metrojen vastakkaispenkit

?????????????

Miksi Helsingin (uusissakin) metrojunissa on vastakkaispenkit, vaikka suunnittelijat varmaankin tiesivät että (ainakin) suomalaisessa kulttuurissa tuijottaminen tuntuu ahdistavalta.

40

14452

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika

laajentaa kulttuuriamme ja koittaa sopeutua elämään ja sosiaalisuuteen myös muiden ihmisten kanssa

• ...

Nyt ei syyn luulisi olevan ainakaan rakenteessa, kuten matalalattiabusseista on tuttua. Niissähän osa penkeistä on PAKKO laittaa vastakkain, koska pyöräkotelot ovat tiellä. Metrossa ei tietääkseni tätä ongelmaa ole?

• näin...

Olin vuonna 1995 metrossa kohti Hertsikkaa. Olin 15-V ja maalta. Metro oli sinänsä kokemus ja istuin juuri tällaisissä penkissä, jossa tuijotetaan toista matkustajaa...

No vastapäästä istui "pummi", joka haisi... tiedätte varmaan mille.... Hän alkoi tuijottamaan minua ja jo hetkenpäästä hän alkoi ruuhkametrossa karjumaan minulle: " SÄ SAATANA PIERASIT ! *@¨*¤ KELEEN ÄMMÄ !!! ETKÖ EDES KADU JA HÄPEÄ ?? SAATANA !!!! JUMALAUTA!!"

No olinhan aika kauhuissani ja ihan punaisena ja häpesin.. kun luulin, että kaikki uskoo tota miestä. Katsoin siskoani, joka oli ollut Hesassa jo monta vuotta... hän piti pokan peruslukemilla ja oli niinkuin mitään ei olisi tapahtunut...

Voin itsekkin sanoa, että metrokyydit ovat perseestä, kun pitää tuijottaa väkisin jotain ihmistä. Siksi ajelen diiselilläni töihin joka aamu ja kuuntelen musaa.

Terveisiä metrokammoisille pikkuautoilijoille.

• Tero

Syy on se, että metroa ei linjaliikenteessä mitenkään käännetä radan päissä, vaan kuljettaja siirtyy pääteasemalla junan toiseen päähän. Jos penkit olisivat niin kuin busseissa, menisi koko poka selkä edellä koko matkan toiseen suuntaan ja naama edellä toiseen. Vaihtelua tulisi noin 3 kuukauden välein, kun junat käännetään pyörien symmetrisen kulumisen varmistamiseksi.

• fifti-sixti

Eikö nyt ole n. puolet penkeistä toisin päin... laitetaan käytävän molemmille puolelle eripäin penkit, jolloin saa itse valita kumpaan suuntaan istuu.

Tosin siinä voi joutua sivusilmällä kattelemaan käytävän toisella puolella olevia naamaan.

Voisihan sitä tehdä kokeilun... laitetaan joka metroon 1 kpl sellaisia sos. rajoittuneiden vaunuja ja jos se alkaa olemaan suositumpi kuin muut, niin vaihdetaan seuraavakin vaunu.

• tietoa ja mielipiteita.

Tuo oli ehkapa ainut uusi tieto ja ajatus, jonka olen suomi24. keskusteluista usean vuoden aikana loytanyt. Kiitos.

• Sadboy
        fifti-sixti kirjoitti:

Eikö nyt ole n. puolet penkeistä toisin päin... laitetaan käytävän molemmille puolelle eripäin penkit, jolloin saa itse valita kumpaan suuntaan istuu.

Tosin siinä voi joutua sivusilmällä kattelemaan käytävän toisella puolella olevia naamaan.

Voisihan sitä tehdä kokeilun... laitetaan joka metroon 1 kpl sellaisia sos. rajoittuneiden vaunuja ja jos se alkaa olemaan suositumpi kuin muut, niin vaihdetaan seuraavakin vaunu.

Kato kun kansakunta viettää joulua, juhannusta tai pääsiäistä - kaikki juhlitaan vähän niinku salassa - "meidän kesken". Silloin voidaan olla hartaasti vastatusten.
        Mikä slaagi siitä syntyisi, jos kesken harrasta juhlintaa tulla tupsahtaisi luurit päässä oleva notkuva rastatukkainen räppärineekeri?

Ei meillä voi istua vastatusten, eikä sivutusten -eikä oikeen muutenkaan.
        Moni on ihan tosissaan kuiskaillut ettei yleisiin kulkuneuvoihin voi astua enää ikuna.

Olis kai paras että Metrovaunuihin rakennettaisiin omat kopit: Jokaiselle maksukykyiselle kunnon kusetettavalle kansalaiselle oma suljettava kolo, josta lentäisi sitten oikeella asemalla automaattisesti suoraan rullaportaisiin.

Niissä kun tarttee enää tuijottaa edelläolevan lähimmäisen persettä.

Rupusakki saisi tietenkin tyytyä vastakkais istutus rankaisuun, sossumaksuin.

• roskapostimies1

metro ajaa vähän matkaa eteenpäin kääntöraiteelle, jossa on laituri,jota pitkin kuski kävelee toiseen päätyyn

• Ei oo totta!

No, on teillä ja ongelmat. Ette oo ikinä tainneet käydä muiden maiden maanalaisissa saati sitten matkustaa niissä...

Hankkikaa elämä, ihmiset, ja eläkää sitä...

• kop kop

Eipä sinunkaan elämäsi kovin kummoiselta vaikuta, kun pitää tuollaista lässyn lässyä kirjoittaa.

• se on nähtävä

Juu ja totta puhut!. Siis sitten ihmetellään miten suomalaiset on sitä ja tätä...Juodaan viinaa ja sitten alkaa se sosiaalinen puoli tulemaan esiin ja siedetään sitä vastapäätä olijaa...Ei helvetti ei voi olla tuokin asia mennyt noin vaikealle asteelle ettei voi matkustaa metrossa jos näkee vastapäisen kasvot.Todellakin hankkikaa oma elämä ja kokeilkaa piruttain selviytyä noin suuresta ongelmasta,hah...Tosin näyttää pahalta...

• suomalaisuutta

Eiköhän ole ihan turha kommentoida, että hankkikaa elämä. Suomalaiset nyt vaan eivät ole tottuneet small talkiin. Johan Suomessa hississä tulee ahdistava olo, kun kukaan ei "uskalla" oikein edes päivää sanoa vieraille. Sama juttu yleisissä kulkuneuvoissa. Maailmalla tilanne on toinen, mutta me olemme suomalaisia sekä hyvässä että pahassa. Onhan meillä vanha sanontakin, että "kasvaa se mies räkänokastakin vaan ei tyhjän puhujasta". Eiköhän se eurooppalainen small talk samaisteta Suomessa tyhjän puhumiseksi.

• Pöllö

Turha puhumattomuudesta on ahdistua. Kukaan ei kuitenkaan odota, että jotain puhuttaisiin joten hiljaisuus on se mitä kaikki odottavat.

Noissa vastakkain olevissa penkeissä ei auta muu, kuin katsoa ikkunasta ulos. Tietysti jos sattuu olemaan käytäväpaikalla, asia on vähän huonompi. Silloin ei auta muu, kuin tuijottaa käytävän lattiaa. Ehkä yksi mahdollisuus on tuijottaa tyhjästi eteenpäin.

• kukkanen

Eikö luulis syyn olevan se, että ne voi sitte kulkee molempii suuntiin ja ihmiset voi valita onko ne selin vai nenä menosuuntaan.. vai onko metrot yhteen suuntaan kulkevia..

• voishan

Voisihan vaunun toisen puolen kaikki penkit olla toiseen suuntaan ja sitten toisen puolen penkit taas toiseen suuntaan. Sitten ei tarvitsisi istua ja katsella ketään.Ja aina toinen puoli olisi "oikein päin".
        Tai sitten paikat voisivat olla kääntyviä, jolloin istuja voisi olla juuri niinpäin kuin hyvältä tuntuu ja vaikka pyriä ympäri koko ajan.

• dsfåpd
        voishan kirjoitti:

Voisihan vaunun toisen puolen kaikki penkit olla toiseen suuntaan ja sitten toisen puolen penkit taas toiseen suuntaan. Sitten ei tarvitsisi istua ja katsella ketään.Ja aina toinen puoli olisi "oikein päin".
        Tai sitten paikat voisivat olla kääntyviä, jolloin istuja voisi olla juuri niinpäin kuin hyvältä tuntuu ja vaikka pyriä ympäri koko ajan.

TAi voit ottaa mukaa liinan jonka sidot silmillesi ettei näy naamoja.

• voishan
        dsfåpd kirjoitti:

TAi voit ottaa mukaa liinan jonka sidot silmillesi ettei näy naamoja.

Parempi olisi, että lippua ostaessa jokainen matkustaja saisi paperipussin, joka sitten pitäisi laittaa päähän matkan ajaksi. Ilman pussia matkustanut velvoitettaisiin maksamaan tarkistusmaksu, ihan niinkuin ilman lippuakin matkustavat joutuvat. Näin ei kukaan joudu vastentahtoisesti katselemaan toisia, kuin ei myöskään joudu vastentahtoisesti muiden katseltavaksi, joka sekin on aivan mahdottoman vastenmielistä. Samaa käytäntöä voisi soveltaa myös kaikissa muissakin julkisissa kulkuneuvoissa.
        Ja aikaansa seuraavat julkiset laitokset ja kaupat olisivat pian juonessa mukana ja ymmärtäisivät ihmisten tuskan ja jakaisivat ovilla jo asiaankuuluvia paperipusseja asiakkaille.
        Pian olisikin kauppojen uusi myyntihitti "persoonallinen omahuppu", joita saisi haluamillaan kuoseilla, ja vieläpä postimyynnistä, jotta ei tarvitsisi mennä ihmisten keskelle katselemaan toisia tai joutua toisten katseltavaksi.

• portsarit metroasemille

...kun tulee joku känninen spurgu flirttailemaan vastakkaiselle penkille, kuten muutama päivä sitten tapahtui eräälle naismatkustajalle?

Parempi malli
      -----------------
      > > > > > > > >

< < < < < < < <
      -----------------

Nykyinen malli

-----------------

-----------------

• &lt;joku&gt;

Vastakkaispenkkien suurin ongelma on jalkatilan puute. Missä pidät jalkoja kun vastapäätä on isojalkainen tai joku joka ei siirrä jalkojaan pois?

Tuijotusongelma on pienempi ongelma. Käytäväpuolella on hankala löytää kohta jota katselee tuijottamatta.

• Vartija.

Itse tykkaan katsella hyvannakoisia naisia hapeilematta. Matkan varrella kerkeaa katsoa joka sopukan hyvin. Joskus puntissa on puolikankea matkan paattyessa. Paras on tietenkin jos on niin ruuhkaista etta paasee miltei kosketusetaisyydelle ja tuntee hajuveden tuoksun. Kivaa!

• kiusaannun

Kun istun siinä kaikessa rauhassa ja sitten siihen istuu mies, levittää haaransa minun edessäni ja koko komeus näkyy. Kiusaannun siksi koska minulla ei ole miestä kotona.

• ei kirvestä takaraivoon

Pietarissa, Lontoossa, Pariisissa... penkit pitkin vaunun sivuseiniä. Tuijotusmatka vastapäiseen matkustajaan on pitempi. Mahdollisuus saada kirveestä on myös pienempi. Vaunun sisäsiivous painepesurilla käy myös helpommin. Muuten meillä hieno metro, liian lyhyt vaan!

• entinen maalainen

Jos kokee matkan teon hankalana, kun joutuu istumaan naamat vastakkain ehdotan, että otappa vaikka lukemista mukaan. Ei tarvitse tuijotella toisia ja matka sujuu rattoisasti. En itsekkään koe tilannetta mukavaksi kun istun kasvot vastakkain, enkä tiedä minne katseeni kohdistaisin. Mutta en tee siitä ongelmaa. Seuraavan kerran minulla on lehti mukana jonka saan metrosta tai asemalta.

• .....

En asu lähelläkään pääkaupunkiseutua vaan täällä luonnonrauhassa. Olen käynyt kaverini luona helsingissä ja just tuo vastakkainistuminen ärsytti. Varsinkin kun matka oli aika pitkä ja tuntui vielä pitemmältä kun vastapäätä istuu joku tuntematon tuijottamassa. Täällä ei metroja oo mutta joihinkin linkkeihin on joku järjen jättiläinen keksiny laittaa vastakkaisia penkkejä.. Mieluummin vaikka seison kun istun ketään vierasta vastapäätä.

• raindog

Aina saa kuulla suomalaisen kulttuurin huonouksista. Luuletteko että ihmiset Barcelonan metrossa haluais istua vastakkain? Ihan yhtä vaivaantuneita siellä ollaan metrossa kuin täälläkin.

• Ihmisystävä

Jotain on varmaan pielessä, jos se on ahdistavaa! Hei kaikki sellaiset! Lukekaa joku hyvä ihmissuhdetaitoja käsittelevä opus, ja huomaatte ettei ole hyvä ahdistua vaan avautua ja avartua mieleltään! Olen itse asunut kymmenillä eri paikkakunnilla ja huomannut että juuri pääkaupunkiseutu on pahinta aluetta! Kammottavaa, mikä erakoituneilta näyttävien ihmisten joukko siellä kiirehtii ties minne!? VINKKI: pieni hymy tai ystävällinen ele metrossa tai missä tahansa tuo hyvän mielen sinulle ja muille! :)

• zxcxz

minua inhottaa juuri tuollaiset tekopirteät ja teennäiset turhan virnuilijat ja hymyilijät..

• stadistapoismuuttanut

Entisenä paakaupunkilaisena, voin todeta että kumma kun maalta muuttaneet yhtäkkiä muuttuvat niin pääkaupunkilaiseksi. Muualla suomessa asuvat sitten ihmettelevät kun pääkaupunkilaiset ovat niin ylpeitä.
        Huom. englannin kielellä small talk on helpompaa kun Suomeksi. Asun ulkomailla ja täällä ei helpolla ystäviä saa, olen tietoinen siitä. Huomaan myös ettei täällä sen enempää jutella yleisissä kulkuneuvoissa, sitäpaitsi yleensa ajetaan omalla autolla. Päällepäin voidaan olla kaupoissa erittäin tuttavallisia ja ystävällisiä, mutta jos uskoo saaneensa ystävän, olet erehtynyt.
        Olkaa Suomesta ylpeitä ja sen kulttuurista.

• no tietenkin siks et....

naiset olis hame päällä ja aukasis reisiään et miehet näkee vittuun.

• ...ISTUTAAN

Mä tiedän sen, että minkä takia metroissa istutaan vastakkain.

Ja se syy on tämä:

Sen takia metroissa istutaan vastakkain, koska sulla olis jotain kysyttävää ja ihmeteltävää !

• ärrä

niin metroissa kuin junissakin on penkkejä molempiin suuntiin, tosin junassa penkit on toinen rivi toisinpäin.... SYY---> molemmat liikkuu sekä eteen että taakse.. siis vaunut... eli vaikka kulkusuunta muuttuu niin ei ole penkkejä vain ja ainoastaan yhteen suuntaan... Näin mä ainakin ton jutun käsittelisin.. jospa ymmärsitte mun pointin.... Ja mua ei ainakaa häiritse että joku istuu siin vastapäätä, kun ei esimerkiksi helsingissä kovinkaan moni välitä tai tuijoit jos et itse ala vilkuilee ympäriisä ja tollottaa kaikkia... ja tää oli taas sitten mun mielipide ketään loukkaamatta!

• ffffffffff

Esim. oikeassa reunassa kasvot eteenpäin, vasemmassa taaksepäin. Suunnan vaihtuessa päinvastoin.

• mister35

jokainen voisi laittaa silmälaput/unimaskin
      matkan ajaksi,niin ei tarvii tuijotella.Yks
      olis kanssa kun pimenettäs vaunut sillai,että
      niissä ei näe matkan aikana.Valot olisi päällä
      ainoastaan asemilla

• Nimetön

kun vastapuolella istuu nainen minihameessa, on mahdollisuus nähdä vilaus paljaaksiajellusta lohenpunaisesta viirusta vilaus. siksi

• AINA

aurinkolasit päässä , satoi tai paistoi. HIH!

Olen niin kauniskin, että ihan kaikki vahtaa mua.En kestä sitä!

• asiaintuntia

Minäpä kerron syyn, miksi metronpenkit ovat vastakkain: Ei ole selkänojia mihin töhertää!

Toinen syy vastakkaisiin penkkeihin on se että vieressä istuvan ei tarvitse nousta kun poistut.

Vastakkaispenkkien huono puoli on suurempi tilan tarve. Mutta se on ratkaistu niin, että asiakkaat voivat levittää jalkojaan.

• Anonyymi
      UUSI

Vastakkaispenkit on meille väkisin tarjoiltua yhtelisöllisyyttä ja varmaan myös siinä pitäisi vastapuolelle hymyillä leveää monikulttuurihymyä. Ei vaan ole kiva istua tuntemattoman kanssa polvet vastakkain, pakko tuijottaa puhelinta koko ajan ettei tarvi katsoa toista. Ääliö keksintö.

• Anonyymi
      UUSI

Helpompi liikkua ja vie samalla vähemmän tilaa.

• Anonyymi
        UUSI

Pupulla on helmompaa liikkua!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      156
      10166
    2. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      189
      6739
    3. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      174
      6434
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      38
      5887
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      61
      4792
    6. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      8
      4575
    7. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      13
      3858
    8. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      89
      3559
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      79
      3529
    10. En tiedä ymmärrätkö

Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      3081
    Aihe