Pienen Shettikseni oikean takajalan ojentaja jänne katkesi eilen...Se on leikattu tänään!Onko kellään kokemuksia samallaisesta murheesta?Miten nopeasti se parani?Ja paraniko laisinkaan?Kuinka kauan hevosesi joutui olemaan "sairaslomalla"?Ja paljon lysti maksoi sinulla?
Otj ojentaja jänne katkesi onko kel kokemuksia
11
6031
Vastaukset
- Wendy
mun hevoseltani hajos sejä ojentaja että hankoside muutama vuosi sitten.Tosin se ei ollut shettis vaan isojen luokkien hyppyhevonen, joten todella paska juttu.
Hevonen oli sairaslomalla yli puoli vuotta ja parantui.Se sai liikkua vapaasti laitumella koko ajan niin paljon kuin halusi, koska jännevammojen hoidossa liikunta on ratkaisevaa.Jos hevosen ei käytä jalkaansa eivät jännekudokset ikinä uusiudu ja vahvistu.Vapaa omaehtoinen liikkuminen on tärkeää myös siksi, että hevonen ei kerää paineita ja telo sitten riehuessaan itseään.
Eli jännevammaista hevosta EI saa "kopittaa" ja pitää tallissa seisomassa!Paikallaan seisominen rasittaa niveliä ja jänteitä, joten pidä poniasi paljon ulkona.Se kyllä itse varoo loukkaantunutta jalkaansa.
Hyvä keino edistää jalan paranemista on laskea sitä esim. joka ilta kylmä-lämmin-kylmä vedellä niin, että ensin ruiskutat 10 min. kylmää, sitten 10 min. lämmintä ja lopuksi 10 min. kylmää vettä jalkaan.
Kun se paranemisen edistyessä on ajankohtaista, hyvä seppä tekee ponillesi sopivan sairaskengityksen joka tukee ja suojaa oikein jalkaa.
Eli älä luovu toivosta.Mun orini loukkaantui kesken parhaimman kisakauden, mutta vaikka ennuste oli aluksi surkea ("se ei enää palaa radoille") se parantui ja kaksi kautta myöhemmin palasi 140-radoille.- SHETTIS
Minulla on sellainen tilanne että olen lähdössä reissuun viikoksi ja ajttelin jättää hepat ulos (et naapuri käy vaan katsomassa et kaikki ok)mutta taitaa olla parasta viedä Shettis jonkun talliin hoitoon???Mutta jalan kanssa menee varmaan aikaa?Sidettä tarvitsee vaihtaa?Tarvitseeko suihkutella tms?Eli kaksi viikkoa leikkauksesta onko tilanne mikä yleensä lähden kahdenviikon kuluttua reissuun ja poni leikattiin eilen????
- Wendy
SHETTIS kirjoitti:
Minulla on sellainen tilanne että olen lähdössä reissuun viikoksi ja ajttelin jättää hepat ulos (et naapuri käy vaan katsomassa et kaikki ok)mutta taitaa olla parasta viedä Shettis jonkun talliin hoitoon???Mutta jalan kanssa menee varmaan aikaa?Sidettä tarvitsee vaihtaa?Tarvitseeko suihkutella tms?Eli kaksi viikkoa leikkauksesta onko tilanne mikä yleensä lähden kahdenviikon kuluttua reissuun ja poni leikattiin eilen????
lue aiempi vastaukseni, siitä jalan suihkuttelusta etc.Parhaat hoito-ohjeet saat kyllä varmasti ponisi leikanneelta klinikalta ja eläinlääkäriltä.
Vähän on vaikea arvailla tilanne kahden viikon kuluttua, sen näyttää aika.Hevoset toipuvat kovin yksilöllisesti, mutta oma hevoseni oli kaksi viikkoa onnettomuuden jälkeen siinä kunnosa, että se ulkoili pehmeällä hyväpohjaisella laitumella vapaasti ja pystyi liikkumaan vaikeuksitta.Sitä kuitenkin tarkkailtiin koko ajan, ettei se valvomatta päässyt esim. riehaantumaan ja satuttanut jalkaansa.Eli en kyllä sinuna näin pian jättäisi ponia ilman ammatti-ihmisen valvontaa, ettei matkasi aikana satu mitään.
Meillä hyvänä apuna oriin toipilasaikana olivat videoneuvottelukäyttön tarkoitetut kamerat tallissa ja valvontakamerat ulkotarhoissa ja laitumilla, koska ihan koko ajan ei joku voinut paikanpäällä olla.Tosin mulla kyseessä oli huippulahjakas kilparatsu ja siksi sitä piti pitää kuin kukkaa kämmenellä.
Mutta anyway, stemiä ponis paranemiseen, kyllä se siitä kuntoutuu ja kaikki kääntyy iloksi! - Shettis
Wendy kirjoitti:
lue aiempi vastaukseni, siitä jalan suihkuttelusta etc.Parhaat hoito-ohjeet saat kyllä varmasti ponisi leikanneelta klinikalta ja eläinlääkäriltä.
Vähän on vaikea arvailla tilanne kahden viikon kuluttua, sen näyttää aika.Hevoset toipuvat kovin yksilöllisesti, mutta oma hevoseni oli kaksi viikkoa onnettomuuden jälkeen siinä kunnosa, että se ulkoili pehmeällä hyväpohjaisella laitumella vapaasti ja pystyi liikkumaan vaikeuksitta.Sitä kuitenkin tarkkailtiin koko ajan, ettei se valvomatta päässyt esim. riehaantumaan ja satuttanut jalkaansa.Eli en kyllä sinuna näin pian jättäisi ponia ilman ammatti-ihmisen valvontaa, ettei matkasi aikana satu mitään.
Meillä hyvänä apuna oriin toipilasaikana olivat videoneuvottelukäyttön tarkoitetut kamerat tallissa ja valvontakamerat ulkotarhoissa ja laitumilla, koska ihan koko ajan ei joku voinut paikanpäällä olla.Tosin mulla kyseessä oli huippulahjakas kilparatsu ja siksi sitä piti pitää kuin kukkaa kämmenellä.
Mutta anyway, stemiä ponis paranemiseen, kyllä se siitä kuntoutuu ja kaikki kääntyy iloksi!Poni leikattiin mutta jänne ei pysynyt kiinni!Mites teillä?Nyt odotetaan vaan että se parantuisi?Miten pahasti teillä jänne meni menikö kokonaan poikki niinkuin meillä ja onko avohaava niinkuin meillä?Saiko ne jänteen takaisin kiinni päistään?Meillä se ei onnistunut siksi olen hepana parantuuko rakas ponini?Toivoa ne antoi mutta haluaisin sinultakin lisää tietoa...?
- Wendy
Shettis kirjoitti:
Poni leikattiin mutta jänne ei pysynyt kiinni!Mites teillä?Nyt odotetaan vaan että se parantuisi?Miten pahasti teillä jänne meni menikö kokonaan poikki niinkuin meillä ja onko avohaava niinkuin meillä?Saiko ne jänteen takaisin kiinni päistään?Meillä se ei onnistunut siksi olen hepana parantuuko rakas ponini?Toivoa ne antoi mutta haluaisin sinultakin lisää tietoa...?
onnettomuus sattui isossa alashypyssä. jolloin koko jalka (etujalka siis) "kääntyi ympäri" eli taittui polven kohdalta eteenpäin.Hankoside hajosi alkutekijöihinsä, lihsakudokset tuhoutivat ja ojentajajänne napsahti poikki.Onnen kaupalla polven nivelsiteet ja säären luut pysyivät vahingoittumattomina, kuten myös vuohisnivel.
Varsinainen vamman laajuus saatiin selville ultraäänitutkimuksella..
Varsinainen leikkaushaava itsessään parani nopeasti, koska oli myös kesäaika.Tuhoutuneet jänteet saatiin kursittua kasaan, ja ne parantuivatkin yli odotusten.Hyvän onnen lisäksi myös sillä oli vaikutusta, että kyseessä oli täysikuntoinen kilpahevonen, jonka jalkojen lihaksisto oli huippukuntoista ja hevosen peruskunto hyvä, mikä edesauttoi paranemisprosessia.
Totta kai kuntouttaminen vaati valtavasti aikaa ja työtä, mutta hevonen parani.
Ennuste on totta kai huonompi, jos jänne ei pysy kiinni.Mitä leikanneet lääkärit sanovat?(missä se poni leikattiin, siis millä klinikalla?) - Shettis
Wendy kirjoitti:
onnettomuus sattui isossa alashypyssä. jolloin koko jalka (etujalka siis) "kääntyi ympäri" eli taittui polven kohdalta eteenpäin.Hankoside hajosi alkutekijöihinsä, lihsakudokset tuhoutivat ja ojentajajänne napsahti poikki.Onnen kaupalla polven nivelsiteet ja säären luut pysyivät vahingoittumattomina, kuten myös vuohisnivel.
Varsinainen vamman laajuus saatiin selville ultraäänitutkimuksella..
Varsinainen leikkaushaava itsessään parani nopeasti, koska oli myös kesäaika.Tuhoutuneet jänteet saatiin kursittua kasaan, ja ne parantuivatkin yli odotusten.Hyvän onnen lisäksi myös sillä oli vaikutusta, että kyseessä oli täysikuntoinen kilpahevonen, jonka jalkojen lihaksisto oli huippukuntoista ja hevosen peruskunto hyvä, mikä edesauttoi paranemisprosessia.
Totta kai kuntouttaminen vaati valtavasti aikaa ja työtä, mutta hevonen parani.
Ennuste on totta kai huonompi, jos jänne ei pysy kiinni.Mitä leikanneet lääkärit sanovat?(missä se poni leikattiin, siis millä klinikalla?)Laukaan hevosklinikalla.Poni on siellä vieläkin saan sen varmaan perjantaina.Ihmettelen vaan et miten sinun hepalla jänne pysyi kiinni ja mun kevyemmällä shettiksellä se ei pysy?Miten nopeasti te saitte sen leikkaukseen?????
- Wendy
Shettis kirjoitti:
Laukaan hevosklinikalla.Poni on siellä vieläkin saan sen varmaan perjantaina.Ihmettelen vaan et miten sinun hepalla jänne pysyi kiinni ja mun kevyemmällä shettiksellä se ei pysy?Miten nopeasti te saitte sen leikkaukseen?????
leikattiin n. tunti onnettomuuden jälkeen (joka sattui kisoissa).
En usko että tässä tapauksessa hevosen tai ponin elopainolla on oleellista merkitystä.Oman hevoseni suuri onni (leikanneiden lääkäreiden mukaan) oli juuri sen vahva kunto, ja vahvat jalat, joissa oli paljon lihasta kantamassa ja suojaamassa jalkaa.Lisäksi hevoseni on täysiverinen, joiden jalat ovat luonnostaan kuivat ja kestävät.
Myös sillä on merkitystä, miten jänne on katkennut.Meillä jänne repesi "siististi" irti, ja siksi sen kiinnittäminen oli helpompaa kuin esim. kovin revenneen jänteen.(mitä muuten ponillesi tapahtui että jänne katkesi?Kaatuiko se tms.?) - Shettis
Wendy kirjoitti:
leikattiin n. tunti onnettomuuden jälkeen (joka sattui kisoissa).
En usko että tässä tapauksessa hevosen tai ponin elopainolla on oleellista merkitystä.Oman hevoseni suuri onni (leikanneiden lääkäreiden mukaan) oli juuri sen vahva kunto, ja vahvat jalat, joissa oli paljon lihasta kantamassa ja suojaamassa jalkaa.Lisäksi hevoseni on täysiverinen, joiden jalat ovat luonnostaan kuivat ja kestävät.
Myös sillä on merkitystä, miten jänne on katkennut.Meillä jänne repesi "siististi" irti, ja siksi sen kiinnittäminen oli helpompaa kuin esim. kovin revenneen jänteen.(mitä muuten ponillesi tapahtui että jänne katkesi?Kaatuiko se tms.?)Hirvet oli särkenyt paimenpoika-aidan ja paimenlanka oli maassa ja jäänyt ponini jalkaan kiinni.Jänne oli mennyt suoraan poikki ja päät kaukana toisistaan kuroutuneena ja iso haava että luu näkyi.Me ollaan tarkkoja aina käydään tarkistamassa laitumella joka päivä mutta ei oltu juuri sillä hetkellä ja tietysti se sattui sunnuntaina ei ollut klinikka auki ja päivystävä eläinlääkäri kävi mutta ei alkanut tekeen sille muuta kun puhdisti ja antoi antibiottia ja kipulääkettä ja kääri betadine hauteen kanssa siihen kääreen....
- Wendy
Shettis kirjoitti:
Hirvet oli särkenyt paimenpoika-aidan ja paimenlanka oli maassa ja jäänyt ponini jalkaan kiinni.Jänne oli mennyt suoraan poikki ja päät kaukana toisistaan kuroutuneena ja iso haava että luu näkyi.Me ollaan tarkkoja aina käydään tarkistamassa laitumella joka päivä mutta ei oltu juuri sillä hetkellä ja tietysti se sattui sunnuntaina ei ollut klinikka auki ja päivystävä eläinlääkäri kävi mutta ei alkanut tekeen sille muuta kun puhdisti ja antoi antibiottia ja kipulääkettä ja kääri betadine hauteen kanssa siihen kääreen....
on ratkaisevaa jänteen katkeamisen kannalta, eli miten pian jalka operoidaan.Meillähän nyt kävi sikäli "hyvin" että tosiaan jalka saatiin leikattua ja jänne kiinnitettyä jo tunti onnettomuudesta.Eli miten tuoreempana se hoidetaan sen parempi paranemisennuste..
Toivottavasti ponisi nyt kuitenkin paranee ja kuntoutuu!!Voimia teille! - SHETTIS
Wendy kirjoitti:
on ratkaisevaa jänteen katkeamisen kannalta, eli miten pian jalka operoidaan.Meillähän nyt kävi sikäli "hyvin" että tosiaan jalka saatiin leikattua ja jänne kiinnitettyä jo tunti onnettomuudesta.Eli miten tuoreempana se hoidetaan sen parempi paranemisennuste..
Toivottavasti ponisi nyt kuitenkin paranee ja kuntoutuu!!Voimia teille!Haimme ponin kotiin ja nyt alkaa kotihoito 1kk karsinassa oloa ja 5 vrk antibioottia ja 2 vkoa kipsi/lasta jalassa ja haavan hoitoa päivittäin...Toivotaan että paranee sen näkee ajan kanssa...
- Wendy
SHETTIS kirjoitti:
Haimme ponin kotiin ja nyt alkaa kotihoito 1kk karsinassa oloa ja 5 vrk antibioottia ja 2 vkoa kipsi/lasta jalassa ja haavan hoitoa päivittäin...Toivotaan että paranee sen näkee ajan kanssa...
ehdottomasti pudottaa kaikki väkirehu- ja energiaruokinta pois toipilasajaksi, koska ähkyn vaara on nyt suuri!
Koska poni todennäköisesti kantaa itseään nyt enemmän terveen jalan puolella, on toispuoleisten lihasrappeumien ja lihaksiston ongelmien riski suuri, ja ponia tulee seurata niiden varalta tarkasti.
Anyway, tsemiä teille, toivottavasti ponisi paranee pian!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894