Sanotaanko Pohjanmaalla, esimerkiksi Seinäjoella Äitee? (joka siis tarkoittaa äitiä)
Murteesta
11
5227
Vastaukset
- juippi
Jep, ja isä on issee.
- ärrällä
Ja jos pikkuusenki on sukuhaaraa Kurikkaan päin niin se on äiree ärrällä.
- Alkuperäinen seinäjokelainen
Aivan alkuperäiset seinäjokelaiset eivät puhu leveätä pohjanmaan murretta vaan hyvin lähellä kirjakieltä olevaa kieltä. Hyvin samantapaista kieltä kuin Vaasassa kuulee puhuttavan. Toinen asia ovatkin sitten nämä maakunnasta tänne muuttaneet. Jo naapuripaikkakunnilla on perinteisesti puhuttu hyvin leveätä murretta. Itse olen syntyjäni eräästä Seinäjoen vanhimmasta suvusta ja esimerkiksi isovanhempani ja heidän tuttavansa eivät puhuneet pohjanmaan murretta. Elinaikanani Seinäjoen asukasluku on kaksinkertaistunut, ja moni muuttaja on maakunnasta. Pohjanmaan murretta kuulee täällä nykyään paljon enemmän kuin lapsena.
- kersa
moon kans seinäjokine..joskaan muutto nurmoohi ei oo puheeseen vaikuttanu millään tavoon..oon alta kolomikymppine muija ja aina yhtä leviää puhunu! murteet on rikkaus..väittäisin et seinäjoella puhutaan sekootellen.."oikeen leviää" ja tavallista puhekieltä!!! ehkä joskus kuullostaa ettei oo ns."oikiaa" murretta..ku puhutaan välillä tavallisesti sekahan..ota ny tästä selevää ;)
- täälä
kersa kirjoitti:
moon kans seinäjokine..joskaan muutto nurmoohi ei oo puheeseen vaikuttanu millään tavoon..oon alta kolomikymppine muija ja aina yhtä leviää puhunu! murteet on rikkaus..väittäisin et seinäjoella puhutaan sekootellen.."oikeen leviää" ja tavallista puhekieltä!!! ehkä joskus kuullostaa ettei oo ns."oikiaa" murretta..ku puhutaan välillä tavallisesti sekahan..ota ny tästä selevää ;)
mun äitee ja issee on ihan palijasjalakaasia ja niin minäkin vaikka mulla saappahat jaloos onkin.
Ne ihimiset jokka kuvitteli olevansa hianompia kun tavallinen väki yrittivät puhua hianosti,hylykäsivät pohojalaasen murtehen kun häpesivät sitä jostain syystä.
Ei oo hyvä hävetä oman maakunnan kulttuuria.
Kyllä on komiaa kuunneltavaa kun joku rohkiasti maailimalla puhuu pohojammaan murretta. - on kyllä
tuo murteen muuttumin jo naapuri kunnittain erilaiseksi, otetaan vaikka esim. Kauhava ja Lappajärvi joissa murteet on täysin erilaisia.
Itse on myöskään puhu leveää murretta. - "tossa"
murteessa kai mitään vikaa ole.
Itse kanssa alkuperäinen Sjokinen(vajaa kolmekymppinen), ja aika vähiin on kanssa jäänyt toi murteen vääntäminen.. - sukua!
Jeps, ei ole murre minuunkaan tarttunut, vaikka ikäni Sjoella olenkin asunut. Ja niin ovat vanhempanikin...
Toki sitä murretta osaan, mutta pohojammaan puhuminen ei ole minulle automaattista, vaan enemmän tarkoitushakuista.
Vaikka murretta on kiva osata, niin on kiva myös osata kunnon yleiskieltä. Murre kun antaa joskus vähän urpon kuvan... Murteettomuudesta on etua kaikkialla muualla paitsi Pohjanmaalla, jossa nurmolais-juntit tulevat aukomaan päätä siitä, että "yritäksä hienostella, kun et eres murretta puhu?"
- sdftww
en tiiä onko se nyt seinäjokista sanoa niin mut seinäjoen naapurikunnis ainakin sanotaa notta äitee
- Jartzen
"Äitee" on yleinen sana kaikkialla E-P:lla ja ehkä laajemmallakin. Sen sijaa tuo "issee" on mielestäni hyvin paikallinen, siis seinäjokinen ilmaus isästä. Edes naapurikunnissa sitä ei kuule käytettävän. Luulisin myös, että "issee" ei ole kovin vanha sanana. Veikkaisin, että jostain 1970-luvulta, mahdollisesti alunperin seinäjokista koululaisslangia. Joka tapauksessa tämä on ihan mielenkiintoinen asia, olis kiva jos joku alalle koulutettu osaisi valaista vähän enemmän.
- ddddde
kyllä isseetä naapurikunnissakin käytetään hyvin yleisesti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894