tein aspergin syndrooma testin tässä linkissä http://users.kymp.net/p204188a/testi.htm
sain 134 pistettä. testin mukaan minulla olisi Aspergerin syndrooma.
vastasin testiin rehellisesti ja kyllä monesta kysymyksestä tunnistin pelottavan paljon omia piirteitäni.
kuinka luotettava on tuon linkin testi.
Olen aina pitänyt psykologisia testejä huuhaana.
Varmaan pitäisi käydä oikean lääkärin luona mutta en uskalla.
Onko tämä testi
66
8400
Vastaukset
- voi olla
suuntaa antava. Tein saman testin tyttärelleni ja hänellä on jo As-diagnoosi. Pistemääräksi tuli 136. Jos haluaa tietää enemmän kannattaa mennä lääkärin juttusille.Eikä tarvitse pelätä:)
- perhe asiantuntijana
Kannattaa kyllä varmistaa minkälaiselle lääkärille huolineen ja testeineen menee. Liian usein testaajaa kohdellaan jopa ivallisesti ja lääkärikirjoja lukeneena luulosairaana. Väärinymmärrystä on näilläkin palstoilla kohdanneet monet autistit. Kannattaa kyllä kartoittaa lähipiirinkin kokemukset, ennenkuin lähtee lääkärin juttusille. Perhe ja autisti itse ovat usein ongelmiensa parhaita asiantuntijoita.
http://www.jyvaskylankoulutuskeskus.fi/lehti/artikkelit/1999_1_perhe_on_asiantunt.html
- "Väistelin, kaunistelin
Vastaukseni. Tosin minulla on As.dg. En vaan ollut löytänyt tätä testilinkkiä.
Kiitti linkistä.- Asperger-pojan äiti
Eikä minulla omasta mielstänikään ole assia. Mieheni sai 125 pistettä ja hänellä on minunkin mielestäni selviä asperger-piirteitä. 10-vuotia as-poikamme on vielä liian nuori testattavaksi. Uskon, että testi om kokolailla suuntaa antava, jos sen tekee vilpittömästi ja vakavalla mielellä.
- Huuhaata vai totta
täytynee uskaltautua mennä lääkärille.
- vaikeuksia?
Todennäköisesti niitä on, sillä autismiin ja aspergeriin liittyy sosiaalisia ongelmia. Niihin ei kuitenkaan ole lääkettä, sillä piirteet ovat synnynnäinen ominaisuus. Jos on pahoja konkreettisia ongelmia, silloin on varmasti hyvä konsultoida lääkäriä.
Ikävä kyllä kaikki lääkärit eivät riittävästi aspergeria tunne. Jos olet lukenut tätä palstaa, olet ehkä huomannut, että erotusdiagnoosi esimerkiksi skitsofreniaan on monille perinteisen lääketieteen koulutuksen saaneille lääkäreille epäselvä.
Itse tein sen virheen, että tuli väärä lääkäri valittua aluksi. Siitä on koitunut pitkäaikainen harmi. Siksi kannattaa konsultoida alan spesialistia. Aluksi suosittelisin kuitenkin keskustelua ihan autististen tukihenkilön kanssa. Itse ole saanut hyvää opastusta Heta Pukilta. Olisi pitänyt kysyä ensin Hetalta, mutta silloin en asiaa vielä ymmärtänyt, enkä hänestä vielä tiennyt.
Toivotaan, että asiasi järjestyy parhain päin! - Huuhaata vai totta
vaikeuksia? kirjoitti:
Todennäköisesti niitä on, sillä autismiin ja aspergeriin liittyy sosiaalisia ongelmia. Niihin ei kuitenkaan ole lääkettä, sillä piirteet ovat synnynnäinen ominaisuus. Jos on pahoja konkreettisia ongelmia, silloin on varmasti hyvä konsultoida lääkäriä.
Ikävä kyllä kaikki lääkärit eivät riittävästi aspergeria tunne. Jos olet lukenut tätä palstaa, olet ehkä huomannut, että erotusdiagnoosi esimerkiksi skitsofreniaan on monille perinteisen lääketieteen koulutuksen saaneille lääkäreille epäselvä.
Itse tein sen virheen, että tuli väärä lääkäri valittua aluksi. Siitä on koitunut pitkäaikainen harmi. Siksi kannattaa konsultoida alan spesialistia. Aluksi suosittelisin kuitenkin keskustelua ihan autististen tukihenkilön kanssa. Itse ole saanut hyvää opastusta Heta Pukilta. Olisi pitänyt kysyä ensin Hetalta, mutta silloin en asiaa vielä ymmärtänyt, enkä hänestä vielä tiennyt.
Toivotaan, että asiasi järjestyy parhain päin!kyllä minulta uuppuu sosiaaliset taidot ja se tekee, elämäni hankalaksi.
siskoni sanoi minulle tässä taannoin että minulta puuttuu täysin sosiaaliset taidot.
pitää varmaan, niin kuin sanot viestissäsi etsiä alan hyvä spesialisi jotta väärinkäsityksiä ei tulisi.
kiitos neuvoistasi. - hyvistä
Huuhaata vai totta kirjoitti:
kyllä minulta uuppuu sosiaaliset taidot ja se tekee, elämäni hankalaksi.
siskoni sanoi minulle tässä taannoin että minulta puuttuu täysin sosiaaliset taidot.
pitää varmaan, niin kuin sanot viestissäsi etsiä alan hyvä spesialisi jotta väärinkäsityksiä ei tulisi.
kiitos neuvoistasi...Asperger asiantuntijalääkäreistä on Taina Nieminen - von Wendt. En tiedä toimiiko hän vielä hesassa Asperger-center keskuksessa. K.o keskus on erikoistunut juuri As- dg:n.
Varmaan jokaisesta yliopistosairaalasta löytyy hyviä lääkäreitä, jotka ovat As:n perehtyneet. - Autismikirjon asiantuntijat
hyvistä kirjoitti:
..Asperger asiantuntijalääkäreistä on Taina Nieminen - von Wendt. En tiedä toimiiko hän vielä hesassa Asperger-center keskuksessa. K.o keskus on erikoistunut juuri As- dg:n.
Varmaan jokaisesta yliopistosairaalasta löytyy hyviä lääkäreitä, jotka ovat As:n perehtyneet.Löytyisivät neurologiaan erikoistuneista lääkäreistä.
Suurista lääkärikeskuksista esim. yliopistokaupungeissa löytyy sellainen.
Yrjö. As
- assssss
peiliin katsominen?
Sama entinen itsesihän sinä olet vaikka näet sen mustaa valkoisella.- Huuhaata vai totta
en uskalla kertoa asiasta läheisilleni. toisaalta eihän sitä ole pakko kertoa kenellään.
pelkään ehkä sitä jos jos kerron asiasta jollekkin, niin he käsittävät että olen jotenkin "vammainen". - vammaista
en uskalla kertoa asiasta läheisilleni. toisaalta eihän sitä ole pakko kertoa kenellään.
pelkään ehkä sitä jos jos kerron asiasta jollekkin, niin he käsittävät että olen jotenkin "vammainen".Testit on testejä, ei ne tee kenestäkään vammaista. Vammaisuus toki on ihmisten käsityksissä. Täälläkin monet uskovat olevansa vammaisia - tosiasia on että kukaan ei ole terve, jos asiaa niin tarkasti aletaan tutkimaan.
Autismista ja aspergeristä sinänsä ei ole itsellesi haittaa. Ongelma on lähinnä ympäristössä, joka ei meitä ymmärrä. Tätä kautta tulee toki haittaa, kun sorsitaan ja pilkataan. Väärinymmärrettynä ei ole kiva elää.
Omakin elämä on ollut sitä, että on pitänyt yrittää olla niinkuin muut, etteivät outona pidä. Silti olen erilainen. Pitäisi uskaltaa olla aidosti erilainen. Taiteilijoille tämä sallitaan.
Tavallisen pulliaisen pitää yrittää sulautua joukkoon, jottei sorsittaisi. Tämä asia sitten stressaa koko elämän. Vanhemmiten ei enää tarvitse niin paljon asiaan panostaa. Murrosiässä ongelma on pahimmillaan, kun ei halua joukosta erottua.
Asseilla ei ole ongelmia vertaistensa joukossa. Assien pitäisikin kehittää omaa kulttuuriaan, jotta saisivat olla oma itsensä! - assssss
pelkään ehkä sitä jos jos kerron asiasta jollekkin, niin he käsittävät että olen jotenkin "vammainen".Elät vaan niin kuin ennenkin. Itseä helpotti, kun sain asioille nimen, mutta en ole siitä kenellekään sen enempi puhunut. VOihan olla että lähipiiri näkee että olen asperger, mutta ei ota asiaa esille hienotunteisuussyistä. Eli puolin ja toisin saatetaan olla häveliäitä.
Mitäpä sitä leimaamaan. Jos ihminen on jalkapuoli, helposti koko persoona leimautuu sen puuttuvan jalan kautta vammaiseksi. Sama se on näissä henkisemmissä jutuissa. - ritalin
vammaista kirjoitti:
Testit on testejä, ei ne tee kenestäkään vammaista. Vammaisuus toki on ihmisten käsityksissä. Täälläkin monet uskovat olevansa vammaisia - tosiasia on että kukaan ei ole terve, jos asiaa niin tarkasti aletaan tutkimaan.
Autismista ja aspergeristä sinänsä ei ole itsellesi haittaa. Ongelma on lähinnä ympäristössä, joka ei meitä ymmärrä. Tätä kautta tulee toki haittaa, kun sorsitaan ja pilkataan. Väärinymmärrettynä ei ole kiva elää.
Omakin elämä on ollut sitä, että on pitänyt yrittää olla niinkuin muut, etteivät outona pidä. Silti olen erilainen. Pitäisi uskaltaa olla aidosti erilainen. Taiteilijoille tämä sallitaan.
Tavallisen pulliaisen pitää yrittää sulautua joukkoon, jottei sorsittaisi. Tämä asia sitten stressaa koko elämän. Vanhemmiten ei enää tarvitse niin paljon asiaan panostaa. Murrosiässä ongelma on pahimmillaan, kun ei halua joukosta erottua.
Asseilla ei ole ongelmia vertaistensa joukossa. Assien pitäisikin kehittää omaa kulttuuriaan, jotta saisivat olla oma itsensä!Niin, ehkä tässä olisi syytä tehdä asiat niin, kuin itse parhaiten pystyy. Täytyisi perustaa oma toiminta omien vahvuuksiensa pohjalle, eikä vallitsevien arvojen pohjalle. Jos saa laskusta oikean vastauksen ja kaava on toimiva, niin mitä väliä on, minkälainen kaava sitten muuten on.
Tässä yhteiskunnassa sitä ei ole oivallettu, vaikka koko vallitseva poliittinen aate muka perustuu asian oivallukseen. Mutta, kuten sanottu, politiikka on kusetusta. - osastohoidossa?
Lapsemme on osastolla, jossa melkein kaikki pyhät ja kouluvapaat pitää viettää osastohoidossa. Se sitoo koko perhettämme ja ahdistaa kaikkia. Etenkin lasta joka joutuu olemaan osastolla harmittaa, kun muut lapset saa olla lomilla. Tätä perustellaan hoidolla. Onko kokemusta? Voiko asialle mitään tehdä?
- katovuosi
Sain 128 pistettä vaikkei ihan varmana ole mitään aspergerin syndroomaa. Tuo testi taitaa leimata assiksi varmaan puolet testattavista.
- huhhahhei
taidat sittenkin olla, myönnä vaan. Mitäs varten sitä paitsi tällä palstalla pyörit? Alitajuntasi taitaa tunnistaa syvimmän olemuksesi ja ajaa sinua tälle palstalle.
- assimaisia
aivan kuten intiaanit. Katsokaa ympärillenne. Kuinka he jököttävät yksikseen. Ei kelpaa seura. Jos joku istuu viereen junassa, niin eikös oitis vaihdeta paikka. Esa Pekka Salonen huomasi tämän autistisuuden vieraillessaan kotimaassaan. Ja kertoi kuinka hän tunsi itsensä ylpeäksi saadessaan kuulua tähän mököttäjien joukkoon...
- eli..
134 pistettä. Olen tehnyt testin lukemattomia kertoja ja alin tulos on ollut 128 pistettä, kun oikein kaunistelin vastauksiani. En silti pidä itseäni assina, vaikka sitä toisinaan epäilenkin.
Minulta puuttuu joitain mielestäni assille olennaisen tärkeitä piirteitä. Esim. en keräile mitään, vaan päinvastoin hankkiudun kaikesta eroon. Minulla ei ole pakonomaista tarvetta järjestellä kaikkea, vaan päinvastoin suorastaan lamaannun sotkun edessä, enkä saa tehtyä mitään. Olen ihmetellytkin sitä joskus, että miten kodin siisteys voikin olla niin suoraan verrannollinen olotilaani.
Ihmisiä en pelkää, mutta kartan kyllä sosiaalisia tilanteita, koska aina tunnen olevani ulkopuolinen. Jotenkin on aina tuntunut siltä, että muut ihmiset tietävät jonkin "salaisuuden", ovat oivaltaneet elämän tarkoituksen tms. ja tietävät, miten pitää olla ja näkevät heti, ettei minulla ole siitä hajuakaan.
Perfektionisti olen ollut lapsesta saakka, jopa niin että jos tiedän, etten voi olla jonkin asian suorittamisessa vähintään loistava, jätän sen tekemättä kokonaan. Kaikki jää aina kesken.
Pidemmän aikaa on kyllä tuntunut siltä, että olisi syytä mennä päälääkäriin, koska en tunnu saavan mitään otetta ajatuksiini. Monia juttuja pitäisi selvittää, mutta ahdistaa ajatuskin siitä, että pitäisi mennä puhumaan näistä asioista. Ja yllätys yllätys, tuntuu siltä, etten ole ongelmissanikaan tarpeeksi hyvä, että viitsisin mennä lääkäriin.- assiminen
muuta ei voi sanoa. En tiedä mistä on tullut käsitys, että assin pitää panna panna kaikki tavarat riviin. Lääkäritkin ovat tuon luulon vallassa jonkun elokuvasta saadun käsityksen mukaan. Oma täsmällisyyteni näkyy siinä, että pidän järjestyksestä, ja epäjärjestys masentaa, mutta en jaksa aina korjata ja järjestää, vaikka mielellään teen sitä. Sellaiset asiat häiritsee, jos taulut roikkuu seinällä vinossa tai vierekkäiset pöydät eivät ole suorassa. Näitä asioita korjaan ihan huomaamattani. Myös pöydällä olevia tavaroita järjestelen sen enempä'ä asioita ajattelematta...
- aspi
totta kai jokaisessa on yksilöllisiä piirteitä, eivät aspergerit tietenkään mahdu samaan kaavaan. Jokaisella on oma perinöllinen ja kasvatuksellinen taustansa johon aspergerius antaa lisämaustetta tai päinvastoin.
Elän itse myös aina epäjärjestyksen keskellä. En pidä siitä, mutta jotenkin vain en hahmota tapaa miten siitä pääsisi eroon. Sitten kun on pakko, kyllä siitä siistiä syntyy. Mutta stressi on valtava siinä ryhtymisessä.
Saatan kyllä järjestää tarvittaessa jonkin pikku jutun, kuten toinen vastaaja sanoi. Kun saan esimerkiksi kengät riviin, tuntuu että päivä on pelastettu. - minullakin
aspi kirjoitti:
totta kai jokaisessa on yksilöllisiä piirteitä, eivät aspergerit tietenkään mahdu samaan kaavaan. Jokaisella on oma perinöllinen ja kasvatuksellinen taustansa johon aspergerius antaa lisämaustetta tai päinvastoin.
Elän itse myös aina epäjärjestyksen keskellä. En pidä siitä, mutta jotenkin vain en hahmota tapaa miten siitä pääsisi eroon. Sitten kun on pakko, kyllä siitä siistiä syntyy. Mutta stressi on valtava siinä ryhtymisessä.
Saatan kyllä järjestää tarvittaessa jonkin pikku jutun, kuten toinen vastaaja sanoi. Kun saan esimerkiksi kengät riviin, tuntuu että päivä on pelastettu.eli tavaroilla on kuitenkin tismalleen oma paikkansa ja aina tiedän, mistä mikäkin löytyy. Saan suurta tyydytystä asioiden järjestämisestä.. mm. viime yön valvoin järjestäessäni tietokoneen tiedostoja. Astiakaapissa on aina lautaset tarkasti suuruusjärjestyksessä ja kuppien rivat samaan suuntaan, lajittelen myös lusikat suuruusjärjestyksessä omiin lokeroihinsa.. ja onhan noita juttuja, kun alkaa miettimään. Olen vaan aina ajatellut, että se on ihan normaalia ja minun persoonallisuuteni piirre..
Suurin ongelma minulle on ja on aina ollut tämä "normaalin" arjen aikatauluttaminen. Ajankäytön organisointi on asia, jota en kertakaikkiaan hallitse. Kyllä kaikki sujuu, jos joku muu antaa minulle aikataulut ja sanoo, mitä pitää tehdä, mutta jos aikataulut on minun vastuullani, niin kaikki leviää käsiin. Unohdun joko tähän tai jonnekkin muualle. Alan tekemään sitten mitä tahansa, niin jumiudun siihen. Jotenkin sellainen arjesta kiinni pitäminen, mikä muilla näyttää sujuvan luonnostaan, tuottaa minulle aivan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia.. Ihan kuin olisi tipahtanut kyydistä ja vaikka kuinka pyrähtelee päästäkseen taas kyytiin, koskaan en onnistu.
Ja nämä ajatuksetkin.. ovat niin outoja. Oikeastiko sitten voisin olla assi? Jotenkin tekisi mieli kieltää koko mahdollisuus, mutta kyllä sitä kovasti olen pohtinut. Tiedän senkin, että olen keskimääräistä älykkäämpi, koska se on testattu.. Silti tunnen itseni todella tyhmäksi ja tiedän olevani monissa asioissa todella lapsellinen ja naivi. Nimenomaan ihmissuhteissa. Niissä olen suorastaan hölmö. Kerta toisensa jälkeen luotan niihinkin ihmisiin, jotka ovat pettäneet luottamukseni, enkä oikein kykene suuttumaan heille. Tai kenellekkään. En vaan tunne sellaista tunteenpaloa, että olisin vihainen, vaikka järki sanoo toista.
Olen aika hukassa. Kuulostaako tämä teistä sitten ollenkaan tutulta? Aspergeriako tämä sitten on? - aspi
minullakin kirjoitti:
eli tavaroilla on kuitenkin tismalleen oma paikkansa ja aina tiedän, mistä mikäkin löytyy. Saan suurta tyydytystä asioiden järjestämisestä.. mm. viime yön valvoin järjestäessäni tietokoneen tiedostoja. Astiakaapissa on aina lautaset tarkasti suuruusjärjestyksessä ja kuppien rivat samaan suuntaan, lajittelen myös lusikat suuruusjärjestyksessä omiin lokeroihinsa.. ja onhan noita juttuja, kun alkaa miettimään. Olen vaan aina ajatellut, että se on ihan normaalia ja minun persoonallisuuteni piirre..
Suurin ongelma minulle on ja on aina ollut tämä "normaalin" arjen aikatauluttaminen. Ajankäytön organisointi on asia, jota en kertakaikkiaan hallitse. Kyllä kaikki sujuu, jos joku muu antaa minulle aikataulut ja sanoo, mitä pitää tehdä, mutta jos aikataulut on minun vastuullani, niin kaikki leviää käsiin. Unohdun joko tähän tai jonnekkin muualle. Alan tekemään sitten mitä tahansa, niin jumiudun siihen. Jotenkin sellainen arjesta kiinni pitäminen, mikä muilla näyttää sujuvan luonnostaan, tuottaa minulle aivan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia.. Ihan kuin olisi tipahtanut kyydistä ja vaikka kuinka pyrähtelee päästäkseen taas kyytiin, koskaan en onnistu.
Ja nämä ajatuksetkin.. ovat niin outoja. Oikeastiko sitten voisin olla assi? Jotenkin tekisi mieli kieltää koko mahdollisuus, mutta kyllä sitä kovasti olen pohtinut. Tiedän senkin, että olen keskimääräistä älykkäämpi, koska se on testattu.. Silti tunnen itseni todella tyhmäksi ja tiedän olevani monissa asioissa todella lapsellinen ja naivi. Nimenomaan ihmissuhteissa. Niissä olen suorastaan hölmö. Kerta toisensa jälkeen luotan niihinkin ihmisiin, jotka ovat pettäneet luottamukseni, enkä oikein kykene suuttumaan heille. Tai kenellekkään. En vaan tunne sellaista tunteenpaloa, että olisin vihainen, vaikka järki sanoo toista.
Olen aika hukassa. Kuulostaako tämä teistä sitten ollenkaan tutulta? Aspergeriako tämä sitten on?kuvailet varmaankin aika tyypillistä assia. Mutta jokaisella on sitten ne omat persoonalliset piirteensä.
Varmaankin sitten siinä mistä olet kiinnostunut jaksat keskittyä ja tehdä keskimäärin enemmän kuin muissa asioissa.
Pohdi lahjakkuuksiasi ja sitä mistä olet kiinnostunut, keskity niihin.
Tietysti tämän arjenkin kanssa on pärjättävä, ja se tuottaa tuskaa. Ei voi mitään.
- HELLO
Siinähän lukee lopussa, että TESTI EI RIITÄ DIAGNOOSIN TEKEMISEEN.
- ritalin
Oon kyllä ihan hukassa nyt; sain vain 115 pistettä siitä assitestistä. Ja oon ollu ihan varma, että mulla on se. Onkos muuten kellään muulla käynyt, niin, että oireet ovat vähentyneet murrosiässä tai muuten iän myötä?
- irmeli
ehkä ne omat diagnoosit eivät aina osu oikeaan. Nimimerkistäsi päätellen sinulla on diagnosoitu ADHD. Kun kerran olet jo ollut lääkärin kanssa yhteydessä, kannattaisi tämä asperger-asiakin käsitellen, ettet leimaisi itseäsi diagnoosiin, joka ei päde.
- ritalin
irmeli kirjoitti:
ehkä ne omat diagnoosit eivät aina osu oikeaan. Nimimerkistäsi päätellen sinulla on diagnosoitu ADHD. Kun kerran olet jo ollut lääkärin kanssa yhteydessä, kannattaisi tämä asperger-asiakin käsitellen, ettet leimaisi itseäsi diagnoosiin, joka ei päde.
Mistäs niin olet päätellyt, että olisin lääkärissä käynyt tästä asiasta?
Diagnosoitua ADHD minulla ei ole, enkä itseasiassa muistuta juurikaan ADHD henkilöä.
Niin, testin lopussahan luki, että varovaiset As-henkilöt yleensä saavat matalan pistemäärän.
Mielestäni kyllä vastasin totuudenmukaisesti, mutta monissa kohdissa oli oire, joka ei ole ollut minulla koko elämää, vaan esim. lapsena tai jossain vaiheessa välillä.
"ehkä ne omat diagnoosit eivät aina osu oikeaan."
Niin, kyllä täytyy olla kriittinen, ennen kuin diagnosoi itseään miksikään. Toisia en suosittele tietenkään diagnosoimaan edes niin helposti, kuin itseään. - irmeli
ritalin kirjoitti:
Mistäs niin olet päätellyt, että olisin lääkärissä käynyt tästä asiasta?
Diagnosoitua ADHD minulla ei ole, enkä itseasiassa muistuta juurikaan ADHD henkilöä.
Niin, testin lopussahan luki, että varovaiset As-henkilöt yleensä saavat matalan pistemäärän.
Mielestäni kyllä vastasin totuudenmukaisesti, mutta monissa kohdissa oli oire, joka ei ole ollut minulla koko elämää, vaan esim. lapsena tai jossain vaiheessa välillä.
"ehkä ne omat diagnoosit eivät aina osu oikeaan."
Niin, kyllä täytyy olla kriittinen, ennen kuin diagnosoi itseään miksikään. Toisia en suosittele tietenkään diagnosoimaan edes niin helposti, kuin itseään.nimimerkkisi viittaa siihen että käyttäisit Ritalinia joka on ADHD:hen käytettävä lääke. Muuten en tietenkään mitään kaukodiagnooseja rupea tekemään.
- idiootti
irmeli kirjoitti:
nimimerkkisi viittaa siihen että käyttäisit Ritalinia joka on ADHD:hen käytettävä lääke. Muuten en tietenkään mitään kaukodiagnooseja rupea tekemään.
Pitääkö käydä lääkärillä, jotta voi liittää nimimerkkiin komeat tunnukset mallia "Idiootti AHDH", "Ritalin asperger", "Assi autisti" tai "Niksu as". Onko nämä diagnoosit jotenkin suojattu?
- ritalin
irmeli kirjoitti:
nimimerkkisi viittaa siihen että käyttäisit Ritalinia joka on ADHD:hen käytettävä lääke. Muuten en tietenkään mitään kaukodiagnooseja rupea tekemään.
Kiusaan sua nyt hieman:
Et vastannut nyt kysymykseeni, sillä en kysynyt ADHD:sta mitään.
Lisäksi nimimerkki ritalin tarkoittaa siis, että minä olen ritalin, jos otetaan sananmukaisesti, ja jos olen ADHD lääke, niin minun täytyy olla jotain alivilkasta, kuten As. : )
Se voisi myös tietty viitata sanomaasi juttuun... - irmeli
ritalin kirjoitti:
Kiusaan sua nyt hieman:
Lisäksi nimimerkki ritalin tarkoittaa siis, että minä olen ritalin, jos otetaan sananmukaisesti, ja jos olen ADHD lääke, niin minun täytyy olla jotain alivilkasta, kuten As. : )
Se voisi myös tietty viitata sanomaasi juttuun...en suhtaudu tarinointeihisi enää kovin vakavasti
- idiootti
irmeli kirjoitti:
en suhtaudu tarinointeihisi enää kovin vakavasti
Ritalinin sanat ovat todellakin lääkettä. Hän osaa pukea sen sanoiksi, miten me autistit ajattelemme - mutta onko toverimme menettänyt katu-uskottavuuden, kun ei hyväksynyt Irmelin imarreltavia AHDH riipuksia kaulaansa?
- irmeli
idiootti kirjoitti:
Ritalinin sanat ovat todellakin lääkettä. Hän osaa pukea sen sanoiksi, miten me autistit ajattelemme - mutta onko toverimme menettänyt katu-uskottavuuden, kun ei hyväksynyt Irmelin imarreltavia AHDH riipuksia kaulaansa?
assina olen sen verran yksinkertainen ihminen että uskon nimimerkin kertovan ihmisestä.
Sinun nimimerkkisi on idiootti, enkä usko että olet sitä turhaan valinnut.
Ritalin on valinnut nimimerkikseen Ritalinin, lääkkeen jolla on kaksi pääasiallista käyttötarkoitusta: ADHD:hen ja huumeeksi. Kyllä hän jotain haluaa kertoa nimimerkin valinnalla.
Minulle taas nimimerkki Irmeli taas on vanha tuttu nimi, jota käytän halutessani peittää henkilöllisyyteni. Se on erään entisen mukavan opettajani etunimi. - ei ole
ritalin kirjoitti:
Kiusaan sua nyt hieman:
Se voisi myös tietty viitata sanomaasi juttuun...edea diagnosoitu virallisesti aspergeriksi, itse vaan väität niin. Huomennahan voit väittää olevasi ad/hd jne. Lapsena et ole saanut diagnoosia, joten pistää mietteliääksi.
- häiriö....
irmeli kirjoitti:
assina olen sen verran yksinkertainen ihminen että uskon nimimerkin kertovan ihmisestä.
Sinun nimimerkkisi on idiootti, enkä usko että olet sitä turhaan valinnut.
Ritalin on valinnut nimimerkikseen Ritalinin, lääkkeen jolla on kaksi pääasiallista käyttötarkoitusta: ADHD:hen ja huumeeksi. Kyllä hän jotain haluaa kertoa nimimerkin valinnalla.
Minulle taas nimimerkki Irmeli taas on vanha tuttu nimi, jota käytän halutessani peittää henkilöllisyyteni. Se on erään entisen mukavan opettajani etunimi.kin on mahdollista
- se niin
hienoo,et sulla ois as? Ois kai se sulle JO diagnosoitu lapsuudessa, jos aihetta olisi ollut!!!!!! Kyllä sinunlaisillekin "määritelmä" löytyy, älä huoli, ennen pitkää sekin sinulle selviää mikä.
- ritalin
irmeli kirjoitti:
en suhtaudu tarinointeihisi enää kovin vakavasti
Mutta yleensä olen saanut kritiikkiä juuri sellaisista kirjoituksista, jotka ovat suoria tutkimustuloksia, eivätkä minun tekemiäni.
Tarinointeihini ei kannatakkaan suhtautua vakavasti, mutta harvemmin tarinoin, ehkä joskus värittelen liikaa jotain. - ritalin
se niin kirjoitti:
hienoo,et sulla ois as? Ois kai se sulle JO diagnosoitu lapsuudessa, jos aihetta olisi ollut!!!!!! Kyllä sinunlaisillekin "määritelmä" löytyy, älä huoli, ennen pitkää sekin sinulle selviää mikä.
Vähän hain tuolla pisteilmoituksella jotain päänaukomista, mutta nythän näitä viestejä tulee oikein paljon.
Sehän olis ihan v###n p#######ä, jos mulla on As, mutta taitaapa olla nyt niin, että mulla on As ja myös Ts.
Mulla on noita oireita kyllä ihan liiaksikin. Sitä paitsi en voinut hyväksyä olevani As ennen kuin minua oli sellaiseksi vuosia väitetty. Mä oon kai sitten ollut siinä määrin normaali, että mua ei ole huomattu ja varmaan kuitenkin moni jää kokonaan diagnosoimatta.
Kuten täällä on tullut ilmi, niin monet ovat saaneet diagnoosin vasta yli 30 vuotiaana. As lienee edelleen melko tuntematon, niin että jos oireet eivät ole erittäin voimakkaita, niin Assia ei havaita.
Musta se on todella järkyttävää, että olen niin assimainen ja se on myös, että on Ts. Jos olet kerta lukenut kirjoituksiani ja tunnet assia, niin olet huomannut jo viesteissäni As-piirteitä. - lääkityksen
ritalin kirjoitti:
Vähän hain tuolla pisteilmoituksella jotain päänaukomista, mutta nythän näitä viestejä tulee oikein paljon.
Sehän olis ihan v###n p#######ä, jos mulla on As, mutta taitaapa olla nyt niin, että mulla on As ja myös Ts.
Mulla on noita oireita kyllä ihan liiaksikin. Sitä paitsi en voinut hyväksyä olevani As ennen kuin minua oli sellaiseksi vuosia väitetty. Mä oon kai sitten ollut siinä määrin normaali, että mua ei ole huomattu ja varmaan kuitenkin moni jää kokonaan diagnosoimatta.
Kuten täällä on tullut ilmi, niin monet ovat saaneet diagnoosin vasta yli 30 vuotiaana. As lienee edelleen melko tuntematon, niin että jos oireet eivät ole erittäin voimakkaita, niin Assia ei havaita.
Musta se on todella järkyttävää, että olen niin assimainen ja se on myös, että on Ts. Jos olet kerta lukenut kirjoituksiani ja tunnet assia, niin olet huomannut jo viesteissäni As-piirteitä.syy. Siinä voi tulla vähän valaistusta mikä se sinun "aspergeriutesi" todellisuudessa on.
Ritalinia ei määrätä huvin vuoksi. - muuta
ritalin kirjoitti:
Musta se on todella järkyttävää, että olen niin assimainen ja se on myös, että on Ts. Jos olet kerta lukenut kirjoituksiani ja tunnet assia, niin olet huomannut jo viesteissäni As-piirteitä.olen kyllä huomannut, mutten assia. Diagnostiikka on tarkentunut ja koulumaailmassa ei pääse ohi vähänkään poikkeavat. (30 vuotta sitten suljettiin kaikki poikkeavat laitokseen tai pidettiin kotona.)
- seuranneena
lääkityksen kirjoitti:
syy. Siinä voi tulla vähän valaistusta mikä se sinun "aspergeriutesi" todellisuudessa on.
Ritalinia ei määrätä huvin vuoksi.ritskun kirjoituksia olen omat johtopäätökseni tehnyt.
- ritalin
muuta kirjoitti:
olen kyllä huomannut, mutten assia. Diagnostiikka on tarkentunut ja koulumaailmassa ei pääse ohi vähänkään poikkeavat. (30 vuotta sitten suljettiin kaikki poikkeavat laitokseen tai pidettiin kotona.)
Olet lukenut siis viestejäni. Joskus taisin mainita käyneeni läpi erilaisia sairauksia, mutta As, Ts näyttävät varmoilta ja maanisdepressioon ja narsistiseen persoonallisuushäiriöön jonkinlaista saumaa.
Muiden oireita en tahdollakaan täyttänyt.
"Diagnostiikka on tarkentunut ja koulumaailmassa ei pääse ohi vähänkään poikkeavat. (30 vuotta sitten suljettiin kaikki poikkeavat laitokseen tai pidettiin kotona.)"
Tuolla sitaateissa olevalla pätkällä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
On varsin yllättävää, että nykyäänkin on paljon aikuisia ihmisiä, joilla on selväpiirteinen As, tai ADHD ja he eivät ole ikinä olleet edes tutkimuksissa. Itselläni lähinnä Ts-oireet ovat näkyvimpänä, tosin As oireet ovat myös jatkuva haitta. - ritalin
lääkityksen kirjoitti:
syy. Siinä voi tulla vähän valaistusta mikä se sinun "aspergeriutesi" todellisuudessa on.
Ritalinia ei määrätä huvin vuoksi.En syö mitään lääkkeitä, vaikka nimi ehkä voisi siihen viitatakin. Ritalinia käytetään assin ja etenkin ADHD:n hoitoon, mutta minulla ei ole mitään diagnosoitua. ENKÄ SYÖ lääkkeitä.
Joku tuolla epäili minulle persoonallisuushäiriötä, mutta yliherkkä hajuaisti, yliherkkä kuulo ja yliherkkyys valolle, sekä "supermuisti" eivät yleensä liity muuhun, kuin Aspergerin syndroomaan ja onhan noita oireita käyty läpi... - sinulla
ritalin kirjoitti:
Olet lukenut siis viestejäni. Joskus taisin mainita käyneeni läpi erilaisia sairauksia, mutta As, Ts näyttävät varmoilta ja maanisdepressioon ja narsistiseen persoonallisuushäiriöön jonkinlaista saumaa.
"Diagnostiikka on tarkentunut ja koulumaailmassa ei pääse ohi vähänkään poikkeavat. (30 vuotta sitten suljettiin kaikki poikkeavat laitokseen tai pidettiin kotona.)"
Tuolla sitaateissa olevalla pätkällä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
On varsin yllättävää, että nykyäänkin on paljon aikuisia ihmisiä, joilla on selväpiirteinen As, tai ADHD ja he eivät ole ikinä olleet edes tutkimuksissa. Itselläni lähinnä Ts-oireet ovat näkyvimpänä, tosin As oireet ovat myös jatkuva haitta.on todettu "saumaa" narsistiseen persoonallisuushäiriöön, se selittää aika paljon tuota as-kuvitelmaasikin. Onko se lääkärin toteama?
- sanoisin
ritalin kirjoitti:
On varsin yllättävää, että nykyäänkin on paljon aikuisia ihmisiä, joilla on selväpiirteinen As, tai ADHD ja he eivät ole ikinä olleet edes tutkimuksissa. Itselläni lähinnä Ts-oireet ovat näkyvimpänä, tosin As oireet ovat myös jatkuva haitta."On varsin yllättävää, että nykyäänkin on paljon aikuisia ihmisiä, joilla on selväpiirteinen As, tai ADHD ja he eivät ole ikinä olleet edes tutkimuksissa."
Ei se ole mitenkään yllättävää. As-ihminen pystyy elämään varsin hyvin ilman diagnoosejakin. Siihen ei tarvita hoitoja eikä lääkityksiä. Maailman sivu on asseja ollut olemassa. Nyt vasta se on diagnosoitu, mutta ei se ole silti sairaus. Kunhan nyt vähän erikoisempi luonne. - on...
ritalin kirjoitti:
En syö mitään lääkkeitä, vaikka nimi ehkä voisi siihen viitatakin. Ritalinia käytetään assin ja etenkin ADHD:n hoitoon, mutta minulla ei ole mitään diagnosoitua. ENKÄ SYÖ lääkkeitä.
Joku tuolla epäili minulle persoonallisuushäiriötä, mutta yliherkkä hajuaisti, yliherkkä kuulo ja yliherkkyys valolle, sekä "supermuisti" eivät yleensä liity muuhun, kuin Aspergerin syndroomaan ja onhan noita oireita käyty läpi...rekisteröity kauppanimi eikä nimi mitenkään vain "voisi" viitata siihen.
- voi myös..
ritalin kirjoitti:
En syö mitään lääkkeitä, vaikka nimi ehkä voisi siihen viitatakin. Ritalinia käytetään assin ja etenkin ADHD:n hoitoon, mutta minulla ei ole mitään diagnosoitua. ENKÄ SYÖ lääkkeitä.
Joku tuolla epäili minulle persoonallisuushäiriötä, mutta yliherkkä hajuaisti, yliherkkä kuulo ja yliherkkyys valolle, sekä "supermuisti" eivät yleensä liity muuhun, kuin Aspergerin syndroomaan ja onhan noita oireita käyty läpi...kuvitella...oletkos miettinyt sitä? samoin voi luulla sairastavansa ties mitä, jolloin ihminen ei voi esim. kulkea yleisissä tiloissa, kun luulee saavansa pöpön.
- mielenkiinnolla...
ritalin kirjoitti:
On varsin yllättävää, että nykyäänkin on paljon aikuisia ihmisiä, joilla on selväpiirteinen As, tai ADHD ja he eivät ole ikinä olleet edes tutkimuksissa. Itselläni lähinnä Ts-oireet ovat näkyvimpänä, tosin As oireet ovat myös jatkuva haitta.lukenut viestejäsi pitkään. Ehkäpä jossain kaupungeissa/kunnissa pääsevät seulasta läpi. Meilläpäin huomataan poikkeuksetta ne, jotka poikkeavalla käytöksellään viestittävät ongelmistaan, (myös ne hiljaiset!) Tässä työssä silmä harjaantuu huomaamaan monia asioita.
Lähipiirissäni on maanisdepressiota sairastava henkilö. Hän osaa kyllä vetää mielestään "sopivaa roolia" eri tilanteissa. Vakava sairaus, lääkkeillä pysyy kurissa, mutta loppuiän se pitää pihtiotteissa. - ritalin
voi myös.. kirjoitti:
kuvitella...oletkos miettinyt sitä? samoin voi luulla sairastavansa ties mitä, jolloin ihminen ei voi esim. kulkea yleisissä tiloissa, kun luulee saavansa pöpön.
Siis lapsena kuvittelin sen yliherkkyyden, kun itkin kärsimyksestä. Se oli siis pelkkää kuvitelmaa, samoin nämä edelleen jatkuvat yliherkkyydet, kun valo sokaisee ja haistan hajuja erittäin voimakkaina, mitä toiset eivät haista lainkaan.
- ritalin
mielenkiinnolla... kirjoitti:
lukenut viestejäsi pitkään. Ehkäpä jossain kaupungeissa/kunnissa pääsevät seulasta läpi. Meilläpäin huomataan poikkeuksetta ne, jotka poikkeavalla käytöksellään viestittävät ongelmistaan, (myös ne hiljaiset!) Tässä työssä silmä harjaantuu huomaamaan monia asioita.
Lähipiirissäni on maanisdepressiota sairastava henkilö. Hän osaa kyllä vetää mielestään "sopivaa roolia" eri tilanteissa. Vakava sairaus, lääkkeillä pysyy kurissa, mutta loppuiän se pitää pihtiotteissa.Jaksaisitko kertoa tuosta maanisdepressiosta, jos tiedät? Minun on ollut hieman hankala saada niin tarkkaa tietoa, että voisin väittää olevani sellainen.
Ainiin, tuolla on joku vakavasti psykoottinen henkilö kirjoittamassa, joka ei lainkaan lue vastauksiani, vaan kirjoittelaa jatkoja täysin epäkorrektisti. Sanoin jo ehkä parissakymmenessä viestissä, että en ole käynyt missään lääkärissä.
Eikä ole todettu mitään.
Itse olen tosin tutkiskellut.
Muuten persoonallisuushäiriö ei minulla todennäköisesti ole kyseessä, koska samat oireet ovat jatkuneet varhaislapsuudesta saakka; lähinnä neuroottisuutta ja pakko-oireita (Ts).
Muuten en ainakaan edes uskoisi psykologiaa tuntevana, että kirjoittamieni viestien perusteella minulla olisi narsismia. Tosin itse olen havainnut joitain yhtäläisyyksiä siihen, mutta tunnenkin itseni paremmin, kuin pelkkien kirjoitusten perusteella.
Niin, ja ei täällä ole muuta seulaa, kuin koulukiusaaminen. Jos on hiukka erikoinen tai vaikkapa vain käyttäytyy liian asiallisesti, on varmaa, että joutuu koulukiusatuksi ja siten menettää ison osan elämästään. Erikoiset oireet luetaan yleensä lapsen "tyhmyydeksi". - juup....
ritalin kirjoitti:
Jaksaisitko kertoa tuosta maanisdepressiosta, jos tiedät? Minun on ollut hieman hankala saada niin tarkkaa tietoa, että voisin väittää olevani sellainen.
Ainiin, tuolla on joku vakavasti psykoottinen henkilö kirjoittamassa, joka ei lainkaan lue vastauksiani, vaan kirjoittelaa jatkoja täysin epäkorrektisti. Sanoin jo ehkä parissakymmenessä viestissä, että en ole käynyt missään lääkärissä.
Eikä ole todettu mitään.
Muuten persoonallisuushäiriö ei minulla todennäköisesti ole kyseessä, koska samat oireet ovat jatkuneet varhaislapsuudesta saakka; lähinnä neuroottisuutta ja pakko-oireita (Ts).
Muuten en ainakaan edes uskoisi psykologiaa tuntevana, että kirjoittamieni viestien perusteella minulla olisi narsismia. Tosin itse olen havainnut joitain yhtäläisyyksiä siihen, mutta tunnenkin itseni paremmin, kuin pelkkien kirjoitusten perusteella.
Niin, ja ei täällä ole muuta seulaa, kuin koulukiusaaminen. Jos on hiukka erikoinen tai vaikkapa vain käyttäytyy liian asiallisesti, on varmaa, että joutuu koulukiusatuksi ja siten menettää ison osan elämästään. Erikoiset oireet luetaan yleensä lapsen "tyhmyydeksi".oireet alkoivat vainoharhaisuudella. Naapurit salakuuntelivat häntä ja olivat tehneet salaliiton häntä vastaa. Vainoharhaisuus paheni, jolloin jokainen vastaantulija oli vihollinen. Aamulla kuvitteli, että yöllä häntä oli piikitetty ja raiskattu.
Välillä elämä hymyili niin, että luuli keksivänsä keinot maailman tulvien estämiseksi.
Toisaalta lasta oli suojeltava pöpöiltä, että tolulla oli pestävä mummolan lattia.
Kaveri oli valmis hyppäämään ensimmäiseen koneeseen, matkustaakseen ympäri maailmaa, vaikkei rahaakaan ollut.
Ystävät ja läheisetkin saivat osansa. Soittoja sateli yöllä, välillä uhkauksia, toisena yönä itkua, kolmantena hervotonta naurua.
Oravanpyörä pyöri, kunnes hoitoon vietiin.
Useampi vuosi meni, ennenkuin oikea lääkitys löytyi. Vaikeaa tässä sairaudessa onkin, kun Mdepressiivinen syö lääkkeitä, niin olo tuntuu niin terveeltä, jolloin Md ajattelee, ettei tarvitse koko lääkkeitä. Oravan pyörä pyörii taas...Eli sahataan terveestä sairastumiseen.
On olemassa tietysti sellaisiakin lääkkeitä, joita laitetaan osastolla. Vaikutus kestää 3 viikkoa, jonka jälken lääke uusitaan.
Vaativa sairaus siis on kyseessä, joka kokeilee rankasti ystäviä, sekä perhettä. - vakavasti psykoottinen
ritalin kirjoitti:
Jaksaisitko kertoa tuosta maanisdepressiosta, jos tiedät? Minun on ollut hieman hankala saada niin tarkkaa tietoa, että voisin väittää olevani sellainen.
Eikä ole todettu mitään.
Niin, ja ei täällä ole muuta seulaa, kuin koulukiusaaminen. Jos on hiukka erikoinen tai vaikkapa vain käyttäytyy liian asiallisesti, on varmaa, että joutuu koulukiusatuksi ja siten menettää ison osan elämästään. Erikoiset oireet luetaan yleensä lapsen "tyhmyydeksi"."Jaksaisitko kertoa tuosta maanisdepressiosta, jos tiedät? Minun on ollut hieman hankala saada niin tarkkaa tietoa, että voisin väittää olevani sellainen.
Eikä ole todettu mitään.
Itse olen tosin tutkiskellut."
Tuot niin laveasti persoonaasi esille tällä palstalla että moni varmaan ihmettelee. Kaikki noi omatekemäsi diagnoosit. Kyllä sulla hyvin todellisuudentajuton ajatusmaailma tuntuu olevan. Ja selvästi pitäisi käydä lääkärissä että lakkaisit lyömästä otsaasi noita erilaisia diagnooseja. Olen itse pari kertaa vastannut viesteihisi. Mutta varmaan tykkäät enemmän yksinpuhelusta ja diagnoosien esittelystä kuin siitä että tilanteesi tosiaan selvitettäisiin jonkun ammattilaisen toimesta.
Ei tällä palstalla näytä syntyvän just mitään asiallista keskustelua. Mutta jatkakoon ne jotka tuntee sen tarpeelliseksi. Niin se varmaan on aina tällaisilla palstoilla missä ei vaadita rekisteröitymistä. Ja aina on niitä jotka tykkään dominoida, ottaa koko palstan haltuun.
Kyllä sullakin joku lääkitys on. Sen huomasi ihan selvästi jossain vaiheessa kun jutut muuttui.
Heippa. - ritalin
juup.... kirjoitti:
oireet alkoivat vainoharhaisuudella. Naapurit salakuuntelivat häntä ja olivat tehneet salaliiton häntä vastaa. Vainoharhaisuus paheni, jolloin jokainen vastaantulija oli vihollinen. Aamulla kuvitteli, että yöllä häntä oli piikitetty ja raiskattu.
Välillä elämä hymyili niin, että luuli keksivänsä keinot maailman tulvien estämiseksi.
Toisaalta lasta oli suojeltava pöpöiltä, että tolulla oli pestävä mummolan lattia.
Kaveri oli valmis hyppäämään ensimmäiseen koneeseen, matkustaakseen ympäri maailmaa, vaikkei rahaakaan ollut.
Ystävät ja läheisetkin saivat osansa. Soittoja sateli yöllä, välillä uhkauksia, toisena yönä itkua, kolmantena hervotonta naurua.
Oravanpyörä pyöri, kunnes hoitoon vietiin.
Useampi vuosi meni, ennenkuin oikea lääkitys löytyi. Vaikeaa tässä sairaudessa onkin, kun Mdepressiivinen syö lääkkeitä, niin olo tuntuu niin terveeltä, jolloin Md ajattelee, ettei tarvitse koko lääkkeitä. Oravan pyörä pyörii taas...Eli sahataan terveestä sairastumiseen.
On olemassa tietysti sellaisiakin lääkkeitä, joita laitetaan osastolla. Vaikutus kestää 3 viikkoa, jonka jälken lääke uusitaan.
Vaativa sairaus siis on kyseessä, joka kokeilee rankasti ystäviä, sekä perhettä.Esimerkkihenkilöllä melko vahva psykoosi, joten vähän huono verrata henkilöä itseeni. Minulla ehkä lieviä psykoottisia oireita, mutta ei lähellekkään kuvaillun kaltaista.
Muuten esimerkkihenkilön oireet viittaavat pakko-oireiseen neuroosiin ja ilmeisesti se on hoitamattomana pahentunut bi-polaarihäiriöksi. Olisi tärkeää muuttaa lääkitystä, sillä pakkoneuroosi on edelleen hallitseva tolutuksesta päätellen.
Itsellä lyhyitä maanisen kaltaisia jaksoja, mutta oireet lievempiä, kuin tyypillisessä maniassa.
Masentunut olen ollut pääosan ajasta, mutta välillä masennus helpottaa, mikä voi näkyä myös kirjoittelussani, kuten aattona tulleesta viestistä voi päätellä. - ritalin
vakavasti psykoottinen kirjoitti:
"Jaksaisitko kertoa tuosta maanisdepressiosta, jos tiedät? Minun on ollut hieman hankala saada niin tarkkaa tietoa, että voisin väittää olevani sellainen.
Eikä ole todettu mitään.
Tuot niin laveasti persoonaasi esille tällä palstalla että moni varmaan ihmettelee. Kaikki noi omatekemäsi diagnoosit. Kyllä sulla hyvin todellisuudentajuton ajatusmaailma tuntuu olevan. Ja selvästi pitäisi käydä lääkärissä että lakkaisit lyömästä otsaasi noita erilaisia diagnooseja. Olen itse pari kertaa vastannut viesteihisi. Mutta varmaan tykkäät enemmän yksinpuhelusta ja diagnoosien esittelystä kuin siitä että tilanteesi tosiaan selvitettäisiin jonkun ammattilaisen toimesta.
Ei tällä palstalla näytä syntyvän just mitään asiallista keskustelua. Mutta jatkakoon ne jotka tuntee sen tarpeelliseksi. Niin se varmaan on aina tällaisilla palstoilla missä ei vaadita rekisteröitymistä. Ja aina on niitä jotka tykkään dominoida, ottaa koko palstan haltuun.
Kyllä sullakin joku lääkitys on. Sen huomasi ihan selvästi jossain vaiheessa kun jutut muuttui.
Heippa.En sanonut sua tosissani psykoottiseksi, mutta kun et millään noteeraa vastauksiani, ja vainoat tuolla tavalla, niin tuli sanottua typerästi.
"Tuot niin laveasti persoonaasi esille tällä palstalla että moni varmaan ihmettelee."
Jos se häiritsee sinua, tai muita, niin pyydän anteeksi. On kyllä totta, että olen tuonut varmaan itseäni liiaksi esille. Mietin sitä taannoin kyllä.
"Kaikki noi omatekemäsi diagnoosit. Kyllä sulla hyvin todellisuudentajuton ajatusmaailma tuntuu olevan. Ja selvästi pitäisi käydä lääkärissä että lakkaisit lyömästä otsaasi noita erilaisia diagnooseja."
Häiritseekö, jos diagnosoin itseäni?
Voin vakuuttaa, että olen tehnyt ne "diagnoosit" vasta melkoisen todistusaineiston jälkeen. Lisäksi en ole täysin varma niistä, mutta en ole mielestäni mitään väärääkään tehnyt.
"Olen itse pari kertaa vastannut viesteihisi. Mutta varmaan tykkäät enemmän yksinpuhelusta ja diagnoosien esittelystä kuin siitä että tilanteesi tosiaan selvitettäisiin jonkun ammattilaisen toimesta."
Pyydän anteeksi, jos olen ollut asiaton sinua kohtaan ja pyydän myös, että auttaisit minua nyt, jos sinulla on joku mielipide, niin kertoisit sen suoraan.
"Ja aina on niitä jotka tykkään dominoida, ottaa koko palstan haltuun."
Joo, oonkohan megalomaani? XD
Huomasin tuon kirjoitelleeni melko paljon yleiseen viestimäärään nähden ja pyrin rajoittamaan kirjoittelua. Tänne on vaan kiva kirjoitella...
Pyrin poistamaan dominoivan leiman, jos sellainen on.
"Kyllä sullakin joku lääkitys on. Sen huomasi ihan selvästi jossain vaiheessa kun jutut muuttui."
Kiva, että olet noin tarkkaan seurannut kirjoituksiani. Ei mulla kyllä ole lääkitystä, mutta mielialathan voivat muuttua ja kirjoitustyyli kehittyä.
Suukkoja sinulle söpöliini. - ilman sensuuria
"Jaksaisitko kertoa tuosta maanisdepressiosta, jos tiedät? Minun on ollut hieman hankala saada niin tarkkaa tietoa, että voisin väittää olevani sellainen.
Eikä ole todettu mitään.
Heippa.Ihmetyttää, kuinka joku hyökkää anonymiteettiä vastaan anonyymisti ja yrittää vaientaa keskustelijan aivan väärin perustein. Tämän palstan säännöissä ei ole mainittu, että pitää olla diagnoosia autismista.
Niin kauan kuin osaanottoa ei ole rajattu - keskustelu on ollut mielenkiintoista. Perheklubissa keskustelu tyrehtyi, kun avoin keskustelu suljettiin. Henkilö jonka takia palsta suljettiin, kertoi saaneensa hermoromahduksen. En toivoisi palstan sulkemista tai hermoromahdusta kellekään tällä palstalla.
Palstan anti on ollut nimenomaan avoimuus. En haluaisi, että ketään henkilönä mollattaisiin. Tämä on autistipalsta ja autistinen viestintä on erilaista - ehkä nänteille jopa liian suorasukaista. Totuuden puhujaa ei pitäisi vaientaa, vaan jos on eri mieltä pitäisi argumentoida asiasta, eikä henkilöstä.
En usko että Ritalin ottaa sen leveämpää palstatilaa, kuin muutkaan, vaan hän käyttää häpeämättömästi omaa tunnustaan - se on hienoa se! Hän on antanut myös osoitteensa, joten ei toimi nimettömyyden turvin, kuten väitetään (Pitäisi nyt väittäjän katsoa peiliin). En varmaan kävisi tällä palstalla, jos ei Ritalinin kaltaisia rehtejä asseja olisi paikalla. Kuinka hienosti hän vastaakaan kaikille jopa moittijalleen!
Hyvää Uutta Vuotta kaikille! - vakavasti psykoottinen
ilman sensuuria kirjoitti:
Ihmetyttää, kuinka joku hyökkää anonymiteettiä vastaan anonyymisti ja yrittää vaientaa keskustelijan aivan väärin perustein. Tämän palstan säännöissä ei ole mainittu, että pitää olla diagnoosia autismista.
Niin kauan kuin osaanottoa ei ole rajattu - keskustelu on ollut mielenkiintoista. Perheklubissa keskustelu tyrehtyi, kun avoin keskustelu suljettiin. Henkilö jonka takia palsta suljettiin, kertoi saaneensa hermoromahduksen. En toivoisi palstan sulkemista tai hermoromahdusta kellekään tällä palstalla.
Palstan anti on ollut nimenomaan avoimuus. En haluaisi, että ketään henkilönä mollattaisiin. Tämä on autistipalsta ja autistinen viestintä on erilaista - ehkä nänteille jopa liian suorasukaista. Totuuden puhujaa ei pitäisi vaientaa, vaan jos on eri mieltä pitäisi argumentoida asiasta, eikä henkilöstä.
En usko että Ritalin ottaa sen leveämpää palstatilaa, kuin muutkaan, vaan hän käyttää häpeämättömästi omaa tunnustaan - se on hienoa se! Hän on antanut myös osoitteensa, joten ei toimi nimettömyyden turvin, kuten väitetään (Pitäisi nyt väittäjän katsoa peiliin). En varmaan kävisi tällä palstalla, jos ei Ritalinin kaltaisia rehtejä asseja olisi paikalla. Kuinka hienosti hän vastaakaan kaikille jopa moittijalleen!
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!Täällä alkaa kummallinen piiri pieni pyörii jossa ilmeisesti yhtä ollaan nostamassa totuuden puhujana korokkeelle. Merkillinen ilmiö. Ensin hän levittelee persoonaansa ymäriinsä jopa kymmenissä viesteissä. Kun siihen jotkut puuttuu, tulee toinen joka ryhtyy puolustamaan kuin äiti lastaan: ei minun lapseeni saa koskea.
Jos ei halua kannanottoja omiin viesteihinsä, ne pitää kirjoittaa mustakantiseen vihkoon eikä julkiselle nettipalstalle. Eikö niin? - ritalin
Täällä alkaa kummallinen piiri pieni pyörii jossa ilmeisesti yhtä ollaan nostamassa totuuden puhujana korokkeelle. Merkillinen ilmiö. Ensin hän levittelee persoonaansa ymäriinsä jopa kymmenissä viesteissä. Kun siihen jotkut puuttuu, tulee toinen joka ryhtyy puolustamaan kuin äiti lastaan: ei minun lapseeni saa koskea.
Jos ei halua kannanottoja omiin viesteihinsä, ne pitää kirjoittaa mustakantiseen vihkoon eikä julkiselle nettipalstalle. Eikö niin?Haluan kyllä kannanottoja, mutta kun ne on usein kirjoitettu arvoitukselliseen ja haukkuvaan tyyliin.
Ota siitä sitten selvää.
Hei, en ole kyllä hakenut mitään skitsoa roolia tänne, vaan kirjoittelin ihan mielikseni. Anna anteeksi, ymmärrän sun kannan ihan hyvin. Ei ollut tarkoitus. - assi
Täällä alkaa kummallinen piiri pieni pyörii jossa ilmeisesti yhtä ollaan nostamassa totuuden puhujana korokkeelle. Merkillinen ilmiö. Ensin hän levittelee persoonaansa ymäriinsä jopa kymmenissä viesteissä. Kun siihen jotkut puuttuu, tulee toinen joka ryhtyy puolustamaan kuin äiti lastaan: ei minun lapseeni saa koskea.
Jos ei halua kannanottoja omiin viesteihinsä, ne pitää kirjoittaa mustakantiseen vihkoon eikä julkiselle nettipalstalle. Eikö niin?Täällä on monia mielenkiintoisia keskustelijoita. On todella hyvä kuulla mielipiteesi. Olen oppinut paljon itsestäni tämän palstan kirjoittajilta. Lukekaa kuinka toverimme Assilainen jakaa juuri nyt erittäin arvokkaita kokemuksiaan, jotka auttavat meitä nuorempia ymmärtämään itseämme ja mistä assilaisuudessa on kysymys.
Ikävä kyllä edelleenkin assilaiset usein sekoitetaan vakavasti psykoottisiin ihmisiin. Ritalinin jakamat omakohtaiset kokemukset ovat auttaneet meikäläistä ymmärtämään paremmin tätä vakavan psykoosin ja assilaisuuden välistä suhdetta. Hän kertoo selkeästi niin hyvistä, kuin vaikeista kausistaan, jotka muistuttavat ulkopuolisen silmin psykoosia.
Aspergerin autistista vaihetta usein sekoitetaan psykoosiin, jolloin vaarana on, että aspergerihminen saa asiantuntemattoman lääkärin tutkimuksissa vakavasti psykoottisen paperit. Usein aspergerin masennuksen pohjana ovat aistiyliherkkyydet ja sosiaalisen viestinnän väärät tulkinnat, jotka johtavat edellä mainittuihin väärin tulkintoihin.
Ritalin tarkoittaa hyvää, vaikka argumentointi onkin assimaista. Kyllä me omiemme joukossa saamme viestiä joskus ärsyttävästikin. Toverimme rehelliset ja optimistiset puheenvuorot ovat olleet kuitenkin rakentavia (kuten kommentit tähänkin keskustelun säikeeseen). Hän ottaa mieluummin selkäänsä - kuin hyökkää, sillä hän ymmärtää hyvin myös psykoottisia ihmisiä. Toivon, että voit tuskassasi nähdä myös valon pilkahduksen. Ritalinin vertaistuki on auttanut jaksamaan silloinkin kun meikäläistä on ymmärretty täysin väärin.
Mielipiteitä on erilaisia. En itsekään voi yhtyä kaikkiin Ritalinin mielipiteisiin. Esimerkiksi assilaisten nerouden korostaminen on mielestäni turhaa, sillä esimerkiksi mittari jolla sitä mitataan kattaa vain hyvin kapean kaistaleen ihmisen älykkyydestä.
Autistista - ihmisen sisäisen keskustelun älykkyyttä ei IQ mittaa laisinkaan - vaikka assilaiset ovat maailman parhaita itsensä kanssa keskustelijoita. Tämä ominaisuus ikävä kyllä tulkitaan aivan väärin. Itsensä kanssa keskustelija leimataan helposti "vakavasti psykoottinen".
Keskustelutyylisi on hyvin assimainen ja jankuttava, joten voit hyvinkin kyseenalaistaa oman diagnoosisi ja selvittää, löytyisikö pohjalta ehkä AS. Sitten ei muuta kuin liittyä reilujen assien iloiseen joukkoon - Tsemppiä ja Iloista Uutta Vuotta - Tervetuloa Assilaan! - vakavasti psykoottinen
assi kirjoitti:
Täällä on monia mielenkiintoisia keskustelijoita. On todella hyvä kuulla mielipiteesi. Olen oppinut paljon itsestäni tämän palstan kirjoittajilta. Lukekaa kuinka toverimme Assilainen jakaa juuri nyt erittäin arvokkaita kokemuksiaan, jotka auttavat meitä nuorempia ymmärtämään itseämme ja mistä assilaisuudessa on kysymys.
Ikävä kyllä edelleenkin assilaiset usein sekoitetaan vakavasti psykoottisiin ihmisiin. Ritalinin jakamat omakohtaiset kokemukset ovat auttaneet meikäläistä ymmärtämään paremmin tätä vakavan psykoosin ja assilaisuuden välistä suhdetta. Hän kertoo selkeästi niin hyvistä, kuin vaikeista kausistaan, jotka muistuttavat ulkopuolisen silmin psykoosia.
Aspergerin autistista vaihetta usein sekoitetaan psykoosiin, jolloin vaarana on, että aspergerihminen saa asiantuntemattoman lääkärin tutkimuksissa vakavasti psykoottisen paperit. Usein aspergerin masennuksen pohjana ovat aistiyliherkkyydet ja sosiaalisen viestinnän väärät tulkinnat, jotka johtavat edellä mainittuihin väärin tulkintoihin.
Ritalin tarkoittaa hyvää, vaikka argumentointi onkin assimaista. Kyllä me omiemme joukossa saamme viestiä joskus ärsyttävästikin. Toverimme rehelliset ja optimistiset puheenvuorot ovat olleet kuitenkin rakentavia (kuten kommentit tähänkin keskustelun säikeeseen). Hän ottaa mieluummin selkäänsä - kuin hyökkää, sillä hän ymmärtää hyvin myös psykoottisia ihmisiä. Toivon, että voit tuskassasi nähdä myös valon pilkahduksen. Ritalinin vertaistuki on auttanut jaksamaan silloinkin kun meikäläistä on ymmärretty täysin väärin.
Mielipiteitä on erilaisia. En itsekään voi yhtyä kaikkiin Ritalinin mielipiteisiin. Esimerkiksi assilaisten nerouden korostaminen on mielestäni turhaa, sillä esimerkiksi mittari jolla sitä mitataan kattaa vain hyvin kapean kaistaleen ihmisen älykkyydestä.
Autistista - ihmisen sisäisen keskustelun älykkyyttä ei IQ mittaa laisinkaan - vaikka assilaiset ovat maailman parhaita itsensä kanssa keskustelijoita. Tämä ominaisuus ikävä kyllä tulkitaan aivan väärin. Itsensä kanssa keskustelija leimataan helposti "vakavasti psykoottinen".
Keskustelutyylisi on hyvin assimainen ja jankuttava, joten voit hyvinkin kyseenalaistaa oman diagnoosisi ja selvittää, löytyisikö pohjalta ehkä AS. Sitten ei muuta kuin liittyä reilujen assien iloiseen joukkoon - Tsemppiä ja Iloista Uutta Vuotta - Tervetuloa Assilaan!kylläpäs melske nousi kun uskalsin parit kommentit heittää suojatillesi.
sain tuon diagnoosin 'vakavasti psykoottinen' tältä Ritalinilta, joka ilmeisesti loukkaantui kun ihmettelin näitä hänen omia diagnoosejaan. Ihmiset tekee itselleen mielellään diagnooseja, terveyskeskuslääkärit sen tietää. Jos niitä diagnoosejaan vielä rupea levittelemään nettipalstalla, saa olla varma että useampikin niihin puuttuu. Minä en ole puuttunut kuin tässä viestiketjussa, mutta silti minut on kyllä uskallettu diagnosoida parin viestin perusteella. Kovin assimaista touhua.
Kirjoitat: "Toivon, että voit tuskassasi nähdä myös valon pilkahduksen." Missä tuskassa?
Ja tässä tulee se diagnoosisi:
"Keskustelutyylisi on hyvin assimainen ja jankuttava, joten voit hyvinkin kyseenalaistaa oman diagnoosisi ja selvittää, löytyisikö pohjalta ehkä AS."
Kyllä jankutan. Katson oikeudekseni puolustautua asiattomia hyökkäyksiä vastaan. Mutta ehkä niin on kuten arvelin että täällä suun vuoro on vain palstan vallanneilla, yritän nyt vaieta lopullisesti. Mutta jos yhä hyökkäät minun kimppuuni, minun on ehkä pakko vastata - leimakirveen heilumisen uhallakin. - ritalin
kylläpäs melske nousi kun uskalsin parit kommentit heittää suojatillesi.
sain tuon diagnoosin 'vakavasti psykoottinen' tältä Ritalinilta, joka ilmeisesti loukkaantui kun ihmettelin näitä hänen omia diagnoosejaan. Ihmiset tekee itselleen mielellään diagnooseja, terveyskeskuslääkärit sen tietää. Jos niitä diagnoosejaan vielä rupea levittelemään nettipalstalla, saa olla varma että useampikin niihin puuttuu. Minä en ole puuttunut kuin tässä viestiketjussa, mutta silti minut on kyllä uskallettu diagnosoida parin viestin perusteella. Kovin assimaista touhua.
Kirjoitat: "Toivon, että voit tuskassasi nähdä myös valon pilkahduksen." Missä tuskassa?
"Keskustelutyylisi on hyvin assimainen ja jankuttava, joten voit hyvinkin kyseenalaistaa oman diagnoosisi ja selvittää, löytyisikö pohjalta ehkä AS."
Kyllä jankutan. Katson oikeudekseni puolustautua asiattomia hyökkäyksiä vastaan. Mutta ehkä niin on kuten arvelin että täällä suun vuoro on vain palstan vallanneilla, yritän nyt vaieta lopullisesti. Mutta jos yhä hyökkäät minun kimppuuni, minun on ehkä pakko vastata - leimakirveen heilumisen uhallakin."Ritalinilta, joka ilmeisesti loukkaantui kun ihmettelin näitä hänen omia diagnoosejaan."
En oikeastaan siitä loukkaantunut, vaan, kun höpisit jotain, että: "kyllä mä tiedän sua vaivaa" ja olit kovin varma, että mulla on ollu joku lääkekuuri.
Oli melkoista vihjailua psykoosin suuntaan mielestäni.
"yritän nyt vaieta lopullisesti."
Lähettele mieluummin, kun tunnut asioista tietävän. - puhua
kylläpäs melske nousi kun uskalsin parit kommentit heittää suojatillesi.
Kyllä jankutan. Katson oikeudekseni puolustautua asiattomia hyökkäyksiä vastaan. Mutta ehkä niin on kuten arvelin että täällä suun vuoro on vain palstan vallanneilla, yritän nyt vaieta lopullisesti. Mutta jos yhä hyökkäät minun kimppuuni, minun on ehkä pakko vastata - leimakirveen heilumisen uhallakin.Sovitaanko hyvät ystävät näin uuden vuoden kunniaksi - että pysytään asiassa. Meitä on moneksi turha on ketään leimata. Antaa asiain riidellä - ollaan ystäviä kesenämme. Tämä on ollut vakavasti puhuen asiallinen assi-palsta ja pysyköön sellaisena. Älkäämme siis kehuko tai moittiko ketään.
Sopiiko? - epäilen
seuranneena kirjoitti:
ritskun kirjoituksia olen omat johtopäätökseni tehnyt.
tuota sinun omaa tapaasi diagnosoida itsesi varmaksi aspergeniksi.
Mitä sinä edellinen kirjoittaja ehdottaisit ? - psyykkisenä sairautena
voi myös.. kirjoitti:
kuvitella...oletkos miettinyt sitä? samoin voi luulla sairastavansa ties mitä, jolloin ihminen ei voi esim. kulkea yleisissä tiloissa, kun luulee saavansa pöpön.
Tässäpä oiva esimerkki siitä, kuinka autismia edelleenkin tulkitaan psyykkisen sairauden viitekehyksessä. Psykologisointi on niin syvään juurrutettu meihin jo peruskoulussa, että on vaikea katsoa sosiaalisen vuorovaikutuksen ilmiöitä psykologisoimatta läheisensä käytöstä.
Eritysen vahvaa on psykologisointi Ranskassa. Vasta viimeaikoina on siellä kyseenalaistettu vanhan Freudin selitykset. Suomessa on vielä lasten autismin hoidossa joitakin psykodynaamisia linnakkeita, joissa uskotaan, että pakottamalla voidaan autismiakin hoitaa. Kuitenkin kaikessa uudessa kirjallisuudessa pakko on tuomittu autistien hoidossa täysin sopimattomaksi.
Pakko on aina tilannesidonnaista, eikä johda todelliseen oppimiseen. Pakko aiheuttaa sinänsä "hoidontarpeen" haastavan käytöken muodossa. Tämä tarkoittaa sitä, että "hoito" aiheuttaa hoidettavan hoidontarpeen. Hoitokierre, josta ei ole ulospääsyä on valmis.
Tein tuon samaisen testin...onko 90 pistettä huono vaiko hyväasia?tuolla sivustolla ei sanottu noita pisterajoja lainkaan..
- ritalin
"Sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa: 53-110 pistettä
Sinussa on piirteitä, jotka ovat tyypillisiä As-henkilöille: 111-122 pistettä
Todennäköisesti sinulla on Aspergerin syndrooma: 123-159 pistettä"
Noin ne pisteet siellä menivät.
Mistäs päättelet, että voisit olla As?
Lieviä As-piirteitä voivat olla vaikka syvällisyys, tai valojen häikäiseminen jne. - sirisilmä
ritalin kirjoitti:
"Sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa: 53-110 pistettä
Sinussa on piirteitä, jotka ovat tyypillisiä As-henkilöille: 111-122 pistettä
Todennäköisesti sinulla on Aspergerin syndrooma: 123-159 pistettä"
Noin ne pisteet siellä menivät.
Mistäs päättelet, että voisit olla As?
Lieviä As-piirteitä voivat olla vaikka syvällisyys, tai valojen häikäiseminen jne.voi tietysti liittyä aspergeriin, minulla kyllä enemmänkin vilkkuvalot, ei valo sinänsä.
Häikäiseminen voi liittyä kyllä pikemminkin esim. johonkin silmäsairauteen, kaihiin, tai elimistöön kokonaisvaltaisesti vaikuttavaan sairauteen, kuten kilpirauhassairauteen, liika- tai vajaatoimintaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.855392Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.423581Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j612965Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin462181Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.611926Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2891753- 471606
- 941412
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441376Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.81312