7-päivän palutusoikeus

myyjätär!

Yrittäkää ihmiset jo ymmärtää se, ettei ole olemassa lakia joka sanoo, että kaikilla tuotteilla on 7 päivän (tai peräti 14 päivän) palautusoikeus!!!

Joka päivä saa selittää sitä ihmisille jotka raivoavat päin naamaa, kun en suostu antamaan rahoja ostoksesta takaisin!!!

15

4406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitenniin?

      Kyllä minun mielestäni kaikilla tuotteilla on se lakisääteinen palautusoikeus joko 7päivää tai 14. Kerropa lisää mistä tuotteista tässä on kyse?

      • ree

        Lakisääteinen palautusoikeus on voimassa vain posti- netti- ja muussa etä- ja kotimyynnissä. Siellä se on aina 14 päivää.

        Kun tavallisesta kaupasta käyt ostamassa tuotteen, niin sillä ei automaattisesti ole palautusoikeutta. Monet kaupat kuitenkin vapaaehtoisesti antavat palautusoikeuden.

        Edellä mainittu koskee siis tuotetta, jossa ei ole mitään vikaa tai virhettä. Virheellisen tuotteen voi aina palauttaa, mikäli virhe ei ostettaessa tule ilmi ts. tuotetta myydä viallisena.

        Virheetöntä tuotetta ei siis voi palauttaa kuin etä- ja kotimyynnissä, ellei kauppa vapaaehtoisesti anna palauttaa. Ostajan katumus ei ole kaupan vastuulla, kauppaa ei voi yksipuolisesti purkaa.


      • ree
        ree kirjoitti:

        Lakisääteinen palautusoikeus on voimassa vain posti- netti- ja muussa etä- ja kotimyynnissä. Siellä se on aina 14 päivää.

        Kun tavallisesta kaupasta käyt ostamassa tuotteen, niin sillä ei automaattisesti ole palautusoikeutta. Monet kaupat kuitenkin vapaaehtoisesti antavat palautusoikeuden.

        Edellä mainittu koskee siis tuotetta, jossa ei ole mitään vikaa tai virhettä. Virheellisen tuotteen voi aina palauttaa, mikäli virhe ei ostettaessa tule ilmi ts. tuotetta myydä viallisena.

        Virheetöntä tuotetta ei siis voi palauttaa kuin etä- ja kotimyynnissä, ellei kauppa vapaaehtoisesti anna palauttaa. Ostajan katumus ei ole kaupan vastuulla, kauppaa ei voi yksipuolisesti purkaa.

        korjaan sen verran että virheellistä/viallistakaan tuotetta ei siis aina voi suoraan palauttaa, vaan myyjällä on oikeus/velvollisuus saattaa tuote käyttökelpoiseen kuntoon (korjauttaa) tai vaihtaa uusi toimiva tilalle. Virheelisestäkään tuotteesta ei siis automaattisesti saa rahoja takaisin.

        Tuolla faktaa aiheesta:

        http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6513&id=6513&mode=readdoc

        Ja tietysti kuluttajansuojalaissa:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038?search[type]=pika&search[pika]=kuluttajansuojalaki


      • Mitenniin?
        ree kirjoitti:

        korjaan sen verran että virheellistä/viallistakaan tuotetta ei siis aina voi suoraan palauttaa, vaan myyjällä on oikeus/velvollisuus saattaa tuote käyttökelpoiseen kuntoon (korjauttaa) tai vaihtaa uusi toimiva tilalle. Virheelisestäkään tuotteesta ei siis automaattisesti saa rahoja takaisin.

        Tuolla faktaa aiheesta:

        http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6513&id=6513&mode=readdoc

        Ja tietysti kuluttajansuojalaissa:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038?search[type]=pika&search[pika]=kuluttajansuojalaki

        Jaa jos virheettömästä tuotteesta on kyse niin sittenhän se ei aina ole niin...


      • myyjä
        ree kirjoitti:

        Lakisääteinen palautusoikeus on voimassa vain posti- netti- ja muussa etä- ja kotimyynnissä. Siellä se on aina 14 päivää.

        Kun tavallisesta kaupasta käyt ostamassa tuotteen, niin sillä ei automaattisesti ole palautusoikeutta. Monet kaupat kuitenkin vapaaehtoisesti antavat palautusoikeuden.

        Edellä mainittu koskee siis tuotetta, jossa ei ole mitään vikaa tai virhettä. Virheellisen tuotteen voi aina palauttaa, mikäli virhe ei ostettaessa tule ilmi ts. tuotetta myydä viallisena.

        Virheetöntä tuotetta ei siis voi palauttaa kuin etä- ja kotimyynnissä, ellei kauppa vapaaehtoisesti anna palauttaa. Ostajan katumus ei ole kaupan vastuulla, kauppaa ei voi yksipuolisesti purkaa.

        Tavaraa ostessaessa syntyy asiakkaan ja myyjän välille sopimus, eikä asiakas sitä voi noin vain purkaa. Itsekin olen tämän kanssa joutunut tappelemaan, ja useimmiten olen kuullut lausahduksen" minä otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen". Siinä sitten kerta toisensa jälkeen selittämään, laki itseasiassa sanoo,että minun ei tarvotse purkaa kauppaa yms, Väsyttää aina tapella aiakkaiden kanssa jtka pitävät itsestään selvyytenä palautusoikeutaa.


      • Todellisuus hämärtyy
        myyjä kirjoitti:

        Tavaraa ostessaessa syntyy asiakkaan ja myyjän välille sopimus, eikä asiakas sitä voi noin vain purkaa. Itsekin olen tämän kanssa joutunut tappelemaan, ja useimmiten olen kuullut lausahduksen" minä otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen". Siinä sitten kerta toisensa jälkeen selittämään, laki itseasiassa sanoo,että minun ei tarvotse purkaa kauppaa yms, Väsyttää aina tapella aiakkaiden kanssa jtka pitävät itsestään selvyytenä palautusoikeutaa.

        että virheettömillä tuotteilla ei ole vaihto-oikeutta.

        Nykyajan väki katsoo liikaa amerikkal. elokuvia ja luulee, että täällä on samat säännöt.


      • myyjä
        Todellisuus hämärtyy kirjoitti:

        että virheettömillä tuotteilla ei ole vaihto-oikeutta.

        Nykyajan väki katsoo liikaa amerikkal. elokuvia ja luulee, että täällä on samat säännöt.

        Toisaalta kaupassa saattaa olla jo ennestään miljoona lappua -osa mainontaa, osa tuotetietoa ja muuta, ettei asiakas lappuviidakosta näitä noteeraa. Toisaalta "ei palautusoikeutta" -lappuun voi vedota viimeistään sitten kun asiakas yksipuolisesti haluaa myynti-osto-sopimusta purkaa.

        Välillä tuntuu, että ihmiset palauttelee ostamiaan tavaroita ihan työkseen! Etenkin nyt joululahjaksi saatuja tavaroita kantavat selät vääränä takaisin kauppaan!
        Ja sitten ihmetellään, kun kysyn palautuksen syytä. Onhan postimyyntiostostenkin palautuslomakkeessa on syy kohta:
        1) liian pieni 2)liian iso 3) ei vastannut odotuksia 4)mieli muutttui
        Mutta KAI SILLE PALAUTUKSELLE JOKU SYY ON. Vai ihan vainko huvikseen palautetaan -mutta onhan sekin sitten syy, jonka voisi edelliseen listaan lisätä: 5)huvi.

        Hohhoijjaa!

        Myyjänä minun on otettava huomioon, ettei ihan kaikilla ole puhtaita jauhoja pussissa.. :( En tunne kaikkia asiakkaita, eikä naamasta näy onko asiakas vilpitön.
        Oli syy mikä tahansa, vaikka vain se huvi ;) niin
        -Ottakaa hyvät ihmiset kuitti mukaan kauppaa, jos mahdollista vaihtoa tarvitsette!


      • hb.l
        myyjä kirjoitti:

        Tavaraa ostessaessa syntyy asiakkaan ja myyjän välille sopimus, eikä asiakas sitä voi noin vain purkaa. Itsekin olen tämän kanssa joutunut tappelemaan, ja useimmiten olen kuullut lausahduksen" minä otan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen". Siinä sitten kerta toisensa jälkeen selittämään, laki itseasiassa sanoo,että minun ei tarvotse purkaa kauppaa yms, Väsyttää aina tapella aiakkaiden kanssa jtka pitävät itsestään selvyytenä palautusoikeutaa.

        Toimi sitten niin, että asiakas on tyytyväinen, niin tappeleminen loppuu siihen. Reklaamaatiot asiallisesti vastaan ilmaan käsien levityksiä ja höpöhöpö-selityksiä.


      • jlbn-
        myyjä kirjoitti:

        Toisaalta kaupassa saattaa olla jo ennestään miljoona lappua -osa mainontaa, osa tuotetietoa ja muuta, ettei asiakas lappuviidakosta näitä noteeraa. Toisaalta "ei palautusoikeutta" -lappuun voi vedota viimeistään sitten kun asiakas yksipuolisesti haluaa myynti-osto-sopimusta purkaa.

        Välillä tuntuu, että ihmiset palauttelee ostamiaan tavaroita ihan työkseen! Etenkin nyt joululahjaksi saatuja tavaroita kantavat selät vääränä takaisin kauppaan!
        Ja sitten ihmetellään, kun kysyn palautuksen syytä. Onhan postimyyntiostostenkin palautuslomakkeessa on syy kohta:
        1) liian pieni 2)liian iso 3) ei vastannut odotuksia 4)mieli muutttui
        Mutta KAI SILLE PALAUTUKSELLE JOKU SYY ON. Vai ihan vainko huvikseen palautetaan -mutta onhan sekin sitten syy, jonka voisi edelliseen listaan lisätä: 5)huvi.

        Hohhoijjaa!

        Myyjänä minun on otettava huomioon, ettei ihan kaikilla ole puhtaita jauhoja pussissa.. :( En tunne kaikkia asiakkaita, eikä naamasta näy onko asiakas vilpitön.
        Oli syy mikä tahansa, vaikka vain se huvi ;) niin
        -Ottakaa hyvät ihmiset kuitti mukaan kauppaa, jos mahdollista vaihtoa tarvitsette!

        Suomalaisen palvelukulttuurin kukkanen onkin se, että asiakas on väärässä tai jopa huijari.

        Myyjän ei todellakaan tarvitse ajatella asiakasta huijariksi, kun tämä palauttaa ostamansa tavaran.

        Tavaroiden palauttamisessa tai vaihtamisessa on oma vaivansa, eikä sitä kukaan huvikseen tee. Olet "myyjä" väärällä ammatissa.


      • fghjgfj
        jlbn- kirjoitti:

        Suomalaisen palvelukulttuurin kukkanen onkin se, että asiakas on väärässä tai jopa huijari.

        Myyjän ei todellakaan tarvitse ajatella asiakasta huijariksi, kun tämä palauttaa ostamansa tavaran.

        Tavaroiden palauttamisessa tai vaihtamisessa on oma vaivansa, eikä sitä kukaan huvikseen tee. Olet "myyjä" väärällä ammatissa.

        "Tavaroiden palauttamisessa tai vaihtamisessa on oma vaivansa, eikä sitä kukaan huvikseen tee. Olet "myyjä" väärällä ammatissa. "

        Olet todella naiivi.. Mutta ole huoleti. Kyllä ne silmäsi aukeavat tähän nykymaailmaan vielä joskus. :) Eihän sitä kukaan "huvikseen" tee. Vaan sen takia ettei tarvitsisi maksaa tuotteesta yhtään mitään jos sitä vaikka vain viikon tarvii. Ja sitten kun tarvii toisen viikon niin hakee sitten taas uuden...

        Postimyyntifirmoissa käy nykyään aika hulina aina ennen jääkiekon mm-kisoja. Ja uusi hulina kisojen jälkeen kun tavara liikkuu toiseen suuntaan.


    • Lait kuntoon

      Näinhän se kyllä on että lait ovat vanhentuneita. Entisaikoina tosiaan hypisteltiin tuotetta, pruuvattiin ja vekslattiin ja myyjä tiesi myymästään tuotteesta yhtä jos toista.

      Nykyään asia on toisin, myyjä ei yleensä tiedä mitään mistään, tuotetta ei ole mahdollista testata, ei edes ottaa pakkauksesta. Paketti haetaan jostain noutotiskiltä, eli käytännössä AIVAN SAMA tilaatko tuotteen kotiin. Paitsi että kotiin tilattaessa on mahdollisuus palauttaa tuote.

      • tyktyktky

        Lait ovat tuolta osin kyllä aivan kunnossa ja oikeassa. Vai haluaisitko kenties juuri sinä maksaa lisää joka ikisestä tuotteesta kaupan hyllyllä vain sen takia että puolet kaupan tuotteista menee hävikkiin koska toiset haluavat niitä palautella? Niitä kun ei voi enää uutenakaan myydä...


      • hvljöjöh
        tyktyktky kirjoitti:

        Lait ovat tuolta osin kyllä aivan kunnossa ja oikeassa. Vai haluaisitko kenties juuri sinä maksaa lisää joka ikisestä tuotteesta kaupan hyllyllä vain sen takia että puolet kaupan tuotteista menee hävikkiin koska toiset haluavat niitä palautella? Niitä kun ei voi enää uutenakaan myydä...

        Nykyään myydään todella paljon ihan pilipaliroskaa, jota on pakko palauttaa, joko selvän vian tai puutteellisen käyttöohjeen vuoksi tai tuotteen käyttöön olennaisesti tarvittava osa myydäänkin sikahinnalla erillisenä.

        Ja se, että puolet asiakkaista palauttaisi ostamansa tuotteen on hölynpölyä.

        Lisäksi kiinaroinassa on aivan törkeät katteet, joten turha puhua vaihtohävikin aiheuttamista hinnakorotuspaineista.


      • hljhnjhijl

        Totta puhut. Ennen myyjät tunsivat myymänsä tavaran. Nykyään vain kaupallinen koulutus tuntuu olevan tärkeä.


    • Melkein kuusi vuotta mietitte vastausta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1278
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      939
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      610
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      106
      477
    Aihe