Raamatun ilmoitus

hansutuulia

Kaste on ollut eräs suurimpia vedenjakajia ja riitakysymysten aiheuttajia lähes koko seurakunnan historian ajan. Jo se, että siihen on otettu niin voimakkaasti kantaa osoitta, että ei ole kysymys mistään vähäpätäisestä asiasta, jonka voisi ohittaa olkaa kohauttamalla, Sanoohan Raamattu
"Joka uskoo ja kastetaan , se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen".

Kun tutkimme kasteasiaa, niin taspuolisuuden vuoksi voimme jättää sivuun kaikkien kirkkojen kaseoppaat, kirkkokäsikirjat ja perinnäissäännöt ja keskittyuä yksinomaan Raamattuun, Jumalan Sanaan.
Kenelle kaste kuuluu? Sylivauvat eivät tarvitse kastetta sillä Jeesus sanoi että "senkaltaisten on taivasten valtakunta" Enkä usko kenenkään olevan niin mieletön, että ajattelisi pienen viattoman vauvan menevän helvettiin ilman kastetta.

Kaste, Raamatun mukaan, kuuluu vasta uskoon tulleelle.
Sanoohan Raamattu: "Joka uskoo ja kastetaan..." Ensin usko, sitten kaste. Jumala on järjestyksen Jumala tässäkin asiassa. Ja tämä uskovaiselle suoritettu upotuskaste on se kaste, josta Raamattu sanooo: "yksi kaste". Tässä ei ole siis kysymys kasteen uusimisesta vaan nimenomaan sen toteuttamisesta.
Ei ole mitään merkitystä sillä, kuinka monta kertaa tai minkälaisella tavalla on kastettu ennen uskoontuloa. Uskoontulossa kaikki entinen nollataan niin kuin kilometrilukemat auton trippimittarista ja saamme armon alkaa kaiken alusta.
Kaste on sinun henkilökohtainen kuuliaisuuden askeleesi elämän tiellä. Siksi Raamattu kehoittaa
"Anna kastaa itsesi" Ei sanota: "Anna kastaa lapsesi", vaan nimenomaan itsesi.

Myös Johannes kirjoittaa, mitä hän näki uskovaisten tekevän ratkaisunsa jälkeen. " Ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä"
Siis kaikki oli lalusta saakka vapaaehtoista sydämen kuuliaisuutta Raamatun Sanalle.

Myös kastetapa on tuotu kirkkaasti esille. Apostolien teot kertovat, kuinka Hoviherra nöyrtyi vastaanottamaan Jeesuksen sydämeensä, evankelsita Filippuksen opastamana.

Pian tämän jälkeen kerrotaan tapahtumien kulku seuraavin sanoin. "Ja hän käski pysäyttää vanunut ja he astuivat kumppikin veteen, sekä Filippus ja hoviherra, ja Filippus kastoi hänet". Ei jääne kenellekkään epäselväksi, millainen on Raamatullinen kaste. Raamattua tutkimalla pääset löytämään Jumalan tahdon elämääsi.

"oppi kasteista" kuuluu Raamatun opetuksessa perusasioihin. Tästä käytetään monikkomuotoa, koska on olemassa vesikasteen lisäksi myös Pyhän Hengen kaste.
Tämä kaste on vähintäänkin yhtä tärkeä kuin edellinenkin, vaikkei tämä liitykään suoranaisesti sielun pelastukseen. Tärkeä se on siksi, että siinä me saamme voima korkeudesta, voiman ja rohkeuden olla Jeesuksen todistajia sekä voiman taistella syntiä vastaan.
Tämän kasteen yteydessä saamme erityisiä armolahjoja kuten lahjan puhua eri kielillä jne.
Rukoile tätä kastetta, se kuuluu sinulle.

Pietari julistaa: "Tama lupaus on annettu kaikille, jotka kaukana ovat, ketka ikina Herra, meidan Jumalamme, kutsuu! Siunausta elaman tiella.
Ps. sori yksi kirjain jostain syysta lakkasi toimimasta jaa pisteet paalta pois.

46

731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasteet/pesot (Hebr. 6:1-2)

Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja)

1) KULTTIPESOT
      –saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.

2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
      -juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)

3) JOHANNEKSEN KASTE
      -parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.

”..oppia kasteista” (Hebr. 6:2) tarkoittanee juuri näitä kasteita/pesoja.

Lisäksi:
      4)KRISTILLINEN KASTE
      -Sen merkityksestä Hebrealaiskirjeen kirjoittaja puhuu Hebr.10:22.

• Israel.

Israelin kansa sylilapset mukaanlukien saivat kaikki kasteen ylittäessään punaista merta pilvessä ja meressä. Vesi tuli sumupilvestä ja pisaroina merestä. Henki tuli Kristuskalliosta, joka heitä seurasi. Kaikki joivat Kristuksen henkeä kasteessa, myös sylilapset.

Kasteen tapahduttua kaikki kansa uskoi Herraa.
      1.Kor.10
      1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
      2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
      3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
      4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

2. Moos. 14:31
      Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. Silloin kansa pelkäsi Herraa ja uskoi Herraan ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.

• hansutuulia

Jeesus oli lain loppu ja asetti ottamalla itse kasteen Johannekselta.
        Lue todella kirjoitukseni niin ettet ajattele kirkon oppia vaan Raamatussa olevsta Sanasta.

• muista aina
        hansutuulia kirjoitti:

Lue todella kirjoitukseni niin ettet ajattele kirkon oppia vaan Raamatussa olevsta Sanasta.

Matt. 5:19

Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

• oikaisen
        hansutuulia kirjoitti:

Jeesuksen itsensä kaste oli täysin eri asia.
        Jeesus vihittiin omassa kasteessaan Mooseksen lain mukaan ylimmäisen papin tehtävään 30 v iässä. Jeesuksen julkinen toiminta kesti noin 3 vuotta.

Jeesus asetti kristillisen kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen vasta Golgatan jälkeen.
        Room. 6:3
        "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

• hansutuulia
        oikaisen kirjoitti:

Jeesuksen itsensä kaste oli täysin eri asia.
        Jeesus vihittiin omassa kasteessaan Mooseksen lain mukaan ylimmäisen papin tehtävään 30 v iässä. Jeesuksen julkinen toiminta kesti noin 3 vuotta.

Jeesus asetti kristillisen kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen vasta Golgatan jälkeen.
        Room. 6:3
        "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

Jeesus otti ennen kuolemaansa kasteen ja sanoi, *näin meidän tulee täyttää koko vanhurskaus ja otti kasteen Johannekselta*

Lue Myös Filippuksen ja Hoviherran tapaus.

• vielä.
        hansutuulia kirjoitti:

Jeesus otti ennen kuolemaansa kasteen ja sanoi, *näin meidän tulee täyttää koko vanhurskaus ja otti kasteen Johannekselta*

Jeesuksen kasteella, jolla hänet vihittiin julkiseen pappisvirkaan ei ole mitään tekemistä nykyisten uskonnollisten yhdistysten uudestikasteiden kanssa.

Jeesus ainoana synnittömänä Jumalan Poikana täytti kaiken lain, josta kuului Jumalan todistus.

Hepr. 1:5

Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?

Hepr. 5:5

Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";

• epätietoisuutta
        hansutuulia kirjoitti:

Tuuttavani kävi murrosikäisenä perheensä mukana
        helluntailaisten kasteella.
        Hänet erotettiin kuitenkin seyrakunnasta holtittomien elämäntapojensa vuoksi n 2kk kuluttua nukteluiden jälkeen.
        Tämä tyttö on tullut myöhemmin uskoon ja ei tiedä onko hänen kasteensa voimassa kun hän ei ollut "oikeasti" uskossa kastettaessa.

• neuvo
        epätietoisuutta kirjoitti:

Hänet erotettiin kuitenkin seyrakunnasta holtittomien elämäntapojensa vuoksi n 2kk kuluttua nukteluiden jälkeen.
        Tämä tyttö on tullut myöhemmin uskoon ja ei tiedä onko hänen kasteensa voimassa kun hän ei ollut "oikeasti" uskossa kastettaessa.

Tytön kannattaisi hakeutua alkuperäisten kristittyjen (vanhojen kirkkokuntien) kastettavaksi. Heidän kasteessaan on jäljellä alkuperäinen Pyhä Henki.

Vapaitten suuntien vesikasteet ovat ihmistekoisia rituaalikasteita ja sisällöltään pelkkää vettä, kuten he sen itsekin myöntävät.

Jeesus Kristus on Herra.

siunausta

• epätietoisuutta
        neuvo kirjoitti:

Tytön kannattaisi hakeutua alkuperäisten kristittyjen (vanhojen kirkkokuntien) kastettavaksi. Heidän kasteessaan on jäljellä alkuperäinen Pyhä Henki.

Vapaitten suuntien vesikasteet ovat ihmistekoisia rituaalikasteita ja sisällöltään pelkkää vettä, kuten he sen itsekin myöntävät.

Jeesus Kristus on Herra.

siunausta

Tyttö on kyllä kastettu jo kerran lapsena.
        Tuskin kolmatta kertaa tarvitaan.
        Mutta aikuiskasteen merkitys arvailuttaa.
        Ehkä joku osaa vastata siihen.

• ok!

Tyttö on kyllä kastettu jo kerran lapsena.
        Tuskin kolmatta kertaa tarvitaan.
        Mutta aikuiskasteen merkitys arvailuttaa.
        Ehkä joku osaa vastata siihen.

Jos tyttö on saanut lapsena kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, niin silloin kasteasia on kunnossa.
        Jumalan ei tarvitse koskaan uusia tekojaan.
        Kaste on Jumalan armoteko ja suuri siunaus lapselle.

• hansutuulia

sehän on yksi kaste,eikä muita tarvitse. Jos on tullut uudestaan ristin juurelle, niin kaikki on ok.

• hansutuulia
        neuvo kirjoitti:

Jeesus Kristus on Herra.

siunausta

älähän nyt eksytä mihinkään lapsivalhekasteluun.

• kelpaako
        ok! kirjoitti:

Jos tyttö on saanut lapsena kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, niin silloin kasteasia on kunnossa.
        Jumalan ei tarvitse koskaan uusia tekojaan.
        Kaste on Jumalan armoteko ja suuri siunaus lapselle.

Ongelmana on, kelpaako tuo helluntailaisten kaste toisella paikkakunnalla helluntailaisille?
        Täällä sitä voi kysyä tulematta loukatuksi.(Ja vielä toisen puolesta)

• hansutuulia
        kelpaako kirjoitti:

Ongelmana on, kelpaako tuo helluntailaisten kaste toisella paikkakunnalla helluntailaisille?

jokainen Helluntai on samaa suurta seurakuntaa. Ja kasteetkin ovat saamaa upotuskastetta. :)

• kenleltä
        kelpaako kirjoitti:

Ihmisiltä ei kannata kysellä kelpaako kaste ihmisille, vaan kannattaa kysyä rukouksessa Herralta onko mahdollista saada uudestikastetta anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä?

• hansutuulia
        kenleltä kirjoitti:

Ihmisiltä ei kannata kysellä kelpaako kaste ihmisille, vaan kannattaa kysyä rukouksessa Herralta onko mahdollista saada uudestikastetta anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä?

että syntejä pitää pyytää anteeksi.

• synti
        hansutuulia kirjoitti:

että syntejä pitää pyytää anteeksi.

se on synti, tarkoittaa uudestikastetta
        oman kuuliaisuuden teko,
        kauhistus ja iljetys

• hansutuulia
        synti kirjoitti:

se on synti, tarkoittaa uudestikastetta
        oman kuuliaisuuden teko,
        kauhistus ja iljetys

ei ole ihmisten teko!!! ei kysytä edes lupaa vaan vettä päähän ja kummien uskolla sitten taivaaseen, voi hyvä tavaton, mitä hapatusta syötät. Tee parannus kuolleista töistäsi. Uudestisynny ja mene kasteelle, saat sinäkin kokea Jumalan armon elämässäsi. Etkä ole syöttämässä pajunköyttäsi ihmisille jotka etsivät pelastusta. Ethän ole esteenä niille jotka haluavat tulla Jumalan lapsiksi. Varoitan sinua. Jotka eivät itse ole menossa taivaaseen, mutta estävät toistenkin sinne menoa, Raamattu varoittaa tästä vakavasti.

• mainitaan
        hansutuulia kirjoitti:

ei ole ihmisten teko!!! ei kysytä edes lupaa vaan vettä päähän ja kummien uskolla sitten taivaaseen, voi hyvä tavaton, mitä hapatusta syötät. Tee parannus kuolleista töistäsi. Uudestisynny ja mene kasteelle, saat sinäkin kokea Jumalan armon elämässäsi. Etkä ole syöttämässä pajunköyttäsi ihmisille jotka etsivät pelastusta. Ethän ole esteenä niille jotka haluavat tulla Jumalan lapsiksi. Varoitan sinua. Jotka eivät itse ole menossa taivaaseen, mutta estävät toistenkin sinne menoa, Raamattu varoittaa tästä vakavasti.

Uudestikaste on laittomuus ja vääryydenteko.
        "yksi kaste" (Ef.4:5)
        Matt.7
        22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'
        23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!' [Matt. 13:41,42, 25:12,41]

• hansutuulia
        mainitaan kirjoitti:

Uudestikaste on laittomuus ja vääryydenteko.
        "yksi kaste" (Ef.4:5)
        Matt.7
        22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'
        23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!' [Matt. 13:41,42, 25:12,41]

kun sanot uudestikasteesta, miksi sanot uudestikasteeksi, kun ensimmäinen kuuluu olla upotuskaste uskoon tulon jälkeen. Vauvaa ei siis upotuskasteella kastettu, miten se voi olla uudestikaste. Kun Raamattu sanoo selkeästi joka uskoo,tekee siis parannuksen ja kastetaan. Miten selvität että se on uudestikaste? Älä tuo minulle kirkon oppia vaan hae se Raamatusta, sillä minä puhun sinulle Raamatusta, en muusta. Ne jotka ottivat Sanan vastaan ne kastettiin ja he ottivat itse kasteen. Kerroppas minulle mitä tuossa on sellaista missä näet että vauva olisi mennyt ottamaan itse kasteen ja tehnyt parannuksen. Haluan nyt vain ja ainoastaan Faktaa raamatusta. Kielletäänkö siellä uudesisyntymisen kasteellemeno?

• mikä erona
        hansutuulia kirjoitti:

jokainen Helluntai on samaa suurta seurakuntaa. Ja kasteetkin ovat saamaa upotuskastetta. :)

Tottakai kelpaa
        hansutuulia 23.11.2005 klo 18.51

Minkä sinä näet tekevän holtittomasti eläneestä tytöstä kelvollisemman kastettavan kuin viattomasta vauvasta?
        Kumpikaan ei uskonut sinun edellyttämällä tavalla kastetta saadessaan.
        Kelpuutit kuitenkin tuon helluntailaisten antaman kasteen?

Kysymyshän tuli huolestumisen aiheeksi juuri teidän ehtojenne vuoksi, jossa ensin usko ja sitten kaste eivät olleet oikeassa järjestyksessä.

• matteus
        hansutuulia kirjoitti:

kun sanot uudestikasteesta, miksi sanot uudestikasteeksi, kun ensimmäinen kuuluu olla upotuskaste uskoon tulon jälkeen. Vauvaa ei siis upotuskasteella kastettu, miten se voi olla uudestikaste. Kun Raamattu sanoo selkeästi joka uskoo,tekee siis parannuksen ja kastetaan. Miten selvität että se on uudestikaste? Älä tuo minulle kirkon oppia vaan hae se Raamatusta, sillä minä puhun sinulle Raamatusta, en muusta. Ne jotka ottivat Sanan vastaan ne kastettiin ja he ottivat itse kasteen. Kerroppas minulle mitä tuossa on sellaista missä näet että vauva olisi mennyt ottamaan itse kasteen ja tehnyt parannuksen. Haluan nyt vain ja ainoastaan Faktaa raamatusta. Kielletäänkö siellä uudesisyntymisen kasteellemeno?

Lahkot eivät peri Jumalan valtakuntaa (gal.5:20-21)

Lahkoissa mikään ei ole sitä miltä se päälle päin vaikuttaa tai mitä nimityksiä siellä kasteista sitten käytetäänkin, se on aivan samantekevää, koska lahkoissa ei ole Jeesusta, voimavaikutukset tekee antikristuksen henki (1.Joh.4:1-3). Jeesuksen nimi voi olla vaikka lahkon seinässä tai esiripussa tms. symboli Jeesuksesta on käytössä. Jeesuksen kuvaus lahkoista.

• Selkeää sanaa
        hansutuulia kirjoitti:

????????Kun Raamattu sanoo selkeästi joka uskoo,tekee siis parannuksen ja kastetaan???????????

Sinäkö teet, niinkuin Raamattu selkeästi käskee?

1.Kor.14:26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        27. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
        28. mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        29. Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;
        30. mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen.
        31. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
        32. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
        33. sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
        34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
        35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
        36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
        37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
        38. Mutta jos joku ei sitä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä

Paavali puhuu kaikissa "veljille" ja tarkoittaa neuvonsa heille.Siinä "seurassa " ei naisen ole lupa opettaa.
        Miksi luet kaiken miten se itseäsi miellyttää?
        Oletko itsekään tehnyt parannusta, ja tahtonut kaikessa tehdä Evankeliumin opetuksen mukaan?
        Jos sinun oppiisi nyt kastetaan, on se selkeästi Raamatunkin mukaan harhaoppia.
        Vähäinen hapatus hapattaa koko opin!
        Uskon kuuliaisuus on uskovien asia eikä maailman.

• huom.

Paavalilla ei ollut perhettä, siksi Ananias sanoi hänelle anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi. Paavali meni synneissään kasteelle, koska kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi" ja se kuuluu teille ja teidän lapsillenne. Kasteessa luvataan teille ja teidän lapsillenne Pyhän Hengen lahja.

Perheelliselle vanginvartijalle sanottiin, usko Herraan Jeesukseen Kristukseen niin sinä pelastut ja koko sinun perhekuntasi. Koko perhe lapset mukaan lukien kastettiin ja heitä kutsuttiin uskoviksi kasteen jälkeen ja he iloitsivat uudesta perheen uskosta (kristittyjä) kasteen jälkeen, ei ennen sitä. Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Ketään perheenjäsentä ei sanota jätetyn kastamatta minkään syyn vuoksi. Kastamisella oli kova kiire. Kastamisen tehtiin ihmisten kodeissa jopa keskellä yötä, kuten vanginvartijan perheen tapauksessa. Kastettuja perheitä oli 5 erikseen mainitun perheen lisäksi satoja.

Filippus kastoi etiopialaisen hoviherran 30 km Gazaan päin, jossa on vain pieni kevätpuro, jossa kokonaan veden alle upottaminen on mahdottomuus.

Vanhimmat katakombeissa olevat piirustukset osoittavat Jeesuksenkin kasteen olleen valelukaste, jolloin vettä valeltiin kastettavan päällä tämän ollessa kumartuneena eteenpäin.

• Matt.28

Jeesus asetti vain yhden kasteen kuolemansa jälkeen. Kasteen nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
      Siinä on samassa kasteessa vesi ja Henki. Ei ole erikseen vesikastetta, joka oli Johanneksen aikaa. On vain yksi kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jo kasteen nimi kertoo mitä kristittyjen kasteessa on, jolla he kastavat lapsiaan.

Lasten kasteessa on mukana Kristus.

6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
      7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
      8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

• sinulla

Eikö ole selvääkin selvempää, ettei aikuisten kastaminen millään lailla ole osoitus aikuiskasteen puolesta silloisessa tilanteessa, jossa kaikki ihmiset olivat vielä kastamattomia.
      Mikäli vain lapsia olisi kastettu, olisivat aikuiset jääneet kokonaan ilman kastetta.
      Kyse oli siirtymäajan tilanteesta jossa asiat piti hoitaa järjestykseen.

Mitä asian riidanalaisuuteen tulee niin tiedät ketkä ovat siinä asiasta hyökkäävänä osapuolena;uudelleenkastajat!

• hansutuulia

Puhuu puolestaan, siksi se onkin niin vaikeaa jonkun ottaa vastaan. Siis Sanan totuus. On vain yksi kaste. Uudestisyntyminen ja kaste, se on Raamatun ilmoitus. Luetun Sanan ymmärtäminen tuntuu monella olevan vaikeaa.

• joka annettiin, ei sisältän...

Koitapa nyt lukea tarkkaan!

Mark. 10:38
      Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"
      Mark. 10:39
      He sanoivat hänelle: "Voimme". Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
      Mark. 16:16
      Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
      Ap. t. 1:5
      Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
      Ap. t. 11:16
      Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.

Elikkä, ei yksikään ihminen sitä päätä, kuka kastetaan ja milloin ja missä, et edes sinä vaikka esiinnytkin täällä mielelläsi vara-jeesuksena, kuten paavalikin aikoinaan. Eikä
      ole olemassakaan sellaista metoodia ja/tai marssi järjestystä, jota täällä hanakasti kauppaat, jolla ihminen tulisi oikeammaksi uskovaksi kuin joku toinen. Vain Luoja yksin tietää kuka perii osansa ja kuka joutuu kadotukseen ja ei siinä mitkään kasteet auta, vaan teot tekemisineen.

• hansutuulia

niin pelastusta kyllä kauppaan koska niin Sana opettaa. Vauvakastetta Sana ei tarjoa, vaan pelastusta, Teidän pitää syntyä uudesti ylhäältä.
        Sitä ei kukaan voi tehdä tyhjäksi. Jos vauva kaste pelastaa ihmiset, miksi Jeesuksen piti kuolla ristillä? Kyllä se on Golkatan sovitustyö jonka jokainen halukas saa lahjaksi. Parannuksen tehneet Apostolien teossa menivät kasteelle, Sana puhukoon puolestaan.

• hansutuulia
        hansutuulia kirjoitti:

niin pelastusta kyllä kauppaan koska niin Sana opettaa. Vauvakastetta Sana ei tarjoa, vaan pelastusta, Teidän pitää syntyä uudesti ylhäältä.
        Sitä ei kukaan voi tehdä tyhjäksi. Jos vauva kaste pelastaa ihmiset, miksi Jeesuksen piti kuolla ristillä? Kyllä se on Golkatan sovitustyö jonka jokainen halukas saa lahjaksi. Parannuksen tehneet Apostolien teossa menivät kasteelle, Sana puhukoon puolestaan.

Paavalin 10 luvussa sanotaan näin:
        1-
        Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.

Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;

Sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystytää omaa vanhurskauttaa, eivät he alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.

Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle JOKA USKOO.
        Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen joka sen täyttää, on siitä elävä.
        Mutta vanhurskaus, joka USKOSTA tulee, sanoo näin; Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen? se on tuomaan Kristusta alas.

tahi *kuka astuu alas syvyyteen?* se on nostamaan Kristusta kuolleista,

Mutta mitä se se sanoo;* Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi; se on USKON SANA, jota me saarnaamme.

Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi,ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt sinä pelastut.

Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Sanoohan Raamattu; *ei yksikään joka Häneen uskoo, joudu häpeään.

Herra on rikas antaja, kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Amen.

• niin uskovat
        hansutuulia kirjoitti:

Sinä et edes ymmärrä sitä, että mitä ja kelle Jeesus puhui kussakin tilanteessa. Joten jospa alkaisit sinäkin ensin uskomaan, niin katsotaan sitä kastetta vasta sitten.

• äläkä hoe olemattomia
        hansutuulia kirjoitti:

Paavalin 10 luvussa sanotaan näin:
        1-
        Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.

Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;

Sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystytää omaa vanhurskauttaa, eivät he alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.

Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle JOKA USKOO.
        Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen joka sen täyttää, on siitä elävä.
        Mutta vanhurskaus, joka USKOSTA tulee, sanoo näin; Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen? se on tuomaan Kristusta alas.

tahi *kuka astuu alas syvyyteen?* se on nostamaan Kristusta kuolleista,

Mutta mitä se se sanoo;* Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi; se on USKON SANA, jota me saarnaamme.

Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi,ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt sinä pelastut.

Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Sanoohan Raamattu; *ei yksikään joka Häneen uskoo, joudu häpeään.

Herra on rikas antaja, kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Amen.

Luuk. 3:21
        Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
        Ap. t. 2:41
        Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        Ap. t. 16:33
        Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
        Ap. t. 18:8
        Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.

• siis lue ja lue
        äläkä hoe olemattomia kirjoitti:

Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
        Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
        Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.

Heidät kaikki kastettiin. Siis niin suuret kuin pienetkin. Joten otapa nyt kirjasi ja käy jo muualle herjaamaan kunnon uskovia kristittyjä ihmisiä! ja mielellään, älä enää herjaa ketään, vaan ala jo sinäkin uskomaan.

• hansutuulia
        äläkä hoe olemattomia kirjoitti:

Ne jotka ottivat Sanan Vastaan!!! siinähän tuo onkin. He siis tulivat uskoon! Näin juuri se menee. Hyvä. :)

• nuinkaan
        hansutuulia kirjoitti:

Ne jotka ottivat Sanan Vastaan!!! siinähän tuo onkin. He siis tulivat uskoon! Näin juuri se menee. Hyvä. :)

Ei, vaan he ottivat opetuksen vastaan koska jo uskoivat ja janosivat lisää.

• hansutuulia
        niin uskovat kirjoitti:

Sinä et edes ymmärrä sitä, että mitä ja kelle Jeesus puhui kussakin tilanteessa. Joten jospa alkaisit sinäkin ensin uskomaan, niin katsotaan sitä kastetta vasta sitten.

paranevat Jeesuksen nimessä, olenhan sen omin silminä nähnyt! Amen. Puoli kuuro mieheni korva avautui, kun rukoilimme Jeesuksen nimessä yhdessä mieheni kanssa. Sana Jeesus on todella väkevä ja voimallinen. Amen.

• Tapio52
        hansutuulia kirjoitti:

Hansutuulia..sanot:
        "Teidän pitää syntyä uudesti ylhäältä.
        Sitä ei kukaan voi tehdä tyhjäksi. Jos vauva kaste pelastaa ihmiset, miksi Jeesuksen piti kuolla ristillä"?

---Miten selität "vedestä ja Hengestä"-syntymisen (Joh. 3:5)?

---Mitä merkitsee sinulle, että sinut on "Kristukseen Jeesukseen, hänen kuolemaansa kastettu" (Room. 6:3)?

• hansutuulia
        Tapio52 kirjoitti:

Hansutuulia..sanot:
        "Teidän pitää syntyä uudesti ylhäältä.
        Sitä ei kukaan voi tehdä tyhjäksi. Jos vauva kaste pelastaa ihmiset, miksi Jeesuksen piti kuolla ristillä"?

---Miten selität "vedestä ja Hengestä"-syntymisen (Joh. 3:5)?

---Mitä merkitsee sinulle, että sinut on "Kristukseen Jeesukseen, hänen kuolemaansa kastettu" (Room. 6:3)?

UT:ssa vesi mainitaan juomana esi. Matt 10:42:ssa, Joh 4:7Sssä ja pesuvetenä esim. Luuk 7:44, Joh 13:5:ssä
        Keskustellessaan samaraialaisen naisen kanssa Jeesuksella on lähtökohtana 'elävä vesi' (alkutekstin ilmaus merkitsee myös raikasta, juksevaa lähdevettä). Hän tahtoo osoittaa naiselle, että Hän on odotettu Messias, joka antaa sitä vettä *joka kumpuaa iankaikkiseen elämään' 4:10-14. Tmän Jeesus selittä tarkemmin Jerusalemin lehtimajanjuhlan viimeisenä päivän, käyttäen vertauskuvana veden ammentaimismenoja Siiloan lammikosta, Häneen uskovan sisimmästä juoksevat ' elävän veden virrat' viittasivat siihen Henkeen, joka oli luvattu lähettää Jeesuksen kirkastamisen jälkeen, 7:37-39

Tämän pohjalta ymmärrämme myös Jeesuken Nikodeemukselle lausumat sanat, joiden mukaan on uudestisynnyttävä vedestä ja Hengestä.
        Kannattaa panna merkille myös Johannes Kastajan sanat hänen kasteensa ja Kristuksen työn välisestä erosta. Matt 3:11 . Johanneksella esitnnytt myös ilmaisu veri ja vesi, Joh. d19:34, jota tulitaan täyttymyksen valossa 1 Joh. 5:6-8.ssa Hengen, veden ja veren todistuksessa, on kyse siitä, että *Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassasna.

Jeesukseen Kristukseen meidät on kastettu uskossamme todellakin, hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.

• hansutuulia
        hansutuulia kirjoitti:

UT:ssa vesi mainitaan juomana esi. Matt 10:42:ssa, Joh 4:7Sssä ja pesuvetenä esim. Luuk 7:44, Joh 13:5:ssä
        Keskustellessaan samaraialaisen naisen kanssa Jeesuksella on lähtökohtana 'elävä vesi' (alkutekstin ilmaus merkitsee myös raikasta, juksevaa lähdevettä). Hän tahtoo osoittaa naiselle, että Hän on odotettu Messias, joka antaa sitä vettä *joka kumpuaa iankaikkiseen elämään' 4:10-14. Tmän Jeesus selittä tarkemmin Jerusalemin lehtimajanjuhlan viimeisenä päivän, käyttäen vertauskuvana veden ammentaimismenoja Siiloan lammikosta, Häneen uskovan sisimmästä juoksevat ' elävän veden virrat' viittasivat siihen Henkeen, joka oli luvattu lähettää Jeesuksen kirkastamisen jälkeen, 7:37-39

Tämän pohjalta ymmärrämme myös Jeesuken Nikodeemukselle lausumat sanat, joiden mukaan on uudestisynnyttävä vedestä ja Hengestä.
        Kannattaa panna merkille myös Johannes Kastajan sanat hänen kasteensa ja Kristuksen työn välisestä erosta. Matt 3:11 . Johanneksella esitnnytt myös ilmaisu veri ja vesi, Joh. d19:34, jota tulitaan täyttymyksen valossa 1 Joh. 5:6-8.ssa Hengen, veden ja veren todistuksessa, on kyse siitä, että *Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassasna.

Jeesukseen Kristukseen meidät on kastettu uskossamme todellakin, hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.

Kuvaa tätä suurta sovitusta. Me julistamme Hänen kuolemaansa, nauttimalla ehtoollista, josta viini todistaa Hänen verensä, leipä Hänen ruumiinsa, me teemme sen hänen muistokseen, ja julistamme tätä, kunnes hän tulee uudestaan takaisin, hakemaan morsiuskansansa.
        Lapsena saatu kaste ei ole siä mitä Jeesus todistaa. Koska vauvat vanhenee ja heistä tulee nuorisoa, aikuisia. Elävät synnissä, luottaen kasteen armoonko, niinkö?
        Uskomalla ja uudestisyntymällä Hänen Hengestään pelastumme ja nousemma kasteen haudasta uutena luomuksena yhdessä Hänen kanssaan.
        Mitkään rituaalit vauvana ei pelasta ketään, usko Jeesukseen ja syntien anteeksisaaminen edellyttää taivaasen pääsyä. Amen.

• Jatkuvasti syntiä tekevä

"Ei ole mitään merkitystä sillä, kuinka monta kertaa tai minkälaisella tavalla on kastettu ennen uskoontuloa. Uskoontulossa kaikki entinen nollataan niin kuin kilometrilukemat auton trippimittarista ja saamme armon alkaa kaiken alusta.
      Kaste on sinun henkilökohtainen kuuliaisuuden askeleesi elämän tiellä."
      --------

Hyvänen aika. Sinun logiikkasi mukaanhan ihminen pitää kastaa joka kerran uudelleen, kun usko on horjunut.

Vai onko helluntailaisilla sellainen käsitys itsestään, että kun he ovat kerran kasteellaan käyneet, sen jälkeen ei enää langetakaan? Vähän sellainen kuva tulee, kun kuulee tai lukee helluntailaisiksi kääntyneiden leuhkivan sillä, kuinka paljon tekivät syntiä ennen, mutta sitten tulivat uskoon ja muuttuivat kerta kaikkiaan hyviksi. Jopa päivämääristä pidetään kirjaa. Kirjanpito vain tuppaa unohtumaan sen jälkeen, kun kasteella on käyty.

• hansutuulia

etkö sinä osaa lukea, vaikka kuinka monella kasteella olisi kastettu, ihminen joka ei ole uskossa kysymys oli siitä, kaikki entinen nollataa jopa katsos ne synnitkin ;) uskoontulemisen jälkeen ei todellakaan enää kasteta! sisälukutaito olisi nyt ystävät kalliin tarpeen. Kysymys on ennen uskoontuloa!

• Almanakkauskoton
        hansutuulia kirjoitti:

etkö sinä osaa lukea, vaikka kuinka monella kasteella olisi kastettu, ihminen joka ei ole uskossa kysymys oli siitä, kaikki entinen nollataa jopa katsos ne synnitkin ;) uskoontulemisen jälkeen ei todellakaan enää kasteta! sisälukutaito olisi nyt ystävät kalliin tarpeen. Kysymys on ennen uskoontuloa!

Vauvana kastettu voi olla uskossa yhtäjaksoisesti koko elämänsä. Joku toinen voi tulla uskoon vasta aikuisena, menee silloin kasteelle, mutta lankeaa uudelleen ja on taas uskomatta.

Mitä erityisen pyhää sellaisessa uskovien kasteessa on, jonka armosta on helppo kääntyä pois?

• eizan mies
        Almanakkauskoton kirjoitti:

Vauvana kastettu voi olla uskossa yhtäjaksoisesti koko elämänsä. Joku toinen voi tulla uskoon vasta aikuisena, menee silloin kasteelle, mutta lankeaa uudelleen ja on taas uskomatta.

Mitä erityisen pyhää sellaisessa uskovien kasteessa on, jonka armosta on helppo kääntyä pois?

Mitä erityisen pyhää on sellaisessa Vauvapakkokasteessa, jonka armoon EI KOSKAAN EDES PALATA! Tai, Jonka armoon ei koskaan uskossa edes tulla????

Niin kuin vauvana kastettu EI VOI LANGETA JA OLLA TAAS USKOMATTA???

Mä ymmärrän lapsikasteen ( en vauvakastetta) jos lapsen vanhemmat on uskossa ja opettaa lapsensa kristityiksi, mutta uskomattomien kakaroita ei pitäisi missään nimessä pakkokastaa luterilaisen kirkon jäseniksi!

• hansutuulia
        Almanakkauskoton kirjoitti:

Jeesuksen kanssa kasteen haudassa, noustaan uusina luomuksina.

Kaiken kyllä voi menettää, jos luopuu uskotaan.
        Onhan se selvä asia että kaste ei ketään pelasta. Ihminen joka tulee synteineen Jumalan eteen saa armon. Langennut voi tulla uudestaan, mutta se ei tarkoita sitä että tuota käytetään jonain keinona, off ja on nappula tyylillä.

Muistatahan sen jolla oli kaksi poikaa, toinen lähti maailmalle ja tuhlasi ja rypi, toinen oli koko ajan isänsä tykönä, mutta isä otti tuhlaajapojan takaisin. SE kertoo Jumalan rakkaudesta syntistä ihmistä kohtan.
        Mutta muistaa myös pitää että joka syntinsä hylkää saa armon. Jeesus sanoi syntiselle naiselle, mene äläkä enää syntiä tee. Uskovina meidän tulee valvoa tilaamme.
        Lapsena kastettu ei tarkoita että lapsi olisi uskossa koko ikänsä jos ei koskaan ole tullut Jeesuksen lähelle. Mutta lapsen usko kylläkin on eri asia, olihan oma lapseni 7 vuótias kun hän vastaanotti Jeesuksen, täyttyi Pyhällä Hengellä ja on sitä tänäkin päivänä tyttö on 18 vuotias, suunnittelee lähteystyöhön.
        Kasteen armoon on turha jäädä sillä mielellä että kun on lapsena kastettu voin sitten tehdä mitä vaan kun se peittää kaiken synnin. Näin se ei ole. Jeesus on tie totuus ja elämä, uudestisyntyä pitää uudesti ylhäältä.
        Sanan totuus on, joka uskoo, kastetaan se ei joudu kadotukseen. Mutta joka ei usko, joutuu kadotukseen. Eli tässäkin lukee selkeästi mikä on ehto taivaaseen pääsyllä.

• Almanakkauskoton
        hansutuulia kirjoitti:

Jeesuksen kanssa kasteen haudassa, noustaan uusina luomuksina.

Kaiken kyllä voi menettää, jos luopuu uskotaan.
        Onhan se selvä asia että kaste ei ketään pelasta. Ihminen joka tulee synteineen Jumalan eteen saa armon. Langennut voi tulla uudestaan, mutta se ei tarkoita sitä että tuota käytetään jonain keinona, off ja on nappula tyylillä.

Muistatahan sen jolla oli kaksi poikaa, toinen lähti maailmalle ja tuhlasi ja rypi, toinen oli koko ajan isänsä tykönä, mutta isä otti tuhlaajapojan takaisin. SE kertoo Jumalan rakkaudesta syntistä ihmistä kohtan.
        Mutta muistaa myös pitää että joka syntinsä hylkää saa armon. Jeesus sanoi syntiselle naiselle, mene äläkä enää syntiä tee. Uskovina meidän tulee valvoa tilaamme.
        Lapsena kastettu ei tarkoita että lapsi olisi uskossa koko ikänsä jos ei koskaan ole tullut Jeesuksen lähelle. Mutta lapsen usko kylläkin on eri asia, olihan oma lapseni 7 vuótias kun hän vastaanotti Jeesuksen, täyttyi Pyhällä Hengellä ja on sitä tänäkin päivänä tyttö on 18 vuotias, suunnittelee lähteystyöhön.
        Kasteen armoon on turha jäädä sillä mielellä että kun on lapsena kastettu voin sitten tehdä mitä vaan kun se peittää kaiken synnin. Näin se ei ole. Jeesus on tie totuus ja elämä, uudestisyntyä pitää uudesti ylhäältä.
        Sanan totuus on, joka uskoo, kastetaan se ei joudu kadotukseen. Mutta joka ei usko, joutuu kadotukseen. Eli tässäkin lukee selkeästi mikä on ehto taivaaseen pääsyllä.

Kumpikaan, ei lapsikaste eikä aikuiskaste, tarkoita että kastettu pysyisi uskossa koko ikänsä. Itse asiassa ihmisen pitää uudestisyntyä nöyrästi joka päivä. En ymmärrä, miten saat ihmisistä koskaan tarpeeksi hyviä sellaiselle kasteelle, josta puhut.

Kaste onkin Jumalan lahja ihmiselle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7664
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3203
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      37
      2496
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      13
      2109
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      35
      2054
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      22
      1988
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1887
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1673
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      61
      1621
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18