Usko, kaste ja Pyhän Hengen lahja

Apostolien tekojen kirjoittaja, Luukas, liittää uskon, kasteen ja Pyhän Hengen lahjan saamisen toisiinsa.
Tämä elimellinen kokonaisuus on uskonelämämme alku ja lähtökohta; se on kaikkivaltiaan Herran armoteko alusta loppuun.
Pyhä Henki saadaan kasteessa, kun hänet uskoen vastaanotetaan.

Luukkaan kertomus helluntain tapahtumista ilmaisee nämä perusasiat lyhyesti:
Tehkää parannus (tark. uskoa), ottakaa kaste syntienne anteeksisaamiseksi ja te saatte Pyhän Hengen lahjan (Apt. 2:38).

Vaikka usko, kaste ja Pyhän Hengen lahjan saaminen muodostaa elimellisen kokonaisuuden, yksityiset ihmiset eivät välttämättä koe niitä samassa järjestyksessä.
(Apt. 19:5-6, 8:14-17, 10:44-48).

Voinemme ensin keskustella Apt. 8:14-17.
Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan ja heidät oli ainoastaan kastettu, mutta he eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä.
Kuultuaan tästä Pietari ja Johannes tulivat Samariaan. He panivat kätensä heidän päällensä ja he saivat Pyhän Hengen (Apt. 8:17).

Helluntalaiset näkevät tässä kohtaa perusteen opilleen uskonelämän kahdesta vaiheesta; kääntymystä seuraa ns Pyhän Hengen kaste (josta merkkinä kielilläpuhuminen).
Onko näin?

24

622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Minulla itselläni asia meni niin, että tultuani uskoon,siitä noin puolen vuoden kuluttua sain Pyhän Hengen kasteen.Silloin sain kielillä puhumisen armolahjan.Koska tuolloin kuuluin luterilaiseen seurakuntaan, kävin kasteella noin kuukausi Pyhän Hengen kasteen saamisen jälkeen ja erosin luterilaisesta seurakunnasta.

• nyt

teit tosi tyhmästi
        oletko koetellut saamasi hengen alkuperän mikä henki sinua nyt ympäröitsee, kysymällä hengen nimeä?

• minä
        nyt kirjoitti:

teit tosi tyhmästi
        oletko koetellut saamasi hengen alkuperän mikä henki sinua nyt ympäröitsee, kysymällä hengen nimeä?

Uskoon tultuani pyysin Jumalalta Sanansa lupauksen mukaisesti Pyhän Hengen kastetta.(Matteus 7 jae 11, Apostolien teot 19 jakeet 2-6,
        Markus 16 jakeet 17-18, Luukas 11 jakeet 9-13 )
        Luepa erityisesti tuo Luukas 11 jakeet 9-13, kun minä siis anoin Jumalalta Sanan mukaan Pyhää Henkeä niin tottahan Hän lupauksensa täytti.
        Mikä henki sinulla on?

• kysyn
        minä kirjoitti:

Uskoon tultuani pyysin Jumalalta Sanansa lupauksen mukaisesti Pyhän Hengen kastetta.(Matteus 7 jae 11, Apostolien teot 19 jakeet 2-6,
        Markus 16 jakeet 17-18, Luukas 11 jakeet 9-13 )
        Luepa erityisesti tuo Luukas 11 jakeet 9-13, kun minä siis anoin Jumalalta Sanan mukaan Pyhää Henkeä niin tottahan Hän lupauksensa täytti.
        Mikä henki sinulla on?

Oletko koetellut uudestikasteessa saamasi hengen?
        miten?

"Rakkaani älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget ovatko ne Jumalasta? (1.Joh.4:1-3)

• Saitko Pyhän Hengen lahjan uskoontultuasi (vrt. Apt. 19:2-3)?
        Vai miten perustelet uskoontulon ja erillisen ns. Pyhän Hengen kasteen saamisen Raamatun sanalla?

Raamattuhan sanoo: "...jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (room. 8:9).
        Jokaisella pelastetulla on siis Pyhä Henki.

Mielestäni ei ole olemassakaan "kahdenasteen" uskovia; joilla on Pyhä Henki ja erikseen ne, joilla on vielä ns. "Pyhän Hengen kaste".

• minä
        kysyn kirjoitti:

Oletko koetellut uudestikasteessa saamasi hengen?
        miten?

"Rakkaani älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget ovatko ne Jumalasta? (1.Joh.4:1-3)

Minun henkeni sanoo;
        JEESUS ON HERRA !
        JEESUS ON SOVITTANUT SYNTINI JA HÄNEN ANSIONSA TÄHDEN MINUT ON VAPAUTETTU SAATANAN ORJUUDESTA!
        JEESUS ON TIE, TOTUUS JA ELÄMÄ, HÄNEN KAUTTAAN VOIN PELKÄÄMÄTTÄ ASTUA ISÄN ETEEN.JUMALA OLI KRISTUKSESSA JA SOVITTI MINUTKIN ITSENSÄ KANSSA.
        YLISTETTY OLKOON JEESUKSEN VEREN VALTAVA VOIMA.
        SIINÄ ON SYNTIEN ANTEEKSISAAMINEN, PARANTUMINEN, ILO, LEPO JA RAUHA

• hansutuulia
        Tapio522 kirjoitti:

Saitko Pyhän Hengen lahjan uskoontultuasi (vrt. Apt. 19:2-3)?
        Vai miten perustelet uskoontulon ja erillisen ns. Pyhän Hengen kasteen saamisen Raamatun sanalla?

Raamattuhan sanoo: "...jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (room. 8:9).

Mielestäni ei ole olemassakaan "kahdenasteen" uskovia; joilla on Pyhä Henki ja erikseen ne, joilla on vielä ns. "Pyhän Hengen kaste".

Pyhän Hengen kaste on voima korkeudesta joka oli merkkinä opetuslasten yllä tulisina kielinä. SE annettiin voimaksi evankeliumin eteenpäin viemiseksi.
        Kun he laskivat kätensä rukoilivat täyttyivät he ja puhuivat uusin kielin.

Uskoon tultuani, en saanut tuota voimaa heti vaan, sain sen kun kävin kasteella ja siitä viikkoja täytyin voimallisesti omasssa makuuhuoneessani. Kielet sain merkiksi.

Älkää lähtekö ennen kuin voima puetaan korkeuksista,hän pyysi odottamaan tuota helluntain kuvattua tapahtumaa.

• minä
        Tapio522 kirjoitti:

Saitko Pyhän Hengen lahjan uskoontultuasi (vrt. Apt. 19:2-3)?

Minulle tapahtui samalla tavalla kuin apostolien teot 8;ssa luvussa jakeet 14-17.
        Otin sanan vastaan eli tulin uskoon, pyysin Jumalalta Sanansalupauksen mukaisesti Pyhän Hengen kastetta. Sain sen.Eikö tämä ole Raamatulla perusteltu.

• hansutuulia
        hansutuulia kirjoitti:

Pyhän Hengen kaste on voima korkeudesta joka oli merkkinä opetuslasten yllä tulisina kielinä. SE annettiin voimaksi evankeliumin eteenpäin viemiseksi.

Uskoon tultuani, en saanut tuota voimaa heti vaan, sain sen kun kävin kasteella ja siitä viikkoja täytyin voimallisesti omasssa makuuhuoneessani. Kielet sain merkiksi.

Älkää lähtekö ennen kuin voima puetaan korkeuksista,hän pyysi odottamaan tuota helluntain kuvattua tapahtumaa.

http://koti.phnet.fi/elohim/Milloin Pyhan Hengen kaste saadaan

Siinä on hyvää asiaa siitä.

• kysytään
        minä kirjoitti:

Minun henkeni sanoo;
        JEESUS ON HERRA !
        JEESUS ON SOVITTANUT SYNTINI JA HÄNEN ANSIONSA TÄHDEN MINUT ON VAPAUTETTU SAATANAN ORJUUDESTA!
        JEESUS ON TIE, TOTUUS JA ELÄMÄ, HÄNEN KAUTTAAN VOIN PELKÄÄMÄTTÄ ASTUA ISÄN ETEEN.JUMALA OLI KRISTUKSESSA JA SOVITTI MINUTKIN ITSENSÄ KANSSA.
        YLISTETTY OLKOON JEESUKSEN VEREN VALTAVA VOIMA.
        SIINÄ ON SYNTIEN ANTEEKSISAAMINEN, PARANTUMINEN, ILO, LEPO JA RAUHA

Henkien koettelussa koetellaan henkeä kysymällä hengeltä silloin kun esiintyy hengen ilmiöitä, kuten profetoimista, kielillä puhumista tms. tunnustaako henki ääneen Jeesuksen Kristuksen lihaan tulleeksi Jumalan Pojaksi. Vastausta eli ääneen lausuttua tunnustusta odotetaan hengeltä; ei siis ihmiseltä. Ihminen voi antaa minkälaisia tunnustuksia ja tekstejä tahansa. Väärä henki ei kuitenkaan koskaan tunnusta Kristuksen hengen tuloa Kristuslapseen eikä koskaan myöskään lapseen kastettaessa lasta.(=hengen inkarnaatio)
        perustuu 1.Joh.4:1-3

• hansutuulia
        minä kirjoitti:

Minulle tapahtui samalla tavalla kuin apostolien teot 8;ssa luvussa jakeet 14-17.
        Otin sanan vastaan eli tulin uskoon, pyysin Jumalalta Sanansalupauksen mukaisesti Pyhän Hengen kastetta. Sain sen.Eikö tämä ole Raamatulla perusteltu.

juuri näin!

• hansutuulia
        hansutuulia kirjoitti:

juuri näin!

pitää vääntää rautalangasta, minä olen ainakin sen verran yksinkertainen että uskoin Sanaa ja niin tapahtui. ;)

• yksi kaste
        minä kirjoitti:

Jeesus asetti vain yhden kasteen nimeen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen. Siinä on mukana Pyhä Henki, kuten kasteen nimikin sen sanoo.

Ef.4:5 on vain yksi kaste. Kaikki hengelliset voimakkaatkaat kokemukset eivät ole kasteita, vaikka niistä väärin sitä nimitystä usein käytetään.

• hansutuulia
        yksi kaste kirjoitti:

Jeesus asetti vain yhden kasteen nimeen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen. Siinä on mukana Pyhä Henki, kuten kasteen nimikin sen sanoo.

Ef.4:5 on vain yksi kaste. Kaikki hengelliset voimakkaatkaat kokemukset eivät ole kasteita, vaikka niistä väärin sitä nimitystä usein käytetään.

ilmiön pois kuin Pyhän Hengen kasteen, katso ettet opeta sellaista mikä tulee sinun olettamuksista, Sana puhuu puolestaan. He täyttyivät voimallisesti ja puhuivat kielillä, Paavali rakensi itseään uusin kielin. Opetuslapset panivat uskovan päälle kätensä ja hän täyttyi ja he ylsitivät uusin kielin Jumalaa.

• siis
        hansutuulia kirjoitti:

ilmiön pois kuin Pyhän Hengen kasteen, katso ettet opeta sellaista mikä tulee sinun olettamuksista, Sana puhuu puolestaan. He täyttyivät voimallisesti ja puhuivat kielillä, Paavali rakensi itseään uusin kielin. Opetuslapset panivat uskovan päälle kätensä ja hän täyttyi ja he ylsitivät uusin kielin Jumalaa.

Että nykyisin joku olisi ensimmäisen helluntain tavoin NÄHNYT TULISTEN KIELIEN laskeutuneen jonkun päälle?
        Joku pitäisi saarnoja ymmärrettävillä vierailla kielillä, kuten ensimmäisenä helluntaina?
        Kuuluisatkin saarnamiehet käyttävät koulussa kieliä opiskelleita tulkkeja saarnamatkoillaan ulkomailla (Billy Grham, Benny Hinn jne.) Kenelläkään ei ole ensimmäisen helluntain mukaista eri kielillä puhumisen armolahjaa.

Evankeliumin liikkeellelähtöön liittyi voimakkaita hengen merkkejä ja ilmiöitä, koska aluksi kaikki vastustivat evankeliumin vientiä pakanoille. Siksi tarvittiin erityisiä Pyhän Hengen kasteeksi kutsutta tapahtumien sarjaa ja hengen toimenpiteitä.

Kenelläkään ei ole mitään "salaisuuksi" puhuttavksi Jumalalle, koska Jumala tietää jopa ihmisen ajatukset. Vieraskielinen puhe jäi salaisuudeksi muille kuulijoille, koska ei ollut sanan selittäjää paikalla.

Paavali varoittaa glossaliasta ja hurmoskielistä (tavujen hokemisest, yksittäisten sanojen hokemiseta) yhteydestä vainaja- ja tietäjähenkiin, jotka puhuvat supisten ja mumisten epämääräistä, josta ei saa selkoa. Missisippi Jimien taikavoimat ja woodoohenget ovat Herralle kauhistus, kundaliinilla ja shaktipatilla kaataminen jne.

Jeesus sanoo "älkää tyhjiä hokeko", vaan rukoilkaa näin "Isä meidän, joka olet taivaassa...

• hansutuulia
        siis kirjoitti:

Että nykyisin joku olisi ensimmäisen helluntain tavoin NÄHNYT TULISTEN KIELIEN laskeutuneen jonkun päälle?
        Joku pitäisi saarnoja ymmärrettävillä vierailla kielillä, kuten ensimmäisenä helluntaina?
        Kuuluisatkin saarnamiehet käyttävät koulussa kieliä opiskelleita tulkkeja saarnamatkoillaan ulkomailla (Billy Grham, Benny Hinn jne.) Kenelläkään ei ole ensimmäisen helluntain mukaista eri kielillä puhumisen armolahjaa.

Evankeliumin liikkeellelähtöön liittyi voimakkaita hengen merkkejä ja ilmiöitä, koska aluksi kaikki vastustivat evankeliumin vientiä pakanoille. Siksi tarvittiin erityisiä Pyhän Hengen kasteeksi kutsutta tapahtumien sarjaa ja hengen toimenpiteitä.

Kenelläkään ei ole mitään "salaisuuksi" puhuttavksi Jumalalle, koska Jumala tietää jopa ihmisen ajatukset. Vieraskielinen puhe jäi salaisuudeksi muille kuulijoille, koska ei ollut sanan selittäjää paikalla.

Paavali varoittaa glossaliasta ja hurmoskielistä (tavujen hokemisest, yksittäisten sanojen hokemiseta) yhteydestä vainaja- ja tietäjähenkiin, jotka puhuvat supisten ja mumisten epämääräistä, josta ei saa selkoa. Missisippi Jimien taikavoimat ja woodoohenget ovat Herralle kauhistus, kundaliinilla ja shaktipatilla kaataminen jne.

Jeesus sanoo "älkää tyhjiä hokeko", vaan rukoilkaa näin "Isä meidän, joka olet taivaassa...

enää puhuttu tulista kielistä kun he uusia uskovia siunasivat, vaan he täyttivät Pyhällä Hengellä ja puhuivat uusin kielin.

Ensimmäinen Helluntai oli hyvinkin merkityksellinen sillä koko kaupunki sai nähdä mitä uskovien keskuudessa tapahtui. Jälkeenpäin ilmiöt kyllä tpahtuivat mutta jo eri tavalla.
        Voima korkeudesta puetaan tänäkin päivänä.

• yksi kaste kirjoitti:

..ja tästä kasteesta Raamattu sanoo:
        "... me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja KAIKKI olemme saaneet juoda samaa Henkeä" (1Kor 12:13).
        Siis KAIKKI...pienet lapsetkin!

Jo edellä (1. Kor. 10:2-4) Paavali kirjoittaa, kuinka KAIKKI, israelilaiset,(siis pienet lapsetkin), saivat "kasteen Moosekseen" (=kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva) ja joivat KAIKKI hengellisestä kalliosta, joka oli Kristus.

Minäkin olen niin yksinkertainen Jeesukseen uskova ihminen, että uskon Raamatun sanaan "niinkuin on kirjoitettu".
        (Ellei kyse ole nimenomaan vertauskuvallisuudesta)

Esim. Kaikki- sana tarkoittaa kaikkia 1. Kor.12:3, ja 1. Kor. 10:2-4.
        Enkä mene muuttamaan esim. vesi-sanaa tai Henki-sanaa miksikään muuksi Joh. 3:5 suhteen.
        Siinäkin yhdistetään vesi ja Henki toisiinsa.

• hansutuulia
        Tapio522 kirjoitti:

..ja tästä kasteesta Raamattu sanoo:
        "... me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja KAIKKI olemme saaneet juoda samaa Henkeä" (1Kor 12:13).
        Siis KAIKKI...pienet lapsetkin!

Jo edellä (1. Kor. 10:2-4) Paavali kirjoittaa, kuinka KAIKKI, israelilaiset,(siis pienet lapsetkin), saivat "kasteen Moosekseen" (=kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva) ja joivat KAIKKI hengellisestä kalliosta, joka oli Kristus.

Minäkin olen niin yksinkertainen Jeesukseen uskova ihminen, että uskon Raamatun sanaan "niinkuin on kirjoitettu".
        (Ellei kyse ole nimenomaan vertauskuvallisuudesta)

Esim. Kaikki- sana tarkoittaa kaikkia 1. Kor.12:3, ja 1. Kor. 10:2-4.
        Enkä mene muuttamaan esim. vesi-sanaa tai Henki-sanaa miksikään muuksi Joh. 3:5 suhteen.
        Siinäkin yhdistetään vesi ja Henki toisiinsa.

haluan sanoa, tuomitset vauvat helvettiin heidän syntiensä johdosta, tuomitset silloin nekin vauvat jotka ovat hetken eläneet ja tästä ajasta ikuisuuteen muuttaneet. Teet ihmisille helvetin kun ovat lapsensa menettäneet. Ajattele vaikkapa sitä että ystävälläni olisi ollut pieni vauva joka kuolee käsiin. Menetkö sanomaan sen vanhemmille, kastakaa lapsenne muuten se hukkuu synteihinsä. Olen surullinen puolestasi, sillä silä olet tuomitsija, yksi tuomisija ja oikea on taivaassa.
        Kastakaa lapsenne, mutta se ei tarkoita että he pelastuvat kasteen kautta. Jokaisen on eräänä päivänä tunnustettva Jumalan kasvojen edessä, etttä Jeesus on Herra. Joka julistaa synnit kasteessa anteeksi, niin he ovat niitä jotka vievät mukanaan monta kadotukseen. Jeesus oli parannus saarnaaja, joka sanoi, tehkää parnnus, älä enää synti tee jne. Sinun kanssasi on turha keskustella, sillä sinun silmäsi on sokaissut lapsikasteen armo jota ei edes Raamattu tunnista.
        Siellä missä näen sinun kirjoittavan lapsikasteen armosta, rukoilen sinulle voidetta silmiin. Lasten kaltainen on taivasten valtakunta, eli puhdas ja viaton. Näkemiin.

• Jeesus sanoo
        hansutuulia kirjoitti:

haluan sanoa, tuomitset vauvat helvettiin heidän syntiensä johdosta, tuomitset silloin nekin vauvat jotka ovat hetken eläneet ja tästä ajasta ikuisuuteen muuttaneet. Teet ihmisille helvetin kun ovat lapsensa menettäneet. Ajattele vaikkapa sitä että ystävälläni olisi ollut pieni vauva joka kuolee käsiin. Menetkö sanomaan sen vanhemmille, kastakaa lapsenne muuten se hukkuu synteihinsä. Olen surullinen puolestasi, sillä silä olet tuomitsija, yksi tuomisija ja oikea on taivaassa.
        Kastakaa lapsenne, mutta se ei tarkoita että he pelastuvat kasteen kautta. Jokaisen on eräänä päivänä tunnustettva Jumalan kasvojen edessä, etttä Jeesus on Herra. Joka julistaa synnit kasteessa anteeksi, niin he ovat niitä jotka vievät mukanaan monta kadotukseen. Jeesus oli parannus saarnaaja, joka sanoi, tehkää parnnus, älä enää synti tee jne. Sinun kanssasi on turha keskustella, sillä sinun silmäsi on sokaissut lapsikasteen armo jota ei edes Raamattu tunnista.
        Siellä missä näen sinun kirjoittavan lapsikasteen armosta, rukoilen sinulle voidetta silmiin. Lasten kaltainen on taivasten valtakunta, eli puhdas ja viaton. Näkemiin.

Jotainhan sen lapenkin on otettava vastaan?
        Mark.10
        15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

Pietari esitti parannusvaatimuksen ehtona kasteelle paikalla olleille miehille, ei kotona olleille lapsille, jotka vietiin välittömästi perhekunnittain kasteelle sellaisenaan. Lapselta ei kukaan raamatunhenkilö edellytä parannusta ehtona kasteelle, vaan he ovat sellaisenaan valmiita ottamaan vastaan kasteessa Pyhän Hengen lahjan.

Apt.2
        38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

• hansutuulia kirjoitti:

Hansutuulia:
        "...haluan sanoa, tuomitset vauvat helvettiin heidän syntiensä johdosta, tuomitset silloin nekin vauvat jotka ovat hetken eläneet ja tästä ajasta ikuisuuteen muuttaneet".

En tuomitse!
        Se ei ole minun tehtäväni.

Kastamattomuus ei ketään kadota, mutta kasteen halveksunta kadottaa.

Sanot minulle:
        "Näkemiin".
        Samoin sanon sinullekin:
        "Näkemiin, toivon, että taivaassa tavataan".
        (Vaikka vielä kyllä mielelläni jatkaisin näitä kastekeskusteluja kanssasi. Meillä olisi vielä paljon opittavaa)

• hansutuulia
        Tapio522 kirjoitti:

Hansutuulia:
        "...haluan sanoa, tuomitset vauvat helvettiin heidän syntiensä johdosta, tuomitset silloin nekin vauvat jotka ovat hetken eläneet ja tästä ajasta ikuisuuteen muuttaneet".

En tuomitse!
        Se ei ole minun tehtäväni.

Kastamattomuus ei ketään kadota, mutta kasteen halveksunta kadottaa.

Sanot minulle:
        "Näkemiin".
        Samoin sanon sinullekin:
        "Näkemiin, toivon, että taivaassa tavataan".
        (Vaikka vielä kyllä mielelläni jatkaisin näitä kastekeskusteluja kanssasi. Meillä olisi vielä paljon opittavaa)

tekstistä lapsesta.

lapsi esikuvana ei ensisijaisesti tarkoita fyysistä pienuutta, vaan lapsenomaista luotamista evankeliumiin.

viettelee...(skandalidzo) tarkoittanee ansan virittämistä.
        siis jotain sellaista julistusta, jolla houkutellaan sivuun tällainen lapsenomainen luottamus Jumalan Sanaan tai ilmoitukseen.

Jeesuksen voi-huuto kohdistuu mm tällaiseen viettelemisestä.
        Näkemiin.

• RitariOlevainen
        yksi kaste kirjoitti:

On vesikaste ja Pyhän Hengen kaste,eivätkä ne ole yksi ja sama asia.

Eikö Paavali kysynytkin uskoon tulleilta,"saitteko Pyhän Hengen lahjan silloin,kun tulitte uskoon,he vastasivat,emme ole edes kuulleet puhuttavankaan,ja sitten hän pani kätensä heidän päälleen ja hekin saivat Pyhän Hengen lahjan,kielillä puhumisineen, eli Pyhän Hengen kasteen,saman,minkä ne 120 saivat yläsalissa,saman jonka Jeesus lupasi lähettää,kun meni taivaaseen,Hän lupasi lähettää VOIMAN,eli Pyhän Hengen täyteyden.
        Joka on aivan eri kokemus kuin uudestisyntyminen tai uskovien kaste.
        Miksiköhän ei ymmärretä selvää tekstiä,kun lukutaito kerran on,miksi pitää tulkita itseleen ja muille Sana toisenlaiseksi,mitä siinä lukee?
        On kuin joku harso olisi silmillänne,ette näe,vaikka asiat on selvään kerrottu,niinkuin ne ovat,miksi niitä pitää soveltaa eri asioihin,asioihin joita itse ensin päässään päättelee.
        Ei pidä päätellä itse mitään,lukee,rukoillen,uskoo lukemansa,niin siinä se on totuus,Raamatun SANA,Jumalan sana.
        "Puhtaana ja kirkkaana,joka valuu sulattimesta seitsenkertaisesti puhdistettuna."
        Sana viittaa Jeesuksen ristin kuolemaan,siellä on Sanan täydellinen kesto-koe tehty,täydellisesti puhdasta Jumalan sanaa.

• RitariOlevainen kirjoitti:

On vesikaste ja Pyhän Hengen kaste,eivätkä ne ole yksi ja sama asia.

Eikö Paavali kysynytkin uskoon tulleilta,"saitteko Pyhän Hengen lahjan silloin,kun tulitte uskoon,he vastasivat,emme ole edes kuulleet puhuttavankaan,ja sitten hän pani kätensä heidän päälleen ja hekin saivat Pyhän Hengen lahjan,kielillä puhumisineen, eli Pyhän Hengen kasteen,saman,minkä ne 120 saivat yläsalissa,saman jonka Jeesus lupasi lähettää,kun meni taivaaseen,Hän lupasi lähettää VOIMAN,eli Pyhän Hengen täyteyden.
        Joka on aivan eri kokemus kuin uudestisyntyminen tai uskovien kaste.
        Miksiköhän ei ymmärretä selvää tekstiä,kun lukutaito kerran on,miksi pitää tulkita itseleen ja muille Sana toisenlaiseksi,mitä siinä lukee?
        On kuin joku harso olisi silmillänne,ette näe,vaikka asiat on selvään kerrottu,niinkuin ne ovat,miksi niitä pitää soveltaa eri asioihin,asioihin joita itse ensin päässään päättelee.
        Ei pidä päätellä itse mitään,lukee,rukoillen,uskoo lukemansa,niin siinä se on totuus,Raamatun SANA,Jumalan sana.
        "Puhtaana ja kirkkaana,joka valuu sulattimesta seitsenkertaisesti puhdistettuna."
        Sana viittaa Jeesuksen ristin kuolemaan,siellä on Sanan täydellinen kesto-koe tehty,täydellisesti puhdasta Jumalan sanaa.

Tarkastellaampa lähemmin Apt.19:1-6!

Luukas korostaa kastetta (Apt. 19:1-6).
        Apostolit tajusivat kasteen ja Pyhän Hengen lahjan välisen elimellisen yhteyden.
        Paavalin kysymys Efeson opetuslapsille "millä kasteella te sitten olette kastetut" (Apt. 19:3), kun oli kyse Pyhän Hengen lahja saamisesta (Apt. 19:2), todistaa tämän.

Kysyisinkin tätä myös sinulta RitariOlevainen ja muiltakin;
        Miksi sinun mielestäsi Paavali kysyy;
        "millä kasteella te sitten olette kastetut" (Apt. 19:3), kun oli kyse Pyhän Hengen lahja saamisesta (Apt. 19:2.
        Hän ei esimerkiksi kysynyt; "puhutteko kielillä?"

Oliko Efeson opetuslapsilla jo Pyhä Henki, mutta he eivät olleet saaneet ns. Pyhän Hengen kastetta?

Jos olette "paavalilaisia", niin eikö teidänkin tulisi kysyä Paavalin tavoin; "millä kasteella te olette kastetut?", kun teidän mielestänne jollakin uskovalla ei ole ns. "Pyhän Hengen kastetta"?
        Vai teettekö näin?

• hansuliini
        hansutuulia kirjoitti:

eksytyksen lumoissa kun väität, että ensimmäisen helluntain jälkeen tulisi tavoitella uutta henkikastetta..

Jeesus antoi Pyhän Hengen, joka antoi opetuslasten puhua...osata puhua..kaikista ympärysmaista tulleiden juutalaisten omaa kieltä..

mutta niistä 3000:sta kastetusta ei kuitenkaan keerota samaa...Kielillä puhuminen henkikasteen merkkinä ei ole raamatullinen asia. Jos jotakin
        uskon merkkejä mainitaan, uusilla kielilläpuhuminen on niistä vain yksi...miksi helluntailaisten henkikasteen merkkinä ei ole esimerkiksi myrkyn juonti tai käärmeiden nostaminen? Vastaus: He kuolisivat!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3404
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2632
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      376
      2536
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1757
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1405
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1080
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      985
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      955
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      27
      779
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      734
    Aihe