Tilintarkastajan työ

millaista on?

Kohta olisi KTM-tutkinto suoritettuna ja vielä harkitsen lisäopintoja tilintarkastustutkintoa varten. KHT kiinnostaa tällä hetkellä enemmän kuin HTM, tosin varsinaisesta käytännöntyöstä tiedän varsin vähän molempien kohdalla. Osaisiko joku neuvoa millaisia ovat tilintarkastajien työpaivät? Mitä muuta tehdään kuin tarkistetaan kirjanpitoa ja annetaan lausuntoja? Mitkä ovat työn suurimmat haasteet ja mitkä ovat työn parhaat puolet? Ja vielä kiinnostaisi työllisyystilanne, eli löytyyköhän kortistosta paljon tilintarkastajia?

Olisin tiedosta kovin kiitollinen. Opintoja on jo aika paljon takana, mutta KTM:lle ei ole kyllä täälläpäin Suomea myöskään paljoakaan töitä. Että mitäköhän tässä kannattaisi tehdä?

16

26438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riku

      Itse tilintarkastajan työstä ei paljon ole kokemusta (ellei muutaman yhdistyksen tilintarkastamista lasketa), mutta ainakin pk-seudulla suurilla tt-firmoilla (KPMG, PwC, Ernst&Young) näyttää olevan ahkera rekrytointi käynnissä. Vakituista työtä tarjotaan graduakin väsääville tuleville KTM:ille.

      Olen controllerina päässyt seuraamaan melko läheltä tilintarkastajan työtä heidän kysymyksiinsä vastailemalla. Täytyy sanoa, ettei työ sovi jokaiselle, koska siinä ollaan lähes joka päivä eri asiakkaan luona ja joudutaan työskentelmään mitä erilaisimmissa olosuhteissa useinmiten jonkin ahtaan neukkarin pöydän kulmalla. Eli jos arvostaa pysyvää työpistettä ja samoja työkavereita, ammatti ei kenties ole paras vaihtoehto KTM:lle.

      Mutta kuten sanottu, töitä näyttää olevan tarjolla vaikka kuinka. IFRS:n käyttöönotto on lisännyt tarvetta selvästi.

      • Kohta KTM

        Kiitos vastauksesta! Ei kieltämättä kuulosta meikäläisen hommalta, mikäli ympäristö ja ihmiset vaihtelevat tiuhaan tahtiin ympärillä. Kaipaan kyllä tosiaan jonkinlaista vakautta ja pysyvyyttä työnkuvaani.

        Olisiko muilla vielä esittää näkemyksiä tilintarkastajan työstä, eli voiko se olla toisenlaistakin? Esim. pienemmissä firmoissa? Entä mitä Riku pidät controllerin hommista?


      • Riku
        Kohta KTM kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Ei kieltämättä kuulosta meikäläisen hommalta, mikäli ympäristö ja ihmiset vaihtelevat tiuhaan tahtiin ympärillä. Kaipaan kyllä tosiaan jonkinlaista vakautta ja pysyvyyttä työnkuvaani.

        Olisiko muilla vielä esittää näkemyksiä tilintarkastajan työstä, eli voiko se olla toisenlaistakin? Esim. pienemmissä firmoissa? Entä mitä Riku pidät controllerin hommista?

        Olen kyllä itse tyytyväinen ammatinvalintaani (controller), vaikka opiskeluvaiheessa vielä suuntauduin tilintarkastajan tehtäviin (eli hankin mm. KHT-opinnot kasaan). Tämähän on tietysti luonnekysymys: toisille sopii paremmin uusien ihmisten päivittäinen tapaaminen - toiset taas pitävät siitä, että saa työskennellä samojen ihmisten kanssa päivittäin omassa huoneessa omassa rauhassa. Luulen, että tilintarkastajan palkka on aavistuksen verran parempi kuin controllerin palkka keskimäärin. En kuitenkaan usko eron olevan kovin suuri.


    • oletko ruåtsalainen?

      Valmistutko Hankenilta vai Kauppakorkeakoulusta vai kysytkö ihan tosissasi?

      Luulisi, että KTM olisi edes pikkasen tutustunut tilintarkastajan tehtäviin, jos kerta semmoisessa paikassa opiskelet. Helsingin Kauppakorkeakoululla on iso kirjasto Runeberginkadulla. Suosittelen, että menet sinne tutustumaan.

      Sen verran voin sanoa, että tilintarkastaja vastaa kaikesta:
      1. Omalla omaisuudellaan
      2. Omalla vapaudellaan
      3. Omalla maineellaan

      Se ei ole sitä, että mennään pläräämään papereita ja kuitataan iso palkkio huvin vuoksi. Perehdy alaan, hankkiudu vaikka taloyhtiösi tilintarkastajaksi ja sitä kautta muihin hommiin, mutta ensinnäkin:
      Lue, lue ja lue. Senkin jälkeen riittää lukemista joka päivälle.

      • Kohta KTM

        Kiitos tuosta veistisi asiaosasta. Olen todellakin kauppakorkeakoulusta valmistumassa ja nimenomaan vähän on opinnoissa tilintarkastajan työtä käsitelty. Siksi juuri kysyn täällä sellaisilta ihmisiltä, jotka tästä työstä jotain oikeasti tietävät.

        Lukenut olen ja luen varmasti edelleen, mutta tosiasia on, että käytäntö on usein toista kuin mitä kirjasta voi rivien väleistä lukemalla päätellä. Mielelläni otan asioista selvää, ennen kuin ryhdyn pyrkimaan tosissani mihinkään työtehtävään, niin eipähän tarttee sitten töissä havaita, että tämä ei olekaan sitä mitä haluan.


      • reaali0777

        Tuossa on kyllä PALJON liiottelua !

        Kuvitteletko tosiaan että tilintarkastajan ammattia harjoittava tilintarkastaja, vastaa siitä mokasta jonka, hän on tilintarkastusyhteisön eli käytännössä OY:n nimissä tehnyt.

        Ehei, kyllä ne on ne tarkastettavan firman omistajat, hallitus ja toimitusjohtaja, jotka kantavat vastuun. Tilintarkastaja on lähinnä leimasinta heiluttava veikkonen 99 % tilanteissa kun tulee tosipaikka, ja sen 1 %:n korvaa tilintarkastajan vastuuvakuutus.

        Lopettakaa jo palkkarengit sen oman vastuun korostaminen, ei yliopiston käynytm joka ymmärtää vastuusta mitään, voi tosissaan tollasta potaskaa syöttää.

        Vastuu tilintarkastajilla on enemmän symbolinen kuin reaalinen. Piste.


    • KHT

      Minulla työ on ainakin hyvin sesonkiluonteista - helmi-huhtikuussa työtahti on kova.
      Välillä paperinmakuistakin - Tosin vaihtuvat asiakkaat ehkäisevät "tylsistymistä".
      Kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa on tärkeää juuri noista vaihtuvista asiakkaista johtuen tärkeää.
      Opiskella täytyy kaikenaikaa koska lait ja asetukset muuttuvat ja KHT-tentti ei ole mikään helppo nakki.
      Aluksi palkat eivät ihmeellisiä mutta pitemmällä tähtäimellä paranee.
      Mitä pitemmälle menee sitä enemmän vastuu painaa kaikessa suhteessa.
      Isojen firmojen rekrytointitahti jatkuu kovana
      Tässä muutama pointti

      • Kohta KTM

        Tämä on juuri sitä tietoa mitä haen. Nuo vastuu-kysymykset konkretisoituu varmaan sitten varsinaisessa työssä. Tosin sen verran jo tiedän, ettei tehtävää kannata ottaa vastaan jos on sellainen tunne, ettei pysty sitä suorittamaan niin, että voisi työstään takuuseen mennä.

        Toisin kuin joku tuolla edellä ehkä ymmärsi, niin raha ei ole minulle todellakaan ensisijainen motivaatio tehdä töitä, vaan mielekäs työ. Siksi näitä kyselen.


      • JOssu

        Itselläkin olisi mahdollista lukea KTM:ksi pääaineena laskenta. Yksi toinen tutkinto on jo.

        Hieman vaan epäillyttää, että onko minusta siihen. Nimittäin en ole kauhean tarkka enkä kovinkaan matemaattisesti suuntautunut.
        Sosiaalinen kylläkin, joten asiakkaiden vaihtuvuus ei haittaisi minua.


      • Jossu
        JOssu kirjoitti:

        Itselläkin olisi mahdollista lukea KTM:ksi pääaineena laskenta. Yksi toinen tutkinto on jo.

        Hieman vaan epäillyttää, että onko minusta siihen. Nimittäin en ole kauhean tarkka enkä kovinkaan matemaattisesti suuntautunut.
        Sosiaalinen kylläkin, joten asiakkaiden vaihtuvuus ei haittaisi minua.

        Eli sitä haluaisin tietää, että millainen tyyppi controllerina tai tarkastajana pärjää? Kannattaako edes yrittää alkaa opiskelemaan ko. alaa.


      • KHT
        Jossu kirjoitti:

        Eli sitä haluaisin tietää, että millainen tyyppi controllerina tai tarkastajana pärjää? Kannattaako edes yrittää alkaa opiskelemaan ko. alaa.

        tavallinen tyyppi - tosin tiettyä omistautumista asialle täytyy olla jotta pääsee eteenpäin ja mm KHT - tentistä läpi. - tietyn lahjakkuuden lisäksi sitkeyttä.

        Kuten aiemmin jo mainittu sosiaalisista taidoista ei ole haittaa.

        controllerin työstä ja yleensäkin talousjohtajan työstä esim vaikka tollaisessa keskisuuressa firmassa on minulle ainakin tullut väliin sellainen kuva että mikäli tehtävä on uusi ja ympärillä tapahtuu jotain ei ehdi pitkästyä - mutta työ saattaa muuttua sellaiseksi jatkuvaksi raportoinniksi jonnekkin pitemmän päälle - rutiinit siis iskevät sielläkin.

        Jotenskin tuntuu muuten vielä tähän loppuun mainiten, että suuri osa tästä big 4 porukasta on ikäänkuin samasta puusta veistettyä. Porukka alkaa ikäänkuin muistuttaa toinen toistaan olemukseltaan ja ulkonäöltäänkin (heh..)Mutta sellanen porukka lienee toki helpommin yhteenhitsattavissa.


      • Riku
        Jossu kirjoitti:

        Eli sitä haluaisin tietää, että millainen tyyppi controllerina tai tarkastajana pärjää? Kannattaako edes yrittää alkaa opiskelemaan ko. alaa.

        Sosiaalisuus ei ole controllerinkaan työssä pahitteeksi. Monet raportointiin liittyvät asiat edellyttävät tarkentavien tietojen pyytämistä, jolloin kyvystä verkottua ja luoda henkilösuhteita yrityksen sisällä on paljon hyötyä.

        Tarkkuutta täytyy myös olla paljon, niin controllerin kuin tilintarkastajankin työssä, mutta suuresta matemaattisesta lahjakkuudesta ei ole mitään hyötyä, jos ei ymmärrä joitakin hyvinkin hankalia laskentatoimen käsitteitä ja kirjauksia, joita tulee vastaan isoissa kansainvälissä konserneissa.

        Jos luonteenpiirteitä ajattelee, pitäisi mielestäni olla ennemmin teoriaorientoitunut kuin käytäntöön suuntautunut. Tämä koskee sekä controllerin että tilintarkastajan toimenkuvaa. Tällainen suuntautuneisuus ja pitkäjännitteinen asenne auttaa vaikeiden asioiden opettelussa ja mieltämisessä.


    • tilintarkastajalla...

      Ymmärrän, miksi tilintarkastajat eivät ole vastanneet kysymykseesi. Tiesitkö, että juuri nyt on kaikista kiireisin aika? Teemme juuri ympäripyöreitä päiviä tai viikkoja, useat tekevät töitä viikonloppuisinkin. Ehkä kannattaa kysyä uudestaan joskus parin kolmen kuukauden kuluttua...

      Kirjanpidon tarkastamisen ja lausuntojen lisäksi tarkastetaan myös hallintoa ja mm. toimintoja, tehdään mm. toimintokuvauksia ja tarkastellaan erilaisten kontrollien olemassaoloa/toimintaa.

      Työllisyystilanne on hyvä. Pääsin itsekin töihin, vaikka en vielä opiskeluaikana moiseen uskonut. Tosin hakijoitakin tuntuu olevan runsaasti (satoja), eli voi olla, että kaikki tarkastajiksi haluavat eivät työllisty, mutta en sitten tiedä kuinka paljon hakijoista todellisuudessa on suorittanut KHT-opinnot, joita vaaditaan, että tulet palkatuksi.

      Työn suurimmat haasteet ovat minunkin mielestäni tuo erilaisten ihmisten kanssa kommunikointi. Itse en ole koskaan ollut kovin sosiaalinen, mutta osaan kuitenkin hoitaa asiasta puhumisen ja se on riittänyt toistaiseksi. Haastetta tuo myös erilaisista tehtävistä ja haasteista selviäminen lyhyessä ajassa. Toisaalta työssä oppii aika paljon erilaisia asioita liittyen yrityksien taloushallinnon /busineksen toimintoihin.

      Olen ollut allalla vasta tovin, joten parhaita puolia on vielä vaikea todeta. Voi olla, että parasta on kuitenkin tuo työn kausiluonteisuus ja pitkät lomat, sekä vaihtelevuus ja uudet haasteet.

      • Kohta KTM

        Kuulostaapa mielenkiintoiselta! Tosiaankin, ajattelin jotenkin, että se ruuhka-aika alkaa vasta n. helmikuusta, ja että tässä vaiheessa yhtiöt hitsaa tilinpäätöksiään tarkistusta varten. Vaikka konsultointiahan siihenkin varmaan tarvitaan.
        Sinänsä kyllä aika hyvä saavutus tämäkin, koska luin jostain, että KHT-tilintarkastajia on Suomessa vain n. 350 kpl (jos muistan oikein) ja siltikin tänne on tullut jo peräti yhdeltä tai kahdelta vastaus!
        Jos vielä yksi tyhmä kysymys sallitaan, niin onko mitään järkeä opiskella KHT:ksi, jos ei tulevaisuudessa haikaile elävänsä ns. ruuhka-Suomessa? Voisiko ko. opinnoilla (ei siis KHT-tutkinnolla) saada esim. jonkinmoisen etulyöntiaseman muihin työnhakijoihin nähden taloushallinnon tehtäviin hakeuduttaessa?

        Ja kiitokset tähän mennessä ketjuun osallistuneille! On hämmästyttävää, että tästä keskustelusta on tullut näinkin asiallinen!


      • eräsminävain203920
        Kohta KTM kirjoitti:

        Kuulostaapa mielenkiintoiselta! Tosiaankin, ajattelin jotenkin, että se ruuhka-aika alkaa vasta n. helmikuusta, ja että tässä vaiheessa yhtiöt hitsaa tilinpäätöksiään tarkistusta varten. Vaikka konsultointiahan siihenkin varmaan tarvitaan.
        Sinänsä kyllä aika hyvä saavutus tämäkin, koska luin jostain, että KHT-tilintarkastajia on Suomessa vain n. 350 kpl (jos muistan oikein) ja siltikin tänne on tullut jo peräti yhdeltä tai kahdelta vastaus!
        Jos vielä yksi tyhmä kysymys sallitaan, niin onko mitään järkeä opiskella KHT:ksi, jos ei tulevaisuudessa haikaile elävänsä ns. ruuhka-Suomessa? Voisiko ko. opinnoilla (ei siis KHT-tutkinnolla) saada esim. jonkinmoisen etulyöntiaseman muihin työnhakijoihin nähden taloushallinnon tehtäviin hakeuduttaessa?

        Ja kiitokset tähän mennessä ketjuun osallistuneille! On hämmästyttävää, että tästä keskustelusta on tullut näinkin asiallinen!

        Varokaa ainakin erästä big four yhteisöä, siellä työpaikkakiusaamistapaus, mitäänhän ei tietenkään myönnetä, mutta totta se on! Hävytöntä iso yritys ja siten kohtelivat työntekijöitä!


      • KohtaMyösKtm
        eräsminävain203920 kirjoitti:

        Varokaa ainakin erästä big four yhteisöä, siellä työpaikkakiusaamistapaus, mitäänhän ei tietenkään myönnetä, mutta totta se on! Hävytöntä iso yritys ja siten kohtelivat työntekijöitä!

        Minäkään en myöskään suosittelis erästä tilintarkastusyhteisöä... Aika karua meininkiä siellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe