Kehiitysvammaiset ja kaste

Hansatuulia... ja muutkin, joita kasteasia kiinnostaa Raamatun Sanan valossa.

Moni vaatii kastettavalta ymmärrystä ja tiettyä kypsyneisyyttä sekä "tietoista uskoa", ennenkuin hänet voidaan kastaa.
Kukahan tämän kypsyneisyyden ja uskon määrittelee; kastaja vai kastettava itse?
Tai kenties Raamatusta löydät määrittelyn riittävästä uskon ja kypsyneisyyden asteesta?

Itse työskentelen kehitysvammaisten parissa.
Miten paljon ymmärrystä ja uskoa heiltä vaaditaan, jotta heidät voitaisiin kastaa?

Esim. eräskin noin 30-vuotias kehitysvammainen mies uskoo Jeesukseen...mutta myös joulupukkiin (ihan oikeasti).
Hän ei osaa kirjoittaa, ei lukea eikä ymmärrä vaikeampia käsitteitä. Hän käy ahkeraan helluntalaisten kokouksissa äitinsä kanssa.
Soisitko hänelle kasteen?
(Perustelut Raamatun Sanalla!)
----
Kun Apt. 2:39 mainitaan myös lapset, niin tarkoitetaanko siinä tiettyyn ikään tulleita "ymmärtäväisiä" lapsia vai kaikenikäisiä lapsia?

15

492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hansutuulia

Sinä tiedät varmaan nämä asiat. Tunnen yhden kehtiysvammaisen ja hän on hyvinkin kirkkasti uskossa! Lapsenkaltaiset perivät taivaan valtakunnan. Kaste ei korvaa kenenkään uskoa ja lapsenmielisyyttä. Lapsi on täten aina taivaskelpoinen joka tässäkin asiassa tulee hyvin kirkkaasti vammaisuuten selville, lasta ei tarvi kastaa jos hän ei sitä itse ymmärrä.

• unohtaa

vaikea dementia saattaa unohtamaan koko uskossa olemisen,
        mutta kaste herättää kerran kuolleistakin, koska se on voimassa aina ajan rajan toiselle puolellekin
        Jes. 26:19
        Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.

• hansutuulia
        unohtaa kirjoitti:

mutta kaste herättää kerran kuolleistakin, koska se on voimassa aina ajan rajan toiselle puolellekin
        Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.

tuttavani isä oli vaikeasti dementoitunut eikä edes tuntenut omaa poikaansa, mutta kun tuo poika kysyi Jeesuksesta että tunteeko hän sen, niin tämä oli heti sanonut, no kyllähän minä Jeesuksen tunnen! ettemme voi mennä tällaistakaan väittämään, Jumalan Henki todistaa dementoituneenkin Hengessä Kuka on Jeesus Kristus.

• engelmama
        unohtaa kirjoitti:

Hei!

Eivät dementiaa sairastavat seniorit todellakaan unohda uskoaan. Päinvastoin!!! Eivät enää muista edes omien lapsiensa nimiä, mutta silti saattavat tuoda rukouksessa Jumalan eteen paljon asioita.

Oletko koskaan rukoillut esim. vaikeasti alzheimeria sairastavan kanssa? Minä teen sitä melkein päivittäin, kun asukkaat usein ehdottavat, että eikö rukoiltaisi.

Terveisin Anne (joka tietää tässä asiassa mistä puhuu)

• eizan mies
        unohtaa kirjoitti:

Eizan pappa on sairaalassa täysin dementoituneena, mutta niin se vaan tekee peitostaan verkkoja niin kuin on koko ikänsä tehnyt ja Rukoilee jatkuvasti, profetoi ja rukoilee kielillä niin, että hoitajat kysyy, että onko hän ollut paljonkin ulkomailla!!!

Hänen muurin aukkonsa on vielä viimeisinä päivinä olla esirukoilijana siihen mitä henki hänelle antaa!

Kävimme katsomassa häntä tuota väkevää jumalan miestä! KUmpaakaan meistä hän ei tuntenut, mutta mulla oli 316 paita päällä ja sen hän kyllä tunnisti! Johannes 3:16 hän huudahti vaikka paidass oli vain numerot!!!

Herra pitää huolta loppuun asti!

• eizan mies

Että lapsen omainen uskominen jeesukseen riittä vaikka uskoisi joulupukkiinkin. Sitä paitsi Jumala kyllä tutkii sydämet ja katsoo mikä hyväksi on!

Olen koko ajan puhunut vauvakasteesta! En niinkään lapsikasteesta!

Minulla on 3 tytärtä, 8-vuotiaat kaksoset ja 5 v. Kaikki heistä uskoo omalla tavallaan ja pitää jumalaa ja jeesusta itsestään selvyyksinä. Toinen kaksosista oli hämillän ja yllättynyt kun kuuli, että hänen luokkatoverinsa EI USKOKAAN JEESUKSEEN!

Nämä kaksoset antaisin kastaa ihan kohta jos he sitä itse haluavat! 5.V on nurkunut sitä jo pitkään, mutta haluan, että hän ymmärtää vähän paremmin mistä on kyse! Nimittäin heidät kaikki on tavan mukaan kasteuttu vauvoina luterilaiseen kirkkoon, koska en vielä silloin ollut uskossa! Anna heille täyden vapauden päättää itse hengen johdossa mitä halauvat tehdä!

Meille se oli vain nimenantotilaisuus ja TAPA! JA väitän, että niin se on tänäpäivänä muillekin uskomattomille vanhemmille!

• Mona-Henrika

oli siitä huolimatta kaikilla kolmella lapsella kastetilaisuus juuri tästä syystä:

>>Meille se oli vain nimenantotilaisuus ja TAPA!>>

Ja koska en usko, että se millään tavalla huononti lapsiani. Itse olen käynyt aikuiskasteella, koin sen itseni kohdalla siunaavaksi asiaksi. Soisin mielelläni, että lapsenikin kävisivät, kun se aika koittaa. Meidän 8 vuotias uskoo myös Jeesukseen, mutta ei ole vielä kypsä kasteelle. Myöskään 2 ja 4 vuotiaamme eivät vielä ymmärrä mistä kasteessa on kyse.

• hansutuulia
        Mona-Henrika kirjoitti:

oli siitä huolimatta kaikilla kolmella lapsella kastetilaisuus juuri tästä syystä:

>>Meille se oli vain nimenantotilaisuus ja TAPA!>>

Ja koska en usko, että se millään tavalla huononti lapsiani. Itse olen käynyt aikuiskasteella, koin sen itseni kohdalla siunaavaksi asiaksi. Soisin mielelläni, että lapsenikin kävisivät, kun se aika koittaa. Meidän 8 vuotias uskoo myös Jeesukseen, mutta ei ole vielä kypsä kasteelle. Myöskään 2 ja 4 vuotiaamme eivät vielä ymmärrä mistä kasteessa on kyse.

Hienoa että olet käynyt kasteella. Mutta se ei kuitenkaan mene aikuiskaste nimikkeellä, vaan kaste kuuluu jokaiselle joka USKOO Kristukseen, eikä sen tarvi olla ihan aikuinenkaan, olihan minun lapseni 7 vuotias kun tuli uskoon, täyttyi Jumalan Hengellä ja sai kielillä puhumisen lahjan. Kävi kasteella 13-14 vutiaana. Joten ei puhuta mistään aikuiskasteesta pliis, Raamattu kun ei puhu siitä, vain parannuksen tehneet menivät kasteelle. :)

• hansutuulia kirjoitti:

Hienoa että olet käynyt kasteella. Mutta se ei kuitenkaan mene aikuiskaste nimikkeellä, vaan kaste kuuluu jokaiselle joka USKOO Kristukseen, eikä sen tarvi olla ihan aikuinenkaan, olihan minun lapseni 7 vuotias kun tuli uskoon, täyttyi Jumalan Hengellä ja sai kielillä puhumisen lahjan. Kävi kasteella 13-14 vutiaana. Joten ei puhuta mistään aikuiskasteesta pliis, Raamattu kun ei puhu siitä, vain parannuksen tehneet menivät kasteelle. :)

Olen siis paljon tekemisissä älykkyydeltään eri tasoisten kehitysvammaisten kanssa.
        Eräskin, jonka olen tuntenut yli 20 vuotta, kävi taannoin kirkon rippikoulun yli 30-vuotiaana.
        Hän ei osaa lukea eikä kirjoittaa ja monet vähänkin vaikeat käsitteet menevät häneltäkin sekaisin.

Rippikoulusta tulleessaan hän kertoi iloisena kaikille: ”Tulin uskoon, sain kasteen ja Pyhän Hengen.” (Vrt. Apt. 2:38).

Tämä henkilö on helluntaikodin kasvatti ,käynyt pyhäkoulua ja muutenkin saanut kristillistä opetusta. Ihmettelen vaan, miksi häneltä oli evätty kaste.

Voisko joku kertoa, mitä syitä on evätä kaste kehitysvammaisilta kristityn kodin lapsilta?
        Edellä on tullut esiin niitä, mutta ne eivät vakuuta.
        Perustelut Raamatun sanalla!

• Mona-Henrika
        hansutuulia kirjoitti:

Aina se tulee minulta aikuiskasteena vaikka tiedän ,että se on uskovaistenkaste. Pitänee yrittää kiinnittää siihen enemmän huomiota.

• hansutuulia
        Mona-Henrika kirjoitti:

Aina se tulee minulta aikuiskasteena vaikka tiedän ,että se on uskovaistenkaste. Pitänee yrittää kiinnittää siihen enemmän huomiota.

Niinhän se tulee :) Mutta hienointa on että olet uskossa ja kasteella käynyt, ne ovat uskovan tärkeimpiä ensiaskeleita, nousta kasteen haudasta uutena luomuksena. Siunausta!

• Mona-Henrika
        hansutuulia kirjoitti:

Niinhän se tulee :) Mutta hienointa on että olet uskossa ja kasteella käynyt, ne ovat uskovan tärkeimpiä ensiaskeleita, nousta kasteen haudasta uutena luomuksena. Siunausta!

...

• kaste kuten muillekkin

helluntalaiset eivät välitä kehitysvammaisista koska ovat armottomia valehtelijoita ja eksyttäjiä
      totisille uskovaisille

• TaistoRa.

Olet jo saanut jotain vastauksia joten en lisäile niitä enempää, mutta kirjoituksesi loppuosassa oli laittamasi Apt 2:39 jae jolla ilmeisesti tarkoitit tukea lapsikasteen hyväksyvää ajatusta!?

Oleppa hyvä ja lue tuo kyseinen luku nyt kokonaisuudessaan loppuunasti ja huomioi siinä välissä erityisesti jae- (41)!!!

Tuo laittamasi jae 39->
      >>39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

• hansutuulia

Näin se menee, lupaus kuuluu meidän lapsillemme ja heidän lapsilleen.

Vammainen lapsi voi ihan hyvin ottaa kasteen jos on myös ymmärtänyt Jeesuksen vastaanottamisen!
        Mutta kaste ei ole pelastus. Lapsenmielinen vammainen joka ei kykene ymmärtämään asioita Raamatusta tai yleensäkään Jeeuksesta, on mielestäni katsottava pienen lapsen kaltaiseksi.
        Joka aioita ei ymmärrä. Mutta monet vammaiset kyllä ymmärtävät puhutun asian vaikka eivät pystyisi kommunikoimaankaan. Evankeliumin ilosanoma kuuluu kaikille luoduille, ketä ikinä meidän Herramme kutsuu. Amen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3504
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      437
      2944
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      22
      2801
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1867
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1497
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1370
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      92
      1145
    8. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      101
      1117
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1113
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      31
      930
    Aihe