Helluntailaisuus??

utelias

Olen aina ihmetellyt, että miten helluntailaisuus pääpiirteissään eroaa luterilaisuudesta? Helluntailaisilla tuntuu ainakin olevan tiukemmat säännöt, esim. päihteet ovat kiellettyjä (vai ovatko), miksi näin?
Entäpä hyväksyykö kukaan helluntailainen esim. homoutta? Jos ei, niin miksi? Raamatussa kyllä sanotaan sen selkeästi olevan syntiä, mutta toisaalta se opettaa myös, että kaikki ovat tasa-arvoisia. Kaikilla on omat syntinsä, homous on vain yksi muiden joukossa.

Onko opetuksissa jotain eroa kuin luterilaisilla?
Kiitos, jos joku viitsii valaista minuakin :)

12

759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristittyt

No ei kait kaikki Luterilaiset(Uskovat) nyt päissään heilu kuin Ellun kanat.....Eikös raamattu kuitenkin kehoita raittiuteen,oltiin nyt sitten mitä puulakia tahansa....

ps. Jeesus kyllä joi viiniä muttei se viini siihenaikaan ollut kuin ruokajuomaa( siitä ei päihdytty) saa muuten nykyäänkin kait alkoholitonta viiniä ...

poika

• Uskossa

Helluntaiseurakuntaan kuuluvat ovat parannuksen tehneitä uudestisyntyneitä, raamatullisella kasteella kastettuja (uskovaisena otettu kaste) Jumalan lapsia. Lisäksi suurin osa ainakin vastuunkantajat ovat Pyhän Hengen täyteyden saaneet ( Pyhän Hengen kaste) mikä ilmenee Hengen hedelmissä ja uskossa kasvussa, usein heillä on myös erilaisia armolahjoja ja he rohkeasti todistavat Jeesuksesta Kristuksesta. Kaikki seurakuntalaiset seuraavat Jeesusta opissa ja elämässä. Uskontiellä on seurakuntalaisilla ainoa opaskirja, jota Pyhä Henki heille avaa ja selittää. Seurakuntalaiset eivät tuomitse toisia muissa uskonsuunnissa olevia, vaan he uskovat, että myös niissä on uudestisyntyneitä uskovia. Seurakuntalaiset lukevat paljon raamattua ja rukoilevat usein. Seurakunnan kokoukset ovat heille rakkaita. Seurakuntalaiset odottavat Jeesuksen tuloa noutamaan "morsiamensa" ( seurakunta) hääjuhlaan hyvin pian. Heidän mielilause onkin: Tule Herra Jeesus.

Näitä em. asioita voit sitten vapaasti verrata luterilaiseurakuntalaisiin.
      Pelastuksen armoa ja siunausta sinulle kyselijä.

• "Seurakuntalaiset odottavat Jeesuksen tuloa noutamaan "morsiamensa" ( seurakunta) hääjuhlaan hyvin pian. Heidän mielilause onkin: Tule Herra Jeesus."

Onko Jessen morsian odottanut 1900-luvun alusta alkaen miestään tulevaksi "hyvin pian"? Ettei olisi impi kerennyt jo odotellessaan vähän rupsahtaa...

• Uskossa

Jäi opaskirja mainitsematta eli se on Raamattu. Ihmisoppeihin ei turvata vaan Jumalan Sanaan, joka tuli eläväksi Jeesuksessa Kristuksessa.

• tode'

kylläpä osasit selostaa asian viimeisen päälle. ja vielä pelastuksen armoa toivotat päälle? kuka tuon täydellisyys-listauksen jälkeen enää halua pelastua?

• PKS

lähtöisin oleva liike. Se eroaa luterilaisuudesta oikeastaan aivan kaikessa, sakramenttiopissa, pelastusopissa jne. He esim hylkäävät kirkkovuoden paasto- ja juhla-aikoineen. Liturgisen jumalanpalveluksen (messun) sijaan pitävät puhe-laulu tyylisiä kokouksia.

Helluntailaiset hylkäävät lapsikasteen ja kastavat vain uskoon tulleita aikuisia ja pitävät ehtoollista vain muistoateriana, jossa ei saada Kristuksen ruumista ja verta. Raamatun tulkinta on tiukan fundamentalistinen eikä mitään kirkollista traditiota hyväksytä.

Siihen, mitä helluntailaiset hyväksyvät tai paheksuvat moraalisessa mielessä, he saavat vastata itse.

• Uskossa

otetaan ihan niinkuin se Raamatussa on asetettukin Jeesuksen sanoin; Tehkää tämä muistokseni... (1.Kor 11:23-32 )

• PKS
        Uskossa kirjoitti:

otetaan ihan niinkuin se Raamatussa on asetettukin Jeesuksen sanoin; Tehkää tämä muistokseni... (1.Kor 11:23-32 )

Jeesus sanoi myös TÄMÄ ON MiNUN RUUMIINI ja TÄMÄ ON MINUN VERENI. Eikä, että tämä kuvaa minun ruumistani ja vertani. Luette Raamattua valikoiden, niin kuin lahkolaiset aina.

• ehtoollisella
        PKS kirjoitti:

Jeesus sanoi myös TÄMÄ ON MiNUN RUUMIINI ja TÄMÄ ON MINUN VERENI. Eikä, että tämä kuvaa minun ruumistani ja vertani. Luette Raamattua valikoiden, niin kuin lahkolaiset aina.

Muuttuuko se ehtoolliseleipä ruumiiksi ja viini vereksi? Siis katolista oppia?
        Vai olisiko se sittenkin toisin?

• leipä&viini
        ehtoollisella kirjoitti:

Muuttuuko se ehtoolliseleipä ruumiiksi ja viini vereksi? Siis katolista oppia?
        Vai olisiko se sittenkin toisin?

Kyllä se on ainakin niin päin, että ruumis ja veri muuttuvat leiväksi ja viiniksi. Kuoltuaan kuopattu ihminen muuttuu maan ravinteiksi ja menee kierrätykseen. Viiniköynnös ja vilja käyttävät sitten näitä ravinteita. Näin ruumiista ja verestä tulee leipää ja viiniä, jotka taas puolestaan syötyinä ja juotuina ovat ruumiin ravinteita ja muuttuvat lihaksi (=ruumiiksi) ja vereksi. - Se on kierrätystä, se! Ekosysteemi pelaa!

• helluntailaisilla naamiot

he ovat hyvin kaksinaamaista porukkaa.luterilainen on aitoa.hellari on edessä yhtä ja takana toista.kahtiajakautunutta.

jos luet -naamiona terve mieli-niin saat lisävalaistusta.raimo mäkelä on sen kirjoittanut.ja se on hyvä lukea jokaisen..tällä palstalla vierailevan:)

luterilainen osaa elää ja nauttia elämästään.helluntailaiset on omassa kuppikunnassaan joiden seuraan ei ole kellään asiaa.

onhan niitä muitakin eroja.siellä ei saa olla syntinen.vaan on oltava täydellinen.ja se lienee monilla aika vaikeaa.

minulla on hyvin paljon ystäviä jotka on eronneet hellusta.veljeni erotettiin koska hänelle tuli avioero.

sen pituinen se.

• utelias

Niin eli kiitos kaikille teille, jotka vastasitte!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5906
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2780
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2046
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      950
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe