Kaupan kassalla

kassahenkilö

Tässä pieni kooste asiakkaan käytösestä kaupassa. Tällaisia asikakkaita tapaamme päivittäin ja heille me nauramme kahvihuoneessa.
Tunnistatteko mahdollisesti itsenne?
Entä oletteko törmänneet kaupassa asioidessanne asiakkaaseen joka käyttäytyy huonosti kassaa ja muita asiakkaita kohtaan?
Ja kollegat lisäilkää juttuja jos tulee jotain mieleen.

*Kun kone ei lue koodia tai tuotteesta puuttuu hinta, aina joku valopää heittää "Se on sitte varmaan ilmainen!" HÖHÖHÖHÖ. Tiedoksi: Se on vitun vanha läppä ja saa kassassa aikaan vain kuplia vereen. Oikeasta lääkityksestä nauttiva saattaa vaivautua naurahtamaan.

*Asiakas jaksaa kantaa tuotteen kassalle, mutta toteaa sitten siinä, että "mä jätän tän pois". Tiedoksi: Sen päätöksen voi tehdä aiemminkin. Kassa joutuu tauollaan raahaamaan jätettyjä kamoja paikoilleen.

*Kassa kysyy opetetusti jotain etukorttia. Vastaus: "Noeivittuoojaeikätuuvittuikinätuuhaistavittupaskavitunkortteines".
Tiedoksi: Pelkkä "Ei" riittää.

*Yllämainittu kortti löytyy, mutta se muistetaan antaa vasta siinä vaiheessa kun kassa on lyönyt jo kuitin ulos. Tiedoksi: Korjaaminen tapahtuu useimmissa paikoissa korjauskuitin kautta ja se vie aikaa ja vituttaa.

*Koko matka jonossa marmatetaan puoliääneen pitkiä jonoja ja sitten kassan kohdalle päästessä kiekaistaan kovaan ääneen "Teillä on ihan liian vähän kassoja täällä!" Tiedoksi: Se kassalla istuva henkilö ei omista paskaakaan päätösvaltaa kassojen määrää koskevissa asioissa. Heitä vituttaa ihan yhtä paljon kuin asiakkaita. Kassojen lukumäärästä ja työvuoroista päätetään muualla.

*Kassalle avaudutaan siitä, jos tuotetta ei ole koneella tai koodista tulee väärä hinta. Tiedoksi: Kassahenkilö ei syötä tuotteiden hintoja koneelle eikä tällätavoin ole missään vastuussa tapahtuneesta. Hän ei voi osastojen ihmisten mokille mitään.

*Myyjä aloittaa kassatapahtuman sanomalla asiakkaalle "Hei" Asiakas vastaa "Muovikassi". Tiedoksi: Kassa haukkuu sinut illalla kavereilleen "vitun idioottina". Hein sanominen ei voi olla ylivoimaisen vaikeaa.

*Asiakas pakkaa kamojaan hihnan päässä ja pakkaa edelleen kun kassa yrittää loppusumman ilmoittamalla saada häntä maksamaan. Pakkaa ensin loppuun ja tulee vasta sitten maksamaan. Tiedoksi: Koko jono odottaa ja syyttää siitä kassahenkilöä.

*Kasataan hihnalle 10 tavaraa päällekkäin ja valtaviin massoihin. Tiedoksi: Hihna ei liiku kun tunnistimen edessä on tavaraa. Kassan työ vaikeutuu kun tavaroita joutuu tuuppimaan, repimään ja nostelemaan lattialta.

*Hedelmät ja vihannekset jätetään punnitsematta. Tiedoksi: Unohdus tai ajattelemattomuus, sama seuraus: jono seisoo ja kassaa vituttaa.

*Antaa pentujen imeskellä lakupatukkaa jo paketin läpi ja ojentaa kassalle limaa valuvan, muodottomaksi imetyn paketin ja ihmettelee kun kassa ei muka saa siitä viivakoodia. Tai avaa paketin jo valmiiksi ja repii viivakoodin. Tiedoksi: Tämäkin vituttaa!

*Kuvittelee että "vain päivän lehdet" ostaessaan voi kiilata jonon ohi ja vaan heittää rahat kassalle. Tiedoksi: Vaikka jossain onkin lehdille pikakoodit ja tällainen periaatteessa onnistuu, silti käytös ja sen puute pistää nyppimään.

*Seisoo toisen kassan jonossa ja näkee kassahenkilön lähestyvän rahat kädessä viereistä kassaa. Kun kassa on vielä 20 metrin päässä, alkaa huutamaan "AVAATSÄ??" Tulee sitten huohottamaan siihen portin taakse ja nykii ja repii sitä ja tuijottaa koko ajan silmät kiiluen, että "vauhtia siihen avaamiseen, vauhtia saatana". Tiedoksi: Kassan avaamiseen kuluu tietty aika eikä se nopeudu sillä kyttäämisellä.

*Kassa pääsee tauolle/kotiin ja yrittää sulkea kassan. Aina siihen saapuu vielä yksi, joka kerjää "otathan vielä mut?" Tiedoksi: En ota!

*Luetaan lehdestä että KKK-marketissa on halpaa lihaa ja mennään citymarkettiin ihmettelemään ja valittamaan kun tuotteet ei olekkaan siellä tarjouksessa. Tiedoksi: Mainoksissa kyllä lukee missä ja milloin tarjoukset on voimassa.

*Kolme ihmistä seuraa kassan vieressä, kun kassa skannaa tavaroita, kukaan ei tee elettäkään mennäkseen pakkaamaan ennenkuin tavarat on maksettu. Ja maksunkin jälkeen ostoksia pakkaa vain yksi. Tiedoksi: Pakkaaminen sallittu jo ennen maksua.
Tiedoksi ohimennen: Myös muovipussin ottaminen maksamatta on varkaus. Muovikassit maksavat myös ko. liikkeelle.    

36

3678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      Olen samaa mieltä noista jutuista,vaikka meillä kyl myydään vaatteitta ja tosi halvalla,niistä pyydetään lisä alennusta vielä sen päälle niin tuntuu että mitä ihminen ajattelet,pitääkö mun maksaa että viet sen ulos tästä kaupasta vai, ja kun olemme tässä rajalla ja käy kaks valuuttaa ja kysyy kummalla valuuttalla ja vastaus saattaa olla tällainen,sillä oikeella rahalla,niin kyllä kiehahtaa joskus,onko euro oikee raha vaan maailmassa vai,ja sit sanotaan,kyllä tekin joudutte tähän rahaan joskus,heh.Meillä oli äännestys siitä haluammeko eurot ja emme halunneet,että pysymme omassa valuutassa vaikka kuinka eurojen käyttäjillä kismettäis,ja raha on aina raha missä maassa vain olet,ja maassa maan tavalla. Ja toi koodi juttu on kans tosi vaikee joillakin ymmärtää,vaikka kuinka asiakas tietää hinnan niin on pakko vetää koodilla,ihan inventaariota varten,et silleen.

    • suvi

      Sääliksi käy kaupan kassoja! Itse en ole kaupassa vaan huotsikan kahviossa ja kyllä meilläkin riittää noita ihania asiakkaita jotka ei osaa tervehtiä ja on muuten vaan sitä mieltä, että kaikki on myyjän vika. Esim tuotteet on liian kalliita, teelle ei ole nimenomaan omaa teemukia vaan sitä joutuu juomaan kahvikupista, bensa on niin kallista, tupakan käry häiritsee jnejne... Ja edelleenkään myyjät ei voi vaikutta asiaan mitenkään!! Myyjät ei hinnottele tuotteita eikä päätä mitä astioita käytetään eikä vastaa ilmastoinnin toimivuudesta ja varsinkaan päätä bensan hinnasta! Onneks en oo jäämässä asiakaspalvelualallle...Tsemppiä ja jaksamista kaikille kassoille/myyjille =)

    • mieltä että

      kaikkien ihmisten pitäisi viettää edes yksi päivä asiakaspalvelun parissa. Se avaisi varmasti monien silmät!

    • Hani85

      tuli mieleen; olen töissä kioskissa, ja meillä on myynnissä arpoja.. asiakkaat tulee ja pyytää että "anna se arpa joka voittaa".. onko ihmiset todella noin tyhmiä?? ei missään veikkauksen koulutuksissa opeteta (niinkuin luullaan) että miten tunnistat voittoarvan! jos minä tietäisin päällepäin mikä arpa voittaa tai missä on päävoitto, niin en varmaankaan olisi kioskilla töissä?!

    • juubeli

      itse mihinkään noista kategorioista, vaan käyttäydyn asiallisesti ja ystävällisesti niin kaupassa kuin missä tahansa muuallakin yleisillä paikoilla. Mutta vaikuttaa nyt kyllä siltä että SINÄ OLET KYRPIINTYNYT TYÖHÖSI! Kassa on töissä yrityksessä ja yrityksen on pidettävä asiakas tyytyväisenä! Sieltä se leipä tulee molemmille! Itsekkin yrittäjänä tämän tiedän. Aina on vain näytettävä iloista naamaa ja myönneltävä vaikka minkälainen kusipää tulisi "tietoinensa" neuvomaan.
      PS: Tylyjä kassojakin on paljon joista ei viitsitä päivää sanoa! Ja ajetaan liukuhihnalla täysiä kaikki jogurtti purkit paskaks sinne hihnan päähän! Kyllä minä uskoisin että asiakkaista suurinosa on asiallisia, kuin myös kassoista! kIIRE ON AINA VARMASTI! Mutta siitä ei kassa voi missään tapauksessa syyttää asiakasta! Hitaimpienkin täytyy saada keritä tehdä ostoksensa rauhassa!

      • kassahenkilö

        En ole työhöni kyrpiintynyt. En olisi työssä jossa en viihdy.

        Sinun kaltaistesi perseennuolijoiden vuoksi asiakkaat osaavat vaatia tänä päivänä mahdottomia. Asiakkaat on opetettu siihen, että kaiken saa jos haluaa. Ja jos ei saa uhataan potkuilla.

        Missä kulkee raja? Pitääkö meidän kestää kaikki paska?
        Aiotko hymyillä asiakkaalle joka haukkuu sinut huoraksi tai karjuu "Turpa kiinni!"?
        Palveletko hymyillen asiakasta, joka vaatii sinulta tavaraa tai palvelua joka ei valikoimaasi kuulu? Ja jos sanot, ettei kuulu valikoimaasi, asiakas uhkaa sinua elinkeinosi menetyksellä?

        Missä kulkee rajasi? Vai oletko ikuinen perseennuolija?


      • hoi!
        kassahenkilö kirjoitti:

        En ole työhöni kyrpiintynyt. En olisi työssä jossa en viihdy.

        Sinun kaltaistesi perseennuolijoiden vuoksi asiakkaat osaavat vaatia tänä päivänä mahdottomia. Asiakkaat on opetettu siihen, että kaiken saa jos haluaa. Ja jos ei saa uhataan potkuilla.

        Missä kulkee raja? Pitääkö meidän kestää kaikki paska?
        Aiotko hymyillä asiakkaalle joka haukkuu sinut huoraksi tai karjuu "Turpa kiinni!"?
        Palveletko hymyillen asiakasta, joka vaatii sinulta tavaraa tai palvelua joka ei valikoimaasi kuulu? Ja jos sanot, ettei kuulu valikoimaasi, asiakas uhkaa sinua elinkeinosi menetyksellä?

        Missä kulkee rajasi? Vai oletko ikuinen perseennuolija?

        Niin, aloituspuheessa mainitsit jotain käytöstavoista asiakkaan suhteen. MITEN ON OMASI LAITA, OSAATKO KÄYTTÄYTYÄ? Tekstejäsi lukiessa voisi saada hyvinkin käsityksen, että petraamista on.

        Onko se asiakas joka on aina tiellä, aina väärässä jne..?

        Kerrankin olin kaupassa ja ostokseni oli vähäiset sillä kertaa. Pankkikortilla maksaessani kassa pyytää henkillöllisyys todistuksen nähtäväksi. Ihmettelen miksi. Laskun loppusumma liki 70 €. Myyjä sanoi, kun kone sitä pyytää, niin hänen on saatava nähdä sotuni. Näytän ja ihmettelen loppusummaa jota myyjää väen äkisin väitää oikeaksi. No, maksan ja tarkistan sen jälkeen kuitin. VIRHE NÄKYY HETI. Kassa kertonut tavaran hinnan 22X.
        Vielä hän syyttää €:ja. Virhe ei ole kuulema hänen. No, korjataan. Kassa korjaa antamalla Rahat käteen !!!??? Vaikka tiliäni olisi pitänyt hyvittää. Missä kassojen ammatti taito... yleistäminen kai sallitan, puolin ja toisin, eikö?

        Tai kun haen kaupan postista paketin. Allekirjoitan minulle ositetun pakettikortin johon vuorossa oleva rouva pyytää nimen selvennyksen. Koska käsialani on epäselvä pyydän häntä laittamaan nimen selvennyksen. Ei käy on kuulema määräykset että pitää olla omalla käsialalla kirjoitettu, lakimäärää. Sellaista lakia ei ole.

        Kerron että en kirjoita kun se on paperissa jo kertaalleen muutenkin. Pyydän häntä kääntymään esimiehen puoleen asiassa, jolloin hän keskustelumme ja väittelykmme jälkeen viskaa pakettin ja sanoo, no, nyt olet sen saanut.
        vielä kysyn että miksi omakätinen nimen selvennys. Vstaus: Muuten ei tiedetä meneekö oikealle henkilölle.
        mminä vastaan: eikö ole oleellisempaa kysyä henkilöllisyystodistus siihen tarkoitukseen.

        Sain pakettin, papereita ei kysytty ja nimen selvennystä en kirjoittanut.

        Mutta meteli oli asiakaspalvelussa kova molemmissa tapauksissa ja nimen omaan tiskin sillä puolen.

        On se vaikeeta myöntää virheet.

        Entäs kun täytyisi antaa rahasta takaisin mauaalisesti ilman koneen apua. Laskea ei osata, saatikka takaperin laskien vaihtorahat asiakkalle, niin kuin ennen.


      • kassa 21
        kassahenkilö kirjoitti:

        En ole työhöni kyrpiintynyt. En olisi työssä jossa en viihdy.

        Sinun kaltaistesi perseennuolijoiden vuoksi asiakkaat osaavat vaatia tänä päivänä mahdottomia. Asiakkaat on opetettu siihen, että kaiken saa jos haluaa. Ja jos ei saa uhataan potkuilla.

        Missä kulkee raja? Pitääkö meidän kestää kaikki paska?
        Aiotko hymyillä asiakkaalle joka haukkuu sinut huoraksi tai karjuu "Turpa kiinni!"?
        Palveletko hymyillen asiakasta, joka vaatii sinulta tavaraa tai palvelua joka ei valikoimaasi kuulu? Ja jos sanot, ettei kuulu valikoimaasi, asiakas uhkaa sinua elinkeinosi menetyksellä?

        Missä kulkee rajasi? Vai oletko ikuinen perseennuolija?

        Olet noissa kaikissa kommenteissa oikeassa. Tässä muutama lisäys omasta kokemuksesta.

        Kun annan asiakkaalle kuittia, tämä hörisee kuuluvalla äänellä, että "ei se kuitenkaan kelpaa verotukseen, eh eh eh" Tietoisku: erittäin vanha vitsi!

        Toinen esimerkki kuitin antamisesta on: "emmä tarvi sitä, kun ei siinä kuitenkaan oo sun puhelinnumeroa/kotiosoitetta" Tietoisku: jällee yksi erittäin vanha vitsi.

        Muutenkin eniten hommassa ärsyttää vanhat (eikä aina niin vanhatkaan) miehet, jotka yrittää kaikin tavoin saada kassahenkilöä punastumaan limaisilla kommenteillaan, esim. "paljollako sut sais mukaan", eivätkä yhtään tajua kuinka nuo kommentit vituttavat ja loukkaavat.

        Ja tiedoksi, minäkään en ole kyrpiintynyt työhöni ja osaan antaa samanlaista palvelua kaikille, heidän käytöksestään riippumatta. (tosin kerran karjaisin eräälle, joka kävi persuksiini kaupan käytävällä kiinni) Jotenkin, tuntuu, että kassalla joutuu ottamaan vastaan kaiken sen paskan, mitä ihmisiä on sen päivän aikana ottanut päähän. Hyviä ja mukavia asiakkaita toki on suurin osa (tai sanotaanko, että ainakin puolet), mutta kyllä työpäivän päätyttyä ne kaikkein vaikeimmat ovat jääneet mieleen...


      • kassa 21
        hoi! kirjoitti:

        Niin, aloituspuheessa mainitsit jotain käytöstavoista asiakkaan suhteen. MITEN ON OMASI LAITA, OSAATKO KÄYTTÄYTYÄ? Tekstejäsi lukiessa voisi saada hyvinkin käsityksen, että petraamista on.

        Onko se asiakas joka on aina tiellä, aina väärässä jne..?

        Kerrankin olin kaupassa ja ostokseni oli vähäiset sillä kertaa. Pankkikortilla maksaessani kassa pyytää henkillöllisyys todistuksen nähtäväksi. Ihmettelen miksi. Laskun loppusumma liki 70 €. Myyjä sanoi, kun kone sitä pyytää, niin hänen on saatava nähdä sotuni. Näytän ja ihmettelen loppusummaa jota myyjää väen äkisin väitää oikeaksi. No, maksan ja tarkistan sen jälkeen kuitin. VIRHE NÄKYY HETI. Kassa kertonut tavaran hinnan 22X.
        Vielä hän syyttää €:ja. Virhe ei ole kuulema hänen. No, korjataan. Kassa korjaa antamalla Rahat käteen !!!??? Vaikka tiliäni olisi pitänyt hyvittää. Missä kassojen ammatti taito... yleistäminen kai sallitan, puolin ja toisin, eikö?

        Tai kun haen kaupan postista paketin. Allekirjoitan minulle ositetun pakettikortin johon vuorossa oleva rouva pyytää nimen selvennyksen. Koska käsialani on epäselvä pyydän häntä laittamaan nimen selvennyksen. Ei käy on kuulema määräykset että pitää olla omalla käsialalla kirjoitettu, lakimäärää. Sellaista lakia ei ole.

        Kerron että en kirjoita kun se on paperissa jo kertaalleen muutenkin. Pyydän häntä kääntymään esimiehen puoleen asiassa, jolloin hän keskustelumme ja väittelykmme jälkeen viskaa pakettin ja sanoo, no, nyt olet sen saanut.
        vielä kysyn että miksi omakätinen nimen selvennys. Vstaus: Muuten ei tiedetä meneekö oikealle henkilölle.
        mminä vastaan: eikö ole oleellisempaa kysyä henkilöllisyystodistus siihen tarkoitukseen.

        Sain pakettin, papereita ei kysytty ja nimen selvennystä en kirjoittanut.

        Mutta meteli oli asiakaspalvelussa kova molemmissa tapauksissa ja nimen omaan tiskin sillä puolen.

        On se vaikeeta myöntää virheet.

        Entäs kun täytyisi antaa rahasta takaisin mauaalisesti ilman koneen apua. Laskea ei osata, saatikka takaperin laskien vaihtorahat asiakkalle, niin kuin ennen.

        Olet oikeassa, kassahenkilön olisi pitänyt myöntää virheensä. Itse kyllä myönnän, kun olen sellaisen tehnyt. Tosin ymmärrän, että myöntäminen on vaikeaa. Yleensä käy niin, että tullaan kuitin kanssa naama punaisena kirkumaan, että tässä on virhe. Kun sanon, että niinpäs onkin, olen pahoillani, korjaan sen, niin jatketaan vain huutamista. Mitä muuta voin siinä tilanteessa tehdä, kuin pyytää anteeksi ja korjata virheen? Kaikkihan tekevät virheitä.

        Toisaalta joskus käy niinkin, että kone tekee virheen, johon en voi vaikuttaa. Esim. kaupassa on hyllyn reunalla ollut eri hinta, mitä kone antaa. Silloin minun täytyy mennä katsomaan hinta hyllystä ja korjata virhe. Tällöinkin asiakas väittää kiven kovaa, että minä olen tehnyt virheen. Tosiasiassa virheen tekijä on osastolla työskentelevä henkilö, joka ei ole laittanut oikeaa hintaa koneelle.

        Vielä tuosta myyjän korjauksesta. Meille ainakin on annettu sellaiset ohjeet, että jos ottaa pankkikortilta liian ison summan, tulee ylimääräinen osa antaa käteisellä takaisin. En tiedä miksi, enkä ole kysynyt miksi, eikä minua oikeastaan edes kiinnosta miksi. Onko sillä väliä, onko raha tilillä vai kädessä, jos virhe on kuitenkin korjattu?


      • hoi.
        kassa 21 kirjoitti:

        Olet oikeassa, kassahenkilön olisi pitänyt myöntää virheensä. Itse kyllä myönnän, kun olen sellaisen tehnyt. Tosin ymmärrän, että myöntäminen on vaikeaa. Yleensä käy niin, että tullaan kuitin kanssa naama punaisena kirkumaan, että tässä on virhe. Kun sanon, että niinpäs onkin, olen pahoillani, korjaan sen, niin jatketaan vain huutamista. Mitä muuta voin siinä tilanteessa tehdä, kuin pyytää anteeksi ja korjata virheen? Kaikkihan tekevät virheitä.

        Toisaalta joskus käy niinkin, että kone tekee virheen, johon en voi vaikuttaa. Esim. kaupassa on hyllyn reunalla ollut eri hinta, mitä kone antaa. Silloin minun täytyy mennä katsomaan hinta hyllystä ja korjata virhe. Tällöinkin asiakas väittää kiven kovaa, että minä olen tehnyt virheen. Tosiasiassa virheen tekijä on osastolla työskentelevä henkilö, joka ei ole laittanut oikeaa hintaa koneelle.

        Vielä tuosta myyjän korjauksesta. Meille ainakin on annettu sellaiset ohjeet, että jos ottaa pankkikortilta liian ison summan, tulee ylimääräinen osa antaa käteisellä takaisin. En tiedä miksi, enkä ole kysynyt miksi, eikä minua oikeastaan edes kiinnosta miksi. Onko sillä väliä, onko raha tilillä vai kädessä, jos virhe on kuitenkin korjattu?

        Minuakin kiinnostaisi miksi joissain kaupoissa annetaan virhe käteisellä asiakkaalle vaikka ehdottomasti oikea tapa on hyvittää tiliä. Entä kun asiakas maksaa luotokortilla. Pk maksaessa ja virheen ollessa iso niin saattaa olla että asiakkaan tili tyhjenee ja jokin lasku jää maksamatta joka on laitettu maksuun. Katteettomassa tilissä on vaara saada ylimääräisiä kuluja pankilta sekä taholta jonne lasku olisi pitänyt maksaa.


      • dodih
        kassa 21 kirjoitti:

        Olet noissa kaikissa kommenteissa oikeassa. Tässä muutama lisäys omasta kokemuksesta.

        Kun annan asiakkaalle kuittia, tämä hörisee kuuluvalla äänellä, että "ei se kuitenkaan kelpaa verotukseen, eh eh eh" Tietoisku: erittäin vanha vitsi!

        Toinen esimerkki kuitin antamisesta on: "emmä tarvi sitä, kun ei siinä kuitenkaan oo sun puhelinnumeroa/kotiosoitetta" Tietoisku: jällee yksi erittäin vanha vitsi.

        Muutenkin eniten hommassa ärsyttää vanhat (eikä aina niin vanhatkaan) miehet, jotka yrittää kaikin tavoin saada kassahenkilöä punastumaan limaisilla kommenteillaan, esim. "paljollako sut sais mukaan", eivätkä yhtään tajua kuinka nuo kommentit vituttavat ja loukkaavat.

        Ja tiedoksi, minäkään en ole kyrpiintynyt työhöni ja osaan antaa samanlaista palvelua kaikille, heidän käytöksestään riippumatta. (tosin kerran karjaisin eräälle, joka kävi persuksiini kaupan käytävällä kiinni) Jotenkin, tuntuu, että kassalla joutuu ottamaan vastaan kaiken sen paskan, mitä ihmisiä on sen päivän aikana ottanut päähän. Hyviä ja mukavia asiakkaita toki on suurin osa (tai sanotaanko, että ainakin puolet), mutta kyllä työpäivän päätyttyä ne kaikkein vaikeimmat ovat jääneet mieleen...

        elikkä paras kun on vaan hiljaa kuin mykkä paskalla ja maksaa ostoksensa?

        ...ja mielikuva juroista ja sisäänpäin kääntyneistä suomalaisista saa jatkua.


      • kassa 21
        dodih kirjoitti:

        elikkä paras kun on vaan hiljaa kuin mykkä paskalla ja maksaa ostoksensa?

        ...ja mielikuva juroista ja sisäänpäin kääntyneistä suomalaisista saa jatkua.

        Enhän minä niin sanonut, tottakai saa jutella. Mutta pitäisi vaan ymmärtää, mitä päästää suustaan. Myyjä on kuitenkin useimmiten vieras henkilö, jolle ei tarvitse kaiken maailman törkeyksiä laukoa.


      • juubeli
        kassahenkilö kirjoitti:

        En ole työhöni kyrpiintynyt. En olisi työssä jossa en viihdy.

        Sinun kaltaistesi perseennuolijoiden vuoksi asiakkaat osaavat vaatia tänä päivänä mahdottomia. Asiakkaat on opetettu siihen, että kaiken saa jos haluaa. Ja jos ei saa uhataan potkuilla.

        Missä kulkee raja? Pitääkö meidän kestää kaikki paska?
        Aiotko hymyillä asiakkaalle joka haukkuu sinut huoraksi tai karjuu "Turpa kiinni!"?
        Palveletko hymyillen asiakasta, joka vaatii sinulta tavaraa tai palvelua joka ei valikoimaasi kuulu? Ja jos sanot, ettei kuulu valikoimaasi, asiakas uhkaa sinua elinkeinosi menetyksellä?

        Missä kulkee rajasi? Vai oletko ikuinen perseennuolija?

        Itse et ilmeisesti ole yrittäjä?
        Yrittäjän pitää olla nöyrä, mutta ei se tarkoita että täytyy nöyristellä! koska se leipä tulee siltä asiakkaalta. Nuo kommenttisi "perseennuolijasta" eivät myöskään ole kovin asiallisia. Se on vaan sillä tavalla että jos meinaa pärjätä asiakaspalveluhommissa, on osattava hillitä aina itsensä. Itselleni on vain kerran sattunut tällainen "huutamistapaus", mutta olisiko auttanut jos olisin alkanut karjua takaisin? Olisiko minun käytökseni tuonut hyvää mainetta firmalle? Asiakkaat nimittäin äänestävät hyvin pian jaloillaan. Vaikeita asiakkaita on kyllä ollut, mutta niitten kanssa on vaan pitänyt tulla toimeen, kertaakaan en ole hermojani menettänyt. Asiallinen linja on aina paras, oli asiakas millainen k***pä tahansa.
        Toki asiakkailta voi tulla vaikka minkä sortin alatyylin käytöstä, mutta se on palveluammatin varjopuoli.


      • Kassantäti
        hoi. kirjoitti:

        Minuakin kiinnostaisi miksi joissain kaupoissa annetaan virhe käteisellä asiakkaalle vaikka ehdottomasti oikea tapa on hyvittää tiliä. Entä kun asiakas maksaa luotokortilla. Pk maksaessa ja virheen ollessa iso niin saattaa olla että asiakkaan tili tyhjenee ja jokin lasku jää maksamatta joka on laitettu maksuun. Katteettomassa tilissä on vaara saada ylimääräisiä kuluja pankilta sekä taholta jonne lasku olisi pitänyt maksaa.

        Että näissä tapauksissa joissa "kortilta" menee liikaa eli väärin rahaa ja joissa asiakkaalle ylimenevä osa hyvitetään käteisenä, on koneissa syy. Eli kone ei siis kuittia korjatessa tee "maksutapahtuman peruutusta" jolloin kortilta otetut rahat eivät palaudu tilille.

        Meidän kaupassamme kone tekee tälläisissä tilanteissa rahojen palautuksen tilille, jonka jälkeen oikea hinta täytyy siis vetää uudelleen asiakkaan kortilta!

        Oli vähä sekavasti selvennetty, mut toivottavasti joku ymmärsi!


      • Kassantäti
        kassa 21 kirjoitti:

        Enhän minä niin sanonut, tottakai saa jutella. Mutta pitäisi vaan ymmärtää, mitä päästää suustaan. Myyjä on kuitenkin useimmiten vieras henkilö, jolle ei tarvitse kaiken maailman törkeyksiä laukoa.

        Mun mielestä asiakkaitten kanssa on vain mukava jutustella! Ja useimmiten omalle kohdalle on osunutkin vain ihania ja leppoisia hymyileviä ja juttelevia asiakkaita!

        Tosin poikkeuksiakin on... Pienenä esimerkkinä; olen saanut päin näköä, niin kyniä kuin kolikoita sekä myös tavaroilla on paiskottu! Etukortti on katkottu kiroillen kassani edessä ja mut on haukuttu paskaidiottiluuseriksi!
        Useimmiten kyseessä on ollut asiakas joka on noussut väärällä jalalla sängystä ja tarvii vaan jonkun jolle alkaa paasaamaan! Valitettavasti on osunut mun kassalle!? :/

        Itse olen virheen tehdessäni myöntänyt sen aina asiakkaalle ja pyydellyt kovasti anteeksi yms! Joka kerta on "suuttumus" laantunut ja lopulta asiakas on ollut jo ihan hyvällä tuulella poistuessaan kassaltani!!!

        Paras kommentti kaikilta asiakkailtani ikinä: Ihmisiähän tekin vain ootte!!!! Kiitos siitä!


      • kassa 21
        Kassantäti kirjoitti:

        Että näissä tapauksissa joissa "kortilta" menee liikaa eli väärin rahaa ja joissa asiakkaalle ylimenevä osa hyvitetään käteisenä, on koneissa syy. Eli kone ei siis kuittia korjatessa tee "maksutapahtuman peruutusta" jolloin kortilta otetut rahat eivät palaudu tilille.

        Meidän kaupassamme kone tekee tälläisissä tilanteissa rahojen palautuksen tilille, jonka jälkeen oikea hinta täytyy siis vetää uudelleen asiakkaan kortilta!

        Oli vähä sekavasti selvennetty, mut toivottavasti joku ymmärsi!

        Yhdessä firmassa, jossa olin ennen töissä, korjaus tehtiin juuri noin, eli ensin koko summa takaisin tilille ja sitten veloitetaan kortilta oikea summa uudestaan. Jostain syystä tässä uudessa paikassa palautetaan ylimenevä osa käteisellä. Ilmeisesti jokin koneista johtuva seikka.


      • 35 vuotta asiakkaita
        juubeli kirjoitti:

        Itse et ilmeisesti ole yrittäjä?
        Yrittäjän pitää olla nöyrä, mutta ei se tarkoita että täytyy nöyristellä! koska se leipä tulee siltä asiakkaalta. Nuo kommenttisi "perseennuolijasta" eivät myöskään ole kovin asiallisia. Se on vaan sillä tavalla että jos meinaa pärjätä asiakaspalveluhommissa, on osattava hillitä aina itsensä. Itselleni on vain kerran sattunut tällainen "huutamistapaus", mutta olisiko auttanut jos olisin alkanut karjua takaisin? Olisiko minun käytökseni tuonut hyvää mainetta firmalle? Asiakkaat nimittäin äänestävät hyvin pian jaloillaan. Vaikeita asiakkaita on kyllä ollut, mutta niitten kanssa on vaan pitänyt tulla toimeen, kertaakaan en ole hermojani menettänyt. Asiallinen linja on aina paras, oli asiakas millainen k***pä tahansa.
        Toki asiakkailta voi tulla vaikka minkä sortin alatyylin käytöstä, mutta se on palveluammatin varjopuoli.

        myyntityössä olevana, en olisi omalla alallani jos hermostuisin noin paljon asiakkaiden joskus mahdottomiinkin vaatimuksiin.
        Ehkä asia on todellakin toinen kun liike on oma ja haluaa maineensa pysyvän hyvänä.
        Noita vanhoja kliseitä olen saanut kuulla tuhansia ja tuhansia näiden 35 vuoden aikana mitä olen kauppaa käynyt. Ei se hermostuta, on ihan hauska jutella asiakkaiden kanssa, ja siinä vaiheessa kun alan tuntemaan että asiakkaat ovat piikki pyllyssäni niin jään eläkkelle.
        Olen kiinnittänyt useinkin huomiota kauppojen kassojen käytökseen, ehkä juuri oman työni ansiosta. Aina käytös ei ole kovinkan korrektia ja hyvän päivän toivotukseen saa vihaisen katseen ja kyllästyneen murahduksen.
        Te kassat teette työtä usein huonolla palkalla ja osa-aikaisena, mutta muistakaa että se ei ole asiakkaan syy.
        Olen saanut itsekin kiroilua osakseni ja huonosti käyttäytyvät asiakkaat ovat nykyaikana lähes jokapäiväisiä.
        Te kassat voitte työnne päätyttyä lähteä kotiin ja tehdä omia asioitanne, yrittäjällä ei ole sitä mahdollisuutta. Työ seuraa kotiin ja lomia on melkein mahdoton pitää.
        Ellen rakastaisi työtäni ja kunnioittaisi asiakkaitani en olisi jaksanut tehdä tätä raskasta työtä näin kauaa.
        Kiitos kaikille niille asiakkaille jotka ottavat huomioon, että myös myyjä on ihminen ja käyttäytyvät sen mukaisesti.
        Ja te kassat joita asiakkaiden normaali käytös ja pienet leikinlaskut ärsyttävät, ehdotan ehdottomasti alan vaihtoa.


    • ?!?!

      En tunnista viestistä itseäni, paitsi ehkä yksi kohta "kolahti".... en tosi "huuda" jos kassoja on liian vähän, saatan todeta asian kassalle ja toivon hänen ottavan asian esiin kassa-esimiehen kanssa.
      Kysynkin sinulta Kassahenkilö, kenelle asiakas voi ja saa sitten antaa palautetta?
      Ruokakaupoissa ei juuri muita näy kuin kassahenkilöitä.
      Kyllä kaikkien henkilökuntaan kuuluvan tulee ottaa palautetta vastaan ja viedä sitä sitten eteenpäin esimiestensä tietoon.
      Törkeydet onkin sitten oma lukunsa, valitettava tosiasia on, että meitä asiakkaita kuten myös palvelualalla työskenteleviä on moneenlähtöön...

      • kassahenkilö

        Lähes jokaisessa liikkeessa on palautelaatikko jonne voi laittaa palautteen omalla nimellä (ja puhelinnumerolla) varustettuna. Kirjoitetut asialliset palautteet luetaan kun taas pomolle sanottu asia unohtuu kuten moni muukin asia kun töitä on paljon.
        Ja nettisivut on lähes kaikilla. Sinne sähköpostia korkeimman mahdollisen johtajan osoitteeseen niin eiköhän se sillä viestillä jotain tee (tulostaa ja tekee lennokin)

        Näin se on, ei pienen kassahenkilön sanomiset pomojen päätä käännä. Asiakas se on joka vailutuksen tekee.

        Oma pomoni ei itse pysty vaikuttamaan kassahenkilökunnan määrään, vaan sen määrää bubjettien myötä vielä korkeammat johtajat. Ja heille nyt on aivan turha pienen kassatyttösen mennä sanomaan mitään, kun pitävät majaa jossain muualla.


    • Lolita1982

      Kuvailemistasi tilanteista en yhdestäkään tunnista itseäni. Käyn tosin kaupoissa aika harvoin ja ujona ihmisenä osaan käyttäytyäkin (ainakin omasta mielestäni?!?!) asiallisesti. En siis "vittuile" kassatyöntekijöille ja vaikka joskus inhottaakin jonottaa hyvinkin pitkiä aikoja, tiedän, että kassaneidit/-herrat eivät (yleensä) ole syy palvelun hitauteen.

      Toisaalta... kirjoituksestasi paistaa eräänlainen "vittuuntuminen", oletkohan valinnut väärän alan?? Ihmisiä on joka lähtöön ja asiakaspalvelijan tulisi se myös tiedostaa. Itse olen ollut asiakaspalvelutyössä joten osaan katsoa asiaa kassan molemmilta puolilta. En koe itseäni hyväksi asiakaspalvelijaksi (paljolti juuri ujouteni vuoksi; mielestäni kassan tulisi olla sosiaalinen eikä ujo kuten allekirjoittanut), mutta sen tiedän, että asiakasta kohtaan tulee osoittaa asiaankuuluvaa arvostusta ja käytöksen tulee olla myös sen mukaista. Jos asiakas pottuilee, sen tulee antaa mennä vain "toisesta korvasta ulos". Ainakin, jos tahtoo pitää työpaikkansa. Tietty toinen mahdollisuus on siirtyä pois asiakaspalvelutyöstä, joka ratkaisee ongelman ainakin työntekijän osalta.

    • et ole sopiva

      alalle jos kaikki vituttaa mikä edessäs tapahtuu,ootkos miettinyt et asiakkaat varmaan vittuillessaan tekee noin kun näytät jo kaukaa räjähtänyttä naamaa,hymyile ja ole ilonen ja nauti palkastasi minkä saat,onhan meillä matti johtajana joka haalaa 1milj.ihmistä vuodessa töihin tänne jotka sit vie sinunkin paikkasi,jännä kierto kulku,eikö.?

    • Tirppi-n

      Toivottavasti en ikinä osu sun kassalle. =)

      En halua olla "päivän pilaaja" mutta kannattaisi varmaan harkita alan vaihtoa tai mennä vaikka varaston puolelle jurottamaan.

      Muuta asennetta! Ei kaikkea kannata niin tosissaan ottaa.

      =)

    • Kassojen kauhu

      just tolleen mä käyttäydyn kassalla. Sen kiroomisen voi jättää pois muuten on kun mä.
      Kiitos.

    • kassahenkilö

      Tämä ko. kirjoitus ei siis ole omaa tuotostani, vaan LÖYSIN sen kahvihuoneen pöydältä. Ja todettuani sen paikkaansapitävyyden päätin sen julkaista täällä.

      Ei olisi kannattanut. Ihmiset eivät osaa siis ottaa vastaan palautetta käytösestään, mutta kassojen on nieltävä kaikki.. Antaa aika moista perspektiiviä ja naurattaa.

      En ole työhöni vittuuntunut, en olisi työssä jossa en viihdy. Ja työstäni (vakituinen) saan kohtuullisen korvauksen.

      Ja laskimella laskemisesta kassalla.. Minä teen sen asiakkaan parhaaksi, en sen vuoksi etten osaisi laskea (YO-merkonomi, pitkä matikka)

      Aion istua kassalla eläkeikäiseksi asti kun siinä tapaa erillaisia ihmisiä joka päivä ja se on työni yksi hyvä puoli.

      • asiakas

        " Tämä ko. kirjoitus ei siis ole omaa tuotostani,"
        ...."todettuani sen paikkaansapitävyyden päätin sen julkaista täällä."

        Siis alkuperäinen fyysinen tuotos ei ole sinun, mutta kun se pitää mielestäsi kutinsa, niin mukana olet.
        Toisin sanoen ei tee sinusta yhtään parempa kassahenkilöä.

        Ei pitkän matikan yo-merkonomi tarkoita vielä sitä että osaat laskea silloin kun koneita ei ole, yllätys, yllätys käytettävissä. Ei se ole asiakkaan etu että käytät laskinta aina. Nyky "kakarat" kun luottaa koneisiin täysin sokeasti.

        Yo-merkonomi voi olla kirpparilla myymässä mutta ei osaa antaa manuaalisesti rahasta takaisin kun ei ole konetta tai sitten kaivetaan se taskulaskin esille. Puhumattakaan silloin kun on vielä eri maiden valuuttaa käsiteltävä, silloin onkin jo pää sekaisin.

        "Ei olisi kannattanut. Ihmiset eivät osaa siis ottaa vastaan palautetta käytösestään, mutta kassojen on nieltävä kaikki.." - Käänäppä tuo toisin päin ja mieti sitä palautteen vastaanottamista.. osaatko???

        "(YO-merkonomi, pitkä matikka)" "Aion istua kassalla eläkeikäiseksi asti". No, tuohan kertoikin jo paljon.


      • ggggggggggggggggg

        Luuletko että asiakaalle voit antaa palautetta? Rupeappa antamaan palautetta asiakkaille ja tule sitten kertomaan kun olet saanut fudut! Järjenjuoksu ei ole nyt jollain täysin kohdallaan...


      • menja

        Ajattelinkin törmänneeni samantapaiseen listaan jo jossain.

        Ranskalaisilla kassoilla säännöllisesti asioivana sanoisin, että ainakin Suomessa asiointi tapahtuu tehokkaasti, jono etenee ja edellinen asiakas voi pakata tavaroita rauhassa samalla kun seuraavan ostoksia jo käydään läpi. Tylyihin kassoihin olen törmännyt sekä Suomessa että täällä, itselleni ei tulisi mieleenkään purkaa ahdistusta kassaan, paitsi jos tämä tylyttää minua ensin.:P


      • Anonyymi

        Itsekkin kaupas kassalla toimineena kuulen joka ikinen päivä kiimasilta keski ikäsiltä miehiltä kommentteja tissieni koosta ja mitä he mielellään tekisivät niiden kanssa. Huvittavinta sitten on se että takana tuleva niin ikään myös keski ikäinen nyrppähuulinen nainen haukkuu minut ja mieheni siitä että minulla ( miehelläni ) on ollut varaa silikoni tisseihin. Hehe heh toooodella huvittavaa. Mutta joo jos ne miehet viettää iltansa tehden käsitöitä minun luomutissit mielissään niin be my quest!!! Mut silti, tiedetään et kaveriporukas pitää heittää härskei juttui mut hei, miettikää vaa kui hauska teit onnettomii on haukkuu työajan ulkopuolel


    • ammattia!!!!!!

      Pääsisit helpommalla eikä vituttaisi niin paljon. Tuskin ainakaan huonompaa palkkaa mistään saisit.

      • Pitkäaikaistyötön

        Tiedatko mikä pitkäaikaistyöttömälle on lottovoitto?

        Saada työtä josta maksetaan palkkaa. Pitäkää kaikki työllistetyt työpaikoistanne kiinni vaikka nämä "nuijat" teitä kuinka mollaisivat.

        Kiinteistösiivoojan tuntipalkka on about 7-9 euroa tunti. Kaupan kassalla tienaa enemmän.


      • jaa...
        Pitkäaikaistyötön kirjoitti:

        Tiedatko mikä pitkäaikaistyöttömälle on lottovoitto?

        Saada työtä josta maksetaan palkkaa. Pitäkää kaikki työllistetyt työpaikoistanne kiinni vaikka nämä "nuijat" teitä kuinka mollaisivat.

        Kiinteistösiivoojan tuntipalkka on about 7-9 euroa tunti. Kaupan kassalla tienaa enemmän.

        Ei se nyt kuule ihan noinkaan ole..mun tuntipalkka on 7e/h miinus verot ym.


      • yks "nuija"
        Pitkäaikaistyötön kirjoitti:

        Tiedatko mikä pitkäaikaistyöttömälle on lottovoitto?

        Saada työtä josta maksetaan palkkaa. Pitäkää kaikki työllistetyt työpaikoistanne kiinni vaikka nämä "nuijat" teitä kuinka mollaisivat.

        Kiinteistösiivoojan tuntipalkka on about 7-9 euroa tunti. Kaupan kassalla tienaa enemmän.

        "Tiedätko mikä pitkäaikaistyöttömälle on lottovoitto?" Vaikea sanoa, mutta oliko palkka työ?

        "Pitäkää kaikki työllistetyt työpaikoistanne kiinni vaikka nämä "nuijat" teitä kuinka mollaisivat."

        Jos tuntuu mollaukselta, niin alkup. kirj. tyrkkäsi itse itsensä kehiin.

        Tämän kaltaiset "kaikki tietävät ja osaavat" kassahenkilöt omine mielipiteineen joutavatkin asiakaspalvelusta siivoilemaan raksalle.

        Terveisin yksi "nuija"!

        Huom. me "nuijat" maksamme ostoksemme ja sitä kautta myös palkkanne.
        Jossain ketjun osassa kehotettiin valitukset osoittamaan mahdolisimman korkealle. Sinne siis voi reklamoida myös kassahenkilöön kohdistuvat valitukset.

        Kiitti muistutuksesta.


    • dream_er

      Haluisin kysyy sulta, et mikä sua ei sitten vituta töissäsi?

      Oletko miettinyt, että oletko oikealla alalla?

      Ja lalitappa vähän huumoria peliin niihin työpäiviisi
      =))

      Huumorilla selvii nääs monistakin tilanteista. Ei kannata olla niin vakavia!?!

      Hyvää joulun odotusta.

    • kommentaattori

      Meidän halppiksessa on niin ihania myyjiä että olen varmaan päässyt kauppa taivaaseen. mun ei ikinä tulisi mieleenkään ruveta haistattelemaan pomo pollarille tai karjumaan "ritvaripeälle" kun se on kassalla. onhan niitä pilaantuneita jugurtteja käyty ihmettelemässä, ja jonoakin löytyy mutta sen verran aikaa ja sivistystä pitää olla että jaksaa jonottaa ja jos erimielisyyksiä tuoteen osalta on niin ne keskustellaan läpi. se jugurtti jupakka oli tervalta tuoksuva jugurtti, soitettiin illalla myymälä päälikölle ja ihmeteltiin asiaa. myymäläpäällikkö ihmetteli sanoilla ei voi pitää paikkaansa, tuokaa se purkki myymälään huomenna. No sehän joutui myöntämään asian kun se purkki todellakin tuoksui tervalle, ei muuta kuin uusi purkki ja asia oli sillä sipuli. Ei tarvinnut huutaa eikä karjua, keskustelemalla ne asiat selviää. Hyvää joulua kaikille myyjille ympäri Suomen maata!! :)

    • wow64

      vaihda imessä ala sillä olet aivan väärässä paikkassa töissä kun tuoalainen nipotaja olet.

    • noirre

      Onhan asiakaspalevelu hankalaa - meitä on moneen junaan ja asemallekin jää, ja osa asiakkaista on erinomaisen törkeitä. Suurin osa kuitenkin käyttäytyy vähintään asiallisesti, ja rehellisiä unohduksia ja kömmähdyksiä sattuu kassan molemmilla puolilla ainakin minulle. Koska itse olen joskus unohtanut punnita hedelmät ja lätkäistä niihin sen hinnan, ymmärrän kyllä saman virheen muiltakin. Vaikka suurin osa aloituspostauksen esimerkeistä on jossain määrin ärsyttäviä, osa kertoo kyllä minusta kuitenkin liian alhaisesta sietokyvystä hommaan tai siitä, että kirjoitushetekellä on ollut henkilöllä todella vittumainen työpäivä takana. Ainakin nuo "se on sitten varmaan ilmainen" ja toisesta postauksesta löytybä "valitse voittoarpa"-tyyppiset kommentit ovat yleensä vitsejä, ei pidä olla niin tosikko! Naurahtaa sitten jotain tyyliin "Se olisikin kätevää, harmi ettei se toimi niin"-tyyppistä ja kuittaa sen sillä. Itse ainakin tykkään jos asiakkaat sanovat edes jotain :)

      Mutta tietysti jos oikein kettumainen asiakas sattuu kohdalle niin möyhemmin alkaa pännimään kaikki. Luojan kiitos itse olen perinyt äitini kestohymyn että työpäivän verran sitä istuu vaikka muurahaispesässä, sitten illalla pistetään vihainen levy soimaan ja ladataan akut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe