska kivi lentää päähän.. Sitten pojat vain ilkkui ja kertoi taivaasta pudonneen tähden ja sammuneen osuneen päähän.Kyllä se nyt naurattaa muttei silloi kun tapahtui :-)) DD,,
- Marion.T
Angi * kirjoitti:
.. Aina pojat ovat olleet kautta aikojen heittämässä kiviä.. Usein kaikki mikä on käsissä lentää minne sattuu. Kai se on pojilla se voima joka tarvitsee työtä.. Harvon heillä on järki yhtä pitkällä kuin kädet.. Mutta vanhemmista johtuu kuinka pitkälle he menevät näiden käsiensä kanssa... Pispalassakin oli aina iltaisin vaarallista olla alhaalla kun ei koskaan voinut olla varma koska kivi lentää päähän.. Sitten pojat vain ilkkui ja kertoi taivaasta pudonneen tähden ja sammuneen osuneen päähän.Kyllä se nyt naurattaa muttei silloi kun tapahtui :-)) DD,,
Mun tarvii justiin lähteä töihin, mutta huomasin sun Pispala kirjoituksesi ja ajattelin kysyä, että ollaankohan me samoilta suunnilta kotoisin alunperin:DD
Siis mansesta nääs Pispalasta :-DD - Angi *
Marion.T kirjoitti:
Mun tarvii justiin lähteä töihin, mutta huomasin sun Pispala kirjoituksesi ja ajattelin kysyä, että ollaankohan me samoilta suunnilta kotoisin alunperin:DD
Siis mansesta nääs Pispalasta :-DD.. En ole kuin asunut joskus vuosina (?) ensin yksinäni ja sitten mieheni ja lapsemme kanssa. Olen paljasjalkainen Tamperelainen. Aattele jotenkin minulla oli koko aika aikaisemmin sellainen tunne että sinussa on jotain tuttua.. Älä naura.) Meinaan ehkä se on kirjoitus tyylissäsi jokin joka paljastaa meidän alkuperäisen asuinpaikan..?
- Marion.T
Angi * kirjoitti:
.. En ole kuin asunut joskus vuosina (?) ensin yksinäni ja sitten mieheni ja lapsemme kanssa. Olen paljasjalkainen Tamperelainen. Aattele jotenkin minulla oli koko aika aikaisemmin sellainen tunne että sinussa on jotain tuttua.. Älä naura.) Meinaan ehkä se on kirjoitus tyylissäsi jokin joka paljastaa meidän alkuperäisen asuinpaikan..?
kyllä Tamperelainen Tamperelaisen tuntee:))
En oikeastaan osaa kirjoittaa Tampereen murretta, mutta puhun sitä kyllä sujuvasti.
Täällä ne ÄRRÄT on aika voimakkaita:))
Ties vaikka oltas tavattu joskus jossakin. Ikäni olen täällä asustellut,ympäri Tamperetta mitä välillä yrittänyt ulkomailla, ja palannut taas takaisin.
Ei oo Mansen voittanutta:)) - Angi *
Marion.T kirjoitti:
En oikeastaan osaa kirjoittaa Tampereen murretta, mutta puhun sitä kyllä sujuvasti.
Ties vaikka oltas tavattu joskus jossakin. Ikäni olen täällä asustellut,ympäri Tamperetta mitä välillä yrittänyt ulkomailla, ja palannut taas takaisin.
Ei oo Mansen voittanutta:)).. jos tänään asut Mansessa? Minä en koskaan päässyt sinne takaisin muuttamaan. Yhden kerran olimme muuttamassa haimme kovalla tohinalla asuntoa. Sitten kun löysimme hyvän ja mieleisen asunnon niin eikös joku hyväkäs kiilannut väliin. Suutuin siitä niin että päätin olla pyrkimättä takaisin Tampereelle.. vähän harmitti jälkeen päin äkkipikainen päätökseni.
- Angi *
Marion.T kirjoitti:
Ei oo Mansen voittanutta:))...päätin tehdä kysymyksen.. Oletko koskaan asunut lähellä Satakunnankatua?
- Marion.T
Angi * kirjoitti:
...päätin tehdä kysymyksen.. Oletko koskaan asunut lähellä Satakunnankatua?
Petsussa, Kissanmaalla, Hämeenpuistossa, ja Pispalassa..niin ja nyt jossakin muualla Tampereella:))
Joten aika hyvin olen mansessa kierrellyt. Kun joskus hamassa tulevaisuudessani olen niin vanha että en jaksa enää asua omakotitalossa, haluan Tammerkosken rantaan keskelle kaupunkia ja lähelle alarantaa, jonnekin sinne Koskikeskuksen viereisiin taloihin. Siinä olis keskusta vieressä ja järvinäköala ja kaikki mukavuudet lähellä:)
Ja Ratinan urheilukenttä vieressä, laivat lähtevät Viikisaareen, Tammerkosken rannassa vois käydä kalastamassa, siinä on aina paljon kalamiehiä kun kulkee ohi, ja kun koski silloin tällöin tyhjennetään on mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea pohjasta löytyy - useita tekohampaita, kännyköitä, polkupyöriä ja keinutuoli oli ainakin viimeisin tieto:)
Huokaus...niin se on mansea se...mitenkähän se keinutuoli sinne oli joutunut....?? - Angi *
Marion.T kirjoitti:
Petsussa, Kissanmaalla, Hämeenpuistossa, ja Pispalassa..niin ja nyt jossakin muualla Tampereella:))
Joten aika hyvin olen mansessa kierrellyt. Kun joskus hamassa tulevaisuudessani olen niin vanha että en jaksa enää asua omakotitalossa, haluan Tammerkosken rantaan keskelle kaupunkia ja lähelle alarantaa, jonnekin sinne Koskikeskuksen viereisiin taloihin. Siinä olis keskusta vieressä ja järvinäköala ja kaikki mukavuudet lähellä:)
Ja Ratinan urheilukenttä vieressä, laivat lähtevät Viikisaareen, Tammerkosken rannassa vois käydä kalastamassa, siinä on aina paljon kalamiehiä kun kulkee ohi, ja kun koski silloin tällöin tyhjennetään on mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea pohjasta löytyy - useita tekohampaita, kännyköitä, polkupyöriä ja keinutuoli oli ainakin viimeisin tieto:)
Huokaus...niin se on mansea se...mitenkähän se keinutuoli sinne oli joutunut....??..Sait minut tosi iloiselle tuulelle kun kerroit moni vivahteisesti asumisestasi Tampereella..
Minä olen asunut Satakunnank. Näsilinnank. Niemik. Amurissa. Hämeenpuistossa alarannan päässä ja Pispalassa. Olen aina Rakastanut Tamperetta vaikka olen asunut jo elämästäni suurimman osan aikaa Ruotsissa.. Sukuni asuu siellä ja käymme jokavuosi muutamankerran vuodessa siellä.. Kumma kuitenkin kun ikää tulee niin haluaisi hankkia itselleen sieltä paikan minne tulla ja missä olla.
Keinu tuoliin oli joku kyllästynyt kun huomasi jonkun siinä aina istuneen ja keikuttaneen itseään ja samalla alaleuka väpättäen, narissut toisten tekemisistä. Se heitti joka oli eniten kyllästynyt tuohon käkättäjään.. :-)) - Kans Manselainen
Marion.T kirjoitti:
Huokaus...niin se on mansea se...mitenkähän se keinutuoli sinne oli joutunut....??mä ymmärrän, kosken rannassa on paljo kapakoita ja eiks sillan kaiteen yli ole hyvä puglata.
Korvaakohan vakuutus ne tekohampaat jos sanoo että ne on Tammerkosken pohjassa kun yllätti huono olo. - Marion.T
Angi * kirjoitti:
..Sait minut tosi iloiselle tuulelle kun kerroit moni vivahteisesti asumisestasi Tampereella..
Minä olen asunut Satakunnank. Näsilinnank. Niemik. Amurissa. Hämeenpuistossa alarannan päässä ja Pispalassa. Olen aina Rakastanut Tamperetta vaikka olen asunut jo elämästäni suurimman osan aikaa Ruotsissa.. Sukuni asuu siellä ja käymme jokavuosi muutamankerran vuodessa siellä.. Kumma kuitenkin kun ikää tulee niin haluaisi hankkia itselleen sieltä paikan minne tulla ja missä olla.
Keinu tuoliin oli joku kyllästynyt kun huomasi jonkun siinä aina istuneen ja keikuttaneen itseään ja samalla alaleuka väpättäen, narissut toisten tekemisistä. Se heitti joka oli eniten kyllästynyt tuohon käkättäjään.. :-))kaupungilla ja jouluvalot olivat päällä ja Stocmannin edessä puut olivat aivan täynnä pieniä lamppuja ja kaupungintalo oli hienosti valaistu, ajattelin että kyllä oma kotikaupunki on sitten kaunis:))
Mutta Pispalan haulitornissa ei ollut valoa, se oli sääli, koska silloin kun se oli valaistu se oli tosi kaunis.. - Angi *
Marion.T kirjoitti:
kaupungilla ja jouluvalot olivat päällä ja Stocmannin edessä puut olivat aivan täynnä pieniä lamppuja ja kaupungintalo oli hienosti valaistu, ajattelin että kyllä oma kotikaupunki on sitten kaunis:))
Mutta Pispalan haulitornissa ei ollut valoa, se oli sääli, koska silloin kun se oli valaistu se oli tosi kaunis..Voi miten sait mulle kaihoisan mielen.. Ihan tulin Nostalgiselle tuulelle ja rupesin katselemaan vanhoja valokuvia... Viimeksi kun kävime Tampereella niin emme aivan kaikkia paikkoja jaksaneet kulkea oli niin mahdottoman lämmin päivä silloin. Kävimme Alarannassa ja näimme Viikinsaaren laivan rannassa ja söimme Tapolan mustaa makkaraa.. Oli se mukavaa istua siellä ihmisten keskellä. Yksi reilusti keski-iän ylittänyt nainen jutteli meidän kanssa kaikkee sellaista mistä oli mieheni enemmän kiinnostunut. Sitten siihen istui nuoripari ja mies oli kova juttelemaan sitten saatiin heidän kanssaan jutella myös vaikka minkälaista Tampereesta.. Voi hyvänen aika, sinä saatkin aina joskus kirjoittaa minulle pikkuisia pätkiä jostakin sieltä? Jos jaksat ja haluat..
- Marion.T
Angi * kirjoitti:
Voi miten sait mulle kaihoisan mielen.. Ihan tulin Nostalgiselle tuulelle ja rupesin katselemaan vanhoja valokuvia... Viimeksi kun kävime Tampereella niin emme aivan kaikkia paikkoja jaksaneet kulkea oli niin mahdottoman lämmin päivä silloin. Kävimme Alarannassa ja näimme Viikinsaaren laivan rannassa ja söimme Tapolan mustaa makkaraa.. Oli se mukavaa istua siellä ihmisten keskellä. Yksi reilusti keski-iän ylittänyt nainen jutteli meidän kanssa kaikkee sellaista mistä oli mieheni enemmän kiinnostunut. Sitten siihen istui nuoripari ja mies oli kova juttelemaan sitten saatiin heidän kanssaan jutella myös vaikka minkälaista Tampereesta.. Voi hyvänen aika, sinä saatkin aina joskus kirjoittaa minulle pikkuisia pätkiä jostakin sieltä? Jos jaksat ja haluat..
Mansen kuulumisia sinulle. Kiva tietää että on joku joka tykkää omasta rakkaasta kotikaupungistani.
Ah - Tapolan musta makkara ja Viikinsaari, seuraavan kerran lähdette käymään Viikinsaaressa, kiva kaunis pieni saari Pyhäjärvessä - kyllä kannattaa käydä.
Tamperelaiset ovat yllättävän puheliasta porukkaa, jos niille puhuu niin kyllä manselainen aina vastaa, ja usein aloittavat puhumisen ihan itsekin.
Mulla on itsellä paljon kokemuksia vieraiden ihmisten juttelusta..kun olen tällänen
lörppäsuu, aina äänessä:-DD
Hyvää yötä Angi, mulla on paljon tuttuja Ruotsissa Borosissa..öh miten se nyt kirjoitetaan, en mä osaa Ruotsia...
- työpalvelua
Ensin kutsutaan auton omistaja meille ja sitten meidän lapsi joka auton rikkoi, kuulustellaan. Jos hän on tehnyt sen tahallaan hän saa siinä naapurin nähden erittäin lujasti vitsaa paljaalle pyllylle aivan juuri niinkuin ennen vanhaan.
Sitten hänen pitää pyytää anteeksi ja luvata tehdä naapurille töitä esim koko seuraavan kesän nurmikon leikkuut ja polttopuuhommat.
Toki meidän vakuutuksesta tai minun kukkaronsta vahingot korvataan myös.
Mutta että rikkoa toisen omaisuutta, semmonen peli ei vetele. No näin ei ole onneksi koskaan käynyt ja toivon että ei enää käykään. Nykyään meidän lapset on niin isoja että jos ne tahallaan alkaisi rikkomaan naapurin autoa niin olen varma että siitä tulisi kallista.- Angi *
piiskaa naapurisi nähden. Sehän olisi lapsellesi todellinen häväistys.
Hyvä se nyt on niin puhua kun lapset ovat jo isoja. - sen tulisi olla
Angi * kirjoitti:
Hyvä se nyt on niin puhua kun lapset ovat jo isoja.Juuri niin, aivan oikein. Mikä kunnon rangaistuksen muu merkitys olisi kun juuri mm tuo ns häväistys. Siinä tehtäisi selväksi että on tullut tehtyä tuhma/tyhmä teko ja siitä tulee nyt juuri tuo mainitsemani rangaistus.
Miten helvetissä sinä asian ratkaisisit.
Kyselisit auton rikkoneelta lapseltasi: "Voi voi Kimi, oletko nyt iloinen kun rikoit auton, äiti on nyt hyvin surullinen, onko sinulla ehdotusta mitä nyt tehdään...ja L Ä S S Y N L Ä S S Y N.
Juuri tuossa tehdään virheitä joissain tapauksissa.
Lapeselle ikäänkuin luodaan hätä siitä että kun hän nyt on ollut paha niin äitikin tuli pahalle mielelle ja ikäänkuin tuo pahanteko sallittaisi etsimällä siihen syy ympäristöstä eikä äiti näe peiliin että syy on juuri KURITTOMUUDESSA.
Sitäpaitsi nämä ei ole äitien hommia sitten enää kun lapsi rikkoo esim toisen omaisuutta. Isän pitää siihen puuttua vitsalla. Rangaistus on oltava tuntuva ja sen jälkeen alkaa sovitus.
Ei vihalla vaan selvällä säännöllä että asia tulee hoidettua ja silti aivan arkinen tavallinen elämä jatkuu. Suomen nuoriso on pahasti luisumassa kaaokseen ja osittain on jo vain ja ainoastaa oikena kurin puutteesta.
En nyt tarkoita sitä että ovenkarmin päällä pitää olla raipat jolla hakataan lapsia päivittäin, sillä pääasiassa lapset ymmrätää kyllä puhetta ja käyttäytyvät mallin mukaan mutta ääritapauksissa on vanhanajan lääke aito kunnon koivuvitsa oiken hyvä ja turvallinen. Sillä ei vahingoiteta kenenkään sielua eikä ruumista kun sitä oikein käyttää. Se vain on paha kun se on laissa kiellettyä. Täytyy olla varovainen ja hoitaa homma terveeltä pohjalta. - heität roskan
sen tulisi olla kirjoitti:
Juuri niin, aivan oikein. Mikä kunnon rangaistuksen muu merkitys olisi kun juuri mm tuo ns häväistys. Siinä tehtäisi selväksi että on tullut tehtyä tuhma/tyhmä teko ja siitä tulee nyt juuri tuo mainitsemani rangaistus.
Kyselisit auton rikkoneelta lapseltasi: "Voi voi Kimi, oletko nyt iloinen kun rikoit auton, äiti on nyt hyvin surullinen, onko sinulla ehdotusta mitä nyt tehdään...ja L Ä S S Y N L Ä S S Y N.
Lapeselle ikäänkuin luodaan hätä siitä että kun hän nyt on ollut paha niin äitikin tuli pahalle mielelle ja ikäänkuin tuo pahanteko sallittaisi etsimällä siihen syy ympäristöstä eikä äiti näe peiliin että syy on juuri KURITTOMUUDESSA.
Sitäpaitsi nämä ei ole äitien hommia sitten enää kun lapsi rikkoo esim toisen omaisuutta. Isän pitää siihen puuttua vitsalla. Rangaistus on oltava tuntuva ja sen jälkeen alkaa sovitus.
Ei vihalla vaan selvällä säännöllä että asia tulee hoidettua ja silti aivan arkinen tavallinen elämä jatkuu. Suomen nuoriso on pahasti luisumassa kaaokseen ja osittain on jo vain ja ainoastaa oikena kurin puutteesta.
En nyt tarkoita sitä että ovenkarmin päällä pitää olla raipat jolla hakataan lapsia päivittäin, sillä pääasiassa lapset ymmrätää kyllä puhetta ja käyttäytyvät mallin mukaan mutta ääritapauksissa on vanhanajan lääke aito kunnon koivuvitsa oiken hyvä ja turvallinen. Sillä ei vahingoiteta kenenkään sielua eikä ruumista kun sitä oikein käyttää. Se vain on paha kun se on laissa kiellettyä. Täytyy olla varovainen ja hoitaa homma terveeltä pohjalta.maahan tai käyttäydyt liikenteessä kurittomasti ja saat oikein kunnon selkäsaunan koivunvitsalle paljaille persuksille. Tuntuuko hyvälle menettelylle?
Aikuiset on kans kurittomia, sama rangaistus silloin heillekin, ja aikuisina he kestävät sen vaikka muiden ihmisten nähden.
Kova kuri se olla pitää niin lapsille kuin aikuisillekin, vai mitä? Et kai ole eri mieltä asiasta?
Kyllä ylinopeudet ja muukin kurittomuus vähenis. - "eheiii vitsaa poliis...
heität roskan kirjoitti:
maahan tai käyttäydyt liikenteessä kurittomasti ja saat oikein kunnon selkäsaunan koivunvitsalle paljaille persuksille. Tuntuuko hyvälle menettelylle?
Aikuiset on kans kurittomia, sama rangaistus silloin heillekin, ja aikuisina he kestävät sen vaikka muiden ihmisten nähden.
Kova kuri se olla pitää niin lapsille kuin aikuisillekin, vai mitä? Et kai ole eri mieltä asiasta?
Kyllä ylinopeudet ja muukin kurittomuus vähenis.Nyt menee jo fantasian puolelle. Sexipalstat on erikseen.
- luulet tietäväsi
Angi * kirjoitti:
Hyvä se nyt on niin puhua kun lapset ovat jo isoja.kuka voi tehdä ja mitä, vaikka sitten lapsilleen. Herää jo siitä ruususen unestas sinäki. Haastat riitaa.
- Angi *
sen tulisi olla kirjoitti:
Juuri niin, aivan oikein. Mikä kunnon rangaistuksen muu merkitys olisi kun juuri mm tuo ns häväistys. Siinä tehtäisi selväksi että on tullut tehtyä tuhma/tyhmä teko ja siitä tulee nyt juuri tuo mainitsemani rangaistus.
En nyt tarkoita sitä että ovenkarmin päällä pitää olla raipat jolla hakataan lapsia päivittäin, sillä pääasiassa lapset ymmrätää kyllä puhetta ja käyttäytyvät mallin mukaan mutta ääritapauksissa on vanhanajan lääke aito kunnon koivuvitsa oiken hyvä ja turvallinen. Sillä ei vahingoiteta kenenkään sielua eikä ruumista kun sitä oikein käyttää. Se vain on paha kun se on laissa kiellettyä. Täytyy olla varovainen ja hoitaa homma terveeltä pohjalta.Sanon sen että jos lapsen häpäisee pienenä hän tulee sen muistamaan aikuisena. Joko tuo kasvanut lapsi häpäisee vanhempansa, tai vaimonsa ja sitten lopuksi tappaa itsensä kun on niin katkera mieli.
- Angi *
heität roskan kirjoitti:
maahan tai käyttäydyt liikenteessä kurittomasti ja saat oikein kunnon selkäsaunan koivunvitsalle paljaille persuksille. Tuntuuko hyvälle menettelylle?
Kyllä ylinopeudet ja muukin kurittomuus vähenis.Kyllä se on sellainen asia tuo pahoinpitely ettei sitä kenellekkään soisi.. Se on tämä yhteiskunta vain mennyt vanhempien kanssa laidasta laitaan, sitä kultaista keskitietä ei vain tahdo löytyä...
- se häväisty
Angi * kirjoitti:
Sanon sen että jos lapsen häpäisee pienenä hän tulee sen muistamaan aikuisena. Joko tuo kasvanut lapsi häpäisee vanhempansa, tai vaimonsa ja sitten lopuksi tappaa itsensä kun on niin katkera mieli.
lapsi olla nainenkin ja häpäistä siten miehensä.
Oletkohan sittenkin vähän puolueellinen? Kysyn ihan sovinnolla. - Angi *
se häväisty kirjoitti:
lapsi olla nainenkin ja häpäistä siten miehensä.
Oletkohan sittenkin vähän puolueellinen? Kysyn ihan sovinnolla...kiireen keskellä.. Yhtä hyvin kumminkin päin.
- joukkoitsemurha
Angi * kirjoitti:
Sanon sen että jos lapsen häpäisee pienenä hän tulee sen muistamaan aikuisena. Joko tuo kasvanut lapsi häpäisee vanhempansa, tai vaimonsa ja sitten lopuksi tappaa itsensä kun on niin katkera mieli.
Suuret ikäluokat nyt äkkiä tekemään joukkoitsemurhaa. Angi tiesi kertoa että meidän olisi jo aikaa päiviä pitänyt hakata isämme ja sitten tappaa itsemme.
Mikä tuollaisia Angeja tuottaa.
Minä sain poikana vitsaa paljaalle pyllylle alle 10 kertaa joskus vissiin melko lujastikin koska vielä pari päivää oli viirut pyllyssä.
Ankarimmankin vitsa-selkäsaunan jälkeen en tuntenut mitään häväistystä tai nöyryytystä vaan päinvastoin, kevyen olon. Oli ahdistus loppunut pelosta joka johtui että pina joudun ilmi pahasta teostani. Vitsaselkäsaunan jälkeen pylyn kuumotusta kesti muutaman minuutin ja sitten kun meillä ei eristetty mihinkään arestiin vaan riennettiin ulos leikkimään sotasta tms. toisten poikien kanssa niin siellä saatettiin todeta: että saikkos selkääs, ja leikki jatkui...
En ole koskaan ajatellutkaan lyöväni vanhempiani tai vielä vähemmän itsari on mielessä käynyt.
Naapureissani oli kyllä toisiakin kohtaloita jossa juoppo isä hakkasi lapsiaan.. On sitä kuule kaikkea nähty ja totean että lasta ei saa pahoinpidellä, ei hakata, ei ruoskia... niinkuin sinä kaiken näet. Terve koivuvitsa tekee vain hyvää kun se harkiten ja vain silloin annetaan kun kaikki muut "lässynlässyn - angi - pehmo - tuskailu - ongelmansiirtämis - koulupsykologikeinot on ei käytetty vaan jätetty käyttämättä.
Selkeät säännöt ja kova kuri, ne on eri kun vitsa. Vitsa otetaan vasta sitten kun ei säännöt ja muu kuri auta. Piste. - Angi *
joukkoitsemurha kirjoitti:
Suuret ikäluokat nyt äkkiä tekemään joukkoitsemurhaa. Angi tiesi kertoa että meidän olisi jo aikaa päiviä pitänyt hakata isämme ja sitten tappaa itsemme.
Mikä tuollaisia Angeja tuottaa.
Minä sain poikana vitsaa paljaalle pyllylle alle 10 kertaa joskus vissiin melko lujastikin koska vielä pari päivää oli viirut pyllyssä.
Ankarimmankin vitsa-selkäsaunan jälkeen en tuntenut mitään häväistystä tai nöyryytystä vaan päinvastoin, kevyen olon. Oli ahdistus loppunut pelosta joka johtui että pina joudun ilmi pahasta teostani. Vitsaselkäsaunan jälkeen pylyn kuumotusta kesti muutaman minuutin ja sitten kun meillä ei eristetty mihinkään arestiin vaan riennettiin ulos leikkimään sotasta tms. toisten poikien kanssa niin siellä saatettiin todeta: että saikkos selkääs, ja leikki jatkui...
En ole koskaan ajatellutkaan lyöväni vanhempiani tai vielä vähemmän itsari on mielessä käynyt.
Naapureissani oli kyllä toisiakin kohtaloita jossa juoppo isä hakkasi lapsiaan.. On sitä kuule kaikkea nähty ja totean että lasta ei saa pahoinpidellä, ei hakata, ei ruoskia... niinkuin sinä kaiken näet. Terve koivuvitsa tekee vain hyvää kun se harkiten ja vain silloin annetaan kun kaikki muut "lässynlässyn - angi - pehmo - tuskailu - ongelmansiirtämis - koulupsykologikeinot on ei käytetty vaan jätetty käyttämättä.
Selkeät säännöt ja kova kuri, ne on eri kun vitsa. Vitsa otetaan vasta sitten kun ei säännöt ja muu kuri auta. Piste.Sinä siis Brofosoit minut kertomaan itsestäni. Kerron sen, että minullakin on kokemukseni. Minun rakas veljeni teki Itsmurhan. Haluatko tietää miten ja miksi? Kaikki alkoi siitä kun äitipuoli kuritti häntä koulukavereiden nähden kuin pientä lasta, vaikka tämä pieni lapsi oli noin 11 vuotta. Meillä oli siis Perkele äitinä. Veljeni oli ottanut kaapista Isän eväsmakkaraa siivun ja joutui kiinni hajusta.. Siinä makkarassa oli oma erikoinen tuoksunsa ja sitä ei voinut olla huomaamatta hengityksestä.. Koulukaverit olivat vieressä silmät lautasina hämmästyksestä. Veljeni sai risua paljaille kintuille. Siitä päivästä alkoi veljeni maanpäällinen "HELVETTI" Sitä kesti noin kolmevuotta. Minä yritin vanhempana siskona auttaa ja olla kaverina. Puolustin häntä sanoin ja asein... Hän puolusti minua voimillaan joita onneksi sai luojan lahjana, poika kun oli. Me olimme erottamattomat. Kunnes koitti se viimeinen pisara. En jaksa kirjoittaa enempää.. Nyt voitte taas haukkua ja nauraa mikä idiootti olen kun tänne tälläisiä kirjoittelen mutta onneksi minun ei tarvitse vastauksianne lukea.
Angi * kirjoitti:
Sinä siis Brofosoit minut kertomaan itsestäni. Kerron sen, että minullakin on kokemukseni. Minun rakas veljeni teki Itsmurhan. Haluatko tietää miten ja miksi? Kaikki alkoi siitä kun äitipuoli kuritti häntä koulukavereiden nähden kuin pientä lasta, vaikka tämä pieni lapsi oli noin 11 vuotta. Meillä oli siis Perkele äitinä. Veljeni oli ottanut kaapista Isän eväsmakkaraa siivun ja joutui kiinni hajusta.. Siinä makkarassa oli oma erikoinen tuoksunsa ja sitä ei voinut olla huomaamatta hengityksestä.. Koulukaverit olivat vieressä silmät lautasina hämmästyksestä. Veljeni sai risua paljaille kintuille. Siitä päivästä alkoi veljeni maanpäällinen "HELVETTI" Sitä kesti noin kolmevuotta. Minä yritin vanhempana siskona auttaa ja olla kaverina. Puolustin häntä sanoin ja asein... Hän puolusti minua voimillaan joita onneksi sai luojan lahjana, poika kun oli. Me olimme erottamattomat. Kunnes koitti se viimeinen pisara. En jaksa kirjoittaa enempää.. Nyt voitte taas haukkua ja nauraa mikä idiootti olen kun tänne tälläisiä kirjoittelen mutta onneksi minun ei tarvitse vastauksianne lukea.
tosi surullista...se oli varmaan kauheeta..:(
- mutta epäilen
Angi * kirjoitti:
Sinä siis Brofosoit minut kertomaan itsestäni. Kerron sen, että minullakin on kokemukseni. Minun rakas veljeni teki Itsmurhan. Haluatko tietää miten ja miksi? Kaikki alkoi siitä kun äitipuoli kuritti häntä koulukavereiden nähden kuin pientä lasta, vaikka tämä pieni lapsi oli noin 11 vuotta. Meillä oli siis Perkele äitinä. Veljeni oli ottanut kaapista Isän eväsmakkaraa siivun ja joutui kiinni hajusta.. Siinä makkarassa oli oma erikoinen tuoksunsa ja sitä ei voinut olla huomaamatta hengityksestä.. Koulukaverit olivat vieressä silmät lautasina hämmästyksestä. Veljeni sai risua paljaille kintuille. Siitä päivästä alkoi veljeni maanpäällinen "HELVETTI" Sitä kesti noin kolmevuotta. Minä yritin vanhempana siskona auttaa ja olla kaverina. Puolustin häntä sanoin ja asein... Hän puolusti minua voimillaan joita onneksi sai luojan lahjana, poika kun oli. Me olimme erottamattomat. Kunnes koitti se viimeinen pisara. En jaksa kirjoittaa enempää.. Nyt voitte taas haukkua ja nauraa mikä idiootti olen kun tänne tälläisiä kirjoittelen mutta onneksi minun ei tarvitse vastauksianne lukea.
Veljesi siis sai 11 vuotiaana vitsaa kintuille kavereiden nähden ja kolmen vuoden kuluttua lopetti itsensä siis 14 vuotiaana.
Luet kuitenkin tämän joten jatkan.
Jos tämä on totta niin se toki on ikävää mutta oletko tehnyt nämä johtopäätökset itse ja että millainen perkele äitisi sitten oli. Mitä muuta kun tuo yksi selkäsauna, liittyy tähän mahdollisen veljesi alamäkeen joka päättyi sitten kauhealla tavalla.
Jos taas tuo oli keksittyä mitä vahvasti epäilen niin sulla on rankka huumori ja kirjailijan taito.
- Hetacat
Itse lähtisin silti pohjalta, että ensin keskustelisin lapsen kanssa tapahtuneesta ja sen jälkeen menisimme kyseisen auton omistajan puheille. Lapsi saisi itse selittää mitä on tehnyt,ja yhdessä kuunnellaan mitä rahallista korvausta olisi maksettava (Vakuutus on onneksi aina ollut ja on edelleen)Ja sitten lapsi miettimään miten hän ajattelisi asian korvata.(Yhdessä miettien ei mitään lässyn lässyn tyyliin vain asia asiana)
Yleensä se jo on aika kynnys mennä ja kohdata tämä vahingon kohteeksi joutunut.
Ja selkäsaunallahan et mitään voita ihan sama kuin aikuiset on heti nyrkit pystyssä kun sattuu jotakin ei minua miellyttävää kohdalle.- Angi*
vastaväitettä voi sanoa. Olet tosi viisaasti ajatellut. Niin minäkin toimisin. Ei piiskaamalla saa kuin mustelmia sieluun. siitä ei opi mitään. Kaikilla lapsilla on omatunto. He oppivat tästä kaiken kun joutuvat menemään kyseisen omistajan silmien eteen selittämään mitä tapahtui. Sinulla on kirjoittajan lahjat hallussasi.
- siitä?
Angi* kirjoitti:
vastaväitettä voi sanoa. Olet tosi viisaasti ajatellut. Niin minäkin toimisin. Ei piiskaamalla saa kuin mustelmia sieluun. siitä ei opi mitään. Kaikilla lapsilla on omatunto. He oppivat tästä kaiken kun joutuvat menemään kyseisen omistajan silmien eteen selittämään mitä tapahtui. Sinulla on kirjoittajan lahjat hallussasi.
"kun joutuvat menemään kyseisen omistajan silmien eteen selittämään mitä tapahtui"? He oppivat siitä että ei pidä jäädä seuraavalla kerralla kiinni! Muuta he eivät tuosta kyllä opi.
Kyllä ne tavat on opetettava lapselle pienestä pitäen tai muuten ei tule yhtikäs mitään. = ei mee perille opetukset enää sitten kun on jo jouduttu "vääriin porukoihin". Se on sitä jengi "sitä ja tätä", ei uskalleta enää, eikä osata muuttaa tyyliä. - Angi *
siitä? kirjoitti:
"kun joutuvat menemään kyseisen omistajan silmien eteen selittämään mitä tapahtui"? He oppivat siitä että ei pidä jäädä seuraavalla kerralla kiinni! Muuta he eivät tuosta kyllä opi.
Kyllä ne tavat on opetettava lapselle pienestä pitäen tai muuten ei tule yhtikäs mitään. = ei mee perille opetukset enää sitten kun on jo jouduttu "vääriin porukoihin". Se on sitä jengi "sitä ja tätä", ei uskalleta enää, eikä osata muuttaa tyyliä.Esimerkiksi lapsen iästä... Vanhempien aikaisemmasta välittämisestä. Sekä lapsen kohtelusta. Sekä yksi joka on ylitse muiden on luonne merkki. Jos lapsella on valtavan huono sopivuus suhde vanhempiensa luonteeseen niin vanhemmat voivat todella huonosti kasvattaa tämän. Ja pahinta koko asiassa on se että vanhemmat joko luulevat olevansa huonoja kasvattajia tai heidän lapsensa on tosi häijy.. Kummatkin luulot ovat väärät. Tähän minun ekaan kysymykseeni sisältyi vain "jos muoto. Siis jos hän tekee sen vahingossa, ajattelemattomuudessa, tai tahallaan. Tämä tahallaan muoto on se kasvatuksen tulos. Ajattelemattomuudessa tehty on huolimattomuus virhe. Heittää kiven umpimähkään. Vahinko muoto on ettei uskonut sen auton vielä tulevan siihen, kun ei se siinä ole ennenkään ollut. Tahallinen teko on että heittelee autoa kohti kiviä, santaa tai jotain esineitä jotka voivat vahingoittaa... Sitten kun lapsi joutuu itse teosta kiinni niin jos hän sanoo ettei tehnyt sitä tahallaan.." Niin uskooko kukaan? Ei koska kaikki vain tuijottaa tuota autoa ja pahantekijää unohdetaan täysin rankaistuksessa tuo seikka että poika/ tyttö oli aivan syytön koko asiaan. Jos minulta putoaa lattialle käsisitä kallis kristalli kulho niin en taatusti ole sitä tahallani pudottanut. Mutta jos sen pudottaa lapsi niin vanhemmat syyttää ja rankaisee.
- joka sana
Angi * kirjoitti:
Esimerkiksi lapsen iästä... Vanhempien aikaisemmasta välittämisestä. Sekä lapsen kohtelusta. Sekä yksi joka on ylitse muiden on luonne merkki. Jos lapsella on valtavan huono sopivuus suhde vanhempiensa luonteeseen niin vanhemmat voivat todella huonosti kasvattaa tämän. Ja pahinta koko asiassa on se että vanhemmat joko luulevat olevansa huonoja kasvattajia tai heidän lapsensa on tosi häijy.. Kummatkin luulot ovat väärät. Tähän minun ekaan kysymykseeni sisältyi vain "jos muoto. Siis jos hän tekee sen vahingossa, ajattelemattomuudessa, tai tahallaan. Tämä tahallaan muoto on se kasvatuksen tulos. Ajattelemattomuudessa tehty on huolimattomuus virhe. Heittää kiven umpimähkään. Vahinko muoto on ettei uskonut sen auton vielä tulevan siihen, kun ei se siinä ole ennenkään ollut. Tahallinen teko on että heittelee autoa kohti kiviä, santaa tai jotain esineitä jotka voivat vahingoittaa... Sitten kun lapsi joutuu itse teosta kiinni niin jos hän sanoo ettei tehnyt sitä tahallaan.." Niin uskooko kukaan? Ei koska kaikki vain tuijottaa tuota autoa ja pahantekijää unohdetaan täysin rankaistuksessa tuo seikka että poika/ tyttö oli aivan syytön koko asiaan. Jos minulta putoaa lattialle käsisitä kallis kristalli kulho niin en taatusti ole sitä tahallani pudottanut. Mutta jos sen pudottaa lapsi niin vanhemmat syyttää ja rankaisee.
Hyvä Angi,totta puhut.
- sitten keskustelu
Ei kun ensin kunnon selkäsauna siellä naapurissa. Sitten poika siihen seisomaan pylly paljaana ja isällä vitsa kädessä ja sitten alkaa keskustelu.
Mitä siinä lässyttämään että teon tehneeltä tuhmmalta pojalta aletaan kysyä että miten hän tämän nyt ratkaisisi ja korvaisi. Hätähän sille pojalle tulee moisesta aikuisten avuttomuudesta.
Tämän erittäin ankaran piiskauksen vertaaminen siihen että aikuiset tappelisivat jossain konfliktitilanteessa nyrkit pystyssä on täysin naivi vertaus.
Jos aikuisille tulee sellainen riitä että tarvii nyrkit pystyssä heilua niin se on tappelua mutta jos lasta rangaistaan vitsalla niin se on kasvattajan velvollisuus.
Mikä hyysäys lause tuo oli että on aika kynnys mennä kantajan luo tunnustamaan.
Tuo on juuri sitä rikollisten hyysäämistä että ei edes pakoteta kohtaamaan rikoksen uhria vaan siihenkin hommataan joku lässynlässyn-sunnuntaivekkari vakkuri vikisemään.
Jos on tehnyt pahaa on se itse ensin TUNNUSTETTAVA JA MYÖNNETTÄVÄ ETTÄ ON TEHNYT VÄÄRIN JA SIITÄ TULEE RANGAISTUS.
Vitsa on näin monessa asissa tosi kaunis ratkaisu ja sitten ne korvaushommat hoidetaan siten miten ne on mahdollisita hoitaa. Hyvin todennäköisesti tällaisessa tapauksessa isä hoitaa korvauksen ja jos on vakuutus niin sieltä.
Mutta lapselle on näytettävä että noin ei siis missään nimessä tehdä, rikota kenenkään omaisuutta. - tuomitko
sitten keskustelu kirjoitti:
Ei kun ensin kunnon selkäsauna siellä naapurissa. Sitten poika siihen seisomaan pylly paljaana ja isällä vitsa kädessä ja sitten alkaa keskustelu.
Mitä siinä lässyttämään että teon tehneeltä tuhmmalta pojalta aletaan kysyä että miten hän tämän nyt ratkaisisi ja korvaisi. Hätähän sille pojalle tulee moisesta aikuisten avuttomuudesta.
Tämän erittäin ankaran piiskauksen vertaaminen siihen että aikuiset tappelisivat jossain konfliktitilanteessa nyrkit pystyssä on täysin naivi vertaus.
Jos aikuisille tulee sellainen riitä että tarvii nyrkit pystyssä heilua niin se on tappelua mutta jos lasta rangaistaan vitsalla niin se on kasvattajan velvollisuus.
Tuo on juuri sitä rikollisten hyysäämistä että ei edes pakoteta kohtaamaan rikoksen uhria vaan siihenkin hommataan joku lässynlässyn-sunnuntaivekkari vakkuri vikisemään.
Jos on tehnyt pahaa on se itse ensin TUNNUSTETTAVA JA MYÖNNETTÄVÄ ETTÄ ON TEHNYT VÄÄRIN JA SIITÄ TULEE RANGAISTUS.
Vitsa on näin monessa asissa tosi kaunis ratkaisu ja sitten ne korvaushommat hoidetaan siten miten ne on mahdollisita hoitaa. Hyvin todennäköisesti tällaisessa tapauksessa isä hoitaa korvauksen ja jos on vakuutus niin sieltä.
Mutta lapselle on näytettävä että noin ei siis missään nimessä tehdä, rikota kenenkään omaisuutta.Väkivalta kasvattaa väkivaltaa,eiköhän olisi joku toisenlainen rangaistus parempi kuin hakkaaminen ja pahoinpitely.
Ihminen on oma persoonansa,ja kiellettyä on vahingollisesti koskettaminen,joka tuottaa kipua ja kärsimystä.
Ja ihminen on lapsikin,vaikka se joskus unohdetaan,ja kallisarvoinen kaiken lisäksi.
Älkää siis suosiko ruumiillista väkivaltaa,sillä jota on pienenä hakattu,varmasti hän hakkaa aikuisena,rakastakaa lapsia ja ohjatkaa heitä hyvään hellyydellä ja rakkaudella,älkää olko tuomitsemassa. - sama virsi
tuomitko kirjoitti:
Väkivalta kasvattaa väkivaltaa,eiköhän olisi joku toisenlainen rangaistus parempi kuin hakkaaminen ja pahoinpitely.
Ihminen on oma persoonansa,ja kiellettyä on vahingollisesti koskettaminen,joka tuottaa kipua ja kärsimystä.
Ja ihminen on lapsikin,vaikka se joskus unohdetaan,ja kallisarvoinen kaiken lisäksi.
Älkää siis suosiko ruumiillista väkivaltaa,sillä jota on pienenä hakattu,varmasti hän hakkaa aikuisena,rakastakaa lapsia ja ohjatkaa heitä hyvään hellyydellä ja rakkaudella,älkää olko tuomitsemassa.Samaa virttä veisaa kaikki "kettutytöt".
Vitsalla selkäsaunan anto ei ole sama kun hakkaaminen ja pohoinpitely.
Hakkaaminen ja pohoinpitely on väkivaltaisen yksilön käyttäytymismuoto. Vaikka olen vitsaa antanut joskus niin en missään nimessä ole väkivaltainen enkä koskaan pahoinpidellyt ketään enkä ollut väkivaltainen. Vitsan anto on yksi tapahtuma, tekninen suoritus rangaistuksena sellasielle teolle missä sille on sijansa.
Sitä ei kuulu käyttää päivitäin ei ehkä vuosittainkaan. Riippuu lapsesta miten hän asennoituu vitsaa ja sen tuomaan tehoon.
Jos haluaa vitsaa niin sitä saa. - rittää
sitten keskustelu kirjoitti:
Mutta lapselle on näytettävä että noin ei siis missään nimessä tehdä, rikota kenenkään omaisuutta.rangaistukseksi. Itse en piiskaa lapsiani, mutta tukkapöllöä saavat kun pahojaan tekevät. Se on ihan riittävä rangaistus! En mene kostamaan lapsilleni omia risusta saamisiani!!!!!!!!!
Tietenkin lapselle on tehtävä selväksi rajat, mutta se vitsa on kyllä liikaa!
Täältäkin lähtis useammalta vanhemmalta näköjään lapset lastenhuollon noutamana ja se olis kyllä oikein, sillä se vitsa on liikaa ja se nöyryyttäminen julkisesti!
En tule tähän enää mitään vastaamaan, koska pysyn mielipiteessäni. - kanssasi.
tuomitko kirjoitti:
Väkivalta kasvattaa väkivaltaa,eiköhän olisi joku toisenlainen rangaistus parempi kuin hakkaaminen ja pahoinpitely.
Älkää siis suosiko ruumiillista väkivaltaa,sillä jota on pienenä hakattu,varmasti hän hakkaa aikuisena,rakastakaa lapsia ja ohjatkaa heitä hyvään hellyydellä ja rakkaudella,älkää olko tuomitsemassa.Jokaisessa kirjoittamassasi sanassasi!
Miten voikin olla tälläsia vanhempia, jotka kasvattavat vain vitsan ja nöyryyttämisen kanssa? Selkääni sain minäkin pienenä, jopa siitä vitsasta ja vihasin silloin vanhempiani tosissani. Pieni tukkapölly mielestäni saa olla kivuliain rangaistus, jos kipua on pakko mennä omalle laps kullalleen tuottamaan. Puhumalla asiat menevät paremmin perille, vaikka sitten äristen siinä samalla painottaen mikä oikein ja mikä väärin. Olemalla vihainen.
Ja sitä on sitten puhuttava niistä oikein väärin asioista useammin kuin kerran vuodessa! Itse puhun niistä ja varoittelen useammin kerran viikossa ja hyvin on mennyt perille.
Vaivautukaa opettamaan/kasvattamaan niitä lapsianne! - sitten itseäsi
sama virsi kirjoitti:
Samaa virttä veisaa kaikki "kettutytöt".
Hakkaaminen ja pohoinpitely on väkivaltaisen yksilön käyttäytymismuoto. Vaikka olen vitsaa antanut joskus niin en missään nimessä ole väkivaltainen enkä koskaan pahoinpidellyt ketään enkä ollut väkivaltainen. Vitsan anto on yksi tapahtuma, tekninen suoritus rangaistuksena sellasielle teolle missä sille on sijansa.
Sitä ei kuulu käyttää päivitäin ei ehkä vuosittainkaan. Riippuu lapsesta miten hän asennoituu vitsaa ja sen tuomaan tehoon.
Jos haluaa vitsaa niin sitä saa.sillä vitsallasi ja kerro sattuiko?!
Mielestäni mikä sattuu ON PAHOINPITELYÄ!
(sitähän on henkistäkin pahoinpitelyä joka myös on rangaistava teko)!
Kyllä on vitsan antaminen väkivaltainen teko, mietihän nyt vähän itsekin mitä sanot!
Eli sinä täällä se hörhö olet! - nip-psu
sama virsi kirjoitti:
Jos haluaa vitsaa niin sitä saa.vitsaa vastaan, vaan hän oli sitä vastaan ettei sitä käytettäisi toisten nähden? Haloo oletko Angiii täällä!!! vastaa sinä jos ooot täällä?!
- Angi *
tuomitko kirjoitti:
Älkää siis suosiko ruumiillista väkivaltaa,sillä jota on pienenä hakattu,varmasti hän hakkaa aikuisena,rakastakaa lapsia ja ohjatkaa heitä hyvään hellyydellä ja rakkaudella,älkää olko tuomitsemassa.Minä kun luulin siirtäväni koko porukan tuonne etu sivulle? olen samaa mieltä kanssasi ettei pidä aiheuttaa lapselle. Kipua ja kärsimystä.
- sanot
sama virsi kirjoitti:
Jos haluaa vitsaa niin sitä saa.Voi lapsi parkojasi,väkivallan uhriksi joutuneet jo lapsina,oletko hirveän tyytyväinen kun olet saanut pieksää lapsiasi.'
Et siis ole osannut keskustella heidän kanssaan,neuvoa ja opastaa,silloin ei ole oikea kasvattaja.
- aloitus,samasta
jatka tästä aiheesta uudella aloitteella,kiitos.
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko991536Kerran oltiin mekin kahdestaan
Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik131206- 2271189
Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi
Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen2671058Oikeasti, voitais mennä kahville
ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o81989- 141960
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi179953Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos15929Yritin keväällä unohtaa sinut nainen
mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie33802- 71797