Maataloustuet pöydälle

Tänään A-talkissa. Paikalla mm. Kepun ihannetyttö Minna Lintonen.

20

822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ai kun saisi

      ..suudella hänen hetuloitaan leuan alta.

      Mikähän noissa demarimuijissa oikein on kun kaikille tuppaa tulemaan kurkkuhetulat?

      Johtuuko siitä, kun ahmoilevat halpaa ruokaa, mistä tuottaja ei saa kuin 4 % ?

      • Nalle W

        hoikkaa, yli 35-vuotiasta kepulaista maajussia eläissäni.


      • minunkin

        mielestäni se varmaan siitä johtuu! Johtuneeko Ranskalaisesta ruuasta, se on varmaan halpaa ja huonoa!


    • top secret

      Jotkut täällä jankkaavat Stasi-listoista.
      Minua kiinnostaisi enemmän nämä huippusalaiset maataloustukimäärät.
      Esim. J.Korkeaojan tai S-L Anttilan saamat tuet.

      • oivahärkönen

        ... esittämään naurettavaa propagandaasa. Kyllä minustakin tuet voidaan julkaista. Viranomaiset sen laskevat samoilla perusteilla kaikille tuottajille, rikkaille ja köyhille, sivutoimiselle ja päätoimiselle, suurille tiloille ja pienille, osakeyhtiöille ja tavalliselle viljelijälle. Tuotantotuki on tuommoista. Sosiaalituki on aivan toista, viljelijöilläkin on tarvittaessa oikeus sosiaalitukeen.


      • saa...

        40000€ mutta sitä ei selvitetty että, minkä verran hän joutuu käyttämään siitä viljelyyn.
        Voihan olla että, kun menot vähennetään niin hänelle ei jää tuloa kovikaan paljon?

        Mitä järkeä on kysellä että, paljonko sinä saat tukea, voihan jollain yrittäjälläkin olla liikevaihto vaikka satoja tuhansia euroja, mutta käteen ei jää kuin peruspäivärahan verran.


      • mvv
        saa... kirjoitti:

        40000€ mutta sitä ei selvitetty että, minkä verran hän joutuu käyttämään siitä viljelyyn.
        Voihan olla että, kun menot vähennetään niin hänelle ei jää tuloa kovikaan paljon?

        Mitä järkeä on kysellä että, paljonko sinä saat tukea, voihan jollain yrittäjälläkin olla liikevaihto vaikka satoja tuhansia euroja, mutta käteen ei jää kuin peruspäivärahan verran.

        Itse epäilen ettei saa tuollaista summaa.
        En tosin tarkasti tiedä tämän Kalevin tyttären hehtaareja, mutta kalusto on ainakin vaatimatonta. Aikaisemmin hän viljeli juuri sokerijuurikasta, mutta on kai siitä luopunut.
        Jos on pelkkä viljanviljelijä pitää tuohon tukeen olla peltoa noin 70 ha.
        Viljasta saatu hinta ei kata enää viljelyyn menevää kustannusta, joten ei tuosta summasta jää paljon verotettavaa.


      • mvv kirjoitti:

        Itse epäilen ettei saa tuollaista summaa.
        En tosin tarkasti tiedä tämän Kalevin tyttären hehtaareja, mutta kalusto on ainakin vaatimatonta. Aikaisemmin hän viljeli juuri sokerijuurikasta, mutta on kai siitä luopunut.
        Jos on pelkkä viljanviljelijä pitää tuohon tukeen olla peltoa noin 70 ha.
        Viljasta saatu hinta ei kata enää viljelyyn menevää kustannusta, joten ei tuosta summasta jää paljon verotettavaa.

        Haapoja kertoi itse A-talkissa saamansa tuen määrän ja sanoi, että se on noin 60 % hänen maataloustulostaan. Kauralla kuulemma on. Ohjelmassa ollut ekonomisti laski nyrkkisääntötuen määrän, joka 1000 euroa hehtaarille. Vastaväitteitä ei esiintynyt, joten kaipa sitä Haapojan kauraa silloin kasvaa noin 40 hehtaarin alalla.


      • oivahärkönen kirjoitti:

        ... esittämään naurettavaa propagandaasa. Kyllä minustakin tuet voidaan julkaista. Viranomaiset sen laskevat samoilla perusteilla kaikille tuottajille, rikkaille ja köyhille, sivutoimiselle ja päätoimiselle, suurille tiloille ja pienille, osakeyhtiöille ja tavalliselle viljelijälle. Tuotantotuki on tuommoista. Sosiaalituki on aivan toista, viljelijöilläkin on tarvittaessa oikeus sosiaalitukeen.

        Vai on se Lintosen puhe naurettavaa propagandaa. Sinu olisi pitänyt Oiva keskittyä mukana olleen ekonomistin puheisiin. Siinä sitä vasta oikeaa puhetta tulikin. Meillä Suomessa ekonomistien pitäisikin alkaa selvittää tarkemmin maatalouden kalleutta ja tukien seurannaisvaikutuksia. Sieltä suunnalta näkyy tulevan hyvin mielenkiintoista tietoa.


      • mvv
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Haapoja kertoi itse A-talkissa saamansa tuen määrän ja sanoi, että se on noin 60 % hänen maataloustulostaan. Kauralla kuulemma on. Ohjelmassa ollut ekonomisti laski nyrkkisääntötuen määrän, joka 1000 euroa hehtaarille. Vastaväitteitä ei esiintynyt, joten kaipa sitä Haapojan kauraa silloin kasvaa noin 40 hehtaarin alalla.

        kai jotain, 500-600 paikkeilla hehtaarilta. Tuo tuhat euroa on kyllä outo luku, eihän mistään taida sellaista saada. 40 ha kauraalasta saa tukea noin 23000 €. Kaurakilon hinta on noin 8 sent. hehtaarilta tuloa noin 280€.kertaa 40 on 11200€, eli kyllä se 60% on aika lähellä totuutta. Mutta on huomattava että nyt kirjoitin bruttotulosta, siitähän pitää vähentää menot joten Haapojan koko maataloustulo on tukia ja siitäkin tuesta menee huomattava osa kustannuksiin.


      • saa...
        mvv kirjoitti:

        kai jotain, 500-600 paikkeilla hehtaarilta. Tuo tuhat euroa on kyllä outo luku, eihän mistään taida sellaista saada. 40 ha kauraalasta saa tukea noin 23000 €. Kaurakilon hinta on noin 8 sent. hehtaarilta tuloa noin 280€.kertaa 40 on 11200€, eli kyllä se 60% on aika lähellä totuutta. Mutta on huomattava että nyt kirjoitin bruttotulosta, siitähän pitää vähentää menot joten Haapojan koko maataloustulo on tukia ja siitäkin tuesta menee huomattava osa kustannuksiin.

        ..vansa vielä nuoren viljelijän tukea, voisiko se selittää tuon?


      • oivahärkönen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Vai on se Lintosen puhe naurettavaa propagandaa. Sinu olisi pitänyt Oiva keskittyä mukana olleen ekonomistin puheisiin. Siinä sitä vasta oikeaa puhetta tulikin. Meillä Suomessa ekonomistien pitäisikin alkaa selvittää tarkemmin maatalouden kalleutta ja tukien seurannaisvaikutuksia. Sieltä suunnalta näkyy tulevan hyvin mielenkiintoista tietoa.

        ... täysi sössö. Ihmettelin, miksi tuommoinen mies tuotiin ohjelmaan, joka ei osannut edes puhua. Varmaan siksi, että ei fiksua, mutta riittävän asenteellista, oltu löydetty.

        Lintoinen jatkoi populistista propagantaansa niin kuin arvelinkin. Hän reppana kun ei tunnu tietävän maataloudesta mitään, mm. piti lehmien ruuokana rypsiä ja apetta. Rypsi on öljykasvi ja ape on hevosen ruokaa, jota tehdään olkisilpusta ja kaurasta. Hän yhä väitti , että tukien takia tuoka on niin kallista, kun asia on tasan päinvastoin. Väitti, että kuluttaja joutuu maksamaan nämä tuet kahteen kertaan, ensin veroina ja sitten ruokaa ostaessaan. Aivan sekavaa puhetta. Mutta hänhän kalastelee ääniä kaupunkilaisilt kuluttajilta, jotka eivät myöskään paljon noista tiedä.

        Keskustekussa esiintynyt tiedemies oli tosi asiallinen, hän joutui korjaamaan jokaisen Lintoisen väitteen.


      • oivaa propagandaa?
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... täysi sössö. Ihmettelin, miksi tuommoinen mies tuotiin ohjelmaan, joka ei osannut edes puhua. Varmaan siksi, että ei fiksua, mutta riittävän asenteellista, oltu löydetty.

        Lintoinen jatkoi populistista propagantaansa niin kuin arvelinkin. Hän reppana kun ei tunnu tietävän maataloudesta mitään, mm. piti lehmien ruuokana rypsiä ja apetta. Rypsi on öljykasvi ja ape on hevosen ruokaa, jota tehdään olkisilpusta ja kaurasta. Hän yhä väitti , että tukien takia tuoka on niin kallista, kun asia on tasan päinvastoin. Väitti, että kuluttaja joutuu maksamaan nämä tuet kahteen kertaan, ensin veroina ja sitten ruokaa ostaessaan. Aivan sekavaa puhetta. Mutta hänhän kalastelee ääniä kaupunkilaisilt kuluttajilta, jotka eivät myöskään paljon noista tiedä.

        Keskustekussa esiintynyt tiedemies oli tosi asiallinen, hän joutui korjaamaan jokaisen Lintoisen väitteen.

        Se ei sitten ollut Lintonen, joka ihmetteli samaa systeemiä, jonka perusteella Englannin kuningatarkin saa maataloustukea?
        Se taisikin olla Päivärinta?
        Mutta Lintonen taisi arvostella samaa järjestelmää kuitenkin?
        Muistaakseni maa- ja elintarviketalouden edustaja myönsi sen olevan ongelma, mutta sanoi myös, ettei ratkaisu ole kovin yksiselitteinen.


      • oivahärkönen
        oivaa propagandaa? kirjoitti:

        Se ei sitten ollut Lintonen, joka ihmetteli samaa systeemiä, jonka perusteella Englannin kuningatarkin saa maataloustukea?
        Se taisikin olla Päivärinta?
        Mutta Lintonen taisi arvostella samaa järjestelmää kuitenkin?
        Muistaakseni maa- ja elintarviketalouden edustaja myönsi sen olevan ongelma, mutta sanoi myös, ettei ratkaisu ole kovin yksiselitteinen.

        ... Englannin kuningattaren saamia maataloustukia, ei ymmärrä näiden tukien luonnetta. Nehän eivät ole sosiaalitukea, vaan niillä on hyvin monia yhteiskunnallisia tavoitteita, eräs on tietyn omavaraisuuden säilyttäminen kotimaassa elintarvikkeiden tuotannossa. Ilman tukia kuningatteren tai meillä Wahlroosien kartanoissa ei kannattaisi viljellä. Eivätkä he niin hölmöjä ole, että viljelisi niitä tappiokseen.

        Nämä yhteikunnalliset tavoitteet varmistetaan kaikissa maissa. Se on johtanut ylituotantoon. Maailmanmarkkinahinnat muodostuvat sitten näiden ylijäämäerien myynnistä hintaan mihin hyvänsä usein vielä valtion vientipalkkioiden avulla. Näillä hinnoilla ei missään kannata tuotaa. Niinpä maailmanlaajuinen kierre on valmis. Sitä yritetään lievittää WTO:n neuvotteluissa.


      • sitten
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... Englannin kuningattaren saamia maataloustukia, ei ymmärrä näiden tukien luonnetta. Nehän eivät ole sosiaalitukea, vaan niillä on hyvin monia yhteiskunnallisia tavoitteita, eräs on tietyn omavaraisuuden säilyttäminen kotimaassa elintarvikkeiden tuotannossa. Ilman tukia kuningatteren tai meillä Wahlroosien kartanoissa ei kannattaisi viljellä. Eivätkä he niin hölmöjä ole, että viljelisi niitä tappiokseen.

        Nämä yhteikunnalliset tavoitteet varmistetaan kaikissa maissa. Se on johtanut ylituotantoon. Maailmanmarkkinahinnat muodostuvat sitten näiden ylijäämäerien myynnistä hintaan mihin hyvänsä usein vielä valtion vientipalkkioiden avulla. Näillä hinnoilla ei missään kannata tuotaa. Niinpä maailmanlaajuinen kierre on valmis. Sitä yritetään lievittää WTO:n neuvotteluissa.

        tapahtuisi. Maan hinta laskisi ja perheviljelijät voisivat ostaa tai vuokrata noita maita. Ei niitä kesannolle jätettäisi. Vapautunut tuki voitaisiin jakaa perheviljelmille. Mitä vikaa tässä on Oiva.


      • oivahärkönen
        sitten kirjoitti:

        tapahtuisi. Maan hinta laskisi ja perheviljelijät voisivat ostaa tai vuokrata noita maita. Ei niitä kesannolle jätettäisi. Vapautunut tuki voitaisiin jakaa perheviljelmille. Mitä vikaa tässä on Oiva.

        ... enempää tukea. Jos viljelyä päätetään jostain syystä vähentää, vähenevät tukiaismenot vastaavasti, ei niitä maatalouden sisällä tarvitse jakaa.

        Niin kuin eilisessä ohjelmassa kävi ilman, meilläkin oli joskus tukia, jotka olivat jotenkin sukua sosiaalituille, esim pienet tilat saivat pinta-alalisää. Kaikista niistä on luovuttu, sillä ne osottautuivat maatalouden kehitykselle jarruksi, koska kannustivat pieniin tiloihin. Jokainen ymmärtää, että isommalla tilalla tuotanto on kannattavampaa. Niinpä nyt aktiivitilojen keskikoko on noussut jo 32 hehtaariin.


      • ja turhaan
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... enempää tukea. Jos viljelyä päätetään jostain syystä vähentää, vähenevät tukiaismenot vastaavasti, ei niitä maatalouden sisällä tarvitse jakaa.

        Niin kuin eilisessä ohjelmassa kävi ilman, meilläkin oli joskus tukia, jotka olivat jotenkin sukua sosiaalituille, esim pienet tilat saivat pinta-alalisää. Kaikista niistä on luovuttu, sillä ne osottautuivat maatalouden kehitykselle jarruksi, koska kannustivat pieniin tiloihin. Jokainen ymmärtää, että isommalla tilalla tuotanto on kannattavampaa. Niinpä nyt aktiivitilojen keskikoko on noussut jo 32 hehtaariin.

        Kepu puhuu perheviljelmien puolesta. Teollistetaan vain maatalous.


      • ei nettoa

        Salaista tietoa:Sirkka liisa ei saa euroakaan.
        Oliko yllätys!??


      • dfhfh
        sitten kirjoitti:

        tapahtuisi. Maan hinta laskisi ja perheviljelijät voisivat ostaa tai vuokrata noita maita. Ei niitä kesannolle jätettäisi. Vapautunut tuki voitaisiin jakaa perheviljelmille. Mitä vikaa tässä on Oiva.

        Ei siinä mitään vikaa olekkaan, mutta mutta.
        Vastakysymys hiukan valaisee asiaa.

        Miksi perheviljelmien kannattaa ostaa peltoa , jos jokaista ha kohti tulisi tappiota?

        Eihän kukaan myy /osta jos siittä ei saa kuluja katettua.


      • ne sitten
        dfhfh kirjoitti:

        Ei siinä mitään vikaa olekkaan, mutta mutta.
        Vastakysymys hiukan valaisee asiaa.

        Miksi perheviljelmien kannattaa ostaa peltoa , jos jokaista ha kohti tulisi tappiota?

        Eihän kukaan myy /osta jos siittä ei saa kuluja katettua.

        ostavat erittäin kalliita peltoja. Kaipa se kannattaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe