Ei oo kaupan voittanutta

Viinimpi

Viinin valmistus ei onnistu kuin aniharvalta! Ei se ole vielä viiniä jos saa sokerin ja hiivan kanssa marjamehun käytettyä. Kotiviinit ovatkin siis lähinnä käytettyjä marjamehuja. Viiniksi niitä ei pitäisi kenenkään nimittää.
Viinin valmistus on tarkkaa ja aikaa ja tieto-taitoa vaativa laji. Ja oiketa välineitä. Niitä taas ei saa kotiviinipakkausten ohjeista.
Oikeata viiniä ei viininvalmistajat suostuisi edes kuivahiivoista valmistamaan. Hyvin harvalla on kotioloissa viinin valmistamiseen tarvittava säädettävissä oleva tasalämpöinen ja vedoton tila.
Eikä ne kotiviinit häävin makusia ole. Yleensä ovat vielä aivan liian alkoholipitoisiakin. Olen maistanut usean eri henkilön valmistamia kotiviinejä joita ovat ylpeilleet. Ei sitä vaan raaski sanoa suoraan mielipidettään kaverille, jonka silmät loistaa innosta ja hieman liiasta maistamisestakin. :)

6

1286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelijä

      Kaupan viinien ostajat taputtivat käsiään, kun tuli kotiviinin valmistajille oma palstansa. Nyt tullaan tänne vielä perään räksyttämään. Kehuskelkaa siellä omalla puolellanne niillä erinomaisilla viineillänne, jotka olette hankkineet ties mistä. Me täällä haastellaan erilaisista kotiviineistä, jotka olemme tehneet ja jotka ovat ah, niin hyviä:)

    • qwerty

      Joo noin on. Ei niitä kotiviinejä voi viineiksi sanoa. En ymmärrä niitä jotka tarjoavat niitä vielä vierailleen, aikamoista vieraiden aliarvostamista. Tietenkin jos vieraat ovat samanlaisia, joille pääasia on halpa (tai ilmainen) känni, niin se on eri asia.
      Kotiviiniähän valmistetaan ainoastaan ja vain siksi, että saadaan halpa känni, joka on näillä kotiviinin valmistajilla se tärkein asia. Ei siitä nautintoaineeksi ole.

      • Veli Vermutti

        tekstiä. Vähän kun sanoisi, että kyllä Windows on parempi kuin Linux. Eihän sellaisessa ole mitään järkeä. Kotiviini on ihan erilaista kuin viinirypäle viini. Kotimaisen marjaviinin tuleekin olla erilaista kuin kaupan viini. Kaikille niille, joiden tiedän tekevän kotiviiniä, känni ei ole tärkein asia. Toki tämä on vain minun subjektiivinen kokemuksnei ja sinun ystäväsi voivat hyvinkin olla erilaisia. Kotiviinin teko vaatii kyllä taitoa: se ei onnistu tumpelolta. Siksi voi hyvin olla, että et ole saanut maistaa hyvää kotiviiniä.


      • sda
        Veli Vermutti kirjoitti:

        tekstiä. Vähän kun sanoisi, että kyllä Windows on parempi kuin Linux. Eihän sellaisessa ole mitään järkeä. Kotiviini on ihan erilaista kuin viinirypäle viini. Kotimaisen marjaviinin tuleekin olla erilaista kuin kaupan viini. Kaikille niille, joiden tiedän tekevän kotiviiniä, känni ei ole tärkein asia. Toki tämä on vain minun subjektiivinen kokemuksnei ja sinun ystäväsi voivat hyvinkin olla erilaisia. Kotiviinin teko vaatii kyllä taitoa: se ei onnistu tumpelolta. Siksi voi hyvin olla, että et ole saanut maistaa hyvää kotiviiniä.

        Puhutaan, että "On sitä tullut monia kotiviinejä maisteltua ja virtsan makuisia olleet." ja jatketaan sillä kuinka kotiviiniä tehdään halvan humalan takia. No kai se kilju on pahaa. Voi elämä...


    • tonitush

      mikä oli pointti?
      Siis.. näin kokkina tahdon osata laittaa hyvän ruokakokonaisuuden, joka kattaisi myös ruokajuoman. Ja en ole lähdössä lehmiä lypsämään mutta viiniä voin yrittää tehdä ..ja jos saan sen onnistumaan hyvin, voivoi pojat.
      Ruoka ja viini - elämän SUURIA nautintoja!

      • kotikokki kolmonen

        Kotiviinejähän ne on hyvin monet ulkolaisetkin arvoviinit. Ei viini ole viinimpi jos se tehdään teollisesti, usein päinvastoin. Valitettavasti useat viinintekijät ovat enemmän kiljuntekijöitä. Vaatii taitoa nääs.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      972
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      644
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe