Suomen kieli

jst53_z

Olen syntynyt suomessa vähan yli 50 vuotta sitten, mutta muutin vanhempien kanssa pois sieltä noin 4 vuotiana.
Enkä sen jälkeen ole muuta kun käynyt joskus kotimaassa.
Ymmärrän kyllä aika paljon suomea, mutta oma sanavarasto on heikko.

Olisiko jollakin ehdotusta jostakin kirjallissudesta jolla pystyisin parentamaan suomen kieltäni?

10

1213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jermu

pysyttely parantaa sitä huomattavasti. Opit käyttämään nykysuomen vivahteikasta kieltä ja luultavimmin puhut pakon sanelemassa tilanteessa hyvinkin sujuvasti muutaman päivän jälkeen.
      Kirjallisuudesta ja erityisesti kevyeltä puolelta nuo Ilkka Remeksen jännärit.

• jst53_z

neuvosta.
        Olen lukenut tätä jo jonkin aikaa ja kyllä minä huomaan että kieli tulee paremmaksi

• Remmari ek
    • vio-letti

Jos olet itse ja omin avuin kirjoittanut tuon viestisi, niin hyvinpähän sitten osaat suomea.

Minä olen asunut poissa Suomesta puoli-ikääni ja sen olen huomannut että kieli on tuoretavaraa. Täällä palstoilla olen viimeisen puolen vuoden aikana oppinut paljon tätä nykysuomea, lukemalla ja myös kirjoittamalla itse. Vähän kankeaa se on kyllä joskus, riippuen aiheesta. Nykyään kun kysymys on kyssäri ja tietokone on tietsikka tai vaan kone, ja on kännyt ja exät ja nyxät sun muut ympäristöystävälliset kierrätykset ja ulkoruokinnat, eikä niistä aina heti käsitä tuon taivaallista. Mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa selviää. Että toisinaan on niinkun puhe tekniikan viimeisimmistä villityksistä, joskus taas ihmis-suhteiden mystisistä kiemuroista... ect..ect.. ;)))

Niin että suosittelen kyllä lämpimästi täällä "netissä roikkumista", nyky[suomen]kielen opiskelun merkeissä.. :)

• remmari

• jst53_z

Sen olen huomannut.
        On paljon sanontoja jota en ole aikaisemmin kuullut. Ymmärrän yllä, mutta en varmaan itse keksisi sanomaan sellaisia noppeluuksia mitä täällä 50 löytyy.
        Olen lukenut tätä jo jonkin aikaa ja kyllä kieli rupee nyt olemaan sellainen että uskaltaa kirjoitta itse.

• vio-letti
        remmari kirjoitti:

http://koti.mbnet.fi/joyhan/index.html

Valitse sieltä vasemmasta reunasta sivu "Sanastoja"

Hauskoja opiskeluhetkiä.

Kiitos linkeistä, oli kiva surffailla ristiin rastiin. :)

• tänne

vaan silloin tällöin. Jos kirjoituksessasi on virheitä, jostain puskasta ilmestyy "äikänope" korjaamaan virheesi. Viisaampi kiittää häntä kauniisti, muuten tulee tappelu.

• Minkä tahansa tekstin lukeminen edistää kielen hallintaa, mutta vielä tehokkaampaa on varmaan esimerkiksi tänne kirjoittaminen. Kuten jo on todettu, tekstiäsi on helppo lukea ja ymmärtää. Jatka siis kirjoittamista meidän kaikkien iloksi.
      Suujuko sinulta jo ajatteleminenkin suomenkielellä?

Kuuluuko sinun radiostasi suomenkielisiä ulkomaille tarkoitettuja ohjelmia? Itse olen todennut radion kuuntelemisen hyväksi keinoksi kielitaidon ylläpitämiseen ja sanaston ajan tasalla pitämiseen.

Uutisten lukeminen päivälehdistä voisi olla myös hyvä idea. Iltapäivälehdet voisivat olla helppoja ja keveitä. Oletko katsonut esim. www.iltasanomat.fi tai www.iltalehti.fi?

Esimerkiksi tällä palstalla voit aina käydä kysymässä, jos jokin ilmaisu olisi vaikeasti ymmärrettävissä tai epäselvä. Täältä löytyy kaikkien alojen asiantuntijoita - välillä samassa persoonassakin. ;)

• kuuluu

netissäkin, joten suomenkielistä ohjelmaa on saatavissa sitäkin kautta eri puolilla maailmaa.

Linkki löytyy googlella.

Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      201
      1631
    2. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      58
      1061
    3. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      140
      964
    4. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      922
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      61
      916
    6. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      810
    7. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      268
      795
    8. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      765
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      61
      732
    10. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      342
      731
    Aihe