Johanneksen ensimmäisen kirjeen...

Copy/paste

...selitys. Martti Luther:

" 1. Joh. 5:8.   Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. Suomeksi sanomme: nämä kolme kuuluvat yhteen. Ap. t. 2:1 sanotaan että opetuslapset olivat kaikki yksimielisesti koossa.

Nämä kolme eivät oleellisesti ole sama asia, vaan ne kuuluvat yhteen.

Samoin sanotaan: Se, joka istuttaa, ja se, joka kastaa, ovat yhtä: kumpikin saa palkkansa työnsä jälkeen, 1. Kor. 3:8.

Olen sanonut Kristuksen evankeliumin kautta tulleen meidän tykömme, koska sen kautta saarnataan ja meille jaetaan veri ja vesi, ja tämä tapahtuu Pyhän Hengen kautta.

Näiden kolmen täytyy siis kuulua yhteen, koska ei voi saarnata vettä ilman verta eikä Kristuksen verta anneta ilman kastetta, josta seuraa etteivät nämä kaksi meille tule paitsi Pyhän Hengen kautta.

Eivät he itse heitänsä sen kautta palvelleet, vaan meitä, jotka nyt teille niiden kautta julistetut ovat, jotka teille evankeliumia saarnanneet ovat Pyhän Hengen kautta taivaasta lähetetyn, jota enkelit nähdään himoitsivat, 1. Piet. 1:12.

Hän todistaa minusta, sanoo Kristus. Siis noita kolmea ei käy toisistaan erottaminen ja ne antavat yhdessä yhden todistuksen.

Lyhyesti sanoen: Jumalan todistus maailmassa ei ole muuta kuin evankeliumi ja sillä on kolme pääkappaletta, Jumalan sanan kirjain ei ole kuollut, vaan Pyhä Henki puhuu äänekkäästi kasteesta ja meidän puolestamme vuodatetusta ja kasteesta meille jaetusta verestä, s.o. evankeliumi on Pyhän Hengen suullinen saarna, jolla kaste ja veri saarnataan.

Ja nämä kolme todistavat Kristuksesta, s.o. me emme tunteneet Kristusta ja sentähden tarvitsimme sanaa, johon vaaditaan ja jossa on kolme asiaa. Pyhä Henki saarnaa evankeliumia, joka on saarna Kristuksesta, jotta tämä todistus tulisi täytetyksi meitä kohtaan.

Katso nyt kuinka he tätä raamatunpaikkaa rakastavat ja erottavat toisistaan nämä kolme. Johannes ne yhdistää. Varsin usein, kuten tässäkin, olen kirjoittanut ettei kasteessa ole ainoastaan vesi. mutta vastustajat eivät sitä kuule, vaan väittävät meidän opettavan että vesi vanhurskauttaa, vaikka olen sanonut ettei vesi sitä yksistään tee. Kasteessa on veri ja Henki.

Mitenkä ovat ne yhtä?

Jos sinut kastetaan vedellä, jaetaan sinulle Kristuksen veri sanan kautta.

Jos sinut kastetaan verellä, pestään sinut samalla Pyhällä Hengellä sanan kautta.

Siis nuo kolme ovat otettavat samaan todistukseen. Ja Pyhä Henki saarnaa ja sovittaa minuun Kristuksen sanaa ja itseänsä.

Siis vastustajat ovat surkeasti raadelleet tätä raamatunpaikkaa. He sanovat itse: "Vesi ja veri ovat tässä paikassa käsitettävät hengellisesti."

Mutta ne eivät ole toisistaan erotettavat, vaan yhdistettävät, ja ne tekevät todistuksen sydämessäni täydelliseksi.

Vesi otetaan Pyhän Hengen kautta ja se jakaa Kristuksen verta sanan kautta, koska Pyhä Henki sanoo: läsnä on tosin ainoastaan vesi, jonka näet, mutta siinä on Kristuksen veri, joka siihen näkymättömästi on yhdistetty.

Jos sinut kastetaan vedellä, on se samaa kuin jos olisit kastettu verellä ja päinvastoin.

Minut kastetaan vedellä, jonka näen, mutta samalla myös verellä; en näe sitä, mutta tiedän sen sanan kautta. Samalla on saapuvilla Pyhä Henki, jonka kautta minut myös pestään.
------------------------
*) Siis vesi ei ole ainoastaan kuvaus, koska Pyhä Henki ei ole kuvaus vaan *elämä*.
------------------------

Johannes käyttää näitä sanoja tulevien villihenkien tähden.

Uskottomat eivät puhtaasti ymmärrä näitä kolmea. Maan päällä on se todistus, jonka kautta Kristus meille tulee ja pyhä Henki meille joka päivä saarnaa. Ja tämä saarna antaa meille opetusta vedestä ja verestä ja Pyhästä Hengestä.

Mitä on villihengillä, sittenkun ovat heittäneet pois tämän todistuksen?

Ei mitään, heillä ei ole voittoisa usko, ja ovat siis voitetut ja epävakaiset. Sama veri, joka on vuodatettu, on ollut luonnollista vettä ja verta, mutta kun se meille omistetaan, tulee meille Kristus, ja niin uskomme, voitamme ja olemme autuaat.

10

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On olemassa ihan oma palsta luterilaisuudelle, joten pitkiä lainauksia on syytä laittaa hyvin harkiten.

      • kans' hillits' julma saatanas'

        Onko selkeä jumalansanan selitys noin vastenmielistä sheriffille?
        Armahda Herra, tätä tekoihinsa eksynyttä joukkoa!!!

        Luterilaisuus on myös lestadiolaisuutta, näin ainakin sanoi Lars Levi Lestadius.
        En nyt jouda hakemaan lainauksia.


      • kans' hillits' julma saatanas' kirjoitti:

        Onko selkeä jumalansanan selitys noin vastenmielistä sheriffille?
        Armahda Herra, tätä tekoihinsa eksynyttä joukkoa!!!

        Luterilaisuus on myös lestadiolaisuutta, näin ainakin sanoi Lars Levi Lestadius.
        En nyt jouda hakemaan lainauksia.

        Olen sanonut ennen ja toistan: Rajankäynti sheriffin kanssa ei kannata.


      • Onhan omatunto hänelläkin
        vihne kirjoitti:

        Olen sanonut ennen ja toistan: Rajankäynti sheriffin kanssa ei kannata.

        Miksi se ei kannata?
        Sheriffillä ei pitäisi olla täällä mitään
        hengellistä missiota tavallista rivikirjoittajaa suuremmin valtuuksin.


      • Onhan omatunto hänelläkin kirjoitti:

        Miksi se ei kannata?
        Sheriffillä ei pitäisi olla täällä mitään
        hengellistä missiota tavallista rivikirjoittajaa suuremmin valtuuksin.

        Se vain ei kannata. Minä toimin omien periaatteitteni mukaan. Sopimattomat poistan ja siirtelen paremmin sopiviin kohtiin. Kun on olemassa luterilaisuus-palsta, ei mielestäni ole syytä ryhtyä laajaan kopioimiseen tänne.

        Lutherista voi keskustella siellä, missä se on pääaiheena.


      • Copy/paste

        Tunnustatko etteivät lestadiolaiset olekaan enää luterilaisen kirkon herätysliike?? Ensimmäinen kirjoittaja joka sen noinkin suoraan tunnustaa.

        Tunnustatko myös sen että lestadiolaisuus on mennyt justiinsa sen verran pieleen kun se on liukunut pois alkuperäisestä tunnustuksestaan?

        Lestadiolaisuus on alunperin ollut nimenomaan luterilaisen kirkon herätysliike.


      • Copy/paste kirjoitti:

        Tunnustatko etteivät lestadiolaiset olekaan enää luterilaisen kirkon herätysliike?? Ensimmäinen kirjoittaja joka sen noinkin suoraan tunnustaa.

        Tunnustatko myös sen että lestadiolaisuus on mennyt justiinsa sen verran pieleen kun se on liukunut pois alkuperäisestä tunnustuksestaan?

        Lestadiolaisuus on alunperin ollut nimenomaan luterilaisen kirkon herätysliike.

        Viittaan tuohon rajankäyntiin. Tämä on palstanhoidon tekniikkaa, eikä sisällä mitään opillisia kannanottoja.


      • Kuutamoratsastaja
        Copy/paste kirjoitti:

        Tunnustatko etteivät lestadiolaiset olekaan enää luterilaisen kirkon herätysliike?? Ensimmäinen kirjoittaja joka sen noinkin suoraan tunnustaa.

        Tunnustatko myös sen että lestadiolaisuus on mennyt justiinsa sen verran pieleen kun se on liukunut pois alkuperäisestä tunnustuksestaan?

        Lestadiolaisuus on alunperin ollut nimenomaan luterilaisen kirkon herätysliike.

        Tämä on aivan asiallinen kysymys.
        Kirkon herätysliike, toimii tietysti kirkon yhteydessä.

        Laestadius itse puhuu valtiokirkosta ja valtiokirkossa pysymisestä, vaikka hän samalla arvostelee kirkon opettajien opetusta ja eräitä kirkkopoliittisia ratkaisuja. Kirkko ja kirkon opetus ovat kaksi eri asiaa.

        Laestadius puolusti kirkkoa, tunnustuskirjoja kirjeissään, saarnoissaan ja teoksessaan Hulluinhuonelainen.
        "Luteruksen opin jälkeen, jossa me olemme ylöskasvatetut" (Postilla I: s. 168, 582)

        Ja sen vuoksi he vihaavat lukijoita,jotkä pysyvät kiinni puhtaassa luterilaisessa opissa, koska heillä on samat kokemukset kuin Lutherilla.." Ens Ropandes Röst. 1854:157

        Täällä on eräitä, joille luterilainen selvä oppi on vastustettava asia.


      • Copy/paste
        Kuutamoratsastaja kirjoitti:

        Tämä on aivan asiallinen kysymys.
        Kirkon herätysliike, toimii tietysti kirkon yhteydessä.

        Laestadius itse puhuu valtiokirkosta ja valtiokirkossa pysymisestä, vaikka hän samalla arvostelee kirkon opettajien opetusta ja eräitä kirkkopoliittisia ratkaisuja. Kirkko ja kirkon opetus ovat kaksi eri asiaa.

        Laestadius puolusti kirkkoa, tunnustuskirjoja kirjeissään, saarnoissaan ja teoksessaan Hulluinhuonelainen.
        "Luteruksen opin jälkeen, jossa me olemme ylöskasvatetut" (Postilla I: s. 168, 582)

        Ja sen vuoksi he vihaavat lukijoita,jotkä pysyvät kiinni puhtaassa luterilaisessa opissa, koska heillä on samat kokemukset kuin Lutherilla.." Ens Ropandes Röst. 1854:157

        Täällä on eräitä, joille luterilainen selvä oppi on vastustettava asia.

        Onhan se vallan valtavan vapauttava asia, kun käsittää Jumalan suunnatoman armon jonka saa ottaa uskolla lahjana vastaan.

        Jos on jo vuosikymmeniä toimivanhuskaudessa lain teoissa rypenyt, niin eikö ihminen jo vihdoin väsy siihen ja ota helpottuneena ja kiitollisena armon vastaan?

        Kun aina on autuus ollut pientä vailla valmis. Aina kuuluu sisimmästä ääni pinnistä ja ponnista vielä vähän! Ja sitten taas,"parempia varten tämä on", ei siitä mitään tule. Ja köyhäily vain jatkuu. Kuitenkin kaikki puheet osoittavat sen, että ylpeydestä on todellisuudessa kysymys, koska kaikki valtuuden tuntuu olevan tuomita muut Kristuksen verellä puhtaaksi pestyt Jumalan lapset helvettiin.

        Hävyttömämmin ei hengellinen ihminen enää voi tehdä, kun asettua elävien ja kuolleiden tuomariksi. Mikään herätyskelo ei kuitenkaan hälytä, vaikka ihminen on näin surkeassa tilassa.

        Mutta kun ottaa Kristuksen vanhurskauden lahjana vastaan armosta, niin ei tarvitse muuta kuin yletyin käsin vain ylistää Kristusta vapaana ja onnellisena Jumalan lapsena.

        Me kristityt olemme ylösnousemususkovia, emme suinkaan synninsurussa ja itsesäälissä lopun ikäämme kiemurtelevia muiden Jeesuksen opetuslasten tuomitsijoita.

        Sen huomaa heti kun on tullut armosta osalliseksi niin tuomiohenki alkaa väistyä sydämestä. Mutta samalla tulee mahdoton sääli omaa vanhurskauttaan rakentavia "työmiehiä", jotka äheltävät ahkerina pellolla töissä, ilman että saisivat edes vohlaa Isältä iloutakseen ystäviensä kanssa.

        ------------------------
        Ps. 97:11   Vanhurskaalle koittaa valkeus ja oikeamielisille ilo.
        Ps. 97:12   Iloitkaa Herrassa, te vanhurskaat; kiittäkää hänen pyhää nimeänsä.
        ------------------------

        Fil. 3:1   Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.

        Fil. 3:2   Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita ....

        - pilalleleikattuja.

        Fil. 3:3   Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja

        - kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa,
        - emmekä luota lihaan,
        -------------------------

        Ps. 32:9   Älkää olko niinkuin järjettömät orhit ja muulit, .....

        - joita suitsilla ja ohjaksilla, niiden valjailla, suistetaan; muutoin ne eivät sinua lähesty.

        Ps. 32:10   Jumalattomalla on monta vaivaa,

        - mutta joka Herraan turvaa, häntä ympäröitsee armo.

        Ps. 32:11   Iloitkaa Herrassa ja riemuitkaa, te vanhurskaat, ja veisatkaa ilovirsiä, kaikki te oikeamieliset.

        Ps. 33:1   Riemuitkaa Herrassa, te vanhurskaat. Oikeamielisten on soveliasta häntä kiittää.

        Ps. 33:2   Ylistäkää Herraa kanteleilla, soittakaa hänelle kymmenkielisillä harpuilla.

        Ps. 33:3   Veisatkaa hänelle uusi virsi, helkyttäkää kieliä ihanasti ja riemullisesti.
        Ps. 33:4   Sillä Herran sana on oikea, ja kaikki hänen tekonsa ovat tehdyt uskollisuudessa.

        Ps. 33:5   Hän rakastaa vanhurskautta ja oikeutta; maa on täynnänsä Herran armoa.


      • Jumala voi muuttaa asenteet
        Copy/paste kirjoitti:

        Onhan se vallan valtavan vapauttava asia, kun käsittää Jumalan suunnatoman armon jonka saa ottaa uskolla lahjana vastaan.

        Jos on jo vuosikymmeniä toimivanhuskaudessa lain teoissa rypenyt, niin eikö ihminen jo vihdoin väsy siihen ja ota helpottuneena ja kiitollisena armon vastaan?

        Kun aina on autuus ollut pientä vailla valmis. Aina kuuluu sisimmästä ääni pinnistä ja ponnista vielä vähän! Ja sitten taas,"parempia varten tämä on", ei siitä mitään tule. Ja köyhäily vain jatkuu. Kuitenkin kaikki puheet osoittavat sen, että ylpeydestä on todellisuudessa kysymys, koska kaikki valtuuden tuntuu olevan tuomita muut Kristuksen verellä puhtaaksi pestyt Jumalan lapset helvettiin.

        Hävyttömämmin ei hengellinen ihminen enää voi tehdä, kun asettua elävien ja kuolleiden tuomariksi. Mikään herätyskelo ei kuitenkaan hälytä, vaikka ihminen on näin surkeassa tilassa.

        Mutta kun ottaa Kristuksen vanhurskauden lahjana vastaan armosta, niin ei tarvitse muuta kuin yletyin käsin vain ylistää Kristusta vapaana ja onnellisena Jumalan lapsena.

        Me kristityt olemme ylösnousemususkovia, emme suinkaan synninsurussa ja itsesäälissä lopun ikäämme kiemurtelevia muiden Jeesuksen opetuslasten tuomitsijoita.

        Sen huomaa heti kun on tullut armosta osalliseksi niin tuomiohenki alkaa väistyä sydämestä. Mutta samalla tulee mahdoton sääli omaa vanhurskauttaan rakentavia "työmiehiä", jotka äheltävät ahkerina pellolla töissä, ilman että saisivat edes vohlaa Isältä iloutakseen ystäviensä kanssa.

        ------------------------
        Ps. 97:11   Vanhurskaalle koittaa valkeus ja oikeamielisille ilo.
        Ps. 97:12   Iloitkaa Herrassa, te vanhurskaat; kiittäkää hänen pyhää nimeänsä.
        ------------------------

        Fil. 3:1   Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.

        Fil. 3:2   Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita ....

        - pilalleleikattuja.

        Fil. 3:3   Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja

        - kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa,
        - emmekä luota lihaan,
        -------------------------

        Ps. 32:9   Älkää olko niinkuin järjettömät orhit ja muulit, .....

        - joita suitsilla ja ohjaksilla, niiden valjailla, suistetaan; muutoin ne eivät sinua lähesty.

        Ps. 32:10   Jumalattomalla on monta vaivaa,

        - mutta joka Herraan turvaa, häntä ympäröitsee armo.

        Ps. 32:11   Iloitkaa Herrassa ja riemuitkaa, te vanhurskaat, ja veisatkaa ilovirsiä, kaikki te oikeamieliset.

        Ps. 33:1   Riemuitkaa Herrassa, te vanhurskaat. Oikeamielisten on soveliasta häntä kiittää.

        Ps. 33:2   Ylistäkää Herraa kanteleilla, soittakaa hänelle kymmenkielisillä harpuilla.

        Ps. 33:3   Veisatkaa hänelle uusi virsi, helkyttäkää kieliä ihanasti ja riemullisesti.
        Ps. 33:4   Sillä Herran sana on oikea, ja kaikki hänen tekonsa ovat tehdyt uskollisuudessa.

        Ps. 33:5   Hän rakastaa vanhurskautta ja oikeutta; maa on täynnänsä Herran armoa.

        Olisi hyvä koettaa lyhyemmin tuoda lainaukset ja asiat esille.
        Hyvien lainauksien torjuminen on minun mielestäni jumalansanan vastaisuutta ja vakava asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      334
      7599
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2244
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1652
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1499
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      116
      1211
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      76
      1193
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1046
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      935
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      925
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      277
      823
    Aihe