Täällä kun on

lukemattomia

adventistejä niin uteliaana kysyn miten teillä nautitaan aamiaista?
Kuuluuko aamiaiseen myös kahvi kuten kunnon suomalaiseen aamiaispöytään vai matkitteko adventismin perustajiin kuuluvien juoma ja ruokatottumuksia?
Jos matkitte niin miksi?

18

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samoin syödään

      ..salaa sianlihaa...hyi adventistit...pastoreita myöden epärehellisiä löytyy?
      Eräs pastori tykkää tanskalaisesta Elefanttioluesta....

      • annu42

        Sukulaiseni kävivät matkoilla Kuwaitissa. Samaan hotelliin tuli naapurimaasta sheikkejä. Kun ilta pimeni, alkoivat juhlat, joissa oli kaikkea tuota koraanissa kiellettyä. Allah ei kuulemma nähnyt, kun oli pimeää, sanoivat oppaat.
        Minä en usko Allahiin, vaan taivaan Jumalaan. Hän näkee, joten turha olisi minun salaa syödä sitä, minkä tiedän vahingolliseksi. Lisäksi se olisi mielestäni lisäksi tyhmä valinta. Siispä en juo kahvia, en syö lihaa, en tupakoi enkä käytä alkoholia missään muodossa, en yöllä enkä päivällä, en salaa enkä julkisesti.

        Minun ruokani on vihannekset, juurekset, siemenet(=vilja ja palkokasvit sekä erilaiset pähkinät), marjat ja hedelmät. Niistä kokoan ateriani kaksi tai kolme kertaa päivässä. Juomani on ollut jo kauan vesi, ja siihen olemme investoineet, joten meillä se on nykyään suodatettua vettä. Yrttitee on myös hyvä juoma, ja sitä yleensä löytyy nykyään, kun juhlissa jotakin on tarjolla.

        Täytyy vielä sanoa, etten niuhota, kun emäntä tarjoaa parastaan. Valitsen sen mikä parhaiten sopii ja yleensä olen saanut aina lautasen kukkuraan. Se on vielä näyttänytkin kauniilta eri väreissään.


      • annu42 kirjoitti:

        Sukulaiseni kävivät matkoilla Kuwaitissa. Samaan hotelliin tuli naapurimaasta sheikkejä. Kun ilta pimeni, alkoivat juhlat, joissa oli kaikkea tuota koraanissa kiellettyä. Allah ei kuulemma nähnyt, kun oli pimeää, sanoivat oppaat.
        Minä en usko Allahiin, vaan taivaan Jumalaan. Hän näkee, joten turha olisi minun salaa syödä sitä, minkä tiedän vahingolliseksi. Lisäksi se olisi mielestäni lisäksi tyhmä valinta. Siispä en juo kahvia, en syö lihaa, en tupakoi enkä käytä alkoholia missään muodossa, en yöllä enkä päivällä, en salaa enkä julkisesti.

        Minun ruokani on vihannekset, juurekset, siemenet(=vilja ja palkokasvit sekä erilaiset pähkinät), marjat ja hedelmät. Niistä kokoan ateriani kaksi tai kolme kertaa päivässä. Juomani on ollut jo kauan vesi, ja siihen olemme investoineet, joten meillä se on nykyään suodatettua vettä. Yrttitee on myös hyvä juoma, ja sitä yleensä löytyy nykyään, kun juhlissa jotakin on tarjolla.

        Täytyy vielä sanoa, etten niuhota, kun emäntä tarjoaa parastaan. Valitsen sen mikä parhaiten sopii ja yleensä olen saanut aina lautasen kukkuraan. Se on vielä näyttänytkin kauniilta eri väreissään.

        Joo, minäkin olen juhlinut ennen uskoontuloani muslimien kanssa eikä heitä pidätellyt mikään mistään huorinteosta eikä juomisesta. Eipä tuolloin minuakaan.

        "Profeetta" Muhamed yritti kurkottautua juutalaisten ja kristittyjen Jumalaa kohti, mutta harhautui matkalla, samoin "profeetta" Ellen White yritti kurottautua kristittyjen Jumalaa kohti, mutta harhautui matkalla.


    • eräs Herraa odottava

      Omalta osaltani voin vastata seuraavasti:
      Yleensä otan ruisleivän ja vettä (yleensä lämmitettynä mutta ei niin että kieli palaa). Jonkin hedelmän tai juureksen, joskus puuroa ja maitoa. Jääkaapissani on esim. seuraavia ruokatarvikkeita:
      voita, rypsi- tai oliiviöljyä, kaalia, juureksia, herneitä, sipulia, perunoita, maitoa, piimää, leipää, marjoja (pakastimesta sulamassa), hedelmiä, juustoa ja joskus jotain muutakin. Sianlihaa en syönyt ennen adventiksi tuloakaan. Naudan ja esim. hirven lihaa sekä kalaa tulee joskus harvoin syötyä, mutta on todella marginaalista meikäläisen menussa. Kahvista pääsin eroon jo 20 vuotta sitten, ja olen siitä todella kiitollinen Herralle. Kahvihan on huume ja on lähtöisin muslimeilta ja korvaa heillä alkoholin. Suomalaiset vain ovat jääneet näihin koukkuihin. Joka ei usko kahvin huumeenomaiseen vaikutukseen olkoon pari viikkoa ilman ja juokoon kupin kahvia niin tietää asian. Alkoholia käytän maalämpönesteenä enkä laita sitä suuhuni.
      Joku voi kauhistella ruokalistani köyhyyttä, mutta itse olen tyytyväinen ja paino sekä keskeiset terveystekijät ovat ihannearvoissaan.
      Vielä on syytä kiittää Taivaan isää, että Hän on armossaan suonut terveyttä niin että en tarvitse lääkkeitä.
      Lopuksi: yksinkertainen ruokavalio, sopiva liikunta, aivojen työllistäminen, lähimmäisen huomioonottaminen, riittävä lepo ja luottamus Jumalaan antaa elämälle sisältöä.
      Omaan napaan tuijottaminen ei tuo onnea.

      • kulkija123

        Kahvista puheen ollen josta mainitsit(koneella naputellen nytkin ja kahvi kuppi vieressä on hyvin tyypillistä minulla);)

        Kahvin terveys vaikutuksistahan on paljon keskustelua ja tutkimusta tehty. Tietoa on että kahvissa oleva kofeiini piristää jopa parantaa huomiokykyä, poistaa väsymyksen tunnetta, lisää lämmön tuottoa ja vahvistaa lihasten suoritusta.

        Huonoista puolista voisi sanoa sen runsaalla käytöllä esiintyvän korkeampia kolesteroliarvoja kuin muilla. Joillekin kahvi aiheuttaa närästystä ja kipuja,- kofeiinin vaikutuksesta vatsalaukun suolahapon eritys lisääntyy. Kofeiini lisää myös virtsaneritystä.

        Sittenhän on tietenkin tämä riippuvuus tekijä jonka esille toit. Pitkäaikaisessa kahvin runsaassa käyttössä tulee jonkinlainen kofeiniriippuvuus. (sen huomaan itsessäni elimistö vaatii kahvia kun aamuisin herää)

        Tuolta selaillessa löysin aika positiivisen artikkelin, koskien kahvin hyvistä terveys vaikutuksia..

        Lainaus>>**Toisin tuon kahvintutkimukset osoittavat, että kahvi saattaa vähentää riskiä sairastua aikuistyypin diabetekseen. Kahvin myönteisten vaikutusten taustalla olevat biologiset mekanismit ovat vielä selvittämättä; klorogeenihappo, magnesium ja kofeiini liittynevät asiaan**

        http://www.kahvi.net/pdf/kahvi_ja_terveys_1_2004.pdf


        Hyvä kahvi on
        mustaa kuin paholainen,
        kuumaa kuin helvetti,
        puhdasta kuin enkeli,
        suloista kuin rakkaus.

        - Ruhtinas Talleyrand -


    • Timo Flink

      En osaa sanoa, mitä muut tekevät, mutta minä en juo kahvia. Teenikin on yrttiteetä, jossa ei ole kofeiinia :) En juo Coca-Colaakaan. Aamiaisena syön myslejä. Olen lakto-ovo-vegetaristi. Syy: terveysperiaatteet.

      Timo Flink

      • Tarjolla on usein kahvia tai teetä, mutta yleensä vain ns. tavallista teetä. Juotko sitä silloinkaan?

        Kotona tietysti on helppo syödä ja juoda kuten haluaa, mutta muualla se ei aina ole mahdollista.


      • makunsa mukaan.
        nettihiiri kirjoitti:

        Tarjolla on usein kahvia tai teetä, mutta yleensä vain ns. tavallista teetä. Juotko sitä silloinkaan?

        Kotona tietysti on helppo syödä ja juoda kuten haluaa, mutta muualla se ei aina ole mahdollista.

        Hauskoja kysymyksiä ja tulipa mieleeni serkkuni Jarmo. Tavallinen maantallaaja ja eipä taida uskoa kuin nyrkkeihinsä. Hän ei koskaan ole juonut muuta kotonaan ja kylässä kuin kuuma vesi.

        Eipä tuo juominen ole kait niin tärkeätä, mitä juo tahi jättää juomatta kotona tahi siellä kylässä. Vai onko se pahennus jos vaikka kahvikuppi ei maistu, olkoon uskova tahi ei.


      • makunsa mukaan. kirjoitti:

        Hauskoja kysymyksiä ja tulipa mieleeni serkkuni Jarmo. Tavallinen maantallaaja ja eipä taida uskoa kuin nyrkkeihinsä. Hän ei koskaan ole juonut muuta kotonaan ja kylässä kuin kuuma vesi.

        Eipä tuo juominen ole kait niin tärkeätä, mitä juo tahi jättää juomatta kotona tahi siellä kylässä. Vai onko se pahennus jos vaikka kahvikuppi ei maistu, olkoon uskova tahi ei.

        Uskon kanssa tällä ei pitäisi olla mitään tekemistä. Toki on varmasti raamatun mukaista pitää huolta itsestään, mutta ei se ole mikään opinkappale.

        Eipä kai se nyt niin paha ole vaikkei mitään kyläillessä joisikaan. Tai toivottavasti ei ole. Onhan aina niitäkin jotka loukkaantuu.

        Lähinnä oleellisinta minusta olisi se, että jos kotona syö terveellisesti, niin ei kai kenenkään maailma voi siihen kaatua, että kyläillessä "joutuu" juomaan ehkä yhden kupin kahvia. Absolutismi näissä asioissa ei ole kovin tarkoituksenmukaista.


    • Rauhaa ja kiitos

      Mitään ruoka- ja juomamääräyksiä ei ole olemassa.
      Jokainen voi hoitaa Pyhän Hengen temppeliään parhaan kykynsä, ymmärryksensä mukaan ja omantuntonsa mukaan.
      1 Kor 3:16-17

      Kukaan ei vahdi mitä toinen suuhunsa kaataa, mutta terveyskasvatusta ja neuvontaa on aina ollut.

      Lisää aiheesta paremmin:
      http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

      Jumalan siunausta
      jari laurila

      • "Kukaan ei vahdi mitä toinen suuhunsa kaataa,"

        Niinhän sen pitäisi olla,mutta todellisuus on ihan toinen. Niin tärkeä ja hyvä asia kuin terveelliset elämäntavat ovat,on niistä helposti tullut melkein pää asia. On valittaen myönnettävä, että helposti tulee adventistien keskuudessa "leimatuksi" mikäli huomattavasti poikkeaa omaksutuista terveys periaatteista.

        Itse myönnän käyttäväni kahvia, mutta pyrin siinä "kohtuullisuuteen" minimoidakseni mahdolliset haittavaikutukset.


      • PikkuKonna kirjoitti:

        "Kukaan ei vahdi mitä toinen suuhunsa kaataa,"

        Niinhän sen pitäisi olla,mutta todellisuus on ihan toinen. Niin tärkeä ja hyvä asia kuin terveelliset elämäntavat ovat,on niistä helposti tullut melkein pää asia. On valittaen myönnettävä, että helposti tulee adventistien keskuudessa "leimatuksi" mikäli huomattavasti poikkeaa omaksutuista terveys periaatteista.

        Itse myönnän käyttäväni kahvia, mutta pyrin siinä "kohtuullisuuteen" minimoidakseni mahdolliset haittavaikutukset.

        Rauhaa ja kiitos

        Olemme vain ihmisiä, ja erilaisilla hengellisen elämän kehitysasteilla.

        Lauloin aina kaikki heikkouteni vaikeina aikoina ja uskoni alkutaipaleella katolta, ja vieläkään en peittele, on helpompi olla kun ei kanna sisällään, ja tietenkin määrättyä halveksuntaa sain, mutta myös hienoa suhtautumista.

        Eli on monesti parempi ettei julista heikkoksiaan yms.julki juuri halveksunnan vuoksi.
        Kaikki ei osaa suhtautua, mutta toisinkin on kypsien joukossa, jos he hiukankaan ovat tunnustaneet omia aikojaan uskon tiellä.

        Kyllä noissa mtä kurkustaan kaataa on monenlaiosta käytäntöä seurakuntalaisissa.

        Voitko kuvitella, olen itse terveyssyistä ilman että usko vaikutti mitenkään jättänyt kahvin, ja punaisen lihan, mutta valkoista lihaa käytän hiukan.
        Monta muutakin asiaa jätin, mm sokeria ja tein ruokaremonttia ennen kuin olin seurakunnassa.
        Muutokset kaikki tapahtuivat ennen seurakuntaan tuloani.

        On tärkeätä tietää että olemme terveyskasvatuksessa, ja asioissa, ei ruokamääräyksissä.
        Kaiken voi ottaa omantuntonsa kautta.
        Minulla ei ole terveyskasvatuksen suosituksien kanssa ole ainuttakaan ristiriitaa.
        Ei Raamatunkaan ohjeet usein hetkessä sisäisty.
        Pitää antaa aikaa kaikessa toisillemme kasvun tiellä.

        Rakas veli, tai sisko, kiitän Sinua ystävällisestä ja asiallisesta viestistäsi.
        Niitä saa niin harvoin täällä.

        Herra kanssasi
        jari laurila
        http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli


      • nettihiiri
        PikkuKonna kirjoitti:

        "Kukaan ei vahdi mitä toinen suuhunsa kaataa,"

        Niinhän sen pitäisi olla,mutta todellisuus on ihan toinen. Niin tärkeä ja hyvä asia kuin terveelliset elämäntavat ovat,on niistä helposti tullut melkein pää asia. On valittaen myönnettävä, että helposti tulee adventistien keskuudessa "leimatuksi" mikäli huomattavasti poikkeaa omaksutuista terveys periaatteista.

        Itse myönnän käyttäväni kahvia, mutta pyrin siinä "kohtuullisuuteen" minimoidakseni mahdolliset haittavaikutukset.

        Jos joku seurakuntalainen kyttää mitä syöt, niin entäs sitten? Ei se ainakaan mua häiritse. Jos syöt reilusti mitä haluat, etkä piittaa muiden kyräilystä, niin kyllä ne antavat sinun olla rauhassa.

        Sillä voi lisätä kyttääjien mielenkiintoa, jos yrittää vartavasten salata syömisiään ja juomisiaan. Jos taas kahvinkeitin on kotona reilusti esillä, niin eipähän tarvitse kenenkään arvuutella että mihinkä kaappiin se on kätketty.

        Tällä tavalla päästään salailukulttuurista vähitellen eroon, kun ollaan avoimia ja rehellisiä. Sen verran pitää olla itsetuntoa, ettei tanssi toisten ihmisten pillien mukaan. Kyttääjät tekevät ainoastaaan itsensä naurunalaiseksi, jollei heistä piittaa.

        Uskoisin että suurinta osaa adventisteista ei vois vähempää kiinnostaa toisten syömiset.

        Itsellä on sellainen periaate, että mistään ruuasta tai juomasta en kieltäydy. Kohtuus kuitenkin kaikessa, joten hyvin harvoin juon kahvia (en tykkää mausta) ja hyvin harvoin juon alkoholia (ei vaan useimmiten kiinnosta) ja lihaa syön ehkä pari kertaa kuukaudessa. On monestakin syystä paljon järkevämpää syödä kasviksia.


      • Aramiz

        Vehnä piskettiä Myysliä Viini rypäleitä ja leshitiniä ja soija maitoa ja voi kuinka se on hyvää, Ja Appelsiinini turemehua, kyllä tällä aamutunnit hyvin pärjää

        Siunausta
        Sinulle

        Antilta


      • Aramiz kirjoitti:

        Vehnä piskettiä Myysliä Viini rypäleitä ja leshitiniä ja soija maitoa ja voi kuinka se on hyvää, Ja Appelsiinini turemehua, kyllä tällä aamutunnit hyvin pärjää

        Siunausta
        Sinulle

        Antilta

        Rauhaa Antti

        Minun aamukahvini on soijamaito.
        1 dl mukiin ja kuumaa vettä päälle.
        Se on tyhjään vatsaan ensin.

        Sitten kaurapuuro, ja mung ituja joka aamu,
        sämpylä. Yrttiteetä jossa piparminttua, ja inkivääriä.

        Kun on kirkko aamu, syön 100 g kalaa ja yhden munan hedelmän. Jaksaa paremmin kirkossa, jos pitää ohjelmaakin pitää.
        Myös muuta hyvää voi olla lisänä viikonloppuna tehtynä jääkaapissa.

        Jumalan siunausta
        jari laurila


    • kummastellen?

      Johtuisiko siitä, että normaalisti esittelen itseni nimen sijasta näin. Olen lakto-ovo-vegetaristi-adventisti.

      BHUUHAHAA BHUUHAHAA BHUUHAHAA

      • ........

        Seitsemännen-Päivän-lakto-ovo-vegetaristi-adventisti-ellenisti.


      • -ellenisti-adv.

        Sinunkaupat tehneille olen Ellunkana.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko nainen siis

      Ihastunut vai rakastunut?
      Ikävä
      75
      2353
    2. Mies rakkain

      Meidän rakkaus ei pala tulessakaan❤️‍🔥
      Ikävä
      49
      2073
    3. Sointu Borg keikistelee vartaloa nuolevassa mekossa -Kohukaunotar Marika Fingerroos kuittaa "Mikä.."

      Sointu Borg ei jätä kylmäksi edes aikansa kohukaunotarta, Marika Fingerroosia. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      2067
    4. Sinulle kaunis ihana yh...

      Kerro jotain lisää elämäntilanteestasi ja itsestäsi. 😊
      Ikävä
      74
      1949
    5. Karpo kujalla

      PrimeTimessä joku demari pyörittää Karpoa 100-0.
      Ähtäri
      53
      1902
    6. Näytit minulle

      aivan uudenlaisen maailman. Sellaisen, jossa peilien pinta ei ole säröillä. Ihastuin sinuun mitä paremmin opin sinut tun
      Ikävä
      49
      1519
    7. Persut eivät lähde mukaan hallituksen rasisminvastaiseen kampanjaan

      Ja sekö on sille yhdelle hallitusta johtavalle töppöselle ihan ok? 🤪 https://www.is.fi/politiikka/art-2000010657169.htm
      Maailman menoa
      303
      1428
    8. Kuka huijasi Suomea hakemaan NATO jäsenyyttä?

      Huh huh huh… Nuoret sotaintoilijat eivät ymmärrä mitä kirjoittavat. Suomella on mennyt aina hyvin, kun suhteet itäiseen
      Maailman menoa
      472
      1366
    9. Lapinlahtelaisessa koulussa laulettiin virsiä ja ruokarukouksia, rehtorille vakava huomautus

      Suomen kulttuuriin kuuluu jo kristillisyys. Käsittämättömäksi on aika muuttunut. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/la
      Helluntailaisuus
      174
      1351
    10. Mä oon niin patti tilanteessa

      Vaikeassa sellaisessa!!
      Ikävä
      26
      1320
    Aihe