Miten eläintensuojelijat ja kasvissyöjät pärjäävät jouluna kun kinkku on yleensä aina osana jouluruokia?
Meinaako kukaan kasvissyöjistä tehdä poikkeusta ja syödä lihaa poikkeuksellisesti jouluna, vai meinaatteko korvata kinkun jollain toisella vaihtoehdolla?
Itse lopetin lihansyönnin tässä reilu vuosi sitten, mutta ainakin viime jouluna kinkkua tuli siitä huolimatta syötyä jonkin verran.
En ole vielä päättänyt miten meinaan tehdä tänä jouluna, mutta melko varmasti sitä kinkkua tulee taas maisteltua vaikka olenkin pysynyt melko hyvin kasvislinjalla. Tosin enää kinkkua ei tule syötyä edes jouluna yhtä paljon kun joskus aikaisemmin.
Kysymys joulusta
21
1367
Vastaukset 21
- Fut
Tietenkin sitä kinkkua on anopin joulupöydässä. Järjetöntä että se eukko ostaa ensin jättikinkkuja ja sitten oikein pakottaa muita sukulaisia syömään pois sitä kinkkua pilaantumasta. Kinkku ei ole edes hyvää. Mutta sinappia kun laittaa sen kinkun päälle niin kyllähän sitä punaviinipäissään ainä vähän tulee maisteltua. Sitä nyt vaan pitää ostaa siksi koska se on perinne. Jos ihmiset muka oikeasti pitäisi siitä kinkun mausta, ne paistaisi sitä muutenkin kuin jouluna.
En kehtaa joulupöydässä protestoida. Voisihan tuoda omat ruuat tai vaatia kasvisruokaa mutta ei sitä viitsi. Kaikkia ruokia kun maistelee niin sopu säilyy. - marketista
Tofukinkku!
Mikä sai sinut vaihtamaan kasvissyöjäksi? Eräät ovat kasvissyöjiä eläinten huonon kohtelun takia, mutta ei kai kaikkea karjaa huonosti kohdella.
Sinänsä kyllä ihan hieno elämäntyyli olla kasvissyöjä. Itse olen vaan sitä mieltä, että ihminen on jo aikojen alussa luotu lihansyöjäksi. Tästä on esimerkkinä terävämmät kulmahampaat. Kasvisruoka on kyllä terveellisempää ja varmasti myös ravitsevaa jos saa riittävästi proteiineja.- sekaravintoinen
Ihminen on sekaravinnon syöjä.
Kasviksia, mutta myös lihaa.
Voihan aikuinen ollakin kasvissyöjä, mutta lapsilla ravintosuosituksia pitäisi noudattaa. Tänään oli iltapäivälehdessä karmea juttu USA:sta. Pikkuvauva oli kuollut ja muutkin lapset olivat olleet aliravittuja, kun vanhemmat olivat syöttäneet lapsille vain tuoreravintoa.
Ihminen ei ole puhtaasti kasvissyöjä, se pitäisi muistaa. sekaravintoinen kirjoitti:
Ihminen on sekaravinnon syöjä.
Kasviksia, mutta myös lihaa.
Voihan aikuinen ollakin kasvissyöjä, mutta lapsilla ravintosuosituksia pitäisi noudattaa. Tänään oli iltapäivälehdessä karmea juttu USA:sta. Pikkuvauva oli kuollut ja muutkin lapset olivat olleet aliravittuja, kun vanhemmat olivat syöttäneet lapsille vain tuoreravintoa.
Ihminen ei ole puhtaasti kasvissyöjä, se pitäisi muistaa.Siis lihan ja kasvisten syöjäksi ihminen on luotu.
Luin myös jutun tuosta vanhempien lasten ruokkimisesta. Molemmat selvisivät vielä ehdonalaisella, vaikka tämänlainen ruokavalio olisi ajan mittaan tappanut lapsen.En ole oikeastaan ikinä ollut mikään kova lihansyöjä, lisäksi olen aina ollut vähän sitä mieltä että kasvissyönti olisi lihansyöntiä parempi vaihtoehto.
Monet sanovat aina että ihminen on niin sanotusti lihansyöjä, mutta mielestäni ihmiset tulisivat kyllä toimeen ilman liharuokaakin. En ole silti mikään niin sanottu "kiihkoilija" joka ei hyväksyisi ollenkaan lihan syöntiä, sillä itselläni tulee myös syötyä jotain lihaa aina välillä. Kalaa syön joka tapauksessa ja mielestäni kalaruoat ovat liharuokia parempia.
Ainakin näin jouluna sitä kinkkua tulee syötyä joka tapauksessa muutaman siivun verran.
Täytyy sanoa että olen pärjännyt aika hyvin yli vuoden ilman liharuokia, vaikka välillä jotain lihaa tuleekin syötyä. Joskus taas saattaa mennä pari-kolme kuukautta etten syö mitään lihapitoista ruokaa.
Tietenkin se kasvissyönti tekee myös kevyemmän olon ja painokin on tippunut aika reilusti niistä ajoista kun sitä lihaa vielä tuli syötyä.
Mielestäni syön kuitenkin ihan terveellisesti, sillä pyrin syömään kalaruokien lisäksi paljon viljatuotteita. Valitettavasti allergiat aiheuttavat minulle monia rajoituksia kasvisten suhteen, mutta keliakia olisi minulle kuitenkin se kaikkein pahin ongelma koska olen aina syönyt paljon erilaisia viljatuotteita.- lihansyöjä
DarkFear kirjoitti:
En ole oikeastaan ikinä ollut mikään kova lihansyöjä, lisäksi olen aina ollut vähän sitä mieltä että kasvissyönti olisi lihansyöntiä parempi vaihtoehto.
Monet sanovat aina että ihminen on niin sanotusti lihansyöjä, mutta mielestäni ihmiset tulisivat kyllä toimeen ilman liharuokaakin. En ole silti mikään niin sanottu "kiihkoilija" joka ei hyväksyisi ollenkaan lihan syöntiä, sillä itselläni tulee myös syötyä jotain lihaa aina välillä. Kalaa syön joka tapauksessa ja mielestäni kalaruoat ovat liharuokia parempia.
Ainakin näin jouluna sitä kinkkua tulee syötyä joka tapauksessa muutaman siivun verran.
Täytyy sanoa että olen pärjännyt aika hyvin yli vuoden ilman liharuokia, vaikka välillä jotain lihaa tuleekin syötyä. Joskus taas saattaa mennä pari-kolme kuukautta etten syö mitään lihapitoista ruokaa.
Tietenkin se kasvissyönti tekee myös kevyemmän olon ja painokin on tippunut aika reilusti niistä ajoista kun sitä lihaa vielä tuli syötyä.
Mielestäni syön kuitenkin ihan terveellisesti, sillä pyrin syömään kalaruokien lisäksi paljon viljatuotteita. Valitettavasti allergiat aiheuttavat minulle monia rajoituksia kasvisten suhteen, mutta keliakia olisi minulle kuitenkin se kaikkein pahin ongelma koska olen aina syönyt paljon erilaisia viljatuotteita.Kertomasi perusteella et ole kasvissyöjä. Jos menee 'pari-kolme kk' ettei syö lihaa, ja sitten taas syö, on lihansyöjä. Itse olen kasvissyöjä koska eläimiä tehotuotetaan, kohdellaan julmasti. Häkkikanalat ja tehosikalat on hirvittäviä paikkoja, eläimille tehdään toimenpiteitä ilman puudutusta, poistetaan tai poltetaan sarvien alut, varpaita katkotaan, kivekset leikataan tai murskataan, hampaita vedetään ja pisteenä i:n päälle vielä loveamiset. Vaikka olis ihminen luotu syömään eläimiä, niin sitten metsästämään ne eläimet luonnosta eikä marketin kylmäaltaasta.
lihansyöjä kirjoitti:
Kertomasi perusteella et ole kasvissyöjä. Jos menee 'pari-kolme kk' ettei syö lihaa, ja sitten taas syö, on lihansyöjä. Itse olen kasvissyöjä koska eläimiä tehotuotetaan, kohdellaan julmasti. Häkkikanalat ja tehosikalat on hirvittäviä paikkoja, eläimille tehdään toimenpiteitä ilman puudutusta, poistetaan tai poltetaan sarvien alut, varpaita katkotaan, kivekset leikataan tai murskataan, hampaita vedetään ja pisteenä i:n päälle vielä loveamiset. Vaikka olis ihminen luotu syömään eläimiä, niin sitten metsästämään ne eläimet luonnosta eikä marketin kylmäaltaasta.
Tuskin kasvissyöjistä löytyy kovinkaan paljon sellaisia henkilöitä jotka jättäisivät lihansyönnin aivan kokonaan pois, olen kuullut monesti että kasvissyöjät saattavat myös syödä jonkun lihaviipaleen kerran muutamassa kuukaudessa. Tämän ei vielä pitäisi tehdä heistä lihansyöjiä.
En pidä itseäni lihansyöjänä koska syön lihaa hyvin harvoin ja silloinkin vain ihan pieniä määriä.
Riistalihaa olen aina välttänyt eettisistä syistä johtuen ja voin ihan rehellisesti myöntää etten ole ikinä edes maistanut mitään metsästettyä lihaa. Ainoat lihat mitä joskus harvoin syön ovat naudan ja sian liha, kanan ja muiden lintueläinten lihaa vältän juuri eettisten syiden vuoksi.- kaksi vanhempaa lasta
RauhanPuolesta kirjoitti:
Siis lihan ja kasvisten syöjäksi ihminen on luotu.
Luin myös jutun tuosta vanhempien lasten ruokkimisesta. Molemmat selvisivät vielä ehdonalaisella, vaikka tämänlainen ruokavalio olisi ajan mittaan tappanut lapsen.Vai oliko se niin, että vauva kuoli ja kaksi vanhempaa lasta oli aliravittuja?
Mutta kuitenkin, vanhemmat saivat ankarat tuomiot.
Tosin vain pitkät ehdonalaistuomiot.
Toivotan Sinulle Hyvää Joulua! - Arms
DarkFear kirjoitti:
Tuskin kasvissyöjistä löytyy kovinkaan paljon sellaisia henkilöitä jotka jättäisivät lihansyönnin aivan kokonaan pois, olen kuullut monesti että kasvissyöjät saattavat myös syödä jonkun lihaviipaleen kerran muutamassa kuukaudessa. Tämän ei vielä pitäisi tehdä heistä lihansyöjiä.
En pidä itseäni lihansyöjänä koska syön lihaa hyvin harvoin ja silloinkin vain ihan pieniä määriä.
Riistalihaa olen aina välttänyt eettisistä syistä johtuen ja voin ihan rehellisesti myöntää etten ole ikinä edes maistanut mitään metsästettyä lihaa. Ainoat lihat mitä joskus harvoin syön ovat naudan ja sian liha, kanan ja muiden lintueläinten lihaa vältän juuri eettisten syiden vuoksi.Riista on eettisintä. Ainakin periaatteessa. Riippuu esim. metsästystavoista. Riistaliha on tehotuotannon vastakohta.
Luomu on jotain riistan ja tehotuotannon väliltä. Luomu on kai realistisin välimuoto tuottaa mahdollisimman eettistä lihaa tälle lihaa syövälle kansalle.
Miksi DarkFear välttelet juuri riistaa? - shitter.
lihansyöjä kirjoitti:
Kertomasi perusteella et ole kasvissyöjä. Jos menee 'pari-kolme kk' ettei syö lihaa, ja sitten taas syö, on lihansyöjä. Itse olen kasvissyöjä koska eläimiä tehotuotetaan, kohdellaan julmasti. Häkkikanalat ja tehosikalat on hirvittäviä paikkoja, eläimille tehdään toimenpiteitä ilman puudutusta, poistetaan tai poltetaan sarvien alut, varpaita katkotaan, kivekset leikataan tai murskataan, hampaita vedetään ja pisteenä i:n päälle vielä loveamiset. Vaikka olis ihminen luotu syömään eläimiä, niin sitten metsästämään ne eläimet luonnosta eikä marketin kylmäaltaasta.
hmm. olen kyllä pääsääntöisesti samaa mieltä. mitä tarkoitit loveamisella? tuli mieleen, että mutsilla ja sen nykyisellä miehellä on lihakarjaa.Vasikoille ainakin ennen lyötiin lovet korviin. nykyään on ne keltaiset laput, joten en ole varma lovetaanko korvia enää.luultavasti koska ainahan lappu voi tippua ja sitten ei tunnista mikä lehmä on kyseessä. olin itsekkin joskus vuosia sitten pitämässä vasikkaa paikallaan kun ukko teki lovet korviin. kyllähän se vähän pahaa teki vaikka se kesti vain hetken eikä aiheuttanut vasikalle muutakun hetkellisen kivun. vertaisin sitä ihmiselle tehtävään lävistykseen. muistan kun ukko vielä sanoi että korvalovet on tehtävä mahdollisimman pian kun vasikka on vielä parin päivän ikäinen kun korvat ovat kuulemma pehmeemmät. isompaan elukkaan se kuulemma sattuu enemmän. en tiedä sitten pitääkö se paikkaansa. mutta en pitäny tätä toimenpidettä minään kauheen julmana eläinrääkkäyksenä vaikkei se vasikasta varmasti kauhean hyvältä tuntunutkaan. muista ihmisten tekemisistä toimenpiteistä elukoille mulla ei ole henk. kohtasia kokemuksia mutta voisin väittää että esim kivesten poistaminen ilman puudutusta tuottaa jo vähän suurempaa ja pisempi aikaisempaa kipua elukalle kun korva lävistykset....voin tietty olla väärässäkin. mielestäni pitäisi kuitenkin aina käyttää kivunlievitystä voimakasta kipua aiheuttviin toimenpiteisiin. tai sitten jättää ne kokonaan tekemättä jos eivät ole välttämättömiä.
Arms kirjoitti:
Riista on eettisintä. Ainakin periaatteessa. Riippuu esim. metsästystavoista. Riistaliha on tehotuotannon vastakohta.
Luomu on jotain riistan ja tehotuotannon väliltä. Luomu on kai realistisin välimuoto tuottaa mahdollisimman eettistä lihaa tälle lihaa syövälle kansalle.
Miksi DarkFear välttelet juuri riistaa?Eettisten syiden vuoksi en syö mitään lintueläimiä, enkä myös mitään riistalihaa. Kuten sanoin että sian ja naudanliha on ainoat lihat mitä minulla joskus harvoin tulee syötyä.
Mielestäni kaikki luonnossa elävät eläimet kuuluu jättää rauhaan, eikä niitä ole tarkoitettu ihmisten syötäväksi.- Arms
DarkFear kirjoitti:
Eettisten syiden vuoksi en syö mitään lintueläimiä, enkä myös mitään riistalihaa. Kuten sanoin että sian ja naudanliha on ainoat lihat mitä minulla joskus harvoin tulee syötyä.
Mielestäni kaikki luonnossa elävät eläimet kuuluu jättää rauhaan, eikä niitä ole tarkoitettu ihmisten syötäväksi.Kiitos kun selvensit.
No olishan se toisaalta ihan hyvä jos ihmiset edes nuo metsän eläimet jättäisivät rauhaan. En minäkään mikään riistamies ole, en todellakaan.
Syön vain harvoin lihaa. Jos joku kysyy ruokatavoistani, niin yleensä sanon että olen kasvissyöjä, mutta totuus on se että välillä lihaa on lautasella.
Eilen oli Jouluaatto. Tämä kasvissyöjä söi jotain tehotuotanto kinkkua, sekä maksapateeta, joka oli sattumalta luomua. Täti oli ostanut Luomu-pateeta vahingossa.
- Joppe
Syön lihaa jouluna...liikaakin. Osa on kaupan hyllyltä ja osa itse metsästettyä. Olen suojellut mm. metsäjäniksiä ja teeriä välttymästä petojen raadeltavaksi tai tautien tappamaksi. En metsästä yli oman tarpeeni ja olen hyvin humaani, luontoa kunnioittava erämies.
Jänispataa. Teeripaistia. Kinkkua. Sylttyä. Savusiikaa. Haukea. Porkkanaraastetta. Lanttua. Nam. RÖYH!
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille!
PS. Mulla menee maha kuralle liioista rehuista:) - jos olet
oikea kasvissyöjä et todellakaan edes jouluna "maistele" sitä kinkkua.HYi elämä itse mielummin söisin sontaa.
- Uutuusmalli!
Mikrossa valmistettava lipeäkala on rantautunut markettiin!
Oi, ylistetty olkoon kauppiaan kekseliäisyys.
Syö lipeäkalaa! - Palaute
Oikea kasvissyöjä ei _todellakaan_ syö lihaa, missään tapauksessa.
Mikä siinä on niin vaikea tajuta?
Jotta voisit itseäsi kasvissyöjäksi kutsua, sinun tulee olla vähintään lakto-ovovegetaristi. Eli et syö lihaa (=kalaa, kanaa, possua, nautaa tms eläintä). Kyllähän sen jo nimikin sanoo! Jos syöt lihaa, oli se sitten kalaa kerran kuukaudessa tai kinkkua kerran puolessa vuodessa, olet lihansyöjä. Niin yksinkertaista!
Että ihan turha alkaa itseään tituleeraamaan miksikään kasvissyöjäkis, samalla vetäen elukkaa poskeen!- Palaute
...olen kasvissyöjä.
Lakto-ovovegetaristina elänyt kaksi ja puoli vuotta, jonka jälkeen laktovegetaristina kaksi vuotta.
Näiden vaiheiden raja on kuitenkin häilyvä. Jossain välissä se kananmunakin vain jäi pois.
Kasvissyöntihistoriani on siis neljä ja puoli vuotta pitkä. En ole syönyt lihaa tietoisesti, kerran sattui rosollista pieni pala silliä suuhun ja muuta sellaista pientä vahingossa, ei siis tahallisesti.
Jos minä söisin lihaa, en olisi kasvissyöjä. Söin minä sitä lihaa sitten kerran viikossa tai kerran kahdessa kuukaudessa.
Jostain joulukinkusta nyt ei ole mitään ongelmia luopua. Vähän itsehillintää ei olisi teillekään näköjään pahitteeksi!
Maailmassa on niin paljon hyviä ruokia, joissa ei ole lihaa, niin pärjään niillä vallan mainiosti, vaikka kaikkea liharuokaakin ja lohtakin rakastan. Aina ei vain voi saada kaikkea! Kuten te ette voi syödä lihaa haluihinne tekosyyllä `no kyllä sitä nyt kerran vuodessa voi...` olemalla samalla kasvissyöjiä. Hyväksykää tosiasia, te olette vain heikkoja! - Cage
Palaute kirjoitti:
...olen kasvissyöjä.
Lakto-ovovegetaristina elänyt kaksi ja puoli vuotta, jonka jälkeen laktovegetaristina kaksi vuotta.
Näiden vaiheiden raja on kuitenkin häilyvä. Jossain välissä se kananmunakin vain jäi pois.
Kasvissyöntihistoriani on siis neljä ja puoli vuotta pitkä. En ole syönyt lihaa tietoisesti, kerran sattui rosollista pieni pala silliä suuhun ja muuta sellaista pientä vahingossa, ei siis tahallisesti.
Jos minä söisin lihaa, en olisi kasvissyöjä. Söin minä sitä lihaa sitten kerran viikossa tai kerran kahdessa kuukaudessa.
Jostain joulukinkusta nyt ei ole mitään ongelmia luopua. Vähän itsehillintää ei olisi teillekään näköjään pahitteeksi!
Maailmassa on niin paljon hyviä ruokia, joissa ei ole lihaa, niin pärjään niillä vallan mainiosti, vaikka kaikkea liharuokaakin ja lohtakin rakastan. Aina ei vain voi saada kaikkea! Kuten te ette voi syödä lihaa haluihinne tekosyyllä `no kyllä sitä nyt kerran vuodessa voi...` olemalla samalla kasvissyöjiä. Hyväksykää tosiasia, te olette vain heikkoja!Tunnustaa syövänsä lihaa, joka on ihmiselle luontainen ravintoaine. Olet itse epänormaali ja tekopyhä, kun saarnaat tuollaista paskaa ja koetat nostaa itsesi jalustalle. Jos laittaisit kuvasi tänne, niin kaikki näkisivät ettei pelkällä rehulla pärjää.
- suffe_m
että jouluksi hankitaan jotain erikoisempaa kasvisherkkua, mitä ei muuten vuoden aikana tule syötyä. Kyllä maistuu hyvin, ei kaipaa kinkkua ja odottaa jo innolla seuraavaa joulua. =) Olisi aika tylsää jos joutuisi rajoittumaan ainoastaan suomalaisiin perinteisiin kasvisruokiin eli laatikoihin ja rosolliin...
- ay1
Hei, sorry, mistä sais tietoa kuinka monta sikaa tapetaan Suomessa Jouluksi? (teen tutkimusta)Jos joku tietää sen määrän... Kiitos
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 39665
- 93658
Sinä mies olisit
ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s32599Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.16578Miksi jätit minut
Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?38547Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella
Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?49511Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se
Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?63506- 34502
- 63491
- 68479