KILJU ONGELMA!

Kiljunder

Laitoin n. viikko siiten eli 15.12 kiljut porisemaan. Nyt on käynyt siis n.8 päivää eli luulisi olevan valmista. Kirkasta kilju ei vielä kuitenkaan ollut, yllätys yllätys. Ei kai ollut haitallista avata kantta? Tuleeko kiljusta n. 5-7 vrk kuluttua jo kirkkaampaa jos annan olla pöntikässä, kelpaa vaikka ei ole ihan vesi kirkasta olisikaan. Vai onko varmempaa ostaa kirkaste-aine?

101

74075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Shintunen

      ku ime naamaas vaan paremmin paskaki lentää

      • Anonyymi

        Viikko ja 16 pros. Kunnon hiivaa sama 24h


    • Kokemusta on

      Käytä ihmeessä pikahiivaa, saatavissa kaikista hyvin varustelluista kaupoista. Juomakelpoinen "jumalten juoma" on valmista kolmessa päivässä. Voit sitten odotella kirkastumista kaikessa rauhassa. Ja sitä odotellessa siemailla maistiaisia :-)

      • kiljua

        hyvällä lapsella on monta nimee kuten jysky,pultti,killakka,komerokonjakki... mutta hyvää vaikkakin vaimoni on ihan eri mieltä?????????????????????????????????????


      • Anonyymi
        kiljua kirjoitti:

        hyvällä lapsella on monta nimee kuten jysky,pultti,killakka,komerokonjakki... mutta hyvää vaikkakin vaimoni on ihan eri mieltä?????????????????????????????????????

        Vaimo :Dd


    • timanttimies

      appelsiinimehua jaa 4 purkkia siirappia jaasit 4 palaa hiivaa jaa 8 litraa vettä joo tulee hyvää kamaa,siis tavallista hiivaa,joo on aikaa ko oon viimeks tehny,mut pysykää pikahiivoista erossa,ne tuhoo aivot

      • kiljaujauauauauaua

        "pysykää pikahiivoista erossa,ne tuhoo aivot "
        :D mihinkähän tällainen tieto mahtaa perustua


    • koneen luo kyselemään

      kiljuntekoniksejä lisää, kun jalat ei pelaa. Tuhoat kiljulla muutamassa vuodessa pikkuaivosi, ja koipesi lerjuvat miten sattuu. Nuorehkoja esimerkkejä tunnen monia, ja eivät parane ikinä. Oletko kiljuinesi täysi idiootti???

      • insinööri

        join kiljua noin 1-2 kertaa kuussa, ikä vuosina 15-18. useimman kerran niin että lähti muisti tai sammuin jossain vaiheessa iltaa. ja hyvää oli. nyt olen 27.

        ei se mitään aivoja tuhoa. kävin lukion ja sen jälkeen inssiksi ja olen ollut jo monta vuotta työelämässä. en usko että olisin sen fiksumpi, jos olisin jättänyt ne kiljukännit ottamatta aikoinani. nykyisin teen kotiviiniä & -olutta.


      • kiljun juoja
        insinööri kirjoitti:

        join kiljua noin 1-2 kertaa kuussa, ikä vuosina 15-18. useimman kerran niin että lähti muisti tai sammuin jossain vaiheessa iltaa. ja hyvää oli. nyt olen 27.

        ei se mitään aivoja tuhoa. kävin lukion ja sen jälkeen inssiksi ja olen ollut jo monta vuotta työelämässä. en usko että olisin sen fiksumpi, jos olisin jättänyt ne kiljukännit ottamatta aikoinani. nykyisin teen kotiviiniä & -olutta.

        mä join kiljuu ekan kerran 11 vuotiiana. se ei ollu kyllä mun oma tekemää,mutta kuitenkin kotona tehtyy


      • mäkätys

        joopa joo..
        ainoa idiootti taidat olla sinä.
        tuo on plkkää paskapuhetta.
        minä olen juonut kiljua monta vuotta siinä missä muutakin alkoholia ja vielä jalat kantaa ja järki juoksee.
        koulussakin menee erinomaisesti.


      • hienoa
        kiljun juoja kirjoitti:

        mä join kiljuu ekan kerran 11 vuotiiana. se ei ollu kyllä mun oma tekemää,mutta kuitenkin kotona tehtyy

        hienoa että jaoit kokemuksesi meidänkin kanssamme


      • rami22
        insinööri kirjoitti:

        join kiljua noin 1-2 kertaa kuussa, ikä vuosina 15-18. useimman kerran niin että lähti muisti tai sammuin jossain vaiheessa iltaa. ja hyvää oli. nyt olen 27.

        ei se mitään aivoja tuhoa. kävin lukion ja sen jälkeen inssiksi ja olen ollut jo monta vuotta työelämässä. en usko että olisin sen fiksumpi, jos olisin jättänyt ne kiljukännit ottamatta aikoinani. nykyisin teen kotiviiniä & -olutta.

        Luit inssiksi?!!? eli se kilju kuitenkin tuhosi sun aivot!!


      • Anonyymi
        kiljun juoja kirjoitti:

        mä join kiljuu ekan kerran 11 vuotiiana. se ei ollu kyllä mun oma tekemää,mutta kuitenkin kotona tehtyy

        Kotona vissiin vanhemmat teki ai? Ei niin saa.


      • Anonyymi

        älä jaksa! eihän juominen terveellistä ole, mutta ei kilju ole sen vaarallisempaa kuin muukaan alkoholi


    • kommenteista

      Laita se kilju pihalle, vaikka parvekkeelle kylmään. Kun se on jähtynyt ja hiiva kuollut niin ravistele pönikkää että hiilidioksidi lähtee pois kiljusta. Sitten anna olla muutama päivä paikallaan niin se on ihan kirkasta. Ota lapolla kirkas kilju toiseen astiaan ettei sakkaa tule mukaan.

      Ja kannattaa käyttää sitä pikahiivaa, ei se mitään tuhoa, on vaan paljon nopeempaa ja sillä saa enemmän %.

      Mut periaatteessa saat parempaa juomaa kun ostat edullisen viinipakkauksen, ei ne oo kun noin 5 egee.

      Ite teen yleensä olutta (Coopers stout) siihenkin saa helposti 9%, käy päähän, mut onhan se isotöinen panna olutpulloihin kruunukorkeilla.

      • fff

        voikse pullo räjähtää? ja tuleeko mitään hajua? vesi oli vähän ruosteista ei kai se haittaa?


      • kiljun tekijä
        fff kirjoitti:

        voikse pullo räjähtää? ja tuleeko mitään hajua? vesi oli vähän ruosteista ei kai se haittaa?

        en kyllä tiiä voiko pullo räjähtää ei se meillä ainakaan rajähtäny ei siitä kovin kummosta hajuo tule


      • omia kokemuksia
        fff kirjoitti:

        voikse pullo räjähtää? ja tuleeko mitään hajua? vesi oli vähän ruosteista ei kai se haittaa?

        kyllä voi! itellä räjähti kaappiin ja huoneessa oli sen jälkee mukava haju ja joka kohta tahmea, edessä oli mukava siivous!:D 1,5 l pullon korkki oli mennyt vaatekaapin katosta läpi kovaa vauhtia:D


      • momopppppppppppppppppp
        omia kokemuksia kirjoitti:

        kyllä voi! itellä räjähti kaappiin ja huoneessa oli sen jälkee mukava haju ja joka kohta tahmea, edessä oli mukava siivous!:D 1,5 l pullon korkki oli mennyt vaatekaapin katosta läpi kovaa vauhtia:D

        jättäkää pullon korkki raolleen ni ei paukahda


      • sagh
        fff kirjoitti:

        voikse pullo räjähtää? ja tuleeko mitään hajua? vesi oli vähän ruosteista ei kai se haittaa?

        Itsellä ei ole tullut hajuja. Räjähdyksiäkään ei ole sattunut kun olen laskenut paineita pois vähintää joka toinen päivä. Toinen kätevä keino on tehdä korkkiin piene pieni reikä vaikka neulalla. Tuota paineiden laskemista kuitenkin kannattaa välttä kun kilju ei käy silloin kunnola. Tämän ongelman saa korjattua vesilukolla joka laskee paineet pois vaikkei pullo/saavi/änmäri ole "auki"


      • kilju hjelper
        fff kirjoitti:

        voikse pullo räjähtää? ja tuleeko mitään hajua? vesi oli vähän ruosteista ei kai se haittaa?

        käytä pullonkorkin sijaan ilmapalloa. silloin se kilju käy ihan kunnolla, eikä pullo räjähdä


      • pötsipaukahtaa
        kilju hjelper kirjoitti:

        käytä pullonkorkin sijaan ilmapalloa. silloin se kilju käy ihan kunnolla, eikä pullo räjähdä

        kiljua voi keittää vaikka sankossa ja laittaa vaikka pyyhkeen päälle että ilma vaihtuu ja home itiöt ei pääse vaikuttamaan liemeen...ei pamaha...kyllä haisee koko kämppä...PS.muistakaa pestä astiat ja kaikki millä koskette kiljuun...98%keitetyistä kiljuista menee pilalle pakteereista tai home itiöistä


      • kilijuuaa

        Asiallista faktaa, mutta tieto hiivan kuolemisesta on tosin väärä. Pakkasessa hiiva vaipuu horrokseen eli ei kuole vaikka pistäisit absoluuttiseen nollapisteeseen. Lämpimässä hiiva herää horroksesta ja käyminen alkaa taas ellei rajaa olla jo saavutettu (pullahiiva & pikahiiva: 10-12%, turbohiiva: 15-17%).


      • terkkuja perseestäää
        kilijuuaa kirjoitti:

        Asiallista faktaa, mutta tieto hiivan kuolemisesta on tosin väärä. Pakkasessa hiiva vaipuu horrokseen eli ei kuole vaikka pistäisit absoluuttiseen nollapisteeseen. Lämpimässä hiiva herää horroksesta ja käyminen alkaa taas ellei rajaa olla jo saavutettu (pullahiiva & pikahiiva: 10-12%, turbohiiva: 15-17%).

        Vai ei kuole vaikka olis absoluuttisessa nollassa :) Kyllä se kuolee kun tarpeeks kylmään laittaa, absoluuttisessa nollassa kuolee teoriassa vaikka ihmisen kuolematon sielu ja kummitukset kun energian olemus katoaa.


      • Dudet
        omia kokemuksia kirjoitti:

        kyllä voi! itellä räjähti kaappiin ja huoneessa oli sen jälkee mukava haju ja joka kohta tahmea, edessä oli mukava siivous!:D 1,5 l pullon korkki oli mennyt vaatekaapin katosta läpi kovaa vauhtia:D

        Minulle kävi juuri tänään aamulla tällä tavalla. Räjähti 7 aikaan aamulla, ollessani samassa huoneessa nukkumassa. :DD


    • kilju mies

      auttakaa viisaammat miten valistetaan kiljua?

      • .ghjgff

        kato kilju.tk


      • mummosionenosi

        odota että täytät 18 vuotta ja osta olutta kaupasta


    • Kijukaula

      Vittu joo, en ole nauranut aikoihin edes kiljupöntön vieressä yhtä paljon kuin lukiessani tätä keskustelua!

    • alottelia

      kertokaas ny joku vanha ja kokenu kiljun juoja et miten kiljuu tehää, tarkasti jos jaksatte kirjottaa.. oon kyl tehny jo oman satsin mut se on vast eka ja päivän ollu, eikö se viikko pitäs antaa olla?? mikä on kaikkien aines osien suhde jos tekee 1.5litran pulloo?? mikä on parasta hiivaa?? lentääkö kiljun takii paska vai onko se vaa paska puhetta?? aattelin vaa et onko se kilju fiksu juoma.....

      • vitun kakarat!!!

        Ensinnäkin ihmettelen sitä minkä vitun takia teette kiljua 1.5l pulloon! Osta vaikka ämpäri kansineen kaupasta ja puhkase kanteen reikä. kaada sinne 8l lämmintä vettä ja kilo sokeria ja yksi palahiiva. makua sat vaikka uittamalla viikon päästä teepusseja kiljussa. Paska lentää jos käyntiastia ei ole puhdas. jos vaan pidät välineet puhtaana etkä muutenkaan häslää sen juoman kanssa niin kaikki okei. By the way... osta mukula kaljaa!


      • Alottelija12341
        vitun kakarat!!! kirjoitti:

        Ensinnäkin ihmettelen sitä minkä vitun takia teette kiljua 1.5l pulloon! Osta vaikka ämpäri kansineen kaupasta ja puhkase kanteen reikä. kaada sinne 8l lämmintä vettä ja kilo sokeria ja yksi palahiiva. makua sat vaikka uittamalla viikon päästä teepusseja kiljussa. Paska lentää jos käyntiastia ei ole puhdas. jos vaan pidät välineet puhtaana etkä muutenkaan häslää sen juoman kanssa niin kaikki okei. By the way... osta mukula kaljaa!

        Kun jotkut sanoo että jos tekee tavalliseen hiivaan ei tule hyvää... tuleeko siihen silti 12%???


      • jaakko jaakko jaakko

        hahahahahaa ei siitä paska lennä jos sen hyvin tekee ja herkullista se on


      • grnreoijrjirjoiperopjkwrojp...
        Alottelija12341 kirjoitti:

        Kun jotkut sanoo että jos tekee tavalliseen hiivaan ei tule hyvää... tuleeko siihen silti 12%???

        isot pojatko sano?


      • enosionmummosi

        onko paska puhetta? kastuuko kijusta housut jos sitä kaataa niille?


      • mummosionenosilapsi
        vitun kakarat!!! kirjoitti:

        Ensinnäkin ihmettelen sitä minkä vitun takia teette kiljua 1.5l pulloon! Osta vaikka ämpäri kansineen kaupasta ja puhkase kanteen reikä. kaada sinne 8l lämmintä vettä ja kilo sokeria ja yksi palahiiva. makua sat vaikka uittamalla viikon päästä teepusseja kiljussa. Paska lentää jos käyntiastia ei ole puhdas. jos vaan pidät välineet puhtaana etkä muutenkaan häslää sen juoman kanssa niin kaikki okei. By the way... osta mukula kaljaa!

        1,5 litran pullo mahtuu vaatekaappiin äitiltä piiloon. jos tekee ämpäriin niin kannattaa muuten hankkia myös vesilukko se on hieno keksintö ja helpottaa hommaa huomattavasti


      • Gustafsbergh
        mummosionenosilapsi kirjoitti:

        1,5 litran pullo mahtuu vaatekaappiin äitiltä piiloon. jos tekee ämpäriin niin kannattaa muuten hankkia myös vesilukko se on hieno keksintö ja helpottaa hommaa huomattavasti

        > jos tekee ämpäriin niin kannattaa muuten hankkia myös vesilukko se on hieno keksintö ja helpottaa hommaa huomattavasti

        Jos tekee pönttöön, niin siinä on jo vesilukko valmiina. Olettaen, että asut kunnallistekniikan piirissä.


    • ...

      heita se kiljus helvettii

      • munasionenosisuussa

        mutta miksi?


    • asdggadsgasgd

      kannattaa olla heiluttelematta sitä esinettä jossa kiljus on muhimassa, meinaa pieniki liikahdus voi nostattaa sakeet hiivashaisset pohjasta koko litkuu, avaat kannen varovasti ja lapolla otat siitä kohtaa missä hiivaa ei näy. ja sit heität pulloon ja jos ei miellytä, oota 1-2 päivää ja tee sama juttu pullosta pulloon. sit pitäs olla miellyttävän maukas makuelämys.

      • kalma*

        käykö kilju ulkon metäs jos ulkona on n. 10 astet lämmint? ja maistuuko valmiissa kiljussa paljonki alkoholi?


      • Kiljunkeittäjä
        kalma* kirjoitti:

        käykö kilju ulkon metäs jos ulkona on n. 10 astet lämmint? ja maistuuko valmiissa kiljussa paljonki alkoholi?

        Jos aiot puskassa keitellä niin pari ongelmaa vastassa:

        1. Metsässä pullo /pönikkä kaatuu helposti koska ei ole tasaisia pintoja siellä.

        2. Jos pidät korkkia auki (jottei pullo posahda) kaiken maailman ötökät tulevat kiljuusi sokerin takia.

        3. Lämpötila olisi sellaset 20-25 astetta mielellään että se käy, joten kiljunkeitto sujuu vaan kesäaikaan

        Sinuna etsisin autiotalon joka fixaa ongelmat 1 ja 2 tai laittaisin vaatekkaappiin. Ostamalla jonkun halvan repun voit myös piilottaa kiljujasi.

        Puhun kokemuksesta sillä joskus 12-v pyöritin kiljubisnestä ja taisin juoda vähän itsekkin....


      • Kiljunkeittäjä2
        Kiljunkeittäjä kirjoitti:

        Jos aiot puskassa keitellä niin pari ongelmaa vastassa:

        1. Metsässä pullo /pönikkä kaatuu helposti koska ei ole tasaisia pintoja siellä.

        2. Jos pidät korkkia auki (jottei pullo posahda) kaiken maailman ötökät tulevat kiljuusi sokerin takia.

        3. Lämpötila olisi sellaset 20-25 astetta mielellään että se käy, joten kiljunkeitto sujuu vaan kesäaikaan

        Sinuna etsisin autiotalon joka fixaa ongelmat 1 ja 2 tai laittaisin vaatekkaappiin. Ostamalla jonkun halvan repun voit myös piilottaa kiljujasi.

        Puhun kokemuksesta sillä joskus 12-v pyöritin kiljubisnestä ja taisin juoda vähän itsekkin....

        Ja sitten Laitat mehistä sinne sekaan jotta maistuu paremmalta, nääsen perus pullahiivamössö on aivan hirvittävän makuista. Vatsavaivat on sitte sellanen juttu että niitä et voi välttää. Itse myisin kiljut hyvään hintaan ja käärisin käteiset. Niillä sitten voit ostaa isoilta pojilta vähän keppanaa.


      • 3v kokemus
        Kiljunkeittäjä kirjoitti:

        Jos aiot puskassa keitellä niin pari ongelmaa vastassa:

        1. Metsässä pullo /pönikkä kaatuu helposti koska ei ole tasaisia pintoja siellä.

        2. Jos pidät korkkia auki (jottei pullo posahda) kaiken maailman ötökät tulevat kiljuusi sokerin takia.

        3. Lämpötila olisi sellaset 20-25 astetta mielellään että se käy, joten kiljunkeitto sujuu vaan kesäaikaan

        Sinuna etsisin autiotalon joka fixaa ongelmat 1 ja 2 tai laittaisin vaatekkaappiin. Ostamalla jonkun halvan repun voit myös piilottaa kiljujasi.

        Puhun kokemuksesta sillä joskus 12-v pyöritin kiljubisnestä ja taisin juoda vähän itsekkin....

        Jos haluaa tehdä ulkona kiljua niin se onnistuu loistavasti laittamalla käymis astian muurahaispesään siellä on tasainen lämpötila ja pysyy tukevasti. Pitää vaan muistaa laittaa vesilukko


    • tomsoni

      pistä kiljuun ihan tavallista rusina pullaa eli revit sen sinne sekaan pulla antaa kiljulle hyvän pehmeän maun noin viikon päästä siivilöit sen kiljun takaan että hyvää on

      • enpidähiivanmausta.com

        sen hiivan saa pois kun tipauttaa muutama rusinaa sinne sekaan. säästyy monta lappokertaa


      • tollopeloton
        enpidähiivanmausta.com kirjoitti:

        sen hiivan saa pois kun tipauttaa muutama rusinaa sinne sekaan. säästyy monta lappokertaa

        tyhmä kysymys mutta onko lappo pakollinen kiljun teossa...


      • kiljuntuja
        tollopeloton kirjoitti:

        tyhmä kysymys mutta onko lappo pakollinen kiljun teossa...

        Itsekkin laitoin tossa kiljut tulemaan ja ihan superhiivaa käytin ja 10l ämpäriä, siinä superhiiva pussis jopa kiellettiin käyttämästä vesilukkoa :D ja jätin sen sit ostamatta ja ostin kannen ämpäriin johon tökin reikiä, ja pussikin oli tarkotettu 30litraan niin hiivaakin jäi yli hyvin, lappon voit tehä vaikka muovi putkesta, kasteluputkesta. itse ainakin lapon tuon kiljuni pariin otteeseen vähännajan päästä niin säästyy vatsavaivoilta ja pahalta hiivan maulta, ja jos oikein fiiniä kiljua aikoo tehä niin kirkasteet vielä sekaan ;/


    • superkilju

      katoin sun kirjotelman...oikeesti kiljun pitäs kiehuu 14päivää pöntössä ja vielä viikon pullotettuna jääkaapissa...tolla sun viritelmällä paska lentää metrin vaakasuoraan ennen ku alkaa nousemaan
      no jos et välttämättä haluu päätä ja mahaa iha vitun sekasin nii juo pois vaa

      • Nimetön

        Kertokaahan joku nopeasti tyhmäelle että missä vaiheessa kiljuun laitetaan mehutiiviste kun sellaista olen tekemässä:D! ennen vain jälkeen siitä kun laitetaan käymään n 4 päiväksi?


      • ihan varma

        ettei lennä kahta metriä?


    • penamies

      ime sä munaa

    • miten se käy?

      eli miten pysäytetää käyminen jotta kilju ei men pilalle..ja kauanko kilju kestää??

      • kiljukeisari

        eheheh..,.ei vittu...vai aivosolut tuhoutuu! paska puhetta sanon minä!
        Eli,perusohjeet pullahiivalla tehtynä 3litralle.

        2,isoa limsa pulloa,pese huolellisesti.
        Osta vittu sitä pullahivaa ja vitusti sokeria.
        anna käyä 2vk tai niin kauan että kilju kirkastuu.
        Pistä jossain loppu vaiheessa kylmään.'sitten avaa pullo,kaada pullosta puhtaaseen pulloon kahvisuodattimen avulla :))) joten hiiva lähtee!
        ja sen jälkeen kaada lasiin ja juo.

        so,simple and so easy?


      • Jaahas..?
        kiljukeisari kirjoitti:

        eheheh..,.ei vittu...vai aivosolut tuhoutuu! paska puhetta sanon minä!
        Eli,perusohjeet pullahiivalla tehtynä 3litralle.

        2,isoa limsa pulloa,pese huolellisesti.
        Osta vittu sitä pullahivaa ja vitusti sokeria.
        anna käyä 2vk tai niin kauan että kilju kirkastuu.
        Pistä jossain loppu vaiheessa kylmään.'sitten avaa pullo,kaada pullosta puhtaaseen pulloon kahvisuodattimen avulla :))) joten hiiva lähtee!
        ja sen jälkeen kaada lasiin ja juo.

        so,simple and so easy?

        Joo o, ei näin!

        Vaan mene Prismaan osta turbo speed-pikahiiva. Tällä kiljusta tulee paremman makuista, prosentteja n.17 ja käy loppuun kolmessa päivässä.

        Pussi riittää 25L, joten jaa pussin sisältö esim. viidellä, jos haluat 5L kiljua.
        Sokeria laita ~1.5kg, noin 5 litraan.

        Kirkastuu nopeasti noin 2päivässä.


      • mmiiieee
        Jaahas..? kirjoitti:

        Joo o, ei näin!

        Vaan mene Prismaan osta turbo speed-pikahiiva. Tällä kiljusta tulee paremman makuista, prosentteja n.17 ja käy loppuun kolmessa päivässä.

        Pussi riittää 25L, joten jaa pussin sisältö esim. viidellä, jos haluat 5L kiljua.
        Sokeria laita ~1.5kg, noin 5 litraan.

        Kirkastuu nopeasti noin 2päivässä.

        niin misä vaiheessä ne rusinat laitetaan mulla on kohta ollu viikon niin millon ne laitetaan


      • niksi-seppo
        mmiiieee kirjoitti:

        niin misä vaiheessä ne rusinat laitetaan mulla on kohta ollu viikon niin millon ne laitetaan

        rusinat pistät poskees ennenku alotat kiljun valmistamisen, mitä hitaammin tippuu sen parempaa tulee.


      • Pontikkapoika
        kiljukeisari kirjoitti:

        eheheh..,.ei vittu...vai aivosolut tuhoutuu! paska puhetta sanon minä!
        Eli,perusohjeet pullahiivalla tehtynä 3litralle.

        2,isoa limsa pulloa,pese huolellisesti.
        Osta vittu sitä pullahivaa ja vitusti sokeria.
        anna käyä 2vk tai niin kauan että kilju kirkastuu.
        Pistä jossain loppu vaiheessa kylmään.'sitten avaa pullo,kaada pullosta puhtaaseen pulloon kahvisuodattimen avulla :))) joten hiiva lähtee!
        ja sen jälkeen kaada lasiin ja juo.

        so,simple and so easy?

        Hiivasolut on niin perkuleen pieniä, ettei ne suodatu pelkällä kaffisuodattimella, laitat aktiivihiiltä huuhdeltuna suodattimen pohjalle ni kylä lähtee. Hiiva kannattaa myös tappaa keittämällä, kylmässä ei kuole, vai eikös mamma kertonut että hiivaa voi myös pakastaa?


    • ponusankari

      pistitkö 1.5 litran pulloo 1l kädenlämpöstä vettä ja siihen 2dl sokerii(

      • Kiljuttaja

        Voisiko joku viisas kertoa minkälaisessa lämmössä superhiivaa tulisi käyttä.Olen koittanut 42 asteessa:37 asteessa ja pussin ohjeessa mainitussa 25 asteen läpötilassa .Mutta eipä ole lähehtnyt käymään.Sokeria on paljon!!! Kertokaapa hyvät ihmiset kuinka homma menee?


      • määvaan...
        Kiljuttaja kirjoitti:

        Voisiko joku viisas kertoa minkälaisessa lämmössä superhiivaa tulisi käyttä.Olen koittanut 42 asteessa:37 asteessa ja pussin ohjeessa mainitussa 25 asteen läpötilassa .Mutta eipä ole lähehtnyt käymään.Sokeria on paljon!!! Kertokaapa hyvät ihmiset kuinka homma menee?

        20-25 asteista vettä..


      • Jaahas..?
        Kiljuttaja kirjoitti:

        Voisiko joku viisas kertoa minkälaisessa lämmössä superhiivaa tulisi käyttä.Olen koittanut 42 asteessa:37 asteessa ja pussin ohjeessa mainitussa 25 asteen läpötilassa .Mutta eipä ole lähehtnyt käymään.Sokeria on paljon!!! Kertokaapa hyvät ihmiset kuinka homma menee?

        Odota kauemmin, itellä alko vasta yöllä käymään kunnolla ku klo 16 laitoin kiljut tulee. Tbo hiivalla menee monta tuntia enneku alkaa käydä edes.


      • Power-pikahiiva

        Joo, se kyllä pitää paikkaansa että joskus pikahiiva alkaa kunnolla ja voimalla käydä vasta 4-10 tunnin kuluttua. Itselläni kävi juuri niin ja olin aluksi hieman huolissani miksi "Power- pikahiiva" ei ala melkein heti käyttämään kotiviiniä. Tein aivan ohjeiden mukaan ja kun käyminen vaikutti niin rauhallisen hitaalta laitoin vesilukon päälle (vaikka ohjeessa luki että alkukäymisen aikana ei vesilukkoa). Aamulla kun heräsin oli kiljusaavin kannen päälle roiskunut vesilukosta käymismehua ja vesilukko pulputti kuin "viimeistä päivää". Asensin ilmastointiteipillä reilu metrin mittaisen letkun pätkän vesilukkoon ja nostin toisen pään kylppärin suihkuverhon tankoon; lisäksi vielä laitoin letkun päähän pienen muovipussin. Kondesio höyryjen ja nestepisaroiden takia. Odottelen jos ja kun käyminen hieman rauhoittuu niin voin sitten pelkällä vesilukolla käyttää ilman letkua.


      • Power-pikahiiva2

        Käyminen onnistui ilmeisen täydellisesti viimeinen 2 vrk:tta ilman letkua vesilukossa. Kotiviini kävi "power-pikahiivalla" hieman vajaa 4 vrk:tta. Tänään lapposin viinin toiseen saaviin. Maistoin myös hieman ja mittasin alkoholiprosentit noin 20% maku jo nyt voimaakkaan täyteläinen. Laitoin pikakirkastus aineen sekaan ja sekoitin. Nyt on odoteltava noin viikko, että viini kirkastuu huoneenlämmössä ilmatiiviissä astiassa. Sitten lappoan viinin taas uuteen saaviin ja pullotan sen.


    • Jorma K

      Kuten tuola joku jo mainitsikin, niin suosittelen ehdottomasti Turbo Speed hiivaa, jossa on hiivaravinne erikseen. Löysin varastosta noita 90-luvun alun viinibuumi sankoja (30l) jotka soveltuu tarkoitukseen paremmin kuin hyvin. Vettä 25l, sokeria 7-8kg, Turbo Speed hiivaa koko pussi, mutta hiivaravinnetta aluksi vain puoli pussia, sekoita hyvin, kansi kiinni ja vesilukko paikalleen, lisää noin 5-7 päivän päästä loput hiivaravinne pussista ja sekoita. Kansi kiinni ja käytä vielä 1-2 viikkoa, kunnes käyminen on kunnolla loppunut. Prosentteja tulee noin 17-22% ja tähän voi lopuksi laittaa pulloon loraus jotain mieluista mehutiivistettä jos haluaa. Takuulla alkaa tukka taipumaan :D:D Huomaa että jos lisäät kaiken hiivaravinteen kerralla vesilukon ja tiiviin kannen niin koko viritys saattaa räjähtää!

      • Ostakaa ihan suosiolla Mestarin Pikahiivaa,Käymisaika 24 h ja tulee kunnon tärpättiä,eikä tartte juosta paskalla koko ajan..Prosentteja tulee ihan helvetisti mutta huonona puolena tulee aivan kauhea KRAPULA!!


      • alottelia
        jlievonen kirjoitti:

        Ostakaa ihan suosiolla Mestarin Pikahiivaa,Käymisaika 24 h ja tulee kunnon tärpättiä,eikä tartte juosta paskalla koko ajan..Prosentteja tulee ihan helvetisti mutta huonona puolena tulee aivan kauhea KRAPULA!!

        Meneekö pilalle sängyn alla? en oikee kato usko että porukat ilahtuu jos saa tietää(oon 15)


      • roflmao--
        alottelia kirjoitti:

        Meneekö pilalle sängyn alla? en oikee kato usko että porukat ilahtuu jos saa tietää(oon 15)

        Ei mee pilalle mut kertokaas että miten saisin hajut pois ilman aktiivihiili suodatinta ku täälläpäin ei niitö myydä


      • Pwwmwna
        alottelia kirjoitti:

        Meneekö pilalle sängyn alla? en oikee kato usko että porukat ilahtuu jos saa tietää(oon 15)

        Kyllä kokemus on parempi sängyn päällä kuin alla, paitsi jos on parvisänky.


    • kiljumiessssssssssss

      tein ite 5 litraa palahiivalla kiljua viime kesänä.laitoin kilon hillosokeria ja join kyllä aika keskenkäyneenä,kuin oltiin käytetty vasta 5 päivää,mutta kunnon kännit siitä sain.varmaan jotain 8-10% oli silloin,mutta jos olisi jaksanut vielä viikon ainakin käyttää,niin olisi varmasti ollut ainakin 17-18 prosenttista.nytkin on kaksi pulloa tulossa palahiivalla,kun se on terveellisempää,kuin kuivahiiva.

    • voikuolla

      älä vitussä käytä hillosokeria!!!
      siinä syntyy myrkyllisiä aineita käytä taloussokeria!

    • kokeneempikusä

      "älä vitussä käytä hillosokeria!!!siinä syntyy myrkyllisiä aineita käytä taloussokeria!"mitä vittua säki sepität?:DDDite tein viime kesänä siitä 5 litraa ja ei siinä mitään myrkyllisiä aineita ollut.kanttis ottaa faktoista selvää,ennen kuin tollaista paskaa tänne kirjoittaa.:D

      • --------......------

        taas näitä jonneja jotka isoilee, hillosokeri sisältää pektiiniä ja se ei erityisemmin oo hyväks kiljun valmistuksessa eli normi sokeri on sitä oikeeta!


      • est98
        --------......------ kirjoitti:

        taas näitä jonneja jotka isoilee, hillosokeri sisältää pektiiniä ja se ei erityisemmin oo hyväks kiljun valmistuksessa eli normi sokeri on sitä oikeeta!

        Just eilen pistin hillosokerilla ja turbohiivalla 30l ja sanon että älkää ikinä erehtykö ostaa hillosokerii kiljun valmistuksee nimittäi mulla kokoajan se mikä lie kuohu tulee siihe vesi lukkoo ja kansi paisuu iha vitusti ja pari kertaa iteksiää auennu reunasta ja sitä kautta alkanu valuu sitä kuohua :/


      • est98
        --------......------ kirjoitti:

        taas näitä jonneja jotka isoilee, hillosokeri sisältää pektiiniä ja se ei erityisemmin oo hyväks kiljun valmistuksessa eli normi sokeri on sitä oikeeta!

        Just eilen pistin hillosokerilla ja turbohiivalla 30l ja sanon että älkää ikinä erehtykö ostaa hillosokerii kiljun valmistuksee nimittäi mulla kokoajan se mikä lie kuohu tulee siihe vesi lukkoo ja kansi paisuu iha vitusti ja pari kertaa iteksiää auennu reunasta ja sitä kautta alkanu valuu sitä kuohua :/


    • @kiljukeisarille

      mittareitten mukaan saat 2 desillä hädin tuskin prosenttia alkoholia ääliö...

    • kirkastakiljua

      Tässä tulis ny ohje miten valmistaa n.5 litraa kirkasta kiljua kotikonstein.

      Tarvikkeet : 2kpl 5 litran pönttöjä
      vesilukko
      lappoletku (tavallinen letku)
      Aineet : 5 litraa kädenlämpöistä vettä
      9 dl sokeria
      9g kuivahiivaa

      Valmistus :

      Päivä 1.
      laita vesi pulloon ja lisää sokeri sekoittaen joukkoon. Kun sokeri on sulanut lisää hiiva päälle ja anna sen laskeutua n.tunti. Aseta vesilukko pulloon ja anna käydä omalla paikallaan rauhassa piilossa vanhemmilta. Vesilukon voi tehdä itse laittamalla letku käymisastiasta kaljapulloon jossa on vettä.

      Päivä 9.
      Kilju on nyt käynyt n. 9 päivää ja alkaa olla valmista. Vesilukosta nousee kupla minuutissa tai ei ollenkaan. Poista vesilukko ja laita ilmatiivis korkki paikalle ja laita tekeleet kylmään.

      Päivä 11.
      Kilju on nyt laskeutunut 2 päivää ja hiivan pitäisi olla sakkaantunut pohjalle. lappoa kilju toiseen astiaan niin että "muta" jää pohjalle. puhdista käymisastia ja letku. anna kiljun laskeentua kylmässä.

      Päivä 13.
      Lappoa kilju astiasta käymisastiaan ja taas niin että hiiva jää pohjalle
      Lappoamisen jälkeen pitäisi kannussa olla n. 5 litraa 12% kirkasta kiljua. Mikäli ei, niin anna laskeentua ja lappoa 2 päivän päästä uudelleen.

      kiitos

      • Anonyymi

        eikö ne vanhemmat ihmettele sitä kaljapulloo huoneessa?


    • eieieiei

      Ei noin!

      Ensinnäkin em. kuivahiiva on huonoa käymiseen ja toiseksi kohta yhdeksän menee niin että aikaa pitää olla kulunut enemmän. Sitten se on käynyt kun kuplia ei enää tule. Jos sokeri lisätään kaikki kerralla niin käyminen voi jäädä kesken, joten kannattaa laittaa sokeri useammassa erässä.

      Käymisen jälkeen lisätään käymisen pysäytin tai lämmitetään seos johonkin max. 75 asteen paikkeille. Alempikin riittää jotta hiiva kuolee. Tähän lisätään reilu teelusikallinen liivatetta kuumaan vesilasilliseen liuotettuna koska se sitoo sameutta aiheuttavia hiukkasia tehokkaasti. Sitten vaan odotellaan niin kauan että se on kirkasta ja hiiva laskeutunut pohjalle. Siihen mennee useampi päivä. Ja ei kun "nauttimaan".

      Oikean hiivan kanssa viiteen litraan laitetaan 1,25 kg sokeria jotta siitä tulee 17-prosenttista.

      • laskeskeluja

        1,25kg sokeria 5 litraan tekee noin 12.3 volttista. Sen voi ihan itse laskea eikä levitellä vääriä urbaanilegendoja.


    • kirkastakiljua

      Tämä ohje olikin niille joitten ei kaupasta tarvitse mitään pikahiivaa eikä käymisainepakkauksia hakea.
      Ja tarkotatko tuolla "oikealla hiivalla" pika/turbohiivaa?!?!? Koska tavallisella kuiva-tai tuorehiivalla ei kiljusta tule yli 12%, sokerin määrä vain pidentää käymis aikaa

      PS. Koska se kilju ny nautittavaa olis? :)

    • juhjuhjuhjuh

      Viinihiivaa niin sillä saa hyvät prosentit. "Isot Pojat" ovat antaneet kertoa itselleni että noi pikahiivat tekee ihan saatanan pahan makuista tavaraa.

      Hiivan tappaminen on kaiken A ja O. Muuten se rupeaa tekemään tepposiaan sitten mahassa, ja siitäkös lysti alkaa...

      Juu, ei sitä nautintoon kai tehdäkään :D

    • kirkastakiljua

      Joo kyllä siinä paska lentää, jos hiivaa on vielä joukkoon jäänyt :)

      Mutta viinihiiva on viinin valmistukseen tarkoitettu kuivahiiva. Hiivakanta on erilainen kuin ns. pullahiivoissa ja kestää näin ollen alkoholia paremmin. Muuta mainittavaa eroa ei ole.

      Kantsii kattoo Kilju.info:sta reseptejä ;)

    • Kiljun maistelija

      Kerronpas tässä oman reseptini, olen 430litraa tehnyt kiljua 3 kuukauden aekana, joten luulisin jo jotaen tietäväni
      Käymisastiaa ei tarvitse desivioida, riittää kun huuhtelee sen kuumalla vedellä, ja ämpäri ei sua olla alle 20 litrainen.
      Suosittelen laettamaan jotain marjoja maun kannalta hieman.
      20l vettä,6kg sokeria,pussi turbohiivaa. Siinä on perusresepti, suosittelen kyllä että tekee jonkinlaisen pikaviinin,
      eli 3l marjamehua oman maun mukaan joka sekoitetaan kuumaan veteen ja perään lisätään sokeria oman maun mukaan mielellään noin 4-5kg sekoitetaan hyvin jonka jälkeen kannattaa laittaa hiivat sekaan pikahiiva kannattaa laittaa kädenlämpöiseen veteen ja lisätä siihen kiehutettussa vedessä olleita rusinoita jotka ovat kädenlämpöisiä, sekä se rusina liemi kannattaa lisätä ämpäriin, seuraavaksi laitat hieman panimosokeria hiivan sekaan ja kun se alkaa toimimaan niin lisätään seos ämpäriin, seuraavat 3-5 päevää katsotaan vesilukon kuplia jonka jälkeen kannattaa antaa hiivan laskeutua mielellään pikakirkasteella jonka jälkeen ämpäri kylmään pariksi yöksi ja lapolla pulloihin ja juomaan.

    • palle and the boys

      Jeps kannattaa kuivahiivoilla olla pidempään kuin viikon ja sokeri kannattaa laittaa "kahdessa erässä" alkuun enemmän ja toisena päivänä viel vähä perään, ja antakaa käydä sen (jos teette pullossa 1.5l) ettei enää yhtään sihise eli ainakin 10 vrk ja enemmänkin ei se mene miksikään (paskaksi siis). Sitten kylmään ainakin 12 tunniksi ennen nauttimista, ite tuossa joku aika sitten tein juuri 2litraa löpöttiä testimielessä ja hyvää tuli 4dl sokkeria ja 1.8l vettä 11g kuivahiivaa. se hiiva menee pohjalle nopeastikkin esim itellä 3 tuntia pakkasessa(ulkona) ni pysty aina pullosta toiseen (tein kolme kertaa) ja hjyvää oli joku 2dl meni hiivan mukana metsään.

    • 80ja90 luvu naattija

      Òma henkilökohtainen kokemus on erikoinen (hiivojen suhteen) en itse käyttänyt turboa muuta kuin nopeuden vuoksi nuorempana (makuhan on mitä on)
      Mutta esim kuivahiivalla se on melkein sama onko niitä %:ja 12 vai 17.
      Mulla ainakin itellä tarkoitus tehdä "juotavaa". Eli olen valmistanut kuivahiivalla koska ei ole IKINÄÄN ollut hiivanmakua kun olen tehnyt ajan kanssa.
      Esim kun teen 10litraa laitan sokeria 3kiloa omenia runsaasti tohon määrään 1.5-2.5kg ja ja 2x11g kuivahiiva sekaan päivä käymiseen menee JOS haluaa hyvää siitä niin vähintään 12päivää. Ite juuri viime erän tein join about vajaan litran ja olin jo hyvää vauhtia humalassa joten on siinä noilla ohjeilla se 10.5 - 13% mutta pääasiana se maku (se ei ole makeaa eikä hapanta) ei yrjötä eikä paskata,
      Ei kannata kiirehtiä noiden eväiden kanssa. Saahan sitä toki tehdäkkin jos kiire on mutta tietää juoneesa "paskaa". Ja vaikka aikoinaan käytinkin turbohiivaa (niin silti mulla oli minimi 30l ja aika siihen 120tuntia eli 5vuorokautta 2päivää kylmässä.

    • uusikiljuittelija

      vapuksi ois tulossa se 2x1,5l satsia reseptillä:
      1 pussi kuivahiivaa
      2dl sokeria
      vettä loput
      onko resepti hyvä tai edes keskivero

      • kilju keisari2

        Luet tätä varmasti nyttenkin kun sulla ei ole muuta elämää niin voin sanoa että tais mennä vappus vituiks viime vuonna.Toivottavasti meni vähän paremmin edes tänä vuonna?Olit varmaan kylän kovin jätkä ja teit tällä kertaa 5l reseptillä?Ens vuonna voit yrittää (jos uskallat) jopa 10l reseptil.

        Eli vastaus kysymykseesi,reseptisi on aika pers******.


      • laskeskeluja

        no joo tämä taas tekee noin 2.8% tavaraa, sehän on ihan ykkösolutta.
        siis jos kyseessä oli 3l nestettä ja 2dl (~170g) sokeria

        Sensijaan jos tuo 2x tarkoitti että teet kaksi 1.5l satsia joista molempiin laitat sen 170g sokeria, tulee tietenkin tuplasti vahvempaa, 5.6% kamaa.

        Suosittelen kuitenkin tekemään sen kiljun vahvana 6kg sokeria per 20l vettä on ihan hyvä suhde ja siitä skaalaa mihin lystää.


    • enpäs kilju.

      miksi kiljuisin ongelmasi?

    • shuutteri

      Oma resepti: 10l ämpäri, 45g turbo hiivaa, 2kg sokerii, n.9l vettä ämpäriin. Laita kuumaa vettä hiljalleen ämpäriin ja samalla kaada sokerit sinne. Kun sokerit on kaadettu lopeta veden laitto ja sekoita hetken aikaa että sokeri liukenee kunnolla veteen. Laita kädenlämpöistä vettä ämpäriin kunnes ämpäri on täysi. Kun ämpäri on täysi niin laita 45g turbohiivaa ämpäriin ( niin ettet kaada kaikkea hiivaa samaan kohtaan ). Sitten vain laitat satsin johonkin 18-25C asteeseen ja pyyhe hyvin päälle niin odotat vain 2-3 päivää niin tavara on valmista. Käymis aikana ei tarvitse tehdä mitään. Kun 2-3 on mennyt niin laita tavara kylmään niin se lopettaa käymisen ( ja tavara alkaa kirkastumaan jossa menee muutama päivä että se on hyvää, mutta voi sitä heti juoda ei vaan ole niin hyvää ). Kyllä toimii :)

    • Anonyymi

      Tein itse kiljua 13 vuotiaana parikuppia ku joi niin oli ihan tillintallin

    • Anonyymi

      Vinkkejä:

      Kilju pitää valmistaa steriloiduilla välineillä (mm. käymisastia ja sen kansi pitää steriloida Star San nimisellä aineella).
      Kilju pitää valmistaa täydellisen ilmatiiviissä astiassa, joka on mielellään lasia tai hyvälaatuista ruostumatonta terästä.
      Muista käyttää vesilukkoa käymisen aikana.
      Kiljun lopullinen vahvuus selviää ominaispainomittarilla. Käytä viinille tarkoitettua ominaispainomittaria.
      Kun kilju on valmista, suodata se 0,2µm suodattimella niin pääset eroon hiivasta ja muista epämiellyttävistä aineksista.
      Kiljun voi lopuksi suodattaa vielä aktiivihiilisuodattimella, joka poistaa pahaa makua.

    • Anonyymi

      Laitettiin kilju tulemaan eilen 2litraa kuumaa vettä 2kiloo sokeria 1litra appelsiinimehu ja 22g kuivahiivaa ja lähti aika voimakkaasti käymään ja laitettiin maakuoppaan kävi ainakin vielä aamulla vaikka yöllä oli 5 astetta että kuinka kauan kestää että tulee Valmista kun se käy pihalla

      • no tuliko hyvää?


    • Samalla vaivalla kotiviiniä. Prismasta mm. saa viinihiivoja yms ;)

    • Anonyymi

      Paras kilju tulee kun paskannat kiljupönttöön hyvän kiinteän paskan. Lisää vsin sokerit ja mshd. marjat. Kilju saa hiivst ja muut ravinteet paskastasi ja kiertotalous toimii.

    • Anonyymi

      Hyiii mulla lähti kiljusta tajut ja oksensin koko seuraavan päivän kerron teille ihan vaa siksi koska tätä en haluis kellekkää ikinä🤮👎

      • Anonyymi

        alkoholimyrkytys = liikaa alkoholia liian nopeasti
        muista syödä ja juoda vettä väliin ens kerralla


    • Anonyymi

      Mitä prkl!! 25 litraa käyny nyt 4 päivää ja yhä pulputtaa,kun viimeksi tein meni 2 päivää ja oli valmista. Turbohiivaa käytän,voinko juoda vaikka pulputtaa vielä?hermot menee!!!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe