Jospa miettisimme tarkemmin kasteen olemusta ja merkitystä Room. 6. luvun jakeiden 1-14 valossa.
(Jos haluat tarkemmin perehtyä, mitä ”uusi elämä Kristuksessa” merkitsee, niin voit lukea vielä Roomalaiskirjeen 5.-8. luvut kokonaisuudessaan.)
--
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Room 6:5).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).
Kristillinen kaste siis julistaa Kristuksen voittoa kuolemasta ja tekee kasteen saaneen myös tästä voitosta osalliseksi.
Kasteessa tulemme myös osalliseksi ylösnousemuselämästä (Room. 6:5).
--
Kysymyksiä johdannoksi:
1) Edellisessä luvussa (Room. 5) Paavali puhuu armon ylenpalttisuudesta (Room. 5:20-21).
Nyt 6. luvun alussa Paavali kysyy:
”Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi”?
Miksi Paavali kysyy näin?
2)Miten "kuoleminen pois synnistä" tapahtuu (Room. 6:2)?
Room. 6:3 Olemme Kristuksen kuolemaan kastetut
19
590
Vastaukset
- Larssi
Ihminen saa parannuksen armon, niin hän on osallinen Kristuksesta. Kaste taas on hengellistä palaamista, sen armoliittoon.
Jeesushan sanoo itse. "Te olette puhtaat, sen sanan tähden, jonka teille puhin" (Joh.15:3).
Ei kasteelle tule antaa liian kovia merkityksiä oman tulkintansa tähden. Jumalan valtakuntaan tullaan sisälle parannuksen armon kautta. Tämä tapahtuu silloin, kun epäuskoiselle, lain satuttamalle ihmiselle julistetaan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
Kuitenkaan tämä parannus, eli mielenmuutos ei ole ihmisen ansio, vaan Jumalan teko, alusta loppuun saakka.
Uuden testamentin sanoma on ilmoitusta uskosta, jonka Jumala lukee vanhurskaudeksi. Markuksen evankeliumi tuo korostuksen uskosta: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. (Mark.16:15-16).
Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
-Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Noilla Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Jonkin ns. ”luterilaisen” opin mukaan vain kasteessa uudestisynnytään, vaikka se tapahtuu edeltävän evankeliumin parannus saarnan kautta. Kasteella täytyy olla jo usko, muuten siitä ei mitään hyötyä ole.
Tunnustuskirjoissamme on muuten kohta, joka sanoo: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).
"...Saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista. Mutta te olette näiden todistajat" (Luuk.24:47-48).
2.Kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte. Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”: Tämä usko ei ole siis mitään opinnollista kirjanoppineisuutta, vaan siirtyy uskosta uskoon.
Ylösnoustuaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: Rauha olkoon teille! niin kuin Isä minut lähetti, niin minä myös lähetän teidät. Ja kun hän nämä sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: Ottakaa Pyhä Henki,: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt (Joh.20:21-23). Jos ei tällä pääse sisään Jumalan valtakuntaan, ei sitten millään.
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Tämän raamatun kohdan mukaan yhden ihmisen lankeemuksesta tuli perisynti ja Jeesus samoin sovitti perisynnin ja antoi elämän vanhurskauden pienille lapsille.
Lapset kastetaan, koska he uskovat : Matt.18: 6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen. Kaikkein pienimmät näkevät myös taivaallisen Isän kasvot, sanotaan siinä..
Epäuskoisen täytyy tulla lapsen asemaan ja tilaan päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan sisälle: 1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa? 2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä, 3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.- uudestisynnytään
5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.
6 That which is born of the flesh is flesh; and that which is born of the Spirit is spirit. Larssi: "Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta."
Ettet vain sekoita yleistä ja henkilökohtaista vanhurskauttamista toisiinsa???
Näinhän mm. helluntalaiset tekevät ja kirkkomme piirissä esim. vanhoillislaesdiolaiset (jota äitini mm. edusti).
Raamattu ei opeta missään kohden, että ihminen olisi ns. yleisestä sovituksesta (esim. Joh. 1:29, 2. Kor. 5:19, Room. 5:18)) osallinen millään muulla tavalla, kuin armonvälineiden synnyttämän uskon kautta.- mm.
Tapio522 kirjoitti:
Larssi: "Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta."
Ettet vain sekoita yleistä ja henkilökohtaista vanhurskauttamista toisiinsa???
Näinhän mm. helluntalaiset tekevät ja kirkkomme piirissä esim. vanhoillislaesdiolaiset (jota äitini mm. edusti).
Raamattu ei opeta missään kohden, että ihminen olisi ns. yleisestä sovituksesta (esim. Joh. 1:29, 2. Kor. 5:19, Room. 5:18)) osallinen millään muulla tavalla, kuin armonvälineiden synnyttämän uskon kautta.Jeesus sanoi, Minä olen Tie, Totuus ja Elämä. Ei kukaan tule Isän tykö muuten kuin minun kauttani.
Jeesus ei ole enää maan päällä. Pieniä lapsia ei voi viedä enää suoraan fyysisen Jeesuksen luokse, että Jeesus "koskisi" lapsiin. Ihmisen kosketus ei ole sama asia, kuin Jumalan Pojan kosketus.
Nyt tarvitaan armovälineitä tuon Jeesuksen kosketuksen ja siunauksen saamiseksi lapselle.
Armovälineitä ovat SANA ja SAKRAMENTIT oikein jaettuna: Kaste ja Ehtoollinen ja myös synneistä ripittäytyminen ja joissa armovälineissä Kristuksen veren armo on läsnäolevana, vaikka Kristus on taivaassa Isän oikealla puolella. Armovälineet ovat Jumalan sanassa mainittuja.
Vanhoissa kirkoissa armovälineet on tallella niiden oikeassa käytössä.
Uususkonnoissa ja muissa uskonlahkoissa armovälineet on vaihdettu villitseviin oppeihin ja eksyttäväiseen menoon ja jätetty lapset kokonaan tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan kastamattomiksi pakanoiksi Kristusruumiin eli seurakunnan ulkopuolelle.
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. - Larssi
Tapio522 kirjoitti:
Larssi: "Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta."
Ettet vain sekoita yleistä ja henkilökohtaista vanhurskauttamista toisiinsa???
Näinhän mm. helluntalaiset tekevät ja kirkkomme piirissä esim. vanhoillislaesdiolaiset (jota äitini mm. edusti).
Raamattu ei opeta missään kohden, että ihminen olisi ns. yleisestä sovituksesta (esim. Joh. 1:29, 2. Kor. 5:19, Room. 5:18)) osallinen millään muulla tavalla, kuin armonvälineiden synnyttämän uskon kautta.Tapio 522, tuntuu ettette usko Raamattua vaikka teille kuinka tavaisi.
Meinaatko, että Jumala synnyttää kuolleita kastamattomia lapsia kadotukseen tai kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa?
(Kaikkea sitä keksitäänkin)Mieti vähän, mitä opetusta oot saanut.
Niinkuin yleinen synti tuli, niin yleinen synti myös sovitettiin.
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Toki aikuistenkin kaikki synnit on Jeesus sovittanut, mutta varsinaisista omista tekosynneistä parannusta, tehdään uskon ja ymmärryksen kautta .
kaste on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Lapset kastetaan siksi, että he säilyisivät autuaina. Niin kuin kasteen vesi pelasti Nooan.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko". Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa.
Eikös UUDESTISYNTYMINEN ole sitä, että jos on lapsen uskosta luopunut tulee syntyä UUDESTAAN YLHÄÄLTÄ?
Jos on opetuksen kautta lapsuudenuskossa pysynyt, niin ei ole voi uudestisyntyä enään.
Jeesus puhuu itse pienimmäisten lasten autuuden tilasta mm. kuinka he uskovat hänen päällensä ja näkevät taivaallisen Isän kasvot (Matt.18). - ylileveä kuljetus?
Larssi kirjoitti:
Tapio 522, tuntuu ettette usko Raamattua vaikka teille kuinka tavaisi.
Meinaatko, että Jumala synnyttää kuolleita kastamattomia lapsia kadotukseen tai kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa?
(Kaikkea sitä keksitäänkin)Mieti vähän, mitä opetusta oot saanut.
Niinkuin yleinen synti tuli, niin yleinen synti myös sovitettiin.
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Toki aikuistenkin kaikki synnit on Jeesus sovittanut, mutta varsinaisista omista tekosynneistä parannusta, tehdään uskon ja ymmärryksen kautta .
kaste on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Lapset kastetaan siksi, että he säilyisivät autuaina. Niin kuin kasteen vesi pelasti Nooan.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko". Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa.
Eikös UUDESTISYNTYMINEN ole sitä, että jos on lapsen uskosta luopunut tulee syntyä UUDESTAAN YLHÄÄLTÄ?
Jos on opetuksen kautta lapsuudenuskossa pysynyt, niin ei ole voi uudestisyntyä enään.
Jeesus puhuu itse pienimmäisten lasten autuuden tilasta mm. kuinka he uskovat hänen päällensä ja näkevät taivaallisen Isän kasvot (Matt.18).Onhan se melkoisen laveata oppia, jota nyt opetat, kun kaikki maailmaan syntyneet ihmiset ovatkin heti syntyissään Jeesukseen uskovia ja taivaan porttien sisäpuolella heti syntyessään, vaikka syntyisivät hindulaiseen maailmaan, jossa ei Jeesusta tunneta ollenkaan?
Raamattu puhuu että lapset syntyvät tähän maailmaan.?
Vai onko jokin tuulikaappi, ei sellaista välimuotoa Raamatussa ole, kyllä kaikki syntyvät tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan, ei suoraan taivaaseen kukaan synny?
Raamatussa ei ole mitään mainintaa sellaisesta kollektiivisesta Kristusruumiiseen liittymisestä syntyessä, vaan Jeesus sanoi, että on synnyttävä toisen kerran "vedestä ja Hengestä". Mikä lihasta on syntynyt on liha. Liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa.
Paavali sanoo uuden liiton aikana, että kaikki ovat edelleen synnin alla ja ei ole ketään vanhurskasta sellaisenaan. Paavali ei julista yleista vanhurskauttamista kaikille Jeesuksen kuoleman tähden?
Room. 3:10
niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi" ja siinä luvataan antaa Pyhän Hengen lahja teille ja teidän lapsillenne" (Apt.2:38-39)
Milloin kastamaton lapsi olisi saanut Pyhän Hengen lahjan, kun se kerran vasta kasteen yheydessä luvataan antaa? - ps.51
Larssi kirjoitti:
Tapio 522, tuntuu ettette usko Raamattua vaikka teille kuinka tavaisi.
Meinaatko, että Jumala synnyttää kuolleita kastamattomia lapsia kadotukseen tai kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa?
(Kaikkea sitä keksitäänkin)Mieti vähän, mitä opetusta oot saanut.
Niinkuin yleinen synti tuli, niin yleinen synti myös sovitettiin.
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Toki aikuistenkin kaikki synnit on Jeesus sovittanut, mutta varsinaisista omista tekosynneistä parannusta, tehdään uskon ja ymmärryksen kautta .
kaste on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Lapset kastetaan siksi, että he säilyisivät autuaina. Niin kuin kasteen vesi pelasti Nooan.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko". Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa.
Eikös UUDESTISYNTYMINEN ole sitä, että jos on lapsen uskosta luopunut tulee syntyä UUDESTAAN YLHÄÄLTÄ?
Jos on opetuksen kautta lapsuudenuskossa pysynyt, niin ei ole voi uudestisyntyä enään.
Jeesus puhuu itse pienimmäisten lasten autuuden tilasta mm. kuinka he uskovat hänen päällensä ja näkevät taivaallisen Isän kasvot (Matt.18).Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen.
--------------------------------------------
Jeesus sanoi kuitenkin:
Joh. 3:13
Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
-------------------------------------------------
Ps.51 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. - ???
ylileveä kuljetus? kirjoitti:
Onhan se melkoisen laveata oppia, jota nyt opetat, kun kaikki maailmaan syntyneet ihmiset ovatkin heti syntyissään Jeesukseen uskovia ja taivaan porttien sisäpuolella heti syntyessään, vaikka syntyisivät hindulaiseen maailmaan, jossa ei Jeesusta tunneta ollenkaan?
Raamattu puhuu että lapset syntyvät tähän maailmaan.?
Vai onko jokin tuulikaappi, ei sellaista välimuotoa Raamatussa ole, kyllä kaikki syntyvät tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan, ei suoraan taivaaseen kukaan synny?
Raamatussa ei ole mitään mainintaa sellaisesta kollektiivisesta Kristusruumiiseen liittymisestä syntyessä, vaan Jeesus sanoi, että on synnyttävä toisen kerran "vedestä ja Hengestä". Mikä lihasta on syntynyt on liha. Liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa.
Paavali sanoo uuden liiton aikana, että kaikki ovat edelleen synnin alla ja ei ole ketään vanhurskasta sellaisenaan. Paavali ei julista yleista vanhurskauttamista kaikille Jeesuksen kuoleman tähden?
Room. 3:10
niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi" ja siinä luvataan antaa Pyhän Hengen lahja teille ja teidän lapsillenne" (Apt.2:38-39)
Milloin kastamaton lapsi olisi saanut Pyhän Hengen lahjan, kun se kerran vasta kasteen yheydessä luvataan antaa?Sinulla itselläsihän se lavea portti on opissasi, kun kuvittelet että vauvakaste pelastaa, kuoleepa ihminen sitten uskossa Jeesukseen vai ei.
Sinun oppisi jos mikä on harhaa.
Sitä paitsi sinun kirjoituksistasi välittyy selkeä rasistinen sävy. - Larssi
ylileveä kuljetus? kirjoitti:
Onhan se melkoisen laveata oppia, jota nyt opetat, kun kaikki maailmaan syntyneet ihmiset ovatkin heti syntyissään Jeesukseen uskovia ja taivaan porttien sisäpuolella heti syntyessään, vaikka syntyisivät hindulaiseen maailmaan, jossa ei Jeesusta tunneta ollenkaan?
Raamattu puhuu että lapset syntyvät tähän maailmaan.?
Vai onko jokin tuulikaappi, ei sellaista välimuotoa Raamatussa ole, kyllä kaikki syntyvät tämän maailman ruhtinaan valtakuntaan, ei suoraan taivaaseen kukaan synny?
Raamatussa ei ole mitään mainintaa sellaisesta kollektiivisesta Kristusruumiiseen liittymisestä syntyessä, vaan Jeesus sanoi, että on synnyttävä toisen kerran "vedestä ja Hengestä". Mikä lihasta on syntynyt on liha. Liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa.
Paavali sanoo uuden liiton aikana, että kaikki ovat edelleen synnin alla ja ei ole ketään vanhurskasta sellaisenaan. Paavali ei julista yleista vanhurskauttamista kaikille Jeesuksen kuoleman tähden?
Room. 3:10
niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi" ja siinä luvataan antaa Pyhän Hengen lahja teille ja teidän lapsillenne" (Apt.2:38-39)
Milloin kastamaton lapsi olisi saanut Pyhän Hengen lahjan, kun se kerran vasta kasteen yheydessä luvataan antaa?Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.
Ihminen syntyy kaksiosaisena maailmaan.
Kyllä luterilainen tunnustus on aika selvää tekstiä. Mutta sekin kirjoitus on tutkittava raamatun valossa .
viestissäsi lainataan myös muutamia raamatunkohtia. Keskustelun otsikosta päätellen kohdat ilmeisesti ovat osoittamassa että lapsi syntyy vailla uskoa.
Tässä on kuitenkin ongelma, koska raamattu opettaa että kaikki ihmiset, sekä uskovat että jumalattomat ovat täysin turmeltuneita omassa itsessään.
Jos jollaki on sellainen käsitys että tuollaiset raamatunkohdat jotka antaa ihmisestä todellisen kuvan eivät koske häntä, niin ymmärtääkseni kristinuskon olemus on hänelle vieras. (pahana sinut luetaan vanhurskaaksi, HUOM!! Sinä et muutu yhtään paremmaksi tullessasi uskovaiseksi, mutta sinä saat halun, mielen ja voiman kilvoitella puhtaalle omalletunnolle, uskomalla omat (ei Aadamin) syntisi anteeksi)
Ei raamattua tulisi niin tulkita että Jumalan ilmoituksen ilmestyy ristiriitaa. Se että Kristus voitti kuoleman vallan on esim. Hesekielin (1 kautta ilmaistu näin:
2. Mitä te pidätte keskenänne Israelin maalla tätä sananlaskua, ja sanotte: isät ovat syöneet happamia viinamarjoja, mutta lasten hampaat ovat huoltuneet?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, senkaltainen sananlasku ei pidä enään oleman teidän seassanne Israelissa.
4. Sillä katso, kaikki sielut ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
Lapset ovat siis vapaita perisynnin kirouksesta! He siis uskovat. (Matt 18:6)
Ei Jumalan sanassa ole ristiriitaa tämän asian suhteen. Turmeltunut ihminen saa lahjana omistaa Kristuksen ansion.
Näin alkuviestissä sanottiinkin:
"Entä mitä Raamattu sanoo ihmisen luonnollisesta tilasta – ilman uudestisyntymistä armonvälineiden kautta – Jumalan edessä syntiinlankeemuksen jälkeen? Ja mitä kaste vaikuttaa ihmisen tilaan suhteessa Jumalaan? "
Usko ei siis vaikuta ihmisen luonnolliseen tilaan, vaan ihmisen "tilaan suhteessa Jumalaan".
Miksi siis raamatusta otetaan kohtia jotka puhuvat ihmisen luonnollisesta tilasta ja niillä ollaan osoittamassa että sellainen ihminen ei voi olla autuaallisessa tilassa Jumalan suhteen ?
Tässä konkreettisesti, sama kysymys:
Ps. 51:7: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."
Sama Daavid sanoo myös:
Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
Onko tässä ristiriita ? Daavid oli ihminen ja perisynnin turmelema, siis Ps. 51:7 on totta. Mutta Ps 22 on myös totta, sillä onhan Jumala selvästi (Matt 18:6) esim. Hesekielin kautta ilmoittanut että lapset ovat Kristuksen ansiosta vapaita perisynnin kirouksesta:
2. Mitä te pidätte keskenänne Israelin maalla tätä sananlaskua, ja sanotte: isät ovat syöneet happamia viinamarjoja, mutta lasten hampaat ovat huoltuneet?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, senkaltainen sananlasku ei pidä enään oleman teidän seassanne Israelissa.
4. Sillä katso, kaikki sielut ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
_________________
..."Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).
Taustaa Room. 6:1-3.
Kysyin edellä:
”Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi”? (ja vastaa:"Pois se!)
Miksi Paavali kysyy näin?
---
Edellisen luvun lopussahan (Room. 5:20-21)Paavali puhuu armon ylenpalttisuudesta;
”...Missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi”.
Nämä apostolin sanat saattavat johtaa monia harhaan.
Niinpä entiset pakanat löysivät helpon turvan armonvälineistä (kasteesta ja ehtoollisesta) ajattelematta tarkemmin, mihin ne meitä kristittyjä velvoittavat.
Olihan Paavalilla ikäviä kokemuksia tästä mm. Korinttin seurakunnan osalta.
Elettiin täysin vapaasti (riidassa, kateudessa ja haureudessa).
Kristillisen vapauden nimissä toisteltiin lausetta: ”Kaikki on luvallista” (1. Kor. 10:23).
Paavalin oli puututtava asiaan.
Hän alkaa puhua kasteesta (Room. 6:3);
Mikä on kasteen siunaus ja mihin se Rooman kristittyjä (ja meitä) velvoittaa(4-14) .
Kommentteja!
Toivomus:"ei kovin pitkiä selostuksia."
Ei yhdessä viestissä tarvitse tuoda koko kristinoppia esiin....itsekkin sorrun joskus monisanasuuteen, mutta yritetään välttää sitä.- alk.raimo
juuri lähinnä synnin vallasta vapautumisen evankeliumista ja sehän on nimenomaan Jeesuksen kanssa ristiinnaulituksi tulemista, kasteen ja uskon kautta...ja synnille kuolemista ja haudatuksi tulemista, mikä myös tapahtuu kasteen ja uskon kautta...Sana rististä on Jumalan voima synnin valtaa vastaan, siis pitäkäämme Jumalan Hengessä itsemme uskon kautta kuolleina synnille, koska olemmehan kastetut Jeesuksen nimeen...nuo roomalaiskirjeen "hautaamis" asiat kasteen kautta
eivät kuitenkaan tue mitään ulkoista vesikasteen muotoa, upotuskastetta, vaan ne korostavat kuolemista synnistä ja haudatuksi tulemista Herran kanssa ja myös ylösnousemista vapaana synnin vallasta..
Kaste merkitsee myös vanhurskauttamista eli syntien anteeksisaamista Jeesuksen sovitustyön kautta...Katuvalle, syntinsä tunnustavalle ihmiselle Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen veren tähden synnit anteeksi, kastevesi ja Jeesuksen veri pitävät ja todistavat samaa: puhdistusta
kaikesta synnistä---
Kaste on Kristus-puku...kaikki mitä Jeesus on ja oli ja mitä Jeesus teki ja mitä Jeesukselle tehntiin, on luettu meidän hyväksemme kasteen ja uskon kautta Jumalan puolelta..niin valtava armo on kaste, koska vedessä on itse Jeesus, Jumalan Sana...kasteen kautta olemme yhtä puhtaat, vanhurskaat ja pyhitetyt kuin jeesus oli...siis täydelliset, kun uskomme...se on kasteen sisältö,
itse Herra Jeesus, Hengen, veden ja veren kautta,,,lihaksi tullut Jumalan Sana, laki ja evankeliumi...joka on meille annettu Jumalan armosta!alkRaimo:
"...nuo roomalaiskirjeen "hautaamis" asiat kasteen kautta
eivät kuitenkaan tue mitään ulkoista vesikasteen muotoa, upotuskastetta.."
Aivan!
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4,5,8).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).Tapio522 kirjoitti:
alkRaimo:
"...nuo roomalaiskirjeen "hautaamis" asiat kasteen kautta
eivät kuitenkaan tue mitään ulkoista vesikasteen muotoa, upotuskastetta.."
Aivan!
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4,5,8).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen.
Tulemme kasteen kautta osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).
---
”Meidätkin Jeesuksemme kuolemaan kastettiin,
niin vanha ihmisemme kanssansa haudattiin.
Siis uskoon, Herra, auta ja Pyhän Hengen kautta
vie uuteen elämään.”
(Virsi 97:6)
Usein kuulee väitteitä, ettei Jeesus kastanut ketään tai ristin ryövärikin pelastui ilman kastetta.
Mutta Jeesus antoi lähetyskäskynsä vasta pitkänperjantain hautaamisen ja pääsisäisaamun avoimen haudan tapahtumien jälkeen.
Vasta sen jälkeen oli mahdollista kastaa ”Kristukseen Jeesukseen, hänen kuolemaansa” (Room. 6:3).
Juutalaisten keskuudessa oli erilaisia puhdistusmenoja, pesoja (Hebr. 6:2).
Esimerkiksi pakanuudesta juutalaisuuteen kääntynyt kastettiin ja näin kastettava vertauskuvallisesti puhdistettiin/puhdistautui pakanuuden saastasta.
Mutta kristillinen kaste ei ollut enää pelkästään merkki ja vertauskuva, vaan Jumalan todellinen teko,uuden elämän alku (Room. 6:4).- Larssi
Uudesti ylhäältä syntyminen
Joh.3:5-6
”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”. Liha ei uudestisynny koskaan uskovaisessakaan ja lapsi on syntyessään kaksiosainen. Jos lapsuudenuskon on menettänyt, niin parannuksen armon kautta, uskossa syntyy silloin uudelleen.
Tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä enään uudesti, jos ovat lapsen uskossa pysyneet.: ”Ellette tule niin kuin lapset, ette pääse sinne sisälle”.
Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14). Epäuskoisen aikuisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, mutta ei sellaisen tarvitse syntyä uudesti ylhäältä, joka on lapsen uskossa pysynyt.
Elävä Vesi
On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).
1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.
Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.
Gal.3:27-29 kertoo muun evankeliumin mukaisesti, että uskon kautta olemme Jumalan lapsia ja kaste on merkki ja sinetti ja vahvistus siitä uskovalle.
Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).
(Tii.3:4-7), ei tässäkään ole kysymys kasteesta uudestisynnyttävänä, vaan uskoon liittyvänä sakramenttina, eli merkkinä ja sinettinä. Uudistuminen tapahtuu Pyhän Hengen (Jae.5) Ja Jeesuksen Kristuksen kautta (Jae.6). Kolmiyhteinen Jumala pelastaa: Isä (Jae.4), Pyhä henki (Jae.5) Ja Jeesuksen Kristuksen kautta(jae.6).
Aivan samoin, Paavali oli synnyttänyt korintialaiset evankeliuminsanalla:
1.Kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Paavalihan oli kastanut vain muutaman korintossa:
14. Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
15. niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
16. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
17. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan
- TaistoRa.
Ihan ensimmäiseksi on mainittava ettei vauvoille puhuta tuollatavoin kun Paavali tuossa Room 6: luvun alussa kuulijoilleen puhuu!
(Onko meidän siis pysyttävä synnissä)?
Ei vauvoilla ole olemassa mitään syntejä!
Jeesushan sovitti kaikki synnit golgatalla jo etukäteen, eli lankeemuksenkin synnit! Usko siitä on vain "Uskolla otettava vastaan"!
Lankeemuksessa ihmisille jäi "taipumus syntiin", mutta taipumus itsessään ei vielä ole synti josta pitäisi tehdä parannusta!!!
Olen joskus maininnut täällä, että ihmisen heikko ja lankeileva luonto ja taipumus syntiin kulkee ihmisen perässä kuin pässi narussa, sitä me emme voi häätää pois vaikka kuinka yrittäisimme!
Mutta Kristuksen hengellä me voimme "kuolettaa" nämä lihalliset taipumuksemme siten, ettemme enään lankeaisi niiden hallintavaltaan!
Kun ihminen tulee Jeesukseen uskovaksi, niin hänen tulee kuolla vanhalle ihmisluonnolleen, joka ei tunnustanut Jeesusta herrakseen. Hänen on kuoltava itselleen jotta Kristuksen henki saisi hänessä uuden hengellisen hallintavallan!
Siitä Paavali tuossa Room 6:3 luvun alussa juuri tahtoo kuulijoilleen sanoa.
>>3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut"?>1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.>Room 6:4 "Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman".
>>Room 6:5-7>Room. 8:13
"Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää"- Huom.
Kastetuille perheille sanottiin näin. Kristityt sanovat näin kastetuille perheille. Kristittyjen perheiden lapset on kastettu Kristukselle Jeesuksen kaste- ja opetuskäskyn mukaisesti.
Room. 6:3
Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. TaistoRa:n kirjoituksesta poimintoja:
"...He kasteessa jättivät =(kuolivat)-vanhalle lihanmielelleen..."
"...Näin siis uskova kasteessa erottautuu ulkoisesti ja samankaltaisesti vanhasta elämästä joka häntä hallitsi..."
Edellä puhut ihmisen osuudesta kastetapahtumassa.
Tarkoitatko siis, että kasteen ottaminen on lakia;
Kaste on teko, jonka me teemme Jumalalle, eikä teko, jonka Jumala tekee meille.
Näin ollen kaste kuuluu lakiin, eikä evankeliumiin, koska Jumala ei lahjoita siinä mitään uskovalle.
Jos olen ymmärtänyt viestisi väärin ja kaste mielestäsi onkin evankeliumia (ainakin osaltaan), niin kertoisit, missä mielessä se on evankeliumia.
(muutkin voivat vastata)
---
PS: Eikö seuraava jae merkitse sitä, että kaste on evankeliumia (lahja):
"Joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä" (Room. 6:7/ vrt. 1.Kor. 6:11)
...ja "ette ole lain alla, vaan armon alla" (Room. 6:15).
Kannattaa lukea koko Room. 6:s luku ja enemmänkin!Tapio522 kirjoitti:
TaistoRa:n kirjoituksesta poimintoja:
"...He kasteessa jättivät =(kuolivat)-vanhalle lihanmielelleen..."
"...Näin siis uskova kasteessa erottautuu ulkoisesti ja samankaltaisesti vanhasta elämästä joka häntä hallitsi..."
Edellä puhut ihmisen osuudesta kastetapahtumassa.
Tarkoitatko siis, että kasteen ottaminen on lakia;
Kaste on teko, jonka me teemme Jumalalle, eikä teko, jonka Jumala tekee meille.
Näin ollen kaste kuuluu lakiin, eikä evankeliumiin, koska Jumala ei lahjoita siinä mitään uskovalle.
Jos olen ymmärtänyt viestisi väärin ja kaste mielestäsi onkin evankeliumia (ainakin osaltaan), niin kertoisit, missä mielessä se on evankeliumia.
(muutkin voivat vastata)
---
PS: Eikö seuraava jae merkitse sitä, että kaste on evankeliumia (lahja):
"Joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä" (Room. 6:7/ vrt. 1.Kor. 6:11)
...ja "ette ole lain alla, vaan armon alla" (Room. 6:15).
Kannattaa lukea koko Room. 6:s luku ja enemmänkin!Kannattaa lukea koko Room. 6:s luku ja enemmänkin!
Avuksi seuraava linkki:
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/ut/utroom06.htm
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212277- 701156
- 1151046
- 491045
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72999Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57967KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.14937Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31910Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55898Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53886