bussikäyttäytymisestä...

mää vaan

Jaa-a, enpä tiedä kuuluuko tämä ihan tänne, mutta mennään nyt kuitenkin.
Aina joskus bussissa havaitsen tämmöisen sosiaalipsykologisen ilmiön kuin läheisyyden välttelyn. Kun täydessä bussissa vapautuu kaksi vierekkäistä paikkaa, ikkuna- ja käytäväpaikka, niin lähes takuuvarmasti joku käytäväpaikalla istuja päättää yllättäen siirtyä paikaltaan ikiomalle ikkunapaikalle.
Minun mielestäni tämä on aika ärsyttävää käytöstä. Ikkunapaikalla istuva voi loukkaantua. "Oliko nyt niin paha mun vieressä istua?" Toisaalta voi olla, että ikkunapaikalla istuva haluaa eroon vieressään istujasta ihan yhtä lailla ja molemmat ovat onnellisia.
Niin ja sitten vielä se ilmiö, että suojataan yksityisyyttä joko istumalla käytäväpaikalla tyhjän ikkunapaikan vieressä tai asettamalla reppu tai laukku vierustoveriksi.
En rupea tässä pohtimaan kumpaakaan ilmiötä sen enempää, mutta pientä galluppia...

1) Haittaako, jos joku istuu viereesi, entä istutko itse mielelläsi muiden viereen?

2) Harrastatko itse paikan vaihtoa sen jälkeen kun olet kerran käytäväpaikalle istahtanut? Jos kyllä, niin hävettääkö edes?

3) Loukkaannutko (edes hieman?) jos vieressäsi istuva vaihtaa paikkaa?

4) Omia lisäkommentteja? Yllä olevat kysymykset ovat vain pintaa raapivia, mutta syvempiin vastauksiin tarvittaisiin tarkemmat kysymykset.

22

2787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää vaan

1) Riippuu tietysti siitä, kuka istuu, mutta yleensä ei lainkaan.

2) Vain jos vieressäni ikkunapaikalla istuva vaikuttaa vahvasti siltä, että haluaa minut pois. Yleensä pidän kuitenkin parempana vaikka sitten kiusata jotakuta pysymällä vieressä (vaikka täysin tyhjentyneessä bussissa) kuin ottaa riski, että hän vähääkään loukkaantuisi paikan vaihdoksestani.

3) Kyllä, enemmän tai vähemmän tapauksesta riippuen. Pikkulapset ymmärtää. Aikuisilta ihmisiltä pidän käytöstä naurettavana ja tietysti myös loukkaannun. Jos taas omaa ikäluokkaa oleva poikkeuksellisen kaunis tyttö lähtee pois hetitilaisuuden tullen... no, osittain loukkaannun, toisaalta ymmärrystä riittää. Enhän mä mikään viehättävä ole...

• katovuosi

Ihmisen henkilökohtainen reviiri on yksilöllinen asia, jotkut kaipaavat ympärilleen enemmän tilaa kuin toiset. Kaikille kuitenkin on yhteistä, että reviiri kasvaa/pienenee käytettävissä olevan tilan mukaan.

Täydessä bussissa seistään kiltisti kylki kyljessä, sen sijaan olisi aika outoa jos puolityhjässä bussissa joku tulisi "liian" lähelle.

• mää vaan

Juu tottakai olisi omituista jos sillä tavalla viereen istuttaisiin tyhjässä bussissa, mutta sitten kun täpötäysi bussi pikkuhiljaa tyhjenee ja sillä tavalla vaihdetaan paikkaa, semmoista kummaksun...
        Eikä tämä mulle mikään elämän asia ole, kunhan tämmösiä pikkujuttuja aina välillä kummastelen :)

• bussissa

Jos on tyhjiä penkkejä ja joku istuu viereen, niin se on jotenkin epänormaalia, itse en koskaan istu kenenkään oudon viereen jos tyhjäkin penkki löytyisi.

Harrastan varsinkin jos on sylissä kasseja tai pusseja, se on helpotus kummallekin. Aina en harrasta jos on lyhyt matka, mutta pitkällä matkalla vaihdan varmasti.

En loukkaannu tuosta yhtään, sehän on hyvä että molemmille riittää kunnolla tilaa. Ahdistuisin jos bussi olisi tyhjillään ja joku nököttäisi vaan vieressä.

Reviiri pitää olla. Katso joskus niin huomaat että tilat myös täyttyvät samalla kaavalla. Aluksi harvemmin ja sitten tiheämmin. Se on aivan suomalaista ja kuuluu minusta asiaan. Laitan varmasti kassin viereiselle penkille jos se mahtuu ja muuallakin olisi muille tilaa.

• minä teen

1) Menen kyllä jotenkin lukkoon, jos tuntematon ihminen istahtaa viereeni. Minulla on aika iso "oma reviirini", eli en istahda mielelläni myöskään muiden viereen.

2) Vaihdan paikkaa, jos bussissa paikkoja vapautuu. Miksi minun pitäisi, jos näin teen? Nolompaa se on istua vieraan ihmisen vieressä vielä silloin, kun bussi on tyhjentynyt niin paljon, että siellä on vain muutama ihminen...

3) Suuren reviirini takia, en tietenkään loukkaannu, jos joku vaihtaa paikkaa :)

4) Ihmisillä on erilaiset reviirit ja sen mukaan he käyttäytyvät. Tutun ihmisenkin tulo liian lähelle, voi aiheuttaa joissakin "perääntymisiä".

• jupsjups

Aina ne bussin ikkunapaikat täyttyvät ensimmäisenä. Sitten kun jokaikisessä tuplapenkissä on yksi ihminen, niin aletaan istua muiden viereen. Tietenkin aloitetaan täyttäminen takaa, jotta nähdään, ettei tyhjiä penkkipareja enää ole. :)

Sinänsä kummallista, ettei vieraiden ihmisten viereen istahdeta tekemään tuttavuutta. Mikäli vierustoveri on suunnilleen samanikäinen (edustaa eri sukupuolta ja on siedettävän näköinenkin), niin harva kuitenkaan panee pahakseen. ;)

• jupsjups

1) Haittaako, jos joku istuu viereesi, entä istutko itse mielelläsi muiden viereen?
        - Riippuu istujasta ja siitä kuinka täysi bussi on. Mielentilakin vaikuttaa.

2) Harrastatko itse paikan vaihtoa sen jälkeen kun olet kerran käytäväpaikalle istahtanut? Jos kyllä, niin hävettääkö edes?
        - En yleensä. Tänään tosin vaihdoin paikkaa junassa, kun istuin tyhjässä 6-hengen loosissa erään toisen vieressä.

- En ainakaan jos bussi on tyhjä. Eipä hirveästi ole muulloin vaihtaneet.

• bussissa

hei
      jos on pakko mennä joka päivä bussissa, esim hesassa asuessa, niin silloin kyllä 'suojautuu' omaan kuoreensa.

Ainakin minä.
      Minulla on sellainen 30-40 cm:n 'oma alue' eli jos joku vieras on sen lähempänä minua, olo tuntuu ikävältä, hän 'häiritsee'. Jotkut sanovat, että ihmisen oma 'aura' ulottuu hänen ulkopuolelleen. Mitä tahansa selitykseksi voi tarjota, eikä se kiinnosta minua. Vain se, että itse tunnen sellaisen oman alueeni olemassaolon. (Vähän niinkuin toinen, näkymätön 'iho'. Tiedän että tämä kuulostaa ihan ufolta : D)

Ja kun on pakko mennä ratikassa, bussissa, niin alkaa tosi paljon inhota ihmisiä jotka puhuu kovaan ääneen omia juttujaan kaverille, tai kännykkään. TOsi moukkamaista käytöstä.

Selitys siihen, miksi vaihdan vapaaseen ikkunapaikkaan:
      Hkl:n bussit ja miksei muutkin kaahaa sellaista vauhtia, mutkissa ja risteyksissä jne. Aika hankalaa pysyä kunnolla penkissä siinä käytäväpaikalla välillä. Siksi vaihdan heti, heti, heti jos kuski ajaa kovaa, kun tulee vapaa paikka.
      Toinen syy on, että on upeita puistoja jne joita mielelläni katson.

Bussit ja raitiovaunut, sama juttu!

Äärettömän harvoin kukaan Haisuli istuu viereen, silloin nousen vaikka seisomaan keskisillalle.
      - ikäänkuin menisin kohta pois bussista/ratikasta.

Ikävää haisua on, jos takanaolevalla penkillä istuja on syönyt jotain valkosipulista ruokaa. Tosi Ällöä!! Syökää purkkaa, pliis, tai edes peskää hampaat. tai hengittäkää nenän kautta ;D
      Tai jos sieltä haistaan viinalle kuin rankkitynnyri. Tähän usein liittyy örinää ja muuta, silloinkin usein nousen keskisillalle seisomaan. Ei ainakaan kukaan oksenna mun niskaan.

Voitte kai arvata, että suosikkipaikkani ovat esimratikassa juuri ne yhden hengen penkit, joiden takana ei ole istuinta!!

Eli viestin aloittaja, älä ota henkilökohtaisena mitään paikanvaihtoja.

• ärsyttävää

Minua ärsyttää se, kun ihmiset laittavat laukun viereensä tai muuten istuvat leveästi. Itse saan treenikassinkin mahtumaan jalkojen väliin. Tällöin vieressäni on tietysti vähän vähemmän tilaa, mutta ainakin siinä voi istua.

Tällaiset ihmiset ovat monesti ikään kuin tajuamatta, että vievät kahden ihmisen tilan tarpeettomasti.

Samaa idiotismia on se, kun joku istuu vastakkainolevien tuolien paikalla jalat ojossa. Tällöin vastapuolelle voi istua vain käytävän puolelle. LInja-auton täyttyessäkään nämä nuijamiehet ja -naiset eivät tee tilaa, koska heidän tilankulutuksensa on piilossa. Kukaan ei tiedä, miksi sinne ei ole istuutunut kukaan.

Sanon näitä henkilöitä nuijamiehiksi ja -naisiksi, koska kyseessä on luultavasti vanhan aggraari-Suomen käytösnormien peruja ja kyseiset ihmiset ovat lähinnä keski-ikäisiä, joilla on ongelmia sopeutua urbaaniin istuutumiskulttuuriin. Eiköhän ongelma poistu ajan myötä.

• panikoija

Ainakin minä mielelläni varaan kaksi paikkaa, vaikka olenkin nuori.

Minua vaan kertakaikkiaan ahdistaa, jos tuntematon ihminen istuu kiinni minussa. En uskalla edes hengittää kunnolla, kun pelkään sen kuulostavan läähätykseltä. Lopputuloksena on joskus ollut paniikkihäiriökohtaus.

Ehkä se kahden paikan varaaminen kuitenkin on siis pienempi paha?

• Avohoidossa

1. Ei haittaa, jos joku istuu viereen ja kyllä istahdan tyhjälle paikalle, jos sellainen on tarjolla, ihan mielellään.

2. Olen harrastanut "paikanvaihtoa" esim. sen takia, että pääsen sellaiselle paikalle, jossa on kello lähempänä. Helpompi, kun ei tartte hyppiä puolen kilometrin päähän täydessä vauhdisssa painamaan kelloa.

3. En loukkaannu, jos joku haluaa vaihtaa paikkaa. Ei ole niin vaikutusvaltainen olo, että kuvittelisin paikanvaihdon johtuvan juuri minusta.

4. En ymmärrä itsekään sitä, miksi jotkut katsovat oikeudekseen tukkia vapaan paikan jollain kevyellä repulla, takilla tms.

• humoristi

Tuota kyselyä sivuten niin jos bussi sattuu olemaan puolityhjä, kumpi on hassunkurisempaa, että siirtyy "omalle reviirille" vai että kyyhöttää kylki kyljessä tuntemattoman kanssa? Voihan siinäkin tietty joku läheisyyden tarve täyttyä...

• pyrin pääsemään
        humoristi kirjoitti:

Tuota kyselyä sivuten niin jos bussi sattuu olemaan puolityhjä, kumpi on hassunkurisempaa, että siirtyy "omalle reviirille" vai että kyyhöttää kylki kyljessä tuntemattoman kanssa? Voihan siinäkin tietty joku läheisyyden tarve täyttyä...

aina bussin takaosaan eli silloin selän takana ei ole ketään, miinuspuolena se että viereen saattaa tulla neljä muutakin. Ei kuitenkaan haittaa paljoa.

• huvittavampaa
        humoristi kirjoitti:

Mielestäni paikanvaihtajat ovat huvittavia, koska nykyisessä urbaanissa Helsingissä moinen primitiivinen käytös vain on huvittavaa. Tuo "omalle reviirille" siirtyminen on mielestäni hassua samalla tavalla, kuin se, kun koira pyörii aina pari ympyrää, ennen makuulle asettumistaan....Tosin joskus "oman reviiririn" tarve on hauskan sijasta ärsyttävää, mikäli kaikille ei ole kahden ihmisen tilaa.

...Tietysti jos bussi on lähes täysin tyhjä ja matkaa on jäljellä vielä jokunen pysäkki, niin toiminta on mielestäni mahdollista myös tiiviiseen elämään tottuneelle. Tällöin minä siirryn joskus siksi, että se ikkunanpuoleinen voi kokea tilanteen paljon ikävämpänä kuin minä, ja yritän olla hieman kohtelias.

Itse yleensä luen tai mietin bussissa omia juttuja, en sitä, mitä se viereinen minusta ajattelee...Vaikka tänään kyllä huomasin, että tuo voi olla inhottava tunne. Yritin lukea ja viereen istui yksi professori. Jouduin lopettamaan lukemisen, kun ajattelin, että hän tarkkailee lukunopeuttani.

• huomaat
        huvittavampaa kirjoitti:

Mielestäni paikanvaihtajat ovat huvittavia, koska nykyisessä urbaanissa Helsingissä moinen primitiivinen käytös vain on huvittavaa. Tuo "omalle reviirille" siirtyminen on mielestäni hassua samalla tavalla, kuin se, kun koira pyörii aina pari ympyrää, ennen makuulle asettumistaan....Tosin joskus "oman reviiririn" tarve on hauskan sijasta ärsyttävää, mikäli kaikille ei ole kahden ihmisen tilaa.

...Tietysti jos bussi on lähes täysin tyhjä ja matkaa on jäljellä vielä jokunen pysäkki, niin toiminta on mielestäni mahdollista myös tiiviiseen elämään tottuneelle. Tällöin minä siirryn joskus siksi, että se ikkunanpuoleinen voi kokea tilanteen paljon ikävämpänä kuin minä, ja yritän olla hieman kohtelias.

Itse yleensä luen tai mietin bussissa omia juttuja, en sitä, mitä se viereinen minusta ajattelee...Vaikka tänään kyllä huomasin, että tuo voi olla inhottava tunne. Yritin lukea ja viereen istui yksi professori. Jouduin lopettamaan lukemisen, kun ajattelin, että hän tarkkailee lukunopeuttani.

hih

vai että professori voi tarkkailla lukunopeuttasi!
        huomaatko, että vaikka me muka yritetään että urbaaneina ollaan totuttu menettään se oma "auratila" tai reviiri, niin meidän primitiivi-minät kuitenkin reagoi. Jopa tahtomattamme.
        Onhan meillä niitä elämää suojelevia refleksejäkin. Ehkä tuo liian lähelle tunkeminen vaikuttaa juuri tuon takia ikävältä.

Minä huomaan olevani hyvin, liiankin, tietoinen vieressäni istuvasta ihmisestä. Rasittavaa.

tuo lukunopeusjuttusi ehkä pikemminkin kuvaa, että sinä yrität arvioida mitä toisten ihmisten päässä liikkuu. Mikään ei ole sen turhempaa.
        Ehkä proffa oli vain kiinnostunut siitä, mitä oikein luet. vaikka epäilen sitäkin.

• tapaus
        huomaat kirjoitti:

hih

vai että professori voi tarkkailla lukunopeuttasi!
        huomaatko, että vaikka me muka yritetään että urbaaneina ollaan totuttu menettään se oma "auratila" tai reviiri, niin meidän primitiivi-minät kuitenkin reagoi. Jopa tahtomattamme.
        Onhan meillä niitä elämää suojelevia refleksejäkin. Ehkä tuo liian lähelle tunkeminen vaikuttaa juuri tuon takia ikävältä.

Minä huomaan olevani hyvin, liiankin, tietoinen vieressäni istuvasta ihmisestä. Rasittavaa.

tuo lukunopeusjuttusi ehkä pikemminkin kuvaa, että sinä yrität arvioida mitä toisten ihmisten päässä liikkuu. Mikään ei ole sen turhempaa.
        Ehkä proffa oli vain kiinnostunut siitä, mitä oikein luet. vaikka epäilen sitäkin.

Harvoin tällainen tunne tulee. Ottamatta kantaa siihen, missä määrin tämä toinen henkilö oikeasti teki havaintoja minusta, kyse on siitä, että koin epämiellyttävänä sen, jos näin on. Pelko negatiivisesta arvioinnista. "Auratila" tai reviiri ei liity tähän. Kyseinen henkilö istui takana sivuttain minuun nähden, olin itse yksittäisellä penkillä. Ja tilanne oli siis harvinainen minulle eikä mitenkään ylipääsemätön. Pitemmällä matkalla olisin käsitellyt sisäisen reaktioni, jotta olisin voinut jatkaa lukemista.

• Matkustaja 47

1. Ei haittaa. Istun muiden viereen jos ei ole muita paikkoja vapaana kun nousen linjuriin.

2. En harrasta. Paitsi jos olen tullut bussiin toisen ihmisen seurassa ja joutuneet erilleen.

3. Sisimmäsäni loukaannun.

4. Miksi busissa täytyy seistä jos on paikka jossakin vapaa (tukii vaan muilta kulkureitin). Ei tunnu mukavalta kun vieressä paikka on vapaa mutta ihmiset ei suostu istumaan siihen :-(

• Tapu

Jos minun on pakko istuutua jonkun viereen niin tunnen usein itseni tunkeilijaksi. Vaihdan sitten paikkaa jos voin, en halua pakottaa ketään istumaan tällaisen mulkun kanssa.

• Busseilija

1) Ei haittaa, eikä minua haittaa istua toisen viereen.

2) Saattaa olla että näin olen joskus tehnyt mutta ihan vain siksi että olo on ollut tukala eli tilaa liian vähän. Yleensä en vaihda.

3) Ei ole tapahtunut, mutta riippuen ihmisestä ja tilanteesta, varmasti hieman loukkaantuisin. Tosiasia on kuitenkin se, että usein on yksinkertaisesti mukavempaa saada lisätilaa, aika ahtaita ne penkit kuitenkin on.

4) Bussissa vereni saa kiehumaan sellaiset, jotka istuvat käytäväpaikalle ja laittavat kassinsa ikkunapaikalle, todella raivostuttavaa. Ihan ruuhkabusseissakin tällaista näkee, saisivat hävetä!

• Istuja

Riippuu kuka istuu viereen. :)
      Mielelläni en istu muiden viereen.

Harrastan, eikä hävetä yhtään.

En (tai ehkä riippuu istujasta). :)

• Anonyymi

Etsin ensisijaisesti vapaan penkkirivin/yksittäisen penkin, mutta jos matka on lyhyt ja vapaat penkkirivit/yksittäispaikat kauempana, voin istua hetkeksi jonkun viereen oven lähettyville.
      Jos molemmilla on pidempi matka, toivoisin toisen hakeutuvan mielummin vapaalle penkkiriville/yksittäispenkille, lyhyemmällä matkalla taas sama sillä, jos viereen istuva on asiallisesti käyttäytyvä, eikä mielellään haise voimakkaasti tupakalle tai jollekin muulle pahalle, ja myös se on ok, jos joku päättää istua pidemmälle matkallekin juuri minun viereen, kun vapaita penkkirivejä/yksittäispenkkejä ei ole saatavilla. En ala sitä silloin mitenkään erityisesti harmittelemaan.

En vaihtaisi paikkaa, ellei sille ole jotain ihan erityistä syytä ja ikkunapaikka ei ainakaan kaikissa tapauksissa sellainen olisi. Jos jokin erityinen syy löytyy, voisin sen mahdollisesti kertoa entiselle vierustoverille. Kyllä itselleni tuntuisi vaikealta ajatus vaihtaa paikkaa säännönmukaisesti aina mahdollisuuden tullen ikkunapaikalle.

Kyllä jonkinverran, vaikka toisaalta ajattelen, että hänellä voi olla siihen joku hyväksi koettu syy. Hän voi ajatella siinä mahdollisesti itseänikin, että se on minullekin mukavempi.

• Anonyymi
      UUSI

”Loukkaannutko (edes hieman?) jos vieressäsi istuva vaihtaa paikkaa?”

Kerran yksi vaihtoi kahvilassa pöytää, meni istumaan toisen pöydän ääreen, jossa kahvitteli toinen itselleen tuntematon henkilö ja jätti minut yksin pöytääni.
      Syyn siihen voi arvata: olin väsynyt ja kipeä ja ilme ja olemus sen mukaiset.
      Kyllä loukkasi jonkun verran, mutta tuli mieleen, että hän varmaan ajatteli ensisijassa, minua siinä, että haluaisin varmaan mielummin olla yksin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      93
      3451
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      109
      3146
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      56
      2345
    4. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      22
      1912
    5. Olisitpa rakkaimpani

Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras
      Tunteet
      6
      1748
    6. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1735
    7. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      11
      1680
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      24
      1526
    9. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1411
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      38
      1404
    Aihe