Hevosen ruokinta/hoito..?

...tyttö...

Kaverillani on hevonen ja suuri kokemus niistä, minulla vasta 17h ratsastusta (siis tunteja) ja silleen. Meneekö se ruokinta näin:

Aamulla puoli seittemältä kaurat. Vai pitääkö antaa myös heinät? Aitaukseen?

Koulun jälkeen kolmelta kaurat..

15 yli kolme ratsastamaan (tietty harjaus jne)

Illalla/yöllä yheksältä mitä? Mitä ruokaa annettava illalla yheksältä? Oon niin kokematon :)

Voitte antaa myös muita hoito-ohjeita. :D Hankkisin hevosen/ponin, mutta rahat ei varmaan riitä. Asutaan maalla ja saataisiin karsina navettaan jne.

24

4259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vinkkejä

      Hei!
      Et 17-tunnin kokemuksella ole todellakaan valmis ostamaan omaa hevosta! Usean vuoden kokemus erilaisista hevosista vaaditaan! Varsinkin tuolla ruokinta-tietämykselläsi et voi ottaa omasta hevosesta vastuuta! Suosittelen sinua tarttumaan hevosenhoitoa koskeviin kirjoihin, ne ovat heppahöperöille mielenkiintoista luettavaa ja ennenkaikkea hyödyllistä!

      Aamuruokinnassa on suositeltavaa antaa heinää ennen kauroja. Tämä siksi, koska hevoset yleensäkkin himoitsevat kauraa, sehän on niiden herkkua. Niimpä ne saattavat hotkia kaurat suurella vauhdilla vatsaansa, jonka seurauksena maha voi tulla kipeäksi. Toisaalta, en tiedä montaakaan tallia, joissa annettaisiin heinää ennen kauroja. Hyvä keino on antaa kaurat illalla, sillon hevoset ovat syöneet päivän aikaansa mahaansa heinää paljonkin.
      Joillakin talleilla kaurat jaetaan kolmesti päivässä, mutta itse suosin kerran päivässä -tapaa. Tietenkin, mikäli kauraa tulee antaa paljonkin, on se helppo jakaa pienempiin osiin. Meidän hepat ovat taasen aina saaneet 1/2-1 litraa kauraa päivässä, joten sen voi antaa illallakin yhdellä kertaa.

      Toiseksi, hevonen tarvitsee n. 8kg heinää päivässä. Omassa ruokintaohjeessasi ei ollut yhtään heinänjakoa! Hevosella on pieni mahalaukku kokoonsa nähden, joten heinät on jaettava pienempiin osiin. Vähintään 3 kertaa päivässä tulisi heinää antaa, mielellään 4-5. Ja heinän määrä riippuu hevosesta yksilöstä, 8kg on vain sellainen yleissumma. Rotu, sukupuoli, ikä, ruumiinrakenne, liikunta...kaikki vaikuttavat tarvittavan heinän määrään. Hyvä neuvo olisi antaa esim. yksi paali heinää päivässä, ja seurata hevosen kuntoa. Laihtumisen ja lihomisen mukaan sitten lisää tai vähentää heiniä! Hevonen on sopivan paksuinen silloin, kun sen kylkiluut eivät näy, mutta tuntuvat kevyesti painattaessa!

      Ruokinta voisi olla esim. seuraavanlainen:
      Aamulla puoli seitsemältä hevonen aitaukseen, jonne vie sille 2kg heinää. Päivällä olisi hevosen hyvä saada yksi heinäsatsi, vaikka 2kg. Ratsastuksen jälkeen voisi antaa 1-2kg heinää. Illalla sitten 3kg heinää kaurat.
      Kyseisessä ohjeessa hevonen saisi 8-9kg heinää.
      Mikäli päivällä koulun aikana ei kukaan voi käydä heittämässä pollelle heiniä, voi harkita sitäkin, että vie vaikka kokonaisen paalin sinne tarhaan. Paaleja on yleensä kokoa 8kg ja 10kg. Jotkut hevoset ovat sellaisia että ahmivat niin paljon kun on mahdollista, eli koko paalin. Meidän hevoset ovat onneksi syöneet aina vain sen verran, kun on nälkä. Niimpä heinää voi olla koko ajan tarhassa ilman että hevoset lihovat.

      Mikäli sitten joskus ostat hevosen, kannattaa kysyä onko se tällaista ahmija-tyyppiä. On paljon helpompaa, jos ei ole! :)

      • .....

        NO eipä se hevonen hyvin voi jos ei saa kalsiumkivennäistä tasapainottamaan kaurasta tulevaa fosforia! Kivennäistä kauran sekaan ja sitten suolakivi heposelle.


    • Leticia

      Hevosen ruokinnalla ei oikeestaan ole sen ihmeempii sääntöi kun että se annetaan mitä hevonen tarvii. Esim mun hepot saa aamulla kauran heinän, päivällä heinän, illalla heinän kauran kivennäiset porkkanaa xD

    • minä vain

      kannattaa antaa joka päivä 9 porkkanaa
      3 ämpäriä melassia päivässä vitamiineja ämpärillinen, 7 omenaa 5 juuston palaa
      oma hevoseni on mainiosti pärjännyt näillä ruuilla kannattaa kokeilla kuuntele minua
      muut vain valehtelevat oikeasti ne sepittävät ihan joutavia mitä enempi ruokaa sitä parempi mieli

      muistakaa minä olen ammattilainen....
      voitte kysyä minulta vaikka mitä hevosista sillä tiedän kaikki hevosista ps:kannattaa lisätä ruokavalioon vielä 8 ämpärillistä maitoa siitä se lähtee hyvän ja terveen hevosen kasvatus
      kanntaaa hoitaa jonku lapsia siitä saa rahaa myös voit luoda lantaa siitä saa meidän tallilla 50 euroa/per kuorma

      • et ole ammattilainen

        Voi herranjestas!


    • lumi-angel

      Aamulla kauraa ja heinää...Ei aitaukseen.

      Koulun jälkeen on hyvä antaa kauraa.

      Juu...

      Kauraa ja pikku pala heinää...

      Oleppa hyvä...

      PS. Onnea hevosen/ponin kanssa ja onnellisia ratsastushetkiä :D

    • vanupallo

      siis onko tää joku huono läppä? et tod. ole valmis!

      • ...tyttö...

        Nyt mulla kyllä on jo 40h ratsastuskokemusta.


      • mie vaan
        ...tyttö... kirjoitti:

        Nyt mulla kyllä on jo 40h ratsastuskokemusta.

        et kylläkään voi ostaa omaa hevosta n. 40h ratsastus kokemuksella...
        Esin voisit hankkia hoitohevosen ja kun olet sitä hoitanut päivittäin esim. 2 vuoden ajan ja tiedät ruokinnasta, ratsastuksesta, hevosen hoidosta ja sairauksista paljon. voit harkita hevosen ostoa...
        Itselläni oli 4 vuotta hoitohevonen ja ratsastin sillä 6 päivänä viikossa ja putsasin karsinan ja hevosen joka päivä. Niin nyt mulla on vasta oma hevonen ja poni. oon ratsastanut 8 vuotta...

        Ajattelen vaan hevosen parasta... :)


    • Agrologi

      Viis kellonajoista, kunhan ruokitaan joka päivä samaan aikaan ja useamman kerran päivässä.

      Jos hevonen kerran asuu navetassa, sen ruokintaajat on hyvä rytmittää navettatöiden mukaan. Esim. Heinät aamulypsylle tullessa (klo 6 esim). Kaurat samaan aikaan, kun lehmät saavat aamuväkirehunsa (lypsyn jälkeen esim klo 8). Hevonen tarhaan navettatöiden loputtua (esim klo 9), mukaan päiväheinät. Sisälle iltanavetalle tullessa (klo15). Heinät saman tien. Kaurat lehmien iltaväkirehujen yhteydessä (vaikka klo 17) ja iltatarkilla (klo21) vielä heinää.

      Täekeää on että hevonen saa heinää (tai muuta karkearehua) vähintään 3kertaa vuorokaudessa (mielummin 4-6). Minkään rehujako kerran väliin ei saa tulla yli 12 tuntia, mielummin tasaisemmat välit. Väkirehua (kauraa) ei anneta yli 3kg kerralla (pienikin määrä mielellään ainakin kahteen annokseen jaettuna). Ruokinta kannattaa lomittaa muiden tilan töiden lomaan, muuten yksi hevonen teettää kohtuuttomasti työtä.

      Lainaa kirjastosta Anneli Lillvistin kirjoittama kirja Ruokinnalla tuloksiin 3, sen luettuasi tiedät teoriass miksi ja miten hevonen tulisi ruokkia. käytäntöön siitä on vielä pitkä matka, mutta auttaa edes alkuun.

    • glowy

      suoraan yhden hevosen päiväohjelma: (mulla on takana 6 vuoden ratsastus kokemus ja ravihevosilla oon ajanu tuhansia kilometrejä) joten klo. ´7:30 aamukaurat 1 litra ja pikkupaalista yksi siivu heiniä, 9:00 ulos ja 2 siivua heiniä, klo 15 sisälle, 2 siivua heiniä ja litra kauraa, klo. 21 2 siivua heiniä, litra kauraa, jossa on seassa kalkkia, rautaa ja vitamiini liuosta. näin siis joka toinen päivä ja toisina päivinä näin:

      klo. 7:30 aamukaurat heinät, klo. 10:00 ajamaan/ratsastamaan (noin 10-15km), ajon jälkeen lämmintä melassi vettä 10-20 litraa ja kaksi siivua heiniä karsinaan... jne.

      nuoremmat hevoset (vuotiaat) saavat neljästi kauraa (kerran kivennäistä, mutta eivät rautaa) kaikilla hevosilla on kokoajan tarjolla kivennäiskivi ja suolakivi..

      mutta karkeasti sinun tapauksessasi sanoisin että:

      kivennäiskivi ja suolakivi tarjolle, ennen koulua kaurat heinät, mikäli hyvä ilma niin hevonen päiväksi ulos, mikäli huono niin sisälle (ulkona/sisällä, molemmissa oltava heiniä tarjolla).. klo. 15 kaurat ja noin puolen tunnin- tunnin päästä ratsastamaan, treenin jälkeen heinät ja ilta tallilla kaurat heinät.

    • tyttö -92

      mielestäni sinun ei vilä todellakaan kannata hankkia omaa hevosta. jos olet käynnyt vain n. 40 kertaa ratsastamassa...
      Itse olen ratsastanut 8 vuotta, ja mulla on ollut 4 vuotta hoitohevonen, jota liikutin 6x viikossa ja putsasin hevosen ja karsinan joka päivä.Viime keväänä hommasin oman hevosen ja ponin.
      Sinuna hankkisin hoitohevosen ja hoitelisit ja ratsastelisit sillä ainaskin 2 vuotta, ja opettelisit hevosten hoitoa, ratsastusta, ruokintaa ja opettelisit hevosten sairauksia, ja vasta sitten hommaisit oman hevosen. En sano pahalla mutta ajattelen vaan hevosen parasta...

    • hupsis

      Sinuna miettisin vielä sitä hevosen/ponin ostoa. Et selvästikkään ole valmis omaan hevoseen.

      Tuo, että kamusi antaa hepalle ruokaa kolmelta ja lähtee ratsimaan 15minsan päästä ei kuulosta kovin järkevältä. Hevosen pitäisi saada rauhassa syödä ainakin puoli tuntia.

    • -Emmi

      Et todellakaa oo valmis omaa ponii mäki haluisin ponin mut oon ratsastanu vast vuoden ja puol liian vähän

    • Tyttö 11,ei kokenut

      Mä olen ratsastanut 2 ja puol vuotta. Ja en ole valmis ostamaan omaa hevosta!
      Ensiksi pitää miettiä,kun täytyy ostaa:Satulat,suitset,riimut,loimet,pintelit,kumikellot,ehkä martingaalit ja apuohjat,myös pintelit on hyvä olla. Siihen päälle:Rehut/Heinät/Kaurat,kivennäiset,suolakivet,koulutus-maksut,kengitys,hampaiden raspaus,harjat,piikkisuat yms. hoitotarvikkeet! Kavioiden vuolenta yms. Lisäksi vähintään 5v. Kokemus hevosista! Otahan oppia

    • oon itekin heppahullu

      Aika hyvä.;)

    • ruo2

      Mielestäni olisi hyvä antaa:

      - 07.00 Heinät ja Kaurat

      - 12.00 Heinää

      - 16.00 Heinät ja Kaurat

      - 20.00 Heinää

      Näin hevoset saavat tasaisin jakovälein heinät ja kaurat jos käytätte kauraa ja tietenkin suolakivi tulisi olla. Mielestäni hevonen pärjää mainiosti kauralla ja heinällä kun meidänkin hevoset ovat tuolla rytmillä ja pelkällä kauralla ja heinällä pärjänneet.

    • sanon vain

      ruo2 miten ajattelisit antaa heinää klo 12:00 jos olisit koulussa???

    • juujeejaa

      Tässä mun rutiini :)

      7.30 2kg heinää karsinaan.

      15.30 2.5kg heinää laitumelle

      20.30 2kg heinää ja 1dl kivennäisiä karsinaan.

    • et oo valmis

      sulla pitäisi olla ainakin 4-5vuoden kokemus kuten mulla on 7vuoden ja oon 13v

    • Tulevahevosenomistaja

      Hei!! Tarvitsisin apua hevosen ruokinnassa. Olen kohta 12 ja saan toden näköisesti ylläpitohevosen kesäksi. Osaisiko joku kertoa, että kuinka ruokitte hevosianne... Äitini kyllä on hevosihminen ja osaa kyllä ruokkia hevosen, mutta haluaisin tietää kuinka te sen teette. Entä mitä ja mihin aikaan hevoselle tulisi antaa ruokaa ja milloin hevosta täytyisi liikuttaa ja ulkoiluttaa???

    • EQUESTRIANN

      Hei tulevahevosenomistaja!
      Hyvä jos äitisi on hevosihminen, silloin varmasti saat häneltä apua hevosen hoitamiseen ja ruokintaan. Hevosen ruokinta koostuu pääosin heinästä, sitä pitäisi antaa hevoselle n. 8 kiloa päivässä, riippuen tietenkin hevosen koosta. Ruokinta pitäisi hoitaa tasaisin väliajoin vähintään kolme kertaa päivässä. Lisäksi hevosella täytyy olla aina tarjolla suolakivi ja puhdasta vettä. Väkirehut ja lisäravinteet riippuvat heinän laadusta ja hevosen liikuntamäärästä. Jos hevonen on päivittäin raskaassa työssä, se tarvitsee heinän lisäksi esimerkiksi kauraa tai muita lisärehuja. Erilaisia väkirehusekoituksia on myytävänä monenlaisia, niistä kannattaa etsiä sopiva juuri sinun hevosesi tarpeisiin. Jos hevonen on kevyemmällä liikunnalla, se ei todennäköisesti tarvitse heinän tueksi muuta kuin kivennäisiä.

      Hevosta pitäisi liikuttaa päivittäin, se on suuri eläin jolla on iso liikunnantarve. Kuitenkaan sitä ei saa väsyttää liikaakaan. Sillä pitäisi olla pari vapaapäivää viikossa, riippuen siitä miten raskaasti sitä liikutetaan muina päivinä. Liikutuksentarve riippuu paljolti myöskin hevosen luonteesta; osa hevosista saattaa kerätä ylimääräistä energiaa seisoessaan ilman liikuntaa, osa taas ei ole moksiskaan vaikka niillä olisi useampikin vapaapäivä viikossa.

      Hevosen pitäisi päästä ulkoilemaan joka päivä. Hevoset eivät ole luotuja seisomaan ahtaassa karsinassa koko päivää. Mieluiten ne saisivat olla koko päivän ulkona, ja tulla illalla sisälle. Kesäisin jotkin hevoset ovat ulkona yötä päivää. Tarhan pitää olla turvallinen ja tarpeeksi suuri. Siellä pitää myös olla jonkinlainen katos, jonne hevoset voivat mennä suojaan tuulelta ja auringolta. Erityisesti kesällä on tärkeää, että tarjolla on aina puhdasta vettä. Hevoset ovat laumaeläimiä, joten parasta olisi, jos samassa tarhassa olisi muutama muukin hevonen, jotta ne saavat olla vuorovaikutuksessa toisiinsa ja toteuttaa lajinomaiset tarpeensa. Tietenkään kaikkien hevosten kanssa tämä ei ole mahdollista, sillä jotkut hevoset eivät vain tule toimeen keskenään.

      Tässä oli nyt vähän olennaista peustietoa hevosesta, sen liikutuksesta, ruokinnasta ja ulkoilusta. Toivottavasti sait tästä apua. Onnea ylläpitohevosesi kanssa!

    • landemake
    • Eivoinuvastustaavaikvanh

      Voi hyvänen aika.
      Hevoset on aika tarkkoja ja herkkiä elukoita varsinkin elimistön kannalta, ne on vähän kuin kelloja.
      Heinää Aina ennen väkirehuja, ihan paras jos ehtii jonku aikaa syödä heiniä..joka normaalisti yleensä vähän isommissa talleissa tulee "automaattisesti" koska on enemmän päitä.
      Heinän saannin välit ei missään nimessä saa mennä yli 12h, ultimaattisin ja paras on noin 6-7h välein vähintään, mutta öisin se on vähän mahdoton jonka takia myös yleensä iltaisin annetaan isoin määrä heinää.
      Ainoastaan kauran antaminen hepalle ei ole hyvä, sillä se ei sisällä kaikkia vitamiineja ym. Kivennäinen ja suolakivi on yleinen ja aika olennainen lisäke.
      Periaatteessa sillä hevonen pärjää ihan hyvin ja suolisto pelittää...itse suosittelen vielä tohon ruokavalioon melassileikettä.
      Milloin mitäkin väkirehuja antaa ei siinäänsä ole väliä kunhan ei anna kerralla liikaa, aamu ja ilta riittää yleensä väkirehuille mutta voi tietysti myös jakaa joka ruokintakohtaan osa. Kunhan ne annetaan joka päivä samaan aikaan! Heinä taas moni pitää vapaa syöntiä parhaana mutta se ei sovi ihan jokaiselle hepalle, osittain kuin ruokkii paras on useasti..yleinen määrä on 3-4 talleilla, itse olen sitä mieltä että vähemmän kuin 4 kertaa ei ole suotavaa. Eli silloin heinää aamu, päivä, iltapäivä, ilta..jos hevonen on tosi herkästi lihova, olki on vaihtoehtoinen päiväruokinnalle. En ole montaa kertaa kohdannut semmoista tarvetta, mutta niitäkin on.
      Jokaiselle joka miettii jokusen ratsastustunnin jälkeen omaa heppaa, en suosittele..tai suoraan sanoen ei todellakaan pitäisi miettiä edes sitä. Hevonen omistaminen on aivan muuta kun ratsastustunneilla käyminen, ja pitää tietää edes jonkun verran mihin ryhtyy kun omansa hankkii. Kyllä sun aika vielä tulee, mutta ensin pistäydy kunnolla hevosenmaailmaan. Aloita vaikka ratsastuskoululla hoitohepalla, jonkinlaisia kursseja yleensä myös pidetään junnuille jonka jälkeen pystyy suorittamaan taitomerkkejä niin ruokinassa,hoidossa, lääkinnässä kun ratsastuksessa ym. Kirjojakin on mielinmäärin mitä voi lukea kaikesta hevosen rakenteesta, historiasta, hoidosta, sairauksista ym.
      Hevosen liikuttamisen tarve pituudesta riippu heposta ja jokseenkin liikuttamisen intensiivistydestä. Semmonen perus liikuttamisen aika on puolesta tunnista tuntiin. Tämä tietty muuttuu millä tavalla liikuttaa, millä temolla jne. Esim. Juoksuttaminen ei tee hyvää tehdä enemmän kuin n.20min, 10min joka suuntaan sillä ympyrässä juokseminen rasittaa hevosta eri tavalla kuin ratsastaminen. Köpötteleminen maastossa taas venyy helposti tunteihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe