Muutamat inarilaiset poronomistajat ovat vetäneet Greenpeacen sähläämään Suomeen ja saaneet aikaan sen, että suomalainen metsäteollisuus on kohta uhattuna. Uskovatko ne tosissaan, että jossakin muualla (sademetsissä, Venäjällä ym) tuotetaan paperia ja muita metsäteollisuustuotteita yhtään sen luonnonmukaisemmin kuin Suomessa, jossa sentään tuolla pohjoisessa on muutenkin suojeltu melkein puolet pinta-alasta, paikoin enemmänkin.
Takana on enemmän keskinäisiä kiistoja ja valtapeliä kuin todellista huolta luonnosta. Jos niin olisi, niin ei siellä poromiehet rälläisi kelkoilla ja helikoptereilla vaan luonnonmukaisesta paimenkoirien kanssa.
Inarilainen poronliha
24
4404
Vastaukset
- Fasisti
... olen pitkälti sammaa mieltä. Ahneus ja toisen polkeminen ei ole vähemmistökansan ikimuistoinen nautintaoikeus.
Ja helvetin kaukana se on saamelaiskulttuuristakin.
F Porotalous oli ensin, sitten vasta metsätalous.
Saamelaiset olivat ensin, sitten tulivat vasta suomalaiset.
Inarilaiset poromiehet ovat täysin oikeassa ottaessaan apuun ulkomaisen painostusryhmän, kotimaassa kun ei ketään kiinnosta mikään muu kuin halpa ruoka.
Poronlihan tuottajahinta on nykyään niin alhainen, että koko elinkeino jo senkin takia on vaarassa.
Suurin osa suomalaisista ei edes ymmärrä sitä, että ainoa arvokas tuotannonala on ruoantuotanto.
Loppuosa tuotannosta on olemassa vai siksi, että niilläkin olisi jotain tekemistä, jotka eivät tuota ruokaa.
Siksi toisekseen, jos vain muutama poronomistaja on tähän syyllisiä, miksi boikotoida kaikkea inarilaista poronlihaa?- Aksu
Jos viitsisit ottaa selvää historiallisista tosiasioista ...
Ensi oli peura, sitten se kesytettiin poroksi, ihan sama elukka kuitenkin muuten. Enne pyydetiin peuroja, lieneekö Hetassa vieläkin niiden aikojen muistoksi Peurakuoppa, siellä vaan pyydettiin erilaista saalista silloin kun viimeksi kävin.
Ja oli kyllä ensin puut joita vaan poltettiin ja joista rakennettiin ennen kuin keksittiin ensin tervanpoltto ja sitten muu metsäteollisuus.
Mutte miten niiten saamelaisten laita oikein on? Siitä ei ole nyt ottanut erkkikään selvää. Nykyisn saamea puhuvat ovat nimittäin muuttaneet nykyisille asuinsijoilleen poropaimeniksi vasta 1800-luvulla, mutta monien ns. suomalaisten sukujuuret ovat asiakirjojen mukaan samoilla kankailla jo 1600-luvulta. Suomen metsälappalaiset ei suinkaan kuolleet sukupuuttoon tai muuttaneet pohjoiseen vaan alkoivat puhua suomea ja viljellä maata, ja muuan Olaus Sirma lienee niitä viimeisiä historiallisia henkilöitä, jotka olivat sitä Lapin alkuperäiskansaa, joka metsäsaamea puhui ja peräti kirjoitti. - Fasisti
Aksu kirjoitti:
Jos viitsisit ottaa selvää historiallisista tosiasioista ...
Ensi oli peura, sitten se kesytettiin poroksi, ihan sama elukka kuitenkin muuten. Enne pyydetiin peuroja, lieneekö Hetassa vieläkin niiden aikojen muistoksi Peurakuoppa, siellä vaan pyydettiin erilaista saalista silloin kun viimeksi kävin.
Ja oli kyllä ensin puut joita vaan poltettiin ja joista rakennettiin ennen kuin keksittiin ensin tervanpoltto ja sitten muu metsäteollisuus.
Mutte miten niiten saamelaisten laita oikein on? Siitä ei ole nyt ottanut erkkikään selvää. Nykyisn saamea puhuvat ovat nimittäin muuttaneet nykyisille asuinsijoilleen poropaimeniksi vasta 1800-luvulla, mutta monien ns. suomalaisten sukujuuret ovat asiakirjojen mukaan samoilla kankailla jo 1600-luvulta. Suomen metsälappalaiset ei suinkaan kuolleet sukupuuttoon tai muuttaneet pohjoiseen vaan alkoivat puhua suomea ja viljellä maata, ja muuan Olaus Sirma lienee niitä viimeisiä historiallisia henkilöitä, jotka olivat sitä Lapin alkuperäiskansaa, joka metsäsaamea puhui ja peräti kirjoitti.... kovaääninen Pekka Aikio:
"Nykyisin saamea puhuvat ovat nimittäin muuttaneet nykyisille asuinsijoilleen poropaimeniksi vasta 1800-luvulla"
Hänen sukunsa tuli Norjasta 1800-luvun lopulla.
Varsinaista alkuperäiskansaa ... Fasisti kirjoitti:
... kovaääninen Pekka Aikio:
"Nykyisin saamea puhuvat ovat nimittäin muuttaneet nykyisille asuinsijoilleen poropaimeniksi vasta 1800-luvulla"
Hänen sukunsa tuli Norjasta 1800-luvun lopulla.
Varsinaista alkuperäiskansaa ...On huomattavasti isompi käsite kuin keinotekoiset valtioiden rajat.
Saamelaisten suomalaistuminen on fakta, en kiellä sitä.
Minä vuonna sinun sukusi, arvon Fasisti, tuli Suomeen?
Omani äidin puolelta Norjasta 1600-luvun lopulla, isän puolelta Ruotsista 1800-luvun alussa ja isän äidin puolelta taas olen ilmeisestu iänkaiken Suomessa asunutta sukua.
Ylläri, ylläri, isän äidin sukunimen voi vain ja ainoastaan johtaa saamesta ja se on Varsinais-Suomesta.
Ottakaa omista juuristanne selvää ja kertokaa sitten muiden juurista.Aksu kirjoitti:
Jos viitsisit ottaa selvää historiallisista tosiasioista ...
Ensi oli peura, sitten se kesytettiin poroksi, ihan sama elukka kuitenkin muuten. Enne pyydetiin peuroja, lieneekö Hetassa vieläkin niiden aikojen muistoksi Peurakuoppa, siellä vaan pyydettiin erilaista saalista silloin kun viimeksi kävin.
Ja oli kyllä ensin puut joita vaan poltettiin ja joista rakennettiin ennen kuin keksittiin ensin tervanpoltto ja sitten muu metsäteollisuus.
Mutte miten niiten saamelaisten laita oikein on? Siitä ei ole nyt ottanut erkkikään selvää. Nykyisn saamea puhuvat ovat nimittäin muuttaneet nykyisille asuinsijoilleen poropaimeniksi vasta 1800-luvulla, mutta monien ns. suomalaisten sukujuuret ovat asiakirjojen mukaan samoilla kankailla jo 1600-luvulta. Suomen metsälappalaiset ei suinkaan kuolleet sukupuuttoon tai muuttaneet pohjoiseen vaan alkoivat puhua suomea ja viljellä maata, ja muuan Olaus Sirma lienee niitä viimeisiä historiallisia henkilöitä, jotka olivat sitä Lapin alkuperäiskansaa, joka metsäsaamea puhui ja peräti kirjoitti.Niissä oli poronhoito ensin, aivan vuorenvarmasti ennen metsätaloutta.
Polttopuiden keräilyä ei voi laskea metsätaloudeksi. Aivan, unohdin todellakin, että öljylämmitystähän voisi myös käyttää.
Peuranpyynti-kuoppia löytyy muualtakin, ensimmäiset kirjalliset maininnat poronhoidosta on jo keskiajalta, Ottarin kertomukset Norjasta.
Poronhoito on todellakin kehitetty peuranpyynnistä ja geneettisesti poro ja Kainuun villipeurat ovat samoja eläimiä. Yhä edelleen merkitsemätöntä poroa kutsutaan peuraksi.
Poroa ei varsinaisesti ole vieläkään kesytetty, se on puolivilli.
Jos poro olisi täysin kesy, se ei tarvitsisi niin isoja laitumia kuin se tarvitsee, vaan koskapa eläinrukka vieläkin kaipaa omaa rauhaansa, ei se menesty täysin tarhattuna.
Myöskään puurakentamista ei voi kutsua metsäteollisuudeksi. Ai perhana... betonielementit unohdin taas aivan täysin, olenpa typerä.
Olaus Sirma, Cierbma-Ovla, oli todellakin ensimmäisiä, jollei jopa ensimmäinen, metsäsaamea (ja yleensä mitään muutakaan saamea kirjoittanut). Taisi olla Tornion kirkkoherra, pappismies jokatapauksessa.
Metsäsaame kuoli elävänä kielenä 1800-luvulla.
Nykyään on elossa olevia saamenkieliä 8, etelä-saame, luulajan saame, piitimen saame, pohjoissaame, inarinsaame, koltankieli, turjan saame ja kildinin saame. Akkalansaame on todennäköisesti kuollut.
Metsäsaame kuului itäsaamelaisiin kieliin (koltta, turja, kildin, akkala).
Saamelaisia paikannimiä on vieläkin etelä-Suomea myöten, tunnetuimpana esimerkkinä Espoon Nuuksio, Njuksa, joutsen.
Pohjoisempana esimerkkinä voisin mainita Vienanmeren, White sea englanniksi... Kas, kas, viena->vilges=valkoinen.dj-marco kirjoitti:
On huomattavasti isompi käsite kuin keinotekoiset valtioiden rajat.
Saamelaisten suomalaistuminen on fakta, en kiellä sitä.
Minä vuonna sinun sukusi, arvon Fasisti, tuli Suomeen?
Omani äidin puolelta Norjasta 1600-luvun lopulla, isän puolelta Ruotsista 1800-luvun alussa ja isän äidin puolelta taas olen ilmeisestu iänkaiken Suomessa asunutta sukua.
Ylläri, ylläri, isän äidin sukunimen voi vain ja ainoastaan johtaa saamesta ja se on Varsinais-Suomesta.
Ottakaa omista juuristanne selvää ja kertokaa sitten muiden juurista.http://fi.wikipedia.org/wiki/Saame
Wikipedia on kaikkea muuta kuin luotettava tiedonhakukanava, mutta tämän linkin tiedot ovat kutakuinkin samoja, mitä Helsingin Yliopistossa saamentutkimuksessa opetetaan.
Tottakai pitää muistaa, että HY on demari-, vapaamuurari-, kommari- sekä Erkkomafian ja vieläpä Martin Blofeldtin ohjauksessa.dj-marco kirjoitti:
On huomattavasti isompi käsite kuin keinotekoiset valtioiden rajat.
Saamelaisten suomalaistuminen on fakta, en kiellä sitä.
Minä vuonna sinun sukusi, arvon Fasisti, tuli Suomeen?
Omani äidin puolelta Norjasta 1600-luvun lopulla, isän puolelta Ruotsista 1800-luvun alussa ja isän äidin puolelta taas olen ilmeisestu iänkaiken Suomessa asunutta sukua.
Ylläri, ylläri, isän äidin sukunimen voi vain ja ainoastaan johtaa saamesta ja se on Varsinais-Suomesta.
Ottakaa omista juuristanne selvää ja kertokaa sitten muiden juurista.Saamelaiset laidunsivat porojaan vapaasti Venäjän ja Norjan alueilla 1800-jotakin saakka (en muista), 1800-luvulla rajat kuitenkin suljettiin ja silloin moni "norjalainen" suku muutti Suomen puolelle. Täällä oli paremmat talvimaat, kesällä pärjää missä vain.
Porot vietiin kesäksi Norjan tuntureille ja rannikolle, talveksi taas Suomen puolen metsiin. Tätä oli tehty aina ja tehtäisiin vieläkin, elleivät herrat etelässä olisi päättäneet piirtää karttoja.
Mari Boinella on loistava kappale aiheesta, Gula gula (Kuuntele, kuuntele). Mari Boinen tuotantoon kannattaa muutenkin tutustua.
Aikion suku ei suinkaan ollut norjalainen, ei suomalainen, ei venäläinen eikä ruotsalainen, vaan saamelainen.
Suvun talvimaat olivat aina olleet Venäjän alueella, kesämaat taas Norjan.
Rajojen sulkeminen pakotti ryhtymään joko norjalaiseksi tai Venäjän alaiseksi suomalaiseksi.- Fasisti
dj-marco kirjoitti:
On huomattavasti isompi käsite kuin keinotekoiset valtioiden rajat.
Saamelaisten suomalaistuminen on fakta, en kiellä sitä.
Minä vuonna sinun sukusi, arvon Fasisti, tuli Suomeen?
Omani äidin puolelta Norjasta 1600-luvun lopulla, isän puolelta Ruotsista 1800-luvun alussa ja isän äidin puolelta taas olen ilmeisestu iänkaiken Suomessa asunutta sukua.
Ylläri, ylläri, isän äidin sukunimen voi vain ja ainoastaan johtaa saamesta ja se on Varsinais-Suomesta.
Ottakaa omista juuristanne selvää ja kertokaa sitten muiden juurista.Oletko asunut Ylä-Lapissa? Minä olen ja perustan tietoni ja mielipiteeni empiiriseen kokemuspohjaan.
"Saamenmaa On huomattavasti isompi käsite kuin keinotekoiset valtioiden rajat.
Saamenmaa ei tule toimeen valtiona. Ruijan rannikon asutus - samoin kuin - Lapinkin, on myös vahvasti suomalaista.
"Minä vuonna sinun sukusi, arvon Fasisti, tuli Suomeen?"
Vanhimmat merkinnät kirkonkirjoissa ovat 1400-1500-luvulta, mutta sukuni on asunut Suomessa paljon pidempään.
Tunnen kyllä sukuni historian. Kaikilta neljältä osaltaan.
F
F - Fasisti
dj-marco kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Saame
Wikipedia on kaikkea muuta kuin luotettava tiedonhakukanava, mutta tämän linkin tiedot ovat kutakuinkin samoja, mitä Helsingin Yliopistossa saamentutkimuksessa opetetaan.
Tottakai pitää muistaa, että HY on demari-, vapaamuurari-, kommari- sekä Erkkomafian ja vieläpä Martin Blofeldtin ohjauksessa.... minäkään en pidä avointa lähdeteosta kovinkaan luotettavana.
F - Fasisti
dj-marco kirjoitti:
Saamelaiset laidunsivat porojaan vapaasti Venäjän ja Norjan alueilla 1800-jotakin saakka (en muista), 1800-luvulla rajat kuitenkin suljettiin ja silloin moni "norjalainen" suku muutti Suomen puolelle. Täällä oli paremmat talvimaat, kesällä pärjää missä vain.
Porot vietiin kesäksi Norjan tuntureille ja rannikolle, talveksi taas Suomen puolen metsiin. Tätä oli tehty aina ja tehtäisiin vieläkin, elleivät herrat etelässä olisi päättäneet piirtää karttoja.
Mari Boinella on loistava kappale aiheesta, Gula gula (Kuuntele, kuuntele). Mari Boinen tuotantoon kannattaa muutenkin tutustua.
Aikion suku ei suinkaan ollut norjalainen, ei suomalainen, ei venäläinen eikä ruotsalainen, vaan saamelainen.
Suvun talvimaat olivat aina olleet Venäjän alueella, kesämaat taas Norjan.
Rajojen sulkeminen pakotti ryhtymään joko norjalaiseksi tai Venäjän alaiseksi suomalaiseksi."Aikion suku ei suinkaan ollut norjalainen, ei suomalainen, ei venäläinen eikä ruotsalainen, vaan saamelainen."
Ei Aikioiden eikä Inarin Laitien kohdalta.
F - Fasisti
dj-marco kirjoitti:
Niissä oli poronhoito ensin, aivan vuorenvarmasti ennen metsätaloutta.
Polttopuiden keräilyä ei voi laskea metsätaloudeksi. Aivan, unohdin todellakin, että öljylämmitystähän voisi myös käyttää.
Peuranpyynti-kuoppia löytyy muualtakin, ensimmäiset kirjalliset maininnat poronhoidosta on jo keskiajalta, Ottarin kertomukset Norjasta.
Poronhoito on todellakin kehitetty peuranpyynnistä ja geneettisesti poro ja Kainuun villipeurat ovat samoja eläimiä. Yhä edelleen merkitsemätöntä poroa kutsutaan peuraksi.
Poroa ei varsinaisesti ole vieläkään kesytetty, se on puolivilli.
Jos poro olisi täysin kesy, se ei tarvitsisi niin isoja laitumia kuin se tarvitsee, vaan koskapa eläinrukka vieläkin kaipaa omaa rauhaansa, ei se menesty täysin tarhattuna.
Myöskään puurakentamista ei voi kutsua metsäteollisuudeksi. Ai perhana... betonielementit unohdin taas aivan täysin, olenpa typerä.
Olaus Sirma, Cierbma-Ovla, oli todellakin ensimmäisiä, jollei jopa ensimmäinen, metsäsaamea (ja yleensä mitään muutakaan saamea kirjoittanut). Taisi olla Tornion kirkkoherra, pappismies jokatapauksessa.
Metsäsaame kuoli elävänä kielenä 1800-luvulla.
Nykyään on elossa olevia saamenkieliä 8, etelä-saame, luulajan saame, piitimen saame, pohjoissaame, inarinsaame, koltankieli, turjan saame ja kildinin saame. Akkalansaame on todennäköisesti kuollut.
Metsäsaame kuului itäsaamelaisiin kieliin (koltta, turja, kildin, akkala).
Saamelaisia paikannimiä on vieläkin etelä-Suomea myöten, tunnetuimpana esimerkkinä Espoon Nuuksio, Njuksa, joutsen.
Pohjoisempana esimerkkinä voisin mainita Vienanmeren, White sea englanniksi... Kas, kas, viena->vilges=valkoinen.Aihe oli muutaman ihmeisen ahneudesta synytyvä riita, johon haetaan osapuolia Suomen ulkopuolelta.
Jos alkuperäisväestöllä on oikeuksia - myöskin suomalaisperäisellä - miksi paikallinen päätöksenteko annetaan saksalaiselle militanttijärjestölle ja medialle?
Koko touhu osoittaa sen, että demokratia ei toimi. Ja huonoimmat tulokset tulevat sieltä, missä vähemmistö kiristää enemmistöltä kohtuuttomia osuuksia yhteisestä hyvästä.
F Fasisti kirjoitti:
Oletko asunut Ylä-Lapissa? Minä olen ja perustan tietoni ja mielipiteeni empiiriseen kokemuspohjaan.
"Saamenmaa On huomattavasti isompi käsite kuin keinotekoiset valtioiden rajat.
Saamenmaa ei tule toimeen valtiona. Ruijan rannikon asutus - samoin kuin - Lapinkin, on myös vahvasti suomalaista.
"Minä vuonna sinun sukusi, arvon Fasisti, tuli Suomeen?"
Vanhimmat merkinnät kirkonkirjoissa ovat 1400-1500-luvulta, mutta sukuni on asunut Suomessa paljon pidempään.
Tunnen kyllä sukuni historian. Kaikilta neljältä osaltaan.
F
FPerustan myös tietoni empiiriseen kokemuspohjaan sekä opintoihin Helsingin Yliopistossa.
Fasisti kirjoitti:
Aihe oli muutaman ihmeisen ahneudesta synytyvä riita, johon haetaan osapuolia Suomen ulkopuolelta.
Jos alkuperäisväestöllä on oikeuksia - myöskin suomalaisperäisellä - miksi paikallinen päätöksenteko annetaan saksalaiselle militanttijärjestölle ja medialle?
Koko touhu osoittaa sen, että demokratia ei toimi. Ja huonoimmat tulokset tulevat sieltä, missä vähemmistö kiristää enemmistöltä kohtuuttomia osuuksia yhteisestä hyvästä.
FMutta ensimmäiseen vastineeseeni tullut vastine vei keskustelun auttamatta historiallisiin perusteluihin.
- Fasisti
dj-marco kirjoitti:
Mutta ensimmäiseen vastineeseeni tullut vastine vei keskustelun auttamatta historiallisiin perusteluihin.
... selvä.:)
F Fasisti kirjoitti:
"Aikion suku ei suinkaan ollut norjalainen, ei suomalainen, ei venäläinen eikä ruotsalainen, vaan saamelainen."
Ei Aikioiden eikä Inarin Laitien kohdalta.
FAikioita on useampi sukuhaara, länsimurretta (pohjoissaamen) puhuvat Vuotson ja Ivalon-Matin, inarinsaamelaiset sekä Utsjoen itämurretta (pohjoissaame) puhuvat.
Laitit taas ovat Inarin- ja Tenojokilaaksosta.
Jos joku tietää enemmän, saa mielellään korjata.
Voisin tietenkin soittaa tuttavilleni Inariin ja kysyä.- vintiö#
vai olet sinä siellä inkoossa, tulehan rantsuun ölville
vintiö# kirjoitti:
vai olet sinä siellä inkoossa, tulehan rantsuun ölville
Tosin saatat se sie joku muuki olla, tulen Rantsuun heti kun pääsen täkäläisestä paskasta eroon. :)
- melkein Aikio
dj-marco kirjoitti:
Aikioita on useampi sukuhaara, länsimurretta (pohjoissaamen) puhuvat Vuotson ja Ivalon-Matin, inarinsaamelaiset sekä Utsjoen itämurretta (pohjoissaame) puhuvat.
Laitit taas ovat Inarin- ja Tenojokilaaksosta.
Jos joku tietää enemmän, saa mielellään korjata.
Voisin tietenkin soittaa tuttavilleni Inariin ja kysyä.Entäs nämä Sodankylän Aikiot,jotka ovat vielä kotoisin sieltä eteläisimmistä kylistä? Menihän se muinainen Lapin raja vielä viime vuosisadalla juuri niillä paikoilla, jossain Unari seudulla Muoniosta Kuusamoon.
Pojat ovat tainneet eksyä aiheesta, mutta muistuttaisin vaan, että poroa saa etelämpääkin kuin Inarin metsäkiista-alueilta. - Pasi
dj-marco kirjoitti:
Tosin saatat se sie joku muuki olla, tulen Rantsuun heti kun pääsen täkäläisestä paskasta eroon. :)
vaan Jouni joka ajelee Cherryllä!!
- tinasotilas 3
vai oli porotalous eka?mistä se merkki tuli poron korvaan?eikö poron piina pitäis lopettaa ja laskea porot(oikeasti peurat) vapauteen?tiedätkö edes koska saamelaiset tulivat Norjasta tänne Inariin?ota selvää ensin ja julista vasta sitten kun omaat tietoa.
voithan sinä maksaa lihakilosta vaikka 1000,-eur,ei sitä kukaan kiellä.jos Lappi olis poronlihan tuotannon varassa,nälkä olis lihantuottajillakin. - Lapin Juurakko
vai oli porotalous eka?mistä se merkki tuli poron korvaan?eikö poron piina pitäis lopettaa ja laskea porot(oikeasti peurat) vapauteen?tiedätkö edes koska saamelaiset tulivat Norjasta tänne Inariin?ota selvää ensin ja julista vasta sitten kun omaat tietoa.
voithan sinä maksaa lihakilosta vaikka 1000,-eur,ei sitä kukaan kiellä.jos Lappi olis poronlihan tuotannon varassa,nälkä olis lihantuottajillakin. - historioitsija
Voi teitä sampukka tyttöjö ja poikia.olette kaikki ihan väärässä.poroa ennen oli peura mutta peuraa ennen oli villipossu!iloisena ja ylväänä ne röhki saanan rinteillä.se oli oikea alkuperäiskansa.mutta ne lahdattiin kaikki loppuun.historian kirjat tietää kertoa jopa 10000 possun parvista.on se ollut komea näky.nykyään ei ole kuin piraatti villipossuja joille omistajat yrittää saada villipossun statuksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251960- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822