2 käyttöjärjestelmää

kaupan täti, joka osaa vähä...

Koneessa on xp home ja w2000 käyttikset. Kuinka voin valita kumman käynnistän, kun bootatessa ei tule näkyviin mitään vaihtoehtoja, vaan käynnistyy suoraan xp:ltä? Xp on C:llä ja W2000 D:llä.

3

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan tumpelo

      kun olen, käytän seuraavanlaista keinoa. Itsellä on XP C:llä ja ME D:llä ja kun käynnistän koneen, se menee automaattisesti XP:lle (koska Biosissa on Boottaus C:lle). Jos haluan käynnistää ME:n (koska jotkut ohjelmat eivät toimi XP:llä) pidän käynnistettäessä F11 painettuna (se voi olla joku muukin näppäin koneesta riippuen, löytyy käyttöohjeesta tai emon papereista) ja hetken perästä piippauksen jälkeen ilmestyy taulu "Select First Boot Device" ja tästä voit valita aseman, josta käyttis käynnistetään. Tähän on hienompiakin keinoja, mutta eihän tyhmä niitä osaa ja viisaat ei neuvo tai neuvovat niin viisaasti, ettei niistä ota pirukaan selvää. Tsemppiä!

    • Rami

      Hei

      Itselläni on tämän näköinen boot.ini tiedosto C:aseman juuressa. Käsittääkseni tämä määrää sen että on useampi käyttöjärjestlmä ja jää odottamaan valintaa 30 sekunniksi (timeout=30).
      Muista ottaa kopio alkuperäisestä jonnekkin ennenkuin muokkaat sitä mitenkään.
      Tämä tiedosto on piilotiedosto ja vain luku muodossa.

      BOOT.INI:

      [Boot Loader]
      timeout=30
      default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
      [Operating Systems]
      multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
      C:\="Microsoft Windows"

      • kaupan täti, joka osaa vähä...

        Kiitos, mutta kuten nimimerkistänikin voi päätellä tuo on liian vaativaa allekirjoittaneen taidoille. Itse asiassa onnistuin "säätämään" koneen sellaiseen kuntoon, ettei se enää käynnisty ollenkaan. Ja eiku uudelleen asentamaan W2000:ta....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe