Lähetyskäskystä

38-käännös sanoo, että : .”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).

Minusta tuo on jonkin opinnollisen suuntauksen ja järkeilyn aikaansaannos. Tässä ei puhuta edes suomen olosuhteista, kuten usein jotkut väittää. Eihän ketään mennä tekemään lähetystyössä vain kastamalla opetuslapsiksi. Näkeehän tämän jo kansamme epäuskon tilasta.

Biblia kääntääkin tämän johdonmukaisesti oikein: Matt.28:19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!

Ei tässä pitäisi olla epäselvyyttä.
Raamattu on tässä selvä, monine esimerkkeineen. Myös tunnustuskirjamme sanoo oikein: : "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

30

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuukka ton......

         38-käännös sanoo, että : .”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).

      Raamattu on tässä täysin selkeää.
      Tehkää heistä minun opetuslapsiani kastamalla ja opettamalla......
      Ja opettamalla nimenomaan sitä mitä Jeesus oli käskyn antanut.
      Nyt optetaan kaikissa kirkkokunnissa pienimmästä suurimpiin ihmisten omia oppirakennelmia ja käännytetään ihmisiä nimenomaan niihin.
      Ei ole puhettakaan oikeasta opetuksesta kasteiden jälkeen.
      Huomioi että kastekäsky ja opettamiskäsky olivat annettu samalle taholle eikä kasteen saajille.
      Opettajat olivat velvoitettuja noudattamaan näitä käskyjä eikä kastettavat.
      Mikä on nyt pyrkimyksenä kun saarnataan Raamatun sanaa?
      Eikö se pyrkimys ole saarnaajien oman asian edistäminen saada kirkkokuntaansa lisää jäseniä?

      • Eihän koskaan lähetystyöhön mennä heti kastamaan, ei ainutkaan nähdäkseni tule uskoon sillä tavalla, vaan täytyy aina olla edeltävä sana, josta usko syntyy, kuten tunnustuskirjamme opettavat.

        Kysyin tätä asiaa uskovaiselta papilta: "Mielestäni kastekäsky on analoginen vanhimpana pidetyn evankeliumin l.
        Markuksen kastekäskyn kanssa.” Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa
        evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.
        Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:15)

        Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
        sekä Vanhassa kirkkoraamatussa v. 1776 että nykyisessä 1992 käännöksessä
        alkutekstin mukaisesti. Vuoden 38 käännöskään ei suoranaisesti liene väärä,
        mutta juuri Markusta pohjana käyttäen harhaanjohtava."
        Kirkolliskokouksessa uudesta raamatun käännöksestä ensin oli sovittu lähetyskäsky oiken, mutta sitten eräät piirit halusivat muuttaa pisteen kaksoispisteeksi. Näiden oppi nojaa tuohon Matteuksen kaste kohtaan.


    • ilosta

      Johannes hypähti ilosta äitinsä kohdussa, kun kuuli Marian tervehdyksen sanat. Johannes oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa. Kasteessa lapsi täytetään Pyhällä Hengellä ja lapsen aitsit ovat kehittyneet kuulemaan sanan jo sikiövaiheessa. Usko on yksi Pyhän Hengen ominaisuus, kuten toivo ja rakkauskin.

      Kastamattomalta lapselta puuttuu tuo tärkeä Pyhän Hengen lahja, joka luvataan antaa kasteessa "teille ja teidän lapsille" lahjaksi.

      "Jolla Kristuksen henkeä ei ole, se ei ole hänen omansa" sanoo sana.

      Viekää kiireesti kastamattomat lapsenne oikeaan kirkkoon saamaan kasteessa Pyhän Hengen lahjaa. Älkää tyytykö vähempään.

      • (Matt 18):

        1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
        2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
        3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
        4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
        5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
        6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.

        Jeesus asettaa siis yhden lapsen opetuslasten eteen. Sitten jakeessa 6 puhuu monikossa lapsista jotka uskovat Hänen päälle.

        Tuleeko jae 6 ymmärtää niin että jotkut (= kastetut ? ) pienemmistä uskovat ja on erityisen paha asia jos juuri tällaisen lapsen pahentaa ?

        Ei!

        Tietenkin on yhtä paha jos pahentaa kaksi tai kolme lasta, eli "yhden näistä", tarkoittaa "kenen tahansa näistä".

        Ja koska jae 3 puhuu kaikista lapsista, niin emme voi sanoa että jae 6 yllättäen supistaa tuon jakeessa 3 mainitun joukon kriteerillä "jotka uskovat minun päälleni", vaan jae 6 sanoo että aina kun joku pieni lapsi vietellään tapahtuu äärettömän suuri vahinko, juuri siksi että se vietellään pois lapsen uskosta.

        Jeesus siis ottaa/ kantaa lapsen uskoon. He uskovat ja heidät tulee kastaa ja opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on sanonut. Tämä on yhtäpitävä apostolien (ja Jeesuksen) saarnan kanssa: usko ja sitten kaste. Tosin, perin runsaasti on esitetty kohtia jotka myös antavat ymmärtää että Jeesus ei tällaista asiaa jättänyt auki.


      • Jeesus puhui
        weha kirjoitti:

        (Matt 18):

        1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
        2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
        3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
        4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
        5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
        6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.

        Jeesus asettaa siis yhden lapsen opetuslasten eteen. Sitten jakeessa 6 puhuu monikossa lapsista jotka uskovat Hänen päälle.

        Tuleeko jae 6 ymmärtää niin että jotkut (= kastetut ? ) pienemmistä uskovat ja on erityisen paha asia jos juuri tällaisen lapsen pahentaa ?

        Ei!

        Tietenkin on yhtä paha jos pahentaa kaksi tai kolme lasta, eli "yhden näistä", tarkoittaa "kenen tahansa näistä".

        Ja koska jae 3 puhuu kaikista lapsista, niin emme voi sanoa että jae 6 yllättäen supistaa tuon jakeessa 3 mainitun joukon kriteerillä "jotka uskovat minun päälleni", vaan jae 6 sanoo että aina kun joku pieni lapsi vietellään tapahtuu äärettömän suuri vahinko, juuri siksi että se vietellään pois lapsen uskosta.

        Jeesus siis ottaa/ kantaa lapsen uskoon. He uskovat ja heidät tulee kastaa ja opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on sanonut. Tämä on yhtäpitävä apostolien (ja Jeesuksen) saarnan kanssa: usko ja sitten kaste. Tosin, perin runsaasti on esitetty kohtia jotka myös antavat ymmärtää että Jeesus ei tällaista asiaa jättänyt auki.

        Kyllä Jeesus puhui hänen luokseen tuoduista lapsista, jotka uskovat. Ei suinkaan kaikista maailman lapsista. Jeesuksesta lähti "voima" niihin joita hän koski.

        Vanhemmat veivät väkisin lapsiaan saamaan Jeesuksen parantavan, pelastavan ja siunaavan kosketuksen. Jeesuksella oli valta maan päällä olessaan jo ennen Golgataa antaa synnit anteeksi ilman kastetta ja ehtoollistakin. Ristinryöväri, syntinen nainen, lapset, kaikki joita Jeesus kohtasi ja jotka saivat Jeesukselta "kosketuksen".


      • Jeesus puhui kirjoitti:

        Kyllä Jeesus puhui hänen luokseen tuoduista lapsista, jotka uskovat. Ei suinkaan kaikista maailman lapsista. Jeesuksesta lähti "voima" niihin joita hän koski.

        Vanhemmat veivät väkisin lapsiaan saamaan Jeesuksen parantavan, pelastavan ja siunaavan kosketuksen. Jeesuksella oli valta maan päällä olessaan jo ennen Golgataa antaa synnit anteeksi ilman kastetta ja ehtoollistakin. Ristinryöväri, syntinen nainen, lapset, kaikki joita Jeesus kohtasi ja jotka saivat Jeesukselta "kosketuksen".

        Miksi opetuslapset sitten kysyivät: 1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?

        Vastasko Jeesus eri kysymykseen?

        17. Ja pitää tapahtuman viimeisinä päivinä (sanoo Jumala), että minä tahdon vuodattaa minun Hengestäni kaiken lihan päälle.

        Sanooko Jumala kastettujen päälle vai kaiken lihan päälle?
        Mitä sanoo alkukieli?

        Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).

        ”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
        -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.

        Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Noilla Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.

        Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.


      • taivaaseen
        weha kirjoitti:

        Miksi opetuslapset sitten kysyivät: 1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?

        Vastasko Jeesus eri kysymykseen?

        17. Ja pitää tapahtuman viimeisinä päivinä (sanoo Jumala), että minä tahdon vuodattaa minun Hengestäni kaiken lihan päälle.

        Sanooko Jumala kastettujen päälle vai kaiken lihan päälle?
        Mitä sanoo alkukieli?

        Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).

        ”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
        -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.

        Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Noilla Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.

        Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

        On huomattava kenelle kulloinkin Raamatussa vastataan ja puhutaan. On eri asia kun vastaus on suunnattu profeetalle, joka on valittu tehtävään jo ennen syntymää. On huomattava jos kyseessä on katumuspsalmi, jossa vedotaan Jumalan laupeuteen, vaikka olemme syntyneet jo synnissä kuten David. David saattoi tarkoittaa aivan fyysistä lapsen näkemistä, koska 7 pv ikäistä ei vielä ehditty ympärileikata ja luovuttaa Jumalalle.

        Jeesus sanoo, että hänen eläissään ei vielä kukaan ollut noussut ylös taivaasee? Jos siellä olisi ollut Davidin 7 pv ikäisen lapsi, kuten opetat, niin silloin Jeesus olisi valehdellut?

        Joh. 3:13
           
        Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
        Job 15:14
           
        Kuinka voisi ihminen olla puhdas, kuinka vaimosta syntynyt olla vanhurskas!


        Job 25:4
           
        Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas?


        5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

        Ps. 58:3
           
        (58:4) Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.
        4. Moos. 32:14
           
        Mutta katso, te olette nyt astuneet isienne sijaan, te syntisten sikiöt, lisätäksenne vielä Herran vihan kiivautta Israelia kohtaan.

        Job 3:16
           
        tahi olisin olematon niinkuin maahan kätketty keskoinen, niinkuin sikiöt, jotka eivät ole päivänvaloa nähneet.

        Job 30:8
           
        nuo houkkioiden ja kunniattomain sikiöt, jotka on hosuttu maasta pois.

        Jes. 57:3
           
        Mutta te tulkaa tänne, te velhottaren lapset, te avionrikkojamiehen ja porttovaimon sikiöt.

        Matt. 3:7
           
        Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?

        Matt. 12:34
           
        Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

        Matt. 23:33
           
        Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

        Luuk. 3:7
           
        Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?


      • taivaaseen kirjoitti:

        On huomattava kenelle kulloinkin Raamatussa vastataan ja puhutaan. On eri asia kun vastaus on suunnattu profeetalle, joka on valittu tehtävään jo ennen syntymää. On huomattava jos kyseessä on katumuspsalmi, jossa vedotaan Jumalan laupeuteen, vaikka olemme syntyneet jo synnissä kuten David. David saattoi tarkoittaa aivan fyysistä lapsen näkemistä, koska 7 pv ikäistä ei vielä ehditty ympärileikata ja luovuttaa Jumalalle.

        Jeesus sanoo, että hänen eläissään ei vielä kukaan ollut noussut ylös taivaasee? Jos siellä olisi ollut Davidin 7 pv ikäisen lapsi, kuten opetat, niin silloin Jeesus olisi valehdellut?

        Joh. 3:13
           
        Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
        Job 15:14
           
        Kuinka voisi ihminen olla puhdas, kuinka vaimosta syntynyt olla vanhurskas!


        Job 25:4
           
        Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas?


        5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

        Ps. 58:3
           
        (58:4) Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.
        4. Moos. 32:14
           
        Mutta katso, te olette nyt astuneet isienne sijaan, te syntisten sikiöt, lisätäksenne vielä Herran vihan kiivautta Israelia kohtaan.

        Job 3:16
           
        tahi olisin olematon niinkuin maahan kätketty keskoinen, niinkuin sikiöt, jotka eivät ole päivänvaloa nähneet.

        Job 30:8
           
        nuo houkkioiden ja kunniattomain sikiöt, jotka on hosuttu maasta pois.

        Jes. 57:3
           
        Mutta te tulkaa tänne, te velhottaren lapset, te avionrikkojamiehen ja porttovaimon sikiöt.

        Matt. 3:7
           
        Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?

        Matt. 12:34
           
        Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

        Matt. 23:33
           
        Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

        Luuk. 3:7
           
        Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?

        Kyllähän uskossa kuolleet, menevät Kristuksen luokse. Eikös se Raaamattukin niin opeta kaikkialla?

        Otampa vain yhden kohdan. Jos on tarpeen annan lisää kohtia tästä: "ruumis menee maahan, mutta Henki palajaa Jumalan luo, joka sen on antanut" (Saar.12:7).


      • Raamatun mukaan
        weha kirjoitti:

        Kyllähän uskossa kuolleet, menevät Kristuksen luokse. Eikös se Raaamattukin niin opeta kaikkialla?

        Otampa vain yhden kohdan. Jos on tarpeen annan lisää kohtia tästä: "ruumis menee maahan, mutta Henki palajaa Jumalan luo, joka sen on antanut" (Saar.12:7).

        Jeesuksen sanojen mukaan Sodoman ja Gomorran lapset eikä Nooan ajan lapset menneet taivaaseen, eikä Davidin 7 pv ikäinen poikalapsi, joka kuoli isän synnin tähden.

        Joh. 3:13

        Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.

        Raamatun mukaan Nooan aikaiset kuolleet niin yhtä hyvin aikuiset kuin lapsetkin, kun eivät uskoneet arkin eli kasteen pelastavaan ominaisuuteen joutuivat tuonelaan.

        18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. [Room. 5:6; Hepr. 9:24 | Room. 1:4; 2. Kor. 13:4]
        19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]
        20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana. [1. Moos. 6:5-8,17-22]
        21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
        22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat. [Mark. 12:36 ]


      • heräävät kerran
        weha kirjoitti:

        Kyllähän uskossa kuolleet, menevät Kristuksen luokse. Eikös se Raaamattukin niin opeta kaikkialla?

        Otampa vain yhden kohdan. Jos on tarpeen annan lisää kohtia tästä: "ruumis menee maahan, mutta Henki palajaa Jumalan luo, joka sen on antanut" (Saar.12:7).

        Jes. 26:19
           
        Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.


      • Raamatun mukaan kirjoitti:

        Jeesuksen sanojen mukaan Sodoman ja Gomorran lapset eikä Nooan ajan lapset menneet taivaaseen, eikä Davidin 7 pv ikäinen poikalapsi, joka kuoli isän synnin tähden.

        Joh. 3:13

        Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.

        Raamatun mukaan Nooan aikaiset kuolleet niin yhtä hyvin aikuiset kuin lapsetkin, kun eivät uskoneet arkin eli kasteen pelastavaan ominaisuuteen joutuivat tuonelaan.

        18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. [Room. 5:6; Hepr. 9:24 | Room. 1:4; 2. Kor. 13:4]
        19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]
        20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana. [1. Moos. 6:5-8,17-22]
        21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
        22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat. [Mark. 12:36 ]

        lapsen uskossa(vähäisen ymmärryksen vuoksi) olevat pelastuivat vedenpaisumuksessa ja sodoman tulisateessa taivaan korkeimpaan kunniaan(joka on ihmisen lapsille taivaassa) kuoleman kautta ilman näkyvää osallisuutta Jumalan valtakunnasta ja sen todistuksesta(että sielu kelpasi Jumalalle), jonka esikuva on näkyvä Nooan arkki, Sen tähden että he omistavat Jumalan valtakunnan näkymättömällä tavalla.

        Samoin myös kaikki lapsenuskossa olevat pelastuvat ilman Jumalan valtakunnan näkyvää osallisuutta ja todistusta, koska heillä on näkymätön osallisuus ja näkymätön todistus.
        Sillä näkyvä ei pelasta, vaan näkymätön.

        Vaikka Tulva ja tulisade olivat Jumalattomille rangaistus, niin olivat ne kaikille Jumalattomien lapsille(jotka ovat myös Jumalan lapset) ainoastaan tapa kuolla. Ja kuolema on niille voitto, joilla on näkymätön osallisuus Jumalan valtakunnasta ja sen kuninkaasta Herrasta Kristuksesta Jeesuksesta.

        Mutta kun ihmisen järki tulee liian suureksi, niin usko käy heikoksi eikä kestä Saatanan sota-aseiden edessä ilman Jumalan sanan miekkaa, joka ei ole näkymättömässä Jumalan valtakunnan osallisuudessa käytössä.
        Sen tähden että evankeliumi julistetaan näkyvässä lihassa asuvien Jumalan lasten kautta Pyhän Hengen voimalla sen opetuksen jälkeen, jonka he ovat näkyväisen Jumalan valtakunnan osallisuuden kautta saaneet tiettäväksi Jumalan sanan kautta. Tosin lapsillakin on Pyhä Henki, mutta heille se virka ei ole tullut tiettäväksi.
        Nimittäin tämä:
        "Joh 20: 21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät." 22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

        Mutta ne joilla on näkyvä osallisuus Jumalan valtakunnasta(=Jumalan huoneesta) mutta ei kuitenkaan näkymätöntä, niin voi heitä.
        "1. Piet. 4:17 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?"


      • heräävät kerran kirjoitti:

        Jes. 26:19
           
        Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.

        Joh.11:25. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        26. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

        Uskovainen ei ikinä kuole, vaan jatkaa elämistä, ruumiin kuoltuakin:

        4.jae:” Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he ELIVÄT ja hallitsivat (biblia) Kristuksen kanssa tuhannen vuotta”.

        =Johannes näki taivaassa siis sieluja, joiden ruumiit oli teloitettu. Uskovaisten ruumiit Jeesus on luvannut herättää vasta viimmeisenä päivänä (Joh.6:40 ;11:24).Samaan aikaan herätetään myös
        epäuskoisten ruumiit (Joh.5:28-29;Ilm.1:7;Apt.24:15;Dan.12:2;Mat.16:27;12:41).
        Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä (Matt.28:18). Uskovat sielut hallitsevat taivaassa, so. Tekevät sitä, mitä Kristus tekee (Ilm.3:11;6:9-11;1.Kor.6:2-3).Sekä uskovat hallitsevat maan päällä (Room.5:17;Ilm.1:9;1.Piet.2:9).- Mitä taas tulee pedon merkkiin, sitä kumartavat kaikki, joiden nimi ei ole elämän kirjassa maailman perustamisesta alkaen (Ilm.13:8).
        Joskus kuviteltu merkki pedosta on ollut: sairasvakuutuskortti, pankkikortti, rannenauha ja viimeisinä hullutuksina mikrosiru ja EU-raha. (Näin kiliastinen tuhatvuotisoppi on luonut toivottomuutta pedon merkillä.) Sanalla sanoen pedon merkki on järkeisoppi ja teko oppi. Kaikki,
        jotka asettavat järkensä röyhkeästi raamatun yläpuolelle tai luottavat omiin töihin, ottavat merkin otsaansa tai oikeaan käteensä (Kol.2:8).Aivan kuten Jumalan kansa ilm.7-luvussa merkittiin sinetillä sen osoittamiseksi, että heistä oli tullut Jumalan omaisuutta, niin nämä ihmiset kuuluvat pedolle.


      • vasta.
        weha kirjoitti:

        Joh.11:25. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        26. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

        Uskovainen ei ikinä kuole, vaan jatkaa elämistä, ruumiin kuoltuakin:

        4.jae:” Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he ELIVÄT ja hallitsivat (biblia) Kristuksen kanssa tuhannen vuotta”.

        =Johannes näki taivaassa siis sieluja, joiden ruumiit oli teloitettu. Uskovaisten ruumiit Jeesus on luvannut herättää vasta viimmeisenä päivänä (Joh.6:40 ;11:24).Samaan aikaan herätetään myös
        epäuskoisten ruumiit (Joh.5:28-29;Ilm.1:7;Apt.24:15;Dan.12:2;Mat.16:27;12:41).
        Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä (Matt.28:18). Uskovat sielut hallitsevat taivaassa, so. Tekevät sitä, mitä Kristus tekee (Ilm.3:11;6:9-11;1.Kor.6:2-3).Sekä uskovat hallitsevat maan päällä (Room.5:17;Ilm.1:9;1.Piet.2:9).- Mitä taas tulee pedon merkkiin, sitä kumartavat kaikki, joiden nimi ei ole elämän kirjassa maailman perustamisesta alkaen (Ilm.13:8).
        Joskus kuviteltu merkki pedosta on ollut: sairasvakuutuskortti, pankkikortti, rannenauha ja viimeisinä hullutuksina mikrosiru ja EU-raha. (Näin kiliastinen tuhatvuotisoppi on luonut toivottomuutta pedon merkillä.) Sanalla sanoen pedon merkki on järkeisoppi ja teko oppi. Kaikki,
        jotka asettavat järkensä röyhkeästi raamatun yläpuolelle tai luottavat omiin töihin, ottavat merkin otsaansa tai oikeaan käteensä (Kol.2:8).Aivan kuten Jumalan kansa ilm.7-luvussa merkittiin sinetillä sen osoittamiseksi, että heistä oli tullut Jumalan omaisuutta, niin nämä ihmiset kuuluvat pedolle.

        1. Kor. 15:26

        Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.

        1. Kor. 15:54

        Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".

        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,


      • vasta. kirjoitti:

        1. Kor. 15:26

        Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.

        1. Kor. 15:54

        Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".

        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,

        viimmeisenä paivänä ruumiit nousevat haudoistaan ja yhtyvät sieluihin. Ne jotka ovat pahaa tehneet, kuoleman ylösnousemukseen ja ne jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen. Eikä välissä ole tuhatta vuotta:)

        Joh.5:28. Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä.
        29. He nousevat haudoistaan - hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.

        Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he säilyisivät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Hyvää omaatuntoa säilytetään Jumalan valtakunnan hoidossa. Sieltä ihminen löytää elämän veden, josta ulkonainen kasteen vesi todistaa. Sen avulla säilyy sydän puhtaana, ja sen voimalla painetaan alas turmeltuneesta ihmisestä eli vanhasta ihmisestä nousevat synnin voimat.


    • Voitto Ramu

      saksit Raamatun sanaa opillesi sopivaksi:

      Kirjoitit :

         38-käännös sanoo, että : .”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).

      Minusta tuo on jonkin opinnollisen suuntauksen ja järkeilyn aikaansaannos.

      Miten se voisi olla jonkin opillisen suunnan järkeilyn tulos??? Eikä sulle Raamatun sana ole Jumalan sanaa?


      Kuka on koskaan opettanut että PELKÄSTÄÄN KASTAMALLA tehdään opetuslaöseksi???

      Kyseinen raamtunkohta kuuluu kokonaisuutenaan:

      19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20. ja OPETTAMALLA heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      KUMPIKIN SIINÄ TARVITAAN kun opetuslapseksi tehdään.
      1, kaste JA
      2. opetus

      • Lähetystyöhön ei koskaan mennä ensin kastamaan, vaan aina julistamaan evankeliumia ensin ja joka sen uskoo ja saa kasteen se pelastuu. Siksipä Biblia ja uusikäännöskin ovat tässä paremmin tuota näkökohtaa tuoden parempia.


      • tuukka ton......
        weha kirjoitti:

        Lähetystyöhön ei koskaan mennä ensin kastamaan, vaan aina julistamaan evankeliumia ensin ja joka sen uskoo ja saa kasteen se pelastuu. Siksipä Biblia ja uusikäännöskin ovat tässä paremmin tuota näkökohtaa tuoden parempia.

        Kyllä saksitaan. Jo julistus on motiiveitaan ja tavoitteiltaan toinen kuin kastekäskyn antajalla.
        Kastaminen ja opettaminen oli samassa käskyssä.
        Järjestys ei merkitse mitään kun asiaakaan ei puhuta oikein.


      • tuukka ton...... kirjoitti:

        Kyllä saksitaan. Jo julistus on motiiveitaan ja tavoitteiltaan toinen kuin kastekäskyn antajalla.
        Kastaminen ja opettaminen oli samassa käskyssä.
        Järjestys ei merkitse mitään kun asiaakaan ei puhuta oikein.

        Lähetyskäsky on käännetty eritavalla 38-käännökseen, että voitaneen pönkittää omaa kasteoppia? Kielellisesti molemmat käännökset ovat oikeita, mutta asianyhteyden mukaan 38-lienee väärin käännetty. Lähetystyössä on aina julistus ensin.


        Usko ja kaste

        Raamatun opetus kasteesta:

        Raamatun kertomukset osoittavat selvästi, millainen järjestys on vanhurskautamisella ja kasteen vastaanottamisella. Tapahtumat osittavat, että uskoon tultiin ennen kastetta.

        1.Pietarin saarna helluntaina: "Jotka uskoivat hänen sanansa, ne kastettiin" (Apt.2:37-41).

        2.Filippos saarnasi evankeliumia Kandaken kamaripalvelijalle ja hänet kastettiin (Apt.8:26-39).

        3. Paavali uskoi Ananiaan saarnan vaikutuksesta, ja hänet kastettiin (Apt.9:17-18).

        4. Kun Kornelius ja hänen mukanaan olleet kuulivat Pietarin saarnan, "lankesi Pyhä Henki kaikkien niiden päälle, jotka puheen kuulivat". Eli he tulivat uskoon ja kastettiin (Apt.10).

        5.Purppuranmyyjä lyydia uskoi apostoli Paavalin julistaman evankeliumin. Sen jälkeen hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin (Apt.16:14-15).

        6. Paavali ja Siilas saarnasivat Filippin vanginvartialle ja hänen huoneessa olleille evankeliumia Kristuksesta. Kuulijat uskoivat, ja heidät kastettiin. (Apt.16:25-34).

        7.Kun Krispus ja hänen luonaan olleet Korintolaiset uskoivat ja "kuulivat Paavalin saarnan", heidät kohta kastettiin.

        Uuden testamentin sanoma on ilmoitusta uskosta, jonka Jumala lukee vanhurskaudeksi. Markuksen evankeliumi tuo korostuksen uskosta: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. (Mark.16:15-16).


      • Israel.
        weha kirjoitti:

        Lähetyskäsky on käännetty eritavalla 38-käännökseen, että voitaneen pönkittää omaa kasteoppia? Kielellisesti molemmat käännökset ovat oikeita, mutta asianyhteyden mukaan 38-lienee väärin käännetty. Lähetystyössä on aina julistus ensin.


        Usko ja kaste

        Raamatun opetus kasteesta:

        Raamatun kertomukset osoittavat selvästi, millainen järjestys on vanhurskautamisella ja kasteen vastaanottamisella. Tapahtumat osittavat, että uskoon tultiin ennen kastetta.

        1.Pietarin saarna helluntaina: "Jotka uskoivat hänen sanansa, ne kastettiin" (Apt.2:37-41).

        2.Filippos saarnasi evankeliumia Kandaken kamaripalvelijalle ja hänet kastettiin (Apt.8:26-39).

        3. Paavali uskoi Ananiaan saarnan vaikutuksesta, ja hänet kastettiin (Apt.9:17-18).

        4. Kun Kornelius ja hänen mukanaan olleet kuulivat Pietarin saarnan, "lankesi Pyhä Henki kaikkien niiden päälle, jotka puheen kuulivat". Eli he tulivat uskoon ja kastettiin (Apt.10).

        5.Purppuranmyyjä lyydia uskoi apostoli Paavalin julistaman evankeliumin. Sen jälkeen hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin (Apt.16:14-15).

        6. Paavali ja Siilas saarnasivat Filippin vanginvartialle ja hänen huoneessa olleille evankeliumia Kristuksesta. Kuulijat uskoivat, ja heidät kastettiin. (Apt.16:25-34).

        7.Kun Krispus ja hänen luonaan olleet Korintolaiset uskoivat ja "kuulivat Paavalin saarnan", heidät kohta kastettiin.

        Uuden testamentin sanoma on ilmoitusta uskosta, jonka Jumala lukee vanhurskaudeksi. Markuksen evankeliumi tuo korostuksen uskosta: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. (Mark.16:15-16).

        Israelin kansa sylilapset mukaan lukien saivat pakkokasteen vihollisen tullessa perässä ja edessä oli meri. Ja saivat kaikki kasteen pilvessä ja meressä ja joivat kaikki Kristuksen henkeä kasteessa. Kasteen jälkeen kaikki uskoivat Herraan.

        Luuk. 14:23

        Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;


      • Israel. kirjoitti:

        Israelin kansa sylilapset mukaan lukien saivat pakkokasteen vihollisen tullessa perässä ja edessä oli meri. Ja saivat kaikki kasteen pilvessä ja meressä ja joivat kaikki Kristuksen henkeä kasteessa. Kasteen jälkeen kaikki uskoivat Herraan.

        Luuk. 14:23

        Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;

        juudaksia on mukana "pilvinpimein". Katso vaikka kansankirkon tilaa, vaikka olsi kuinka kastettuja...


      • Herraan
        weha kirjoitti:

        juudaksia on mukana "pilvinpimein". Katso vaikka kansankirkon tilaa, vaikka olsi kuinka kastettuja...

        1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
        2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
        3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
        4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
        5 Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.

        2. Moos. 14:31 KANSA USKOI KASTEEN SAATUAAN
        Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. Silloin kansa pelkäsi Herraa ja uskoi Herraan ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.

        Lapset juovat kasteessa Kristuksen henkeä. Ilman Kristuksen henkeä ei voi olla hänen omansa.

        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Room. 8:9
        "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."


      • Herraan kirjoitti:

        1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
        2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
        3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
        4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
        5 Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.

        2. Moos. 14:31 KANSA USKOI KASTEEN SAATUAAN
        Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. Silloin kansa pelkäsi Herraa ja uskoi Herraan ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.

        Lapset juovat kasteessa Kristuksen henkeä. Ilman Kristuksen henkeä ei voi olla hänen omansa.

        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Room. 8:9
        "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."

        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut...

        Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.

        Minä uskon että Pyhä Henki jatkaa Kristuksen työtä maailmassa ja kutsuu, kokoaa ja valaisee kaikki uskovat. Minä en usko että Pyhä Henki ja kaikkivaltias Jumala kutsuu ja johdattaa omat lampaansa eri laitumille vaan ne kaikki johdatetaan samaam laumaan jossa Jeesus puhuu Henkensä kautta. Tuo uskovien joukko muodostaa Kristuksen ruumiin täällä maan päällä. Jumalan lapsilla on keskenäinen rakkaus ja yhteys ja Jeesuksen veri kiertää tuossa ruumiissa ja puhdistaa kaikesta synnistä. "Jotka ei meitä kuule ovat eri hengen lapsia". Näin selkeä on rajanteko. Näin tulisi kaikkien uskoa ja opettaa elävästä seurakunnasta. Yksi Paimen (joka ei puhu ja opeta eri tavalla eri paikoissa) ja yksi lauma joka tuntee Hänen äänen mutta eivät seuraa toisia ääniä. Kaikki muut on eriseuroja. Ei missään eriseurassa ole Pyhä Henki ja ei siellä kukaan voi uskoa mitä Henki seurakunnille sanoo, vaan ne kaikki hakeutuvat sellaiseen porukkaan jossa saa uskoa omiin luuloihinsa.

        Ei eriseuraiset ja lihalliset ihmiset voi saarnata että "Jumalan valtakunta on lähestynyt, uskokaa evankeliumi", sillä ei he tunne Jumalan Henkeä ja näin ollen aina kokevat että puhe Jumalan valtakunnasta on ihmiseen sitoomista.

        Jos synnit ovat anteeksi, pyhä Henki todistaa sen ihmisen sydämessä ja tuo pelastusvarmuuden joka ei perustu mihinkään tietoon tai opittuun, vaan Jumalan, yli ihmisymmärryksen käyvään rauhaan.


      • Voitto Ramu
        weha kirjoitti:

        Lähetyskäsky on käännetty eritavalla 38-käännökseen, että voitaneen pönkittää omaa kasteoppia? Kielellisesti molemmat käännökset ovat oikeita, mutta asianyhteyden mukaan 38-lienee väärin käännetty. Lähetystyössä on aina julistus ensin.


        Usko ja kaste

        Raamatun opetus kasteesta:

        Raamatun kertomukset osoittavat selvästi, millainen järjestys on vanhurskautamisella ja kasteen vastaanottamisella. Tapahtumat osittavat, että uskoon tultiin ennen kastetta.

        1.Pietarin saarna helluntaina: "Jotka uskoivat hänen sanansa, ne kastettiin" (Apt.2:37-41).

        2.Filippos saarnasi evankeliumia Kandaken kamaripalvelijalle ja hänet kastettiin (Apt.8:26-39).

        3. Paavali uskoi Ananiaan saarnan vaikutuksesta, ja hänet kastettiin (Apt.9:17-18).

        4. Kun Kornelius ja hänen mukanaan olleet kuulivat Pietarin saarnan, "lankesi Pyhä Henki kaikkien niiden päälle, jotka puheen kuulivat". Eli he tulivat uskoon ja kastettiin (Apt.10).

        5.Purppuranmyyjä lyydia uskoi apostoli Paavalin julistaman evankeliumin. Sen jälkeen hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin (Apt.16:14-15).

        6. Paavali ja Siilas saarnasivat Filippin vanginvartialle ja hänen huoneessa olleille evankeliumia Kristuksesta. Kuulijat uskoivat, ja heidät kastettiin. (Apt.16:25-34).

        7.Kun Krispus ja hänen luonaan olleet Korintolaiset uskoivat ja "kuulivat Paavalin saarnan", heidät kohta kastettiin.

        Uuden testamentin sanoma on ilmoitusta uskosta, jonka Jumala lukee vanhurskaudeksi. Markuksen evankeliumi tuo korostuksen uskosta: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. (Mark.16:15-16).

        Tässä järjestystä jos se on ratkaisevaa missä järjestyksessä asia on kirjoitettu:

        Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herä"ttänyt, niin sinä pelastut;"

        Ensin siis suun tunnustus ja sitten sydämen usko!


      • pitävät yhtä
        weha kirjoitti:

        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut...

        Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.

        Minä uskon että Pyhä Henki jatkaa Kristuksen työtä maailmassa ja kutsuu, kokoaa ja valaisee kaikki uskovat. Minä en usko että Pyhä Henki ja kaikkivaltias Jumala kutsuu ja johdattaa omat lampaansa eri laitumille vaan ne kaikki johdatetaan samaam laumaan jossa Jeesus puhuu Henkensä kautta. Tuo uskovien joukko muodostaa Kristuksen ruumiin täällä maan päällä. Jumalan lapsilla on keskenäinen rakkaus ja yhteys ja Jeesuksen veri kiertää tuossa ruumiissa ja puhdistaa kaikesta synnistä. "Jotka ei meitä kuule ovat eri hengen lapsia". Näin selkeä on rajanteko. Näin tulisi kaikkien uskoa ja opettaa elävästä seurakunnasta. Yksi Paimen (joka ei puhu ja opeta eri tavalla eri paikoissa) ja yksi lauma joka tuntee Hänen äänen mutta eivät seuraa toisia ääniä. Kaikki muut on eriseuroja. Ei missään eriseurassa ole Pyhä Henki ja ei siellä kukaan voi uskoa mitä Henki seurakunnille sanoo, vaan ne kaikki hakeutuvat sellaiseen porukkaan jossa saa uskoa omiin luuloihinsa.

        Ei eriseuraiset ja lihalliset ihmiset voi saarnata että "Jumalan valtakunta on lähestynyt, uskokaa evankeliumi", sillä ei he tunne Jumalan Henkeä ja näin ollen aina kokevat että puhe Jumalan valtakunnasta on ihmiseen sitoomista.

        Jos synnit ovat anteeksi, pyhä Henki todistaa sen ihmisen sydämessä ja tuo pelastusvarmuuden joka ei perustu mihinkään tietoon tai opittuun, vaan Jumalan, yli ihmisymmärryksen käyvään rauhaan.

        Lahkot on lahkoja Raamatun mukaan ja jälkikylvöä eli lustetta. Lahkoihin on niputettu lopun tapahtumia varten luste vietäväksi Gehennan kaatopaikalle. Lahkojen tuntomerkki on noita Simonin vaatimus hallita Pyhää Henkeä, puhaltaa sitä kelle tahtoo. Lahkon ulkopuoliset eivät lahkon määritelmän mukaan ole edes oikeita uskovia ja kristittyjä. Miksi kuulut lahkoon, joka on hyljännyt Hengen, veden ja veren yhtäpitävän todistuksen maan päällä?

        Lapsen kaste pitää yhtä. Ef.4:5 yksi kaste.
        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

        Biblia
        6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
           
        7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
           
        8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.


      • Voitto Ramu kirjoitti:

        Tässä järjestystä jos se on ratkaisevaa missä järjestyksessä asia on kirjoitettu:

        Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herä"ttänyt, niin sinä pelastut;"

        Ensin siis suun tunnustus ja sitten sydämen usko!

        logiikka täytyy olla. Eihän lähetystyöhön mennä ensin kastamaan vaan ensin julistetaan:

        Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan saarnasta...Turhaa on töllistellä taivaalle...

        parannuksen armon kautta Jumala siirtää ihmisen pimeydestä Poikansa valtakuntaan ja siellä hoitaa häntä armolla ja totuudella. Uskovaisen tehtävä on saarnata parannusta ja syntein päästöä.


        Muutama esimerkki. Etioppialaisen hoviherran parannus (apt.8:26-40). Ei hän ominvoimin saanut henkeä, vaan Philippuksen puhuttelusta.

        Samoin Saul (Paavali: apt.9:1-9)

        Korneluksen parannus (apt.10)

        Tuhlaajapojan parannuksen armo (Luuk.15:11-24).

        Vaikka Luther käänsi Raamatun saksaksi, niin silti hän oli sitä mieltä, että vain suullisen synninpäästön kautta ihminen saa Pyhän Hengen ja elävän uskon.

        "Koska se päästösana lausutaan ihmisen kautta, niin luullaan sitä pelkäksi ihmissanaksi ja ajatellaan, että Jumala on tuolla ylhäällä korkeuksissa, kaukana siitä sanasta, joka on maan päällä, ja niin töllistellään ylös kohti taivasta. Juuri ne samat avaimet, jotka ovat Kristuksella eikä kellään muulla, juuri ne hän antaa Pietarille (Matt. 16:18-19), ikäänkuin sanoisi: Mitä töllistelet kohti taivasta ja etsit sieltä avaimiani? Etkö kuule, että olen antanut ne Pietarille? Ne ovat kyllä taivaan avaimet, se on totta, mutta ne eivät ole taivaassa. Minä olen jättänyt ne maan päälle. Sinun ei pidä etsiä niitä taivaasta, eikä mistään muualta, vaan löydät ne Pietarin suusta, jonne ne olen pannut. Pietarin suu on minun suuni, ja hänen kielensä on minun avainkoteloni, hänen virkansa on minun virkani, hänen sitomisensa on minun sitomiseni, hänen päästämisensä on minun päästämiseni. Minä katson vain sitä, mitä Pietarini sitoo ja päästää, siihen minä pitäydyn." (Luther)


      • pitävät yhtä kirjoitti:

        Lahkot on lahkoja Raamatun mukaan ja jälkikylvöä eli lustetta. Lahkoihin on niputettu lopun tapahtumia varten luste vietäväksi Gehennan kaatopaikalle. Lahkojen tuntomerkki on noita Simonin vaatimus hallita Pyhää Henkeä, puhaltaa sitä kelle tahtoo. Lahkon ulkopuoliset eivät lahkon määritelmän mukaan ole edes oikeita uskovia ja kristittyjä. Miksi kuulut lahkoon, joka on hyljännyt Hengen, veden ja veren yhtäpitävän todistuksen maan päällä?

        Lapsen kaste pitää yhtä. Ef.4:5 yksi kaste.
        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

        Biblia
        6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
           
        7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
           
        8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.

        soosi saa riittää...kukin teistä opettaa mitä opettaa. Olen monin kohdin tuonut sitä asiaa, kuin Jumalan elävä evankeliumi synnyttää uskon, ei kaste.

        Vanhantestamentin aikana ympärileikkauksen hylkääminen merkitsi liiton rikkomista. Sen seurauksena oli kansasta hävittäminen (1.Moos.17:14). Tämän perusteella kasteen hylkääminen kadottaa. Se merkitsee uskosta ja Jumalan valtakunnasta luopumusta. Tuomio ei kuitenkaan kohdistu pieneen lapseen, vaan vanhempiin, joille kuuluu lasten saattaminen kasteen sakramenttiin. Yleiseti voidaan yhtyä, sekä vanhan että uuden liiton sakramenteista Augustunuksen tulkintaan: "Ei ilman sakramenttia jääminen kadota, vaan sakramentin halveksiminen kadottaa". Kaste on Jumalan säätämys. Aivan ensimmäiseksi Jumala tunnustaa uskovan ihmisen, myös lapsen omakseen. Sakramentti on siis evankeliumiin perustuva näkyvä armon merkki. Se on Pyhän asian vertauskuva ja tuntomerkki. Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he pysyvät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, kun he uskovat.

        . Oletteko lukeneet sen saarnan jossa Luther neuvoo näin etsimään Kristusta: Mene "seuroihin" ja kysy onko täällä Kistus. Jos he sanovat "on" niin tulee kysyä onko Kristus myös muualla. Jos he sanovat "ei Hän ole muualla" olet löytänyt Hänet. Lisäisin vielä yhden kriteerin: nuo uskovaiset täytyy ihan ehdoitta ja tenttimättä mitään sinulta olla valmiita saarnamaan sinun uskottavaksi koko Jumalan armon; saat uskoa epäuskosi ja kaikki elämän erheet ja synnit anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Parannuksen armon saanut ihminen aina kiittää Jumalaa, ei koskaan ihmistä.


      • Jumalan todistukseen
        pitävät yhtä kirjoitti:

        Lahkot on lahkoja Raamatun mukaan ja jälkikylvöä eli lustetta. Lahkoihin on niputettu lopun tapahtumia varten luste vietäväksi Gehennan kaatopaikalle. Lahkojen tuntomerkki on noita Simonin vaatimus hallita Pyhää Henkeä, puhaltaa sitä kelle tahtoo. Lahkon ulkopuoliset eivät lahkon määritelmän mukaan ole edes oikeita uskovia ja kristittyjä. Miksi kuulut lahkoon, joka on hyljännyt Hengen, veden ja veren yhtäpitävän todistuksen maan päällä?

        Lapsen kaste pitää yhtä. Ef.4:5 yksi kaste.
        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

        Biblia
        6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
           
        7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
           
        8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.

        Nimittelet siis tätä Jumalan itsensä antamaa todistusta Pojastaan "soosiksi". Tee siis parannus, jos ehkä ajatuksesi sinulle anteeksiannetaan.

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
        10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.


      • mieti vielä
        weha kirjoitti:

        soosi saa riittää...kukin teistä opettaa mitä opettaa. Olen monin kohdin tuonut sitä asiaa, kuin Jumalan elävä evankeliumi synnyttää uskon, ei kaste.

        Vanhantestamentin aikana ympärileikkauksen hylkääminen merkitsi liiton rikkomista. Sen seurauksena oli kansasta hävittäminen (1.Moos.17:14). Tämän perusteella kasteen hylkääminen kadottaa. Se merkitsee uskosta ja Jumalan valtakunnasta luopumusta. Tuomio ei kuitenkaan kohdistu pieneen lapseen, vaan vanhempiin, joille kuuluu lasten saattaminen kasteen sakramenttiin. Yleiseti voidaan yhtyä, sekä vanhan että uuden liiton sakramenteista Augustunuksen tulkintaan: "Ei ilman sakramenttia jääminen kadota, vaan sakramentin halveksiminen kadottaa". Kaste on Jumalan säätämys. Aivan ensimmäiseksi Jumala tunnustaa uskovan ihmisen, myös lapsen omakseen. Sakramentti on siis evankeliumiin perustuva näkyvä armon merkki. Se on Pyhän asian vertauskuva ja tuntomerkki. Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he pysyvät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, kun he uskovat.

        . Oletteko lukeneet sen saarnan jossa Luther neuvoo näin etsimään Kristusta: Mene "seuroihin" ja kysy onko täällä Kistus. Jos he sanovat "on" niin tulee kysyä onko Kristus myös muualla. Jos he sanovat "ei Hän ole muualla" olet löytänyt Hänet. Lisäisin vielä yhden kriteerin: nuo uskovaiset täytyy ihan ehdoitta ja tenttimättä mitään sinulta olla valmiita saarnamaan sinun uskottavaksi koko Jumalan armon; saat uskoa epäuskosi ja kaikki elämän erheet ja synnit anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Parannuksen armon saanut ihminen aina kiittää Jumalaa, ei koskaan ihmistä.

        Nimittelet siis tätä Jumalan itsensä antamaa todistusta Pojastaan "soosiksi". Tee siis parannus, jos ehkä ajatuksesi sinulle anteeksiannetaan.

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
        10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.


      • mieti vielä kirjoitti:

        Nimittelet siis tätä Jumalan itsensä antamaa todistusta Pojastaan "soosiksi". Tee siis parannus, jos ehkä ajatuksesi sinulle anteeksiannetaan.

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
        10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

        Tarkoitin erilaisia nimeltään luterilaisia ryhmittymiä, että ne kiistelee ja opettaa soosia keskenääkin, ihan tunnustuskirjoja myöten.

        Niin kyllähän ne todistavat, Henki, vesi ja veri. Eipä sitä kukaan oo kieltänyt.


      • Jumalan todistukseen kirjoitti:

        Nimittelet siis tätä Jumalan itsensä antamaa todistusta Pojastaan "soosiksi". Tee siis parannus, jos ehkä ajatuksesi sinulle anteeksiannetaan.

        6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
        10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

        Luehan tarkemmin mitä kirjoitin. Tarkoitin soosiksi sitä sekahedelmäkeittoa, mitä erilaiset nimeltään luterilaiset ryhmittymät opettavat. Yksi seurakunta/herätysliike opettaa, että vain kasteessa uudestisyntyy...toinen liike opettaa, että kummankin (sanan ja kasteen) vaikutus on sama.
        Eräät opettavat, että usko syntyy edeltävän sanan kautta. Tästä tunnustuskirjat mainitsee näin: : "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

        Esim. Lutherin selkeä kanta uskon syntymiseen 19:toista kolminaisuudenpäivän jälkeisenä sunnuntaina
        Matt.9:1-8, Luther toteaa: "Siksipä minä olen aina opettanutkin, että ensiksi, ennen kaikkea muuta, täytyy olla käsillä suullisen sanan, ja että tämä sana on käsitettävä korvin, mikäli Pyhän Hengen on päästävä sydämeen, Pyhän Hengen, joka sitten sanan avulla ja välityksellä valaisee sydämen ja vaikuttaa uskon. Usko siis ei tule eikä se pysy muulla tavalla kuin kuulemisen ja evankeliumin ulkonaisen saarnan välityksellä. Näiden kautta se sekä pääsee alkuun että kasvaa eli vahvistuu. (Kirkkopostilla III).

        Toinen esimerkki Lutherin saarnasta joulun jälkeisenä sunnuntaina, tekstinä Gal.4:1-7. Tässä saarnassaan hän toteaa: Apostolin tarkoituksena on lausua se totuus, että laki, mikäli uskoa ei ole, kaikkinen tekoineen synnyttää vain orjia. Usko yksin tekee lapsia. Eipä laki, eivät teot eikä luonto voi antaa uskoa; ainoastaan evankeliumi sitä kuultaessa tuo sen mukanaan, se kun on armon sana, ja kun Pyhä Henki on sen myötä siellä missä saarnataan ja hiljentyen kuullaan. Sen osoittaa apostolien tekojen 10-Luku (44. jae), jossa kerrotaan Korneliuksen omaisineen vain kuulemalla pyhää Pietaria saaneen Pyhän Hengen. (Kirkkopostilla 1).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3387
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1850
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1345
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      946
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe