Olen sairastanut masennusta nyt seitsemän vuotta. Ensimmäinen "aalto" tuli puolisen vuotta isäni kuoleman jälkeen. Oireet saatiin hallintaan lääkityksellä (Seronil). En pidä lääkkeen sivuvaikutuksista, joten vaikka lääkärit usein suosittelevat pidempiaikaista käyttöä, olen käyttänyt lääkettä vain silloin, kun oireet palaavat ja tarvitsen jonkun tempaisemaan itseni ylös pahimmasta syöveristä. Kuluneiden vuosien aikana tällaisia tilanteita on ollut keskimäärin joka toinen vuosi ja ne ovat aina liittyneet isompiin elämänmuutoksiin, välillä positiivisiin ja välllä negatiivisiin. Laukaisevan tekijänhän ei aina tarvitse olla negatiivinen asia.
Nyt olen kuitenkin sellaisessa tilanteessa, että olen asunut puoli vuotta kihlattuni kanssa saman katon alla. Yhteen muuttaminen tarkoitti muuttoa pois kotiseudulta, maalta kaupunkiin, sekä työpaikan vaihtoa. Muutos oli silläkin tavoin iso, että olen asunut viimeiset yhdeksän vuotta yksin.
Kaikki on mennyt hienosti. Olen löytänyt uusia harrastuksia ja koti on mieleinen. Mieheni on ehdottomasti maailman paras ja työpaikallakin porukka on mukavaa. Uskon, että innostukseni liikuntaan on hillinnyt masennusoireitani viimeiset puolitoista vuotta, mutta nyt tunnen oireiden palaavan taas. Muutos oli ilmeisesti nyt liian suuri. Miesparkani ihmettelee kun viime viikollakin itkin päivän putkeen. Onhan hän ollut tietoinen masennuksestani, neljän ja puolen yhteisen vuoden aikana hän on kuullut lääkityksestä ja terapiasta. Mutta nyt kun kaikki on niin "lähellä", hänen on välillä vaikea ymmärtää miksi itken. Vakuutan että syy ei ole hänen, kyse on vain kemiallisesta häiriöstä. Olen tilannut ajan lääkäriltä ja selittänyt että tämä kyllä saadaan hallintaan, mutta silti hän tuntee syyllisyyttä. Tuntuu hienolta kun hän ottaa syliinsä ja vakuuttaa että kaikki on kunnossa, mutta en halua, että hän joutuu kärsimään tämän takia.
Koska en halua tuottaa miehelleni pahaa mieltä, pyrin peittelemään itkuisuuttani ja surkeuden puuskia. Työmatkalla junassa pidättelen kyyneleitä jotka puskevat läpi heti kun kotiovi on suljettu. Jollain ihmeellisellä voimalla pystyn suurimmaksi osaksi hillitsemään itseni kotona, mutta välillä tulee päiviä, ettei se yksinkertaisesti onnistu. Kuten viime viikolla.
Miten ihmeessä pystyn vakuuttamaan mieheni, että hän ei ole syyllinen olooni? Peittely vie kaiken energiani ja tarvitsisin sen energian itseni kasaamiseen. Sain ajan lääkäriltä onneksi jo muutaman päivän päästä. Inhoan lääkitystä, mutta inhoan myös oloani... Inhoan itseäni, sitä että olen näin heikko.
Peittely puolison "suojelemiseksi"
4
527
Vastaukset
- del *.*
Minulla olisi yksi vinkki.
Tunnut olevan erittäin tietoinen tilanteestasi/itsestäsi.
Tarkoitan tuota elämänmuutos oli sitten postitiivinen tai negatiivinen.
Tavallaan tuota voisi käyttää hyödyksi. Miten selvisit edellisistä elämänmuutoksista/kriiseistä? En usko että vain kemikaalit toivat avun.
Tottakai tuollainen muutos saa kenen tahansa pään pyörälle. Uusi työ, uusi koti ja muutto yhteen.
Itse olen niin rajoittunut etten ehkä yhtäaikaa selviäisi kolmesta radikaalista muutoksesta (ainosastaan pakkotilanteessa). :)
Onko miehesi sanonut että tuntee syyllisyyttä?
Kirjoituksestasi päätellen rakastat miestäsi ja hän sinua.
Arvailua...
Entä jos miehesi tuntee olonsa toivottamaksi koska ei tiedä miten auttaisi sinua. Ja ehkä hän tietää sinun salailustasi huolimatta missä mennään. Olette sentään tunteneet toisenne aika kauan.
Ja nyt se vinkki.
Mitä jos näyttäisit miehellesi kirjoittamasi teksin. Jo otsikko kertoo paljon.
Hyvää jatkoa sinulle kaneli.
tv: Del.
PS. Jos ottaisit miehesi matkaan sinne lääkäriin jos ei aikaisemmin ole ollut. - kardemumma...
Ei miehesi voi ymmärtää sinua, mutta aivan varmasti haluaa tukea sinua ja sinä hylkäät sen sekä estätä paranemistasi.
Mene ihmeessä kainaloon ja sano, että paha olo puskee nyt, haluan olla tässä lähellä se helpottaa.
Sitten itse tautiin, yritä jotain muuta lääkettä, jolla ei ole ikäviä sivuoireita. Syö todella pitkään, nimittäin tuollainen jojoliike ei ole hyväksi. Kun tunnet itsesi terveeksi, ota pieni annos ylläpitämiseen. Tiedän itsestäni, että vaikka olo tuntuu hyvältä, niin aika vähäinen asia voi suistaa raiteilta, se hyvänolon lanka on kuitenkin aika ohut.
Pidä edelleen huoli ulkoilusta, pyydä miehesi mukaan, sano, että se tekee sinulle hyvää. Sitten muistat kaikki vitamiinit ja erityisesti ne omegat.- pois nopeat hiilihydraatit
sokeri ennen kaikkea sekä valkoinen vehnäjauho. Terveitä luonnollisia rasvoja (voi, kylmäpuristetut öljyt) keinotekoisten kevytsotkujen tilalle. Lihaa vähemmäksi, kalaa, kasviksia, sieniä sijalle.Vältä teollisesti valmistettuja ruokia, suosi alkuperäisiä elintarvikkeita.
Ihminen on ainut eläin joka tahallaan pilaa ruokansa.
Monet taudit häipyvät kun ruokavalio muuttuu järkeväksi, huono, teollisessa käsittelyssä pilattu ruoka vaikuttaa myös psyykeen.
Totuus on puolisostasi riippumaton, sinun kokemuksesi on sinulle tosi. Onko puolisosi lukenut tänne kirjoittamasi viestin? Kerro hänelle ajatuksistasi ja peloistasi.
Mitä tulee pelkoon siitä, että toinen tuntee olevansa syyllinen toisen pahaan oloon... jos siihen ei todellakaan ole aihetta, olisi parempi, että puhuisitte masennuksesta enemmän ja ehkä niistä asioista, jotka ovat masennukseesi johtaneet. Omalla kohdallani se juontuu lapsuudestani ja monet asiat olen oppinut lähipiiristäni. Puolisosikin tietää, että olet ollut masentunut ennenkin, joten olisi ehkä parasta, jos kysyisit tunteeko hän olevansa syyllinen pahoinvointiisi.
Mitä tulee peittelyyn ja puolison suojeluun totuudelta, totuus on totuus. Se on kylmä fakta, jonka jotkut kykenevät ottamaan sellaisenaan vastaan ja toiset eivät. Peittely ja salailu eivät kuitenkaan auta loppupeleissä yhtään. Ne lähinnä ovat syy jatkaa kierrettä eteenpäin ja lopulta saatat ahdistua hiljaisuudesta ja omista peloistasi niin, ettei ulospääsyä ole. En voi antaa muuta neuvoa kuin, että keskustelkaa asiasta, keskustelkaa lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti37339830Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1148346Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos315920Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös214398Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi623815Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta513511Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D743061- 322808
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul182391Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!172229