Kotiviinin valmistus?

Valmistelija.

Haluaisin ryhtyä valmistamaan itse viinejä. Asun kerrostalossa, tilani ovat pienet. Voinko siis valmistella itse, vai tarviiko jotai erityisolosuhteita? Kuinka alkuun?

62

67858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leo

      Kyllä kerrostalossa voi viiniä valmistaa aivan helposti. Tein sitä itse vuosia ilman ongelmia.
      Nyt joudun muuton vuoksi lopettamaan harrastuksen ja välineet ja ohjeet saisit multa halvalla.

      Paketissa mukana kaksi kerrostaloon sopivaa viininkäymisastiaa. Molemmat ovat noin 25 litraisia.
      Toinen astia on muovia ja toinen on lasipullo jossa muovisuojat ympärillä.

      Mukaan pakettiin tulee myös vesilukko, viinin ominaispainon mittari, korkin sulkija ja pussillinen eri kokoisia korkkeja.

      • Ex-viinimaakari

        Tosiaan kaupasta saat 25 litran saavin, jossa on ilmalukko. Hiivaa, ns. pikahiiva on ihan hyvää, nopeuttaa prosessia huomattavasti. Hyvä aloitus on valmispakkaus kuivattuja marjoja tms. nimenomaan viinin valmistukseen. Myös omia marjoja tai hedelmiä voi käyttää mielensä mukaan. Kokemuksista oppii.

        Itse oikein tehty viini on todella hyvää verrattuna alkon äiteliin litkuihin.


      • veneen alta
        Ex-viinimaakari kirjoitti:

        Tosiaan kaupasta saat 25 litran saavin, jossa on ilmalukko. Hiivaa, ns. pikahiiva on ihan hyvää, nopeuttaa prosessia huomattavasti. Hyvä aloitus on valmispakkaus kuivattuja marjoja tms. nimenomaan viinin valmistukseen. Myös omia marjoja tai hedelmiä voi käyttää mielensä mukaan. Kokemuksista oppii.

        Itse oikein tehty viini on todella hyvää verrattuna alkon äiteliin litkuihin.

        Eiköhän kannattaisi kotiviinin valmistuksessa käyttää viinihiivaa ja jättää noi pikahiiva litkujen tekeminen/"nauttiminen" ammattilaisille..


      • kkk
        Ex-viinimaakari kirjoitti:

        Tosiaan kaupasta saat 25 litran saavin, jossa on ilmalukko. Hiivaa, ns. pikahiiva on ihan hyvää, nopeuttaa prosessia huomattavasti. Hyvä aloitus on valmispakkaus kuivattuja marjoja tms. nimenomaan viinin valmistukseen. Myös omia marjoja tai hedelmiä voi käyttää mielensä mukaan. Kokemuksista oppii.

        Itse oikein tehty viini on todella hyvää verrattuna alkon äiteliin litkuihin.

        vai alkon äiteliin litkuihin? haloo! oon maistanut arviolta 20 erilaista kotiviiniä ja paraskin niistä häviää selvästi alkon halvimmillekin tuotteille. joskus opiskeluaikoina itsekin toki läträsin muovipönttöjen kanssa, mutta nyt jätän kokonaan juomatta jos ei oo varaa kuuden euron alkosta ostettuun pulloon.


      • kkk kirjoitti:

        vai alkon äiteliin litkuihin? haloo! oon maistanut arviolta 20 erilaista kotiviiniä ja paraskin niistä häviää selvästi alkon halvimmillekin tuotteille. joskus opiskeluaikoina itsekin toki läträsin muovipönttöjen kanssa, mutta nyt jätän kokonaan juomatta jos ei oo varaa kuuden euron alkosta ostettuun pulloon.

        Kotiviini oikeista raaka-aineista valmistettuna on todellakin parempaa kuin alkon litkut.Olet ilmeisesti maistanut vain jostain sotkuista valmistettua kiljua, jota ei voi kyllä kotiviiniksi kutsua.
        Mikäli viini tehdään esim. aroniasta tai viinimarjoista, kilo rusinoita( aivan pakollista) sokerina panimosokeri ja käytetään viinihiivalla ei voi kyllä epäonnistua.Annetaan kypsyä pulloissa vielä vähintään pari kuukautta, sen jälkeen maku voittaa aika monet alkon tuotteet.
        Makuvirheet kyllä useimmin johtuvat likaisista käymisastioista, joten puhtaus on kaiken perusta.
        Prosentteja viiniin tulee n.14-16, käytetystä sokerimäärästä riippuen.


      • kiljua, ja
        Ex-viinimaakari kirjoitti:

        Tosiaan kaupasta saat 25 litran saavin, jossa on ilmalukko. Hiivaa, ns. pikahiiva on ihan hyvää, nopeuttaa prosessia huomattavasti. Hyvä aloitus on valmispakkaus kuivattuja marjoja tms. nimenomaan viinin valmistukseen. Myös omia marjoja tai hedelmiä voi käyttää mielensä mukaan. Kokemuksista oppii.

        Itse oikein tehty viini on todella hyvää verrattuna alkon äiteliin litkuihin.

        sillä ei ole viinin kanssa mitään tekemistä. Piste.


      • ja huonoa.
        Ex-viinimaakari kirjoitti:

        Tosiaan kaupasta saat 25 litran saavin, jossa on ilmalukko. Hiivaa, ns. pikahiiva on ihan hyvää, nopeuttaa prosessia huomattavasti. Hyvä aloitus on valmispakkaus kuivattuja marjoja tms. nimenomaan viinin valmistukseen. Myös omia marjoja tai hedelmiä voi käyttää mielensä mukaan. Kokemuksista oppii.

        Itse oikein tehty viini on todella hyvää verrattuna alkon äiteliin litkuihin.

        nää on niin naurettavia väitteitä, ettei jaksa enää nauraakaan.

        Olen maistanut noin 50 eri kotiviiniä. LÄhes kaikki ovat olleet tekijänsä ylpeyksiä. Osa kaupan aineksista, osa omista marjoista tms.

        "Nyt on todella hyvää kotiviiniä, parempaa kuin alkon viinit" on kvin tuttu väite.

        Joka ikinen kerta jokainen maistamani kotiviini on ollut aivan uskomattoman karmeaa.

        ihan järjellä ajatellenkin on huvittavaa ajatella. Että kaupallisesti, vuosikymmenien tai satojen perinteellä ja ammattitaidolla, erittäin kovasti kilpaillulla viinialalla miljoonine eurojen panostuksilla tehtäisiin huonompaa viiniä kuin muovisaavissa kerrostalon kylpyhuoneessa...


      • viinin tekoa 60 luvu
        ja huonoa. kirjoitti:

        nää on niin naurettavia väitteitä, ettei jaksa enää nauraakaan.

        Olen maistanut noin 50 eri kotiviiniä. LÄhes kaikki ovat olleet tekijänsä ylpeyksiä. Osa kaupan aineksista, osa omista marjoista tms.

        "Nyt on todella hyvää kotiviiniä, parempaa kuin alkon viinit" on kvin tuttu väite.

        Joka ikinen kerta jokainen maistamani kotiviini on ollut aivan uskomattoman karmeaa.

        ihan järjellä ajatellenkin on huvittavaa ajatella. Että kaupallisesti, vuosikymmenien tai satojen perinteellä ja ammattitaidolla, erittäin kovasti kilpaillulla viinialalla miljoonine eurojen panostuksilla tehtäisiin huonompaa viiniä kuin muovisaavissa kerrostalon kylpyhuoneessa...

        Jos on kunnon lasipullo,ja viinin tekee oikein,annetaan kypsyä.tulee parempaa kun alkon viinit.Parempaa,jos antaa kypsyä monta vuotta vuosikertaviiniksi.


      • Jusa

        Moi
        Mitä pidät hintaa noilla joita olet myymässä.


      • Anonyymi
        Ex-viinimaakari kirjoitti:

        Tosiaan kaupasta saat 25 litran saavin, jossa on ilmalukko. Hiivaa, ns. pikahiiva on ihan hyvää, nopeuttaa prosessia huomattavasti. Hyvä aloitus on valmispakkaus kuivattuja marjoja tms. nimenomaan viinin valmistukseen. Myös omia marjoja tai hedelmiä voi käyttää mielensä mukaan. Kokemuksista oppii.

        Itse oikein tehty viini on todella hyvää verrattuna alkon äiteliin litkuihin.

        Mitähän olet sieltä Alkosta ostanut? Alkoholitonta likööriä?

        Kotiviinistä saa hyvää, mutta siihen pitää paneutua ja vasta ajan kanssa saa sen hyvälle tasolle.
        Vaatii ymmärrystä, pitkämielisyyttä, keskittymiskykyä jne.
        Riippuu mistä pitää, mutta kyllä sillä Alkon halvimpien tasoon voi yltää.
        Itselläni on vatsaongelmia, ei kestä yhtään hapokkuutta ja sitä viineissä on oltava, että säilyy ryhti.

        Siksi en Alkon tuotteita, valkoviinejä, voi käyttää, vaan teen tahallaan liian notkeaa ja jopa laiskaa.
        En käytä sitruunahappoa lainkaan ja joskus vielä lisään viiniliitua pehmentämään makua.
        Se ei ole Alkon laatuista em. syystä, mutta kun laiskaan viiniin tottuu, niin se on ok. Joskus lisään hyvää siideriä sekaan, tulee vähän sitä pirtsakkuutta.

        Kuivahedelmistä teen. Ja viinihiivalla tottakai. Pikahiivaa kokeilin kerran kokeilumielessä ja juomatta jäi, kuten arvelinkin.


      • Anonyymi
        Ex-viinimaakari kirjoitti:

        Tosiaan kaupasta saat 25 litran saavin, jossa on ilmalukko. Hiivaa, ns. pikahiiva on ihan hyvää, nopeuttaa prosessia huomattavasti. Hyvä aloitus on valmispakkaus kuivattuja marjoja tms. nimenomaan viinin valmistukseen. Myös omia marjoja tai hedelmiä voi käyttää mielensä mukaan. Kokemuksista oppii.

        Itse oikein tehty viini on todella hyvää verrattuna alkon äiteliin litkuihin.

        Ex-viinimaakari neuvoo tekemään kiljua.
        Pikahiivalla ei saa viiniä vaan kiljua.

        Viinin valmistus ei ole mitään viikonlopun hommaa.

        Itse valmistan omena siideriä siiderihiiva pakkauksesta ja (koti) omenamehusta.

        Kun reseptin mukaan tekee n. 4,5% siideriä maku on paras.


      • Anonyymi
        mörrisisu kirjoitti:

        Kotiviini oikeista raaka-aineista valmistettuna on todellakin parempaa kuin alkon litkut.Olet ilmeisesti maistanut vain jostain sotkuista valmistettua kiljua, jota ei voi kyllä kotiviiniksi kutsua.
        Mikäli viini tehdään esim. aroniasta tai viinimarjoista, kilo rusinoita( aivan pakollista) sokerina panimosokeri ja käytetään viinihiivalla ei voi kyllä epäonnistua.Annetaan kypsyä pulloissa vielä vähintään pari kuukautta, sen jälkeen maku voittaa aika monet alkon tuotteet.
        Makuvirheet kyllä useimmin johtuvat likaisista käymisastioista, joten puhtaus on kaiken perusta.
        Prosentteja viiniin tulee n.14-16, käytetystä sokerimäärästä riippuen.

        Moro. Laitoin just nyt ensimmäisen kotiviini tulemaan (Presto). Mielenkiinnosta kysyn että noi kaikki, piihappo, käymispysäyttäjät yms, saako noita esim apteekista , haluaisin tehdä itse marjoista/hedelmistä. Resepti ois kova sana kiitos.

        Nim. Amatööri


    • Kotiviiniä

      Kannattaa aloittaa ihan sillä kaupoista saatavalla valmispakkauksella, siinä kun on kaikki tarvittava mukana (sitä pussia ei ole jokaisessa merkissä mihinkä laitetaan ne kuivatut ainekset, niitä myydään erikseen), ei tarvitse ostaa kuin sokeri lisäksi.
      Noudattaa vain tarkoin mukana olevia ohjeita, niin hiton hyvää ja halpaa tulee.
      Tarviihan siinä tietenkin olla myös käymisastia toinen pytty mihinkä viini lapotaan, vesilukko ja lappokin. Noilla kyllä pärjää alkuun ihan hyvin, vaikka tietenkin hyvänä lisänä on lämpömittari ja ominaispainomittarikin.
      Huom!
      Sen pussin voi valmistaa itsekkin vaikka sideharsosta, tulee edulliseksi kun aina vain pesee sen käytön jälkeen.

      • maikki

        Kannattaa tehdä se käymispussi semmoisesta "valoverho"kankaasta, se säilyy paremmin raikkaana kuin sideharso. Vaikka ei kai ne kalliita ole kaupassakaan mutta säästöä kaikki.
        Olen tehnyt ikäni kotiviiniä ja nykyään haalin syksyllä halvat marjat ja hedelnmät ja ostan käymisainepussin ja sokerit.
        Esim aronia on tosi hyvä viinintekoaine semmoiseen makeahkoon aperitiivityyppiseen viiniin.


      • Karneoli
        maikki kirjoitti:

        Kannattaa tehdä se käymispussi semmoisesta "valoverho"kankaasta, se säilyy paremmin raikkaana kuin sideharso. Vaikka ei kai ne kalliita ole kaupassakaan mutta säästöä kaikki.
        Olen tehnyt ikäni kotiviiniä ja nykyään haalin syksyllä halvat marjat ja hedelnmät ja ostan käymisainepussin ja sokerit.
        Esim aronia on tosi hyvä viinintekoaine semmoiseen makeahkoon aperitiivityyppiseen viiniin.

        sukkahousut ovat erinomaisia kertakäyttöisiä siiviläpusseja. Eikä tule kalliksikaan, kun tarjouksesta ostaa.

        Huutelee vain kuumalla vedellä, pingoittaa käymisastian suulle ja kaatelee marjat lahkeeseen. Yksi lahje riittää yhteen viinisatsiin, joten lopuksi lahje poikki ja solmu päähän. Toinen lahje jää seuraavaa satsia varten.

        Ei tarvitse peseskellä marjamössöjä.


      • SUKKAHOUSUT JA
        Karneoli kirjoitti:

        sukkahousut ovat erinomaisia kertakäyttöisiä siiviläpusseja. Eikä tule kalliksikaan, kun tarjouksesta ostaa.

        Huutelee vain kuumalla vedellä, pingoittaa käymisastian suulle ja kaatelee marjat lahkeeseen. Yksi lahje riittää yhteen viinisatsiin, joten lopuksi lahje poikki ja solmu päähän. Toinen lahje jää seuraavaa satsia varten.

        Ei tarvitse peseskellä marjamössöjä.

        sideharsot, on teillä perkele materiaalit. tuntuu kuin tätä keskustelua olisi käyty veneen alla,miten olisi sontaiset kalsarit makua tuomaan?


      • Pike

        Ostin Barshop kotiviinin valmispakkauksen ja tein ohjeiden mukaan puolukkaviiniä. Tein viinimehun rusinoista, annoin käydä vuorokauden, lisäsin marjasurvoksen kolmessa erässä(3kg puolukoita ja 1kg mustikoita) vuorokauden välein. Viini siinä sitten pulputteli viikon päivät 22-25 asteen lämmössä ja lakkasi käymästä. Sain tuttavalta uuden viinihiiva-ravinneseoksen ja restrant viinihiivan, jonka pitäisi herättää käymäänstä lakannut viini uudelleen käymään. Tein rusinoita uuden juuren, käytin vuorokauden, lisäsin viinimehun vähitellen. Nyt se pulputteli puolitoista viikkoa ja taas lakkasi. mittasin alkoholimittarilla, prosentteja ei ole yhtään. Joko luovutan?


      • Kotiviinin ystävä
        Pike kirjoitti:

        Ostin Barshop kotiviinin valmispakkauksen ja tein ohjeiden mukaan puolukkaviiniä. Tein viinimehun rusinoista, annoin käydä vuorokauden, lisäsin marjasurvoksen kolmessa erässä(3kg puolukoita ja 1kg mustikoita) vuorokauden välein. Viini siinä sitten pulputteli viikon päivät 22-25 asteen lämmössä ja lakkasi käymästä. Sain tuttavalta uuden viinihiiva-ravinneseoksen ja restrant viinihiivan, jonka pitäisi herättää käymäänstä lakannut viini uudelleen käymään. Tein rusinoita uuden juuren, käytin vuorokauden, lisäsin viinimehun vähitellen. Nyt se pulputteli puolitoista viikkoa ja taas lakkasi. mittasin alkoholimittarilla, prosentteja ei ole yhtään. Joko luovutan?

        Paljonko sinulla on sokeria siinä viinissäsi? Rusinoiden sokerimäärä on syöty aika nopeasti, jos ei muuta ole. Toisekseen, jos neste on pulputellut viikon, pari, pitäisi kyllä prosenttejakin siinä ajassa tulla (jos on ollut sokeria, mistä tehdä). Onko sinulla ominaispainomittari? Sen avulla näkee, kuinka paljon sokeria on liemessä. Liika sokerimäärä voi myös pysäyttää käymisen. Puolukka ja mustikka ovat hieman ongelmallisia, mutta olen kyllä saanut niistä aivan kelvollista viiniä.


      • Pike
        Kotiviinin ystävä kirjoitti:

        Paljonko sinulla on sokeria siinä viinissäsi? Rusinoiden sokerimäärä on syöty aika nopeasti, jos ei muuta ole. Toisekseen, jos neste on pulputellut viikon, pari, pitäisi kyllä prosenttejakin siinä ajassa tulla (jos on ollut sokeria, mistä tehdä). Onko sinulla ominaispainomittari? Sen avulla näkee, kuinka paljon sokeria on liemessä. Liika sokerimäärä voi myös pysäyttää käymisen. Puolukka ja mustikka ovat hieman ongelmallisia, mutta olen kyllä saanut niistä aivan kelvollista viiniä.

        Minulla on kokemuksia vain yhdestä aikaisemmasta viininteosta. Tein sen omenoista ja tarkasti reseptin mukaan. Hyvää tuli. Nyt tuo puolukkaviini ei sitten millään meinannut onnistua. Monien vaiheiden jälkeen vasta hankin ominaispainomittarin ja sokerin määrähän se näytti olevan liian vähäinen. Lapposin koko satsin kanistereihin, hain kaupasta valmiin punaviinitarvikepakkauksen, sen kun pitäisi olla takuuvarmaa. Ja kun se oli kuplinut kunnolla reilun vuorokauden lisäsin samanlämpöistä lisäsokeroitua puolukkamehua yhden 10 litran kanisterin. Ja kovastihan tuo kuuluu pulputtavan. Aika näyttää, mitä tulee. Joku nimitti tuota viinisammiota pojaksi, mutta kyllä minusta se vaikuttaa enemmän kotieläimeltä. Heti aamulla herättyä täytyy käydä katsomassa, samoin töistä tultua. Ja kuulettaakin se elävältä!


      • Ruotsi2
        maikki kirjoitti:

        Kannattaa tehdä se käymispussi semmoisesta "valoverho"kankaasta, se säilyy paremmin raikkaana kuin sideharso. Vaikka ei kai ne kalliita ole kaupassakaan mutta säästöä kaikki.
        Olen tehnyt ikäni kotiviiniä ja nykyään haalin syksyllä halvat marjat ja hedelnmät ja ostan käymisainepussin ja sokerit.
        Esim aronia on tosi hyvä viinintekoaine semmoiseen makeahkoon aperitiivityyppiseen viiniin.

        Voisko käymispussina esim käyttää naisten nailonsukkaa? vai onko liian tiivis.Onko kukaan testannut?.


      • Anonyymi
        maikki kirjoitti:

        Kannattaa tehdä se käymispussi semmoisesta "valoverho"kankaasta, se säilyy paremmin raikkaana kuin sideharso. Vaikka ei kai ne kalliita ole kaupassakaan mutta säästöä kaikki.
        Olen tehnyt ikäni kotiviiniä ja nykyään haalin syksyllä halvat marjat ja hedelnmät ja ostan käymisainepussin ja sokerit.
        Esim aronia on tosi hyvä viinintekoaine semmoiseen makeahkoon aperitiivityyppiseen viiniin.

        Sukka on hyvä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukka on hyvä?

        Voi helevetin toloffit.Oikea siivilä maksaa 5€.Eikä ole kertakäyttöinen.Räplää siinä ny akan sukkahousujen ja muitten harsojen kanssa.On nopiaa tua vitone syäty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukka on hyvä?

        Myykö kukaan omaa tekemää viiniä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi helevetin toloffit.Oikea siivilä maksaa 5€.Eikä ole kertakäyttöinen.Räplää siinä ny akan sukkahousujen ja muitten harsojen kanssa.On nopiaa tua vitone syäty.

        Onhan niitä kertakäyttöisäkin ja olisi paljon helpompi. Ennen oli jossain pakkauksissa mukana, turhan kalliita osta irrallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myykö kukaan omaa tekemää viiniä....

        Etkö voi tehdä itse kun vanhemmat näkee? Tai haistaa ja kuulee :)

        Minulla on juuri valmistumassa kaupan aineista, paljon säästää kohtuukäytölläkin kaupan/alkon hintoihin verrattuna.


    • sierra

      Voit valmistaa oikein hyvin. Minä opettelin itse tuon taidon Otaniemen teekkarikylässä asuessani. Tarvikkeet, mitä tarvitset, ovat:

      - Käymispönttö, 10-25 l, kannellinen
      - Vesilukko
      - Sifoni
      - Korkitin
      - Pulloja ja korkkeja

      Ja sitten tietysti desinfiointiainetta (Klorin tms). Sitä kuluu paljon.

      Viinin valmistus ei vaadi erityistiloja tai -laitteita, mutta osaamista kyllä. Puhtaus ja hygienia on kaiken A ja O. Eli käymisastioiden on syytä olla niin puhtaita kuin vain saa ja desinfioida muutamaan kertaan villihiivakontaminaation estämiseksi.

      Viinin, samoin kuin oluen, maku syntyy varastokäymisessä, ja viiniä on syytä varastokäyttää vähintään 2 kk ennen nauttimista. Varastokäyminen on se vaihe, jonka kovin moni harrastelija skippaa kokonaan, mutta suoraan pääkäymisen jälkeen viini on todella kamalan makuista. Varastokäymisen aikana maku paranee huomattavasti.

    • 19v

      Ensiksi pitää ostaa 30l käymissanko. Näitä saa hyvinvarustetuista kaupoista. Sanko täytetään 25l asti vedellä. Sinne sujahtaa 6 pussia sokeria kätevästi. Puolipussia pikahiivaa myös. Odotusaika muutama viikko, koska hiivan valuminen pohjalle kestää. Pitää odotttaa niin kauan, kunnes pohja tulee näkyviin ;)

      Valmistunut "viini" on noin 13 prosenttista. Makua ja siedettävyyttä saat tuohon lisäämällä mehutiivistettä, jolloin pitoisuus laskee noin 9 prosenttiin. Täytyy olla aika kova tuuri ja taito ja paljon pohjaa joutuu heittää menemään, jos aikoo enemmän kuin 13% saada, sillä kyllä se tuo 13% on se ehdoton maksimi. Tietysti voi odottaa puoli vuotta, että alkoholi nousee pintaan josta korkeampi pitoinen aines voidaan sitten imaista pois. Tällä tavoin joku oli päässyt 22 prosenttiinkin, mutta melko hankalaa tuo on. Mikään itseisarvo yli 20 prosentin kotiviinit eivät ole, toisin kuin kylillä ehkä virheellisesti puhutaan.

      Kaupasta uutena ostettu lappo on välttämätön. Noiden saatavuus on vain aika heikko :( Mutta oli miten oli, niin mitään naapurin pihasta pöllittyä puutarhaletkua ei kannata käyttää, ellet halua sitten juoda kärpäsentoukkia.

      Ehdoton ikäraja on sitten 18 vuotta :) Mutta mitä välii? :D Muistan kun 15 vuotiaana ensimmäisen kerran tehtiin kiljua kellarissa pulla-hiivaan. Siitä tuli ruskeaa pillunhajusta hiivamössöä. Oksennushan siitä tuli. Mutta nyt aloitin harrastuksen uudelleen ja olen kiljun sijaan keskittynyt valmistamaan vain laadukkaita viinejä. Maku senkun paranee. Nam!

      • Laura75

        "Sanko täytetään 25l asti vedellä."
        - Kuinka lamminta vetta?

        "6 pussia sokeria "
        - Mika on sokeripussin paino/tilavuus?

        Kaytatko itse mitaan viinikirkastetta? Kaytatko itse mita marjoja tms viininvalmistuksessa?


    • me_

      Kerrostalossa tilat ovat usein pienet ja se saattaa aiheuttaa ongelmia. Käydessään viini haisee, joten ihan mielellään sitä pönttöä en makuuhuoneeseen ottaisi. wc on paras paikka, mikäli sinne mahtuu, siellä on usein paras ilmanvaihto ja parhaassa tapauksessa lattialämmitys (viini käy paremmin kun saa olla vähän lämpöisemmässä). Meillä mahtui komeroon käymään...

    • itelle tein

      lueskelin noita teitin kotiviinin valamistusohjeita ja kun jokkaisesta ottaa sen parraimman ohjeen kohan niin työ saattaa tosi hyvän kotiviinin. Miksikö sen tiiän, siksi kun oon itte naattinnunna miun ommaa tekemää kotiviiniä ja hyvinhän tuo on näättääneen päähän menevän ku ei vaan menis jalakoihinkin jotta pääsis vielä kävelemällä sänkyyn ettei tarvis kontata. miehän toivotan teitille kaikille kotiviinin ystäville tosi hyvää viini vuotta 2006 ja maistellaan...

      • Smile

        Mistä voi ostaa lukot,ym. viinin valmistuksessa tarvittavat astiat, hiivat ja muut aineet ?

        Smile


      • viinisieppo
        Smile kirjoitti:

        Mistä voi ostaa lukot,ym. viinin valmistuksessa tarvittavat astiat, hiivat ja muut aineet ?

        Smile

        isommat hyvinvarustetuissa marketeissa on kaikki tarvittavat välineet. Hajuongelmaan on myös ratkaisu......on ns. lukkoja minne laitetaan hiili jauhetta, pitää käymishajut aika pienenä


      • Anonyymi
        Smile kirjoitti:

        Mistä voi ostaa lukot,ym. viinin valmistuksessa tarvittavat astiat, hiivat ja muut aineet ?

        Smile

        Ei voi olla noin avutonta! Sulla on netti siinä. Ovatko hakukoneet tuntemattomia? Google?


    • Shy

      Olemme jo vuosia tehneet viinimme itse. Helpoimmin saa, varsinkin kun ei ole kokemusta viininteosta, kun ostaa valmiina kannuna esim.6-7l valmista pohja-ainesta esim. Merlot tms. mukana seuraa kaikki tarvittavat aineosat ja ohje.Lisäät vaan sopivan lämpöisen veden ja toimit ohjeen mukaan Moni ei ole erottanut tätä viiniä kotiviiniksi! Takuulla on hyvää!

    • 2. Lue se.

      3. Käytä vain ja ainoastaan apteekin viinihiivoja, ravintosuoloja, ja selkeytysaineita. Kierrä huuhaa-turbohiivat kaukaa, niillä tehdään kiljua.
      Lämpötila ei saa koskaan laskea alle 25. Siis VAIN APTEEKIN hiivoilla, käyntiaika vähintään 8 viikkoa, hyvää tulee.

      • murkki

        Ystävän neuvo, lähde mukaan Saksaan, ota 500€ rahaa ja saat n. 400 pulloa "viiniä" kestäähän se vaikka millaisissa kalailloissa muutaman pyrstön, ja olet aina saanut kunnon viiniä. t jorkki


      • Nimetön

        Ei tarttee mistään apteekista hommata aineksia, parhaan valikoiman laadukkaita käymispakkauksia tai hiivoja ja selkeytysaineita saat hyvin varustetusta herkkukaupasta tai kotiviini myymälästä tai luontaistuotekaupasta. Suosittelen sellaista noin 30 ? valmispakkausta jossa on marjat mukana, esim. Ideal-merkkistä, olen todennut että parasta saa kun tekee laadukkaasta valmispakkauksesta. Eikä se hinta silti päätä huimaa per pullo. Ja muista se PUHTAUS!!!! Muuten ei kannata ees yrittää ellet ole huolellinen.


      • Nimetön

        Ideal Citrus pearl on hyvä valkkaripakkaus, siitä tehty viini vastaa hyvin Alkon edullisia valkkareita laadultaan.


    • blondi-72hki

      systeri teki viiniä hän laittoi vessaan ja paljon pyyhkeitä päälle ja mutsilla oli tönikkä kaapissa jotta olosuhteet olisivat mahdollisimman lämpimät hyvälle viinille.

    • Vasilukko
    • sheila.

      kyllä itse tehty viini on kylmänä ihan hyvää kyllä se alas menee.

      • raitis1

        Joo, juopot duunaa kiljuu ja kutsuu sitä hienosti kotiviiniksi.


    • Vakitekijä

      Laskennallisesti on niin, että yhdestä kilosta sokeria saa käyttämällä n. puoli kiloa alkoholia, edellyttäen, että kaikki sokeri käy. Siis jos annokseen käyttää sokeria 6 kiloa, alkoholia tulee 3 kiloa.

      • Viiniguru

        Prosentteja tulee 1% 17g sokeria litraan.
        Eli:
        10litran satsiin 170g sokeria ja saat 1% viiniä.
        eli 10 litraan 1700g ja tule 10%
        ja niin edelleen.

        Tietysti mikäli kaikki sokeri käy ja marjojen sokeri huomioidaan.


      • näin.

        Prosentteja tulee 1% 17g sokeria litraan.
        Eli:
        10litran satsiin 170g sokeria ja saat 1% viiniä.
        eli 10 litraan 1700g ja tulee 10%
        ja niin edelleen.

        Tietysti mikäli kaikki sokeri käy ja marjojen sokeri huomioidaan.

        Mukavia viinihetkiä kaikille!


    • mehu-maija

      tää on kyl hifistelyy, mut saako tohon koti"viiniin" kotikonstein jaloa makua esim. käyttämällä aitoa ranskalaista tammitynnyriä tai naapurin koivusta tehtyä tynnyriä? vai johtuuko noissa se maku siitä, että ne muhii sen sata vuotta ennen ko ne nautitaan niissä puuvärkeissään..?

    • Repe

      Täällä on hyvin paljon turhanpäiväisiä ohjeita, niin viinin valmistuksesta kuin välineistäkin. Yli 15 vuotta olen valmistanut kotiviinini hyvin helpolla ja yksinkertaisella menetelmällä, eikä reseptiä ole tarvinnut muuttaa.
      Otetaan 20 l:n vesikanisteri,pohjalle 250 g rusinoita, lämmitettyyn veteen 6 kg sokeria, 60 pussia ruusunmarjateetä (jotka liotetaan väljässä kattilassa kuumaan veteen mahdollisimman tarkkaan), 4 palaa hiivaa, sekä 7 - 8 g hirvensarvisuolaa.
      Uuden kanisterin yläosaan porataan reikä, johon kiinnitetään erittäin tiiviisti sopivankokoinen vesiletku, joka taivutetaan alaspäin lenkille, ja kaadetaan n. 1 dl vettä.
      Neljän viikon kuluttua viini on käyntinsä käynyt, ja siitä voidaa imaista lappoletkulla maistiaiset. On kuitenkin varottava sotkemasta viiniä letkulla, jonka pää upotetaan n. puoleenväliin astiaa ennen imaisua.

      • Viininviljelijä kotomaasta

        Mulla kasvaa viiniköynnös ( tumma) pihalla, sato on niin hyvä, että voisin tehdä viiniä, on viinin tekoon tarkoittettu lajike. Onkos kellään tästä kokemusta? Tammenalun mies ajoi nurmikon ohella lyttyyn, siis tammitynnyri on vielä vaiheessa. Mutta rypäleissä riittää....


      • Chardonnay Shirac
        Viininviljelijä kotomaasta kirjoitti:

        Mulla kasvaa viiniköynnös ( tumma) pihalla, sato on niin hyvä, että voisin tehdä viiniä, on viinin tekoon tarkoittettu lajike. Onkos kellään tästä kokemusta? Tammenalun mies ajoi nurmikon ohella lyttyyn, siis tammitynnyri on vielä vaiheessa. Mutta rypäleissä riittää....

        Rypäleet saaviin ja saappaat pois jalastaja ei kun tallaamaan rypäleistä mehua, kyllä ne varpaatkin siinä samalla puhdistuu. Sitten vaan mehu käymisastiaan ja tarpeelliset hiivat sekä sokerit sekaan, kyllä siitä jotain syntyy, mutta älä odota kovin laadukasta lopputulosta!


      • saksirakki
        Chardonnay Shirac kirjoitti:

        Rypäleet saaviin ja saappaat pois jalastaja ei kun tallaamaan rypäleistä mehua, kyllä ne varpaatkin siinä samalla puhdistuu. Sitten vaan mehu käymisastiaan ja tarpeelliset hiivat sekä sokerit sekaan, kyllä siitä jotain syntyy, mutta älä odota kovin laadukasta lopputulosta!

        Olet poika väärällä palstalla.
        Täällä puhutaan KOTIviinin valmistuksesta.
        T: Mendozanegrospiritualfortes


    • alottelija

      mä pistin tänään viinin käymään.mulla on ihan kaupan viinipakkaus ja kaikki laitoin ohjeen mukaan paitsi puolikiloa sokeria enemmän.nyt vesilukossa vesi on siirtynyt toiseen laitaan ja kansi pullistelee.onko ihan normaalia vai pitäskö huolestua.

    • alo1

      mä pistin tänään viinin käymään.mulla on ihan kaupan viinipakkaus ja kaikki laitoin ohjeen mukaan paitsi puolikiloa sokeria enemmän.nyt vesilukossa vesi on siirtynyt toiseen laitaan ja kansi pullistelee.onko ihan normaalia vai pitäskö huolestua.

      • lifemocker

        älä laita liikaa vettä vesilukkoon


    • alottelija

      sitä se kai oli kun oli yön aikana heittänyt vettä vähän lukosta yli.nyt kuitenkin pulputtaa jo komiasti.

    • kotiviini porisee

      Ei voi sanoa muuta, kuin suurin osa kommenttia (ohjeita) heittäneistä on urpoja...hae saksasta, osta alkosta, ei siitä tule kuin kiljua jne jne. Jatkankin tätä urpojen sarjaa sillä että ALA KASVATTAMAAN CANNABISTA JA UNOHDA NE LITKUT!!!

    • Pirkka

      UNOHTAKAA valmispaketit&alkon ylihintaiset "litkut" yms. ja siirtykää suoraan Marraskuun Pirkka sukkahuosu-niksiin:

      ESIVALMISTELUT.

      ELI ensiksi hankit kahdet sukkikset, 20kg sokeria ja 5 kpl tuorehiivakönttiä. Varmista että sinulla on kylpyhuoneessasi tarvittava amme ja kaksi vko talvilomaa(työtön voi varmistaa, jotta sossu hoitaa maksut loma-aikanasi), jotta viinisi ehtii "tekeytyä" valmiiksi. Myös puhelin ja verhot kannattaa sulkea(tämä selviää sinulle kyllä myöhemmin) loman ajaksi.

      VALMISTUS:

      Vedä sukkikset jalkaan ja teippaa jesarilla nilkat tiukkaan, jos olet valinnut väljän koon. Aseta sokerit kylpyhuoneeseen ammeen lähetyville, muista myös hiiva.Toiset sukat vedät päähän varmuuden vuoksi. Sitten laitat kädenlämpöisen veden valumaan ammeseen ja menet keittiöön...

      Kaapeista sitten kaikkea vaan rohkeasti vasempaan lahkeeseen(oikea jätetään varalle) ja noin 10kg pitäisi vähintään saada. mitä enempi sitä "marjaisampaa" viinisi tulee olemaan...

      Kuivat ainekset kuten puurohiutaleet, mysli yms. toimivat hyvin ja kuivatut hedelmät, kuten rusinat ja taatelit toimivat eriomaisesti.

      Jääkaappikin kannattaa tyhjentää, mutta siellä pitää olla hieman tarkempi raaka-aineiden suhteen.

      Erillaiset vihannekset kuten salaatti, perunat(itäneetkin käy), porkkanat ja tomaatti ovat hyvän Pirkka-viinin perusta. Vältä proteiinia sisältävia lihatuotteita, koska ne pilaavat viinisi härskiintymällä.

      Tämän jälkeen ammeesi ja lahkeesi pitäisi olla täynnä ja olet valmiina jatkamaan.

      Riisuidu ja mene altaaseen. Älä stressaa vaikka pesulla käynti unohtui, koska viini käydessään muodotaa alkohoholia, joka TAPPAA bakteerit.

      Huomaat että puolet vedestä valuu yli ja näin pitääkin, koska muuten viinistäsi tulee mietoa. seuraavaksi otat sokerit ja hiivat ja sekoitat ne kylpyveteesi. TÄSSÄ vaiheessa on hyvä muistaa sulkea hana.

      Sitten vaan odottelen viinisi kehitymistä aina välillä maistellen... Aika kuluu mukavasti naapureiden puuhasteluja kuunnellen ja vaikkapa kirjoja lueskelen.

      Viikon sisällä alkoholin pitäisi jo selvästi maistua ja tämän huomaa kyllä, jos olet muistanu säännöllisesti seurata käymisprosessia. JOS näin ei käy, niin kylpyvetesi on ehkä päässyt jäähtymään ja joudut lisäämään lämpöä. HUOM.Lisää vain huoneenlämpöä(patteri, lattialämpö), koska kuuman veden lisäys pilaa viinisi. Tämän toimenpiteen jälkeen viinisi pitäisi käydä normaalisti.

      Kun kaksi viikoa on kulunut on viinisi valmista, Tämän huomaa varsinkin siitä ettei sinulla ole juomisesta huolimatta krapulaa ja se kertoo vain kuinka hyvää/puhdasta viinisi on. Jos sinulla on sukkikset yhä päässäsi voit hyvin mennä naapureillesi kehumaan viiniäsi, koska sinua ei tunnisteta. MUISTA ottaa maistiaisia mukaasi, koska se on kohteliasta.

      Naapurisi varmaan kieltäytyy tuliaisista, mutta tämä on normaalia "itsesuojeluvaistoa", joka juontaa sihen ettei kunnon kotiviinin jälkeen ole paluuta perus skumppaan ja sehän voi olla joillekin liikaa...

      Kotiin palattuasi kannaattaa avata puhelin ja soittaa ensiksi töihin ja kehua kuinka jäät vielä "lomalle", koska mielessäsi on uusi ura viinurina, joka varmasti kannattaa. Jos sinulla oli tyttöystävä, kannattaa hänet myös unohtaa, koska uuden harrastuksen myötä sinulöla ei jää aikaa hänelle...

      Tällä ohjeella kannattaa tehdä heti uusi satsi, jottei vaan loppuisi kesken, varsinkin kun uudet "asiakkaasi" voivat pettyä, jollei Hienoa viiniäsi ole tarjolla joka päivä... Muista pyytää rakkaasta tuottestasi kohtuu hinta, muttei liikaa, koska tämäbn ohjeen julkkaisun myötä kilpailijiota voi olla jopa ysrtäväpiirissäsi.

      HERKUTTELUHETKIÄ & JOULUN ODOTUSTA!

    • savolainen

      miulla ois pirtua aikas hyvvää o meinnoo

    • Anonyymi

      Pakastetuista perunoista tulee kelpo viiniä.Muista laittaa hirvensarvisuolaa käymistä nopeuttamaan pullahiivan lisäksi. Kaikki ovat kehuneet perunaviiniä.

      • Anonyymi

        Perunoista ei saa lain mukaan tehdä kotiviiniä, eli kotiviiniä voivalmista vain maanpäällä
        kasvavista hedelmistä vast


    • Anonyymi

      Mä laitoin kotiviinin käymään ohjeiden mukaan. Nyt vesilukosta kuuluu outoa kovaa rutinaa ja samaan aikaan ympäristöön leviää paha haju. Onko toi vaarallista vai kuuluuko se asiaan?

    • Anonyymi

      Viinipakkauksessa hyvät ohjeet ja kaikki aineet, ostaa vaan 5-6 kg sokeria ja vettä hanasta. Nyt tein Preston mansikkaviiniä, 5kg sokeria ja pysäytys 12%, maistuu hyvälle. Liian kuivaksi ei kannata käyttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1851
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1779
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1745
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1425
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1108
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe