opiskelijan tiukka talous

meitsi

Iltalehti kirjoittelee opiskelijoiden tiukasta budjetista, mutta kuinka niukkaa opiskelijan elämä todellisuudessa on? Pitääkö käydä toissä, että rahat riittää ja kuinka opiskelu sujuu työn ohella?

7

476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aku

Mulla on kk-tulot 408 (opintotuki asumislisä) 150 palkkaa (töistä). Asumiskustannuksia netteineen ym. on n.300 e/kk (asun avoliitossa). Ruokaa ostaan tarjouksesta aina ja biletän halvoilla mäyriksillä. Ihan siedettävää siinä mielessä, että opiskelija saa mukavia pikkuetuuksia, esim. lipuista, hesari 10e/kk ja opiskeliajasunto rovaniemellä on aika hyvä. Mutta onneksi olen terve, rahaa ei olisi lääkkeisiin ja vaatteita en raski ostaa kuin korkeintaan 20e kk. Mihinkään yllättävään menoon ei ole ikinä varaa. Onneksi on vanhemmat samalla paikkakunnalla, niiden kans käyn 2 kertaa kuukaudessa kaupasta ostaan ruokaa (hyötyä n. 60e) ja sit auttavat vaatehankinnoissa. Lainaa ei uskalla ottaa, koska olen yliopisto-opiskelija ja meidän työllisyystilanne näyttää todella pelottavalta tulevaisuudessa.

• on sun aatteet?

Vaatteita vain 20€ kk? Opiskeletko vaatemalliksi?
        Minulla ainakin työvaatteiksi kelpaavat vanhatkin
        vaatteet. Bilettämässä käyn harvoin ja silloin
        kelpaa komerossa enimmäkseen lojuvat "ykköset".
        Korealla ulkokuorella yleensä koitetaan peitellä
        sitä tyhmempää sisusta.....

• täysin siitä

Mihin vertaa, Jos vertaa optiomiljonääriin, niin niukkaa on.
      Jos vertaa 40 vuotta kovaa työtä yhteiskunnan hyväksi tehneen tuloihin niin opiskelija on heikommilla.
      Jos vertaa 9-vuotiaaseen kehitysmaan lapsiorjaan, niin opiskelijan elämä muistuttaa paratiisia.

• hankkia

sdp:n jäsenkirja päästäkseen jaoille?

• Budweiser

Onhan tuo budjetti tiukka, mutta silti tulee vedettyä perseet pari kertaa viikossa. Silloin ei tosin kalliissa ravintoloissa ylensyönti tule kysymykseen. Onhan tämä välillä aikamoista kikkailua tämä opiskelijan rahatilanne...nuoruus pitäis elää täysillä, mutta kun aina joutuu kyttään tiliotteita, että mistä joutuu tässä kuussa tinkimään...

• Teekkari from The Poli

tuilla pysty opiskelemaan, ilman työssä käyntiä.
      Tosin siinä on riskinä, ettei koskaan valmistu, niin kuin minulle näyttää käyvän.
      Aloitin opiskeluni TKK:lla 6 vuotta sitten ja menin sivutoimisen työhön. Nyt sivutoimesta on tullut päätoimi. Ja opiskelu on jäänyt käytännössä pois kokonaan. Ainakin meillä, kun melkein valmiin DI:n palkka on jo niin iso, ettei opiskelu enää ole houkutteleva vaihtoehto.
      Täytyy katsoa, jos tulisi lama ja lopputili, miten sitten saa opiskelut uudelleen käyntiin…

• miukunen

opintotuki on siinä 400, asumiskustannukset 260, eli 140 jää kuukaudessa käteen. Kaurapuurolla ja amkaroonilla pärjää pitkälle, vaatteet löytyy kirppikseltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2775
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2615
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1575
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe