Ruotsalainen Vi bilägare -lehti on tutkinut autojen ruostuvuutta ja kovasti ihmettelin, kun Subaru Legacyn nykyinen malli arvioitiin edellistä huonommaksi tässä mielessä. Itse asiassa se sai alhaisimman mahdollisen arvosanan:
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp
Nelivetofarkku kiinnostaisi, mutta jos Subaru ruostuu käsiin, niin pitääkö katse kääntää Skodaan ?
Erityisesti Legacy Outbackin omistajien kommentit auton ruostuvuudesta kiinnostaisivat.
Ruostuuko ?
17
8688
Vastaukset
- vaan
se skoda,se ei ruostu!
- awd
skoda ei ehkä ruostu kun ei kerkee korjaamolta pois.Sitä paitsi jos puhutaan nelivedosta niin miten joku vag:n räpsä liittyy aiheeseen?
- 2 subarua
Kannattaa toimia otsikon mukaan ja sijoittaa se 500-700€ uuden tai uudehkon suben käsittelyyn, niin auto kestää lapsillekin. Oman 03- outbackin vein käsittelyyn n. vuoden ikäisenä, kun hankin sen keväällä -04. Tarkoitus olisi pitää kärryä kauan ja viedä se uusintakäsittelyyn -07. Lähinnä pohja kaipasi lisäsuojaa, mutta ei täyskäsittely(esim. finikorin tuplatimantti käsittely tai dinitrolin vastaava) Suomen ilmastossa ja suolassa autolle pahaa tee. Vanhempi sube(legacy 1,8 4wd) täyttää muuten keväällä jo 16, ruostetta siinä on lähinnä peräkontin kahvan juuressa ja etulokareiden reunassa. Pohja oli katsastajankin mukaan ehjä.
- Anonyymi
Ihan totta. Näin kannattaa toimia kun ostaa auton uutena ja tarkoitus on pitää kauemmin. Jälkitarkastukset teettää esimerkiksi 3 vuoden välein kaikki on hyvin. Sen jälkeen näihin ruostumiseen liittyviin kirjoituksiin ei kannata aikaansa tuhlata. Ilman jälkikäsittelyä suola tekee selvää kaikista autoista. Suojauksen hinnalla ei ole merkitystä jos uusi auto on maksanut vaikka 37 000 euroa.
- tutkimuksella
Tuon ruostumistilaston todenperäisyys lienee kyllä vähän mitä sattuu. Mm. isot pösöt ja sitikat ovat vain keskitasoa vaikka silmä kertoo että niitä ei saa ruosteeseen niin mitenkään.
- Teppo
Kai siinä kuitenkin jotakin perää on. Luulisi ammattilaisen auton rakenteita arvioimalla pystyvän jonkinlaisen arvion antamaan, ainakin suhteessa muihin autoihin.
Subaruclubin sivuja lueskelin ja totesin, että tuo edelläkin jo mainittu ruosteenestokäsittely taitaa olla Subarukuskien keskuudessa aika suosittu (ja tarpeellinen ?). - Anonyymi
Ruostuminen tapahtuu kotelorakenteissa ensin. Päälle näkyvä ruoste on vain jäävuoren huippu. Siinä vaiheessa peli on jo selvä.
- Minä tiedän
Älä hyvä mies koske vaan Skodaan. Mikä muu auto tahansa muttei Skodaa tai Ladaa. Skoda on itäauto tsekeistä, joka on laaduton korjaamojen onni jolla ajelee vain aatteen miehet ja maalaiset.
- maineet
Niinpä, autojen maine laahaa perässä, ranskalaiset on ruosteisia, bemari on sentään päässyt pikkuauton maineestaan (60-luvulla oli vain pikkuautoja), japanilaiset on kestäviä (nykyisin japanilaiset tehdäänkin englannissa), jne jne
Totta, skoda ei ehkä ole maailman paras auto millään muotoa mutta hinta millä sen saa... Kyllä siinä hinta/laatu on aikalailla kohdallaan. - 2 subarua
maineet kirjoitti:
Niinpä, autojen maine laahaa perässä, ranskalaiset on ruosteisia, bemari on sentään päässyt pikkuauton maineestaan (60-luvulla oli vain pikkuautoja), japanilaiset on kestäviä (nykyisin japanilaiset tehdäänkin englannissa), jne jne
Totta, skoda ei ehkä ole maailman paras auto millään muotoa mutta hinta millä sen saa... Kyllä siinä hinta/laatu on aikalailla kohdallaan.Vaikka olenkin kanssasi pitkälti samaa mieltä näistä kansanperinteen "tiedoista" eri autojen ominaisuuksista, niin muistutan, että Euroopassa myytävät subarut ovat kaikki Made in Japan, komponenttejaan myöten. Samoin esim. toyotan erikoismallit(land cruiser, rav4). Että eipäs yleistetä liikaa.
Se, että japanilais-peräiset brändit valmistavat kestäviä autoja Turkissa ja Englannissa ei mitenkään mielestäni vähennä niiden kestävyyttä, päinvastoin(vrt. vauxhall viva ja itsenäiset Britti autonvalmistajat = Aston Martin, muita ei taida ollakaan. RR:kin on volkkari vai oliko se bemari:-). - ja laatu
2 subarua kirjoitti:
Vaikka olenkin kanssasi pitkälti samaa mieltä näistä kansanperinteen "tiedoista" eri autojen ominaisuuksista, niin muistutan, että Euroopassa myytävät subarut ovat kaikki Made in Japan, komponenttejaan myöten. Samoin esim. toyotan erikoismallit(land cruiser, rav4). Että eipäs yleistetä liikaa.
Se, että japanilais-peräiset brändit valmistavat kestäviä autoja Turkissa ja Englannissa ei mitenkään mielestäni vähennä niiden kestävyyttä, päinvastoin(vrt. vauxhall viva ja itsenäiset Britti autonvalmistajat = Aston Martin, muita ei taida ollakaan. RR:kin on volkkari vai oliko se bemari:-)."Se, että japanilais-peräiset brändit valmistavat kestäviä autoja Turkissa ja Englannissa ei mitenkään mielestäni vähennä niiden kestävyyttä, päinvastoin"
On tehdas missä vain niin aina käytetään ympärillä olevia alihankkijoita. Suomessakin kasatut horzontit olivat laadukkaamman oloisia kuin Ranskassa tehdyt, syynä esim. alunperin saabissa olleet penkit ja huomattavasti parantunut ruosteenkesto.
Kun opeleitakin tehdään Venäjällä niin ennemmin ottaisin sen aidon saksalaisen jos olisin opelia ostamassa (en ole). Noissa englannin japanilaisissa on kuulemma lamput ranskalaisia eli eurooppaialaisia alihankkijoita käytetään. - Aston Martin itsenäinen
2 subarua kirjoitti:
Vaikka olenkin kanssasi pitkälti samaa mieltä näistä kansanperinteen "tiedoista" eri autojen ominaisuuksista, niin muistutan, että Euroopassa myytävät subarut ovat kaikki Made in Japan, komponenttejaan myöten. Samoin esim. toyotan erikoismallit(land cruiser, rav4). Että eipäs yleistetä liikaa.
Se, että japanilais-peräiset brändit valmistavat kestäviä autoja Turkissa ja Englannissa ei mitenkään mielestäni vähennä niiden kestävyyttä, päinvastoin(vrt. vauxhall viva ja itsenäiset Britti autonvalmistajat = Aston Martin, muita ei taida ollakaan. RR:kin on volkkari vai oliko se bemari:-).Ford omistaa Aston Martinin, ei ole sekään itsenäinen.
- honda
maineet kirjoitti:
Niinpä, autojen maine laahaa perässä, ranskalaiset on ruosteisia, bemari on sentään päässyt pikkuauton maineestaan (60-luvulla oli vain pikkuautoja), japanilaiset on kestäviä (nykyisin japanilaiset tehdäänkin englannissa), jne jne
Totta, skoda ei ehkä ole maailman paras auto millään muotoa mutta hinta millä sen saa... Kyllä siinä hinta/laatu on aikalailla kohdallaan.Olen eri mieltä tästä englannissa kasattujen japanilaisten "laadusta". Kyllä löytyy paljon enemmän "pikku" vikaa kuin japanilaisesta "sisaresta". esim startit laturit penkinlämmittimet jne jne... voi verrata ihan mitä merkkiä hyvänsä... AIDOT japanilaiset ovat edelleenkin kestäviä... Pitää vaan tietää mitä ostaa...
- TimppaR
Vi Bilägare on pelkkää kusetusta! Senhän huomaa jo siitä että melkeinpä kaikilla volvoilla on täydet pisteet ja saab 9000:lla 4 tähteä! Siis ei ole mahdollista. Noita ruostuneita saabejahan näkee melkein joka päivä.
Ja esim. Alfa 156:lla 2 tähteä.
En ole ikinä nähnyt ruosteista 156:sta, tai 156GTA:ta (joka muuten sai 1 tähden)! Ja mikesi ne testaa uusimpia vuosimalleja?Koskee myös Subarua ja monta muuta merkkiä. Eihän näitä tuloksia voi verrata keskenään kun puolet autoista on vm.98 ja loput melkeinpä uusia. :/- noita
9000 Saabeja on nähty jo vuodesta 1986 lähtien ja Alfa 156 mallia, noin kymmenen vuota myöhemmin alkaen. Eikä varmaankaan yhtä monta yksilöä, kuin Saappeja!!Elikkä vertailu näitten merkkien välillä on täysin perusteeton.Ja mitä tulee Subaruun, niin pellit kestää vähintään yhtä hyvin kuin muissakin.
Mitä taas tulee yleiseen luotettavuuteen, niin siinä Subaru on kärki luokkaa. Vertaan katsastustilastoihin Ruotsissa ja Saksassa!!Ja myös sikäläisen autoliiton, ADAC.n tekemiin vikatilastoihin.
- Anonyymi
Subaru ruostuu jos heti uutena autoa ei suojata kunnolla. Esimerkiksi Finikor tai Tectyl käsittely koteloihin ja alustaan niin asia on kunnossa. Tämä koskee kaikkia muitakin automerkkejä kun ajetaan suolatuilla teillä.
- Anonyymi
Ajan 24 vuotta vanhalla pösöllä. Pohja on maalatulla pellillä eikä autoa ole koskaan ruostesuojattu. Siinä alkaa olla 400tkm mittarissa ja sillä on ajettu ympärivuotisesti, etelä-Suomessa, 24 vuoden ajan.
Onhan siinä taka-akselin palkki toki pintaruosteessa, mutta en ole oikein muualta ruostetta löytänyt. Konehuoneessa saattaa joku mutteri olla ruskeampi kuin pitäisi.
Mutta olet varmasti oikeassa että ruostuminen koskee kaikkia automerkkejä, toisilla kestää vaan jonkun verran pidempään se ruostuminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau394697Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html473280Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343246Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4912866Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin2142093Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1511967- 481719
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301577Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61311- 781262