Koulujen uskonnonopetus

sm0g

Mielestäni uskonnontunneilla pitäisi opiskella muutakin, kuin kristinuskoa! Muita uskontoja opiskellaan muutaman tunnin - tuskin sitäkään.

Minun koulussa ei opeteta muuta kuin kristinuskoa.
Kävimme läpi muut uskonnot jo kaksi vuotta sitten
ja silloinkin emme kaikkia...

Toinen vaihtoehto on, että uskonnonopetus vaihtoehtoiseksi...

20

3407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskonnon opetus pitäisi poistaa yhteiskunnan ylläpitämistä kouluista, mutta kun on tuo valtionuskonto. Toisaalta vapaaehtoisesta uskonnon opetuksesta ei voi kuin haaveilla niin kauankuin on tämä valtionuskonto järjestelmä voimassa. Kirkko on valtio. Valtio on kirkko. Yritä siinä sitten saada uskonnonopetus edes vapaaehtoiseksi.

      • Uomo

        Sen vielä ymmärrän, että uskonnon opetus olisi kaikille oppilaille täysin vapaaehtoista, mutta miksi haluaisit poistaa sen kokonaan? Mitä haittaa siitä voisi olla, jos ketään ei pakotettaisi siihen. Pitäisikö myös matematiikan opetus poistaa kouluista?


      • Ero Vak
        Uomo kirjoitti:

        Sen vielä ymmärrän, että uskonnon opetus olisi kaikille oppilaille täysin vapaaehtoista, mutta miksi haluaisit poistaa sen kokonaan? Mitä haittaa siitä voisi olla, jos ketään ei pakotettaisi siihen. Pitäisikö myös matematiikan opetus poistaa kouluista?

        Miksi meidän EI USKOVAISTEN verorahoja pitää käyttää uskonnon opetukseen?

        Minulla ei ole mitään sitä vastaan jos te uskikset maksaisitte itse omat uskonnon opetuksenne.


      • Uomo
        Ero Vak kirjoitti:

        Miksi meidän EI USKOVAISTEN verorahoja pitää käyttää uskonnon opetukseen?

        Minulla ei ole mitään sitä vastaan jos te uskikset maksaisitte itse omat uskonnon opetuksenne.

        Miksi EI uimista harrastavien verorahoja pitää käyttää uimahallien ylläpitoon? Miksi korkeaa koulutusta VIHAAVIEN ihmisten verorahoja käytetään yliopistojen ylläpitoon?


      • Zebra
        Uomo kirjoitti:

        Miksi EI uimista harrastavien verorahoja pitää käyttää uimahallien ylläpitoon? Miksi korkeaa koulutusta VIHAAVIEN ihmisten verorahoja käytetään yliopistojen ylläpitoon?

        Niin miksi ihmeessä kenenkään pitäisi maksaa mitään mistä voisi olla toiselle hyötyä. Lopetetaan koko verotus ja oppivelvollisuus. Opettakoon sitten kukakin tenavilleen mitä haluaa.

        Tämä on juuri tätä MINÄ ITSE kulttuuria missä heti iskee kateus ja harmitus jos itse joutuu joskus maksumieheksi ja siitä on toiselle hyötyä.


      • 4tt3
        Uomo kirjoitti:

        Miksi EI uimista harrastavien verorahoja pitää käyttää uimahallien ylläpitoon? Miksi korkeaa koulutusta VIHAAVIEN ihmisten verorahoja käytetään yliopistojen ylläpitoon?

        Miksei huuhaata voisi poistaa tykkänään opetusohjelmasta??


      • Uomo
        4tt3 kirjoitti:

        Miksei huuhaata voisi poistaa tykkänään opetusohjelmasta??

        Se, että uskonto on kokonaan huuhaata, on sinun mielipiteesi, mutta ei useimpien suomalaisten eikä siis todennäköisesti useimpien päättäjienkään. Kysymysmerkin tuplaaminen muuten nakertaa uskottavuuttasi.


      • lil'star
        4tt3 kirjoitti:

        Miksei huuhaata voisi poistaa tykkänään opetusohjelmasta??

        Samaa mieltä Uomon kanssa. Tosin sen lisäksi asiaan vaikuttaa uskonnon tai elämänkatsomustiedon opiskelun sivistävä vaikutus: Ymmärtäessäsi maailman uskontoja ymmärrät paremmin maailman kulttuureja.
        Jos alkuperäisen postin laittaneen koulussa ei opiskeltu maailman uskontoja kuin pari vuotta sitten, jokin on pahasti pielessä; 7. luokan opetussuunnitelmaan kuuluu maailman uskontojen läpikäyminen kunnolla. Meillä ainakin käytiin läpi kaikki Hindulaisuudesta aina Kiinan uskontoihin asti. 8. syvennettiin kristinuskon eri alojen tuntemusta ja 9. käytiin Suomen muinaisuskoa, Suomen taivalta kristinuskoon, myyttejä ja etiikkaa.
        Lukion ensimmäisellä puhuttiin uskontotieteistä, uskonnoista yleensä sekä uskonnottomuudesta.

        Eli ainakin minun - ja monien tuntemieni ihmisten - mielestä uskonnon tai elämänkatsomuksen opiskelulla on yleissivistävä vaikutus.

        Lisäksi eräässä myöhemmässä kommentissa sanotaan, että uskonnot pitäisi kieltää, koska jos näin olisi tehty olisi säästytty monilta sodilta; Noita sotia käytiin kyllä uskonnon nimissä, mutta ainakin kristinuskon ristiretkissä näytti olevan enemmänkin kyse ihmisen ahneudesta. Toisen maailman sodan juutalaisvainoissa enemmänkin kansasta ja kansalaisten aivopesemisestä tekemään juuri niin kuin silloin hallitsija haluaa, sen lisäksi tietenkin vallanjanosta ja kansalaisten mielen pois kääntämisestä oman maan surkeasta tilasta..

        Eipä tässä muuta, ainakaan vielä.


      • C
        lil'star kirjoitti:

        Samaa mieltä Uomon kanssa. Tosin sen lisäksi asiaan vaikuttaa uskonnon tai elämänkatsomustiedon opiskelun sivistävä vaikutus: Ymmärtäessäsi maailman uskontoja ymmärrät paremmin maailman kulttuureja.
        Jos alkuperäisen postin laittaneen koulussa ei opiskeltu maailman uskontoja kuin pari vuotta sitten, jokin on pahasti pielessä; 7. luokan opetussuunnitelmaan kuuluu maailman uskontojen läpikäyminen kunnolla. Meillä ainakin käytiin läpi kaikki Hindulaisuudesta aina Kiinan uskontoihin asti. 8. syvennettiin kristinuskon eri alojen tuntemusta ja 9. käytiin Suomen muinaisuskoa, Suomen taivalta kristinuskoon, myyttejä ja etiikkaa.
        Lukion ensimmäisellä puhuttiin uskontotieteistä, uskonnoista yleensä sekä uskonnottomuudesta.

        Eli ainakin minun - ja monien tuntemieni ihmisten - mielestä uskonnon tai elämänkatsomuksen opiskelulla on yleissivistävä vaikutus.

        Lisäksi eräässä myöhemmässä kommentissa sanotaan, että uskonnot pitäisi kieltää, koska jos näin olisi tehty olisi säästytty monilta sodilta; Noita sotia käytiin kyllä uskonnon nimissä, mutta ainakin kristinuskon ristiretkissä näytti olevan enemmänkin kyse ihmisen ahneudesta. Toisen maailman sodan juutalaisvainoissa enemmänkin kansasta ja kansalaisten aivopesemisestä tekemään juuri niin kuin silloin hallitsija haluaa, sen lisäksi tietenkin vallanjanosta ja kansalaisten mielen pois kääntämisestä oman maan surkeasta tilasta..

        Eipä tässä muuta, ainakaan vielä.

        Ja ensimmäiset 6 vuotta käydään läpi Jeesusta ja Moosesta.
        Vilkaisin tuossa eräänä päivänä 1. lkn uskonnon kirjaa. Ihan kivaa perussettiä käytöstavoista, kohteliaisuudesta ja luonnonsuojelusta yms.
        Ja joka hommaan oli vain laitettu perään "Jeesus on sinun kaverisi" "Jumala on luonut eläimet" jne.
        Miksi? Miksei voi opettaa ihan vaan elämänkatsomustietoa? Pitääkö meillä todella olla erillinen aine siihen, että voidaan kappaleen loppuun laittaa Jeesus?
        Meillä käytiin valtauskonnot läpi hyvin pikaisesti seiskalla. Ei mitenkään ihmeellisesti ja hyvin pintapuolisesti.


    • uskonnottomuudesta

      Uskonnonopetuksessa kerrotaan sentään jotain islamista ym. n.s muista uskonnoista,
      mutta sen sijaan uskonnottomuudesta opetetaan hyvin vähän ja hyvin heikosti.. Oppikirjoisakaan on tuskin mitään.. Kuitenkin Helsingissä yli 30 prosenttia on kirkon ulkopuolella, ja heistä suurin osa on uskonnottomia. Kirkon jäseninäkin on paljon, jotka ajatuksellisesti eivät ole uskovaisia.

      Uskonnottomuus on uskonnonopetuksesa tabu!

      Se johtuu siitä, että virallisena sananselityksenä on, että kaikki uskovat johonkin. Näin ollen pappien ja uskonnonopettajien mielestä ei uskonnottomia oikeastaan olekaan joten ei heistä pidä mitään kertoakaan..

      Nykyään voi netin kautta tutustua uskonnottomuuteen, esim.
      www.vapaa-ajattelijat.fi

      Oppilaiden kannattaa vaatia asian käsittelyä näiden aineistojen ja vaikkapa pienten ryhmätyöesitysten pohjalta..

      • muistaa

        että sen oppitunnin, jota uskontotunniksi kutsutaan, nimi on kokonaisuudessaan evankelis-luterilainen uskonto. Sen vuoksi siellä opetetaan lähestulkoon ainoastaan ev-lut uskontoa. Vähän samalla tavalla kun puhutaan kielitunneista, niin vaikkapa englannin tunnilla opetetaan englantia. Mutta tämähän on valintakysymys, muiden uskontojen edustajat ovat omien uskontojensa tunneilla ja jos haluaa neutraalia opetusta, menee elämänkatsimustiedon tunneille.


    • olenko?

      kaikki uskonnot pitäisi kieltää,oltaisiin säästytty ja säästyttäisiin monilta sodilta ja murhe näytelmiltä.

    • ......

      Meillä ainakin koko 7 luokka opiskeltiin muita uskontoja... Tehtiin niistä esitelmiä ym. Ala-aste tosin oli kokonaan pelkkää samaa....

    • kulttuurimme

      Minusta on käsittämätöntä, että ollaan vaatimassa kulttuurisen hengellisen identiteettimme romuttamista sillä, että lapsille ja nuorille opettaisiin muita uskontoja yhä enemmän. Ollaanpa vielä vaatimassa uskonnon opetuksen lopettamista kokonaan. Ei varmaan muissa uskonnoissa olla näin uskottomia ja leväperäisiä oman uskonnon suhteen. Jos haluatte ottaa muista uskonnoista selvää ja liittyä niihin, niin se on mahdollista täysikäisyyden jälkeen. Maassa maan tavalla.
      Muistakaa että yhtenäinen maallinen ja hengellinen kulttuuri pitää kansaa koossa. Ei anneta Suomen murentua enää enempää.

      • hyvin sanottu

        joka vuosi yhä usampi eroaa kirkosta, yhä harvempi saa aivopesua (nimeltään evlut uskonto) koulussa. Suunta on selvä ja vakaa, vauhti kiihtyvä. Viimeinen sammuttakoon valon kirkosta.


      • yhtä juttua
        hyvin sanottu kirjoitti:

        joka vuosi yhä usampi eroaa kirkosta, yhä harvempi saa aivopesua (nimeltään evlut uskonto) koulussa. Suunta on selvä ja vakaa, vauhti kiihtyvä. Viimeinen sammuttakoon valon kirkosta.

        Ihmiset eivät eroa ev-lut. kirkosta vain siksi, että eivät välitä uskonnosta, vaan siksi, että liittyvät johonkin muuhun uskonnolliseen yhteisöön, vapaasrk:aan, helluntaisrk:aan tai ns. uusiin seurakuntiin, jossa jäsenet ovat uskossa. Jotkut nuoret eroavat vain lukion ajaksi kirkosta, että on vähemmän lukemista (ei tartte uskontoa lukea, se onkin vieraitten uskontojen selitystä)
        Nyt on meneillään herätys Suomessa ja monet nuoret erityisesti ovat löytäneet Jeesuksen. Upeata!


      • hahah666
        yhtä juttua kirjoitti:

        Ihmiset eivät eroa ev-lut. kirkosta vain siksi, että eivät välitä uskonnosta, vaan siksi, että liittyvät johonkin muuhun uskonnolliseen yhteisöön, vapaasrk:aan, helluntaisrk:aan tai ns. uusiin seurakuntiin, jossa jäsenet ovat uskossa. Jotkut nuoret eroavat vain lukion ajaksi kirkosta, että on vähemmän lukemista (ei tartte uskontoa lukea, se onkin vieraitten uskontojen selitystä)
        Nyt on meneillään herätys Suomessa ja monet nuoret erityisesti ovat löytäneet Jeesuksen. Upeata!

        Mä sain vanhemmiltani luvan erota kirkosta ja en kyllä takaisin liity...


      • yhtä juttua
        hahah666 kirjoitti:

        Mä sain vanhemmiltani luvan erota kirkosta ja en kyllä takaisin liity...

        Saat ihan vapaasti olla eronnut kirkosta. Minä laiton tuon vastineen vain infoksi, että on monenlaisia syitä olemassa, miksi toiset ihmiset eroaa kirkosta. Ei se ole vain se, ettei enää halua maksaa kirkollisveroa tai muuten ei jutut kiinnosta.

        Jokainen saa itse valita srk:n tai siviilirekisterin. En halunut tähän asiaan ottaa kohdallasi kantaa.

        Hyvää jatkoa sulle!


      • kisum
        yhtä juttua kirjoitti:

        Saat ihan vapaasti olla eronnut kirkosta. Minä laiton tuon vastineen vain infoksi, että on monenlaisia syitä olemassa, miksi toiset ihmiset eroaa kirkosta. Ei se ole vain se, ettei enää halua maksaa kirkollisveroa tai muuten ei jutut kiinnosta.

        Jokainen saa itse valita srk:n tai siviilirekisterin. En halunut tähän asiaan ottaa kohdallasi kantaa.

        Hyvää jatkoa sulle!

        Mitä järkeä sitä ev-lut-uskonnonpoetusta kouluissa on enää järjestää. Ei kukaan niistä "tosiuskovaisistakaan" noudata raamatun ohjeita enää nykypäivänä. Uskonto olkoon jokaisen henkilökohtainen asia eikä sitä valtioon tarvitse sotkea.

        Nimim. pastorin poika, joka Moosesksen lain mukaan tulisi teloittaa..


      • järkeä onkin
        kisum kirjoitti:

        Mitä järkeä sitä ev-lut-uskonnonpoetusta kouluissa on enää järjestää. Ei kukaan niistä "tosiuskovaisistakaan" noudata raamatun ohjeita enää nykypäivänä. Uskonto olkoon jokaisen henkilökohtainen asia eikä sitä valtioon tarvitse sotkea.

        Nimim. pastorin poika, joka Moosesksen lain mukaan tulisi teloittaa..

        no kyllä siinä sitten vasta järkeä onkin! jos kaikki olisi täysin uskossa ja viisaudessa ja pelastettuja ei tarvitsisi enää opettaa ketään!! Vai oletko nähnyt mestareilla opettajia? Jiihuu!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe