Melkein hipaisin hirveä

Jep, tuossa illalla kuuden jälkeen ajelin Rovaniemeltä Kemiä kohti ja eiköhän siellä sakeahkossa lumipyryssä hirvi tullut maantielle. Aivan läheltä sen vasta huomasin ja piti koukata mutka vastaantulijoiden kaistalla. Sen verran jostain kajasti valoa, että näin taustapeilistä hirven jääneen seisomaan keskelle tietä. Vastaan tuli myös muutamien autojen jononpätkiä ja räpsyttelin valoja varoittaakseni heitä. Peilistä näinkin parin etummaisen jarruvalojen syttyvän just siinä lähellä, missä se hirvikin suunnilleen oli.

On se prkl kumma, kun Suomeen ei saada noita riista-aitoja rakennettua teiden varsille niin kuin Ruotsissa. Ruotsissa on suurempi hirvikanta kuin Suomessa ja vähemmän hirvionnettomuuksia ja aitoja rakennetaan lisää.

33

1629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rallaa

      olisit käyttänyt sumareita, niin olis se hirvetys näkyny paremmin.....

      • Oliskohan sellaista missään myytävänä? Taitaa joutua niitä aitojakin vielä odottelemaan...


      • pikku-stobe
        Kairakettu kirjoitti:

        Oliskohan sellaista missään myytävänä? Taitaa joutua niitä aitojakin vielä odottelemaan...

        loistoautoihin on tälläinen kehitteillä.Mutta ilmoittaakohan se jokaisen pupujussinkin ,joka on loikkaamassa pusikosta ajotielle?


    • hiritääää

      Hirvet harvoin koukkaavat takaisin. Kannaattaa seuraavalla kerralla väistää takaosan puolelta, ettei joudu vastaantulijoiden kaistalle

      • Takaosan ohitus olisi merkinnyt ojaan ajoa. Nyt on auto ehjänä pihassa ja ehjänä sekä matkustaja, että minäkin.


      • Kallonkutistaja

        Entäs jos se tuleekin sieltä vastaantulijoiden puolelta?


      • yleistä

        Olen muutaman kerran nähnyt kun hirvi tekee uparit päästyään tien toiselle puolelle. Melkoisen arka tuo kavioeläin, säikähtelee omaa varjoaankin.
        Onpas joskus tuo hirvi jäänyt seisoskelemaan auton eteenkin kuin poro, siihen auttaa vain yksi konsti, autosta ulos jalkautuminen ja muutaman voimasanan huutaminen.


      • on kylläkin
        yleistä kirjoitti:

        Olen muutaman kerran nähnyt kun hirvi tekee uparit päästyään tien toiselle puolelle. Melkoisen arka tuo kavioeläin, säikähtelee omaa varjoaankin.
        Onpas joskus tuo hirvi jäänyt seisoskelemaan auton eteenkin kuin poro, siihen auttaa vain yksi konsti, autosta ulos jalkautuminen ja muutaman voimasanan huutaminen.

        sorkkaeläin eika kavioeläin,muutenkin tunnut olevan aivan ulkona hirven käyttäytymisen suhteen.


    • Örkki

      Sinulla on väärä tilannenopeus. Fiksu ajokortiton tutkija tietää, että AINA on väärä tilannenopeus kun kolahtaa.

      • Jep jep

        Oikea tilannenopeus olisi ollut nolla. Näin olisi vältytty vaaratilanteelta... Suki suki nam nam äiti leipoo meillä piperit. Voi, kunpa kaikki autoilijat tajuaisivat tämän ihanan seikan, että vauhti tappaa. Meidän tulisi liikkua autoinemme siten, että edellä kävelee punaista lippua kantava henkilö.

        Näin ilmeisesti tehdään helssingin suunnalla tulevaisuudessa. 30-rajoitus, vaikka klo 23 juhannusyönä ja Ford Tourneo Connect -kamerakaappi rek.no SOG-969 parkissa kadun varressa. Onko muita vaihtoehtoja kuin sakkoja sakkoja isoja sakkoja?


      • Helpottaja
        Jep jep kirjoitti:

        Oikea tilannenopeus olisi ollut nolla. Näin olisi vältytty vaaratilanteelta... Suki suki nam nam äiti leipoo meillä piperit. Voi, kunpa kaikki autoilijat tajuaisivat tämän ihanan seikan, että vauhti tappaa. Meidän tulisi liikkua autoinemme siten, että edellä kävelee punaista lippua kantava henkilö.

        Näin ilmeisesti tehdään helssingin suunnalla tulevaisuudessa. 30-rajoitus, vaikka klo 23 juhannusyönä ja Ford Tourneo Connect -kamerakaappi rek.no SOG-969 parkissa kadun varressa. Onko muita vaihtoehtoja kuin sakkoja sakkoja isoja sakkoja?

        "Onko muita vaihtoehtoja kuin sakkoja sakkoja isoja sakkoja?"

        On toki. Noudatetaan niitä rajoituksia.


      • jep jep
        Helpottaja kirjoitti:

        "Onko muita vaihtoehtoja kuin sakkoja sakkoja isoja sakkoja?"

        On toki. Noudatetaan niitä rajoituksia.

        Niin kai sitten. On se vaan yks saatanan vittu, tämä maa. Ohessa asiaatuntevan polliisin kommentti tän päivän iltsikasta:

        "Noin 30 vuoden kokemuksella sanoisin, että vain 10-20 prosenttia autoilijoista pääkaupunkiseudulla noudattaa aina sallittuja nopeuksia. On enemmän tapana ajaa kovempaa kuin sallitaan, kuin että ajettaisiin hiljempaa kuin sallitaan." Helsingin liikenne- ja erityispoliisin ylikonstaapeli Martti Miekkoniemi sanoo.

        No mutta ei kukaan tietenkään noudata jotain kävelynopeusrajoituksia. Luulisi sen partion fiksummankin kaverin käsittävän, että ehkä ne rajoitukset ovat hiukka alakantissa, jos 9 kymmenestä ei niitä noudata... 30 vuotta seurannut viisaana ylhäältäpäin, eikä mitään muuta kuin sama ainainen kyylä.


      • Elmeri
        Jep jep kirjoitti:

        Oikea tilannenopeus olisi ollut nolla. Näin olisi vältytty vaaratilanteelta... Suki suki nam nam äiti leipoo meillä piperit. Voi, kunpa kaikki autoilijat tajuaisivat tämän ihanan seikan, että vauhti tappaa. Meidän tulisi liikkua autoinemme siten, että edellä kävelee punaista lippua kantava henkilö.

        Näin ilmeisesti tehdään helssingin suunnalla tulevaisuudessa. 30-rajoitus, vaikka klo 23 juhannusyönä ja Ford Tourneo Connect -kamerakaappi rek.no SOG-969 parkissa kadun varressa. Onko muita vaihtoehtoja kuin sakkoja sakkoja isoja sakkoja?

        Itse ajelen näin joulun kunniaksi punainen lakki päässä. Punaista lippua en tue.. tietääkseni ne poltettiin jo 1900-luvun loppupuoliskolla. Oikea tilannenopeus olisi ko. tilanteessa ollut mielestäni n.230 km/h, sillä silloin olisit ehtinyt ko. kohdasta jo ennen hirven tuloa.


    • Äijälä

      Oliko sinulla miten paljon vauhtia, kun ajoit lumipyryssä? Sinulla oli tuuria, kun hirvi oli jo valmiiksi paikoillaan, eikä liikkunut tai hypännyt yhtä-äkkiä eteesi.

      Eihän niitä hirviaitoja tule joka paikkaan, on selviö, kun ei tule paljon muutakaan tiehoitoa.

      Parasta hirviaitaa on se, kun ajattelee niitä hirviä mielessään ajaessaan pimeässä lumipyryssä.
      Tämä tarkoittaa sitä, otetaan ne hirvivaaramerkit vakavasti ja vähennetään nopeutta 20-30 km/h.
      Nopeutta pitää pudottaa myös muulloinkin, elikkä aina huonolla säällä ajettaessa.
      Tämäkään varotoimenpide ei tietenkään takaa 100 %.sta suojaa hirviltä ja muilta yllätyksiltä, mutta tottahan se vähentää sitä riskiä aika lailla.

      Olen täällä paasannut nopeuden merkityksestä ajoturvallisuuteen pitkän aikaa, mutta hitaasti ne asiat silti tahtoo mennä perille.

      Täällä korostuu vain se, että pitää ajaa muun liikenteen vauhdin mukaan ja pitää osata ajaa niinkuin auto-Antero nopeaa ja huipputaitavasti.

      • ja turvallinen nopeus on kai nolla.
        Joskus Lapissa päivällä ajelin kuuttakymppiä ja katselin maisemia. Kun maisemat oli katseltu, katselin eteeni ja olin juuri aikaissa polkaista kaasua, kun hirvi meni auton edestä. Metri jäi rakoa, mitään en ehtinyt tehdä.
        Tuurillaan ne laivatkin seilaa. Kuulemma.


      • Ajoin 90 km/h ja rajoitushan siellä on 80. Jos olisin hiukankaan hidastanut siinä, niin se hirvi olisi ehtinyt kokonaan tielle ja siis aivan eteeni. Sehän oli tulossa tielle juuri silloin ja seisahtui paikoilleen keskelle tietä heti ohitettuani sen.



      • Äijälä
        Kairakettu kirjoitti:

        Näyttääpä hirviä olleen liikkeellä hiukan muuallakin: http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=529912

        No turha se on jossitella, ajoinko tilanteeseen oikealla nopeudella. Yksi asia on kuitenkin varma. Mitä pienempi on nopeus hirveen törmättäessä, sitä lievempiä ovat seuraukset.

        Nuo lehtiuutiset osoittavat vain sen, että hirvet täytyy ottaa kuolemanvakavasti, eli kun on huono näkyvyys, ei vauhtia passaa olla 90 km/h, niinkuin sinulla oli, jota oli keliin, tilanteeseen ja nopeusrajoitusten mukaisesti liikaa kumminkin.
        Mutta näinhän ne kaikki ajattelee ja sitten kun rysähtää, uskotan:"Eihän kohtaloaaan voi välttää!"


      • sinivilkku
        sitroen kirjoitti:

        ja turvallinen nopeus on kai nolla.
        Joskus Lapissa päivällä ajelin kuuttakymppiä ja katselin maisemia. Kun maisemat oli katseltu, katselin eteeni ja olin juuri aikaissa polkaista kaasua, kun hirvi meni auton edestä. Metri jäi rakoa, mitään en ehtinyt tehdä.
        Tuurillaan ne laivatkin seilaa. Kuulemma.

        nollanopeuskaan aina riitä.

        Olen nähnyt tilanteen kun kuljettaja näki hirven tulevan tielle ja ehti pysäyttää auton. Hirvi katseli viiden metrin päässä....sitten tuli ja potki auton oikean sivun niin, että molemmat ovet jouduttiin uusimaan. Kun oli aikansa potkinut palasi samaan suuntaan mistä oli tullutkin.

        Itse ajoin sitä seuraavaa autoa ja katselin siis aitiopaikalta tapahtunutta.


      • Äijälä kirjoitti:

        No turha se on jossitella, ajoinko tilanteeseen oikealla nopeudella. Yksi asia on kuitenkin varma. Mitä pienempi on nopeus hirveen törmättäessä, sitä lievempiä ovat seuraukset.

        Nuo lehtiuutiset osoittavat vain sen, että hirvet täytyy ottaa kuolemanvakavasti, eli kun on huono näkyvyys, ei vauhtia passaa olla 90 km/h, niinkuin sinulla oli, jota oli keliin, tilanteeseen ja nopeusrajoitusten mukaisesti liikaa kumminkin.
        Mutta näinhän ne kaikki ajattelee ja sitten kun rysähtää, uskotan:"Eihän kohtaloaaan voi välttää!"

        Poliitikot eivät ota, koska rahoja aitoihin pihistellään.

        Jos 80:n alueella pudotetaan nopeutta ohjeesi mukan 20-30 km/h, niin eihän sellaisesta matelusta mitään tule pitkiä matkoja ajaville.

        Eipä tuota nopeutta minulla ollut liikaa vastaantulleen poliisipartionkaan mielestä, kun eivät pysäyttäneet, mutta kauempana takanani tulleen pysäyttivät. Olin muuten vähän aikaisemmin ohittanutkin sen. Kohtaamishetkellä minulla oli se 90 nopeutena ja se on todellista nopeutta, ei mittarin näyttämää.


      • Äijälä kirjoitti:

        No turha se on jossitella, ajoinko tilanteeseen oikealla nopeudella. Yksi asia on kuitenkin varma. Mitä pienempi on nopeus hirveen törmättäessä, sitä lievempiä ovat seuraukset.

        Nuo lehtiuutiset osoittavat vain sen, että hirvet täytyy ottaa kuolemanvakavasti, eli kun on huono näkyvyys, ei vauhtia passaa olla 90 km/h, niinkuin sinulla oli, jota oli keliin, tilanteeseen ja nopeusrajoitusten mukaisesti liikaa kumminkin.
        Mutta näinhän ne kaikki ajattelee ja sitten kun rysähtää, uskotan:"Eihän kohtaloaaan voi välttää!"

        Kylläpä niitä sattuu näköjään tiuhaan: http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=529998

        Otatko sinä asian niin vakavasti, että mietit ketä äänestät? Aidoilla ja tiestön parantamisella alkaa olla jo kiire.


      • nouse
        Äijälä kirjoitti:

        No turha se on jossitella, ajoinko tilanteeseen oikealla nopeudella. Yksi asia on kuitenkin varma. Mitä pienempi on nopeus hirveen törmättäessä, sitä lievempiä ovat seuraukset.

        Nuo lehtiuutiset osoittavat vain sen, että hirvet täytyy ottaa kuolemanvakavasti, eli kun on huono näkyvyys, ei vauhtia passaa olla 90 km/h, niinkuin sinulla oli, jota oli keliin, tilanteeseen ja nopeusrajoitusten mukaisesti liikaa kumminkin.
        Mutta näinhän ne kaikki ajattelee ja sitten kun rysähtää, uskotan:"Eihän kohtaloaaan voi välttää!"

        autostasi pois hirviä pelottelemaan pois tieltä


      • Äijälä
        Kairakettu kirjoitti:

        Kylläpä niitä sattuu näköjään tiuhaan: http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=529998

        Otatko sinä asian niin vakavasti, että mietit ketä äänestät? Aidoilla ja tiestön parantamisella alkaa olla jo kiire.

        On aivan se ja sama, ketä äänestää, se ei muuta asioiden kulkua miksikään.
        Valta nousee päähän aina sillä, joka tulee valituksi. Hirviaidat unohtuu joka tapauksessa.

        Varmasti sattuu, siitä ei ole epäilystäkään.
        Mutta miksi sattuu? Siksi sattuu, koska ajetaan liian kovaa, ollaan välinpitämättömiä, huolettomia, ylimielisiä, vastuuntunnottomia, luotetaan onneen tai kohtaloon ja jotkut Herran huomaan.
        Esim. tuo sinun ajosi lumisateessa huonon näkyvyyden vallitessa 90 km.n nopeudella oli suoranaista varomattomuutta. Sinut pelasti ainoastaan hyvä tuuri, ei mikään sopiva ajonopeus.

        Monella ei ole yhtä hyvä tuuri, kenties ei sinullakaan ensi kerralla ole samanlaista tuuria.


      • Äijälä kirjoitti:

        On aivan se ja sama, ketä äänestää, se ei muuta asioiden kulkua miksikään.
        Valta nousee päähän aina sillä, joka tulee valituksi. Hirviaidat unohtuu joka tapauksessa.

        Varmasti sattuu, siitä ei ole epäilystäkään.
        Mutta miksi sattuu? Siksi sattuu, koska ajetaan liian kovaa, ollaan välinpitämättömiä, huolettomia, ylimielisiä, vastuuntunnottomia, luotetaan onneen tai kohtaloon ja jotkut Herran huomaan.
        Esim. tuo sinun ajosi lumisateessa huonon näkyvyyden vallitessa 90 km.n nopeudella oli suoranaista varomattomuutta. Sinut pelasti ainoastaan hyvä tuuri, ei mikään sopiva ajonopeus.

        Monella ei ole yhtä hyvä tuuri, kenties ei sinullakaan ensi kerralla ole samanlaista tuuria.

        Kyllä Tanskassakin puolue piti lupauksensa ja nosti nopeusrajoituksia. Aivan samoin nuo pellet joutuvat Suomessakin ottamaan asioita huomioon, vaikka eduskuntaan pyrkivistä vain yksi pitäisi liikenteen turvallisuuden parantamista tärkeänä. Nimittäin äänivyöry sellaiselle yhdelle pakottaisi muutkin pohtimaan samoja asioita (vaikka vain kateuttaan).

        Se kuollut taksikuski oli vasta parikymppinen ja hirvi oli tullut tielle sellaisella elueella, jossa ei hirviä uskoisi liikkuvankaan. Ei niitä voi alkaa joka nurkan takaa epäilemään eteen tulevaksi ja pudottelemaan nopeuksia. Et kai unissasikaan kuvittele, että kaikki Suomen autoilijat pudottaisivat yhtäkkiä maantienopeuksiaan 20-30 km/h. Ei niin kuvitella Ruotsissakaan, aitoja on rakennettu paljon ja lisää tulee, se keino tepsii.


      • koirakettu
        Kairakettu kirjoitti:

        Kylläpä niitä sattuu näköjään tiuhaan: http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=529998

        Otatko sinä asian niin vakavasti, että mietit ketä äänestät? Aidoilla ja tiestön parantamisella alkaa olla jo kiire.

        Niin, ketäs sitten pitäisi äänestää? Kukahan mahtaa sitten tuoda Suomen täyteen hirviaidallisia moottoriteitä joissa vapaa nopeus? Laita nimi niin lupaan harkita...


      • koirakettu kirjoitti:

        Niin, ketäs sitten pitäisi äänestää? Kukahan mahtaa sitten tuoda Suomen täyteen hirviaidallisia moottoriteitä joissa vapaa nopeus? Laita nimi niin lupaan harkita...

        No jos nykyisistä haluat valita, niin tultahan noiden sähköpostiosoitteita löytyy: http://www.eduskunta.fi/

        Sen verran sinulla pitäisi olla aktiivisuutta, että otat itse selvää ketä kannattaa äänestää.

        Niitä vapaita nopeuksia tuskin kovin moni on vielä haluamassa, mutta kunhan saataisiin edes tiestö ajantasalle aluksi.

        Ruotsi taidetaan muuten aidata kauttaaltaan, tulee hirviaidat, nopeammat väylät ja vastakkaisiin suuntiin menevät kaistat erotetaan kaiteella. Tutkapaikat siellä jäävät tietysti samalla aika vähiin, ellei sitten kameratolppia aleta pystyttämään, mutta niistähän ei ole kiusaa. Jo ennestäänkin Suomea parempi liikenneturvallisuus paranee yhä vaan ja saa Suomen näyttämään melkoiselta takapajulalta.

        No, kyllä sitten jossain vaiheessa Suomessakin havahdutaan, mutta ollaan kymmeniä vuosia jäljessä, kuten jo nyt liikennekulttuurissakin.


      • Äijälä
        Kairakettu kirjoitti:

        Kyllä Tanskassakin puolue piti lupauksensa ja nosti nopeusrajoituksia. Aivan samoin nuo pellet joutuvat Suomessakin ottamaan asioita huomioon, vaikka eduskuntaan pyrkivistä vain yksi pitäisi liikenteen turvallisuuden parantamista tärkeänä. Nimittäin äänivyöry sellaiselle yhdelle pakottaisi muutkin pohtimaan samoja asioita (vaikka vain kateuttaan).

        Se kuollut taksikuski oli vasta parikymppinen ja hirvi oli tullut tielle sellaisella elueella, jossa ei hirviä uskoisi liikkuvankaan. Ei niitä voi alkaa joka nurkan takaa epäilemään eteen tulevaksi ja pudottelemaan nopeuksia. Et kai unissasikaan kuvittele, että kaikki Suomen autoilijat pudottaisivat yhtäkkiä maantienopeuksiaan 20-30 km/h. Ei niin kuvitella Ruotsissakaan, aitoja on rakennettu paljon ja lisää tulee, se keino tepsii.

        Enhän ole esittänytkään, että nopeuksia nyt tarvis pudottaa niin alas kuin 20-30 km/h

        Puhuin sinun tapauksestasi, kun ajoit 90 km/h siellä pohjoisessa huonossa säässä.

        On vissi ero törmätä hirveen 70 km,n nopeudesta kuin sinun 90km.n vauhdista.
        Minä olisin nimittäin ajellut tuossa sun tapauksessa tuota 70,n vauhtia,

        Asiantuntijat voivat kertoa, millainen ero törmäysvoimissa voisi olla.

        Kyllä, hirvet ovat yllättäviä otuksia.
        Yksi hyvä keino olis lisätä määrärahaa, jolla pantaisiin pystyyn ennennäkemättömät risusavotat.
        Alettasiin raivauttamaan työttömien armeijalla kaikki tienvarsien pusikot pois vähintään viiden metrin etäisyydeltä ojan äärilaidasta mitattuna.

        Tämä olis paljon halvempi kuin aitojen teko ja näkyvyyttä tulis kummasti lisää.

        Eihän semmoisilla tieosuuksilla, joissa puusto ulottuu sakeana ojan laitaan asti, uskalla millään ajaa tavallista nopeutta, kun ei näe, milloin hirvi hyppää eteen.


      • Äijälä kirjoitti:

        Enhän ole esittänytkään, että nopeuksia nyt tarvis pudottaa niin alas kuin 20-30 km/h

        Puhuin sinun tapauksestasi, kun ajoit 90 km/h siellä pohjoisessa huonossa säässä.

        On vissi ero törmätä hirveen 70 km,n nopeudesta kuin sinun 90km.n vauhdista.
        Minä olisin nimittäin ajellut tuossa sun tapauksessa tuota 70,n vauhtia,

        Asiantuntijat voivat kertoa, millainen ero törmäysvoimissa voisi olla.

        Kyllä, hirvet ovat yllättäviä otuksia.
        Yksi hyvä keino olis lisätä määrärahaa, jolla pantaisiin pystyyn ennennäkemättömät risusavotat.
        Alettasiin raivauttamaan työttömien armeijalla kaikki tienvarsien pusikot pois vähintään viiden metrin etäisyydeltä ojan äärilaidasta mitattuna.

        Tämä olis paljon halvempi kuin aitojen teko ja näkyvyyttä tulis kummasti lisää.

        Eihän semmoisilla tieosuuksilla, joissa puusto ulottuu sakeana ojan laitaan asti, uskalla millään ajaa tavallista nopeutta, kun ei näe, milloin hirvi hyppää eteen.

        Oli siellä kuule kyllä muitakin autoilijoita kuin minä. Siellä oli aika yllättävänkin vilkas liikenne. Jos olisin ainoana pudottanut nopeuteni seitsemäänkymppiin, niin olisin ollut tukkona muille ja aiheuttanut lukuisia ohitustilanteita.

        Pusikoiden raivaaminen auttaa vain päiväajoihin, ja vähän silloinkin. Pimeällä se hirvi jää näkemättä riittävän ajoissa aukeillakin paikoilla eikä katuvalaistuskaan auta mitään.

        Taas oli muuten sattunut ainakin pohjoisessa 3 uutta hirvikolaria, radiossa mainittiin hetki sitten.


      • sinivilkku
        Äijälä kirjoitti:

        Enhän ole esittänytkään, että nopeuksia nyt tarvis pudottaa niin alas kuin 20-30 km/h

        Puhuin sinun tapauksestasi, kun ajoit 90 km/h siellä pohjoisessa huonossa säässä.

        On vissi ero törmätä hirveen 70 km,n nopeudesta kuin sinun 90km.n vauhdista.
        Minä olisin nimittäin ajellut tuossa sun tapauksessa tuota 70,n vauhtia,

        Asiantuntijat voivat kertoa, millainen ero törmäysvoimissa voisi olla.

        Kyllä, hirvet ovat yllättäviä otuksia.
        Yksi hyvä keino olis lisätä määrärahaa, jolla pantaisiin pystyyn ennennäkemättömät risusavotat.
        Alettasiin raivauttamaan työttömien armeijalla kaikki tienvarsien pusikot pois vähintään viiden metrin etäisyydeltä ojan äärilaidasta mitattuna.

        Tämä olis paljon halvempi kuin aitojen teko ja näkyvyyttä tulis kummasti lisää.

        Eihän semmoisilla tieosuuksilla, joissa puusto ulottuu sakeana ojan laitaan asti, uskalla millään ajaa tavallista nopeutta, kun ei näe, milloin hirvi hyppää eteen.

        Olet joskus sanonut, että "kyllä kai minäkin moottoritiellä uskaltaisin ajaa100km/h".

        Viime yön "saalis" 100km:n matkalla moottoritietä oli 8 peuraa ja 5 hirveä. 1 peura vähän osui ja jäi istua kököttämään keskelle tietä. Arvaas kuka soitti virkavallan hakemaan uhkarohkean yksilön pois ja ajamaan muut kohelot eläimet aitojen taakse? No tietenkin se rekkakuski, joka ei mitään mistään välitä. Ajatteli kuitenkin taas kerran avittaa pian alkavaa työmatkaliikennettä, että heillä olisi turvallisempaa ajella ja pääsisivät ehjinä koneidensa ääreen taas aloittamaan jokapäiväisen rekkakuskien mollaamisen.


      • pikku-stobe
        Kairakettu kirjoitti:

        No jos nykyisistä haluat valita, niin tultahan noiden sähköpostiosoitteita löytyy: http://www.eduskunta.fi/

        Sen verran sinulla pitäisi olla aktiivisuutta, että otat itse selvää ketä kannattaa äänestää.

        Niitä vapaita nopeuksia tuskin kovin moni on vielä haluamassa, mutta kunhan saataisiin edes tiestö ajantasalle aluksi.

        Ruotsi taidetaan muuten aidata kauttaaltaan, tulee hirviaidat, nopeammat väylät ja vastakkaisiin suuntiin menevät kaistat erotetaan kaiteella. Tutkapaikat siellä jäävät tietysti samalla aika vähiin, ellei sitten kameratolppia aleta pystyttämään, mutta niistähän ei ole kiusaa. Jo ennestäänkin Suomea parempi liikenneturvallisuus paranee yhä vaan ja saa Suomen näyttämään melkoiselta takapajulalta.

        No, kyllä sitten jossain vaiheessa Suomessakin havahdutaan, mutta ollaan kymmeniä vuosia jäljessä, kuten jo nyt liikennekulttuurissakin.

        on vissiin suosikkis hihihi


    • pikku-stobe

      olin hiacen puikoissa yöllä ja ihmettelin kun talipäät rupesivat hiljentelemään. Päätin runtaista koko letkan ohi.Letkan ohi päästyäni katsoin apparin puoleisesta ikkunasta,siitä näkyi valtava hirven takapuoli ,aika läheltä liippasi.Vähän matkaa ajettuani sojotti toinen hirvi keskellä tietä.Pysäytin auton pintareelle ja hyppäsin autosta ulos.Rupesin puimaan nyrkkiä ja pitämään karmeata älämölöä.Hirvi lähti köpöttelemään kohti,silloin iski karmea paniikki. Lähdin juoksemaan pellolle hirvi perässä.Onneksi sattui lähellä olemaan joku koivun raato ,johon pääsin kiipeämään karkuun.Siellä sitten jöpötettiin.Onneksi taskussani oli piippu mukana,polttelin sitä rauhassa ja hirvi mölisi puun alla.Yhtäkkiä hirvi nosti turpaansa ylöspäin ja karistin piipun karstat suoraan sen nenäaukosta sisään.Jumalauta tuli hirvelle kiire.Älkää ihmiset kiusatko hirviä,minä en ainakaan enää koskaan...........

      • stobe

        Etsä kerran oo jenkilläs vetänyt lapissa porotokkaankin


      • pikku-stobe
        stobe kirjoitti:

        Etsä kerran oo jenkilläs vetänyt lapissa porotokkaankin

        allani oli silloin amerikkalainen,eikä mikään pläkkipelti japsi.Poroja kuoli puoli tusinaa.Oli siinä hommaa leikellä korvia irti,ettei vääräsääri Saaamelaiset saa valtiolta korvauksia menettämistään poroista.Poronlihaa riitti toki koko loppuvuodeksi......


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      62
      3802
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3010
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2931
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      368
      2003
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1151
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1136
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      959
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      931
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      109
      930
    Aihe