Olisiko kellään antaa vinkkiä mikä on vialla kun diesel-moottori käy täysillä kierroksilla vaikka kaasuvipu näyttää olevan liikkuva ja tyhjäkäyntiasennossa? Moottori tuntuu hajoavan kun se käy niin suurilla kierroksilla, joten sitä ei uskalla käyttää kuin pienen hetken.
Etsiäkö syytä siitä joka syöttää polttoainetta sylintereihin vai jostakin muusta? Kyseessä on museotraktori, Ferguson 20.
Ferguson 20
16
5937
Vastaukset
a) polttoaineen syöttö täysillä. Siihen taas useita mahdollisuuksia, mitä voi olla jumissa.
b) moottori saa (voitelu)öljyä ja käy sillä. Millä saat sammumaan ja minkä väristä savu?
c) provo.- Sormi suussa
Koneen saa sammumaan sammutusvivusta, sammuu heti. Savuttaa kun käy täysillä kierroksilla. Savu on tummaa.
Jos vika on syöttöpumpussa, tiedätkö voiko sen irroittaa ja lähettää jonnekin korjaamolle? Vai meneekö ajoitukset sekaisin jos irroittaa koko pumpun?
Onkohan pumpussa joku kalvo, joka voisi olla rikki? Näyttää olevan joku pyöreä kohta perässä. - juuri kalvo
Sormi suussa kirjoitti:
Koneen saa sammumaan sammutusvivusta, sammuu heti. Savuttaa kun käy täysillä kierroksilla. Savu on tummaa.
Jos vika on syöttöpumpussa, tiedätkö voiko sen irroittaa ja lähettää jonnekin korjaamolle? Vai meneekö ajoitukset sekaisin jos irroittaa koko pumpun?
Onkohan pumpussa joku kalvo, joka voisi olla rikki? Näyttää olevan joku pyöreä kohta perässä.josta mainitsit on se ongelman ydin. Joskus aikanaan Fordson Majorissa oli muistaakseni samanlaista vikaa syöttöpumpuissa. Ota yhteyttä ensin johonkin pumppufirmaan ja kerro ongelmasi, apu saattaa löytyä helpommin kuin arvaatkaan. Älä lähde irrottamaan ainakaan vielä sitä pumppu.
Sormi suussa kirjoitti:
Koneen saa sammumaan sammutusvivusta, sammuu heti. Savuttaa kun käy täysillä kierroksilla. Savu on tummaa.
Jos vika on syöttöpumpussa, tiedätkö voiko sen irroittaa ja lähettää jonnekin korjaamolle? Vai meneekö ajoitukset sekaisin jos irroittaa koko pumpun?
Onkohan pumpussa joku kalvo, joka voisi olla rikki? Näyttää olevan joku pyöreä kohta perässä.ruiskutuspumpussa on alipainesäädin (pienehkö mötikkä pumpun päädyssä, yläosassa), tarkista että siihen tuleva putki ei ole poikki. Jos ei poikki, voi säätimen kalvo olla puhki. Kalvo pitäisi sitten uusia...
Täältä en osaa sanoa, pitääkö pumppu irrottaa vai ei. Pitäisi nähdä... On kauan siitä kun olin tuollaisten kanssa missään tekemisissä.
Jos pumpun irrottaa, pitää ehdottomasti tulpata kaikki kaasuöljyliitokset niin, ettei yhtään ainoaa pölyhiukkasta pääse systeemiin. Kiinnityksen jälkeen tarkka ruiskutuksen ajoitus. Kannattaa antaa sellaisen kaverin tehdä, joka osaa, ettei tule turhan kallista sutta.- Sormi suussa
sitroen kirjoitti:
ruiskutuspumpussa on alipainesäädin (pienehkö mötikkä pumpun päädyssä, yläosassa), tarkista että siihen tuleva putki ei ole poikki. Jos ei poikki, voi säätimen kalvo olla puhki. Kalvo pitäisi sitten uusia...
Täältä en osaa sanoa, pitääkö pumppu irrottaa vai ei. Pitäisi nähdä... On kauan siitä kun olin tuollaisten kanssa missään tekemisissä.
Jos pumpun irrottaa, pitää ehdottomasti tulpata kaikki kaasuöljyliitokset niin, ettei yhtään ainoaa pölyhiukkasta pääse systeemiin. Kiinnityksen jälkeen tarkka ruiskutuksen ajoitus. Kannattaa antaa sellaisen kaverin tehdä, joka osaa, ettei tule turhan kallista sutta.Joo, päässä oli se alipainesäädin, jonka uskalsimme avata ja sieltä löytyi rikkinäinen kalvo. Meille kerrottiin, että kalvo ei aiheuta mainittua vikaa, kierrokset täysillä, vaan joku on jumittunut. Mutta se selviää varmaan kun saamme uuden kalvon pumppuun. Pumppua ei tarvinnut irroittaa.
Huomenna yritämme löytää uutta tilalle. Jos joku tietää mistä voisi kysellä, ottaisimme tietoa vastaan. - imusarjassa
Sormi suussa kirjoitti:
Joo, päässä oli se alipainesäädin, jonka uskalsimme avata ja sieltä löytyi rikkinäinen kalvo. Meille kerrottiin, että kalvo ei aiheuta mainittua vikaa, kierrokset täysillä, vaan joku on jumittunut. Mutta se selviää varmaan kun saamme uuden kalvon pumppuun. Pumppua ei tarvinnut irroittaa.
Huomenna yritämme löytää uutta tilalle. Jos joku tietää mistä voisi kysellä, ottaisimme tietoa vastaan.ei se kierroksia hirveästi nosta jos
kalvo rikki, mustaa,harmaata savua tulee
reilusti, ettei se ilmaläppä olis aukiasennosa?
sehän fergusa on se vivusto semmonen häkkyrä.
eli täyskaasulla kokoajan? vipu poikki?
jumissa? jos läppä on joutokäyntiasennossa
nii ei se ilmaa niin paljo saa että kierrokset
ryöstääntys. - Dieselasentaja
Sormi suussa kirjoitti:
Joo, päässä oli se alipainesäädin, jonka uskalsimme avata ja sieltä löytyi rikkinäinen kalvo. Meille kerrottiin, että kalvo ei aiheuta mainittua vikaa, kierrokset täysillä, vaan joku on jumittunut. Mutta se selviää varmaan kun saamme uuden kalvon pumppuun. Pumppua ei tarvinnut irroittaa.
Huomenna yritämme löytää uutta tilalle. Jos joku tietää mistä voisi kysellä, ottaisimme tietoa vastaan.Kerroppa pumpun tyyppi ja valmistaja
Todennäköisesti CAV Tyyppikilvestä
Kalvo varmaankin löydetään
Alipainesääteisellä ruiskutuspumpulla oleva kone
ryntää jos vuoto kalvossa on riittävän suuri.
Pienempi vuoto kalvossa tai alipainepuolella yleensä nostaa Max kierroslukua kaasu pohjassa.
Myös savutusta on koska kierroksia muutettaessa pienempään suuntaan
säätötanko ei seuraa riittävän nopeasti imusarjassa olevan kaasuläpän asentoa.
Huomattavaa on että näissä dieselkorjaamo säätää
säätimestä vaan alueen jolla tilanne voidaan hallita imusarjassa olevilla säätöruuveilla.
Siis joutokäyntinopeus ja max kierrosluku ilman kuormaa säädetään kaasuläpän rajoitinruuveista imusarjassa valmistajan arvoihin.
Joissakin on myös joutokäynnin vaimennukseen eri systeemejä säätimessä pumpulla.
Kaasuläpän akselin ja muut kulumat kaasuläpässä
häiritsevät säätimen toimintaa näissä rakenteissa. Näppärä sorvari kyllä uusii akselin ja tekee siihen puslat vaikka osia ei saiskaan. Täydellistä kurkkuryhmää voi tietysti
myös kysellä.
Pienet kulumat näissä ei kyllä normaalikäyttöä
paljon haittaa. - Dieselasentaja
Sormi suussa kirjoitti:
Joo, päässä oli se alipainesäädin, jonka uskalsimme avata ja sieltä löytyi rikkinäinen kalvo. Meille kerrottiin, että kalvo ei aiheuta mainittua vikaa, kierrokset täysillä, vaan joku on jumittunut. Mutta se selviää varmaan kun saamme uuden kalvon pumppuun. Pumppua ei tarvinnut irroittaa.
Huomenna yritämme löytää uutta tilalle. Jos joku tietää mistä voisi kysellä, ottaisimme tietoa vastaan.Koeta kumminkin liikuttaa käsin säätötankoa siitä pisteestä josta kalvon irroitit että se liikkuu vapaasti ja kevyesti pumpun pituusakselin
suuntaisesti ennenkuin asennat uutta kalvoa paikalleen Ellei, asia kokonaan toinen - Lapinmies1
sitroen kirjoitti:
ruiskutuspumpussa on alipainesäädin (pienehkö mötikkä pumpun päädyssä, yläosassa), tarkista että siihen tuleva putki ei ole poikki. Jos ei poikki, voi säätimen kalvo olla puhki. Kalvo pitäisi sitten uusia...
Täältä en osaa sanoa, pitääkö pumppu irrottaa vai ei. Pitäisi nähdä... On kauan siitä kun olin tuollaisten kanssa missään tekemisissä.
Jos pumpun irrottaa, pitää ehdottomasti tulpata kaikki kaasuöljyliitokset niin, ettei yhtään ainoaa pölyhiukkasta pääse systeemiin. Kiinnityksen jälkeen tarkka ruiskutuksen ajoitus. Kannattaa antaa sellaisen kaverin tehdä, joka osaa, ettei tule turhan kallista sutta.Yleensä tuon kaltainen vika on dieselpumpussa. Mutta yhtenä seikkana voisi tarkistaa, onko jakopään kierroluvun säätäjä palasina. Sitten tämä laite ei toimi ja kierrokset ovat mitä sattuu.
- finnbulli
tyyppi.
Rynttäämisvaara on olemassa,että olkaa varovaisia. - Sormi suussa
Fergu hyrrää taas normaalisti. Kalvo uusittu ja todennäköisesti syy ylikierroksiin oli jumiin jäänyt mäntä, joka oli kalvon takana. Mäntä irroitettu ja puhdistettu, kalvokin löydettiin, alkuperäinen varaosa. Sen jälkeen kone toiminut loistavasti.
Yksi kysymys vielä askarruttaa. Syöttöpumpun alaosassa on siipimutterin tapainen hana, josta voi päästää pois öljyä, jota kai pitäisi olla pumpun liikkuvien osien huviksi. Sitä kai lisätään syöttöpumpun huohotinputken kautta. Epäselvää on nyt se, minkä verran sinne pitäisi sitä öljyä laittaa? Tuleeko se jostakin ylimäärä pois?- Joka on
Hanan yläpuolella. Siis luukusta lisätään öljyä n.puoli desiä sen jälkeen, kun hanasta on laskettu löpöllä laimentunut öljy pois.
- Sormi suussa
Joka on kirjoitti:
Hanan yläpuolella. Siis luukusta lisätään öljyä n.puoli desiä sen jälkeen, kun hanasta on laskettu löpöllä laimentunut öljy pois.
Nyt tuli selväksi tuo öljyn lisääminenkin ja määrä ja miksi se pitää poistaa ensin. Kiitoksia tiedoista. Fergu toimii nyt hyvin, käy tasaisesti ja voimaa riittää.
- TEF-20
>>Sitä kai lisätään syöttöpumpun huohotinputken kautta
- Tef-20
kORJAAMOKÄSIKIRJA, 2 versiota
http://www.1260engineer.com/media/Blog folder/TE20.pdf
Tässä on kaikki täyttötilavuudet öljyille yms.
http://somemanuals.com/FERGUSON,TE20,IJEDCGH.PDF
http://old20tractorparts.com/7-ferguson - Konidoktori
Jahas, oliko tuo imuttelija asiallinen kommentti? Oli joskus 70-luvun dieselmesessä, 240D, ryntäysvika eli kierrokset kaahasivat ylös tyhjäkäynnillä. Syöttöpumpun kalvossa oli repeämä, kalvon vaihto ja taas pelasi kuin unelma. Itselläkin tuli TEF 20:een tuo kierrosten nousuvika ja heti tuli epäilys kalvon hajoamisesta. Se miksi kalvo olisi hajonnut taasen mietityttää. Pakkosyöttö on pitkään ollut jotenkin jumissa. Tietääkö joku konemies voiko koko ajan päällä oleva pakkosyöttö rikkoa kalvon?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2097199
- 594692
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434594- 733322
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161975- 301758
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗261737Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹411600- 341499
- 1431277