Millainen on ajaa 5 akselinen kuormaauto?Täällä meitin suunnissa meneillään isot maansiirtotyöt ja 5 akselisia autoja puolisenkymmentä ajossa.Onko kallis uuteja, entä kantavuus?
5 akselia
36
26397
Vastaukset
- Sisun
uusia viisiakselisia on mukava ajaa. Kantavuudesta en ihan varma ole, mutta siirsin yhden sellaisen Helsingistä Jyväskylään ja hyvin tuntui kääntyvän ja oli muutenkin ketterä. Mutta ei sellaista ihan ensiautoksi voi suositella...
- jjj
Kantavuudesta en tiedä, riippuu varmaan auton omamassasta, mutta kokonaispaino on 43 t.
Kokonaispaino siis.
Lyhyessä ajossa saa paremman katteen kuin muilla, kasettivehkeeseen nähden ei kasetointia -> nopeampi ajorytmi. Kantavuus noin 20 tonnia. Mutta kun ajomatka kasvaa sopivan pitkäksi, niin sitten ei enää jää pullan ostorahaa viisiakselisella.
Oikaiskaa jos puhun läpiä päähän- sam
eipä aivan taida olla noin suuri kokonais paino!!!!38 vois olla lähenpänä
- pönttö
21§ Auton kokonaismassa
1.g) viisiakselinen auto 38 t
2. Neli- tai viisiakselisen auton kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg, kun on kysymys neliakselisesta autosta, ja 350 kg, kun on kysymys viisiakselisesta autosta, jokaiselta 0,10 metriltä, jonka auton äärimmäisten akselien välinen etäisyys ylittää 1,80 metriä.
*************************************
Otetaan nyt vielä vaikka esimerkki:
ns. puimuriohjauksella varustettu auto, perusakseliväli 4300, telivälit 1360 ja 1350.
Äärimmäisten akselien välinen etäisyys on 7010 mm eli 7,01 m. Tuo 1,80 metriä ylitetään 5,21 metrillä, noita 0,1 metrin pätkiä 52 kpl.
Kokonaismassaksi siltasäännöstä tulee siis 20000 52*350=38200 kg. Eli tässä jää asetuksen määrämä 38000 kg määrääväksi. - määrääväksi
pönttö kirjoitti:
21§ Auton kokonaismassa
1.g) viisiakselinen auto 38 t
2. Neli- tai viisiakselisen auton kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg, kun on kysymys neliakselisesta autosta, ja 350 kg, kun on kysymys viisiakselisesta autosta, jokaiselta 0,10 metriltä, jonka auton äärimmäisten akselien välinen etäisyys ylittää 1,80 metriä.
*************************************
Otetaan nyt vielä vaikka esimerkki:
ns. puimuriohjauksella varustettu auto, perusakseliväli 4300, telivälit 1360 ja 1350.
Äärimmäisten akselien välinen etäisyys on 7010 mm eli 7,01 m. Tuo 1,80 metriä ylitetään 5,21 metrillä, noita 0,1 metrin pätkiä 52 kpl.
Kokonaismassaksi siltasäännöstä tulee siis 20000 52*350=38200 kg. Eli tässä jää asetuksen määrämä 38000 kg määrääväksi.kun suomessa neliakselisen suurin kokonaispaino on 32t.tajusitko pönttö?
- pönttö
määrääväksi kirjoitti:
kun suomessa neliakselisen suurin kokonaispaino on 32t.tajusitko pönttö?
eiköhän tuo otsikosta selvinnyt...
- asetus jostain niin
pönttö kirjoitti:
eiköhän tuo otsikosta selvinnyt...
siinähän jo akselivälit kertoo esimerkkiauton olevan neliakselisen, eli 4300mm etuakselista ensimmäiseen vetävään akseliin, 1360mm toiseen vetävään ja 1350mm viimeiseen ja NELJÄNTEEN AKSELIIN!
- pönttö
asetus jostain niin kirjoitti:
siinähän jo akselivälit kertoo esimerkkiauton olevan neliakselisen, eli 4300mm etuakselista ensimmäiseen vetävään akseliin, 1360mm toiseen vetävään ja 1350mm viimeiseen ja NELJÄNTEEN AKSELIIN!
Kaipa tiedän mitä itse kirjoitin...
Puhe oli perusakselivälistä, siis etuakselista ensimmäiseen vetävään. Missään ei puhuttu, etteikö autossa olisi toista etuakselia. Mutta jos se noin kovasti koskee, niin esimerkkiauton kaikki akselivälit olivat: 1940 2360 1360 1350.
Tuota etuakselien väliä ei yleensä mainita erikseen, koska se yleensä on automerkissä on aina vakio. Lisäksi kun se ei juurikaan vaikuta voimalinjakokoonpanoon ym. Kunhan tulee akseli mukaan... - autosta
pönttö kirjoitti:
Kaipa tiedän mitä itse kirjoitin...
Puhe oli perusakselivälistä, siis etuakselista ensimmäiseen vetävään. Missään ei puhuttu, etteikö autossa olisi toista etuakselia. Mutta jos se noin kovasti koskee, niin esimerkkiauton kaikki akselivälit olivat: 1940 2360 1360 1350.
Tuota etuakselien väliä ei yleensä mainita erikseen, koska se yleensä on automerkissä on aina vakio. Lisäksi kun se ei juurikaan vaikuta voimalinjakokoonpanoon ym. Kunhan tulee akseli mukaan...annetaan tekniset tiedot niin kyllä siellä on kaikkien akselien välit
- 4300mm akseliväli
autosta kirjoitti:
annetaan tekniset tiedot niin kyllä siellä on kaikkien akselien välit
on ihan normaali neliakselin akseliväli missä on viimeinen akseli kääntyvä
- omamassa
pönttö kirjoitti:
Kaipa tiedän mitä itse kirjoitin...
Puhe oli perusakselivälistä, siis etuakselista ensimmäiseen vetävään. Missään ei puhuttu, etteikö autossa olisi toista etuakselia. Mutta jos se noin kovasti koskee, niin esimerkkiauton kaikki akselivälit olivat: 1940 2360 1360 1350.
Tuota etuakselien väliä ei yleensä mainita erikseen, koska se yleensä on automerkissä on aina vakio. Lisäksi kun se ei juurikaan vaikuta voimalinjakokoonpanoon ym. Kunhan tulee akseli mukaan...Niin, eli millainen omamassa tuossa esimerkkiautossa on? On jo pidemmän aikaan kiinnostanut 5-akselisen kantavuus, muttei ole tullut missään vastaan.
- pönttö
omamassa kirjoitti:
Niin, eli millainen omamassa tuossa esimerkkiautossa on? On jo pidemmän aikaan kiinnostanut 5-akselisen kantavuus, muttei ole tullut missään vastaan.
Otin mitat TrailerWin-ohjelmasta Scanian P124 10x4 autosta, kun puhe oli lähinnä noista ääriakseliväleistä. Ohjelman tietokanta pitää alustapainoille aika hyvin, mutta sitten naftatankin koko, lavan paino, kippi ym. vaikuttaa niin paljon, että en lähde tässä omamassaa arvailemaan. Pelkän alustan paino oli 10740 kg, jos tiedät/osaat arvioida lavan painoa, niin tuolla pääset eteenpäin.
- menee
pönttö kirjoitti:
Otin mitat TrailerWin-ohjelmasta Scanian P124 10x4 autosta, kun puhe oli lähinnä noista ääriakseliväleistä. Ohjelman tietokanta pitää alustapainoille aika hyvin, mutta sitten naftatankin koko, lavan paino, kippi ym. vaikuttaa niin paljon, että en lähde tässä omamassaa arvailemaan. Pelkän alustan paino oli 10740 kg, jos tiedät/osaat arvioida lavan painoa, niin tuolla pääset eteenpäin.
Ahaa, tuttu ohjelma. Itsellä on käytössä sen verran vanhempi versio, ettei siinä muistaakseni ole 5-akselisia.
Scanian sivujen mukaan P340 8x4:n omapaino olisi noin 8900 kg, myöskin ilman kuskia ja naftaa. Eroa siis 1840 kg. Kokonaispainossa ero on 6 tonnia, eli 5-akselisen hyväksi jäisi reilu 4 tonnia enemmän kantavuutta. Sitten kun vielä ottaa huomioon suuremman lavan, niin luku olisi ehkä 3-3½ tonnin paikkeilla?
Olen muuten huomannut, että autonvalmistajien UK-sivuilta (.co.uk-loppuiset) löytyy lähes poikkeuksetta tarkemmat tekniset tiedot kuin esim. suomalaisilta. Suomalaisilla sivuilla on muutama kuva ja mainospuhe, siinä kaikki. UK-sivuilta löytyy tekniset tiedot todella tarkkaan. - mistä
menee kirjoitti:
Ahaa, tuttu ohjelma. Itsellä on käytössä sen verran vanhempi versio, ettei siinä muistaakseni ole 5-akselisia.
Scanian sivujen mukaan P340 8x4:n omapaino olisi noin 8900 kg, myöskin ilman kuskia ja naftaa. Eroa siis 1840 kg. Kokonaispainossa ero on 6 tonnia, eli 5-akselisen hyväksi jäisi reilu 4 tonnia enemmän kantavuutta. Sitten kun vielä ottaa huomioon suuremman lavan, niin luku olisi ehkä 3-3½ tonnin paikkeilla?
Olen muuten huomannut, että autonvalmistajien UK-sivuilta (.co.uk-loppuiset) löytyy lähes poikkeuksetta tarkemmat tekniset tiedot kuin esim. suomalaisilta. Suomalaisilla sivuilla on muutama kuva ja mainospuhe, siinä kaikki. UK-sivuilta löytyy tekniset tiedot todella tarkkaan.saa tuon trailerwinin ei oikein tahdo löytyä mistään
- mikki hiiri
pönttö kirjoitti:
21§ Auton kokonaismassa
1.g) viisiakselinen auto 38 t
2. Neli- tai viisiakselisen auton kokonaismassa ei kuitenkaan saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 270 kg, kun on kysymys neliakselisesta autosta, ja 350 kg, kun on kysymys viisiakselisesta autosta, jokaiselta 0,10 metriltä, jonka auton äärimmäisten akselien välinen etäisyys ylittää 1,80 metriä.
*************************************
Otetaan nyt vielä vaikka esimerkki:
ns. puimuriohjauksella varustettu auto, perusakseliväli 4300, telivälit 1360 ja 1350.
Äärimmäisten akselien välinen etäisyys on 7010 mm eli 7,01 m. Tuo 1,80 metriä ylitetään 5,21 metrillä, noita 0,1 metrin pätkiä 52 kpl.
Kokonaismassaksi siltasäännöstä tulee siis 20000 52*350=38200 kg. Eli tässä jää asetuksen määrämä 38000 kg määrääväksi.Kiinassa ajelevat 3 akselisella autolla 30t kuormia eikä niinku suomessa terveisiä. olen nähny...!
- Volvo
Kyllä ainakii metsäkoneautona iha hyvä ajella,vähä kankee (6,5 m) aks.väli,mut sora-autonaha se olis paljo lyhyempi.
- pehna
Moi
Mites toi nyt oikeesti menee? Siis, jos on 5 akselinen sora-auto, tai 5 akselinen puoliperävaunu. Eli puolikkaan tapauksessa vetäjässä 2 akselia ja kärryssä 3 akselia niin ainakin silloin sallittu kokonaispaino on maksimissaan 43 tonnia.
Miten kyseinen yhdistelmä poikkeaa painojensa puolesta 5 akselisesta sora-autosta?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, liittyen noihin joidenkin mainitsemiin "siltapainoihin". - pönttö
pehna kirjoitti:
Moi
Mites toi nyt oikeesti menee? Siis, jos on 5 akselinen sora-auto, tai 5 akselinen puoliperävaunu. Eli puolikkaan tapauksessa vetäjässä 2 akselia ja kärryssä 3 akselia niin ainakin silloin sallittu kokonaispaino on maksimissaan 43 tonnia.
Miten kyseinen yhdistelmä poikkeaa painojensa puolesta 5 akselisesta sora-autosta?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, liittyen noihin joidenkin mainitsemiin "siltapainoihin".5-akseliselle puolikkaalle ei saa (soranajossa) 2-akselisella veturilla ja 3-akselisella kärryllä koskaan 43 tonnin kokonaispainoa. Vetäjän max on 18 ja kärryn 24, siitä tulee vaan 42 tonnia.
Tosin sitten taas tuommoisella 2 3-akselisella kokoonpanolla ei soranajosta tule yhtään mitään. No miksei tietysti nelivetoveturilla, niitähän ne käyttää Euroopassa jonkun verran. Parempi ratkaisu kuitenkin on 3-akselinen veturi ja 2-akselinen rekka, kokonaispainoa saa sitten 44 tonnia.
Edelleen jalostettuna, 3-akselisella veturilla ja 3-akselisella rekalla saisi 48 tonnin kokonaispainot. Tosin vaatii aika pitkän yhdistelmän, joten kärry pitäisi sitten olla siirtotelillä, jotta pääsisi edes jonkinmoiseen kippauspaikkaan.
Käytännössä aika monet sorapuolikkaat ovat 3 3-akselisia, vähän alimittaisella kärryllä. Kokonaispainot tuolla 44-46 tonnin paikkeilla. Tässä tulee monesti ongelmaksi siltasäännön vaatimus vetäjän viimeisen ja pv:n ensimmäisen akselin välistä (3m). pönttö kirjoitti:
5-akseliselle puolikkaalle ei saa (soranajossa) 2-akselisella veturilla ja 3-akselisella kärryllä koskaan 43 tonnin kokonaispainoa. Vetäjän max on 18 ja kärryn 24, siitä tulee vaan 42 tonnia.
Tosin sitten taas tuommoisella 2 3-akselisella kokoonpanolla ei soranajosta tule yhtään mitään. No miksei tietysti nelivetoveturilla, niitähän ne käyttää Euroopassa jonkun verran. Parempi ratkaisu kuitenkin on 3-akselinen veturi ja 2-akselinen rekka, kokonaispainoa saa sitten 44 tonnia.
Edelleen jalostettuna, 3-akselisella veturilla ja 3-akselisella rekalla saisi 48 tonnin kokonaispainot. Tosin vaatii aika pitkän yhdistelmän, joten kärry pitäisi sitten olla siirtotelillä, jotta pääsisi edes jonkinmoiseen kippauspaikkaan.
Käytännössä aika monet sorapuolikkaat ovat 3 3-akselisia, vähän alimittaisella kärryllä. Kokonaispainot tuolla 44-46 tonnin paikkeilla. Tässä tulee monesti ongelmaksi siltasäännön vaatimus vetäjän viimeisen ja pv:n ensimmäisen akselin välistä (3m).paljon Suomessa on noita puolikkaita soranajossa? Varmaan jossakin sopivassa ajossa sillä saa tehtyä hyvää tulosta, ainakin kippauksen nopeuden takia jos ei muuta. Mutta jotenkin tuntuisi, että ihan tavan kasetti olisi käytännöllisempi, tai ainakin monipuolisempi kippauspaikkojen suhteen.
- stycke
pönttö kirjoitti:
5-akseliselle puolikkaalle ei saa (soranajossa) 2-akselisella veturilla ja 3-akselisella kärryllä koskaan 43 tonnin kokonaispainoa. Vetäjän max on 18 ja kärryn 24, siitä tulee vaan 42 tonnia.
Tosin sitten taas tuommoisella 2 3-akselisella kokoonpanolla ei soranajosta tule yhtään mitään. No miksei tietysti nelivetoveturilla, niitähän ne käyttää Euroopassa jonkun verran. Parempi ratkaisu kuitenkin on 3-akselinen veturi ja 2-akselinen rekka, kokonaispainoa saa sitten 44 tonnia.
Edelleen jalostettuna, 3-akselisella veturilla ja 3-akselisella rekalla saisi 48 tonnin kokonaispainot. Tosin vaatii aika pitkän yhdistelmän, joten kärry pitäisi sitten olla siirtotelillä, jotta pääsisi edes jonkinmoiseen kippauspaikkaan.
Käytännössä aika monet sorapuolikkaat ovat 3 3-akselisia, vähän alimittaisella kärryllä. Kokonaispainot tuolla 44-46 tonnin paikkeilla. Tässä tulee monesti ongelmaksi siltasäännön vaatimus vetäjän viimeisen ja pv:n ensimmäisen akselin välistä (3m).Viisiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 42t, oli ne akselit kummassa tahansa. Akselimassojen summa voi ollakin tuo 44, jopa enemmän.
Ruotsissa olen nähnyt käytettävän pitkähköjä kolmiakselisia kippipuolikkaita kolmiakselisen auton perässä, systeemi on erikoinen, sillä kipattaessa lava siirtyy ensin rungon takapäähän ja alkaa sitten vasta nousta. Saadaan kuitenkin siltasäännöt "täyteen" ja täydet 48t kokonaismassaa. - näin--
puukuski kirjoitti:
paljon Suomessa on noita puolikkaita soranajossa? Varmaan jossakin sopivassa ajossa sillä saa tehtyä hyvää tulosta, ainakin kippauksen nopeuden takia jos ei muuta. Mutta jotenkin tuntuisi, että ihan tavan kasetti olisi käytännöllisempi, tai ainakin monipuolisempi kippauspaikkojen suhteen.
Me on oltu kaksi kesää asvalttihommissa puolikkaalla. Siellä vois sanoa puolikasta onnistuneeksi valinnaksi,
- puolikkaan yhdistelmäpainot
stycke kirjoitti:
Viisiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 42t, oli ne akselit kummassa tahansa. Akselimassojen summa voi ollakin tuo 44, jopa enemmän.
Ruotsissa olen nähnyt käytettävän pitkähköjä kolmiakselisia kippipuolikkaita kolmiakselisen auton perässä, systeemi on erikoinen, sillä kipattaessa lava siirtyy ensin rungon takapäähän ja alkaa sitten vasta nousta. Saadaan kuitenkin siltasäännöt "täyteen" ja täydet 48t kokonaismassaa.noi yksinkertaisesti että vetäjän kokonaismassa puolikkaan kokonaismassa, luulis vähän vaikuttavan että minkälainen paino tulee vetopöydälle
- pönttö
stycke kirjoitti:
Viisiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 42t, oli ne akselit kummassa tahansa. Akselimassojen summa voi ollakin tuo 44, jopa enemmän.
Ruotsissa olen nähnyt käytettävän pitkähköjä kolmiakselisia kippipuolikkaita kolmiakselisen auton perässä, systeemi on erikoinen, sillä kipattaessa lava siirtyy ensin rungon takapäähän ja alkaa sitten vasta nousta. Saadaan kuitenkin siltasäännöt "täyteen" ja täydet 48t kokonaismassaa.edelleen se Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
23§ Auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa
1. Auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa ei sitä tiellä kuljetettaessa saa ylittää seuraavia arvoja, jolloin akselien lukumäärää laskettaessa ei oteta huomioon akselille kohdistuvalta massaltaan alle viiden tonnin akselia:
a) auton ja puoliperävaunun yhdistelmä 48 t
******************************************
Eli asetuksessa ei mainita ppv-yhdistelmän kohdalla akselimääristä mitään. Tahtoo sanoa, että silloin kokonaismassa lasketaan suoraan akseli- ja telimassoista, tietysti siltasääntö huomioiden. - puolikkaasta
pönttö kirjoitti:
5-akseliselle puolikkaalle ei saa (soranajossa) 2-akselisella veturilla ja 3-akselisella kärryllä koskaan 43 tonnin kokonaispainoa. Vetäjän max on 18 ja kärryn 24, siitä tulee vaan 42 tonnia.
Tosin sitten taas tuommoisella 2 3-akselisella kokoonpanolla ei soranajosta tule yhtään mitään. No miksei tietysti nelivetoveturilla, niitähän ne käyttää Euroopassa jonkun verran. Parempi ratkaisu kuitenkin on 3-akselinen veturi ja 2-akselinen rekka, kokonaispainoa saa sitten 44 tonnia.
Edelleen jalostettuna, 3-akselisella veturilla ja 3-akselisella rekalla saisi 48 tonnin kokonaispainot. Tosin vaatii aika pitkän yhdistelmän, joten kärry pitäisi sitten olla siirtotelillä, jotta pääsisi edes jonkinmoiseen kippauspaikkaan.
Käytännössä aika monet sorapuolikkaat ovat 3 3-akselisia, vähän alimittaisella kärryllä. Kokonaispainot tuolla 44-46 tonnin paikkeilla. Tässä tulee monesti ongelmaksi siltasäännön vaatimus vetäjän viimeisen ja pv:n ensimmäisen akselin välistä (3m).48 tonnin kokonaispaino vaatii jo ~10-metrisen lavan, jos teli on kiinteä ja veturi suht normaalilla akselivälillä (3,1 paikkeilla). Eihän painot tietenkään lavan pituudesta riipu, mutta lyhyemmällä akselipainot ylittyy helposti takaa. Ja liekö siinä sitten enää kippausvakavuutta ajatellen eroa, että onko kuorma tasaisesti pitkällä lavalla, vai eteen ahdettuna lyhyellä...
Itse ajelin sellaista yhdistelmää, jossa kokonaispainoa sai muistaakseni 46½ tonnia. Muuten oikein mukava peli, mutta kaltevalla paikalla piti aika tarkkaan seurata lavan liikkeitä. Kippikin oli sen verran hidas, että jos toinen puoli olisi alkanut nousta ilmaan, niin nurin olisi menty. Mutta eipä tuolla maakuntaan ajettukaan, vaan betoniasemille. Kantavuutta sellaiset 30½ tonnia, eli sen puoleen häviää aika reilusti kasetille. Tilaa siinä kyllä oli, mutta ei ihan 40 tonnia viitsinyt mättää kyytiin ;) Jos purkunopeutta vertaillaan, niin tuskin automaattikasetti tuolle paljoa häviää jos vaan pääsee lähelle purkupaikkaa. - noita
puukuski kirjoitti:
paljon Suomessa on noita puolikkaita soranajossa? Varmaan jossakin sopivassa ajossa sillä saa tehtyä hyvää tulosta, ainakin kippauksen nopeuden takia jos ei muuta. Mutta jotenkin tuntuisi, että ihan tavan kasetti olisi käytännöllisempi, tai ainakin monipuolisempi kippauspaikkojen suhteen.
Turun seudulta tulee äkkiseltään viisi sorapuolikasta mieleen. Jos bongata haluaa, niin Kakolan tunnelin suulla tuskin tarvitsee pitkään odottaa Nylundin puolikkaita. Asfaltin ajossakin tuntuu tosiaan saavuttaneen suosiota.
Eivät siis mitenkään harvinaisia nykyään, vaikkei tuommoista toki kaikkialla ihan päivittäin tule vastaan.
Onkos betonipuolikkaita muuten näkynyt?
http://www.mbr.fi/kalusto.htm - oikein
pönttö kirjoitti:
edelleen se Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
23§ Auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa
1. Auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa ei sitä tiellä kuljetettaessa saa ylittää seuraavia arvoja, jolloin akselien lukumäärää laskettaessa ei oteta huomioon akselille kohdistuvalta massaltaan alle viiden tonnin akselia:
a) auton ja puoliperävaunun yhdistelmä 48 t
******************************************
Eli asetuksessa ei mainita ppv-yhdistelmän kohdalla akselimääristä mitään. Tahtoo sanoa, että silloin kokonaismassa lasketaan suoraan akseli- ja telimassoista, tietysti siltasääntö huomioiden.Puolikkaalle on tosiaan määrätty vain suurin kokonaispaino, 48 tonnia. Muilla yhdistelmillä se riippuu myös akselien lukumäärästä.
Lisäksi pitää huomioda perävaunun vetopöytäpaino, kun lasketaan kantavuutta.
Jos 6-akselisen yhdistelmän omamassa on 15 (8 7) tonnia, ja kärryn vetopöytäpaino 12 tonnia, suurin kantavuus on 29 tonnia. Jos kantavuus lasketaan 48-15=33, ylittyy joko vetopöytäpaino tai kärryn telipaino (tai molemmat), riippuen kuorman paikasta.
Veturin kantavuudesta jää em. tapauksessa 5 tai 6 käyttämättä. - stycke
pönttö kirjoitti:
edelleen se Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
23§ Auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa
1. Auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa ei sitä tiellä kuljetettaessa saa ylittää seuraavia arvoja, jolloin akselien lukumäärää laskettaessa ei oteta huomioon akselille kohdistuvalta massaltaan alle viiden tonnin akselia:
a) auton ja puoliperävaunun yhdistelmä 48 t
******************************************
Eli asetuksessa ei mainita ppv-yhdistelmän kohdalla akselimääristä mitään. Tahtoo sanoa, että silloin kokonaismassa lasketaan suoraan akseli- ja telimassoista, tietysti siltasääntö huomioiden.Siinä tapauksessa opetusmateriaaleissa on virhe. Mutta mitä minä noista kiven siirtämisistä tiedän, nimimerkin mukaisesti olen nyytimiehiä.
- kone mies
kone painaa niin paljo että tarvitaan 5 akselinen auto.
- T
kone mies kirjoitti:
kone painaa niin paljo että tarvitaan 5 akselinen auto.
John Deere 1710D.
- vilkku katolla
stycke kirjoitti:
Viisiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 42t, oli ne akselit kummassa tahansa. Akselimassojen summa voi ollakin tuo 44, jopa enemmän.
Ruotsissa olen nähnyt käytettävän pitkähköjä kolmiakselisia kippipuolikkaita kolmiakselisen auton perässä, systeemi on erikoinen, sillä kipattaessa lava siirtyy ensin rungon takapäähän ja alkaa sitten vasta nousta. Saadaan kuitenkin siltasäännöt "täyteen" ja täydet 48t kokonaismassaa.Eihän Ruottis ole ees tota SUOMEN 48tonnin kattoa puolikkaalle!! Siellä käsittääkseni Kaiken A ja O(tai Å?!) on Siltasääntöön perustuva Akseli/telipaino säännöstö. Eli pitkällä (kenties) harva akseliselle yhdistelmälle saa enemmänkin painoo esim. 26t vetäjä 10t 10t 10t kärryyn. Ja yks akseli lisää,nii ollaan Maks painois eli 60t oli yhdistelmä millainen tahansa!! (pois lukien Euro mittainen kappaletavara ajoon rekisteröity vasikka yhdistelmä,niin ollaan samas kokonaispaino rajassa,kuin Suomessakin=40t!!)
- Siinä teille!!!
38 on viis akselisen kokonaispaino. Mun ajamassa autossa on omapaino 16820 ja kantavuutta on 21180
- rahti322323
21180kg ei ole mitään. tampereella on trokarilla myynnissä 10x2 SM sisu 25500kg kantavuudella. kalpenee kummasti monet vitoset kantavuudesssa...
- volovisti
mul o volovo ja laidat melkein korin katon tasalla ja sillä nupilla ajan 33 tonnin kuormia.
- Anonyymi
Mikä on 5-akselisen sorapuoliperävaunuyhdistelmän maksimi kokonaispaino?
- Anonyymi
Kyllä 6-aks on parenpi.
https://www.cvnews.in/what-next-to-37t-rigid-trucks-here-is-a-concept-of-43t-rigid-truck/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152121Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842058- 1011367
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1431165Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791122Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249846- 61818
- 59811