XML + CSS

koodajaf

Pitäisi XHTML sivulle includata pätkän XML koodia.

Tämä on kai sallittua?

Ongelmana, että miten saan datan näyttämän ei yhtenä lauseena, vaan jotenkin rivitettyä, että se näyttäisi selkeämmältä.

Esim tuollainen data:

MattiVirtanen
PekkaVuorikivi
JussiPussi
SamiKallio


Jos lisään vain tuon koodin, niin se näyttää selaimella tältä:

MattiVirtanenPekkaVuorikiviJussiPussiSamiKallio

Mutta haluan, että joka ikinen nimi olisi omalla rivillä, ja etunimi lihavoituna.

Miten tämä onnistuu?

6

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jospa aloitettaisiin ongelmasta, jota olet ratkaisemassa, eikä yrityksestä ratkaista jotain tuntematonta ongelmaa. Miksi et kirjoita HTML-dokumenttiin HTML-merkkausta? (XHTML kannattaa unohtaa, ellet todella tiedä, mitä teet. Jos tietäisit, et kyselisi täällä.)

      XHTML on kiinteästi määritelty. Vastoin tavanomaista hölynpölyä sen sekaan ei voi heittää mitä huvittaa. Tai voi, mutta vaikutus on mitä sattuu.

      Kuulostaa siltä, että sinun pitäisi sisällyttää HTML-dokumenttiisi taulukko. CSS-puoleen voidaan palata sitten, kun merkkaus on selvillä.

      Mahdollisesti (X)HTML-dokumentin voisi generoida XSSL:llä. Mahdollisesti voisit käyttää ns. datalla päällystämistä, jos homman ei tarvitse toimia kuin IE:ssä. Mutta mitäpä nyt enempää miettimään ratkaisuja, kun ongelma ei ole tiedossa. Siis mitä pitäisi saada aikaan ja miksi ilmeinen ratkaisu (aineisto taulukkona HTML-dokumenttiin) ei kävisi?

      • koodajaf

        En voi kirjoittaa HTML dokumenttia, koska sisällytän tiedoston joka generoi XML datan. Sille en voin mitään tehdä, se on kolmannen osapuolen. Eli kyseessä on ohjelma, joka tietyillä parametreilla palauttaa tietyn XML datan, ja nyt se pitäisi lisätä HTML sivulle.

        Kysymys on miten tämä onnistuu.

        Eli on cgi ohjelma, joka palauttaa tuon:

        MattiVirtanen
        PekkaVuorikivi
        JussiPussi
        SamiKallio

        Miten saan sen sivulle niin, että se olisi oikein, ja toimisi kaikilla selaimilla?


      • XHTML

        Mielestäni xhtml:ssa saa olla xml koodia, kunhan on kaikki merkinnät oikein, se onkin mielestäni XHTMLän ja HTMLän suurin ero. Tai ainakin se menee näin validatorin läpi.


      • XHTML kirjoitti:

        Mielestäni xhtml:ssa saa olla xml koodia, kunhan on kaikki merkinnät oikein, se onkin mielestäni XHTMLän ja HTMLän suurin ero. Tai ainakin se menee näin validatorin läpi.

        Mielipiteitä maailmaan mahtuu, myös vääriä. Tällaisia asioita ei kuitenkaan ratkaista mielipiteillä.

        Tarkista määrittelyistä. Kokeile vaikka validaattorillakin. Ei taatusti mene läpi, ellei DTD salli käytettyjä elementtejä, ja jos sallii, ei kyseessä enää olekaan XHTML.


      • koodajaf kirjoitti:

        En voi kirjoittaa HTML dokumenttia, koska sisällytän tiedoston joka generoi XML datan. Sille en voin mitään tehdä, se on kolmannen osapuolen. Eli kyseessä on ohjelma, joka tietyillä parametreilla palauttaa tietyn XML datan, ja nyt se pitäisi lisätä HTML sivulle.

        Kysymys on miten tämä onnistuu.

        Eli on cgi ohjelma, joka palauttaa tuon:

        MattiVirtanen
        PekkaVuorikivi
        JussiPussi
        SamiKallio

        Miten saan sen sivulle niin, että se olisi oikein, ja toimisi kaikilla selaimilla?

        Miksi et muuta XML-dataa HTML:ksi? Jos XML-data jo tulee CGI-skriptiltä, niin skriptiä muuttamalla tai toisella skriptillä sen voi muuntaa HTML-dataksi.

        Kai kolmas osapuoli on antanut luvan hommaan? (Muutenhan tässä oltaisiin herkästi lain väärällä puolella.) Siinä tapauksessa se voisi ehkä olla valmis muokkaamaan skriptiä.

        Edelleenkin on epäselvää, mikä on ongelma. URL olis kiva - kai tästä jokin luonnossivu on olemassa, ja CGI-skriptillä ainakin on URL.

        Jos jotain oikein simppeliä (mutta todennäköisesti ei fiksua) haetaan, niin voisi tehdä vaikka


        Ks. XML-tiedostoa.


        ja sitten foo.xml:ään sopiva viittaus tyylitiedostoon. Toisaalta jos _lähtökohtana_ on, että XML-tiedostoon ei voi koskea, niin silloin ongelma on taidettu määritellä ratkaisemattomaksi.


      • Höpö
        Yucca kirjoitti:

        Miksi et muuta XML-dataa HTML:ksi? Jos XML-data jo tulee CGI-skriptiltä, niin skriptiä muuttamalla tai toisella skriptillä sen voi muuntaa HTML-dataksi.

        Kai kolmas osapuoli on antanut luvan hommaan? (Muutenhan tässä oltaisiin herkästi lain väärällä puolella.) Siinä tapauksessa se voisi ehkä olla valmis muokkaamaan skriptiä.

        Edelleenkin on epäselvää, mikä on ongelma. URL olis kiva - kai tästä jokin luonnossivu on olemassa, ja CGI-skriptillä ainakin on URL.

        Jos jotain oikein simppeliä (mutta todennäköisesti ei fiksua) haetaan, niin voisi tehdä vaikka


        Ks. XML-tiedostoa.


        ja sitten foo.xml:ään sopiva viittaus tyylitiedostoon. Toisaalta jos _lähtökohtana_ on, että XML-tiedostoon ei voi koskea, niin silloin ongelma on taidettu määritellä ratkaisemattomaksi.

        »Miksi et muuta XML-dataa HTML:ksi? .. toisella skriptillä sen voi muuntaa HTML-dataksi.»

        Aivan, uskoisin myös että tämä olisi paras vaihtoehto. Mutta mitä jos kertoisit miten tämä tehdään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1748
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1089
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      881
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe