Hankin jokin aika sitten International 724 vm-71 traktorin johon samalla vaihdettiin uudet jäähdytysnesteet, vanhat eivät kuulemma kestäneet kuin 5 asteen pakkasen, sekä uudet moottoriöljyt. Ennen hankintaa tarkistin moottoriöljyn ja se näytti mustalta, mittatikussa sitä oli minimi merkkiin asti. Noin 5 tuntia ajeltuani huomasin että vesipumppu vuotaa ja jouduin lisäämään noin litran nestettä. Moottoriöljyä tarkastaessa se uusi öljy oli mielestäni lisääntynyt ja muuttunut harmaaksi kun kone oli käyny noin tunnin verran. Eli mitä pitäisi ruveta tekemään, jotta tästä saisi vielä luotettavan ajopelin. Kone käynnistyy hyvin ja käy nätisti ja vetää hyvin. Mitä pitäisi tarkistaa ja missä järjestyksessä, ettei tule tehtyä turhia virheitä?
moottoriöljy harmaaksi
27
12007
Vastaukset
- apua
Piti vielä sanoa, että se öljy ennen öljynvaihtoa oli mustaa.
- ...
Jos se ennen oli mustaa ja nyt harmaata, niin en keksi muuta kuin sen, että siihen öljyyn menee jäähdyttäjännestettä, josta kertoisi sekin, että sen määrä lisääntyy.
- SIELLÄ
TAI OIKEASTAAN SE ON GLYKOOLI JOKA SAA SEN ÖLJYN HARMAANTUMAAN,,,,JOS OLISI PELKKÄÄ PUHDASTA VETTÄ SYYLARISSA , NIIN ET ÖLJYSTÄ HUOMAISI ETTÄ JOKO KANSIPAHVI VUOTAA , TAI KANNESSA TAI LOHKOSSA ON HIUSHALKEAMA
- kun on näin.
SIELLÄ kirjoitti:
TAI OIKEASTAAN SE ON GLYKOOLI JOKA SAA SEN ÖLJYN HARMAANTUMAAN,,,,JOS OLISI PELKKÄÄ PUHDASTA VETTÄ SYYLARISSA , NIIN ET ÖLJYSTÄ HUOMAISI ETTÄ JOKO KANSIPAHVI VUOTAA , TAI KANNESSA TAI LOHKOSSA ON HIUSHALKEAMA
Muuttuupa harmaaksi pelkällä vedellä.
Kokeilin itse.
Öljy oli uutta ja panin vettä sekaan ja heilutin lasipurkissa ja öljy oli sen jälkeen kuin harmaata maalia. - Jocu_
kun on näin. kirjoitti:
Muuttuupa harmaaksi pelkällä vedellä.
Kokeilin itse.
Öljy oli uutta ja panin vettä sekaan ja heilutin lasipurkissa ja öljy oli sen jälkeen kuin harmaata maalia.Koneistuksissa jäähdytyslitkuna käytettiin ainakin takavuosina valkeaa nestettä, joka oli tehty sekoittamalla öljyä ja vettä.
- apua
Avaanko ensin kannen ja tarkistan kannen tiivisteen vai lähdenkö etsimään vikaa öljypohjan puolelta, vai mikä on järjestys?
nestettä joutuu öljyn joukkoon, öljy muuttuu ensin harmaaksi ja sitten mustaksi. Se glykolista johtuva mustuus on sellaista, että öljy muuttuu melko pian tervan ja sitten pien kaltaiseksi ja sitten edessä onkin moottorin täysremontti. Mm laakerit leikkaa kiinni, öljynsuodin tukkeutuu totaalisesti ja männät leikkaantuvat. Muusta hauskasta puhumattakaan.
Tuntematta tapaustasi tarkemmin kehottaisin purkamaan ja putsaamaan koneen kunnolla ja etsimään vuotokohteen. Hyvällä tuurilla säästät remontissa tukun rahaa, kun et aja konetta tahallaan hajalle.sitroen kirjoitti:
nestettä joutuu öljyn joukkoon, öljy muuttuu ensin harmaaksi ja sitten mustaksi. Se glykolista johtuva mustuus on sellaista, että öljy muuttuu melko pian tervan ja sitten pien kaltaiseksi ja sitten edessä onkin moottorin täysremontti. Mm laakerit leikkaa kiinni, öljynsuodin tukkeutuu totaalisesti ja männät leikkaantuvat. Muusta hauskasta puhumattakaan.
Tuntematta tapaustasi tarkemmin kehottaisin purkamaan ja putsaamaan koneen kunnolla ja etsimään vuotokohteen. Hyvällä tuurilla säästät remontissa tukun rahaa, kun et aja konetta tahallaan hajalle.tuossa vielä kertomatta, että todennäköisesti myyjä on tiennyt vuodosta ja vaihtanut nesteet vesiksi, että kestäisi edes vähän aikaa ennen täystuhoa. Olisiko kyseessä petos, jos ei kertonut viasta? Tai menisikö takuuseen jos ostit liikkeestä?
- aineen
sitroen kirjoitti:
tuossa vielä kertomatta, että todennäköisesti myyjä on tiennyt vuodosta ja vaihtanut nesteet vesiksi, että kestäisi edes vähän aikaa ennen täystuhoa. Olisiko kyseessä petos, jos ei kertonut viasta? Tai menisikö takuuseen jos ostit liikkeestä?
vaikutus lopppui kun nesteet vaihdettiin ?
- apua
sitroen kirjoitti:
tuossa vielä kertomatta, että todennäköisesti myyjä on tiennyt vuodosta ja vaihtanut nesteet vesiksi, että kestäisi edes vähän aikaa ennen täystuhoa. Olisiko kyseessä petos, jos ei kertonut viasta? Tai menisikö takuuseen jos ostit liikkeestä?
Ostin kyllä liikkeestä, ja menin "halpaan". Entisen ostajan kanssa oli kuulema ollu maksuvaikeuksia (kone oli jo ollu hänellä, mut ei pystyny maksamaan) ja nyt halusivat koneesta eroon hyvällä alennuksella, mutta myyjä ei tuosta viasta kertonut, yhden toisen vian kylläkin. Luotin että kone olisi ollut kunnossa. Sitten kauppakirjaan merkattiin "korjattavaksi". Ei varmaan ole paljon valittamisen mahollisuutta.
apua kirjoitti:
Ostin kyllä liikkeestä, ja menin "halpaan". Entisen ostajan kanssa oli kuulema ollu maksuvaikeuksia (kone oli jo ollu hänellä, mut ei pystyny maksamaan) ja nyt halusivat koneesta eroon hyvällä alennuksella, mutta myyjä ei tuosta viasta kertonut, yhden toisen vian kylläkin. Luotin että kone olisi ollut kunnossa. Sitten kauppakirjaan merkattiin "korjattavaksi". Ei varmaan ole paljon valittamisen mahollisuutta.
näyttää, mutta kysäisepä vielä paikkakuntasi kuluttajaneuvojalta, onko mahdollisuuksia saada remontti liikkeen piikkiin. Edes osittain?
- näin on
Koneesi vesipummppu siis vuotaa.
Todennäköisesti on vuotanut jo ennenkin ja polttanut kannentiivisteen ehkä muutakin.
Jäähdytysneste menee sitäkautta öljyjen sekaan.
Onneksi kone on ostettu liikkeestä.
Kuluttajansuojan uusi EU laki nääs takaa että tuote joka myydään ehjänä pitää olla myös ehjä (6kk).
Soita liikkeeseen heti ja pura kauppa tai vaadi korjaustoimenpiteet liikkeen laskuun.
Näin tiedän tehdyn vastaaviss muissakin tapauksissa käytettyjen osalta. - sisu
Älä missään nimessä käytä konetta,muuten koneen laakerit,siis kaikki niin alakerran kuin yläpuolen on sököt,ja sen aiheuttaa GLYKOOLI,kerron mulla kävi sisussa,vaihdoin GLYKOOLIT.ja niin kävi että yön aikana valuivat GULLERIN eli välijäähdyttäjän kautta mäntien päälle ja tietysti öljy pohjaan loput,mutta oli onni että ei lähtenyt käymään,sitte vaan hinuri ja verstaalle ja onneksi pääsin ihan putsauksella mulla meni hommassa paripäivää,jos se olis käynnistynyt ei muuta kun kone levälleen ja iso remppa onni oli mulla,kun kyselin sisu miehiltä kukaan ei tiennyt,mutta jälki viisautta oli mahtavasti,ei ollut silloin nettiä eikä outo paja ottanut kun kuulivat että kone on Cummins joten ei ku itse ja säästi aika summan, tovottavasti pääset sinäkin pienellä kustannuksella tai myyjä tulee vastaa kustannuksissa, kaikille hyvät vuoden jatkot
- Puhetta
ja täysin selvinpäin. Onhan näitä saatanan **arasia ja muita vitun firispajoja paikat täynnä. Cumminsin korjaus ei ole em.pajojen hommia jos meinaa hyvän saada.
- IH:n mies
Sen verran voisit konetta käyttää että katsoisit samalla näkyykö jäähdyttimessä kuplimista. Jos niin kannentiiviste vuotaa. Todennäköisesti kuitenkin sylinteriputkien alapään tiivisteet vuotaa. Niiden vaihtoa varten pitää sekä kansi että öljypohja ottaa pois. 4-syl koneessa on tasapainoakseli joka pitää myös poistaa jos se on tiellä. Kiertokanget irrotetaan kampiakselista ja männät nostetaan yläkautta pois. Sylinteriputkien irrotukseen käytetään ulosvetäjää tai sopivalla työkalulla painetaan alakautta (tunkilla).
Kaikki osat pidetään tarkasti jäjestyksessä jotta ne voidaan koota samoille paikoille.
Puhdistusten ja tarkistusten jälkeen uudet O-renkaat asetetaan paikoilleen lohkossa oleviin uriin ja putket painetaan paikoilleen käyttäen liukastetta esim. Fairy. Putkien yläpinnan on painuttava tarkasti paikoilleen hieman lohkon pintaa ylemmäksi.
Jos ei muutakuin tiivisteitä tarvitse uusia pääsee n. 200 €:lla. Työtä on paljon ja se maksaa jos teettää.
Jos tämä tuntuu vaikealta ei kannata itse tehdä.
Aika huvittavaa lukea noita vastauksia tuossa ylempänä. Eivät taida olla koskaan edes nähdä kyseisen merkkistä traktoria. Neste voi vuotaa vain kahdesta paikasta ja ne ovat kansi ja S-putkien O-renkaat- paitsi...
vielä se hiushalkeaman mahdollisuus?
- apua
paitsi... kirjoitti:
vielä se hiushalkeaman mahdollisuus?
Miten hiushalkeama syntyy ja mihin, moottoribklokiin vai? Jos sellainen on, onko se korjattavissa vai pitääkö hankkia uusi moottori. Voiko remontin laittaa odottamaan lämpimämpiä ilmoja eli korjata vasta esim. huhtikuulla, vai ruostuuko laakerit tällävälin pilalle. Itselläni on vain katos, ei kunnon tallia. Voiko kannen tiiviste vuotaa eikä näy mitään erikoista tapahtuvan syylärin puolella nesteen pinnassa? Tässä taas liuta kysymyksiä. Kiitos aikaisemmista vastauksista.
apua kirjoitti:
Miten hiushalkeama syntyy ja mihin, moottoribklokiin vai? Jos sellainen on, onko se korjattavissa vai pitääkö hankkia uusi moottori. Voiko remontin laittaa odottamaan lämpimämpiä ilmoja eli korjata vasta esim. huhtikuulla, vai ruostuuko laakerit tällävälin pilalle. Itselläni on vain katos, ei kunnon tallia. Voiko kannen tiiviste vuotaa eikä näy mitään erikoista tapahtuvan syylärin puolella nesteen pinnassa? Tässä taas liuta kysymyksiä. Kiitos aikaisemmista vastauksista.
voi olla vaikka kannessa. Onhan ne kuulemma hitsanneetkin niitä, tuloksista vaan en tiedä.
Hiushalkeama syntyy useimmiten lämpöväsymisen seurauksena. Eli kun rauta lämpiää ja jäähtyy, se koko ajan laajenee ja kutistuu. Sitten väsyy ja tulee vikaa. Samalla periaatteella kuin katkaiset rautalangan nitkuttelemalla sitä edestakaisin.
Enpä luulisi ruostuvan, mutta kannattaisiko sittenkin viedä liikkeeseen? Saattaisit säästää monta ärräpäätä ja/tai saattaisi homma onnistuakin paremmin, ellet itse tiedä ihan varmasti mitä teet ja miksi.
Kysy nyt kuitenkin HETI sen kuluttaja-asiamiehen kantaa. Saattaahan olla, että ainakin osan kustannuksista maksaa myyjä, kun on ammattilainen apunasi.- Massey F
nimittäin se että rupeat konsultoimaan
ilmeisesti ensikertalaiselle
siviilille koneen putkien vaihtotöitä
tai dieselin sylinterikannen asennusta,
jos olet asioista pätkääkään
perillä voisit vaivautua miettimään
mikä on tällaisten itsetehtyjen korjauksien
lopputulos ja kestävyys. Häh ? - IH:n mies
Massey F kirjoitti:
nimittäin se että rupeat konsultoimaan
ilmeisesti ensikertalaiselle
siviilille koneen putkien vaihtotöitä
tai dieselin sylinterikannen asennusta,
jos olet asioista pätkääkään
perillä voisit vaivautua miettimään
mikä on tällaisten itsetehtyjen korjauksien
lopputulos ja kestävyys. Häh ?Sanoinhan myös että jos tuntuu vaikealta niin ei kannata tehdä itse. Kuvailin työn suorittamista siksi, että kysyjä saisi jonkinlaisen kuvan remontin suuruudesta.
Jokainen saa itse päätellä mitä uskaltaa ruveta itse tekemään.
Sinänsä itse hommahan ei ole kuin purkamista ja kasaamista, puhdistamista, jne. Jos saa huoltomiehen konsultoimaan voi selvitä tumpelompikin. Jonkinlaista kokemusta ja pohjatietoa olisi syytä kuitenkin olla. - onnistuu itsekin
Massey F kirjoitti:
nimittäin se että rupeat konsultoimaan
ilmeisesti ensikertalaiselle
siviilille koneen putkien vaihtotöitä
tai dieselin sylinterikannen asennusta,
jos olet asioista pätkääkään
perillä voisit vaivautua miettimään
mikä on tällaisten itsetehtyjen korjauksien
lopputulos ja kestävyys. Häh ?Itse tein 504 valmettiin konerempan "siviilipohjalta". Vuosi oli -99 ja nyt koneella on ajettu 4274 tuntia (suorastaan provosoit tarkistamaan tuntimittarista). Hommaan tarvitaan kuitenkin vähintään katto pään päälle! Ulkosalla en kehota purkamaan. Mielellään kuiva ja SIISTI tila. Mitenkä Dieselin remppa eroaa bensakoneen rempasta? Samanlainen rakenne niissä on noin työn vaativuutta ajatellen. Dieselissä vaan pitää mitata putken korkeus lohkosta ja sovittaa sopivaksi. Hommaan pitää vaan perehtyä etukäteen ja selvittää mitä on tekemässä ja erityisesti miten työ tulee suorittaa. Mallikohtainen korjaamokirja jossa on kuvat, mitta-arvot, kiristysmomentit, jne... on välttämätön.
Itse kyllä lähtisin siltä pohjalta että liike maksaa kun on kusetettu! - Massey F
onnistuu itsekin kirjoitti:
Itse tein 504 valmettiin konerempan "siviilipohjalta". Vuosi oli -99 ja nyt koneella on ajettu 4274 tuntia (suorastaan provosoit tarkistamaan tuntimittarista). Hommaan tarvitaan kuitenkin vähintään katto pään päälle! Ulkosalla en kehota purkamaan. Mielellään kuiva ja SIISTI tila. Mitenkä Dieselin remppa eroaa bensakoneen rempasta? Samanlainen rakenne niissä on noin työn vaativuutta ajatellen. Dieselissä vaan pitää mitata putken korkeus lohkosta ja sovittaa sopivaksi. Hommaan pitää vaan perehtyä etukäteen ja selvittää mitä on tekemässä ja erityisesti miten työ tulee suorittaa. Mallikohtainen korjaamokirja jossa on kuvat, mitta-arvot, kiristysmomentit, jne... on välttämätön.
Itse kyllä lähtisin siltä pohjalta että liike maksaa kun on kusetettu!- on meidän tulevaisuutemme -
karjuu Uuno Turhapuro
-ja vetää esiin postin juuri tuomasta pussista
kookkaan HALON
vaimonsa Elisabethin syvästi
hölmistyneiden silmien edessä.
Mikä helvetti tämä on ! - karjuu Elisabeth
Tiätenkin - tyhmä - VIULU - tiätysti !
Tämä on tee-se-itse - VIULUNRAKENNUSSARJA !
- Ja kuuluisuuden koittaessa, minä, sinun oma
Uunosi - seison sinun rinnoillasi - - - -
-
-
-
-
-
- - kallu
apua kirjoitti:
Miten hiushalkeama syntyy ja mihin, moottoribklokiin vai? Jos sellainen on, onko se korjattavissa vai pitääkö hankkia uusi moottori. Voiko remontin laittaa odottamaan lämpimämpiä ilmoja eli korjata vasta esim. huhtikuulla, vai ruostuuko laakerit tällävälin pilalle. Itselläni on vain katos, ei kunnon tallia. Voiko kannen tiiviste vuotaa eikä näy mitään erikoista tapahtuvan syylärin puolella nesteen pinnassa? Tässä taas liuta kysymyksiä. Kiitos aikaisemmista vastauksista.
Laita syylärin paikkaus ainetta termarin aukosta.Pääset kesään asti .Uusi sitten syl .putkien tiivisteet, ynm.
- selvä homma
Noin paljon tyhjänpäiväistä kirjoittelua ja "neuvojen " jakoa selvässä asiassa.
Sylinteriputken ympärillä oleva o-rengas siellä vuotaa.
Ota öljypohja pois ja pumppaa painetta syyläriin voit nähdä mikä putki vuotaa.
Jos vettä tulee, on putket irroitettava ja o-renkaat ja laakeriliuskat vaihdettava.
Samalla on syytä korjata kaikki tarvittava, ehkä putkien hoonaus ja uudet männänrenkaat, tai muuta semmosta.
Konetta ei saa käyttää, sieltä menee laakeriliuskat, jos vielä nytkään ovat ehjiä. - rattoristi
Korjattavaksi myyty tämä kampe.
- Vanha piaru
Taitaa olla neuvot vähän myöhässä tälle koneelle! Yli kuusi vuotta vanha kysymys.
- uyuyii
siihen on liikkeessä ennen myyntiä laitettu vanhat mustat jäteöljyt ettei huomaisi koneessa olevaa vikaa,liike saisi kyllä vastata kun kusettamaan alkanut,jkannattaisi vähän jo ravistella tuota myyjää...laita tänne se myyjän nimi niin tietää kiertää kaukaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2097199
- 594692
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434594- 733322
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161975- 301758
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗261737Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹411600- 341499
- 1431277