sopiiko nämä oireet adhd-oireisiin tai johonkin?

äityli

lapsi on 4-vuotta ja poika. Hänen karkea motoriikka on erittäin hyvin kehittynyttä, kiipeilee, roikkuu tekee kuperkeikkoja jne. Hienomotoriikka on puolestaan jäänyt jälkeen, kynän käyttö on heikkoa, vaihtelee kynää kädestä toiseen, ei osaa leikata kuin silppua, oman keskiviivan ylittäminen on vaikeaa.

Sosiaaliset taidot ovat huonot osaa riehua muiden kanssa mutta ei leikkiä nätisti, ei voi osallistua siksi peleihin kun on kyllästynyt jo ensimmäisellä pelikierroksella ja heittää sitten koko pelin nurkkaan. Jos leikkii nätisti leikkii yksin ei osaa ottaa rauhallista kontaktia muihin.

Tutussa ympäristössä kykenee keskittymään, mutta uudet asiat häiritsevät keskittymistä. Ei malta esim syödä vieraassa paikassa.

puhe on heikkoa ikätovereihin verrattuna, sanavarasto supeahko, ei osaa numeroita tai ei käsitä niitä.

Nukkumaan meno on vaikeaa, ei meinaa pysähtyä millään. pyörii sängyssä jopa tunteja eikä vain nukahda vaikka pitäisi olla väsynyt jo vain kellonajallisestikin.

Ei tunnista kunnolla tarpeitaan, vahinkoja sattuu viikottain eikä suuremmin häiriinny niistä.

Tässä oli esimerkkejä mitä nyt näin äkkiseltään tuli mieleeni pojastani. Minusta mikään autismi tai adhd ei kuvaa häntä, mutta täysin normaali hän ei ole se on huomattu jo 2 vuotta sitten päiväkodissa, iästä johtuen mitään tutkimuksia ei olla vielä tehty

6

1487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

Joiltakin osin oli tutun kuuloista, mutta osa on vielä normaaliakin. Esimerkiksi tuo kätisyyden vakiintuminen ei ole välttämättä tapahtunut vielä. Toisaalta tarkkaavaisuushäiriön alla mahtuu monenlaisia vipeltäjiä, "oireet" voivat vaihdella paljonkin lapsesta riippuen.

Tuo hienomotoriikan heikkous ja kastelu voivat liittyä kuulemma yhteen, meillä ainakin arveltiin niin, koska sama aivojen alue säätelee osiltaan niitä molempia asioita. Mutta toisaalta, monet neljävuotiaat vielä sillon tällöin kastelevat. Kaikki nelivuotiaat eivät osaa numeroita, eikä välttämättä ne heitä kiinnosta tippaakaan.

Mutta tutkia voidaan kyllä jo tuossa iässä, jos päiväkodin väki on huolissaan. Oikeastaan olisi hyvä tutkia mahdollisimman ajoissa, että ennen koulua olisi saatu tietoa lapsen vaikeuksista.

Otapa yhteyttä omaan lääkäriin tai neuvolaan, ja puhu huolestasi. Palaveeraa päiväkodissa ja pyydä saada tavata erityislastentarhanopettaja. Prosessi vie aikaa eri tavoin asuinpaikasta riippuen, Tosin hoitotakuu on vähän lyhentänyt jonoja ainakin lastenneurologille. Ennen tuota voi kuitenkin tehdä tutkimuksia esim. puhe- ja toimintaterapeutti, jos niitä on kunnassanne. Näillehän riittää ainakin täällä vain terveydenhoitajan lähetekin.

• äityli

lapsi on jo kahden paikalla kun on niin vaativa. vaatii normaalia enemmän hoidossa apua ja tukea jo rutiineissa esim pukeminen. On viikottain erityislastentarhanopettajan kanssa kahdenkeskeisessä tuokiossa jossa ovat paneutuneet mm kynän käyttöön. Neuvola tietää, lääkäri tietää, sairaala tietää ja hoidossa on säännölliset neuvottelut missä ollaan ollaanko edistytty vai ei jne.

Lääkäreiden mielestä tämän ikäisiä on turha tutkia kun voi kuulua vieläihan ikään ettei kulje päässä ihan yhtä lujaa kuin muilla.

• äityli

poika ei pyydä päästä tarpeilleen vaan asioilla käynti perustuu aikuisten rytmitykseen. Jos kukaan aikuinen ei ole vienyt poikaa riittävän usein yrittämään, tekee poika tarpeet housuun, eli ei tunnista hätiään tai ei vain pyydä päästä vessaan. Vahingot ovat vähentyneet kun ollaan saatu säännöllinen vessatusrytmi.

• kata
        äityli kirjoitti:

lapsi on jo kahden paikalla kun on niin vaativa. vaatii normaalia enemmän hoidossa apua ja tukea jo rutiineissa esim pukeminen. On viikottain erityislastentarhanopettajan kanssa kahdenkeskeisessä tuokiossa jossa ovat paneutuneet mm kynän käyttöön. Neuvola tietää, lääkäri tietää, sairaala tietää ja hoidossa on säännölliset neuvottelut missä ollaan ollaanko edistytty vai ei jne.

Lääkäreiden mielestä tämän ikäisiä on turha tutkia kun voi kuulua vieläihan ikään ettei kulje päässä ihan yhtä lujaa kuin muilla.

Itse työskentelen ADHD lasten parissa koulussa ja poikasi oireet ovat aika selkeitä.LApsihan ei tietenkään ole paha eikä voi levottomuudelleen mitään.Onko motoristista levottomuutta, eli jos istuu paikallaan niin joku kohta täytyy liikkuu,unohtaa tavaroitaan,huolimaton, sotkuinen
        ja vilkas....

• Lady_Duvert

Vaikuttaa ihan ad/hd:n oireilta. Minulla on itsellä ollut samoja oireita. Onko poika missään vaiheessa ollut ns. kuiva?

Vinkki: kahden tunnin välein vessaan.

• Lady_Duvert

Olen ollut ihan samalainen pienenä ja minulle diagnosoitiin 6 vuotiaana mpd = Ad/hd. Tosin minulla on add versio. Eli olen sisään päin suuntautunut. Rankkaa se on lapsellekin. Vanhempani rankaisivat minua ruumiillisesti ad/hd:n oireista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66