Ostetaan suomenhevonen

Bonnie

Hei!

Olen 12v. tyttö ja asun omakotitalossa (siis sillein, tai siis joo.. xD) Niin. Olen aloittelija ja harrastanut ratsastusta jonkin aikaa, eli en vielä osaa mitään avosulkuja, pohkeenväistöi tms. Mutta laukkaa, ravia, käyntiä, kaikkii eri suunnanvaihdoksii jne. Aivan varma en vielä ole, onko meillä varaa edes pitää sellaista, mutta keväällä katsomme tarkemmin. Käykö hevoselle kaveriksi koira ja kissa? Hevosen pitäisi olla sopiva aloittelijalle ja helppo käsitellä jne. Mielellään yli 150 säkäkorkeudeltaan. Ja tarvikkeineen myytävä ja halpa. Siis alle 1000€ Talli tulee navettaan ja laitsa pellolle ja aitaus mettään, kun raivaa sieltä puita. Hevosen tulisi olla myös maastovarma ja sillä tulisi olla tasaiset askellajit. Asun Mäntsälässä, joten jostain täältä (aika) läheltä saisi olla ja ensin pitäisi tietysti päästä katsomaan ja kokeilemaan ratsastusta sillä :)

Yhteyttä voi ottaa sähkäriin: [email protected]

10

1408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bonnie

      Täytän helmikuus 13 :)

      • winstar

        Etkös ole hieman nuori ostamaan omaa hevosta?
        Sanoisin että sitten kun olet ollut hevosten kanssa yli 8 vuotta voisit harkita ostoa. Koskaan ei voi tietää mitä yläaste ja lukiot/ammattikoulut tuovat mukanaa ja olisiko sinulla enää aikaa hevoselle. Se vaati työtä.


    • ope

      Bonnie, ei taida olla vielä oman hevosen aika, vähän vielä enemmän kokemusta.

      • omaa

        hevosta vielä. Pitää myös muistaa, että hevosen omistaminen vaatii muutakin tietoa, kuin avot tai sulut;) Myös lisäisin vielä, että jos noin "halpaa" hevosta olet ostamassa, niin harvoin se ihan aloittelijan polle on. Kunnon koulutetut hevoset ovat lähinnä 3000e->. Eli tässäkään tapauksessa halpa ei ole hyvä!


      • esteri06
        omaa kirjoitti:

        hevosta vielä. Pitää myös muistaa, että hevosen omistaminen vaatii muutakin tietoa, kuin avot tai sulut;) Myös lisäisin vielä, että jos noin "halpaa" hevosta olet ostamassa, niin harvoin se ihan aloittelijan polle on. Kunnon koulutetut hevoset ovat lähinnä 3000e->. Eli tässäkään tapauksessa halpa ei ole hyvä!

        tää hevosen osto on aina semmonen harkintajuttu
        kaverini sai 5 vuotiaana jo oman ponin, oli sellainen 10 v kantava shettistamma ja ulkomailta tuotu.

        kävivät katsomassa useita poneja kunnes päätyivät tähän tammaan. vanhemmat tosin auttoivat ponin hoidossa yms, eihän 5 vuotiaan lapsen huoleksi sitä yksin olisi voinut jättää. ja hyvin pärjäsivät ja poni eli parikymppiseksi (olisi vieläkin elänyt jos ei olisi jalkaansa kolhinut ja oli pakko päästää polle vihreimmille niityille)

        itse taas olin jo 15 v kun vanhemmat suostuivat mulle ostamaan ekan oman ponin, siihen menessä oli tullut käytyä alkeisleirit yms ja oli oma hoitoponi tallilla jne.

        eli koitan tässä kertoa että ei se nyt sillai ikä kysymys ole mut jos ite olet vielä aloittelija, olisi hyvä että sun vanhemmat tietäis hevosista ja heilläkin olis kokemusta hevosista.

        mun isällä on joku 40 vuoden kokemus hevosista ja äidilläkin parinkymmenen vuoden, kummanki kotona ollut hevosia ja molemmilla omat hevoset

        mutta tietenki täytyy miettiä opiskeluasiat, mun äiti hoiti mun ponin kun kävin ammattikoulua ja sit ku olin viimeistä vuotta amiksessa, ostin hevosen, äiti hoiti mun ponia ja hevosta kun olin koulussa ja koulunjälkeen mulla oli sit aina edessä karsinoitten siivous, hevosten liikutukset, iltatallinteko yms

        ja viikonloput meni vallan tallihommissa. mulla on nyt 15 vuotiaasta lähtien ollut omia hevosia ja poneja, 3 omaa, kohta neljäs oma tulossa sekä yksi ystäväni poni vuokralla ja voin sanoa että aika homma on kyllä itse hoitaa hevosensa yms

        ja täytyy miettiä onko tosiaan aikaa ja jaksaako sitten, sillä se hevonen tulee olemaan siinä useitakin vuosia.

        itse olen jo yhden hevosen vihreimmille niityille päästänyt ja kahdelle muullekin olen luvannut että niitä en myy vaan niittenkin kohdalla mulla on edessä se päätös että päästän ne vihreimmille niityille kun aika tulee (ovat 10 v ori ja 23 v ruuna jotka elämänsä aikana jo omistajaa useampaan kertaan vaihtaneet)

        ja vielä tuohon hinta asiaan!

        nykyään enää harvoin tuolla 1000 eurolla saat aloittelijan hevosta, useimmiten nuo hevoset ovat entisiä ravureita tai koulutus kesken tai ne on vanhoja.

        mutta voi kyllä olla että saatkin hyvän hevosen 1000 eurolla mutta se ei ehkä ole sulle sopiva

        ja pieni toi ostohinta sitten enää on. täytyy rahaa olla hevosen ylläpitoonkin.

        ruuat, kengitys, mahd. eläinlääkärikulut, matolääkkeet, mahdolliset varustehankinnat yms ne ei ole halpoja

        ja entä jos sairastut, kuka silloin hoitaa hevosesi?

        mutta älä masennut nyt vallan, odota vielä vähän aikaa, säästä rahaa ja suunnittele asioita kunnolla, tsemppiä! :)


    • glowy

      sinuna kasvaisin vielä vuosia, edelliset vastaajat ovat olleet varsin oikeassa, itse sain hevosen ilmaiseksi 15 vuotiaana, kyse oli lämminverisestä ravihevosesta joka juoksi vielä kilpaa, pärjäsin yllättävän hyvin mutta en suosittele muille... 1000e ei tällä hetkellä saa sellasta hevosta mitä ratsastuskouluissa on... kannattaa varautua siihen että hevonen on n. 2000-5000e... ja kun se ei ole yksin se mitä hevonen maksaa, koska tarvitset sille varusteet, vakuutukset, kuivikkeet, ruuat ? eläinlääkäri kulut... entä sitten kun pojat astuvat elämääsi kuinka hevosen käy? sysäätkö sen vanhempien vastuulle?

    • minävaan..

      ei tosiaankaan vielä ole sopiva aika ostaa hevosta.
      muistuttaisin vielä että vaikka heppa kuinka olis niin kiltti ja varma, niin koskaan ei tiedä josko sattuisi jotain yllättävää ja heppa säikähtäisi ym. sillon pitää olla aika paljon taitoja ja tietoja että osaa tilanteessa toimia.
      käyppä muutama vuosi vielä tunneilla ja leireillä ym ja katso sitten uudestaan.

      • Bonnie

        Ei ennää. Suokkia ei nyt oikein olla hankkimassa. Kiits vaan kaikille vastaajille! =)


    • uki

      Minä sain oman hevosen ollessani 10 -vuotias. Tämä hevonen on ollut minulla nyt 7 vuotta :) ja on ollut niin hyviä kuin huonojakin hetkiä. Pitää nyt tunnustaa,että olin todella aloittelija, kun ostin hevosen, mutta ympärillä ja lähipiirissä on hevosihmisiä. Kävin siis tunneilla,mutta oman hevoseni kanssa. Hevoseni opetti minut ratsastamaan paremmin, Tämä persoonallinen laiskimus, taluttaessa jyräävä suokki, hän on opettanut minulle hevosista enemmän kuin kukaan muu koskaan voi :)

    • kakka6

      halun sen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3518
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      192
      1621
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1307
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1182
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      799
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe