Ruostuuko ?

Teppo

Ruotsalainen Vi bilägare -lehti on tutkinut autojen ruostuvuutta ja kovasti ihmettelin, kun Subaru Legacyn nykyinen malli arvioitiin edellistä huonommaksi tässä mielessä. Itse asiassa se sai alhaisimman mahdollisen arvosanan:
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

Nelivetofarkku kiinnostaisi, mutta jos Subaru ruostuu käsiin, niin pitääkö katse kääntää Skodaan ?

Erityisesti Legacy Outbackin omistajien kommentit auton ruostuvuudesta kiinnostaisivat.

17

9046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

      se skoda,se ei ruostu!

      • awd

        skoda ei ehkä ruostu kun ei kerkee korjaamolta pois.Sitä paitsi jos puhutaan nelivedosta niin miten joku vag:n räpsä liittyy aiheeseen?


    • 2 subarua

      Kannattaa toimia otsikon mukaan ja sijoittaa se 500-700€ uuden tai uudehkon suben käsittelyyn, niin auto kestää lapsillekin. Oman 03- outbackin vein käsittelyyn n. vuoden ikäisenä, kun hankin sen keväällä -04. Tarkoitus olisi pitää kärryä kauan ja viedä se uusintakäsittelyyn -07. Lähinnä pohja kaipasi lisäsuojaa, mutta ei täyskäsittely(esim. finikorin tuplatimantti käsittely tai dinitrolin vastaava) Suomen ilmastossa ja suolassa autolle pahaa tee. Vanhempi sube(legacy 1,8 4wd) täyttää muuten keväällä jo 16, ruostetta siinä on lähinnä peräkontin kahvan juuressa ja etulokareiden reunassa. Pohja oli katsastajankin mukaan ehjä.

      • Anonyymi

        Ihan totta. Näin kannattaa toimia kun ostaa auton uutena ja tarkoitus on pitää kauemmin. Jälkitarkastukset teettää esimerkiksi 3 vuoden välein kaikki on hyvin. Sen jälkeen näihin ruostumiseen liittyviin kirjoituksiin ei kannata aikaansa tuhlata. Ilman jälkikäsittelyä suola tekee selvää kaikista autoista. Suojauksen hinnalla ei ole merkitystä jos uusi auto on maksanut vaikka 37 000 euroa.


    • tutkimuksella

      Tuon ruostumistilaston todenperäisyys lienee kyllä vähän mitä sattuu. Mm. isot pösöt ja sitikat ovat vain keskitasoa vaikka silmä kertoo että niitä ei saa ruosteeseen niin mitenkään.

      • Teppo

        Kai siinä kuitenkin jotakin perää on. Luulisi ammattilaisen auton rakenteita arvioimalla pystyvän jonkinlaisen arvion antamaan, ainakin suhteessa muihin autoihin.

        Subaruclubin sivuja lueskelin ja totesin, että tuo edelläkin jo mainittu ruosteenestokäsittely taitaa olla Subarukuskien keskuudessa aika suosittu (ja tarpeellinen ?).


      • Anonyymi

        Ruostuminen tapahtuu kotelorakenteissa ensin. Päälle näkyvä ruoste on vain jäävuoren huippu. Siinä vaiheessa peli on jo selvä.


    • Minä tiedän

      Älä hyvä mies koske vaan Skodaan. Mikä muu auto tahansa muttei Skodaa tai Ladaa. Skoda on itäauto tsekeistä, joka on laaduton korjaamojen onni jolla ajelee vain aatteen miehet ja maalaiset.

      • maineet

        Niinpä, autojen maine laahaa perässä, ranskalaiset on ruosteisia, bemari on sentään päässyt pikkuauton maineestaan (60-luvulla oli vain pikkuautoja), japanilaiset on kestäviä (nykyisin japanilaiset tehdäänkin englannissa), jne jne

        Totta, skoda ei ehkä ole maailman paras auto millään muotoa mutta hinta millä sen saa... Kyllä siinä hinta/laatu on aikalailla kohdallaan.


      • 2 subarua
        maineet kirjoitti:

        Niinpä, autojen maine laahaa perässä, ranskalaiset on ruosteisia, bemari on sentään päässyt pikkuauton maineestaan (60-luvulla oli vain pikkuautoja), japanilaiset on kestäviä (nykyisin japanilaiset tehdäänkin englannissa), jne jne

        Totta, skoda ei ehkä ole maailman paras auto millään muotoa mutta hinta millä sen saa... Kyllä siinä hinta/laatu on aikalailla kohdallaan.

        Vaikka olenkin kanssasi pitkälti samaa mieltä näistä kansanperinteen "tiedoista" eri autojen ominaisuuksista, niin muistutan, että Euroopassa myytävät subarut ovat kaikki Made in Japan, komponenttejaan myöten. Samoin esim. toyotan erikoismallit(land cruiser, rav4). Että eipäs yleistetä liikaa.

        Se, että japanilais-peräiset brändit valmistavat kestäviä autoja Turkissa ja Englannissa ei mitenkään mielestäni vähennä niiden kestävyyttä, päinvastoin(vrt. vauxhall viva ja itsenäiset Britti autonvalmistajat = Aston Martin, muita ei taida ollakaan. RR:kin on volkkari vai oliko se bemari:-).


      • ja laatu
        2 subarua kirjoitti:

        Vaikka olenkin kanssasi pitkälti samaa mieltä näistä kansanperinteen "tiedoista" eri autojen ominaisuuksista, niin muistutan, että Euroopassa myytävät subarut ovat kaikki Made in Japan, komponenttejaan myöten. Samoin esim. toyotan erikoismallit(land cruiser, rav4). Että eipäs yleistetä liikaa.

        Se, että japanilais-peräiset brändit valmistavat kestäviä autoja Turkissa ja Englannissa ei mitenkään mielestäni vähennä niiden kestävyyttä, päinvastoin(vrt. vauxhall viva ja itsenäiset Britti autonvalmistajat = Aston Martin, muita ei taida ollakaan. RR:kin on volkkari vai oliko se bemari:-).

        "Se, että japanilais-peräiset brändit valmistavat kestäviä autoja Turkissa ja Englannissa ei mitenkään mielestäni vähennä niiden kestävyyttä, päinvastoin"

        On tehdas missä vain niin aina käytetään ympärillä olevia alihankkijoita. Suomessakin kasatut horzontit olivat laadukkaamman oloisia kuin Ranskassa tehdyt, syynä esim. alunperin saabissa olleet penkit ja huomattavasti parantunut ruosteenkesto.

        Kun opeleitakin tehdään Venäjällä niin ennemmin ottaisin sen aidon saksalaisen jos olisin opelia ostamassa (en ole). Noissa englannin japanilaisissa on kuulemma lamput ranskalaisia eli eurooppaialaisia alihankkijoita käytetään.


      • Aston Martin itsenäinen
        2 subarua kirjoitti:

        Vaikka olenkin kanssasi pitkälti samaa mieltä näistä kansanperinteen "tiedoista" eri autojen ominaisuuksista, niin muistutan, että Euroopassa myytävät subarut ovat kaikki Made in Japan, komponenttejaan myöten. Samoin esim. toyotan erikoismallit(land cruiser, rav4). Että eipäs yleistetä liikaa.

        Se, että japanilais-peräiset brändit valmistavat kestäviä autoja Turkissa ja Englannissa ei mitenkään mielestäni vähennä niiden kestävyyttä, päinvastoin(vrt. vauxhall viva ja itsenäiset Britti autonvalmistajat = Aston Martin, muita ei taida ollakaan. RR:kin on volkkari vai oliko se bemari:-).

        Ford omistaa Aston Martinin, ei ole sekään itsenäinen.


      • honda
        maineet kirjoitti:

        Niinpä, autojen maine laahaa perässä, ranskalaiset on ruosteisia, bemari on sentään päässyt pikkuauton maineestaan (60-luvulla oli vain pikkuautoja), japanilaiset on kestäviä (nykyisin japanilaiset tehdäänkin englannissa), jne jne

        Totta, skoda ei ehkä ole maailman paras auto millään muotoa mutta hinta millä sen saa... Kyllä siinä hinta/laatu on aikalailla kohdallaan.

        Olen eri mieltä tästä englannissa kasattujen japanilaisten "laadusta". Kyllä löytyy paljon enemmän "pikku" vikaa kuin japanilaisesta "sisaresta". esim startit laturit penkinlämmittimet jne jne... voi verrata ihan mitä merkkiä hyvänsä... AIDOT japanilaiset ovat edelleenkin kestäviä... Pitää vaan tietää mitä ostaa...


    • TimppaR

      Vi Bilägare on pelkkää kusetusta! Senhän huomaa jo siitä että melkeinpä kaikilla volvoilla on täydet pisteet ja saab 9000:lla 4 tähteä! Siis ei ole mahdollista. Noita ruostuneita saabejahan näkee melkein joka päivä.
      Ja esim. Alfa 156:lla 2 tähteä.
      En ole ikinä nähnyt ruosteista 156:sta, tai 156GTA:ta (joka muuten sai 1 tähden)! Ja mikesi ne testaa uusimpia vuosimalleja?Koskee myös Subarua ja monta muuta merkkiä. Eihän näitä tuloksia voi verrata keskenään kun puolet autoista on vm.98 ja loput melkeinpä uusia. :/

      • noita

        9000 Saabeja on nähty jo vuodesta 1986 lähtien ja Alfa 156 mallia, noin kymmenen vuota myöhemmin alkaen. Eikä varmaankaan yhtä monta yksilöä, kuin Saappeja!!Elikkä vertailu näitten merkkien välillä on täysin perusteeton.Ja mitä tulee Subaruun, niin pellit kestää vähintään yhtä hyvin kuin muissakin.
        Mitä taas tulee yleiseen luotettavuuteen, niin siinä Subaru on kärki luokkaa. Vertaan katsastustilastoihin Ruotsissa ja Saksassa!!Ja myös sikäläisen autoliiton, ADAC.n tekemiin vikatilastoihin.


    • Anonyymi

      Subaru ruostuu jos heti uutena autoa ei suojata kunnolla. Esimerkiksi Finikor tai Tectyl käsittely koteloihin ja alustaan niin asia on kunnossa. Tämä koskee kaikkia muitakin automerkkejä kun ajetaan suolatuilla teillä.

      • Anonyymi

        Ajan 24 vuotta vanhalla pösöllä. Pohja on maalatulla pellillä eikä autoa ole koskaan ruostesuojattu. Siinä alkaa olla 400tkm mittarissa ja sillä on ajettu ympärivuotisesti, etelä-Suomessa, 24 vuoden ajan.

        Onhan siinä taka-akselin palkki toki pintaruosteessa, mutta en ole oikein muualta ruostetta löytänyt. Konehuoneessa saattaa joku mutteri olla ruskeampi kuin pitäisi.

        Mutta olet varmasti oikeassa että ruostuminen koskee kaikkia automerkkejä, toisilla kestää vaan jonkun verran pidempään se ruostuminen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3523
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2124
    3. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      30
      1799
    4. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1567
    5. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1538
    6. Jalkapalloa

      Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      11
      1467
    7. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1397
    8. En ymmärrä miksi minä

      Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1257
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

      Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      78
      1205
    10. Jo Alkanutta Viikkoa Ja Maanantai Päivää

      Hyvää huomenta naiselle ❤🤗😘 Toivoo mies
      Ikävä
      25
      1145
    Aihe