Ferguson 20

Sormi suussa

Olisiko kellään antaa vinkkiä mikä on vialla kun diesel-moottori käy täysillä kierroksilla vaikka kaasuvipu näyttää olevan liikkuva ja tyhjäkäyntiasennossa? Moottori tuntuu hajoavan kun se käy niin suurilla kierroksilla, joten sitä ei uskalla käyttää kuin pienen hetken.

Etsiäkö syytä siitä joka syöttää polttoainetta sylintereihin vai jostakin muusta? Kyseessä on museotraktori, Ferguson 20.

16

5937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a) polttoaineen syöttö täysillä. Siihen taas useita mahdollisuuksia, mitä voi olla jumissa.
      b) moottori saa (voitelu)öljyä ja käy sillä. Millä saat sammumaan ja minkä väristä savu?
      c) provo.

      • Sormi suussa

        Koneen saa sammumaan sammutusvivusta, sammuu heti. Savuttaa kun käy täysillä kierroksilla. Savu on tummaa.

        Jos vika on syöttöpumpussa, tiedätkö voiko sen irroittaa ja lähettää jonnekin korjaamolle? Vai meneekö ajoitukset sekaisin jos irroittaa koko pumpun?

        Onkohan pumpussa joku kalvo, joka voisi olla rikki? Näyttää olevan joku pyöreä kohta perässä.


      • juuri kalvo
        Sormi suussa kirjoitti:

        Koneen saa sammumaan sammutusvivusta, sammuu heti. Savuttaa kun käy täysillä kierroksilla. Savu on tummaa.

        Jos vika on syöttöpumpussa, tiedätkö voiko sen irroittaa ja lähettää jonnekin korjaamolle? Vai meneekö ajoitukset sekaisin jos irroittaa koko pumpun?

        Onkohan pumpussa joku kalvo, joka voisi olla rikki? Näyttää olevan joku pyöreä kohta perässä.

        josta mainitsit on se ongelman ydin. Joskus aikanaan Fordson Majorissa oli muistaakseni samanlaista vikaa syöttöpumpuissa. Ota yhteyttä ensin johonkin pumppufirmaan ja kerro ongelmasi, apu saattaa löytyä helpommin kuin arvaatkaan. Älä lähde irrottamaan ainakaan vielä sitä pumppu.


      • Sormi suussa kirjoitti:

        Koneen saa sammumaan sammutusvivusta, sammuu heti. Savuttaa kun käy täysillä kierroksilla. Savu on tummaa.

        Jos vika on syöttöpumpussa, tiedätkö voiko sen irroittaa ja lähettää jonnekin korjaamolle? Vai meneekö ajoitukset sekaisin jos irroittaa koko pumpun?

        Onkohan pumpussa joku kalvo, joka voisi olla rikki? Näyttää olevan joku pyöreä kohta perässä.

        ruiskutuspumpussa on alipainesäädin (pienehkö mötikkä pumpun päädyssä, yläosassa), tarkista että siihen tuleva putki ei ole poikki. Jos ei poikki, voi säätimen kalvo olla puhki. Kalvo pitäisi sitten uusia...

        Täältä en osaa sanoa, pitääkö pumppu irrottaa vai ei. Pitäisi nähdä... On kauan siitä kun olin tuollaisten kanssa missään tekemisissä.

        Jos pumpun irrottaa, pitää ehdottomasti tulpata kaikki kaasuöljyliitokset niin, ettei yhtään ainoaa pölyhiukkasta pääse systeemiin. Kiinnityksen jälkeen tarkka ruiskutuksen ajoitus. Kannattaa antaa sellaisen kaverin tehdä, joka osaa, ettei tule turhan kallista sutta.


      • Sormi suussa
        sitroen kirjoitti:

        ruiskutuspumpussa on alipainesäädin (pienehkö mötikkä pumpun päädyssä, yläosassa), tarkista että siihen tuleva putki ei ole poikki. Jos ei poikki, voi säätimen kalvo olla puhki. Kalvo pitäisi sitten uusia...

        Täältä en osaa sanoa, pitääkö pumppu irrottaa vai ei. Pitäisi nähdä... On kauan siitä kun olin tuollaisten kanssa missään tekemisissä.

        Jos pumpun irrottaa, pitää ehdottomasti tulpata kaikki kaasuöljyliitokset niin, ettei yhtään ainoaa pölyhiukkasta pääse systeemiin. Kiinnityksen jälkeen tarkka ruiskutuksen ajoitus. Kannattaa antaa sellaisen kaverin tehdä, joka osaa, ettei tule turhan kallista sutta.

        Joo, päässä oli se alipainesäädin, jonka uskalsimme avata ja sieltä löytyi rikkinäinen kalvo. Meille kerrottiin, että kalvo ei aiheuta mainittua vikaa, kierrokset täysillä, vaan joku on jumittunut. Mutta se selviää varmaan kun saamme uuden kalvon pumppuun. Pumppua ei tarvinnut irroittaa.

        Huomenna yritämme löytää uutta tilalle. Jos joku tietää mistä voisi kysellä, ottaisimme tietoa vastaan.


      • imusarjassa
        Sormi suussa kirjoitti:

        Joo, päässä oli se alipainesäädin, jonka uskalsimme avata ja sieltä löytyi rikkinäinen kalvo. Meille kerrottiin, että kalvo ei aiheuta mainittua vikaa, kierrokset täysillä, vaan joku on jumittunut. Mutta se selviää varmaan kun saamme uuden kalvon pumppuun. Pumppua ei tarvinnut irroittaa.

        Huomenna yritämme löytää uutta tilalle. Jos joku tietää mistä voisi kysellä, ottaisimme tietoa vastaan.

        ei se kierroksia hirveästi nosta jos
        kalvo rikki, mustaa,harmaata savua tulee
        reilusti, ettei se ilmaläppä olis aukiasennosa?
        sehän fergusa on se vivusto semmonen häkkyrä.
        eli täyskaasulla kokoajan? vipu poikki?
        jumissa? jos läppä on joutokäyntiasennossa
        nii ei se ilmaa niin paljo saa että kierrokset
        ryöstääntys.


      • Dieselasentaja
        Sormi suussa kirjoitti:

        Joo, päässä oli se alipainesäädin, jonka uskalsimme avata ja sieltä löytyi rikkinäinen kalvo. Meille kerrottiin, että kalvo ei aiheuta mainittua vikaa, kierrokset täysillä, vaan joku on jumittunut. Mutta se selviää varmaan kun saamme uuden kalvon pumppuun. Pumppua ei tarvinnut irroittaa.

        Huomenna yritämme löytää uutta tilalle. Jos joku tietää mistä voisi kysellä, ottaisimme tietoa vastaan.

        Kerroppa pumpun tyyppi ja valmistaja
        Todennäköisesti CAV Tyyppikilvestä

        Kalvo varmaankin löydetään

        Alipainesääteisellä ruiskutuspumpulla oleva kone
        ryntää jos vuoto kalvossa on riittävän suuri.
        Pienempi vuoto kalvossa tai alipainepuolella yleensä nostaa Max kierroslukua kaasu pohjassa.
        Myös savutusta on koska kierroksia muutettaessa pienempään suuntaan
        säätötanko ei seuraa riittävän nopeasti imusarjassa olevan kaasuläpän asentoa.

        Huomattavaa on että näissä dieselkorjaamo säätää
        säätimestä vaan alueen jolla tilanne voidaan hallita imusarjassa olevilla säätöruuveilla.
        Siis joutokäyntinopeus ja max kierrosluku ilman kuormaa säädetään kaasuläpän rajoitinruuveista imusarjassa valmistajan arvoihin.
        Joissakin on myös joutokäynnin vaimennukseen eri systeemejä säätimessä pumpulla.
        Kaasuläpän akselin ja muut kulumat kaasuläpässä
        häiritsevät säätimen toimintaa näissä rakenteissa. Näppärä sorvari kyllä uusii akselin ja tekee siihen puslat vaikka osia ei saiskaan. Täydellistä kurkkuryhmää voi tietysti
        myös kysellä.

        Pienet kulumat näissä ei kyllä normaalikäyttöä
        paljon haittaa.


      • Dieselasentaja
        Sormi suussa kirjoitti:

        Joo, päässä oli se alipainesäädin, jonka uskalsimme avata ja sieltä löytyi rikkinäinen kalvo. Meille kerrottiin, että kalvo ei aiheuta mainittua vikaa, kierrokset täysillä, vaan joku on jumittunut. Mutta se selviää varmaan kun saamme uuden kalvon pumppuun. Pumppua ei tarvinnut irroittaa.

        Huomenna yritämme löytää uutta tilalle. Jos joku tietää mistä voisi kysellä, ottaisimme tietoa vastaan.

        Koeta kumminkin liikuttaa käsin säätötankoa siitä pisteestä josta kalvon irroitit että se liikkuu vapaasti ja kevyesti pumpun pituusakselin
        suuntaisesti ennenkuin asennat uutta kalvoa paikalleen Ellei, asia kokonaan toinen


      • Lapinmies1
        sitroen kirjoitti:

        ruiskutuspumpussa on alipainesäädin (pienehkö mötikkä pumpun päädyssä, yläosassa), tarkista että siihen tuleva putki ei ole poikki. Jos ei poikki, voi säätimen kalvo olla puhki. Kalvo pitäisi sitten uusia...

        Täältä en osaa sanoa, pitääkö pumppu irrottaa vai ei. Pitäisi nähdä... On kauan siitä kun olin tuollaisten kanssa missään tekemisissä.

        Jos pumpun irrottaa, pitää ehdottomasti tulpata kaikki kaasuöljyliitokset niin, ettei yhtään ainoaa pölyhiukkasta pääse systeemiin. Kiinnityksen jälkeen tarkka ruiskutuksen ajoitus. Kannattaa antaa sellaisen kaverin tehdä, joka osaa, ettei tule turhan kallista sutta.

        Yleensä tuon kaltainen vika on dieselpumpussa. Mutta yhtenä seikkana voisi tarkistaa, onko jakopään kierroluvun säätäjä palasina. Sitten tämä laite ei toimi ja kierrokset ovat mitä sattuu.


    • finnbulli

      tyyppi.
      Rynttäämisvaara on olemassa,että olkaa varovaisia.

    • Sormi suussa

      Fergu hyrrää taas normaalisti. Kalvo uusittu ja todennäköisesti syy ylikierroksiin oli jumiin jäänyt mäntä, joka oli kalvon takana. Mäntä irroitettu ja puhdistettu, kalvokin löydettiin, alkuperäinen varaosa. Sen jälkeen kone toiminut loistavasti.

      Yksi kysymys vielä askarruttaa. Syöttöpumpun alaosassa on siipimutterin tapainen hana, josta voi päästää pois öljyä, jota kai pitäisi olla pumpun liikkuvien osien huviksi. Sitä kai lisätään syöttöpumpun huohotinputken kautta. Epäselvää on nyt se, minkä verran sinne pitäisi sitä öljyä laittaa? Tuleeko se jostakin ylimäärä pois?

      • Joka on

        Hanan yläpuolella. Siis luukusta lisätään öljyä n.puoli desiä sen jälkeen, kun hanasta on laskettu löpöllä laimentunut öljy pois.


      • Sormi suussa
        Joka on kirjoitti:

        Hanan yläpuolella. Siis luukusta lisätään öljyä n.puoli desiä sen jälkeen, kun hanasta on laskettu löpöllä laimentunut öljy pois.

        Nyt tuli selväksi tuo öljyn lisääminenkin ja määrä ja miksi se pitää poistaa ensin. Kiitoksia tiedoista. Fergu toimii nyt hyvin, käy tasaisesti ja voimaa riittää.


    • TEF-20

      >>Sitä kai lisätään syöttöpumpun huohotinputken kautta

    • Tef-20
    • Konidoktori

      Jahas, oliko tuo imuttelija asiallinen kommentti? Oli joskus 70-luvun dieselmesessä, 240D, ryntäysvika eli kierrokset kaahasivat ylös tyhjäkäynnillä. Syöttöpumpun kalvossa oli repeämä, kalvon vaihto ja taas pelasi kuin unelma. Itselläkin tuli TEF 20:een tuo kierrosten nousuvika ja heti tuli epäilys kalvon hajoamisesta. Se miksi kalvo olisi hajonnut taasen mietityttää. Pakkosyöttö on pitkään ollut jotenkin jumissa. Tietääkö joku konemies voiko koko ajan päällä oleva pakkosyöttö rikkoa kalvon?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      209
      7199
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4692
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4594
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      73
      3322
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1975
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      30
      1758
    7. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      26
      1737
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      41
      1600
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1499
    10. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1277
    Aihe