Luin taas huolestuneena Petter Portinin kirjoituksia, tällä kertaa kirja-arviota koskien Osmo Tammisalon Rakkauden evoluutio -kirjaa Luonnon Tutkijassa (LT 5/2005). Portinin esittämässä kirja-arviossa oli huomattavia tietoisia tai tiedostamattomia asiavirheitä evoluutiosta ja evoluutiopsykologiasta. Lisäksi ihmettelen Luonnon Tutkijan päätoimittajan Juhani Mänttärin julkaisupolitiikkaa. Osaako Mänttäri oikeasti sanoa, kenen etua palvelee Petter Portinin käsikirjoitusten julkaiseminen, jotka eivät tähtää muuta kuin evoluution mustamaalaamiseen ja väheksymiseen? Luonnon tutkija toimii monien biologiaa harrastavien keskuudessa tärkeänä mielipiteenmuokkaajana, mikä voi suurestikin vaikuttaa asennoitumiseen biologian eri osa-alueita kohtaan. Mänttärin pitäisi ymmärtää julkaisutoimintaan liittyvä vastuu toimittajana. Evoluutiotutkimus sai Sciencen vuoden läpimurto -palkinnon tänä vuonna, joten en voi olla ihmettelemättä millaisia juttuja Luonnon Tutkija päästää referee-käytäntönsä läpi. Evoluutiopsykologian ala on mullistamassa koko ihmistutkimusta, minkä arvon ainakin Helsingin sanomien tiedetoimitus on ymmärtänyt.
http://www.vanamo.fi/luonnon_tutkija.html
Petter Portin ja Juhani Mänttäri
20
2115
Vastaukset
- rsdgrash
Helsingin Sanomien linja onkin herättänyt hämmästystä ja närkästystä. Kansainvälisesti asioita ei pidetä ollenkaan niin itsestäänselvinä kuin Helsingin Sanomat evoluutiopsykologiasta kirjoittaa. Kertaakaan lehti ei ole Tiede-sivuillaan edes kirjoittanut evoluutiopsykologian osakseen saamasta laajasta kritiikistä. Geenien säilymisen malli kaiken päälle siinä lajissa pohjautuu Hamilton- Dawkins-linjaan, jota suuri osa tiedeyhteisöstä pitää evoluution ja luonnonvalinnan idean väärinesittämisenä. Esim. Mayr-tyylin linja on aivan eri: sen mukaan valintayksikkönä ei ole geeni, toisin kuin evoluutiopsykologiassa jostain syystä oletetaan.
Evoluutiopsykologia on saanut Helsinginsanomien tiedesivuilta suhteettoman suuren roolin. Se selittyy lähinnä nykyisten tiedetoimittajien henkilökohtaisilla näkemyksillä: linja oli kun toimituksessa oli vielä eri henkilöitä.- junnuvaasa
Ihminen ja eläimet on eri asia,outa?
- kysymys:
Aloitusviestin teksti kuulosti juuri siltä, mitä kirjoittavat lähinnä Tammisaloa ympäri internetiä mainostava T:n tuttava Jussi K. Niemelä, tai sitten Osmo Tammisalo itse.
Lähinnä vain he esittävät Suomessa hyökkäyksen evoluutiopsykologiaa vastaan olevan (muka) hyökkäyksen evoluutiota vastaan. Evoluutiopsykologian kriitikot Helsingin yliopiston rehtori Ilkka Niiniluotoa ja monia muita professoreja, ja tiedeyhteisön jäsenistöä myöten ovat tietysti eri mieltä... mutta Niemelä ja Tammisalo tapaavat asiaa kuitenkin noin väärinesittää, joten siitä valistunut arvaukseni - useiden muidenkin jompaan kumpaan heistä viittaavista piirteistä - lisäksi.
Olitko, aloitusviestin kirjoittaja, Niemelä, vaiko Tammisalo?- lettutieteiden vihtori
Kirjoitat:
Evoluutiopsykologian kriitikot Helsingin yliopiston rehtori Ilkka Niiniluotoa ja monia muita professoreja, ja tiedeyhteisön jäsenistöä myöten ovat tietysti eri mieltä...
Kirjoitan:
Kerro minulle missä yhteydessä Niiniluoto ja muut proffat ovat esittäneet evopsykaa kohtaan kritiikkiä, ja jos löydät nettiresursseja linkitä ne mielellään tänne. Muuten en kyllä usko väitettäsi. - ks..
lettutieteiden vihtori kirjoitti:
Kirjoitat:
Evoluutiopsykologian kriitikot Helsingin yliopiston rehtori Ilkka Niiniluotoa ja monia muita professoreja, ja tiedeyhteisön jäsenistöä myöten ovat tietysti eri mieltä...
Kirjoitan:
Kerro minulle missä yhteydessä Niiniluoto ja muut proffat ovat esittäneet evopsykaa kohtaan kritiikkiä, ja jos löydät nettiresursseja linkitä ne mielellään tänne. Muuten en kyllä usko väitettäsi.ks. esim. Niiniluodon essee aiheesta:
"Olemmeko ennalta ohjelmoidut?" (Niiniluoto 1984, ss. 157-171) - peräkirjaston poika
ks.. kirjoitti:
ks. esim. Niiniluodon essee aiheesta:
"Olemmeko ennalta ohjelmoidut?" (Niiniluoto 1984, ss. 157-171)Voitko ottaa lainauksia tänne jos sinulla on se essee siinä edessäsi?
- Tieteessä Tapahtuu
lettutieteiden vihtori kirjoitti:
Kirjoitat:
Evoluutiopsykologian kriitikot Helsingin yliopiston rehtori Ilkka Niiniluotoa ja monia muita professoreja, ja tiedeyhteisön jäsenistöä myöten ovat tietysti eri mieltä...
Kirjoitan:
Kerro minulle missä yhteydessä Niiniluoto ja muut proffat ovat esittäneet evopsykaa kohtaan kritiikkiä, ja jos löydät nettiresursseja linkitä ne mielellään tänne. Muuten en kyllä usko väitettäsi."ihmiseen kohdistuvan sosiobiologian edustajat ovat tavallisesti oikeistokonservatiiveja, jotka käyttävät evoluutioteoriaa puolustamaan yhteiskunnassa jo vallitsevien sosiaalisten valtahierarkioiden säilymistä."
"Samalla voi kuitenkin epäillä koko rakennelman kestävyyttä: esimerkiksi kulttuurievoluution tyypilliset "lamarckilaiset" piirteet eivät ole edes analogisia darwinistisen biologisen evoluution kanssa. "
"Wilsonin sosiobiologian edustama biologismi pyrkii suoraan palauttamaan sosiaaliset ilmiöt geneettisesti periytyviin organismien käyttäytymistä ohjaaviin sääntöihin. Ehkä insestitabulle voidaankin antaa geneettinen selitys, kuten Wilson ehdottaa Westermarckiin vedoten, mutta mistä löytyisi "piinallinen päättelysarja", joka johtaisi fysiikan laeista vaikkapa suomen kielen astevaihteluilmiöön tai Milanon muotinäytösten semiotiikkaan? "
http://www.tsv.fi/ttapaht/014/niiniluoto.htm - ks...
peräkirjaston poika kirjoitti:
Voitko ottaa lainauksia tänne jos sinulla on se essee siinä edessäsi?
Minulla ei ole sitä esseetä nyt edessäni. Enkä aio nyt mennä kirjastoon sinulle siitä sitaatteja kopioimaankaan.
Aloitusviestin kirjoittajaksi epäilty Jussi K. Niemelä on kuitenkin lytännyt kyseistä Niiniluodon kirjoitusta, ja esittää sitaattejakin muistaakseni siitä tapansa mukaisesti ad hominem-hyökkäyksiä lukuisasti sisältävässä kirjoituksessaan:
http://www.masters.fi/Pamfletti.pdf - muutosten tuulet puhaltavat
Tieteessä Tapahtuu kirjoitti:
"ihmiseen kohdistuvan sosiobiologian edustajat ovat tavallisesti oikeistokonservatiiveja, jotka käyttävät evoluutioteoriaa puolustamaan yhteiskunnassa jo vallitsevien sosiaalisten valtahierarkioiden säilymistä."
"Samalla voi kuitenkin epäillä koko rakennelman kestävyyttä: esimerkiksi kulttuurievoluution tyypilliset "lamarckilaiset" piirteet eivät ole edes analogisia darwinistisen biologisen evoluution kanssa. "
"Wilsonin sosiobiologian edustama biologismi pyrkii suoraan palauttamaan sosiaaliset ilmiöt geneettisesti periytyviin organismien käyttäytymistä ohjaaviin sääntöihin. Ehkä insestitabulle voidaankin antaa geneettinen selitys, kuten Wilson ehdottaa Westermarckiin vedoten, mutta mistä löytyisi "piinallinen päättelysarja", joka johtaisi fysiikan laeista vaikkapa suomen kielen astevaihteluilmiöön tai Milanon muotinäytösten semiotiikkaan? "
http://www.tsv.fi/ttapaht/014/niiniluoto.htmJos evoluutiopsykologi kertoo, miten geenit vaikuttavat käyttäytymiseen, nousevat humanistit ja marxistit, joita Ilkka Niiniluotokin on ainakin jossain vaiheessa edustanut, heti barrikadeille. Synnynnäinen ihmisluonto on biososialisteille ehdoton tabu, koska se heidän mielestään sopii varsin huonosti Marxin oppiin ihmisten tasa-arvoisuudesta, epäitsekkyydestä, henkisestä kasvusta ja yhteiskunnan avulla tapahtuvasta jalostumisesta. Sosiobiologia on biososialistien mukaan yhteiskunnallisesti vaarallista, koska se pyrkii oikeuttamaan hallitsevan luokan sortotoimet ja palauttamaan sosiaalidarwinismin kunniaan. Samoin käyttäytymistä koskeva tieteellinen tieto on biososialistien mielestä pikemminkin moraalidogmatiikkaa: jos tiede osoittaa, että ihmisellä on tietyissä tilanteissa
taipumus käyttäytyä tietyllä tavalla - esim. aggressiivisesti - on tämä biososialistien mukaan
itse asiassa kehotus tai suositus käyttäytyä aggressiivisesti! Biososialisteilla ja humanisteilla on pakkomielteenä samastaa geenit determinismiin: jos geenit vaikuttavat edes mikroskooppisessa mitassa ihmisen käyttäytymiseen, on ihminen heti ja yksiselitteisesti geeniensä aivoton orja, mekaaninen robotti. Tämä johtuu siitä, että yhteiskuntatieteessä kulttuuri merkitsee vapautta
ja luonto pakkoa, vaikka toisaalta luonto nähdään myös pastoraali-idyllinä, paratiisina, josta on peräisin kaikki hyvä, kuten rousseaulainen myytti jalosta villistä.
Tiedoksesi vain, että jo yli kymmenen vuoden ajan tarjolla integroitu kausaalimalli, ICM (Integrated Causal Model), joka integroi yhteiskuntatieteet evoluutiopsykologiaan:
a. ihmismieli koostuu joukosta evolutiivisesti kehittyneitä informaationkäsittelymekanismeja, jotka sisältyvät ihmisen hermostoon;
b. nämä mekanismit, ja kehitysohjelmat jotka tuottavat ne, ovat sopeutumia, jotka luonnonvalinta on tuottanut evolutiivisen
kehityksen kuluessa esi-isiemme ympäristöissä;
c. moni näistä mekanismeista on funktionaalisesti erikoistunut tuottamaan käyttäytymistavan, joka ratkaisee jonkin tietyn
sopeutumisongelman, esimerkiksi sellaisen joka koskee partnerinvalintaa, kielenomaksumista, perhesuhteita tai yhteistyötä;
d. ollakseen funktionaalisesti erikoistunut, on monen tällaisen mekanismin oltava rakentunut sisältökohtaisella tavalla;
e. sisältökohtaiset informaationkäsittelymekanismit synnyttävät joitakin nimenomaisia inhimillisen kulttuurin sisältöjä, mukaanlukien tietyt käyttäytymistavat, kätten työt ja kielellisesti välitetyt representaatiot;
f. näiden ja muiden mekanismien synnyttämä kulttuurinen sisältö on sen jälkeen esillä ja populaation muissa jäsenissä sijaitsevien
psykologisten mekanismien omaksuttavissa tai muokattavissa;
g. tämä saa aikaan epidemiologisen ja historiallisen populaatiotason prosessin; ja
h. nämä prosessit esiintyvät tietyissä ekologisissa, ekonomisissa, demografisissa ja ryhmien välisissä sosiaalisissa asiayhteyksiss
ä tai ympäristöissä.
Tämän näkemyksen perusteella kulttuuri on ryhmässä eläviin yksilöihin sisältyvien evolutiivisesti kehittyneiden psykologisten
mekanismien valmistama tuote. Kulttuuri ja ihmisen sosiaalinen käyttäytyminen on monimutkaisella tavalla vaihtelevaa,
mutta ei sen tähden että ihmismieli on sosiaalinen tuote, tyhjä taulu, tai ulkopuolelta ohjelmoitu yleistietokone, jolta
puuttuu laajasti ja selvästi määrittynyt, evolutiivisesti kehittynyt rakenne. Sen sijaan inhimillinen kulttuuri ja sosiaalinen
käyttäytyminen on laajasti vaihtelevaa, koska sen synnyttää uskomattoman monimutkainen, olosuhteista riippuva joukko
funktionaalisia ohjelmia, jotka käyttävät ja prosessoivat maailmasta saatua informaatiota, mukaanluettuna informaatio, jota
toiset ihmisolennot antavat joko tarkoituksella tai tarkoituksetta" (Tooby & Cosmides 1992, s. 24). - ana...
muutosten tuulet puhaltavat kirjoitti:
Jos evoluutiopsykologi kertoo, miten geenit vaikuttavat käyttäytymiseen, nousevat humanistit ja marxistit, joita Ilkka Niiniluotokin on ainakin jossain vaiheessa edustanut, heti barrikadeille. Synnynnäinen ihmisluonto on biososialisteille ehdoton tabu, koska se heidän mielestään sopii varsin huonosti Marxin oppiin ihmisten tasa-arvoisuudesta, epäitsekkyydestä, henkisestä kasvusta ja yhteiskunnan avulla tapahtuvasta jalostumisesta. Sosiobiologia on biososialistien mukaan yhteiskunnallisesti vaarallista, koska se pyrkii oikeuttamaan hallitsevan luokan sortotoimet ja palauttamaan sosiaalidarwinismin kunniaan. Samoin käyttäytymistä koskeva tieteellinen tieto on biososialistien mielestä pikemminkin moraalidogmatiikkaa: jos tiede osoittaa, että ihmisellä on tietyissä tilanteissa
taipumus käyttäytyä tietyllä tavalla - esim. aggressiivisesti - on tämä biososialistien mukaan
itse asiassa kehotus tai suositus käyttäytyä aggressiivisesti! Biososialisteilla ja humanisteilla on pakkomielteenä samastaa geenit determinismiin: jos geenit vaikuttavat edes mikroskooppisessa mitassa ihmisen käyttäytymiseen, on ihminen heti ja yksiselitteisesti geeniensä aivoton orja, mekaaninen robotti. Tämä johtuu siitä, että yhteiskuntatieteessä kulttuuri merkitsee vapautta
ja luonto pakkoa, vaikka toisaalta luonto nähdään myös pastoraali-idyllinä, paratiisina, josta on peräisin kaikki hyvä, kuten rousseaulainen myytti jalosta villistä.
Tiedoksesi vain, että jo yli kymmenen vuoden ajan tarjolla integroitu kausaalimalli, ICM (Integrated Causal Model), joka integroi yhteiskuntatieteet evoluutiopsykologiaan:
a. ihmismieli koostuu joukosta evolutiivisesti kehittyneitä informaationkäsittelymekanismeja, jotka sisältyvät ihmisen hermostoon;
b. nämä mekanismit, ja kehitysohjelmat jotka tuottavat ne, ovat sopeutumia, jotka luonnonvalinta on tuottanut evolutiivisen
kehityksen kuluessa esi-isiemme ympäristöissä;
c. moni näistä mekanismeista on funktionaalisesti erikoistunut tuottamaan käyttäytymistavan, joka ratkaisee jonkin tietyn
sopeutumisongelman, esimerkiksi sellaisen joka koskee partnerinvalintaa, kielenomaksumista, perhesuhteita tai yhteistyötä;
d. ollakseen funktionaalisesti erikoistunut, on monen tällaisen mekanismin oltava rakentunut sisältökohtaisella tavalla;
e. sisältökohtaiset informaationkäsittelymekanismit synnyttävät joitakin nimenomaisia inhimillisen kulttuurin sisältöjä, mukaanlukien tietyt käyttäytymistavat, kätten työt ja kielellisesti välitetyt representaatiot;
f. näiden ja muiden mekanismien synnyttämä kulttuurinen sisältö on sen jälkeen esillä ja populaation muissa jäsenissä sijaitsevien
psykologisten mekanismien omaksuttavissa tai muokattavissa;
g. tämä saa aikaan epidemiologisen ja historiallisen populaatiotason prosessin; ja
h. nämä prosessit esiintyvät tietyissä ekologisissa, ekonomisissa, demografisissa ja ryhmien välisissä sosiaalisissa asiayhteyksiss
ä tai ympäristöissä.
Tämän näkemyksen perusteella kulttuuri on ryhmässä eläviin yksilöihin sisältyvien evolutiivisesti kehittyneiden psykologisten
mekanismien valmistama tuote. Kulttuuri ja ihmisen sosiaalinen käyttäytyminen on monimutkaisella tavalla vaihtelevaa,
mutta ei sen tähden että ihmismieli on sosiaalinen tuote, tyhjä taulu, tai ulkopuolelta ohjelmoitu yleistietokone, jolta
puuttuu laajasti ja selvästi määrittynyt, evolutiivisesti kehittynyt rakenne. Sen sijaan inhimillinen kulttuuri ja sosiaalinen
käyttäytyminen on laajasti vaihtelevaa, koska sen synnyttää uskomattoman monimutkainen, olosuhteista riippuva joukko
funktionaalisia ohjelmia, jotka käyttävät ja prosessoivat maailmasta saatua informaatiota, mukaanluettuna informaatio, jota
toiset ihmisolennot antavat joko tarkoituksella tai tarkoituksetta" (Tooby & Cosmides 1992, s. 24).Epäilen edellisen viestin olleen aloitusviestin kirjoittajan kirjoittaman. Siihen viittaavat seuraavassa esittämäni perusteet, sekä monet muut tekstin piirteet, joita en nyt kirjaa ylös.
Hän aloitti tekstinsä: "Jos evoluutiopsykologi kertoo, miten geenit vaikuttavat käyttäytymiseen, nousevat humanistit ja marxistit..."
Jussi K. Niemelä on eräs niistä harvoista, jotka Suomessa internetissä käyttävät usein ja toistuvasti ilmaisua "marxisti". Muut tapaavat käyttää muuta ilmaisua, kuten "marxilainen" tms.
Kirjoittaja kirjoittaa myös:
"Sosiobiologia on biososialistien mukaan yhteiskunnallisesti vaarallista..."
"Samoin käyttäytymistä koskeva tieteellinen tieto on biososialistien mielestä pikemminkin moraalidogmatiikkaa..."
"...biososialistien mukaan
itse asiassa kehotus tai suositus käyttäytyä aggressiivisesti! Biososialisteilla ja humanisteilla on pakkomielteenä samastaa geenit determinismiin..."
Voisin esittää, että ylläoleva teksti on lähes varmasti Jussi K. Niemelän kirjoittama. Hän nimittäin on ainoa Suomessa, jonka tiedän käyttävän edes sanaa "biososialisti".
Teinpä mielenkiinnosta haun hakukoneella siitä, kuinka monta termin "biososialisti" käyttäjää hakukone löytäisi Suomesta. Internet-hakukoneen mukaan käsitettä "biososialisti" on käyttänyt ainoastaan Jussi K. Niemelä. Se on siis hänen luomansa termi, jonka merkityksellinen sisältö on vielä muille suomalaisille kylläkin tuntematon.
Tietysti myös se viittaa Niemelään, että hän on ainoa tietämäni Tammisalon kirjoituksia julkisesti etenkin internetissä toistuvasti puolustava henkilö. Tämän "puolustuksen" hän tekee lähes aina hyökkäämällä Tammisalon tekstiä vastaan hyökänneitä vastaan: nytkään yhtään perustetta ei annettu sille, että Tammisalo olisi ollut oikeassa ja väitteiden esittäjien ARGUMENTIT väärässä: lähinnä vain ad hominem-hyökkäyksiä Portinia (kuulemma tähtää vain "evoluution mustamaalaamiseen ja väheksymiseen" ja Helsingin yliopiston rehtori Niiniluotoa (humanisti ja marxisti) kohtaan.
Jussi K. Niemelä ei kuitenkaan omalla nimellään jostain syystä halunnut/uskaltanut kirjoittaa mm. kysymystään(?):
"Osaako Mänttäri oikeasti sanoa, kenen etua palvelee Petter Portinin käsikirjoitusten julkaiseminen, jotka eivät tähtää muuta kuin evoluution mustamaalaamiseen ja väheksymiseen?"
Miksi et kirjoittanut tällä kertaa omalla nimelläsi, Jussi K. Niemelä? - ana...
ana... kirjoitti:
Epäilen edellisen viestin olleen aloitusviestin kirjoittajan kirjoittaman. Siihen viittaavat seuraavassa esittämäni perusteet, sekä monet muut tekstin piirteet, joita en nyt kirjaa ylös.
Hän aloitti tekstinsä: "Jos evoluutiopsykologi kertoo, miten geenit vaikuttavat käyttäytymiseen, nousevat humanistit ja marxistit..."
Jussi K. Niemelä on eräs niistä harvoista, jotka Suomessa internetissä käyttävät usein ja toistuvasti ilmaisua "marxisti". Muut tapaavat käyttää muuta ilmaisua, kuten "marxilainen" tms.
Kirjoittaja kirjoittaa myös:
"Sosiobiologia on biososialistien mukaan yhteiskunnallisesti vaarallista..."
"Samoin käyttäytymistä koskeva tieteellinen tieto on biososialistien mielestä pikemminkin moraalidogmatiikkaa..."
"...biososialistien mukaan
itse asiassa kehotus tai suositus käyttäytyä aggressiivisesti! Biososialisteilla ja humanisteilla on pakkomielteenä samastaa geenit determinismiin..."
Voisin esittää, että ylläoleva teksti on lähes varmasti Jussi K. Niemelän kirjoittama. Hän nimittäin on ainoa Suomessa, jonka tiedän käyttävän edes sanaa "biososialisti".
Teinpä mielenkiinnosta haun hakukoneella siitä, kuinka monta termin "biososialisti" käyttäjää hakukone löytäisi Suomesta. Internet-hakukoneen mukaan käsitettä "biososialisti" on käyttänyt ainoastaan Jussi K. Niemelä. Se on siis hänen luomansa termi, jonka merkityksellinen sisältö on vielä muille suomalaisille kylläkin tuntematon.
Tietysti myös se viittaa Niemelään, että hän on ainoa tietämäni Tammisalon kirjoituksia julkisesti etenkin internetissä toistuvasti puolustava henkilö. Tämän "puolustuksen" hän tekee lähes aina hyökkäämällä Tammisalon tekstiä vastaan hyökänneitä vastaan: nytkään yhtään perustetta ei annettu sille, että Tammisalo olisi ollut oikeassa ja väitteiden esittäjien ARGUMENTIT väärässä: lähinnä vain ad hominem-hyökkäyksiä Portinia (kuulemma tähtää vain "evoluution mustamaalaamiseen ja väheksymiseen" ja Helsingin yliopiston rehtori Niiniluotoa (humanisti ja marxisti) kohtaan.
Jussi K. Niemelä ei kuitenkaan omalla nimellään jostain syystä halunnut/uskaltanut kirjoittaa mm. kysymystään(?):
"Osaako Mänttäri oikeasti sanoa, kenen etua palvelee Petter Portinin käsikirjoitusten julkaiseminen, jotka eivät tähtää muuta kuin evoluution mustamaalaamiseen ja väheksymiseen?"
Miksi et kirjoittanut tällä kertaa omalla nimelläsi, Jussi K. Niemelä?Kokeilinpa googlella hakea pätkää, jonka otin Jussi K. Niemelän tekstiksi epäilemästäni tekstistä: ja mitä löysin? Sen tekstin loppuosa, johon en äsken vielä kai mennyt, olikin copy-pastattu Jussi K. Niemelän pamfletista... eli joku oli copy-pastannut Niemelää... ja epäilenpä siis että tämä copy-pastaaja, joka muutoinkin (copy-pastaamattomissa osissakin) vaikuttaa kirjoittavan kuin Jussi K. Niemelä, on juurikin hän itse.
- lisäviite
ana... kirjoitti:
Epäilen edellisen viestin olleen aloitusviestin kirjoittajan kirjoittaman. Siihen viittaavat seuraavassa esittämäni perusteet, sekä monet muut tekstin piirteet, joita en nyt kirjaa ylös.
Hän aloitti tekstinsä: "Jos evoluutiopsykologi kertoo, miten geenit vaikuttavat käyttäytymiseen, nousevat humanistit ja marxistit..."
Jussi K. Niemelä on eräs niistä harvoista, jotka Suomessa internetissä käyttävät usein ja toistuvasti ilmaisua "marxisti". Muut tapaavat käyttää muuta ilmaisua, kuten "marxilainen" tms.
Kirjoittaja kirjoittaa myös:
"Sosiobiologia on biososialistien mukaan yhteiskunnallisesti vaarallista..."
"Samoin käyttäytymistä koskeva tieteellinen tieto on biososialistien mielestä pikemminkin moraalidogmatiikkaa..."
"...biososialistien mukaan
itse asiassa kehotus tai suositus käyttäytyä aggressiivisesti! Biososialisteilla ja humanisteilla on pakkomielteenä samastaa geenit determinismiin..."
Voisin esittää, että ylläoleva teksti on lähes varmasti Jussi K. Niemelän kirjoittama. Hän nimittäin on ainoa Suomessa, jonka tiedän käyttävän edes sanaa "biososialisti".
Teinpä mielenkiinnosta haun hakukoneella siitä, kuinka monta termin "biososialisti" käyttäjää hakukone löytäisi Suomesta. Internet-hakukoneen mukaan käsitettä "biososialisti" on käyttänyt ainoastaan Jussi K. Niemelä. Se on siis hänen luomansa termi, jonka merkityksellinen sisältö on vielä muille suomalaisille kylläkin tuntematon.
Tietysti myös se viittaa Niemelään, että hän on ainoa tietämäni Tammisalon kirjoituksia julkisesti etenkin internetissä toistuvasti puolustava henkilö. Tämän "puolustuksen" hän tekee lähes aina hyökkäämällä Tammisalon tekstiä vastaan hyökänneitä vastaan: nytkään yhtään perustetta ei annettu sille, että Tammisalo olisi ollut oikeassa ja väitteiden esittäjien ARGUMENTIT väärässä: lähinnä vain ad hominem-hyökkäyksiä Portinia (kuulemma tähtää vain "evoluution mustamaalaamiseen ja väheksymiseen" ja Helsingin yliopiston rehtori Niiniluotoa (humanisti ja marxisti) kohtaan.
Jussi K. Niemelä ei kuitenkaan omalla nimellään jostain syystä halunnut/uskaltanut kirjoittaa mm. kysymystään(?):
"Osaako Mänttäri oikeasti sanoa, kenen etua palvelee Petter Portinin käsikirjoitusten julkaiseminen, jotka eivät tähtää muuta kuin evoluution mustamaalaamiseen ja väheksymiseen?"
Miksi et kirjoittanut tällä kertaa omalla nimelläsi, Jussi K. Niemelä?Sama postaus on näköjään lähetetty samana päivänä, samaan aikaan blogiin, jossa juuri Jussi K. Niemelä näkyy todella aktiivisesti kirjoittaneen.
http://blogit.helsinginsanomat.fi/tiede/?p=57#comment-625 - Jussi_
ana... kirjoitti:
Epäilen edellisen viestin olleen aloitusviestin kirjoittajan kirjoittaman. Siihen viittaavat seuraavassa esittämäni perusteet, sekä monet muut tekstin piirteet, joita en nyt kirjaa ylös.
Hän aloitti tekstinsä: "Jos evoluutiopsykologi kertoo, miten geenit vaikuttavat käyttäytymiseen, nousevat humanistit ja marxistit..."
Jussi K. Niemelä on eräs niistä harvoista, jotka Suomessa internetissä käyttävät usein ja toistuvasti ilmaisua "marxisti". Muut tapaavat käyttää muuta ilmaisua, kuten "marxilainen" tms.
Kirjoittaja kirjoittaa myös:
"Sosiobiologia on biososialistien mukaan yhteiskunnallisesti vaarallista..."
"Samoin käyttäytymistä koskeva tieteellinen tieto on biososialistien mielestä pikemminkin moraalidogmatiikkaa..."
"...biososialistien mukaan
itse asiassa kehotus tai suositus käyttäytyä aggressiivisesti! Biososialisteilla ja humanisteilla on pakkomielteenä samastaa geenit determinismiin..."
Voisin esittää, että ylläoleva teksti on lähes varmasti Jussi K. Niemelän kirjoittama. Hän nimittäin on ainoa Suomessa, jonka tiedän käyttävän edes sanaa "biososialisti".
Teinpä mielenkiinnosta haun hakukoneella siitä, kuinka monta termin "biososialisti" käyttäjää hakukone löytäisi Suomesta. Internet-hakukoneen mukaan käsitettä "biososialisti" on käyttänyt ainoastaan Jussi K. Niemelä. Se on siis hänen luomansa termi, jonka merkityksellinen sisältö on vielä muille suomalaisille kylläkin tuntematon.
Tietysti myös se viittaa Niemelään, että hän on ainoa tietämäni Tammisalon kirjoituksia julkisesti etenkin internetissä toistuvasti puolustava henkilö. Tämän "puolustuksen" hän tekee lähes aina hyökkäämällä Tammisalon tekstiä vastaan hyökänneitä vastaan: nytkään yhtään perustetta ei annettu sille, että Tammisalo olisi ollut oikeassa ja väitteiden esittäjien ARGUMENTIT väärässä: lähinnä vain ad hominem-hyökkäyksiä Portinia (kuulemma tähtää vain "evoluution mustamaalaamiseen ja väheksymiseen" ja Helsingin yliopiston rehtori Niiniluotoa (humanisti ja marxisti) kohtaan.
Jussi K. Niemelä ei kuitenkaan omalla nimellään jostain syystä halunnut/uskaltanut kirjoittaa mm. kysymystään(?):
"Osaako Mänttäri oikeasti sanoa, kenen etua palvelee Petter Portinin käsikirjoitusten julkaiseminen, jotka eivät tähtää muuta kuin evoluution mustamaalaamiseen ja väheksymiseen?"
Miksi et kirjoittanut tällä kertaa omalla nimelläsi, Jussi K. Niemelä?yksinkertainen syy on että kreationistit ovat uhkailleet minua. Näköjään kannattaa mieluummin kirjoittaa nimimerkillä kuin omalla nimellä.
- ???????
Jussi_ kirjoitti:
yksinkertainen syy on että kreationistit ovat uhkailleet minua. Näköjään kannattaa mieluummin kirjoittaa nimimerkillä kuin omalla nimellä.
Tässä tapauksessa aloittaja kuitenkin kritisoi evolutionisteja, ei kreationisteja... joten kreationistien uhkailut eivät voine olla olleet syynä toiminnalle.
Tässä on nyt evoluutikkojen kinasta kyse, mutta kun se on tälle palstalle levitetty, niin voinen vähän komentoida muustakin näkökohdasta lähtien.
Kinan taustalla lienee se pelko, että darwinismin rasismi paljastuu. Tähänhän viittasi esim. Lubenow paleoantropologisessa teoksessaan "Myytti apinaihmisistä". Lubenowin mukaan "Ulos Afrikasta"-hypoteesi saa ylimääräistä kannatusta siksi, että se parhaiten pimittää darwinismin rasismin. Tällä darwinistisella rasismilla (oletuksella rotujen erilaisesta suotuisuudesta) ei ole mitään väliä koirarotujen tms. tapauksessa, mutta ihmisryhmien tapauksessa "suotuisammat populaatiot" ovat kovin rasistinen ilmaus. Ainakin yksinkertainen ihminen alkaa ajattelemaan, että "suotuisampi etninen ryhmä" on parempi kuin joku toinen.
Jumalan kuvana ihmiset ovat tasa-arvoisia suorituskyvystään riippumatta. Vaikka somalit olisivat perinnöllisesti parempia juoksijoita (keskimäärin) kuin suomalaiset, ei se siltikään tekisi heistä ihmisarvoltaan arvokkaampia. Toki he ovat joihinkin tehtäviin paremmin sopivia kuin hitaat suomalaiset.
Down-syndrooman saanut ihminen on hänkin täysi ihminen ihmisarvoltaan, vaikka darwinistisesti (tai taloustieteellisesti) ajateltuna voidaan arvottaa vähemmmän hyödylliseksi.
Evoluutiopsykologian torjunta voi johtua siitä tasa-arvoideologiasta, jossa ensin sanotaan, että "kaikki olemme erilaisia, kaikki tasa-arvoisia", mutta kun niitä eroja osoitetaan, ne kauhistellen torjutaan, koska ei aidosti hyväksytä ihmisarvoa Jumalan antamaksi luovuttamattomaksi ominaisuudeksi ja oikeudeksi.
Asiaa tuntematta voi olla tietenkin niinkin, että evoluutiopsykologian nyt vain sattuu olemaan evoluutioajattelun yksi uusi humpuukisovellus.- YAD tuomitsee Jeesuksen
Vai julisti tuttumies evoluutiopsykologian humpuukiksi, saanen nauraa :) Lue viimeisin Nature, sen etusivulla komeilee evoluutiopsykologinen läpimurto.
Tässä sinun Jumalastasi uutinen:
Jesus 'healed using cannabis'
Duncan Campbell in Los Angeles
Monday January 6, 2003
The Guardian
Jesus was almost certainly a cannabis user and an early proponent of the medicinal properties of the drug, according to a study of scriptural texts published this month. The study suggests that Jesus and his disciples used the drug to carry out miraculous healings.
The anointing oil used by Jesus and his disciples contained an ingredient called kaneh-bosem which has since been identified as cannabis extract, according to an article by Chris Bennett in the drugs magazine, High Times, entitled Was Jesus a Stoner? The incense used by Jesus in ceremonies also contained a cannabis extract, suggests Mr Bennett, who quotes scholars to back his claims.
"There can be little doubt about a role for cannabis in Judaic religion," Carl Ruck, professor of classical mythology at Boston University said.
Referring to the existence of cannabis in anointing oils used in ceremonies, he added: "Obviously the easy availability and long-established tradition of cannabis in early Judaism _ would inevitably have included it in the [Christian] mixtures."
Mr Bennett suggests those anointed with the oils used by Jesus were "literally drenched in this potent mixture _ Although most modern people choose to smoke or eat pot, when its active ingredients are transferred into an oil-based carrier, it can also be absorbed through the skin".
Quoting the New Testament, Mr Bennett argues that Jesus anointed his disciples with the oil and encouraged them to do the same with other followers. This could have been responsible for healing eye and skin diseases referred to in the Gospels.
"If cannabis was one of the main ingredients of the ancient anointing oil _ and receiving this oil is what made Jesus the Christ and his followers Christians, then persecuting those who use cannabis could be considered anti-Christ," Mr Bennett concludes. - tsutsu
YAD tuomitsee Jeesuksen kirjoitti:
Vai julisti tuttumies evoluutiopsykologian humpuukiksi, saanen nauraa :) Lue viimeisin Nature, sen etusivulla komeilee evoluutiopsykologinen läpimurto.
Tässä sinun Jumalastasi uutinen:
Jesus 'healed using cannabis'
Duncan Campbell in Los Angeles
Monday January 6, 2003
The Guardian
Jesus was almost certainly a cannabis user and an early proponent of the medicinal properties of the drug, according to a study of scriptural texts published this month. The study suggests that Jesus and his disciples used the drug to carry out miraculous healings.
The anointing oil used by Jesus and his disciples contained an ingredient called kaneh-bosem which has since been identified as cannabis extract, according to an article by Chris Bennett in the drugs magazine, High Times, entitled Was Jesus a Stoner? The incense used by Jesus in ceremonies also contained a cannabis extract, suggests Mr Bennett, who quotes scholars to back his claims.
"There can be little doubt about a role for cannabis in Judaic religion," Carl Ruck, professor of classical mythology at Boston University said.
Referring to the existence of cannabis in anointing oils used in ceremonies, he added: "Obviously the easy availability and long-established tradition of cannabis in early Judaism _ would inevitably have included it in the [Christian] mixtures."
Mr Bennett suggests those anointed with the oils used by Jesus were "literally drenched in this potent mixture _ Although most modern people choose to smoke or eat pot, when its active ingredients are transferred into an oil-based carrier, it can also be absorbed through the skin".
Quoting the New Testament, Mr Bennett argues that Jesus anointed his disciples with the oil and encouraged them to do the same with other followers. This could have been responsible for healing eye and skin diseases referred to in the Gospels.
"If cannabis was one of the main ingredients of the ancient anointing oil _ and receiving this oil is what made Jesus the Christ and his followers Christians, then persecuting those who use cannabis could be considered anti-Christ," Mr Bennett concludes.Kiista koskee etenkin sovellusaluetta: monien evoluutiopsykologien mukaan heidän "teoriansa" vastaa suunnilleen suhteellisuusteoriaa, ja on kaiken kattava ja muut mallit "paremmuudellaan syrjäyttävä", muiden mielestä se on vain silloin tällöin toimiva malli, jonka sovellusalue on huomattavasti suppeampi.
Tunnetaan lukuisia tilanteita, joissa evolutiopsykologinen perusennuste menisi yksinkertaisesti suoraan metsään. Joissain tilanteissa se kuitenkin tuntuu toimivan. Todellisuudessa evoluutioteoria ei tietysti sisällä mitään moraalisia -saati sitten rasistisia- kannanottoja, mutta ymmärrän toki sinulla ja muilla hurmahenkisillä olevan tarpeen löytää, ja tarvittaessa keksiä, mitä tahansa arvosteltavaa löysien uskomustesi kanssa ristiriidassa olevasta tieteestä.
Onneksi sentään uskonnollista syrjintää ei kuitenkaan esiinny, eikä ole koskaan esiintynyt, ja kaikki uskonnot -ja aivan erityisesti kristinusko- ovat kuuluisia laupeudenteoistaan ja siitä, ettei ketään ole koskaan missään milloinkaan tapettu, kidutettu tahi muuten vainottu tai vahingoitettu väärän uskonsa tai ateisminsa tähden.
Raiskaajapapit, inkvisitiot, miekkalähetys pakkokäännytykset, kirkonkiroukset karkotukset, noitavainot kerettiläisten polttamiset ja vaikka heikkotahtoisten ja oikeustoimikelvottomien manipulointi helluntaiherätyksen, jehovien tai muiden lahkojen uhreiksi on kaikki vain silkkaa laupeudentyötä, jossa ihmisarvon kunnioitus on huipussaan.- surffailija__
illuminatus kirjoitti:
Todellisuudessa evoluutioteoria ei tietysti sisällä mitään moraalisia -saati sitten rasistisia- kannanottoja, mutta ymmärrän toki sinulla ja muilla hurmahenkisillä olevan tarpeen löytää, ja tarvittaessa keksiä, mitä tahansa arvosteltavaa löysien uskomustesi kanssa ristiriidassa olevasta tieteestä.
Onneksi sentään uskonnollista syrjintää ei kuitenkaan esiinny, eikä ole koskaan esiintynyt, ja kaikki uskonnot -ja aivan erityisesti kristinusko- ovat kuuluisia laupeudenteoistaan ja siitä, ettei ketään ole koskaan missään milloinkaan tapettu, kidutettu tahi muuten vainottu tai vahingoitettu väärän uskonsa tai ateisminsa tähden.
Raiskaajapapit, inkvisitiot, miekkalähetys pakkokäännytykset, kirkonkiroukset karkotukset, noitavainot kerettiläisten polttamiset ja vaikka heikkotahtoisten ja oikeustoimikelvottomien manipulointi helluntaiherätyksen, jehovien tai muiden lahkojen uhreiksi on kaikki vain silkkaa laupeudentyötä, jossa ihmisarvon kunnioitus on huipussaan.Petter Portin ja Suomen Biologian Seura Vanamo ry ovat läheisessä suhteessa toistensa kanssa, Portin piti jopa toissa vuonna seminaarin Vanamon vuosikokouksessa.
------------------
Suomen Biologian Seura Vanamo ry:n vuosikokous
Esittäjä Petter Portin
Paikka Tieteiden talo, Kirkkokatu 6,
Kampus Keskusta
Aika 26.2.2004 klo 18.15
Kuvaus Petter Portin esitelmöi aiheenaan 'Darwin, Dawkins ja sosiaalisuuden evoluutio' Suomen Biologian Seura Vanamon
vuosikokouksessa.
Järjestäjä Suomen Biologian Seura Vanamo
-------------------
- dePiili
Oliko tämä joku kreationistin trolli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi664117Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D823731- 423215
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192568Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!222427Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa522226- 482065
- 471788
- 361740
- 301576