Diffis2

Tomppa

Minulla on vaikeuksia näiden tehtävien kanssa. Tässä yksi esimerkki.

Määritä käyrän y=e^2x (eli Neperin luku e potenssiin 2x) ja y-akselin leikkauspisteeseen piirretyn tangentin yhtälö.

Minulla ei ole aavistustakaan, miten tehtävä ratkaistaan, joten apu olisi tarpeen.

10

864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jee

      vai y-akselin leikkauspisteeseen? ei tuo käyrä leikkaa y-akselia missään pisteessä.

      • f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x kulmakerroin on pisteessä f'(0)=2e^2x=2.

        Tangentti g(x) on siis.

        g(x)=2x C

        f(0)=e^2x=1

        f(0)=g(0)

        C=g(0)-2x=1-2*0=1

        Vastaus:

        g(x)=2x 1


      • todeta
        filosofia kirjoitti:

        f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x kulmakerroin on pisteessä f'(0)=2e^2x=2.

        Tangentti g(x) on siis.

        g(x)=2x C

        f(0)=e^2x=1

        f(0)=g(0)

        C=g(0)-2x=1-2*0=1

        Vastaus:

        g(x)=2x 1

        että olette viisaita. Itse aloittelen maanantaina tuota diffis kakkosta. Kuset ja paskat housussa, suoraan sanottuna, vaikka kymppi tuli diffis 1stä


      • ...tuota ratkaisuasi
        filosofia kirjoitti:

        f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x kulmakerroin on pisteessä f'(0)=2e^2x=2.

        Tangentti g(x) on siis.

        g(x)=2x C

        f(0)=e^2x=1

        f(0)=g(0)

        C=g(0)-2x=1-2*0=1

        Vastaus:

        g(x)=2x 1

        ensinnäkin, mikä tuo C on tuossa g(x)=2x C yhtälössä? Ja muutenkin minulle jäi hieman epäselväksi tuo lasku..


      • ...tuota ratkaisuasi kirjoitti:

        ensinnäkin, mikä tuo C on tuossa g(x)=2x C yhtälössä? Ja muutenkin minulle jäi hieman epäselväksi tuo lasku..

        f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x, kulmakerroin on pisteessä 0 on f'(0)=2e^(2*0)=2.



        (Merkitään Tangentti g(x))

        pisteessä (0,y) tangentin ja käyrän kulmakerroin on sama

        f'(x)=g'(x)

        g(x)=2x C

        g'(x)=2

        C on vakio

        Pisteessä (0,y) käyrän ja tangentin arvo on sama

        f(0)=g(0)

        Lasketaan f(0) arvo

        f(0)=e^2x=1

        lasketaan C:n arvo kun tangentti kulkee pisteestä (0,1)

        C=g(0)-2x=1-2*0=1

        eli C=1

        g(x)=2x C

        Vastaus:

        g(x)=2x 1

        Eli siis lyhyesti tarvitsemme tietää missä käyrä leikkaa y akselin (x=0) sekä tangentin kulmakertoimen pisteessä x=0.

        P.S Toivottavasti selkeni asioiden selittäminen ei ole vahvimpia puoliani :)


      • nyt ymmärsin
        filosofia kirjoitti:

        f(x)=e^2x derivaatta on f'(x)=2e^2x, kulmakerroin on pisteessä 0 on f'(0)=2e^(2*0)=2.



        (Merkitään Tangentti g(x))

        pisteessä (0,y) tangentin ja käyrän kulmakerroin on sama

        f'(x)=g'(x)

        g(x)=2x C

        g'(x)=2

        C on vakio

        Pisteessä (0,y) käyrän ja tangentin arvo on sama

        f(0)=g(0)

        Lasketaan f(0) arvo

        f(0)=e^2x=1

        lasketaan C:n arvo kun tangentti kulkee pisteestä (0,1)

        C=g(0)-2x=1-2*0=1

        eli C=1

        g(x)=2x C

        Vastaus:

        g(x)=2x 1

        Eli siis lyhyesti tarvitsemme tietää missä käyrä leikkaa y akselin (x=0) sekä tangentin kulmakertoimen pisteessä x=0.

        P.S Toivottavasti selkeni asioiden selittäminen ei ole vahvimpia puoliani :)

        Kiitos selityksestä. :)


    • tihvi

      Mittee se tuo äskönen valehtel, jottei muka leikkoo, ei vuan itellään leikanna.

      Räknee ensisttään se äksä, minkä kohalla ne leikkovvaa. Sitten terivuattaan sijotat, niin siitähän se kulumakerroin irtovvaa. Tarvviit sitten vielä sen yyn arvon ja eiköhäntä suoran yhtällöön kun ruapustat, niin tulloo jotta y = 2x 1.

      • Tomppa

        ..oikein paljon! =)


      • eräs vaan
        Tomppa kirjoitti:

        ..oikein paljon! =)

        ...voi itkujen kevät...mulle jo funktion monotonisuuden tutkiminen tuottaa ongelmia (ja huom. vasta yksi oppitunti kurssia käyty :/ )

        Näinköhän mää tästä selviän :O


      • Tomppa
        eräs vaan kirjoitti:

        ...voi itkujen kevät...mulle jo funktion monotonisuuden tutkiminen tuottaa ongelmia (ja huom. vasta yksi oppitunti kurssia käyty :/ )

        Näinköhän mää tästä selviän :O

        äläs mittään, kyllä se siitä menee, kun vain jaksat istua tunneilla ja kuunnella opetusta. Itellä on ens viikolla koe ja luulenpa, että läpi menee vaikka vaikeuksia on ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe