Itseä on aina kiinnostanut tämä vanha "härkä kultti" joka on kai yleiseurooppalainen ...
Foinikialaiset palvoivat härkää, samoin Egyptiläiset Apis härkää, Juutalaiset tekivät hairahduksessaan "kultaisen vasikan" ja saivat katua sitä ...
Pohjanmiehille on kuvattu "sarvipäinen kypärä" tosin viikingit ei sitä käyttäneet, mutta kyseessä voi ollakkin vanhempi uskonto.
Ainoat yhtymäkohdat pohjanmiesten "sarvipäistä" löytyy yllätys, yllätys Kalevalasta.
Kalevalan runo "iso vasikka" kuvaa vanhaa uskontoa ja sen kaatumista, Runo on ajoitettu 500 - 800 lukujen välille.
On toinenkin yhtymäkohta, nimittäin Kyröjoen varrelta eteläpohjanmaalta on löytynyt hautoja, joissa on näistä härän sarvista tehtyjä ilmeisesti päähineitä.
Siihen vielä kun lisätään, etä koko eteläpohjanmaa tyhjeni asutuksesta 800 luvun alkuun tultaessa ...
Eikä tuolle tapahtumalle ole löytynyt selitystä, että miksi varsin vauras ja vahva asutus on yhtäkkiä hävinnyt ...
Oliko kyseessä jokin "uskonsota" joka tuhosi "ruhtinaskunnan" tai veikö väestön tuntematon tauti, ilmaston kylmeneminen tapahtui vasta 1200 luvulla eli se ei voi olla selitys.
Härkä kultti
5
608
Vastaukset
- Bukranium
...ja neoliittisen Euroopan maanviljelyskulttuurien hedelmällisyys-mytologia ovat samaa jatkumoa.
Härän hahmo assosioitiin hedelmällisyyden ja elämän jatkumiseen jo Catal Hüyükissa, ensimmäisessä kaupungissa.
Alkuperäisen härkä-myytin suoraa kopioitumista edustaa monolaisen Kreetan Härkä-jumala, jonka kultilta labyrintit levisivät jopa Lapin perukoille.
'Ison Härän runo' toistaa Mithran häräntappo-myytin, mutta pohjoisena editiona, joka on ohjannut myös Gundestrupin hopeakattilan kuvittajaa.
Tuotiin Ukko tappamaan,
Mullikkaa musertamaan:
Ukko kirvestä häristi,
Härkä päätänsä päristi;
Ukko kuuseen pakoon,
Akka aian seipähäsen,
Muut jumalat muihin puihin.
(SKVR III 1 No. 346, kerätty Inkeristä)
http://pakana.150m.com/MITHRA.HTM
http://pakana.greatnow.com/bukranium.htm
http://pakana.greatnow.com/DELOS.HTM- Vaka Vanha
Tuo tarina pohjanakasta ja sen alkuperästä ei vaikuta uskottavalta ...
Kun ottaa huomioon sen, että täältä Suomesta löytyy myös naisten haudoista miekkoja, jota pidetään vallan tai aseman merkkinä. - Heikki
Minolaiset eivät tainneet olla kovin uskonnollisia. Tietynlaisia härkätaisteluja heillä oli ja tietysti on kuuluisa myytti härkämäisestä hirviöstä labyrinrissä. Härkätaistelut ovat saattaneet olla enemmän urheilua kuin uskonnollisuutta.
Historiablogi http://kukkula.blogspot.com
- arvo
Voitko antaa tarkempaa tietoa näistä mainitsemistasi Kyröjoen "sarvikypäristä"? Mistä tietosi ovat peräisin?
- aatami
Kirjasarjalla Suomen histori, osa 1 tai 2.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685