Intialainen musiikki

- - -

Musiikki ja Bollywood kuuluvat yhteen. Voisitteko kertoa hieman tämän hetken suosituista musiikkinimistä ja myös perinteisestä kansanmusiikista. Jos joku osaisi linkittää jollekin faktasivustolle, olisin kiitollinen.

Kiinnostaisi myös tietää, kuinka suurta on kiinnostus intialaista elokuvavaa ja kulttuuria kohtaan, eli nähdäänkö intialaista elokuvaa elokuvalevityksessä ja elokuvafestivaaleilla muualla maailmalla? Mielletäänkö ne taide -vai viihde-elokuviksi?

18

6066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • www.cdstore.com.pk/india. En nyt muista, onko siellä musiikkia, mutta luulisi! Mitä tarkoitat musiikkinimillä! Tarkoitatko laulajia vai tämän hetken suosituinta musiikkia?

      Intiassa, jossain Afrikassa, lähi-idän maissa, ja myös kaukoidän maissa, englannissa ja Yhdysvalloissa ainakin jonkin verran katotaan Bollywood-leffoja. Niissä on muutenkin myös intialaisia kaupungin osia jossain ja paljon intialaisia. Itse ajattelen leffoista: Ne on silkkaa viihdettä minulle! NE ON IHANIA!

      Ehkä suomessa jotkut ajattelee niitä vielä taide-
      elokuvina ja jotkun ehkä jopa ovatkin! Mutta minun katsomani on viihdettä! :)

      Kansanmusiikista en osaa sanoa...

    • ollut intialaista elokuvaa...

    • ...

      hadiqa kiyani on eräs todella hyvä - tosin pakistanilainen (bollywood-elokuvissa musiikki usein urduksi). Mm. Aakash ja Aamir Zaki kuuluvat omiin suosikkeihin: ei niitä korkeita (korviin krapula-aamuina sattuvia) ääniä, vaan todella miellyttävää ja sopivasti eksoottista kuunneltavaa. Hakemalla bollywood-sanalla, löytyy paljon sivuja joilla voi kuunnella tämän hetken hittejä.

      En usko, että Suomessa kiinnostus on kovin laajaa... mutta tietääkseni esim. Englannissa on eräänlainene Bollywood-buumi. Noita elokuvia täytyy "oppia" katsomaan: ensinäkemältä ihan mahdottomia, mutta kun pääsee sisälle niin pesee hollywoodin mennen tullen! ;) Jotain samaa viehätystä kuin vanhoissa suomalaisissa elokuvissa.

      • Aiswaraya

        osoitteesta www.raaga.com

        Voi valita haluamansa elokuvan/näyttelijän/näyttelijättären/laulajan etc. Minun lempisivustot!


      • Aiswaraya kirjoitti:

        osoitteesta www.raaga.com

        Voi valita haluamansa elokuvan/näyttelijän/näyttelijättären/laulajan etc. Minun lempisivustot!

        Joo, on todella masentavaa katsoa nykyisiä suomileffoja, joissa kiroillaan, sextaillaan ja tapellaan! Entiset olivat Bollywood-tyylisiä!

        "Kinna So Na DesHai Mera...!"


      • Howrahtanut

        Suosikkini: Geeta Duttin Mera naam chin chin chu. Huippumelodia, taivaalliset vokaalit ja hyvät soitinsoolot.


    • aish

      Himesh Reshammiya on aika kova sana tällä hetkellä...esim Aksar-leffassa on hänen musiikkia. ite ostin just hänen Aap kaa surruur levyn...se on tosi hyvä, varsinkin 2 ekaa biisiä..

    • surya

      Näin kun suurinta osaa maapallon maista kiinnostaa nämä Idols-kisailut, niin myös Intiaa!
      Itse ostin viime reissulla (oliko se nyt intian eka idolsvoittaja, en tiedä varmaksib ja vuottakaan en muista, lähes 2 vuotta sitten ainakin kun Bombayssa kiertelin oli ko. herran kuvia jokapuolella, maalattuina julmetun suuriin tauluihin) Mutta takas asiaan, puoli vuotta sitten os tin tämän Abhijeet Sawant;n cdn kuulematta musaa aiemmin, siis uteliaisuudesta ja ihan on hyvä. Levyllä muutama coverbiisikin, tosin hindiksi laulettuna. Mutta myös yksi kipale englanniksi. Mielenkiintoinen kokonaisuus.

      Itseasiassahan Intiassa näyttelijät ovat suurempia tähtiä kuin laulajat...

      • Tykkään niin kovin american Idolsistakin!
        Sitäpaitsi Indian Idolsissa olisi miljoona
        kertaa ihanampaa musiikkia! :)


      • surya
        Aishwarya kirjoitti:

        Tykkään niin kovin american Idolsistakin!
        Sitäpaitsi Indian Idolsissa olisi miljoona
        kertaa ihanampaa musiikkia! :)

        On se söpön näköinenkin vielä kaiken lisäksi!!!


      • surya kirjoitti:

        On se söpön näköinenkin vielä kaiken lisäksi!!!

        Ai se voittaja vai? :o)


      • sur
        Aishwarya kirjoitti:

        Ai se voittaja vai? :o)

        Niin se idolskisan voittaja siis, kuulostaa&näyttää kivalta ;)

        Muistaakseni sen elämäntarina lyhyesti on se että hän on syntynyt tosi köyhään perheeseen ja voittonsa myötä sitten päässyt nauttimaan hieman laveammasta elämästä. tuonut äidilleen mukavasti toimeentuloa ja iloa... Hitsi kun en painanu tarkemmin sitä juttua mieleeni kun mieheni siitä minulle kertoi


      • sur kirjoitti:

        Niin se idolskisan voittaja siis, kuulostaa&näyttää kivalta ;)

        Muistaakseni sen elämäntarina lyhyesti on se että hän on syntynyt tosi köyhään perheeseen ja voittonsa myötä sitten päässyt nauttimaan hieman laveammasta elämästä. tuonut äidilleen mukavasti toimeentuloa ja iloa... Hitsi kun en painanu tarkemmin sitä juttua mieleeni kun mieheni siitä minulle kertoi

        ---> Kyllä kai googlelta löytyy, jos laittaa
        hakusanaksi indianidols, tai vastaavaa...;o)


      • surya
        Aishwarya kirjoitti:

        ---> Kyllä kai googlelta löytyy, jos laittaa
        hakusanaksi indianidols, tai vastaavaa...;o)

        Juu kyllä varmaan... itseasiassa kerroin vaan mitä tiedän. Itse en oo niin Idols-fani että ois pakko asia selvittää... Sitä poikaa on kiva kuunnella ja se riittääpi mulle ;)


      • Ramirez
        surya kirjoitti:

        Juu kyllä varmaan... itseasiassa kerroin vaan mitä tiedän. Itse en oo niin Idols-fani että ois pakko asia selvittää... Sitä poikaa on kiva kuunnella ja se riittääpi mulle ;)

        "Jotain samaa viehätystä kuin vanhoissa suomalaisissa elokuvissa."
        Tuo yllä oleva lause sai miettimään - AIVAN! Sitähän se on.
        Harmillista, etei intialaista elokuvaa näe Suomessa kovinkaan usein.
        Telkkari sentään esitti "ilon päivä, surunpäivä" -leffan taannoin.
        Netistä löytää onneksi musiikki, yksi mielestäni parhaita on www.musicindiaonline.com Sitä tulee kuunneltua melkein päivittäin.
        Mutta leffoja, mistä niitä saisi???'
        Rami (suomalainen mies...)


      • hjälpa

        Tietääkö kukaan artisteja joiden musiikkia tanssitaan bollywood tansseissa? yhdessä kappaleessa esim. lauletaan jotenkin appi ja hucha .. :D


    • Intiassa pari kertaa käynyt

      Hei,

      Kysmys on vanha, mutta en tiedä oletko vielä kuulolla. Jokatapuaksessa voit katsoa intiakeskuksen websivuilta intialaiseten elokuvien katselumahdollisuuksia. http://www.intiakeskus.fi/html/intia/bollywood.html
      Mitä musiikkiin tulee, kultturi onhyvin rikas.
      Suosittelen ragoja ja itse pidän enemmän pohjoisen hindustani musiikista kuin etelän karnaattisesta musiikkiperinteestä.
      Wikpedia englanniksi on suosteltavaa kokeilla.
      Ehkä olet jo tietoinen kaikesta tästä.

    • lollipoppi

      kaikkein mahdollisin keno vastaa kysymyksiin on entävä intiaan ja saada sieltä selviksi mitä on mitäkin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1721
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1452
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      975
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      956
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      44
      808
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      718
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      681
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      681
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      656
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      613
    Aihe