Luottotiedottoman opiskelumahdollisuudet???

Ahdistunut

Moikka! Olen 20-vuotias, viime kevään ylioppilas...18-vuotiaana onnistuin sotkemaan elämääni pahemman kerran, ja jätin laskuja maksamatta...nyt olen siis luottotiedoton. Ei ole mitään tietoa milloin onnistun velkani maksamaan. Lisäksi minulla on opintolainaa. Keväällä en uskaltanut hakea mihinkään kouluun, koska minulla ei ole mitään tietoa miten rahoitan opiskeluni. Opintolainaanhan minulla ei ole mitään mahdollisuuksia enää. Lukioni meni hyvin, ja tiedän, että minulla olisi mahdollisuus kouluttautua miksi ikinä vaan tahtoisin. Ainoa ongelma on opintojen rahoittaminen..pelkällä opintorahalla ei pitkälle pötkitä. Lisäksi vanhemmilta ei huonon taloudellisen tilanteen vuoksi apua heru.Jos töitä ei saa, onko mitään mahdollisuuksia esimerkiksi toimeentulotukeen opintorahan lisäksi? Mä vihaan itseäni, kun olen onnistunut tällä tavalla vaikeuttamaan elämääni. Tulevaisuus pelottaa ja ahdistaa ihan liikaa. HAluan saada ammatin, ja tehdä mieleistäni työtä..kaikki vaan näyttää nyt niin toivottomalta.Kaikki neuvot olisivat nyt tervetulleita.Kiitos jo etukäteen:)

10

1540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle...

Moi!

Noihin opiskelun rahoittamisiin en enää tänä päivänä osaa ottaa kantaa mutta muuhun kyllä.
      Vaikka tilanne ärsyttää kuinka, kun on tullut sössittyä raha-asiat niin älä liikaa sitä murehdi. Velat täytyy jollain keinolla tietenkin ajan kanssa hoitaa mutta älä liioittele omassa päässäsi asiaa?! Se ei sinusta loppuelämäksesi epäonnistunutta saati rikollista tee, vaikka jopa sellaiseen suhtautumiseen saatat jossain törmätä. Asiat hoituvat varmasti, kun vaan toteat kyseessä olevan vain raha ja sitä lopulta aina saa hommattua kunhan ei anna pelolle liian suurta valtaa ja jää miettimään asiaa vain siltä kantilta.

• Velkainen

Olen luottotiedoton ja opiskelen korkeakoulussa joten tiedän mistä puhun.
        Tässä neuvoni: hae opiskelemaan vähän pienempään kaupunkiin, jossa on vuokrat halvemmat ja asu halvalla soluasunnossa. Tällä tavalla pärjäät ihan varmasti jos et muuten tuhlaa kaikkia rahojasi viinaan tai tupakkaan/hurvitteluun :)

Itse pärjään pelkällä opintotuella ja asumislisällä juuri tällä tavalla menettelemällä. Kesällä käyn töissä ja säästän rahat, joilla sitten käyn välillä talven aikana hurvittelemassa.

Tsemiä vaan! Ai niin ja sossustahan saa rahaa ,jos tulot-menot menee pahastikin miinukselle. Katsos kun me ei voida saada sitä opintolainaa niin ei ne voi sitä meidän tuloiksi laskeakaan. En kyllä ole ihan varma tästä ,koska en ole joutunut sossussa asioimaan tämän lakiuudistuksen jälkeen, joka vaatii sossua ottamaan lainan aina huomioon.

• ahdistunut
        Velkainen kirjoitti:

Olen luottotiedoton ja opiskelen korkeakoulussa joten tiedän mistä puhun.
        Tässä neuvoni: hae opiskelemaan vähän pienempään kaupunkiin, jossa on vuokrat halvemmat ja asu halvalla soluasunnossa. Tällä tavalla pärjäät ihan varmasti jos et muuten tuhlaa kaikkia rahojasi viinaan tai tupakkaan/hurvitteluun :)

Itse pärjään pelkällä opintotuella ja asumislisällä juuri tällä tavalla menettelemällä. Kesällä käyn töissä ja säästän rahat, joilla sitten käyn välillä talven aikana hurvittelemassa.

Tsemiä vaan! Ai niin ja sossustahan saa rahaa ,jos tulot-menot menee pahastikin miinukselle. Katsos kun me ei voida saada sitä opintolainaa niin ei ne voi sitä meidän tuloiksi laskeakaan. En kyllä ole ihan varma tästä ,koska en ole joutunut sossussa asioimaan tämän lakiuudistuksen jälkeen, joka vaatii sossua ottamaan lainan aina huomioon.

Ainut ongelma tossa on vaan se, että mä tahdon lukemaan puheviestintää, jota voi opiskella vaan jyväskuylässä, helsingissä ja tampereella..ei mitään iha pikkukaupunkeja:)

• teet näin
        ahdistunut kirjoitti:

Ainut ongelma tossa on vaan se, että mä tahdon lukemaan puheviestintää, jota voi opiskella vaan jyväskuylässä, helsingissä ja tampereella..ei mitään iha pikkukaupunkeja:)

Jyväskylässäkin esim voi asua suht koht edullisesti (esim mun broidi asuu siellä solussa lähellä keskustaa ja maksaa muistaakseni 240€/kk) Eipä Jyväskylässä oikein muualle pääsekään asumaan kuin soluihin aluksi. Jyväskyla on suht koht iso kaupunki, jossa saattaisi noita osa-aikatöitäkin löytyä. Sinne vaan kyllä sä pärjäät ja jos et pärjää niin töihin tai sossuun vallittaan. Jos sulla ei ole kovin pahat noi velat niin opintolaina saattaa irrota. Paras olisi tietenkin että yrittäisit alkaa hoitamaan velkojasi, eli menepä kuule ensin velkaneuvojan puheille selvittämään mahdollisuutesi. Kyllä ihminen Suomessa luottotiedottomanakin pystyy opiskelemaan, kaikki tuollaiset ns. ruikutukset, sori vaan, on ihan peestä. Kyse on vain siitä että osaako käyttää päätään ja onko valmis uhraamaan esim. suurimman biletyksen. Veljeni opiskelee tosiaan jkl:ssä ja hänellä on tuloina ainoastaan opintotuki ja asumislisä (yht. n.400€) ja tuntuu pärjäävän ihan hyvin kanssa. Hän jopa käy baareissa välillä.

• estä opintolainan

saantia! Siis maksuhäiriömerkintä. Jos saat Kelalta valtiontakauksen, on mahdollista, että pankki suostuu antamaan lainaa. Opintolainat ovat pankeille "varmoja nakkeja", eli niistä ei luottotappiota voi tulla kun on vakavarainen Suomen valtion takaamassa. Siksi häirömerkintä ei välttämättä estä opintolainan saantia. Olen itse ollut töissä pankissa, jossa oli maksuhäiriöisenkin mahdollista saada opintolainaa. Sinun kannattaa kysyä asiaa eri pankeista, myös pienemmistä (paikallisosuuspankit, säästöpankit) jos oma pankkisi ei suostu. Tietysti riippuu varmaan siitäkin, kuinka pahoja merkinnät ovat. Jos olisit esim. ottanut pankista kulutusluoton ja jättänyt sen hoitamatta, olisi pankin kannalta pahempi asia kuin se, että normaaleja laskuja (puhelin, sähkö tms.) on jäänyt maksamatta. Kerro lainaneuvottelussa avoimesti että oli nuoruuden typeryyttä, nyt on tulevaisuudensuunnitelmat tällaiset, jne.

Toinen vaihtoehto: voitko omalla työnteolla rahoittaa opintoja?

• työntekijä

Helsingissä ei tarvitse olla edes velkainen - suuri osa opiskelijoista käy joka tapauksessa opintojen ohella töissä. Opintotuki asumislisä vaikka 200-400 e töistä/kk mahdollistaa opiskelun pääkaupungissakin.

Jos ei ole työpaikan suhteen liian nuuka, töitä löytyy varmasti.

• hmmhjghdhg

Pidä välivuosi, tee hanttihommia ja PALJON. Raada niskalimassa. Maksat lainasi pois. Jos jää jotain jäljelle, pistä jemmaan.

Opiskelu maittaa kummasti tuollaisen vuoden jälkeen. Tietääpä ainakin välttävänsä kunnon koulutuksella ns. p**ka hommat:)

• opsikelija
        hmmhjghdhg kirjoitti:

Pidä välivuosi, tee hanttihommia ja PALJON. Raada niskalimassa. Maksat lainasi pois. Jos jää jotain jäljelle, pistä jemmaan.

Opiskelu maittaa kummasti tuollaisen vuoden jälkeen. Tietääpä ainakin välttävänsä kunnon koulutuksella ns. p**ka hommat:)

Opintolainaa saattaa saada, vaikka onkin luottotiedoissa merkintä. Varsinkin jos asiaa pyrkii hoitamaan eikä velka ole kovin suuri.. ROhkeasti vaam pankista kysymään.

• Terve

Jos olet menettänyt luottotietosi et saa opintolainaa. Tästä syystä sosiaalitoimisto antaa sinulle kuukausittaista tukea. Eli saat saman rahan mutta ei tarvitse maksaa takaisin.

• tästäkin

Kokemusta on itselläni. Kielteinen opintolainapäätös sossuun ja rahaa tulee tilille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      120
      2239
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      55
      2174
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1865
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      6
      1402
    5. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      76
      1393
    6. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      94
      1377
    7. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1161
    8. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1140
    9. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      62
      1123
    10. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      979
    Aihe