maksa-arvoista kysymys

palutetta pliis

Kävin testauttaan maksa-arvoni ja tänään soitti lääkäri mulle huolestuneena arvoista.

Mulla s-alat 363 ku sais miehellä olla max 60. S-asat 417, max sais olla n. 50. S-GT oli peräti 676 ku max arvo n.80.

Onks kellään vastaavia ollu ja onko merkki maksakirroosista? Voiko palautua normaaliksi, lekuri sanoi et voi olla jo pysyviäkin vaurioita joita juomattomuus ei poista. Lääkäri käski ottaa yhteyden a-klinikkaan johon sainkin ajan? Miten A-klinikka auttaa potilasta?onko sama asia kuin aa-kerho?3 kk päästä seurantamittaus maksalle. Nyt alkoi sit tipaton kausi. Kertokaa miten teille on käynyt jos on näin suurista arvoista kysymys. Lääkäri oli erityisesti S-alat arvosta tosi huolestunut (=pitkän ajan maksa-arvo kait).

44

37427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • G.Pula-aho....

      S-GT oli peräti 676 ku max arvo n.80.

      Gt-arvo kertoo runsaasta ja pitäaikaisesta juomisesta. Itsehän tiedät.

      • elinsiirrokas

        Kaikki krooniset maksasairaudet johtavat yleensä kirroosiin. Siihen saattaa ainoana hoitomuotona olla elinsiirto. Tosin siihen on alkoholimaksapotilaalla omat kriteerit siirtoon pääsyssä. Itselläni on ollut pitkäaikainen maksasairaus, joka johti kirroosiin ja lopulta maksansiirtoon. Aiheuttaja ei ole kyllä ollut alkoholi. Nuo arvosi ovat todella korkeat ja pahaa pelkään että alkoholi on jo tehnyt tehtävänsä. Toivottavasti jaksat olla juomatta. Alkoholi ainakin pahentaa entisestään tilannetta ja lopun voi sitten vain arvata. Tosin tuo Gt-arvo kertoo pitkästä juomisesta, mutta se on koholla myös muissakin maksasairauksissa joissa ei alkoholilla ole tekemistä.


    • elinsiirrokas

      Täältä voit löytää aiheesta jotain asiantuntija-artikkeleita. Järjestö on myös maksapotilaille www.musili.fi
      Etsi maksa-aihisia artikkeleita linkistä sivulta; Elinehtolehti/juttuarkisto.

    • aika

      Arvot on niin korkealla, että ehdoton raittius ja elämää vielä jäljellä. A-klinikka auttaa vieroitusoireisiin ja ehkä antaa terapiaa, AA on tukiryhmä, sieltä voi löytää raittiuden, ei siellä ole lääketieteellistä apua ja noilla arvoilla ei mikään pilleri auta. Raittiina voi olla pitkäkin elämä edessä.

    • Litrahuuli.

      Maksa-asiaan puuttumatta, lääkäri patisti Sinua A-klinikalle, jotta voit siellä neuvotella Sinulle sopivasta toimintamuodosta. Mahdollisuuksina on avohoito päivittäisine käynteineen, jolloin saa ilmaiseksi rauhoittavat ja nukahtamislääkkeet, tai katko, jonne kannattaa pyrkiä vain, jos ei saa putkea poikki millään. A-klinikalla saa opastusta myös eri laitoshoitomahdollisuuksista. Infoa saa myös AA:n toiminnasta ja kokoontumisista.
      A-klinikka on siis erillinen kuntien, A-killan ja eri rahoittajien ylläpitämä klinikkaverkosto hoitajineen, terapeutteineneen ja lääkäreineen. Sen tarkoitus on ensiapu juomistaan lopettavalle. Apua tulee vain selvälle. Heidän kauttaan voi mennä täydessä seipäässä katkolle, mutta sielläkin tropit tulee vasta selvittyä.
      AA on vapaaehtoisorganisaatio, jonka tarkoitus on ryhmissä toisiaan tukien ylläpitää alkavaa, tai jo saavutettua raittiutta.

    • Teurastaja Kärkinen

      Kuolet jos jatkat.

      • minä????

        Olen nyt arvolta 5 vuotta juonut miltei joka päivä 2 ploa makeaa valkoviiniä iltaisin, noin klo 19-21 välillä. Humallun hetkeksi. Usein nukahdan tuolloin (klo 21) ja olen sitten taas aamulla kuin ei mitään. Joskus, jos aloitan vaikkapa klo 18 humallun enemmän....hmm ja tällöin kaipaisin vielä lisää. Kuitenkin kun esim uudeksi vuodeksi varasin tuon 3 ploa, niin en kuitenkaan pystynyt sitä juomaan, vaan nukahdin taas klo 21, mutta heräsin selvänä 23.30 katselin raketin ja join kolmannen pullon sen jälkeen ja taas olin aamulla ihan freesi.

        Ei koskaan sunnuntaisin.

        En ikinä juo sunnuntaisin alkkoholia. Samaten, jos vietan iltaa ulkona ystävien seurassa, olen aina autolla, enkä ota viinaa. On niin hauskaa kun edes joskus harvoin on ystäven kanssa jotain toimintaa.

        Vaikka olen juonut paljon, niin se juominen on minulle ikään kuin työ, Urakka, josta minun pitää selvitä. Ne päivät kun en juo ovat vapaapäiviä.

        Tiedän tuhoavani elimistöäni. Ihoni kärsii jatkuvasta nestehukasta. Vanhenen.
        Tämä on minulle jonkinlainen protesti. Ketä vastaanko? Sekään ei ole minulle ihan selvinnyt. Mutta KOKO MAAILMA on minua vastaan.

        Olen tunnettu siitä, että olen huumorintajuinen ja myötätuntoinen ihminen. Miksi siis koen koko ajan olevani EI_TOIVOTTU? Ystäväpiirini koostuu ihmisistä 25 v- 55 v. Nuorin ystävä on uusin, mutta ehdottomasti aito ystävä, vaikka voisi olla tyttäreni.

        Yleensä en käy missään. Olen aina kotona tai töissä. Onneksi nykyinen työni mahdollistaa sen, ettei minun ole pakko koko päivänä lähteä kodistani mihinkään. Ainut syy, että lähden ip on mieheni, joka silloin tulee kotiin. Haluan olla poissa niinä tunteina, jotka hän kotona viettää.

        Maksanarvoni ja muut semmoiset jutut on tutkittu lukemattomia kertoja. Kärsin ainoastaan korkeasta kolestroolista, johon itse halusin lääkityksen, vaikkei se vielä ihan olisi ollut lääketieteellisesti välttämätön. Kumminkin sukuni naiset ovat kuolleet aivoverisuonten katkeamisiin, verenpainetauteihin, sokeritauteihin jne. joten ajattelin ennaltaehkäistä. Lääkitys ei ole kallis.
        Mutta tämä pakonomainen 2 plo viiniä/ilta on alkanut huolestuttaa minua.
        Kokeilin aikanaa nukahduslääkkeitä. Kun sisätautilääkärini kuuli, että käytän Tenoksia, hän varoitti minua ennenaikaisesta dementiasta ja määräsi Remironia, johon ei jää koukkuun. No. Ei jää. Ekan tabletin jälkeen olin 2 vrk ihan taju pois. sitten osallistuin päihdetutkimukseen ja siellä lääkäri sanoi, että Remiron on hyvä, kunhan totuta itsesi siihen #muru" kerrallaan. Niin tein. Kun lääkkeet loppu, en niitä enää kaivannut. 2 plo Omppua ajaa saman asian.

        Kärsin keskivartalolihavuudesta. En syö juuri mitään. Juon vain ne Omput. Minulle on tehty mahapantaleikkaus, joten mahaani ei kahta nakkimakkaraa enempää mahdukaan kerralla. Niistäkin toisen oksennan, jos erehdyn syömään liian äkkiä.

        Käyn päivittäin työssä. Johdan yritystä, jonka kattaa koko läänin. Teen tulosta. Olen ihan ihmisen näköinen ja siisti ja hyväntuoksuinen. Kukaan ei tiedä, että juon iltaisin kaksi plo Omppua nukahtaakseni. Mieheni epäilee jotain, mutta ei paljoa puhella, joten hänestä ei ole väliä.

        En koe tarvitsevani AA:ta, sillä kun on minulla on tekemistä, josta nautin, en edes harkitse viininjuontia.

        Pelkään lähteä työstä kotiin, ellei kassissani ole tuota "annosta". Tulen tarvittaessa mainiosti toimeen ilman sitä, mutta EN HALUA! Vihaan öitä, jotka kuluu horroksessa aina välillä heräillen ja kaiken maailman ahdistavat ajatukset vilahdellen. Haluan olla tajuton 6 h/Vrk. Onko se liikaa vaadittu?


      • kaipaisin apua
        minä???? kirjoitti:

        Olen nyt arvolta 5 vuotta juonut miltei joka päivä 2 ploa makeaa valkoviiniä iltaisin, noin klo 19-21 välillä. Humallun hetkeksi. Usein nukahdan tuolloin (klo 21) ja olen sitten taas aamulla kuin ei mitään. Joskus, jos aloitan vaikkapa klo 18 humallun enemmän....hmm ja tällöin kaipaisin vielä lisää. Kuitenkin kun esim uudeksi vuodeksi varasin tuon 3 ploa, niin en kuitenkaan pystynyt sitä juomaan, vaan nukahdin taas klo 21, mutta heräsin selvänä 23.30 katselin raketin ja join kolmannen pullon sen jälkeen ja taas olin aamulla ihan freesi.

        Ei koskaan sunnuntaisin.

        En ikinä juo sunnuntaisin alkkoholia. Samaten, jos vietan iltaa ulkona ystävien seurassa, olen aina autolla, enkä ota viinaa. On niin hauskaa kun edes joskus harvoin on ystäven kanssa jotain toimintaa.

        Vaikka olen juonut paljon, niin se juominen on minulle ikään kuin työ, Urakka, josta minun pitää selvitä. Ne päivät kun en juo ovat vapaapäiviä.

        Tiedän tuhoavani elimistöäni. Ihoni kärsii jatkuvasta nestehukasta. Vanhenen.
        Tämä on minulle jonkinlainen protesti. Ketä vastaanko? Sekään ei ole minulle ihan selvinnyt. Mutta KOKO MAAILMA on minua vastaan.

        Olen tunnettu siitä, että olen huumorintajuinen ja myötätuntoinen ihminen. Miksi siis koen koko ajan olevani EI_TOIVOTTU? Ystäväpiirini koostuu ihmisistä 25 v- 55 v. Nuorin ystävä on uusin, mutta ehdottomasti aito ystävä, vaikka voisi olla tyttäreni.

        Yleensä en käy missään. Olen aina kotona tai töissä. Onneksi nykyinen työni mahdollistaa sen, ettei minun ole pakko koko päivänä lähteä kodistani mihinkään. Ainut syy, että lähden ip on mieheni, joka silloin tulee kotiin. Haluan olla poissa niinä tunteina, jotka hän kotona viettää.

        Maksanarvoni ja muut semmoiset jutut on tutkittu lukemattomia kertoja. Kärsin ainoastaan korkeasta kolestroolista, johon itse halusin lääkityksen, vaikkei se vielä ihan olisi ollut lääketieteellisesti välttämätön. Kumminkin sukuni naiset ovat kuolleet aivoverisuonten katkeamisiin, verenpainetauteihin, sokeritauteihin jne. joten ajattelin ennaltaehkäistä. Lääkitys ei ole kallis.
        Mutta tämä pakonomainen 2 plo viiniä/ilta on alkanut huolestuttaa minua.
        Kokeilin aikanaa nukahduslääkkeitä. Kun sisätautilääkärini kuuli, että käytän Tenoksia, hän varoitti minua ennenaikaisesta dementiasta ja määräsi Remironia, johon ei jää koukkuun. No. Ei jää. Ekan tabletin jälkeen olin 2 vrk ihan taju pois. sitten osallistuin päihdetutkimukseen ja siellä lääkäri sanoi, että Remiron on hyvä, kunhan totuta itsesi siihen #muru" kerrallaan. Niin tein. Kun lääkkeet loppu, en niitä enää kaivannut. 2 plo Omppua ajaa saman asian.

        Kärsin keskivartalolihavuudesta. En syö juuri mitään. Juon vain ne Omput. Minulle on tehty mahapantaleikkaus, joten mahaani ei kahta nakkimakkaraa enempää mahdukaan kerralla. Niistäkin toisen oksennan, jos erehdyn syömään liian äkkiä.

        Käyn päivittäin työssä. Johdan yritystä, jonka kattaa koko läänin. Teen tulosta. Olen ihan ihmisen näköinen ja siisti ja hyväntuoksuinen. Kukaan ei tiedä, että juon iltaisin kaksi plo Omppua nukahtaakseni. Mieheni epäilee jotain, mutta ei paljoa puhella, joten hänestä ei ole väliä.

        En koe tarvitsevani AA:ta, sillä kun on minulla on tekemistä, josta nautin, en edes harkitse viininjuontia.

        Pelkään lähteä työstä kotiin, ellei kassissani ole tuota "annosta". Tulen tarvittaessa mainiosti toimeen ilman sitä, mutta EN HALUA! Vihaan öitä, jotka kuluu horroksessa aina välillä heräillen ja kaiken maailman ahdistavat ajatukset vilahdellen. Haluan olla tajuton 6 h/Vrk. Onko se liikaa vaadittu?

        siis apua!


      • kerota ajatuksiiaan?

      • Juntti-Mölli

        kuka on elämästä selvinnyt hengissä?

        Ja missä jengissä?

        Lue tuosta alta eukosta joka vetää kaks pulloo viinii illassa. Miks sen pitäisi jatkaa elämäänsä ja vielä selvin päin? Mainitse yksikin syy.


      • Litrahuuli.
        minä???? kirjoitti:

        Olen nyt arvolta 5 vuotta juonut miltei joka päivä 2 ploa makeaa valkoviiniä iltaisin, noin klo 19-21 välillä. Humallun hetkeksi. Usein nukahdan tuolloin (klo 21) ja olen sitten taas aamulla kuin ei mitään. Joskus, jos aloitan vaikkapa klo 18 humallun enemmän....hmm ja tällöin kaipaisin vielä lisää. Kuitenkin kun esim uudeksi vuodeksi varasin tuon 3 ploa, niin en kuitenkaan pystynyt sitä juomaan, vaan nukahdin taas klo 21, mutta heräsin selvänä 23.30 katselin raketin ja join kolmannen pullon sen jälkeen ja taas olin aamulla ihan freesi.

        Ei koskaan sunnuntaisin.

        En ikinä juo sunnuntaisin alkkoholia. Samaten, jos vietan iltaa ulkona ystävien seurassa, olen aina autolla, enkä ota viinaa. On niin hauskaa kun edes joskus harvoin on ystäven kanssa jotain toimintaa.

        Vaikka olen juonut paljon, niin se juominen on minulle ikään kuin työ, Urakka, josta minun pitää selvitä. Ne päivät kun en juo ovat vapaapäiviä.

        Tiedän tuhoavani elimistöäni. Ihoni kärsii jatkuvasta nestehukasta. Vanhenen.
        Tämä on minulle jonkinlainen protesti. Ketä vastaanko? Sekään ei ole minulle ihan selvinnyt. Mutta KOKO MAAILMA on minua vastaan.

        Olen tunnettu siitä, että olen huumorintajuinen ja myötätuntoinen ihminen. Miksi siis koen koko ajan olevani EI_TOIVOTTU? Ystäväpiirini koostuu ihmisistä 25 v- 55 v. Nuorin ystävä on uusin, mutta ehdottomasti aito ystävä, vaikka voisi olla tyttäreni.

        Yleensä en käy missään. Olen aina kotona tai töissä. Onneksi nykyinen työni mahdollistaa sen, ettei minun ole pakko koko päivänä lähteä kodistani mihinkään. Ainut syy, että lähden ip on mieheni, joka silloin tulee kotiin. Haluan olla poissa niinä tunteina, jotka hän kotona viettää.

        Maksanarvoni ja muut semmoiset jutut on tutkittu lukemattomia kertoja. Kärsin ainoastaan korkeasta kolestroolista, johon itse halusin lääkityksen, vaikkei se vielä ihan olisi ollut lääketieteellisesti välttämätön. Kumminkin sukuni naiset ovat kuolleet aivoverisuonten katkeamisiin, verenpainetauteihin, sokeritauteihin jne. joten ajattelin ennaltaehkäistä. Lääkitys ei ole kallis.
        Mutta tämä pakonomainen 2 plo viiniä/ilta on alkanut huolestuttaa minua.
        Kokeilin aikanaa nukahduslääkkeitä. Kun sisätautilääkärini kuuli, että käytän Tenoksia, hän varoitti minua ennenaikaisesta dementiasta ja määräsi Remironia, johon ei jää koukkuun. No. Ei jää. Ekan tabletin jälkeen olin 2 vrk ihan taju pois. sitten osallistuin päihdetutkimukseen ja siellä lääkäri sanoi, että Remiron on hyvä, kunhan totuta itsesi siihen #muru" kerrallaan. Niin tein. Kun lääkkeet loppu, en niitä enää kaivannut. 2 plo Omppua ajaa saman asian.

        Kärsin keskivartalolihavuudesta. En syö juuri mitään. Juon vain ne Omput. Minulle on tehty mahapantaleikkaus, joten mahaani ei kahta nakkimakkaraa enempää mahdukaan kerralla. Niistäkin toisen oksennan, jos erehdyn syömään liian äkkiä.

        Käyn päivittäin työssä. Johdan yritystä, jonka kattaa koko läänin. Teen tulosta. Olen ihan ihmisen näköinen ja siisti ja hyväntuoksuinen. Kukaan ei tiedä, että juon iltaisin kaksi plo Omppua nukahtaakseni. Mieheni epäilee jotain, mutta ei paljoa puhella, joten hänestä ei ole väliä.

        En koe tarvitsevani AA:ta, sillä kun on minulla on tekemistä, josta nautin, en edes harkitse viininjuontia.

        Pelkään lähteä työstä kotiin, ellei kassissani ole tuota "annosta". Tulen tarvittaessa mainiosti toimeen ilman sitä, mutta EN HALUA! Vihaan öitä, jotka kuluu horroksessa aina välillä heräillen ja kaiken maailman ahdistavat ajatukset vilahdellen. Haluan olla tajuton 6 h/Vrk. Onko se liikaa vaadittu?

        Muutama ilmaisusi ovat mielestäni keskeisiä:
        "Mutta KOKO MAAILMA on minua vastaan."
        "...tunnettu siitä, että olen huumorintajuinen ja myötätuntoinen ihminen. Miksi siis koen koko ajan olevani EI TOIVOTTU?"
        Uusin ystäväsi on Sinua kymmeniä vuosia nuorempi. Lähes lapsen ikäisen ystävän kanssa tulee tietysti mukavasti juttuun, kun ei koe olevansa varttuneenmpien normioitavana.
        Asetat itsellesi liikaa vaatimuksia,ja haluaisit, että aivan kaikki pitäisivät Sinusta. Jos haluaa miellyttää aivan kaikkia ja yhtäaikaa - se on epätoivoinen tehtävä, koska joutuu näyttelijän rooliin jokaisen kanssa. Koet koko maailman olevan Sinua vastaan, koska luulet olevasi jatkuvasti toisten tarkkailtavana, jota todellakaan et ole.
        Sinun on päästävä eroon pyrkimyksestä miellyttää kaikkia, ja lopetettava pohtiminen, että mitähän ne muut minusta ajattelevat ja puhuvat?
        Sinun on perusteellisesti ymmärrettävä, että Sinulla on käytettävissä yksi ainoa elämä, ja se Sinun tulee käyttää juuri niin kuin itse haluat pohtimatta toisten ajatuksia Sinusta. Heillä on elettävänään oma elämä.
        Kun oivallat, että Sinulla on oikeus omankaltaiseen elämääsi ILMAN TOISTEN HYVÄKSYNTÄÄ, tarvitset lohtupulloja vähemmän.

        Käy lukemassa:
        http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/default.htm


      • ja ap.kysymyksen
        Juntti-Mölli kirjoitti:

        kuka on elämästä selvinnyt hengissä?

        Ja missä jengissä?

        Lue tuosta alta eukosta joka vetää kaks pulloo viinii illassa. Miks sen pitäisi jatkaa elämäänsä ja vielä selvin päin? Mainitse yksikin syy.

        kustannuksella. Olet nimimerkkisi mittainen.


      • Juntti-Mölli
        ja ap.kysymyksen kirjoitti:

        kustannuksella. Olet nimimerkkisi mittainen.

        mutta yritä vastata kysymykseeni vai etkö pysty?


      • Sirpa
        Juntti-Mölli kirjoitti:

        kuka on elämästä selvinnyt hengissä?

        Ja missä jengissä?

        Lue tuosta alta eukosta joka vetää kaks pulloo viinii illassa. Miks sen pitäisi jatkaa elämäänsä ja vielä selvin päin? Mainitse yksikin syy.

        Luulin haluavani kuolla. Eka kerralla kirjoitin jähyväiskirjeen lapsille. en kuitenkaan tehnyt mitään itselleni.

        Toisen kerran masennuksen ja itsesäälin vallattua minut todella, aloin itkien popsia unilääkkeitä. Onneksi ne olivat yksittäispakattuja. Myrkytysoireet ehtivät alkaa ennen kuin sain urakkani loppuun.
        Olo oli aivan järjettömän kamala. En pystynyt liikkumaan, rintakivut olivat mielettömät, olisin jo halunnut apua, mutta en kyennyt tekemään mitään pyytääkseni apua.
        No, tuosta kokemuksesta selvittyäni päätin, etten missään nimessä halua kuolla
        a) se sattuu ihan mielettömästi
        b) minulla on kolme ihanaa lasta, joille olen todella, todella tärkeä (tajusin sen vasta hölmöiltyäni itsesäälissä rypiessäni)
        c) haluan elää vielä omaakin elämääni.

        Viime mainittu on vain niin vaikea tavoite: noidankehä. On niin masentunut, ettei jaksa tehdä työtä päämäärän eteen.
        Kiitos muuten siitä yhdestä linkistä, jonka sain vastauspostissa. Tajuan että kärsin sekä kemiallisesta riippuvuudesta että vaikeasta masennuksesta.

        Jotain minun on tehtävä, tai muuten jonain päivänä en enää jaksa pukeutua ja meikata ja lähteä töihin, kauppaan tai ylipäätään edes postilaatikolle.

        Kotityöt tahtovat jäädä tekemättä. Minulle on suuri ponnistus pukeutua, lähteä töihin ja hoitaa työni hyvin. Mitään muuta en jaksa.

        Vastaisin Juntti-Möllille, että paras syy jatkaa elämää vieläpä selvin päin, on lapseni. Mutta toisaalta tähän alistettuun olotilaani on syynä juuri se, että olen aina ja kaikessa asettanut heidät etusijalle. Itse tulen tärkeysjärjestyksessä kaukana perässä. Ja se taas on lasten edun vastaista, sillä olemalla sairas, en jaksa panostaa heihin kuten pitäisi.

        Kiitoksia kuitenkin kaikille, että luitte hätähuutoni. Hassu, että asiasta voi kirjoittaa internettiin kaikkien luettavaksi, mutta terppakeskus-omalääkärille pienehköllä paikkakunnalla asiaa ei voi myöntää.

        Ehkä päivä vielä joskus paistaa risukasaankin.......?


      • Sirpa
        minä???? kirjoitti:

        Olen nyt arvolta 5 vuotta juonut miltei joka päivä 2 ploa makeaa valkoviiniä iltaisin, noin klo 19-21 välillä. Humallun hetkeksi. Usein nukahdan tuolloin (klo 21) ja olen sitten taas aamulla kuin ei mitään. Joskus, jos aloitan vaikkapa klo 18 humallun enemmän....hmm ja tällöin kaipaisin vielä lisää. Kuitenkin kun esim uudeksi vuodeksi varasin tuon 3 ploa, niin en kuitenkaan pystynyt sitä juomaan, vaan nukahdin taas klo 21, mutta heräsin selvänä 23.30 katselin raketin ja join kolmannen pullon sen jälkeen ja taas olin aamulla ihan freesi.

        Ei koskaan sunnuntaisin.

        En ikinä juo sunnuntaisin alkkoholia. Samaten, jos vietan iltaa ulkona ystävien seurassa, olen aina autolla, enkä ota viinaa. On niin hauskaa kun edes joskus harvoin on ystäven kanssa jotain toimintaa.

        Vaikka olen juonut paljon, niin se juominen on minulle ikään kuin työ, Urakka, josta minun pitää selvitä. Ne päivät kun en juo ovat vapaapäiviä.

        Tiedän tuhoavani elimistöäni. Ihoni kärsii jatkuvasta nestehukasta. Vanhenen.
        Tämä on minulle jonkinlainen protesti. Ketä vastaanko? Sekään ei ole minulle ihan selvinnyt. Mutta KOKO MAAILMA on minua vastaan.

        Olen tunnettu siitä, että olen huumorintajuinen ja myötätuntoinen ihminen. Miksi siis koen koko ajan olevani EI_TOIVOTTU? Ystäväpiirini koostuu ihmisistä 25 v- 55 v. Nuorin ystävä on uusin, mutta ehdottomasti aito ystävä, vaikka voisi olla tyttäreni.

        Yleensä en käy missään. Olen aina kotona tai töissä. Onneksi nykyinen työni mahdollistaa sen, ettei minun ole pakko koko päivänä lähteä kodistani mihinkään. Ainut syy, että lähden ip on mieheni, joka silloin tulee kotiin. Haluan olla poissa niinä tunteina, jotka hän kotona viettää.

        Maksanarvoni ja muut semmoiset jutut on tutkittu lukemattomia kertoja. Kärsin ainoastaan korkeasta kolestroolista, johon itse halusin lääkityksen, vaikkei se vielä ihan olisi ollut lääketieteellisesti välttämätön. Kumminkin sukuni naiset ovat kuolleet aivoverisuonten katkeamisiin, verenpainetauteihin, sokeritauteihin jne. joten ajattelin ennaltaehkäistä. Lääkitys ei ole kallis.
        Mutta tämä pakonomainen 2 plo viiniä/ilta on alkanut huolestuttaa minua.
        Kokeilin aikanaa nukahduslääkkeitä. Kun sisätautilääkärini kuuli, että käytän Tenoksia, hän varoitti minua ennenaikaisesta dementiasta ja määräsi Remironia, johon ei jää koukkuun. No. Ei jää. Ekan tabletin jälkeen olin 2 vrk ihan taju pois. sitten osallistuin päihdetutkimukseen ja siellä lääkäri sanoi, että Remiron on hyvä, kunhan totuta itsesi siihen #muru" kerrallaan. Niin tein. Kun lääkkeet loppu, en niitä enää kaivannut. 2 plo Omppua ajaa saman asian.

        Kärsin keskivartalolihavuudesta. En syö juuri mitään. Juon vain ne Omput. Minulle on tehty mahapantaleikkaus, joten mahaani ei kahta nakkimakkaraa enempää mahdukaan kerralla. Niistäkin toisen oksennan, jos erehdyn syömään liian äkkiä.

        Käyn päivittäin työssä. Johdan yritystä, jonka kattaa koko läänin. Teen tulosta. Olen ihan ihmisen näköinen ja siisti ja hyväntuoksuinen. Kukaan ei tiedä, että juon iltaisin kaksi plo Omppua nukahtaakseni. Mieheni epäilee jotain, mutta ei paljoa puhella, joten hänestä ei ole väliä.

        En koe tarvitsevani AA:ta, sillä kun on minulla on tekemistä, josta nautin, en edes harkitse viininjuontia.

        Pelkään lähteä työstä kotiin, ellei kassissani ole tuota "annosta". Tulen tarvittaessa mainiosti toimeen ilman sitä, mutta EN HALUA! Vihaan öitä, jotka kuluu horroksessa aina välillä heräillen ja kaiken maailman ahdistavat ajatukset vilahdellen. Haluan olla tajuton 6 h/Vrk. Onko se liikaa vaadittu?

        Joskus toistakymmentä vuotta sitten miellyin vermuuttiin Rosso tai Bianco kumpi vain kävi. sitten tuli valinta, että Bianco ja aina se Suomessa pullotettu tai Martin ei maistunut suomessa valmistettu.

        Nappailin sitä melko tiheään, kunnes vatsa sanoi STOP. Muutaman lasin jälkeen alkoi aivan hirvittävät vatsanpoltteet. Väkisin vaan piti yrittää juoda: Lazoa välillä ja kohta taas meni lasillinen, mutta kivut alkoivat uudelleen.

        Silloin oli pakko lopettaa se laji. Siirryin makeaan omanaviiniin.

        Lempimerkkini lopetettiin joku aika sitten, jonka jälkeen kokeilujen jälkeen löysin korvikkeen. Mutta tämä nykyinenkin laatu maistuu edelleen vaan korvikkeelta. Mutta olen oppinut sitä sietämään. Hetken jo ajattelin, ettei korviketta löydy! Jipii! ei maistu enää, ajattelin, mutta pakko vaan oli irvistellen jatkaa.

        Ihminen on kyllä tyhmä otus. Ainakin minä olen.

        Kirkkaita en voi sietää.

        Joskus vanhoina aikoina saatoin kapakassa juoda viskiä ja likööriä pikku pillillä! Enää ei menisi alas.

        Jos nykyisin joskus muualla kuin kotona juon jotain, niin pidättäydyn oluessa. Sitä en saa kiskottua niin paljoa, että menisi kontrolli.


    • Sirpa

      Mulle kävi ekan raskauden aikana niin, että maksanarvot meni jotenkin "vituralleen" ja passitus sairaalaan tuli suoraan siltä istumalta. Se oli kuitenkin raskaudesta johtuva juttu ja korjaantui itsestään sen jälkeen. Alkoholi ei ollut millään tavalla mukana kuviossa.

      Olen yrittänyt sen jälkeen seurata ko. arvoja, mutta mitään en niistä ymmärrä.

      elokuussa otetussa verinäytteessä lukee
      P-ALAT 20 viitearvo

      • Naltreksoni?

        Sen pitäisi auttaa alkuun. Ko. tabletin nappaamalla ei kuulemma tee mieli aloittaa koko juomista. Onko kokemuksia?


      • niin paljon kuin

        sielu sietää. Terapiaa se kirjoittaminenkin. Yksinäisyyttäsi tosin täällä virtuaalijuoppojen keskellä et korjaa. Nettituttu on vain ihmisen korvike.


    • nämä?

      S-GT TULOS 22 LAATU u/1 viitea 10-40
      S-ASAT TULOS 17 U/1 15-35
      S-ALAT 17 " 10-40
      S-CDT 0,7 LAATU % ALLE 1,3


      KIITOS!

      • Juntti-Mölli

        En ole ammatikseni terveydenhoitoalalla, mutta labratuloksia osaan tulkita sen verran, että ensin on testin nimi, sitten oma tuloksesi ja viimeisenä ns. normaaliarvot.

        Tulosten mukaan et ole alkoholin tai lääkkeiden pitkäaikais- (S-GT) etkä ongelmakäyttäjä (maksan entsyymit eli ASAT ja ALAT), koska kaikki arvot ovat oikein reippaasti alle hälytysrajan.

        Aikaisemmin joku mainitsi raskausajan kohonneista maksa-arvoista. Minulla on samanlainen kokemus ("lapsi" jo melkein kolmekyppinen!) odotusajalta eli ASAT ja ALAT huitelivat lähes kahtasataa. Häiriö loppui synnytykseen eikä alkoholinkäyttöä kielletty.

        Kohtuullisen alkoholin nauttimisen suosijana mainitsen vielä, että itse olen käyttänyt alkoholia viikottain (poislukien raskaus- ja imetysajat)vuodesta 1968 alkaen ja että maksa-arvoni ovat edelleen normaalit (ts. alle 30). Tosin suosin viinejä enkä pidä humalajuomisesta.


      • eka viestin kirjoittaja

        S-GT (glutamyylitransferaasi eli maksaentsyymi)
        naisilla saisi olla: 5-50 U/l, miehillä 5-80 ja sulla arvo 22, joten ok. Mulla vastaava arvo 676, mikä on paha!! Tämä muitaakseni kuvaa lyhyellä aikavälillä olevaa ryyppäämistä 1-6 kk kait ja paranee viitearvoihin n.2 kk ryyppäämättömyydellä kun maksa palautuu! Mulla oli pari vuotta sitten ko. arvo 140 ja kuukausi mittauksesta 92 ja lääkäri sanoi että arvo on menos hyvään suuntaan eli alas (olin silti vähän ton kk aikana olutta juonut mut kuitenkin aiemmasta vähentänyt, mut nyt aion pari kk olla juomatta 676-arvon takia!
        KUVAA MYÖS SAPPITEITTEN TILAA.Gammaglutamyylitransferaasi on hyvin herkkä, epäspesifi maksa-arvo, joka kuvastaa sekä solujen toimintaa että vauriota. S-GT voi olla koholla munuaistaudeissa ja COPD:ssa.


        S-ASAT ja S-ALAT alaniiniaminotransferaasi (s-alat), aspartaattiaminotransferaasi (s-asat).
        s-alat ja s- asat kuvaavat maksasolukon tilannetta, ärsytystä tai inflammatiota solukossa.
        Lääkäri on erityisen kiinnostunut S-ALAT-arvosta (tärkeä), kuvaa sun maksan vaurioitumisastetta tietääkseni pitkän ajan ryyppäämiseltä eli mittaa maksasi tilan kehittymistä vuosia taaksepäin eikä tule edes lopettamisella/kuukausien tauolla välttämättä viitearvoihin koskaan, mutta tietysti voi alentua, mutta ei käsittääkseni niin nopeasti läheskään kuin S-GT-arvo. S_ASAT naiset alle 35 U/l, miehet alle 50. Sulla 17 eli ei huolta, mulla 417 eli paha juttu!

        S-ALAT, naiset alle 35 U/l, miehet 10-70 U/l. Sulla tämä tärkeä arvo on 17 eli hyvä, mulla 363 U/l ja lääkäri oli ERITTÄIN HUOLISSAAN TÄSTÄ SANOI ETTÄ VOI OLLA JO PYSYVIÄ MUUTOKSIA JOTKA EI EES VÄLTTÄMÄTTÄ PALAUDU KOSKAAN VIITEARVOIHIN=ON JO MAKSA VAURIOITUNUT, a-KLINIKALLA MÄÄRÄSI JA VÄLITTÖMÄN 3 KK JUOMATTOMUUDEN UUSI MITTAUS JA SIT KATOTAAN!

        Asat/alat suhde on yleensä maksavauriossa < 1.

        S-CDT (desialotransferriini), viitearvo alle 5% ja sul vain 0.7% eli hyvä, mulla pari vuotta sitten eka mittaukses 7.1% ja kk siitä tipahti 6.2% sen jälkeen en oo mitannu.

        SULLA ON ASIAT HYVIN ! MÄ OLEN 40 V. MIES, NORMAALIPAINOINEN JA TÄHÄN ASTI OIKEASTAAN VAIN KESKIOLUTTA JUONUT: PÄIVITTÄIN VUOSIEN AJAN N. 57 TUOPPIA VIIKOLLA JA VIIKONLOPPUISIN 10-20 TUOPPIA, Pisimmät tauot ottamisessa vain 1-2 päivää ollut. Aina työpäivän jälkeen suoraan pubiin kavereita tapaan jne. Kotona en koskaan juo edes pussikaljaa, vain seurassa kun kaveritkin on pubis. Selvisikö nää arvot nyt edes vähän kysyjälle?Otin tietoa netistä kopioimalla mitä olen lukenut artikkeleista, mitä asiantuntijat kirjoittaneet. Pitäkäähän mulle peukkuja juomattomuudessa ja että saisin arvot kohdalleen ja ei ois pysyviä vaurioita. Maanantaina sit A-klinikalle, niin ja menetin muuten asian johdosta työnikin vaikka ei ollu huom./varoituksia alla 5v. työsuhde, kärähdin trukilla ajam. vanhat viinat oli ed. illalta vielä seur.pv klo 14.15.Maksa ei polta normaalisti ku on nois mun lukemis!!!Varokaa muutkin.


      • edellinen
        eka viestin kirjoittaja kirjoitti:

        S-GT (glutamyylitransferaasi eli maksaentsyymi)
        naisilla saisi olla: 5-50 U/l, miehillä 5-80 ja sulla arvo 22, joten ok. Mulla vastaava arvo 676, mikä on paha!! Tämä muitaakseni kuvaa lyhyellä aikavälillä olevaa ryyppäämistä 1-6 kk kait ja paranee viitearvoihin n.2 kk ryyppäämättömyydellä kun maksa palautuu! Mulla oli pari vuotta sitten ko. arvo 140 ja kuukausi mittauksesta 92 ja lääkäri sanoi että arvo on menos hyvään suuntaan eli alas (olin silti vähän ton kk aikana olutta juonut mut kuitenkin aiemmasta vähentänyt, mut nyt aion pari kk olla juomatta 676-arvon takia!
        KUVAA MYÖS SAPPITEITTEN TILAA.Gammaglutamyylitransferaasi on hyvin herkkä, epäspesifi maksa-arvo, joka kuvastaa sekä solujen toimintaa että vauriota. S-GT voi olla koholla munuaistaudeissa ja COPD:ssa.


        S-ASAT ja S-ALAT alaniiniaminotransferaasi (s-alat), aspartaattiaminotransferaasi (s-asat).
        s-alat ja s- asat kuvaavat maksasolukon tilannetta, ärsytystä tai inflammatiota solukossa.
        Lääkäri on erityisen kiinnostunut S-ALAT-arvosta (tärkeä), kuvaa sun maksan vaurioitumisastetta tietääkseni pitkän ajan ryyppäämiseltä eli mittaa maksasi tilan kehittymistä vuosia taaksepäin eikä tule edes lopettamisella/kuukausien tauolla välttämättä viitearvoihin koskaan, mutta tietysti voi alentua, mutta ei käsittääkseni niin nopeasti läheskään kuin S-GT-arvo. S_ASAT naiset alle 35 U/l, miehet alle 50. Sulla 17 eli ei huolta, mulla 417 eli paha juttu!

        S-ALAT, naiset alle 35 U/l, miehet 10-70 U/l. Sulla tämä tärkeä arvo on 17 eli hyvä, mulla 363 U/l ja lääkäri oli ERITTÄIN HUOLISSAAN TÄSTÄ SANOI ETTÄ VOI OLLA JO PYSYVIÄ MUUTOKSIA JOTKA EI EES VÄLTTÄMÄTTÄ PALAUDU KOSKAAN VIITEARVOIHIN=ON JO MAKSA VAURIOITUNUT, a-KLINIKALLA MÄÄRÄSI JA VÄLITTÖMÄN 3 KK JUOMATTOMUUDEN UUSI MITTAUS JA SIT KATOTAAN!

        Asat/alat suhde on yleensä maksavauriossa < 1.

        S-CDT (desialotransferriini), viitearvo alle 5% ja sul vain 0.7% eli hyvä, mulla pari vuotta sitten eka mittaukses 7.1% ja kk siitä tipahti 6.2% sen jälkeen en oo mitannu.

        SULLA ON ASIAT HYVIN ! MÄ OLEN 40 V. MIES, NORMAALIPAINOINEN JA TÄHÄN ASTI OIKEASTAAN VAIN KESKIOLUTTA JUONUT: PÄIVITTÄIN VUOSIEN AJAN N. 57 TUOPPIA VIIKOLLA JA VIIKONLOPPUISIN 10-20 TUOPPIA, Pisimmät tauot ottamisessa vain 1-2 päivää ollut. Aina työpäivän jälkeen suoraan pubiin kavereita tapaan jne. Kotona en koskaan juo edes pussikaljaa, vain seurassa kun kaveritkin on pubis. Selvisikö nää arvot nyt edes vähän kysyjälle?Otin tietoa netistä kopioimalla mitä olen lukenut artikkeleista, mitä asiantuntijat kirjoittaneet. Pitäkäähän mulle peukkuja juomattomuudessa ja että saisin arvot kohdalleen ja ei ois pysyviä vaurioita. Maanantaina sit A-klinikalle, niin ja menetin muuten asian johdosta työnikin vaikka ei ollu huom./varoituksia alla 5v. työsuhde, kärähdin trukilla ajam. vanhat viinat oli ed. illalta vielä seur.pv klo 14.15.Maksa ei polta normaalisti ku on nois mun lukemis!!!Varokaa muutkin.

        viikolla 5-7 tuoppia päivittäin eikä 57 tuoppia, huh huh.


      • Juntti-Mölli
        eka viestin kirjoittaja kirjoitti:

        S-GT (glutamyylitransferaasi eli maksaentsyymi)
        naisilla saisi olla: 5-50 U/l, miehillä 5-80 ja sulla arvo 22, joten ok. Mulla vastaava arvo 676, mikä on paha!! Tämä muitaakseni kuvaa lyhyellä aikavälillä olevaa ryyppäämistä 1-6 kk kait ja paranee viitearvoihin n.2 kk ryyppäämättömyydellä kun maksa palautuu! Mulla oli pari vuotta sitten ko. arvo 140 ja kuukausi mittauksesta 92 ja lääkäri sanoi että arvo on menos hyvään suuntaan eli alas (olin silti vähän ton kk aikana olutta juonut mut kuitenkin aiemmasta vähentänyt, mut nyt aion pari kk olla juomatta 676-arvon takia!
        KUVAA MYÖS SAPPITEITTEN TILAA.Gammaglutamyylitransferaasi on hyvin herkkä, epäspesifi maksa-arvo, joka kuvastaa sekä solujen toimintaa että vauriota. S-GT voi olla koholla munuaistaudeissa ja COPD:ssa.


        S-ASAT ja S-ALAT alaniiniaminotransferaasi (s-alat), aspartaattiaminotransferaasi (s-asat).
        s-alat ja s- asat kuvaavat maksasolukon tilannetta, ärsytystä tai inflammatiota solukossa.
        Lääkäri on erityisen kiinnostunut S-ALAT-arvosta (tärkeä), kuvaa sun maksan vaurioitumisastetta tietääkseni pitkän ajan ryyppäämiseltä eli mittaa maksasi tilan kehittymistä vuosia taaksepäin eikä tule edes lopettamisella/kuukausien tauolla välttämättä viitearvoihin koskaan, mutta tietysti voi alentua, mutta ei käsittääkseni niin nopeasti läheskään kuin S-GT-arvo. S_ASAT naiset alle 35 U/l, miehet alle 50. Sulla 17 eli ei huolta, mulla 417 eli paha juttu!

        S-ALAT, naiset alle 35 U/l, miehet 10-70 U/l. Sulla tämä tärkeä arvo on 17 eli hyvä, mulla 363 U/l ja lääkäri oli ERITTÄIN HUOLISSAAN TÄSTÄ SANOI ETTÄ VOI OLLA JO PYSYVIÄ MUUTOKSIA JOTKA EI EES VÄLTTÄMÄTTÄ PALAUDU KOSKAAN VIITEARVOIHIN=ON JO MAKSA VAURIOITUNUT, a-KLINIKALLA MÄÄRÄSI JA VÄLITTÖMÄN 3 KK JUOMATTOMUUDEN UUSI MITTAUS JA SIT KATOTAAN!

        Asat/alat suhde on yleensä maksavauriossa < 1.

        S-CDT (desialotransferriini), viitearvo alle 5% ja sul vain 0.7% eli hyvä, mulla pari vuotta sitten eka mittaukses 7.1% ja kk siitä tipahti 6.2% sen jälkeen en oo mitannu.

        SULLA ON ASIAT HYVIN ! MÄ OLEN 40 V. MIES, NORMAALIPAINOINEN JA TÄHÄN ASTI OIKEASTAAN VAIN KESKIOLUTTA JUONUT: PÄIVITTÄIN VUOSIEN AJAN N. 57 TUOPPIA VIIKOLLA JA VIIKONLOPPUISIN 10-20 TUOPPIA, Pisimmät tauot ottamisessa vain 1-2 päivää ollut. Aina työpäivän jälkeen suoraan pubiin kavereita tapaan jne. Kotona en koskaan juo edes pussikaljaa, vain seurassa kun kaveritkin on pubis. Selvisikö nää arvot nyt edes vähän kysyjälle?Otin tietoa netistä kopioimalla mitä olen lukenut artikkeleista, mitä asiantuntijat kirjoittaneet. Pitäkäähän mulle peukkuja juomattomuudessa ja että saisin arvot kohdalleen ja ei ois pysyviä vaurioita. Maanantaina sit A-klinikalle, niin ja menetin muuten asian johdosta työnikin vaikka ei ollu huom./varoituksia alla 5v. työsuhde, kärähdin trukilla ajam. vanhat viinat oli ed. illalta vielä seur.pv klo 14.15.Maksa ei polta normaalisti ku on nois mun lukemis!!!Varokaa muutkin.

        Koska alkoholismi on sairausluokituksessa, eikö ensimmäinen toimenpide työantajan taholta pitäisi olla hoitoonohjaus? Vai rattijuoppousko oli irtisanomisen syy?

        Enovei. Alkoholin käytössä oleellista - paitsi itse käyttö ja sen tuomat edut - on, että SIINÄ ON PIDETTÄVÄ TAUKOJA juo sitten laatua mitä tahansa. Maksa on suodatin, mutta ei periaatteeltaan mikään non-stop-laite. Lisäksi se on ihmisillä toimintakyvyltään erilainen, johtuu geeniperimästä. Yleensä naisilla maksan toimintakapasiteetti on pienempi kuin miehillä.

        Se, että kehittyy ns. hyvä viinapää, ettei näkyvästi juovu, horju ja heilu, kertoo fysiologisesti hyvin alkoholia polttavasta maksasta. Se, ettei näkyvästi juovu (jolloin koko personallisuus saattaa muuttua, "Jekyll-Hyde-syndrooma") kertoo psykologisesti hyvästä itsetunnosta ja kontaktista omaan sisimpään.

        Alkoholinkäytön jälkiseuraus - krapula - on omien kokemusteni mukaan nuorena voittopuolisesti fyysistä (päänsärky, jano, oksettava olo) kamaluutta ja vanhempana psyykkistä (alakulo, masennus, morkkis).


      • eka kirjoittaja
        Juntti-Mölli kirjoitti:

        Koska alkoholismi on sairausluokituksessa, eikö ensimmäinen toimenpide työantajan taholta pitäisi olla hoitoonohjaus? Vai rattijuoppousko oli irtisanomisen syy?

        Enovei. Alkoholin käytössä oleellista - paitsi itse käyttö ja sen tuomat edut - on, että SIINÄ ON PIDETTÄVÄ TAUKOJA juo sitten laatua mitä tahansa. Maksa on suodatin, mutta ei periaatteeltaan mikään non-stop-laite. Lisäksi se on ihmisillä toimintakyvyltään erilainen, johtuu geeniperimästä. Yleensä naisilla maksan toimintakapasiteetti on pienempi kuin miehillä.

        Se, että kehittyy ns. hyvä viinapää, ettei näkyvästi juovu, horju ja heilu, kertoo fysiologisesti hyvin alkoholia polttavasta maksasta. Se, ettei näkyvästi juovu (jolloin koko personallisuus saattaa muuttua, "Jekyll-Hyde-syndrooma") kertoo psykologisesti hyvästä itsetunnosta ja kontaktista omaan sisimpään.

        Alkoholinkäytön jälkiseuraus - krapula - on omien kokemusteni mukaan nuorena voittopuolisesti fyysistä (päänsärky, jano, oksettava olo) kamaluutta ja vanhempana psyykkistä (alakulo, masennus, morkkis).

        Joo törkeä r-juop. vaikka trukki ei vaadikaan korttia, moottorityökone nääs. 12 pv oikeus, jossa episodista vaaditaan ehd.vank., oheissakkoa ajooikeuden menetystä. Mulle siis esimiehen valtuuttama henkilö antoi trukin käyttööni, oletin ettei ole promilleja ku kaveritkaan ei asiasta maininnu taukotilassa. Kaduttaa, harmittaa, masentaa jne. Työnantaja suoraan purki työsuhteen ilman irtis.palkkaa ja -aikaa, eikä antanut mahdollisuutta hoitoonohjaukseen ku pyysin. Muut vastaavat firmas saanut kirj.varoituksen hoit.ohj. mut en mä.En ollut liitos mikä ehkä vaikutti paljon sairaslomilla ollut muusta kuin alkoholista joht.syistä.

        Se, on totta et vanhempana krapula on mainitsemasi kaltainen. En oksentele eikä päänsärkyjä nykyään. Kaikki yl. sanoo ettei must huomaa et oon kännis...mitä lie..peitänkö jotenkin vai,tiedä häntä. Muutenkin oon yl.rauhallinen, enkä tokkuroi, huutele, käyttäydy epäasiallisesti jne.Hyvä itsetunto kait sitten mut nyt on niin masis olo ku on tavallaan tietämätön miten pahasti mul on vialla?Ja se oik.käynti masentaa ku en ees saanut varattomana oik.apu.tmstosta oik.avustajaa ku on ni vähäpätönen juttu kuulemma.


      • otitko
        eka kirjoittaja kirjoitti:

        Joo törkeä r-juop. vaikka trukki ei vaadikaan korttia, moottorityökone nääs. 12 pv oikeus, jossa episodista vaaditaan ehd.vank., oheissakkoa ajooikeuden menetystä. Mulle siis esimiehen valtuuttama henkilö antoi trukin käyttööni, oletin ettei ole promilleja ku kaveritkaan ei asiasta maininnu taukotilassa. Kaduttaa, harmittaa, masentaa jne. Työnantaja suoraan purki työsuhteen ilman irtis.palkkaa ja -aikaa, eikä antanut mahdollisuutta hoitoonohjaukseen ku pyysin. Muut vastaavat firmas saanut kirj.varoituksen hoit.ohj. mut en mä.En ollut liitos mikä ehkä vaikutti paljon sairaslomilla ollut muusta kuin alkoholista joht.syistä.

        Se, on totta et vanhempana krapula on mainitsemasi kaltainen. En oksentele eikä päänsärkyjä nykyään. Kaikki yl. sanoo ettei must huomaa et oon kännis...mitä lie..peitänkö jotenkin vai,tiedä häntä. Muutenkin oon yl.rauhallinen, enkä tokkuroi, huutele, käyttäydy epäasiallisesti jne.Hyvä itsetunto kait sitten mut nyt on niin masis olo ku on tavallaan tietämätön miten pahasti mul on vialla?Ja se oik.käynti masentaa ku en ees saanut varattomana oik.apu.tmstosta oik.avustajaa ku on ni vähäpätönen juttu kuulemma.

        yhteyttä työsuojelupiiriin? Kyllä ne sielläkin auttavat juuri niitä, jotka eivät kuulu ammattiliittoon ja joita TA kaltoin kohtelee. Sieltä saa myös oikeusapua!

        Kannattaa myös hankkia lähete mielenterveystoimistoon, jossa voidaan virallisesti todeta vaikea masennus. Sekin on nääs sairaus. Ja sairauden takia ei voida sanoa irti! Ja sulla niitä sairauksia oli peräti kaksi eli vaikea masennus ja kemiallinen riippuvuus. Laiton irtisanominen tuntuisi olevan ainakin oman kertomuksesi perusteella.

        Kannattaa kaivaa esiin myös niiden aiempien sairaslomien todistusjäljennökset. Ei ketään myöskään voi irtisanoa paljon sairastelun vuoksi. Tiedän sen itse, kun vuoden sisään olin 4 kertaa 5-6- viikon s-lomalla (kaikki eri asioita, leikkauksia), työnantaja irtisanoi ja maksoi sitten todella isot korvaukset. Ei ne korvaukset tuo työpaikkaa takaisin, mutta auttaa elämän uudelleen järjestelyssä.

        Toi tuoppimäärä vieläpä ravintelissa nautittuna maksaa kyllä hirmuisen määrän rahaa. Kannattaisi kyllä kaivella muistilokeroista niitä ystäviä, jotka eivät siellä paarissa viihdy. Jos nuoruudessasi kuuluit johonkin urheiluseuraan, niin käyppä katsomassa onko siellä tuttuja jäljellä. apuvalmentajista on aina pulaa!


      • helpottunut
        eka viestin kirjoittaja kirjoitti:

        S-GT (glutamyylitransferaasi eli maksaentsyymi)
        naisilla saisi olla: 5-50 U/l, miehillä 5-80 ja sulla arvo 22, joten ok. Mulla vastaava arvo 676, mikä on paha!! Tämä muitaakseni kuvaa lyhyellä aikavälillä olevaa ryyppäämistä 1-6 kk kait ja paranee viitearvoihin n.2 kk ryyppäämättömyydellä kun maksa palautuu! Mulla oli pari vuotta sitten ko. arvo 140 ja kuukausi mittauksesta 92 ja lääkäri sanoi että arvo on menos hyvään suuntaan eli alas (olin silti vähän ton kk aikana olutta juonut mut kuitenkin aiemmasta vähentänyt, mut nyt aion pari kk olla juomatta 676-arvon takia!
        KUVAA MYÖS SAPPITEITTEN TILAA.Gammaglutamyylitransferaasi on hyvin herkkä, epäspesifi maksa-arvo, joka kuvastaa sekä solujen toimintaa että vauriota. S-GT voi olla koholla munuaistaudeissa ja COPD:ssa.


        S-ASAT ja S-ALAT alaniiniaminotransferaasi (s-alat), aspartaattiaminotransferaasi (s-asat).
        s-alat ja s- asat kuvaavat maksasolukon tilannetta, ärsytystä tai inflammatiota solukossa.
        Lääkäri on erityisen kiinnostunut S-ALAT-arvosta (tärkeä), kuvaa sun maksan vaurioitumisastetta tietääkseni pitkän ajan ryyppäämiseltä eli mittaa maksasi tilan kehittymistä vuosia taaksepäin eikä tule edes lopettamisella/kuukausien tauolla välttämättä viitearvoihin koskaan, mutta tietysti voi alentua, mutta ei käsittääkseni niin nopeasti läheskään kuin S-GT-arvo. S_ASAT naiset alle 35 U/l, miehet alle 50. Sulla 17 eli ei huolta, mulla 417 eli paha juttu!

        S-ALAT, naiset alle 35 U/l, miehet 10-70 U/l. Sulla tämä tärkeä arvo on 17 eli hyvä, mulla 363 U/l ja lääkäri oli ERITTÄIN HUOLISSAAN TÄSTÄ SANOI ETTÄ VOI OLLA JO PYSYVIÄ MUUTOKSIA JOTKA EI EES VÄLTTÄMÄTTÄ PALAUDU KOSKAAN VIITEARVOIHIN=ON JO MAKSA VAURIOITUNUT, a-KLINIKALLA MÄÄRÄSI JA VÄLITTÖMÄN 3 KK JUOMATTOMUUDEN UUSI MITTAUS JA SIT KATOTAAN!

        Asat/alat suhde on yleensä maksavauriossa < 1.

        S-CDT (desialotransferriini), viitearvo alle 5% ja sul vain 0.7% eli hyvä, mulla pari vuotta sitten eka mittaukses 7.1% ja kk siitä tipahti 6.2% sen jälkeen en oo mitannu.

        SULLA ON ASIAT HYVIN ! MÄ OLEN 40 V. MIES, NORMAALIPAINOINEN JA TÄHÄN ASTI OIKEASTAAN VAIN KESKIOLUTTA JUONUT: PÄIVITTÄIN VUOSIEN AJAN N. 57 TUOPPIA VIIKOLLA JA VIIKONLOPPUISIN 10-20 TUOPPIA, Pisimmät tauot ottamisessa vain 1-2 päivää ollut. Aina työpäivän jälkeen suoraan pubiin kavereita tapaan jne. Kotona en koskaan juo edes pussikaljaa, vain seurassa kun kaveritkin on pubis. Selvisikö nää arvot nyt edes vähän kysyjälle?Otin tietoa netistä kopioimalla mitä olen lukenut artikkeleista, mitä asiantuntijat kirjoittaneet. Pitäkäähän mulle peukkuja juomattomuudessa ja että saisin arvot kohdalleen ja ei ois pysyviä vaurioita. Maanantaina sit A-klinikalle, niin ja menetin muuten asian johdosta työnikin vaikka ei ollu huom./varoituksia alla 5v. työsuhde, kärähdin trukilla ajam. vanhat viinat oli ed. illalta vielä seur.pv klo 14.15.Maksa ei polta normaalisti ku on nois mun lukemis!!!Varokaa muutkin.

        Näitä juttuja ei vaan millään kehtaa omalääkäriltä kysellä.


    • kuulleeni jostakin

      että monilla oikeilla alkoholisteilla tuo S-ALAT pyörii tuolla tuhannen tienoilla ja hyvin nuo näyttää vuodesta toiseen jatkavan.

      • maksa-arvo

        Hain just noi maksa-arvot.
        Mulla oli toi ASAT=341 U/I ja ALAT 1415 U/I
        Olen nyt ollu kuivilla ja meinaan kohta mennä antaa uudet näytteet,josko oisivat maksa-arvor parantuneet.


      • maksa-arvo
        maksa-arvo kirjoitti:

        Hain just noi maksa-arvot.
        Mulla oli toi ASAT=341 U/I ja ALAT 1415 U/I
        Olen nyt ollu kuivilla ja meinaan kohta mennä antaa uudet näytteet,josko oisivat maksa-arvor parantuneet.

        Toi 1415 oli toi GT-arvo


    • maksa-arvoista

      Milloin lähetän maksapotilaan erikoissairaanhoitoon?

      Marja Lohman, gastroenterologi, sisätaudit, Keski-Suomen keskussairaala

      Kun potilaalla todetaan poikkeavuus maksaa kuvaavissa laboratoriotesteissä tai varsinaisissa maksan kuvantamistutkimuksissa, on harkittava jatkotutkimusten ja -hoidon tarve. Tehdyt tutkimukset on voitu määrätä erityisen maksasairauden epäilyn takia, mutta usein kyseessä on muiden tutkimusten ohessa esiin tullut sivulöydös. Varsinkin tällöin on mietittävä, tarvitseeko potilas lisäselvityksiä erikoissairaanhoidossa ja hyötyykö hän niistä. Periaatteessa erikoisairaalatason selvityksiin lähetetään ne potilaat, jotka tarvitsevat diagnoosin, spesifistä hoitoa tai jatkohoidon ja -seurannan suunnittelun ja ohjelmoinnin. Joskus riittää paperikonsultaatio tai puhelinsoitto.
      Kohonneitten maksa-arvojen suhteen on mietittävä, tarvitseeko potilas lähetteen päivystyksellisesti. Reilustikin koholla olevia maksa-arvoja voidaan selvitellä alkuun avosektorillakin, mutta on muistettava, että kyseessä voi olla myös nopeasti, jopa tunneissa etenevä, maksan vajaatoimintaan johtava tila. Esim. lääkkeitten aiheuttamat maksavauriot voivat olla tällaisia. Toisaalta spesifistä hoitoa ajan kanssa tarvitsevia potilaita voidaan tutkia aluksi pitkällekin terveyskeskustasolla. Maksapotilaan kohdallakin on otettava huomioon tarttuvien tautien mahdollisuus, lähinnä lähipiirin ja hoitohenkilöstön suojaamiseksi. On myös muistettava, etteivät maksaentsyyminousut ole aina maksaperäisiä ja toisaalta maksa-arvojen nousua esiintyy monien, muissa elimissä olevien tautien kylkiäisenä. Tällaisista esimerkkeinä vaikkapa krooniset suolitulehdustaudit, hoitamaton keliakia tai nivelreuma; hoidon kannalta oleellisempi diagnoosi onkin muu kuin hepatopatia.

      Laboratoriotestit, joita yleensä maksatilanteen selvittämiseksi käytetään ja jotka hyvin riittävät normaalitilanteissa, ovat alaniiniaminotransferaasi (s-alat), aspartaattiaminotransferaasi (s-asat), alkalinen fosfataasi (s-afos), gammaglutamyylitransferaasi (s-GT) ja bilirubiini (s-bil). Näistä s-alat ja s- asat kuvaavat maksasolukon tilannetta, ärsytystä tai inflammatiota solukossa; s-afos, s-GT sekä s-bil taas sappiteitten tilaa ja lisääntyvät siten kolestaasissa.
      S-alat on s-asatia maksaspesifisempi, jälkimmäinen entsyymiarvo kohoaa herkästi esim. sydän- tai luurankolihasperäisistä syistä. Kumpaankin entsyymiarvoon liittyy vaihtelua iän, sukupuolen, rodun, vuorokaudenajan, fyysisen aktiivisuuden ym.suhteen, mikä on hyvä muistaa, vaikkakaan muutokset eivät ole kovin suuria. Asat/alat suhde on yleensä maksavauriossa < 1,mutta vaikeammissa vaurioissa asat-entsyymiä alkaa vapautua myös solun mitokondrioista sytoplasman lisäksi ja suhde kasvaa. Alkoholimaksavauriossa tunnetusti entsyymisuhde on > 1,5 johtuen pyridoksaalifosfaatin puutteen aiheuttamasta alat-aktiivisuuden vähenemisestä.

      Alkalista fosfataasia esiintyy maksassa, luustossa, suolistossa ja istukassa. Tämä aiheuttaa joskus diagnostisia ongelmia. Kasvuikäisillä ja raskaana olevilla arvot ovat normaalistikin koholla. Isoentsyymimäärityksellä voidaan entsyyminousun taustaa selvitellä. Yleensä jos gammaglutamyylitransferaasipitoisuus on normaali, on entsyyminousu peräisin ei-maksaperäisistä syistä.
      Gammaglutamyylitransferaasi on hyvin herkkä, epäspesifi maksa-arvo, joka kuvastaa sekä solujen toimintaa että vauriota ja indusoituu ulkoisten tekijöitten seurauksena. Näin s-GT:n käyttö maksavaurion ilmaisijana voi joskus olla hankalaa ja johtaa ylimääräisiinkin tutkimuksiin. s-GT voi olla koholla munuaistaudeissa ja COPD:ssa.

      Seerumin bilirubiinipitoisuus kohoaa sappistaasissa, eniten konjugoitunut muoto. Konjugoitumattoman bilirubiinin osuus on koholla (osuus >70% yleensä) Gilbertin syndroomassa, jota esiintyy 2-7 %:lla suomalaisista. Kyseessähän on benigni, joskus ikterusta aiheuttava perinnöllinen bilirubiinin konjugaatiohäiriö, joka joskus kuitenkin aiheuttaa diagnoosiongelmia.

      Edellä kuvatut maksaentsyymit kuvastavat siis maksan tai intra- ja ekstrahepaattisten sappiteitten tilaa. Ne eivät kuitenkaan kerro maksan toimintakyvystä Maksafunktio voi olla huomattavan huono, solukko pitkälti tuhoutunut, vaikka maksaentsyymit ovat normaalit; maksa ei enää tuota edes näitä entsyymejä. Varsinaisia maksafunktiosta kertovia laboratorioparametrejä ei ole, mutta maksan tuottamista valkuaisista voidaan mitata seerumin albumiinipitoisuutta (tai lyhyemmän puoliintumisajan omaavaa s-prealbumiinia) sekä hyytymistekijöitten II,VII,IX ja X pitoisuutta esim. TT-NT tai TT-INR -arvoilla. Jos K-vitamiinista ei ole pulaa, kuvastavat nämä hyytymistekijät maksan synteesikykyä. Eliminaatiokykyä mitataan erikoistilanteissa galaktoosin T 1/2-mittauksilla.
      Lievästi koholla olevia maksa-arvoja, 2-3 kertaa normaaliarvot ylittäviä, näkee käytännön lääkäri lähes päivittäin. Mitä teen?
      Useimmin taustalla on ylipaino tai alkoholi. Tällöin 1-2 kk:n painonpudotus tai alkoholiabstinenssi korjaa maksa-arvoja. Potilaan käytössä olevat lääkeaineet on muistettava kysellä. Sekä kroonisiin tauteihin jatkuvassa käytössä olevat lääkkeet että myös tilapäiset lääkitykset, näistä varsinkin antibiootit ja kipulääkkeet, ovat usein maksaärsytyksen taustalla. Tulehduskipulääkkeitä käytetään yllättävän paljon, ja toisaalta turvallisena pidetty parasetamoli voi suositusannoksilla pitempään käytettynä olla maksatoksinen. Myös luontaislääkkeitten käyttö on hyvin yleistä, asiaa on vain muistettava erikseen tiedustella. Luontaislääkkeitten sisältämiä aineita ei kukaan voi arvata, joissain kuitenkin on tiedossakin olevia maksamyrkkyjä.
      Maksapotilaankaan kohdalla ei hyvän anamneesin tärkeyttä voi olla korostamatta!

      Maksaselvittelyjen alkuvaiheessa on jo hyvä tarkistaa edellä esiintulleista syistä maksafunktio ja harkita maksan kuvantamista pesäkemuutosten poissulkemiseksi.
      Jos maksa-arvot pysyvät koholla, tulee 4-12 vk seurannan jälkeen tarkistaa HBsAg, HCV-va tarttuvien virushepatiittien poissulkemiseksi, IgG, IgM ja IgA sekä sileälihas-, mitokondrio- ja tumavasta-aineet kroonisten autoimmuunimaksasairauksien diagnostisoimiseksi sekä s-ferritiini hemokromatoosin alkuselvittelyä ajatellen. Jos maksa-arvot pysyvät koholla kaksinkertaisina yli 6 kk ajan, on potilas syytä lähettää maksabiopsiaharkintaan erikoissairaanhoitoon.
      Tarttuvista virushepatiiteista on oraaliteitse tarttuva A-hepatiitti huomioitava mahdollisen epidemian varalta. Veriteitse tarttuvista B- ja C-hepatiiteista on huomattava, että osa potilaista tulee lähettää hoitoarvioon erikoissairaanhoitoon. Tästä aiheesta ja hoitoindikaatioista on vastikään julkaistu artikkeli Suomen Lääkärilehdessä (M.Färkkilä,SLL 12-13,2005).

      Autoimmuuni- tai kertymäsairauksia sekä harvinaisempia maksatauteja epäiltäessä potilas kuuluu erikoissairaanhoidon piiriin diagnoosin varmistamiseksi ja hoidon ja seurannan suunnittelemiseksi.

      Tulevaisuudessa tuottavat obesiteettiin ja alkoholin käyttöön liittyvät maksaongelmat todennäköisesti lisääntyvästi päänvaivaa hoitaville lääkäreille sekä avosektorilla että erikoissairaanhoidossa. Näiden tilojen huomiointi on tärkeää, koska ajoissa asioihin puuttumalla voidaan potilaan ennusteeseen ja sairastavuuteen vaikuttaa.
      NASH l. non-alcoholic steatohepatitis eli rasvamaksa on yhä tavallisemmaksi tuleva diagnoosi lievästi koholla olevien maksa-arvojen taustalla. Varsinaisesti NASH kuvaa rasvamaksaa, johon liittyy myös tulehdusta maksasolukossa. NAFLD l. non-alcoholic fatty liver disease on laajempi määritelmä, johon kuuluu pelkästä maksan rasvoittumisesta tulehduksen ja fibrotisoitumisen kautta aina maksakirroosiin johtava taudinkirjo. Kyseessä on maksa-affisio, jota kliinisesti tai histologisestikaan ei voida erottaa alkoholin aiheuttamasta maksan rasvoittumisesta ja sairastumisesta. Tila liittyy oleellisesti metaboliseen syndroomaan ja siihen kuuluviin tautitiloihin, vaikkakin muitakin etiologisia tekijöitä on. Maksan rasvoittuminen korjaantuu painonpudotuksella. Spesifiä maksa-affision hoitoa ei ole vaan metabolisen oireyhtymän eri osa-alueitten hoito on olleellista potilaan kannalta. Osalla rasvamaksapotilaista tila etenee kuitenkin kirroosiasteelle ja tämä selittänee osan ns. kryptogeenisen kirroosin etiologiasta. Rasvamaksa voidaan todeta ennen kuin muut metabolisen oireyhtymän ilmentymät ovat tiedossa: potilasta kannattaa seurailla näitten varalta ja aloittaa verenpainelääkitys ym. hoidot tarvittaessa.

      Alkoholin aiheuttama maksavaurio selviää yleensä anamneesilla, mutta epäselvissä tapauksissa voidaan asat/alat-suhteella (>1.5), koholla olevalla MCV-arvolla, matalilla trombosyyttiarvoilla, kohonneilla s-IgA-pitoisuuksilla sekä kohonneilla s-GT tai s-CDT (desialotransferriini)-arvoilla asiaa selvitellä. Alkoholihepatopatian kohdalla on muistettava, että myös alkoholin suurkuluttajalla voi taustalla olla muukin maksatauti kuin alkoholivaurio. Alkoholikirroosi ei myöskään ole kontraindikaatio maksansiirtoon, alkoholiongelma täytyy tietysti olla hoidettu ennen siirtoharkintaa.
      Mikäli maksan kuvantamistutkimuksessa, avosektorilla yleensä kaikututkimus, todetaan poikkeavuus, on lisäselvityksiä harkittava. Sappikivet ja kystat sekä yleensä hemangioomat pystytään hyvin diagnostisoimaan ja seuraamaan tarvittaessa, mutta usein tarvitaan erikoissairaanhoidon resurssein tehtyjä lisäkuvantamisia ja fokaalimuutosten biopsiointia. Tavallisimmat selvityksiä vaativat muutokset tuumoreitten lisäksi ovat fokaalinen nodulaarinen hyperplasia ja adenooma sekä maksan paikoittainen rasvoittuminen. Maksabiopsialla saadaan yleensä diagnoosi ja taudin aste selville ja ylimääräistä maksa-arvojen seurantaa jatkossa voidaan näin vähentää. Biopsian on kuitenkin oltava aiheellinen, tuloksen on oltava potilaan hoidon kannalta merkityksellinen.

      Milloin siis lähetän maksapotilaan erikoissairaanhoitoon?
      Kun on epäiltävissä nopeasti etenevä hepatopatia.
      Kun potilaalla on spesifiä hoitoa vaativa maksasairaus.
      Kun maksa-entsyymit ovat olleet koholla kaksin-kolminkertaisina yli 6 kk.
      Kun potilaalla todetaan epäselvä maksaleesio.

      • Juntti-Mölli

        Napakkaa asiaa; tietoa, ei moralisointia. Kiitos.


    • apua....

      Onko ketjun aloittanut vielä hengissä..? Taidan itse kärsiä korkeista maksa-arvoista... leikkö hepatiitti.. :/

    • Henkivakuutus

      A-klinikalla käynti voi ainakin evätä henkivakuutuksen saannin, sen verran tiedän.
      Jos oikein haluat, niin tietty lopetat tai vähennät, niin saat jo kohtuullisen vakuutuksen - vieläpä ilmaisen :)
      Voiko ne psykiatri-päännyökyttäjät vaikuttaa positiivisesti alkkohoolin nauttimiseesi, se riipunee sinusta. Miten vain, mutta ankara juopottelu kuulemma todistetusti eliminoi ihmisen aika tehokkaasti, itsekin olen nähnyt tapauksia.

      • Kaitsu

        Miten mahtaa saada S-CDT. nopeasti alaspäin ku kortin takia pitää saada 0,4 alaspäin???


      • Kylmis__
        Kaitsu kirjoitti:

        Miten mahtaa saada S-CDT. nopeasti alaspäin ku kortin takia pitää saada 0,4 alaspäin???

        Parsakaalilla on tunnetusti maksan terveyttä edistäviä vaikutuksia.


    • kiikunkaakun

      Parsakaalissa on K-vitamiinia, se vaikuttaa veren hyytymistekijään eli P-TT-arvoon, jota
      kannattaa tarkkailla vähintään yhtä paljon kuin alat, asat- ja afos-arvoja.
      Prealbumiiniarvo on myös tärkeä.

      Niin, ja kahvi on lukemani mukaan hyväksi maksalle.

    • Parantunut

      Minulla oli AST 476 ja ALT 390 (asun ulkomailla ja nämä meillä otetaan testeissä). Lopetin juomisen ja söin terveesti. Neljän viikon jälkeen AST oli 46 ja ALT 59, elikkä melko normaalit arvot kuukaudessa. Maksa voi ihmeellisesti parantua, jos sille antaa mahdollisuuden. Minulla ei onneksi ollut vielä kirroosia. Maksa oli kuitenkin tulehtunut ja oikealla ylävatsassa tuntui pientä epämukavuutta. Toivon, että olet yhtä onnekas ja ehdit vielä korjata tilanteen.

      • Kylmät_kädet__

        Maksaan jää silti hirveänmoiset arvet, vaikka onnistuitkin välttämään kirroosion. Jatkuvasti ryyppäävän henkilön maksa turpoaa ja osaltaan vaikuttaa ravinnosta luopumiseen, koska turvonnut rasvamaksa painaa vatsalaukkua epämielyttävästi ja saa syömisen tuntumaan raskaalta ja uuvuttavalta. Joka aterian jälkeen makaamaan, vaikka uni ei tule.

        Lisäksi jos tupakoit, ruoka ei edes maistu miltään.


      • Parantunut
        Kylmät_kädet__ kirjoitti:

        Maksaan jää silti hirveänmoiset arvet, vaikka onnistuitkin välttämään kirroosion. Jatkuvasti ryyppäävän henkilön maksa turpoaa ja osaltaan vaikuttaa ravinnosta luopumiseen, koska turvonnut rasvamaksa painaa vatsalaukkua epämielyttävästi ja saa syömisen tuntumaan raskaalta ja uuvuttavalta. Joka aterian jälkeen makaamaan, vaikka uni ei tule.

        Lisäksi jos tupakoit, ruoka ei edes maistu miltään.

        Siinä ultrasoundissa ei näkynyt arpeja onneksi. Sanoivat, että saattoi olla myös joku virus kun kerran oli arvot niin korkealla ja sitten laskivat niin nopeasti. Eilen join YHDEN lasin viiniä.


    • syöpis

      Kaksi viikkoa 6:n viikon putken lopettamisen jälkeen S-ALAT oli 296.
      6 viikkoa myöhemmin lukema oli 40.

      • Mitämiehestämenneestä

        Mun alat oli, 5 vuoden ryyppääminen jälkeen, 543, asat toki hyvä: 345.
        Lopetin juopottelun ja kävin lenkillä joka päivä 5vko.
        Nyt asat 17, alat5.
        On kyllä heiko olo.
        Ei maistu ruoka ei juoma.
        Tupakasta puhumattakaan.


    • ex-tissuttaja.2411

      Vieläkö ap:n maksa on hengissä vai onko jo viety askissa hautuumaalle?

    • alat.nousee

      Kun alat alkaa taas nousemaan viitearvojen yläpuolelle, vaikkei juo enää, mitä h***tiä tapahtuu ?
      Kirroosiko ?

      • Patista lääkäriäsi kommentoimaan, painottaen samalla sitä, ettet enää juo.

        Maksasi on saattanut aikaisemmin saada niin kipeää, että on nyt luovuttamassa pelin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe