http://www.iltalehti.fi/2006/01/07/200601063935206_uu.shtml
Uskovaisilla on jumalageeni....
jumalageeni
13
895
Vastaukset
- hattiwatti
Joo, muistan lukeneeni tuon artikkelin. Siinä selitys miksi uskovainen ei suostu uskomaan olevansa väärässä.
Jos ihminen luulee olevansa omassa maailmassaan lehtikurppa, minun puolestani hän saa olla lehtikurppa. Lehtikurpat vaan eivät halua kaikista maailman ihmisistä lehtikurppia toisin kuin krisset.. - jeesusteleva kiihko hihhuli...
Nyt kun minulla on se "uskis geeni", niin enkö minä voi tulla ateistiksi mitenkään?
- Huutelija
Käsittääkseni Hamer väittää, että kyseessä on taipumus "hengellisyyteen": Ne, joilla kyseinen VMAT2 -geeni on, ovat taipuvaisia hengellisiin kokemuksiin. On kylläkin huomattava, että Hamer ei edes väitä, että hengellistä taipumusta säätelisi vain yksi ainoa geeni. "Luultavasti on olemassa kymmeniä, ellei satoja vielä tunnistamattomia geenejä, jotka liittyvät ihmisen hengelliseen kyvykkyyteen", hän sanoo.
"Geenimme altistavat meidät uskomaan, mutta ne eivät säätele sitä, _mihin_ uskomme."
jeesusteleva kiihko hihhuli [sic]: Kyky transendenttisiin kokemuksiin on kuin vaikkapa musiikillinen lahjakkuus; taitoa voidaan harjoittaa, vaikka siihen ei kovin suurta perinnöllistä taipumusta olisikaan. Ja kääntäen, vaikka ihmisellä olisi taipumusta uskonnollisuuteen, jos sitä ei vaali, se häviää tai ainakin heikkenee. Et siis ole tuomittu uskonnollisuuten lopuksi ikääsi. Jos haluat, voit ilmeisesti päättää vähentää uskonnollisuuden merkitystä elämässäsi.
http://www.entheogens.com/godgene.html
Ja itsestäänselväähän on, että tällaisten perinnöllisten taipumusten olemassaolo ei millään tavoin vastaa kysymykseen onko jumalia. Kyse on vain ihmisen kokemuksen tutkimisesta, ei jumalien olemassaolon tutkimisesta.
Jumalia havaitsemattomalle, jollainen itse olen, tällainen geenitutkimus (jos Hamerin tutkimustulokset aikanaan pystytään vahvistamaan) kertoo, että uskonnollisuus on todellakin olennainen osa joidenkin ihmisten kokemusta ja se myös selittää, miksi jumalia on niin suurella innolla luotu kautta ihmisen historian.
- Valintaetu voittaa
Vai puuttuu sulta?
Evoluutiossa on varmaan valintaetua Luojan kanssa kommunikoinnin mahdollistavasta geenistä...
Sorry, taidat ollu sukupuuton partaalla, reppana - geenihiiri
VMAT2-geeni on tarpeellinen muutos, tai istuke-geeni sivilisaatioiden balanssin ja kehityksen kannalta.
Nämä uskovat "ihmiset" ovat täysin eri rotu, kykenevä vastaanottamaan universumin värinää. Tämä ei ole haitta, vaan kyky, lahja ja hyöty, joita eri uskonnot väärinkäyttävät tuputtaessaan väärää informaatiota vastaanottamaan kykeneville.
Ainoa todellinen oikea uskonto on universumin viisaus, ihmisten luomat uskonnot ovat vain yrityksiä soveltaa näitä lakeja kulloisiinkin aikoihin ja oloihin. Nämä eivät luonnollisestikaan tule toimimaan moitteettomasti suuresta kannatuksesta(painostuksesta)huolimatta koska SE MIKÄ ON ei taivu ihmisen tahtoon vaan elää ihmisen ja kaiken elävän kautta.
Vain uskonnoista vapaat pystyvät todella elämään universumin lakien mukaisesti, näin tahtoessaan. - Arska
ovat perinnöllisiä.
- ...
ei voi kuin nauraa!
Kaikki asiat näköjään pyritään selittämään geeneillä...tämä oli jo liikaa! Uskokaa mihin haluatte, sehän teille on helppoa...- hattiwatti
Tässä on nimenomaan kyse tiedosta, EI uskosta.
- luuhamara
Tuo kyllä selittäisi aika pitkälti sen, miksi joissakin suvuissa on paljon ateisteja ja toisissa uskovia. Voisikohan ihmisen hengellisyyden määritellä jonkinlaiseksi älykkyyden osa-alueeksi? Minä ainakin olen hengellisesti typerä :)
- akk.
Ja joillakin on kommunistigeeni,ja joillakin pilkilläkäynti geeni,ja joillakin lumenluonti geeni.
ja joillakin ruisleipä geeni,ja astronauteilla ilmenee ihan selvästi kuumatka geeni,ja nyt on selvästi syntymässä mars-matka geeni.
Toivottavasti rakkaat ateistit annatte nauru geenille valtaa tuommoisen jutun yhteydessä.- aakookoo
AKKoon ilosanoma se jaksaa naurattaa! Naurettava hölmö olet muutenkin.
T:Tuttu pielaveeltä - akk.
aakookoo kirjoitti:
AKKoon ilosanoma se jaksaa naurattaa! Naurettava hölmö olet muutenkin.
T:Tuttu pielaveeltäJa samoin Nooallekin.
Mikä tuttu muuten olet. En ainakaan minä tiedä Pielavedeltä äkkiä ketään.
- jooooogg
tuossa voi olla itua. käytän masennuslääkkeitä jotka vaikuttavat tuohon serotoniiniin... ennen kuin aloitin lääkityksen uskoin jumalaan ja sain siitä rauhallisen olon... nyt lääkityksen takia se ei ajatus jumalasta ei tunnu miltään.. en usko enää ollenkaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803