Uskovaisen sairaanhoitaja Päivi Clayn todistus:
Koin olevani uudistumisen tarpeessa, täysin rutikuiva ja huono uskova ja jopa pelastuksenkin ulkopuolella. Tähän tilanteeseen tuli Suomen Viikkolehden kautta viestiä, että maailmalla oli alkanut valtava hengen vuodatus Torontossa. Uskovat menivät sinne ja tulivat pois uudistuneina. Suomeenkin tämä kuulemma levisi erityisesti vuonna -95 Jyväskylästä. Ajattelin, että voi jospa nyt voisin mennä Suomeen kokemaan ja näkemään ja uudistumaan, kuten muutkin. Olin aivan haltioissani tästä. Mutta koska raha meillä riitti hädin tuskin ruokaan, niin oli mahdotonta lähteä minnekään Salomon Saarilta.
Vaan kävipä niin, että sielläkin vieraili muutama niin sanottu "voideltu" puhuja. Pääsin mukaan joihinkin kokouksiin ja koin jotain siitä mitä Torontossakin tapahtui. Hyvän olon tunne valtasi minut ja ylistyksessä annoin kontrollin mennä ja "jokin" otti vallan minussa. Huusin voimakkaasti ilman kontrollia ja heiluttelin käsiäni, hypin ja nauroin. Ajattelin, että tällaisissa "hengen vuodatus" kokouksissa olisi vastaus minunkin kuivuuteeni.
Olin ollut noin 18 vuotta uskossa arvioimatta juuri mitään opetuksia. Oli loppuvuosi -97. Meillä on Hawaijilla eräs läheinen ystäväperhe. He lähettivät meille kirjan, joka käsitteli sitä, miten ns. kristillinen psykologia vääristelee evankeliumin. Myös Missionuorissa oli hyväksytty psykologian käyttö. Olin omaksunut sieltä itselleni näitä ajatuksia ja ongelmien ratkaisumalleja. Kuten sanoin aikaisemmin, lapseni tuntuivat saavan minusta esiin kaikki pahimmat puoleni. Huomasin, että olen liian kärsimätön ja suutun liian helposti. Tähän syntiin etsin apua juuri näistä psykologisista malleista. Ainut apu mitä se tuntui antavan oli omantuntoni rauhoittaminen. Olinhan lapsuudessani kokenut kovia, joten viha juonsi juurensa näistä tapahtumista ja tarvitsin "eheytyäkseni" joitakin korvaavia kokemuksia. Minun oli siis muututtava ja päästävä eroon äkkipikaisuudestani. Tämän psykologinenkin tie myöntää ja tarjoaa siihen omat keinonsa. Haluan kertoa joitakin kokemuksiani hengen valtaan joutumisesta ja ylistyksestä. Heti uskoontuloni jälkeen osa seurakuntamme nuorista koki aivan yllättäin samoja ilmiöitä, jotka ovat viime vuosina yleistyneet. Kerran ylistäessä kaaduimme lattialle kuin juopuneet emmekä olleet päästä ylös. Emme edes osanneet odottaa tällaista. Nyt olen joutunut ihmettelemään, että oliko se Pyhä Henki, joka meidät kaatoi vai mikä. Tämä henki olisi pitänyt koetella, mutta sitä ei rukoushetken vetäjä osannut, eikä luultavimmin edes ajatellut tehdä. Me emme etsineet mitään ilmiöitä ja kuitenkin saimme niitä kokea.
Se, mitä tästä seurasi, saa minut ajattelemaan, että tämä juopuminen ei ollut Pyhästä Hengestä. Kun tämä juopuminen tuntui niin ihanalta, niin aloimme etsiä sitä aina myöhemmissäkin kokouksissa. Muistan ainakin erään toisen kokouksen, jossa emme pysyneet tuoleilla.
Kerran yhdessä kotikokouksessa meitä nuoria oli ehkä viisi, jotka asetuimme ympyrään. Miksi? Ehkä halusimme eristäytyä niistä, jotka eivät olleet vielä tätä samaa henkeä juoneet? Kädet ylhäällä ylistimme ja odotimme, että "se jokin" taas valtaisi meidät. Minut valtasikin kauhea ahdistus. Huusin kovaa, "Musta tuntuu, että mä kuolen tähän!" Sydän oli pakahtua. Se oli järkyttävä kokemus. Puolestani haluttiin rukoilla, mutta en antanut kenenkään tehdä sitä. Kukaan ei selittänyt minulle, että miksi yht'äkkiä koin tämän ahdistavan olotilan ja mitä se mahtoi tarkoittaa.
Kumma kyllä tämä ei minua säikäyttänyt niin, että olisin lopettanut ylistämisen. Seurakunnassamme tosin ei enää tällaisia kokouksia ollut, joissa olisi ollut näitä hengestä juopumisilmiöitä. Luultavasti tämä ahdistuksen kokemukseni oli säikäyttänyt kaikki.
Myöhemmin Missionuorissa ylistelin taas paljon. Monasti koin niissä hetkissä hyvän olon tunnetta. Välissä olivat sitten ne useat vuodet, kun en voinut ylistää, kunnes kuten aikaisemmin kerroin, Salomon Saarilla olin viisi, kuusi vuotta sitten joissakin kokouksissa, joissa tuntui, että jos vain antaa kontrollin mennä ylistyshetkessä, niin silloin voisi kokea vaikka mitä.
Muistin kuitenkin tuon ahdistuksen, jonka valtaan olin joutunut lähes 20 vuotta sitten. Pelkäsin, että kokisin taas saman kauhean tunteen ja siksi epäröin antaa kontrollin mennä, vaikka kuitenkin tein sen.
Näistä torontolaisuutta kritisoivista artikkeleista ymmärsin, että en saanutkaan antaa kontrollin mennä ylistystilanteissa. Ei siis enää tarvinnut pelätä, että joutuisin ahdistuksen valtaan, koska en enää aikonut altistaa itseäni sellaiselle.
Ihminen, uskovakin on vaarallisella alueella, kun hän alkaa operoida yliluonnollisilla asioilla. En halua kaikkea ylistystä sanoa vääräksi, enkä kaikkia ylistäjiä väärin motiivein toimiviksi. Kuitenkin ylistykseen liittyy paljon vääriäkin opetuksia. Jos ylistys toteutetaan niitten mukaan, niin silloin katson, että ylistys on väärää eikä tuota kunniaa ja iloa Jumalalle. Liittyykö nykyiseen ylistykseen liikaa sellaista ajatusta, että me ihmiset saamme aikaan ylistämällä jotain, jonka ainoastaan Jumala itse saa aikaan?
Silloin evankeliumista tulee helposti uskonto. Uskontohan on sitä, että ihminen kiipeää tekojensa avulla Jumalan luo, kun taas evankeliumi on sitä, että Jumala tuli alas ihmisen luo.
Yritämmekö me ylistämällä kiivetä Jumalan läsnäoloon (tai vetää Jumalan läsnäolon alas), kun Jumala on jo läsnä Kristuksessa ja Pyhän Henkensä kautta jokaisen nöyrän palvelijansa luona.
Miten tähän sopii esim. Jesaja 30:15, "Sillä näin sanoo Herra, Herra, Israelin Pyhä: Kääntymällä ja pysymällä hiljaa te pelastutte, rauhallisuus ja luottamus on teidän väkevyytenne;..."
Kirjoitus kokonaisuudessaan löytyy:
http://www.kristitynfoorumi.fi/tutkiminenkuuluu.htm
Pitääkö uskoa sokeasti?
7
466
Vastaukset
Näyttää tämä torontolaisuus vaikuttavan samoihin aivojen osiin kuin lysergihapon dietyyliamidi ja tetrahydrokannabinoli. Mitenköhän joku hapon nappaaja tai pilviveikko kokisi torontolaiskokouksen? Ei varmaan erottaisi pahasta tripistä tai kannabispsykoosista.
- HelleviR
Sen alan sanastoa käyttäen; voi olla, että matka vaan pitenisi, ja niin kuin kaikki kokemuskoukkuun jääneet, hekin hakisivat sitä lisää?
Joten kokemuskoukkuun ja muihin koukkuihin jääneille suosittelen Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, syntien anteeksi saamiseksi ja
kokemuksista parantumiseksi ja vaputumiseksi,
Jumalan lasten tasapainoiseen elämään.
Jolla en tarkoita tunteetonta elämää,
vaan elämää, jossa on tunteitakin, mutta ne eivät enää määrää mitä tehdään.
- Ystävän neuvo
Pitäytyisitkö ihan siellä omalla sivustollasi, ettei tämäkin palsta saastu hengellisesti?
- Sarah_
Päivi Clayn todistuksessa jotkin asiat herättivät huomioni.
Ensinnäkin tekstin tarkoitus näyttäisi olevan varoittaa ihmisiä uskon nimissä tapahtuvasta petoksesta (kirjoittajan käsitys siitä, mistä torontolaisuudessa... sitten on kysymys, jäi epäselväksi)ja operoinnista yliluonnollisella alueella. Tekstin lopussa esitellään ylistyksen vaaroja. Ja otsikko "pitääkö uskoa sokeasti?" antaakin alkusysäyksen ajatuksilleni.
Raamattu ja Jeesus opettavat paljon uskosta ja keskeistä pelastuksessa on juuri usko, ei älyllinen ponnistelu, vaikka toki sitäkin kautta voi asioita tutkia. Kristityn turvana ilmiöitä kohdatessa on totuuden miekka, Raamattu. Sen avulla voi rohkeasti vastustaa pahan palavia nuolia, kuten valhetta.
Ilmiöiden perässä juokseminen ei välttämättä ole hedelmällisin tapa etsiä Jumalaa, etenkään, jos ei ole arvioinut, onko kyseessä raamatullinen ilmiö, raamatunmukaisuuden perusteella siis.
Raamatussa kerrotaan Pyhän Hengen vuodatuksesta sekä herätyksien sateista, joilla Jumala siunaa ihmiskuntaa. Toki näitä asioita tapahtuu pienemmissäkin piireissä, mutta joskus aina Jumala näyttää antavan erityisiä laajoja herätyksiä.
Mistä tunnemme oikean Hengen ? Raamatun mukaan Jeesuksen koko täyteydessään Herrakseen voi ilmoittaa vain Jumalasta lähtöisin oleva Pyhä Henki. Ja sanotaan , "hedelmistään tunnette puun" (hyvä puu tuottaa hyvää, raamatun mukaista, eheyttävää hedelmää ja huono huonoa).
Ja nyt tärkeää!: Jumala ei toimi aina tavalla joka on meille tuttua ja toivomamme tapa, koska Hänen ajatuksensa ovat meidän ajatuksiamme paljon korkeammalla. Sanotaan niinkin, että "Sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat". Usein me haluaisimme määrittää miten Jumalan pitäisi toimia. "Älkää juopuko tämän maailman viinistä, vaan täyttykää Pyhällä Hengellä". En tiedä onko tämä jae siksi niin konkreettisesti vertauskuvin esitetty, että ihmisistä saattaa vaikuttaa, että Pyhällä Hengellä täytetyt näyttävät olevan pois kontrollista... mutta olen iloinen siitä, että Jumala on kontrollissa, vaikka ihmiset eivät olisi. (Ja olen paljon huolestuneempi viinistä juopumisesta.)
Mutta Jumalan antama siunaus on hyvää, siinä ei ole tippaakaan pelkoa, sillä raamatun mukaan "täydellinen rakkaus karkoittaa pelon. Joka pelkää ei ole vielä oppinut tuntemaan Jumalaa" (Lainaukset saattavat hieman sanamuodoiltaan olla väärin, voittehan tarkistaa raamatuistanne)Tietämättä enempää taustoja en tiedä syitä Päivi Clayn kokemuksiin enkä tiedä kokiko hän Jumalan varoituksen vai vihollisen hyökkäyksen, mutta uskova voi olla kaikissa tilanteissa turvassa Jumalan suojassa.
Ja vaikka itsekin olen saanut huomata, että uskoontulo ei takaa siinä hetkessä vapautumista synneistä (entiset tavat...) on lohdullista muistaa, että "vanhurskaan polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan aina sydänpäivään saakka". Päivi Clay kirjoittaa "Olin ollut 18 vuotta uskossa arvioimatta mitään opetuksesta". Sen pohjalta ymmärrän, että asiat hämmentävät. Itsekin olen polkenut paikallani baby-kristittynä liian kauan, koska en ole opetellut tuntemaan Jumalan Sanaa... ja on muitakin syitä, olen sanoisinko "kiertänyt varjojen kautta".
Minusta on erityisen ikävää, jos ihmiset (jotka eivät ole "maistaneet" Pyhää Henkeä )säikähtävät sitä yliluonnollista, joka on Jumalasta. Raamatussa sanotaan "koetelkaa henget...", joten onkin syytä olla tässä suhteessa valveilla. Mutta tosiasia on, että Jumala vuodattaa Pyhän Henkensä, ja silloin se on parasta meille. Raamatusta voi sitten tutkia mitä Hengen ilmenemismuotoja ihmisille annetaan mm. kielilläpuhuminen, profetointi, uskon lahja... unet, ilmestykset ja kaikki tämä tuomaan ihmisiä lähemmäs Jumalaa.
Ylistyksestä jotain. Raamatussa kerrotaan hyvin paljon ylistyksestä. Mitähän mahtavat olla nuo lukuisat väärät opetukset ylistyksestä, joista Clay mainitsee...? Tulee vain mieleeni, että se on ehkä eniten väärin opetettu, että ylistys on jätetty monesti opettamatta. Raamatun mukaan pyhät taivaassakin ylistävät lakkaamatta Jumalaa "Pyhä, Pyhä, Pyhä Herra Sebaot". Eiköhän ole hyvä saada maistiaisia jo täällä taivaasta. Vanhasta testamentista lähtien ylistys on ollut merkittävässä osassa myös taisteluissa. "Ilo Herrassa on teidän väkevyytenne". Ylistyksessä voisiko sanoa, valitsee koroittaa Jumalaa kaikkien ongelmien yläpuolelle. Ylistys on jotain erilaista kuin omiin voimavaroihin tuijottaminen, siinä katsotaan Kaikkivaltiasta Jumalaa. Mielestäni siinä on kyse uskon askeleesta, tietyllä tavalla.
Joskus voi olla niin, että omien traumojemme takia, koemme ylistyksen ahdistavaksi. Saatamme olla esimerkiksi kateellisia ylistyksenvetäjille, tanssijoille... Vetäytyminen voi johtua näistäkin syistä, ja saatamme uskotella itsellemme painavammiksi syiksi muiden suorittamisen... Ja varmasti me ihmiset tälläkin alueella osoitamme inhimillisyytemme ja todella suorittamista esiintyy. Mutta yhtä hyvin saatamme suorittaa kodeissamme yksin. Ja suorittamista enemmän kannattaa varmasti kiinnittää huomiota siihen hyvään, mitä ylistyksessä on. Kaikkea emme edes täällä ymmärrä.
Päivi Clayn ainoa lainaus raamatusta tässä tekstissään on Jesaja 30:15 (Sillä näin sanoo Herra, Herra, Israelin Pyhä: Kääntymällä ja pysymällä hiljaa te pelastutte, rauhallisuus ja luottamus on teidän väkevyytenne;...")kertoo sen mikä tosiaan on tärkeää yhteydessä Jumalaan, sisäinen suhde Jumalaan. Jumalan Sana ei kuitenkaan sodi itseään vastaan ja mielestäni tämä jae on juuri ymmärrettävä asenteellisena opetuksena. Ei siis sillä tavalla, että kaikkien ihmisten pitäisi muuttaa luonteensa rauhallisiksi ja olla aina hiljaa. Hiljaa oleminen Jumalan edessä on sitä, että annamme Jumalan puhua ja hallita meitä. Kontrollin luovuttaminen Jumalalle, Jeesus saa olla elämämme Herra.
Silloin, kun meistä tuntuu, että joku ihminen elää synnissä, vaikka suorittaa, voi olla hyvä rukoilla hänen puolestaan. Ja jättää lopullinen tuomio Jumalalle, sillä "ihminen näkee ulkokuoren, mutta Jumala näkee sydämen". Syntinen nainen antoi tuoksuöljynsä Jeesuksen jalkojen päälle. Suhatutuiko Jeesus tähän kuin suoritukseen? Kyllä me voimme antaa parastamme Jumalalle, en usko Hänen siitä pahastuvan.
"Ylistäkää Herraa taivas ja maa, enkelitkin taivaassa kumartaa, ylistäkää Herraa!"
:-D- HelleviR
Hiljaa oleminen Jumalan edessä on sitä, että annamme Jumalan puhua ja hallita meitä. Kontrollin luovuttaminen Jumalalle, Jeesus saa olla elämämme Herra.
--------------------------------
Haluaisin tietää tarkemmin, mitä tarkoitat,
kun sanot, annamme Jumalan hallita,
ja kontrollinen luovuttaminen Jumalalle?
Kun itse hiljennyn Jumalan edessä, hiljennyn Hänen Sanansa edessä. Siellä Jumala puhuu omilleen vielä tänäänkin. Minä en siinä tarvitse mitään hallitsemisia ja kontrollin luovuttamisia. Olen Jumalan edessä sellaisena kuin olen, ei Raamatussa puhuta mitään kontrollin antamisesta Jumalalle, Hänellähän on se, tai sitten ei ole? Uudestisyntynyt on jo Jumalan lapsi, eihänhän siinä enää muita luovutuksia tarvita?
Raittiissa kristilliyydessä ei vaivuta mihinkään tilaan, eikä luovuta terveestä kontrollista koskaan. Jos niin tehdään, ja ylitetään tietoisuuden rajat, ollaan vaarallisilla alueilla.
Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole transsitila, eikä nirvana, vaikka kauniisti asian esititkin.
Usko Jeesukseen Kristukseen on selväjärkistä luottamista siihen, että Jumalan Sana on Totuus. - Sarah_
HelleviR kirjoitti:
Hiljaa oleminen Jumalan edessä on sitä, että annamme Jumalan puhua ja hallita meitä. Kontrollin luovuttaminen Jumalalle, Jeesus saa olla elämämme Herra.
--------------------------------
Haluaisin tietää tarkemmin, mitä tarkoitat,
kun sanot, annamme Jumalan hallita,
ja kontrollinen luovuttaminen Jumalalle?
Kun itse hiljennyn Jumalan edessä, hiljennyn Hänen Sanansa edessä. Siellä Jumala puhuu omilleen vielä tänäänkin. Minä en siinä tarvitse mitään hallitsemisia ja kontrollin luovuttamisia. Olen Jumalan edessä sellaisena kuin olen, ei Raamatussa puhuta mitään kontrollin antamisesta Jumalalle, Hänellähän on se, tai sitten ei ole? Uudestisyntynyt on jo Jumalan lapsi, eihänhän siinä enää muita luovutuksia tarvita?
Raittiissa kristilliyydessä ei vaivuta mihinkään tilaan, eikä luovuta terveestä kontrollista koskaan. Jos niin tehdään, ja ylitetään tietoisuuden rajat, ollaan vaarallisilla alueilla.
Usko Jeesukseen Kristukseen ei ole transsitila, eikä nirvana, vaikka kauniisti asian esititkin.
Usko Jeesukseen Kristukseen on selväjärkistä luottamista siihen, että Jumalan Sana on Totuus.No niin, ajattelen, että ei tarvitse olla varuillaan silloin, kun ollaan raamatullisesti puhtaan sanan äärellä, toisin sanoen kristillisessä tilaisuudessa. Kun rukoilemme Jumalaa, raamatullisesti, ei meidän tarvi pelätä, että Jumala antaa meille käärmeen pyytäessämme leipää.
Kontrollin antaminen Jumalalle tarkoittaa mielestäni, sitä, että Jeesus saa olla elämän Herra ja toimia haluamallaan tavalla.
Kun Jumala täyttää Pyhällä Hengellä, se voi tarkoittaa sitä, että ei ite ymmärrä mitä tapahtuu, mutta antaa Jumalan vaikuttaa. Muutenhan sitä estäisi Jumalaa lahjoittamasta jotain hyvää lahjaa meille.
En ole esittänyt, että usko Jeesukseen on transsitila, kuten kirjoitit. Puhumattakaan nirvanasta.
Olen esittänyt, että Jumala voi täyttää uskovan Pyhällä Hengellään ja kaikkivaltiudessaan tehdä mitä tahtoo. Kutsutko transsiksi sitäkin, kun Paavali Hengen vaikutuksesta irtaantui ruumiistaan? Oliko sitten Paavalinkin koko usko transsitila mielestäsi? Epäloogista.
Ei myöskään kuulosta loogiselta, kun kirjoitat, että sinulle usko Jeesukseen on selväjärkistä luottamista, että raamattu on totuus, jos et edes usko raamatullisiin totuuksiin.
Oletko ihan varma, että tiedät nämä asiat maailman miljoonia kristittyjä paremmin? Siis tarkoitan, että sinulla täytyy varmaan olla paljon raamatun tutkimusta ja tuntemusta takana, kun uskallat noin rohkeasti kirjoittaa. - HelleviR
Sarah_ kirjoitti:
No niin, ajattelen, että ei tarvitse olla varuillaan silloin, kun ollaan raamatullisesti puhtaan sanan äärellä, toisin sanoen kristillisessä tilaisuudessa. Kun rukoilemme Jumalaa, raamatullisesti, ei meidän tarvi pelätä, että Jumala antaa meille käärmeen pyytäessämme leipää.
Kontrollin antaminen Jumalalle tarkoittaa mielestäni, sitä, että Jeesus saa olla elämän Herra ja toimia haluamallaan tavalla.
Kun Jumala täyttää Pyhällä Hengellä, se voi tarkoittaa sitä, että ei ite ymmärrä mitä tapahtuu, mutta antaa Jumalan vaikuttaa. Muutenhan sitä estäisi Jumalaa lahjoittamasta jotain hyvää lahjaa meille.
En ole esittänyt, että usko Jeesukseen on transsitila, kuten kirjoitit. Puhumattakaan nirvanasta.
Olen esittänyt, että Jumala voi täyttää uskovan Pyhällä Hengellään ja kaikkivaltiudessaan tehdä mitä tahtoo. Kutsutko transsiksi sitäkin, kun Paavali Hengen vaikutuksesta irtaantui ruumiistaan? Oliko sitten Paavalinkin koko usko transsitila mielestäsi? Epäloogista.
Ei myöskään kuulosta loogiselta, kun kirjoitat, että sinulle usko Jeesukseen on selväjärkistä luottamista, että raamattu on totuus, jos et edes usko raamatullisiin totuuksiin.
Oletko ihan varma, että tiedät nämä asiat maailman miljoonia kristittyjä paremmin? Siis tarkoitan, että sinulla täytyy varmaan olla paljon raamatun tutkimusta ja tuntemusta takana, kun uskallat noin rohkeasti kirjoittaa.Kontrollin antaminen Jumalalle tarkoittaa mielestäni, sitä, että Jeesus saa olla elämän Herra ja toimia haluamallaan tavalla.
-------------------------------------------------
En väitä että tiedän näitä asioita maiilman miljoonia kristittyjä paremmin, koska en
Vertaa tietämistäni toisten tietämisiin, sanon vain sen, mitä olen Jumalan Sanasta ymmärtänyt.
Tahdon sanoa sinulle, että Jumalan Pyhä Henki toimii aina Raamatun Sanan kautta.Missä Pyhä Henki tulee näkyviin, siellä on aina Jumalan Sana. Jumala toimii suhteessa ihmiseen aina Sanan kautta. Pyhä Henki on aina sitoutunut Sanaan. Pyhä Hengen työ on Sanaan yhdistynyttä työtä.
Pyhä Henki käyttää aina Sanaa. Sana on Pyhän Hengen maailmassa tapahtuvan toiminnan väline. Emme ole Pyhän Hengen kanssa kosketuksissa ilman Sanaa tai Sanan ulkopuolella. Eikä meille tapahdu mitään sellaista, mitä ei Jumalan Sanassa olisi ilmoitettu, vaikka Jumala täyttää Pyhällä Hengelläkin.
Et ole sanonut että usko on transsitila, tai nirvana, mutta se mitä puhut kontrollin luovuttamisesta on juuri sitä.
Sanot, että Jumala voi täyttää uskovaisen Pyhällä Hengellään, ja kaikkivaltiudessaan voi tehdä mitä tahtoo; mutta minä’ sanon, edelleenkin, että Jumala toimii Pyhällä Hengellä täyttäessäänkin Sanansa pohjalta. Ei Hän tee mitään Sanastaan poikkeavaa.
Siinä on kaikille kistityille hyvä puntari, onko Jumala asialla vai ei. Jos väitetään että Jumala toimii tavalla, joka ei ole kytketty Raamatun kokonaisvaltaiseen ilmoitukseen, ei silloin ole Jumalan Henki joka toimii, vaan eksyttäjä.
Mitä tulee Paavalin kokemuksiin, ne ovat ainutkertaisia kokemuksia, jotka annettiin Apostoli Paavalille hänen perustaessaan alkuseurakuntaa. Turhaa on odottaa ja luulla, että joku tänä päivänä saisi perustaa uutta alkuseurakuntaa ja saisi Jumalalta ilmestyksiä sitä varten.
Meille tämän päivän kristityille on annettu Vanha ja Uusitestamentti, joissa on meille annettu kaikki se ilmoitus ja tieto, mitä Jumala ahtoo lopunajan seurakunnalle sanoa. Jos joku väittää saaneensa *uusia* ilmestyksiä ja Taivaassa käyntejä, ei Kaikkivaltias Raamatun Jumala ole niitten antaja. Siksi onkin tarkkaa, että pitäydymme VAIN Sanaan, että emme eksyisi.
1Johanneksen kirje:
2:18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi402959Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs332787100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482433Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo452071Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks212004Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581770- 431672
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371530- 451453
- 261301