Isäni on sotavetaraani-ei koskaan kutsua Linnaan!

SOTAVETERAANIN LAPSI

Isäni on lähtenyt sotaan 17 vuotiaana. Sodan jälkeen hän joutui vielä käymään armeijan. Sota laukaisi ihosairauden.
Lähetin kaksi vuotta sitten Haloselle kirjeen ja toivoin, että isäni, joka on osaltaan auttanut saamaan Suomelle itsenäisuuden, pääsisi sitä vielä kerran elämässään juhlimaan sinne minne kuuluukin. Halonen ei koskaan vastannut!
Mielestäni, ensisijaisesti jokaisen sotaveteraanin tulisi saada kutsu Suomen Itsenäisyysjuhliin Linnaan!, sillä hehän ovat mahdollistaneet sen, että olemme Suomi emmekä Venäjä!
En voi todellakaan ymmärtää, mitä esim. kulttuuriministeri on tehnyt Suomen itsenäisyyden eteen - mitalleja asian suhteen tuntuu tulevan vuosittain (onneksi on iso maasto, mihin mitallit sijoittaa).
Siis, jokainen Suomen veteraani olisi voitu vuosien varrella pyöräyttää linnassa, jos tätä olisi haluttu. Mutta ei, eihän rintamamiehillä mitään osaa asiaan ilmeisesti ollut.
Kaikki suuret päälliköt siellä kyllä vuosittain ovat: päälliköt, jotka vain ohjastivat, eivät rypeneet juoksuhaudoissa.
Herätkää Suomen kansa - vaatikaa oikeutta edes niille, jotka ovat mahdollistaneet meille itsenäisyyden!

13

921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli 17 vuotias

      joutuessaan lähtemään puolustamaan Suomea,jotta meille tuleville jäisi perinnöksi oma isänmaa. Haavoituttuaan 21 vuotiaana ja menettäessään toisen jalkansa hän oli kiitollinen siitä että henki kuitenkin säilyi.Hän raivasi itselleen ja perheelleen maatilan ja viljeli sitä huolella.Elämämme oli turvattua.Mielestäni ei tarvita presidentin kutsuja siihen kunnioitukseen jota voimme osoittaa kaikille edesmenneille ja yhä elossa oleville Suomen puolustajille.

      • Veteraanin tytär

        Olet oikeassa, kutsuja ei tarvita, mutta aina kun katselen juhlia ja mietin "vieraslistaa", tulee vain mieleeni, että ne juuri oikeat sieltä puuttuvat! On varmasti veteraaneja, jotka eivät edes halua juhliin ja sitten on veteraaneja, jotka koko ikänsä miettivät, miksi eivät sinne pääse.
        Mielestäni oikeudenmukaista kuitenkin olisi, että ne, jotka ovat Suomen itsenäisyyttä puolustaneet, olisivat etuoikeutettuja Suomen Itsenäisyyspäivän juhlaan!!! HALOO.... Suomen Itsenäisyyspäivän juhlaan, jossa ties mitkä idols-fanit pyörivät....mitä hekin ovat tehneet itsenäisyyden hyväksi - eivät mitään!


      • JOUTUNUT.

        Luulen että on mennyt vapaaehtoisesti. Minun isäni JOUTUI lähtemään ja jäi sille tielleen eli edes ruumista ei tullut takaisin. En ole häntä koskaan nähnyt muuten kuin valokuvassa. Sota on sellaista että siellä menee kättä ja jalkaa ja toisilta menee jopa henki. Turha sen asian kanssa on uhota ja yrittää kerjätä sääliä. Se sattuu toisten kohdalle ja toisten kohdalle ei satu. Asiahan on niin että sota ei yhtä miestä kaipaa ja jos sinne menee vapaaehtoisesti niin kyllä varmasti on tiedossa mitä voi sattua. Itse olen tehnyt täyden uran puolustusvoimien palveluksessa ja ajattelen asiat realistisesti.


      • 17 v

        Olen sun kanssa samaa mieltä.
        Että ei tarvita presidentin kutsua, kyllä muutenkin suomalaiset kunnioittavat Suomen puolustajia. Myös presidentti.
        -
        Sitäpaitsi Linnan juhlat on rankka juttu, siellä on hirveä tungos ja todella kuuma. Ei se ole vanhojen, vaikka kuinkakin urheiden, ihmisten paikka.


      • linnassa on
        Veteraanin tytär kirjoitti:

        Olet oikeassa, kutsuja ei tarvita, mutta aina kun katselen juhlia ja mietin "vieraslistaa", tulee vain mieleeni, että ne juuri oikeat sieltä puuttuvat! On varmasti veteraaneja, jotka eivät edes halua juhliin ja sitten on veteraaneja, jotka koko ikänsä miettivät, miksi eivät sinne pääse.
        Mielestäni oikeudenmukaista kuitenkin olisi, että ne, jotka ovat Suomen itsenäisyyttä puolustaneet, olisivat etuoikeutettuja Suomen Itsenäisyyspäivän juhlaan!!! HALOO.... Suomen Itsenäisyyspäivän juhlaan, jossa ties mitkä idols-fanit pyörivät....mitä hekin ovat tehneet itsenäisyyden hyväksi - eivät mitään!

        sanotaanko näin

        ne veteraanit joita linnan kutsuilla nyt on, edustavat myös kaikkia muita suomalaisia veteraaneja.
        Ja muut vieraat (otetaan ne viran puolesta paikalla olijat, kuten poliitikot, pois tästä) edustavat sitten tavallaan läpileikkausta Suomen kansasta. Niinpä sinne mahtuu muutama, joka 'ei ole tehnyt mitään' kuten joku idolskilpailija.


      • Mikojan
        17 v kirjoitti:

        Olen sun kanssa samaa mieltä.
        Että ei tarvita presidentin kutsua, kyllä muutenkin suomalaiset kunnioittavat Suomen puolustajia. Myös presidentti.
        -
        Sitäpaitsi Linnan juhlat on rankka juttu, siellä on hirveä tungos ja todella kuuma. Ei se ole vanhojen, vaikka kuinkakin urheiden, ihmisten paikka.

        minun isäni lähti sotaan 17.vuotiaana,toimi siellä lääkintämiehenä ja kertoi ensimmäistä kertaa sodasta vasta toissa kesänä ja silloinkin vaan muutamalla sanalla.Siitä miten haavoittuneita yritettiin hakea pahoistakin paikoista ja millaista oli kun joku joutui täysosuman uhriksi,verisiä riekaleita ja rätin kappaleita.Kertaakaan hän ei ole sanonut haluavansa Linnanjuhliin ja miksi olisikaan.Niihin juhliin löytyy joutilaampaakin väkeä joten antaa heidän juhlia.Jokainen kuitenkin tietää kuka sen itsenäisyyden taisteli.


    • SDP veteraaneja

      jotka ovat olleet 80 luvulta lähtein vain linnassa.
      Hekin ovat kyllä ansaineet sen mutta myös muidenkin olisi ollut hyvä.

    • YKSM-4

      Sotainvalidi isäni kuoli sinä vuonna kun itse läksin Yk-joukkoihin. Minulla ei ole ollut kunniaa tavata Presidenttejä mutta isäni tapasi presidentti Koiviston,hänen käydessään tutustumassa Sotainvalidien hoitokotiin missä isäni asui.Presidentti Koivisto oli Veli muille veteraaneille.

    • nomex

      Suomen hallitus ja eduskunta on pettänyt Suomalaiset Ahtisaresta lähtien tämä punikki hallitus on ainoastaan myynyt maatamme sekä kansamme omaisuutta ja rikastuttanut sillä omiaan johtajiaan,Isäni oli sodassa kaikille Sotaveteraaneille kaunis kiitos siitä mitä teitte maamme eteen paljon olemme teille velkaa.En äänestä Tarja Halosta hän on pettänyt Sotaveteraanit!

    • anni huttila

      jäljellä oleville veteraaneille. Että se siitä.

    • anni huttila

      ...että ehkä veteraanit haluavat olla aivan tavallisia kansalaisia, ilman että heihin kiinnitetään koko ajan erityistä huomiota?

      Ehkä joku voi potea ahdistusta jatkuvasta jalustalle nostamisesta ja joku tosissaan voi haluta pistää sen sota ajan jo (vihdoin ja viimein) taakseen.

      Myös ylettömät puheet sankaruudesta ja loputtomasta kiitollisuudenvelasta voivat kuullostaa veteraanin itsensä korviin oudoilta, koska tuskin kukaan tosissaan itseään pitää sankarina (vaikka olisi mitään tehnyt). Voi tuntua kiusaannuttavalta kuunnella sankariteoista ja kunniavelasta, jos itse vain haluaa olla osa yhteiskuntaa, ei sen enempää tai sen vähempää.

      Mielestäni veteraanit ansaitsevat kunnioituksen ja arvostuksen, minkä tulisi näkyä esim. avustuksissa, kuntoutuksina jne. Mutta jatkuvaa jalustalle nostamista ja sankarinpalvontaa en lähtisi harrastamaan. En itsekään haluaisi olla muuta kuin minä, en veteraani, en sankari, enkä mikään muukaan vain minä itse, Etunimi Sukunimi.

      • Sotaveteraanin tytär

        sinne pitää koko sotaveteraanikaarti kerralla rahdata. Tässä olisi ollut vuosia antaa mahdollisuus niille sotaveteraaneille mennä, jotka olisivat halunneet, ja uskon niitä löytyvän. Kutsusta voi toki aina myös kieltäytyä - mikään ei ole pakollista (muuta kuin maksaa veroja ja kuolla).
        Jos sinä haluat olla sinä, niin siitä vaan. Todella harva kuitenkin osaa ajatella, kuinka asiat olisivat, jos nämä meidän veeteraanit eivät olisi poteroissaan palelleet ja olleet niin sisukkaita! Jos tänä päivänä syttyisi vastaavanlainen sota, häviäisimme sen 100-0, sillä tästä hyvinvointinuorisosta ei ole kiväärinpiipun taakse metsään etulinjassa rämpimään. Eihän ne osaa kuin käyttäytyä huonosti ja pelata pelikoneitaan.
        Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille tätä lukeville !


      • Teppo
        Sotaveteraanin tytär kirjoitti:

        sinne pitää koko sotaveteraanikaarti kerralla rahdata. Tässä olisi ollut vuosia antaa mahdollisuus niille sotaveteraaneille mennä, jotka olisivat halunneet, ja uskon niitä löytyvän. Kutsusta voi toki aina myös kieltäytyä - mikään ei ole pakollista (muuta kuin maksaa veroja ja kuolla).
        Jos sinä haluat olla sinä, niin siitä vaan. Todella harva kuitenkin osaa ajatella, kuinka asiat olisivat, jos nämä meidän veeteraanit eivät olisi poteroissaan palelleet ja olleet niin sisukkaita! Jos tänä päivänä syttyisi vastaavanlainen sota, häviäisimme sen 100-0, sillä tästä hyvinvointinuorisosta ei ole kiväärinpiipun taakse metsään etulinjassa rämpimään. Eihän ne osaa kuin käyttäytyä huonosti ja pelata pelikoneitaan.
        Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille tätä lukeville !

        sielllähän juuri joku ilmoittaa pötkivänsä pakoon, jos sota syttyisi. Että sillä lailla! Siinä oiva esimerkki nykynuorison ajattelutavasta.
        Veteraanit ensisijaisesti linnanjuhliin, muut jos jää tilaa!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe