Kirja, jonka luit

Oletteko lukeneet jotain hyviä uusia hengellisiä kirjoja viime aikoina?

Etsiskelin tänään joululahjoiksi mahdollisesti sopivia ja tavallisista kirjakaupoista jäi tänään mieleen:

- Bonhoefferin elämänkerta.
- "90 minuuttia kuolleena" tai jotain sinnepäin. Joku kertoo olleensa 90 minuuttia kuolleena ja mitä sinä aikana tapahtui, muistaakseni Päivän kustantama.
- "Ateistit saarnastuolissa" muistaakseni Eskolan kirjoittama

Oletteko noita lukeneet ja jos olette, niin kommentit.

Mitäs suosittelette ja miksi? Jotain elämänkertaa ehkä uskomattomille ja ehkä jotain vahvempaa ruokaa jo uskossa oleville. Pitäisi ehtiä vielä lukea ensin itse, ettei anna sikaa säkissä.

13

650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • netistäkin

      Monipuolisia uskonnollisia ja audenttisia kokemuksia löytyy nyös netistä. Tässä yksi kirjan vaihtoehto. Kannattaa lisätä suosikkeihin ja lukea ajan kanssa.


      http://groups.msn.com/vapaasana

      • Lueskellaan, lueskellaan.


    • Crispus

      Viimeksi luettuja kirjoja, joita suosittelen ehdottomasti jokaiselle:

      Filosofisesti suuntautuneelle (ei tarvitse olla uskova):
      Tapio Puolimatka – Usko. tieto ja myytit – Tammi 2005
      löytyy akateemisesta tai tuoltakin:
      http://www.nettikirjakauppa.com/fin/tuotekategoriat/?id=33&selProduct=733&selGroup=36

      Evoluutioteoriasta/Kreationismista kiinnostuneelle (hieman varauksella ei-uskovalle):
      Marvin L. Lubenow - Myytti Apinaihmisestä – Datakirjat 2005
      http://www.datakirjatkustannus.fi/
      Tuolla on muuten hyvä tuokin Pieniä kertomuksia suurista asioista kirjanen ja toki muutkin mutta tuo kuuluu itse viimeksi lukemiini :) Toki suosittelen myös tuota Dembskin ID teoriasta kertovaa kirjaa, vastaavia ei taida olla suomeksi juuri muita.

      Sitten uskovalle, joka ei vielä ole lukenut tätä klassikkoa (luin jo monennen kerran :)
      John Bunyan – Kristityn vaellus – uudistettu painos 2002
      http://kotisatama.net/kauppa/?sid=30003&tuoteid=875

      Myös uskovalle erittäin mielenkiintoinen kirja, josta myös on nyt kaivattu uusi painos:
      Risto Santala – Kristinuskon juuret II – Perus sanoma 2005
      http://kotisatama.net/kauppa/?sid=30003&tuoteid=4604

      Hyviä kirjoja tulee muitakin mieleen, mutta tässä tänä syystalvena lukemiani _hyviä_ kirjoja.

      Sitten uskaltaisin suositella yleisesti mitä tuosta nettikirjakaupasta löytyy lasten kirjoista elämänkertoihin ja Raamatun opetukseen. Ei ole liian opillisesti painottunutta ja löytyy myös ei-uskovalle sopivia kirjoja. Itselleni sieltä on erityisen tuttuja useimmat noista Avaimia Raamattuun kirjasarjan kirjoista:
      http://www.nettikirjakauppa.com/fin/etusivu/?id=24

      • Siinähän niitä tuli kirjoja. Oli pari niitäkin, mitä siellä kaupoissa selasin. Ehkäpä noista sitten pitää aloittaa lueskelu.


    • johtaja

      riku rinteen kirjoja.

      • Luin joskus jonkin Rinteen kirjan, jossa hän kertoi menneensä Ruotsiin saatanan palvojien kokoukseen (jos en nyt vallan erehdy kirjoittajasta), mutta tosiaankaan niitä uudempia en ole lukenut.


    • taram2

      valmiiksi neljä kappaletta Ellen Whiten kirjaa "suuri taistelu"(pokkari kokoa)lähetettäväksi ruotsiin alueelle missä tiedän ettei adventisteja ole ainakaan suomenkielisiä.
      Falköpingiin,Skövdeen ja Hjohon.
      Saavat itse nämä ystäväni päättää mitä kirjasta ajattelevat.

      • Jos ovat ystäviäsi, he luottavat sinun arvostelukykyysi ja lukevat ne ja eksyvät. Pahimmassa tapauksessa syntyy 4 uutta ellenistiä. Et kai halua heille sellaista kohtaloa?

        Kun nyt horjut adventismin ja kristillisyyden rajamailla, niin mitäs jos paketoiset heille vaikkapa ihan puhtaat Raamatut (tai huopatossut), se olisi ainakin neutraalinpi lahja, jos et voi puolustaa vielä puhdasta kristinoppia etkä ole 100% ellenistikään.


      • taram2
        uskova_1 kirjoitti:

        Jos ovat ystäviäsi, he luottavat sinun arvostelukykyysi ja lukevat ne ja eksyvät. Pahimmassa tapauksessa syntyy 4 uutta ellenistiä. Et kai halua heille sellaista kohtaloa?

        Kun nyt horjut adventismin ja kristillisyyden rajamailla, niin mitäs jos paketoiset heille vaikkapa ihan puhtaat Raamatut (tai huopatossut), se olisi ainakin neutraalinpi lahja, jos et voi puolustaa vielä puhdasta kristinoppia etkä ole 100% ellenistikään.

        kuusi lisää.
        Itse päättävät mitä kirjasta pitävät.


      • ihmettelen kovasti
        taram2 kirjoitti:

        kuusi lisää.
        Itse päättävät mitä kirjasta pitävät.

        Miksi eksytät kun et itsekään ole jäsen?


      • taram2 kirjoitti:

        kuusi lisää.
        Itse päättävät mitä kirjasta pitävät.

        Kuinkas noin teet!


    • Luonnollisesti en voi suositella (sattuneesta syystä)Ellenin,enkä muitakaan adventistien kirjoja, mutta Kalevi Lehtisen kirjoja voin lämpimaäsi suositella. Ne eivät kylläkään ole uusia muuta kuin minulle. Ostin niitä netin kautta Kotisatama kaupasta. Ja parhaillaan luvun alla on kirjat PYHÄHENKI TÄSSÄ JA NYT,ja RAKKAUTTA LOPPUUN ASTI. Ne on kai julkaistu viimme vuonna. Mielestäni ne sopivat uskossa oleville. Niissä on vahvaa hengellistä ravintoa, Kalevi Lehtinen kirjoittaa hyvin selvästi ja helppotajuisesti, sekä myös hyvällä huumorilla höystettynä. Luin aikaisemmin hänen kirjansa JATKO AIKA, se kertoi lähinnä hänen Venäjä missioistaan.Erittäin vaikuttavaa luettavaa,mutta sitä teosta ei varmaan saa enää mistään. Itse annoin omani jo kierrätykseen.

      • No voi sinua, oletpa hupaisa.

        Aikaisemmin pidin Lehtisen yksinkertaisesta (siis ihan positiivisessa mielessä) tyylistä evankelioida tilaisuuksissaan ihmisiä. Mutta sitten hän meni eronneen (mies vielä elossa) naispapin (!) kanssa naimisiin ja tiedät etten sellaista hyväksy (sattuneesta syystä, heh).

        Mutta hyvä että luet muutakin kuin Elleniä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      287
      6701
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2092
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1541
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1351
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1107
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1053
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      307
      928
    8. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      767
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      763
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      44
      745
    Aihe